PIMEYDESTÄ
VALOON
Alan
Morrison
(Alan Morrison on pastori, joka nykyisin toimii jakaen
raamatullista tietoa ja opetusta netissä. Hän on kansainvälisesti tunnettu kirjailija
ja yksi huomatuimpia äärikarismaattisten eksytysten paljastajia.)
Haluan jakaa kanssanne järkyttävän tositarinan erään
kristityn naisen kokemuksista hyvin tunnetussa englantilaisessa seurakunnassa,
jossa hän toimi ylistyksenjohtajana. 1994 seurakunta vastaanotti ”Toronton
siunauksen”. Nainen oli mukana myös ns. ”vapautumis” -toiminnassa.
Jos ajattelet, että tämänkaltainen on jo taaksejäänyttä
sanon, että kaikki tämä jatkuu hidastumatta pettäen ja haavoittaen edelleen
monia.
Pimeänpuolen hengellinen aktiivisuus, joka on nopeasti
raunioittanut seurakuntia ja hankaloittanut oikeanlaista evankeliumin
esiintuomista, on saavuttanut yhä enemmän arvostusta kristillisessä kentässä.
En halua tuoda seuraavaa esille vain jonakin ”kauhujuttuna”
mielettömyydestä, jota ajassamme harjoitetaan ”Kristuksen nimessä”. Haluan
sen olevan meille mahdollisuus nähdä asiat kuten ne ovat. Samalla voimme
tarkastaa oman paikkamme ja pysyä siinä, minkä tunnemme oikeaksi. Naisen oman
kertomuksen jälkeen aion tuoda esille opetusta ja näkemyksiä asiasta.
Tämän naisen tie eroon petoksesta on ollut pitkä ja raskas.
Hän on maksanut kalliin hinnan terveytensä kustannuksella ja on nyt pysyvästi
vammautunut. Hän on antanut luvan kertoa kokemuksensa eteenpäin.
______________
Alunperin olin new age oppien seuraaja. Sitten nuo opit
sekoittuivat seurakuntaani ja perheeseeni. Kukaan ei sanonut minulle, että
ne ovat vääriä. Isäni tausta oli spiritismissä perintönä äidiltään, joka oli
meedio. Isä ”pelastui” juuri ennen syntymääni Billy Grahamin suurkokouksessa
Lontoossa. Kuitenkin hän jatkoi spiritismin parissa mm. olemalla kuuluisan meedion,
Harry Edwardsin, rukouslistalla.
Isä piti kauhujutuista ja sai aina värinöitä rakennuksista.
Opin kuinka saada selville tietyn paikan, kuten rakennuksen, historia
laittamalla käteni niiden päälle. Sisareni kanssa seurasimme isän jäljissä. Kun
omaksuimme ESP:n (aisteista riippumaton havainnointi)[1]
kykenin ohjaamaan tapahtumia, kuten saamaan ihmiset poikkeamaan luokseni. Saatoin
ennustaa tulevia tapahtumia – aina pahoja sellaisia. Sisareni kanssa
edistyimme pitkälle ja harjoitimme kykyjämme tuntikausia. Saatoimme lähettää
toisillemme (telepaattisia) viestejä maailman eri puolilta. Kirjoitimme ne
muistiin ja tavatessamme vertailimme niitä.
Menin yhä syvemmälle henkimaailmaan. Saatoin levitoidakin.[2]
Sisareni kanssa pidimme kykyjämme arvossa. Samalla minusta tuli kuitenkin hyvin
pelokas. Minusta tuntui aina, että olin tarkkailun alla. Kun illalla suljin
silmäni näin kuolemaa, mätäneviä ruumiita ja muita kauhukuvia.
Annoin elämäni Herralle paikallisessa
baptistiseurakunnassa, mutta jatkoin kaikkea kuten ennenkin. Siihen aikaan Uri
Geller[3]
tuli tunnetuksi TV:n kautta. Seurakunnan nuorten tilaisuuksissa puhuimme
näistä asioista ja kokoonnuimme Ouija[4]
laudan ympärille.
Koulussa harrastimme levitointia. Laitoimme pulpetit yhteen
ja joku kävi makaamaan niiden päälle. Kaikki olisivat halunneet kokeilla.
Noiduimme sairauksia makaavan päälle ja päädyimme loihtimaan hänet kuolleeksi.
Sitten saatoimme levitoida. Eräänä päivänä kun makasin pulpetilla ja minut
sanottiin kuolleeksi, sain mitä kauheimman kokemuksen. Olin äkkiä helvetin
porteilla tuli ympärilläni. En ollut koskaan kokenut mitään niin
kauhistuttavaa. Hyppäsin ylös makuulta ja vannoin etten koskaan enää tee
samaa.
Joitakin vuosia myöhemmin olin työssä kristillisessä
kustannusliikkeessä. Ruokatunnilla saatoin mennä pakkaushuoneeseen ja katsella
vikojen takia sivuun laitettuja kirjoja. Monet olivat Amerikasta. Kaikki
kertoivat Pyhän Hengen kasteesta, parantamisesta ja vapautumisesta. Luin
niitä innokkaasti. Rakastin lukemista. Siellä oli myös opetuskasetteja
aiheista. Eräänä iltana olin makuuhuoneessani ja halusin epätoivoisesti saada
mitä kirjoissa sanottiin. Halusin rukoilla paremmin, koska koin sen vaikeaksi
ja kristillinen elämäni oli kuollutta. Äkkiä jokin valtasi minut. Pelästyin,
koska en voinut muistaa nimeäni enkä edes puhua englantia. Tunsin kuinka
suussani pulppuili ja kieleni kihelmöi. Olin aivan toisessa maailmassa
tuntikausia. Seuraavana päivänä menin töihin ja halusin puhua yrityksen
johtajan, joka oli helluntailainen, kanssa. Hän oli innoissaan ja sanoi minun
tulleen kastetuksi Pyhällä Hengellä.
Tämä “kieli” ei mennyt pois. Sopertelin sitä kaiken aikaa.[5]
Kun minun piti mennä naistenhuoneeseen pidin kättä suuni edessä. Näin jatkui
kuukausien ajan. Yritin ajatella yhteyttä tämän ja muiden Pyhän Hengen
lahjojen välillä, mutta kun yritin rukoilla pääni meni pyörälle ja tunsin
olevani kuin karusellissa. Olin hämmentynyt. Sisareni oli aloittanut
yliopistossa ja sama tapahtui hänelle. Myöhemmin äitini ja isäni kokivat sen
myös. Kaduin okkulttista taustaani enkä enää harjoittanut sitä. Ymmärsin jopa,
että ne olivat pahoja eivätkä luonnollisia lahjoja, joiden olemassaolon ihminen
on unohtanut.
Seurakunnissamme ”voima” sai tärkeän merkityksen. Jokaisen
karismaattisesti suuntautuneen piti
kokea se. Luimme kaikki John Wimberin kirjaa ”Power Evangelism”. Kuulimme
seurakunnasta, jossa Wimberin mainitsemat asiat olivat alkaneet tapahtua.
Olin ”hengellinen johtajuus” opetuspäivässä kun koin kummia.
Olimme kaikki lattialla saadaksemme uutta puhtia kadotettujen sielujen
kalastamiseen. Musiikki soi aina lujempaa ja ihmiset alkoivat saada ja ilmaista
mitä oudompia kokemuksia. Äkkiä koin kuinka kiinnityin lattiaan enkä päässyt
ylös. Minut kiidätettiin pilvien läpi hurjalla nopeudella. Tiesin, että kyse
oli astraalimatkasta,[6]
joita koin kun harjoitin okkultismia. Huusin Herran puoleen ja palasin
henkiruumismatkalta ja pääsin ylös lattialta. Kun kerroin eräille mitä olin
kokenut he sanoivat, että oli upeaa kun Herra vei minua läpi maailmankaikkeuden
ja minun tulisi vain antaa mennä.
Kun vuodet kuluivat meille kerrottiin seurakunnan edessä,
että tällainen oli normaalia. Ihmiset putoilivat tuoleistaan. Meille
opetettiin, että ei pidä ajatella eikä yrittää käsittää, vaan ainoastaan
”juoda Henkeä” ja ”hypätä virtaan”. Niin teimme. Kaaos oli vallannut
seurakun-tamme. Meidän aito kokemuk-semme “siitä” oli “juopua Hengestä”, ei
alkoholista vaan ilmiöistä ja kokemuksista joita saimme.
Lapsemme olivat pieniä ja vaati järjestelyjä mennä
vastuuhen-kilöiden opetustilaisuuksiin.
Sinä iltana oli hyvin kuuma ja ikkunoita pidettiin auki.
Kun kävelin sisään kokouspaikkaan ihmettelin mitä oli tekeillä. En ollut
aiemmin kokenut vastaavaa.
Vieraileva puhuja istui tuolissa, tiedottomana,
”juovuksissa Hengestä”. Hänen kasvonsa olivat pöhöttyneet, todella turvonneet.
Puhuja heilutteli käsiään kohti avointa ikkunaa ja huuteli käsittämätöntä
soper-rusta kadulla kulkevalle miehel-le.
Kun hän osoitti kädellään kohti huoneessa olevia he
kaatuilivat jääden lattialle makaamaan ”Hengestä juopuneina”. Toiset
kiemurtelivat huoneen poikki. Ajattelin, että minun ei tule katsoa tätä miestä,
sillä heti kun hänen katseensa kohtasi jonkun toisen katseen henkilö oli
”mennyttä”. Kyse ei ollut vain osoittamisesta, vaan myös katsekontaktista.
Päätin olla katsomatta häneen.
Ihmiset vääntelehtivät ympärilläni. Jotkut ampuivat
toisiaan kuvitelluilla jousipyssyillä ja nuolilla. Huoneessa ei ollut istuimia,
joten piti istua lattialla. Ihmisiä kieriskeli joka puolella. Kaaduin
selälleni, kun seurakunnan pastori töytäisi niskaani koko painollaan. Huusin
Herraa avukseni, koska luulin niskani murtuneen. Niin ei käynyt, mutta kipu oli
kova.
Eräs nainen hakkasi rintaansa kuin gorilla ”King Kong”.
Ajattelin, mitä ihmettä hän tekee. Hän oli kauniisti pukeutunut, mutta
käyttäytyi kuin eläin. Näin joidenkin naisten ujostelevan kaikkea tätä, koska
heillä oli hameet ja kieriskely näytti säädyttömältä.
Sitten tein virheen. Katsoin vahingossa puhujaan ja hän
katsoi minuun. Hän sanoi, ”anna hänelle se Herra”. Sekunneissa olin outoja
mongertava ihmisraunio, kykenemätön puhumaan ja kävelemään. Ruumiini tuntui
turpoavan. Aloin nauraa hillittömästi ja ylitseni kieriskeltiin – käsiä,
jalkoja, kasvoja. Tiesin, että se tapahtui nyt minulle, mutta en voinut sille
mitään. Ryömin lattialla yrittäen päästä ulos. Ulkona oli pimeää ja näin autonvalojen
tulevan minua kohti. Ajattelin, että jään jonkun auton alle kykenemättä väistämään,
mutta seurakunnan pastorit pelastivat minut ja veivät kotiin. He olivat
innoissaan siitä, kun saatoin päästä ”voiteluun” niin nopeasti.
Sitä kesti useita päiviä. Eräänä sunnuntaina mieheni tuli
saman puhujan valtaamaksi. Tässä vaiheessa puhujan suosikkimenetelmä oli
osoittaa mikrofonilla kohti ihmisten jalkateriä. Ihmiset tulivat vallatuiksi
nopeammin jalkojen kautta. Sinä iltana mieheni ajoi meidät kotiin pää kiinni
ohjauspyörässä täysin juopuneena. Siitä eteenpäin oli helppoa saada kokemus.
Kun joku osoitti sormella tai pani kätensä päällemme, saimme sen. Asennutimme
kotiimme ”Christian Channel Europe”[7]
satelliittikanavan. Ohjelma ohjelman jälkeen noudatti samaa kaavaa kuinka
saada ”se”, varsinkin kun jo olit tuon voiman alla. Siitä lähtien olimme täysin
”torontolaisia”. Oli elokuu 1994.
Toukokuussa 1995 menetimme seurakuntamme soittokunnan
rumpalin. Hän kuoli laittaessaan päänsä ulos liikkuvan junan ikkunasta pään
osuessa siltapalkkiin. Ikää oli vasta 16 vuotta. Viikkoa ennen tätä olimme kokeneet
enkelien vierailun ja tämä ”kokemus” johti meidät taas uuteen hengelliseen oravanpyörään.
Viikko viikon jälkeen olimme siunattavina kätten päällepanon
kautta voiman takia. Mitä enemmän sait aikaan ääntä sitä enemmän puhujat
innostuivat ja antoivat itsestään. Jos jäit syrjäiseen nurkkaan etkä tullut
”siunatuksi”, sinua pidettiin kummajaisena. Tällaista ihmistä oikein
”jahdattiin” ja hänen päälleen saatettiin pirskottaa öljyä. Eräässä
johtajuuskonferenssissa öljyllä pirskottaminen oli runsasta. Muistan kuinka
muiden naisten kanssa menimme naistenhuoneeseen pesemään öljyä hiuksistamme ja
puhdistamaan vaatteitamme. Tässä tilaisuudessa yksi nuorimies sai kunnian
tulla huomatuksi erityisen voitelun saajana, kun hän jatkuvasti päästeli kovia
ääniä, vapisi kovin ja heittäytyi tuolistaan lattialle. Meitä kehotettiin
kokoontumaan hänen ympärilleen saamaan osa tästä voitelusta. Monet
kaatuivatkin hänen päälleen. Useimmat naiset eivät.
Jokaisena sunnuntaina meitä opetettiin tottelemaan pastoreitamme
eikä epäilemään heitä. Ei ollut hyväksyttävää mennä kotiin ja kysyä ensin
Herralta oliko Hänen tahtonsa tehdä jokin tietty asia, johon pastori oli kehottanut.
Kokouksen aikana oli useita alttarikutsuja tulla esille saamaan heidän
jakamansa ”voitelu” ja muuta.
Mieheni oli ollut pitkään onneton ja koki seurakunnan
tilanteen vääräksi. Hän lähti ja se aiheutti epätoivoa minussa. Mieheni ja
poikani liittyivät anglikaaniseen kirkkoon. Tyttäremme ja minä jäimme
seurakuntaan. Mieheni painosti meitä, mutta koska hän oli ollut johtamassa
meitä seurakuntaan ajattelin, että paikka oli oikea. Minun mielestäni hän oli
nyt väärässä. Silti minulla oli monia epäileviä ajatuksia.
Eräänä sunnuntaina Benny Hinnin veli Henry[8]
oli puhujavieraana. Jokainen oli hyvin innoissaan. Pastorimme oli muualla ja
joku oli uskaltanut parkkeerata autonsa hänen pysäköintipaikalleen. Henry oli
tästä hyvin vihainen ja kertoi sen seurakunnalle. Kokous kesti myöhään. Kello
oli jo 23 illalla ja olin hyvin uupunut puhumattakaan 5-vuotiaasta
tyttärestäni. Henry ei sallinut kenenkään lähteä, koska muuten ”voitelu
häiriintyisi”. Hän vahti jokaista. Hiivin salin peräosaa kohti kantaen
tytärtäni selässä. Se kesti jonkin aikaa. Pääsimme puhelimen luo ja onnistuin
soittamaan kotiin miehelleni ja kerroin missä olemme näin myöhään. Pelkäsin
Henry Hinnin pysäyttävän minut ja estävän lähtöni, mutta luulen, että hän ei
havainnut minua.
Soitin seurakunnan orkesterissa kosketinsoitinta ja minulla
oli myös mikrofoni johon laulaa. Eräs seurakuntalainen oli tehnyt laulun, jonka
nimi oli ”Put the Roar Back”. Se alkoi,
”Put the roar back, roar back, put the Lion of Judah in your hearts, then we
will take back, take back…”. (Suora käännös: Laita karjuminen (kiljuminen, mölyäminen,
pauhaaminen) takaisin, laita Juudan Leijona sydämeesi, sitten voimme ottaa
takaisin…) Laulu tarkoitti kaiken ottamista “takaisin”, palauttamista siihen
tilaan, jossa oletettavasti seura-kunnan tuli olla: Raha, rikkaus, kansojen
aarteet, terveys ja hyvinvointi.
Karjuimme kuin leijonat suut auki, kiljuimme ja huusimme.
Erään aamukokouksen jälkeen tunsin leuoissani pahaa kipua enkä voinut sulkea
suutani. Menin sairaalaan hätätapauksena ja he sanoivat leukani menneen
sijoiltaan. Paikalla oli lääkäriksi opiskelevia ja hoitava lääkäri käytti
leukaani näyttääkseen kuinka leuat menevät sijoiltaan ja kuinka ne saadaan
paikalleen. Minä huusin kivusta. Lääkäri sanoi ettei minun tulisi pelätä.
Seuraavalla viikolla minulla oli hammaslääkäri. Hän sanoi
ettei voi hoitaa minua koska suuni ei aukea. Hän soitti sairaalaan ja samana
päivänä menin erikoislääkärin vastaanotolle. Röntgenkuvissa näkyi, kuinka
leukaluuni olivat pahoin rappeutuneet. Nukuin 9 kuukauden ajan leukaluuni ja
pääni siteisiin kiedottuna kärsien kovia kipuja. Voimistuvia kipuja alkoi olla
myös oikeassa lonkassani. Diagnoosi oli, että minulla oli niveltulehdus.
Koska kärsin jatkuvista kivuista luovuin tehtävästäni johtaa
seurakunnan musiikkipuolta. Tässä vaiheessa Herra alkoi avata silmiäni.
Erään kerran yksi nainen tuli luokseni rukoillakseen
lonkkani ja leukani puolesta. Makasin lattialla ja hän huusi vieressä
ikuisuudelta tuntuvan ajan. Sama nainen pakotti rullatuolissa istuvan osittain
halvaantuneen miehen nousemaan ylös ja työntämään rullatuoliaan. Mies kärsi
silminnähden kovista tuskista. Tämä kaikki järkytti minua.
Pastorimme kiivaus kävi aina ilmeisemmäksi. Seurakunnassamme
vieraili monia amerikkalaisia, TV:stä tuttuja kuuluisia puhujia. Eräänä
sunnuntaina meille kerrottiin, että hyvin erityinen vierailija olisi tulossa.
Puhuja oli sanonut pastorillemme, että meidän ei tulisi tulla kokoukseen
ellemme valmistaudu tekemään mitä hän sanoo.
Monet pelkäsivät mutta silti tulivat tilaisuuteen. Hän oli
mies, joka oli profetoinut Christian Channelin johtajille heidän
TV-toimintansa aloittamiseksi. Miehen nimi oli Jonathan David. Hän on nimensä
muuttanut malesialainen.[9]
Tilaisuudessa ei ollut istuimia. Musiikki oli kuurouttavaa.
Meidän piti tehdä määrätyt liikkeet musiikin soidessa. Liikkua vasemmalle ja
liikkua oikealle. Kutsua Henkeä antamaan meille lisää.
Prosessi kesti tunnin. Sitten olimme valmiit tulevaan. Hän
aikoi johtaa meidät ”valtaistuin-saliin”. Äitini, joka oli mukana, alkoi itkeä.
Hänen kuolleet vanhempansa ilmestyivät hänelle ottaakseen hänet luokseen. He
olivat kuolleet kristittyinä jonkun aikaa sitten. En ollut tästä ilmiöstä
mitenkään mielissäni, koska ymmärsin että meidän ei ole sallittu nähdä
kuolleita ja olin aina ajatellut, että demonit voivat ilmestyä näin.
Tilaisuus päättyi lopulta ja ihmiset olivat suuren
illuusion vallassa. Olin keskellä tätä ihmisjoukkoa. Meitä oli koolla n. 500.
Raivasin itselleni tien puhujan eteen, koska halusin nähdä miehen lähempää. Kun
olin päässyt n. 3 m:n päähän pyrin näkemään miltä hänen silmänsä näyttävät.
Katsoin häntä ja hän oli hyvin pelottava, hyvin ilkeän-oloinen. Ajattelin,
kuinka hänessä ei ole mitään, mikä muistuttaisi Jeesuksesta. Jeesus ei olisi
tällainen.
Sitten mies kokosi lähelleen kaikki seurakunnan johtajat
ja profetoi heille.
Miehen profetiat
olivat varsin erikoislaatuisia, kuten, ”tulet tunnetuksi parantamislahjoistasi
ja pukeudut pitkään samettiseen viittaan”.
Olimme paikalla sisareni kanssa ja sinä iltana vaihdoimme
ajatuksia kuluneen viikon kokouksista. Sanoimme, että jos puhuja olisi
pyytänyt ihmisiä hyppäämään parvekkeelta he olisivat totelleet. Silmämme
avautuivat kaiken aikaa lisää.
Sen jälkeen kun mieheni erosi seurakunnasta ja luovuin musiikinjohtamisesta
en enää ollut mitään tässä yhteisössä.
Ihmiset saattavat ajatella, ”miksi et lähtenyt sieltä, mikä
sinussa on vialla?”. Mutta me olimme olleet tämän ”voitelun” vaikutuspiirissä
niin kauan, että olimme juuttuneet ansaan. Lähteminen ei ollut niin yksinkertaista.
Tuo ”jokin” oli todellista, mutta mitä?
En ole varma vuodesta, mutta se tapahtui
pääsiäissunnuntaina –97 tai –98. Olin tullut varmuuteen, että käytäntö oli
väärää ja minun tuli erota siitä. Ymmärsin, kuinka manipuloivia saarnat olivat.
Naispastori huusi erään kokouksen alussa: “Täällä on paha
ilmapiiri ja joku saa sen aikaan. Joku estää voitelun saamista”. Huh! Tiesin
olevani tuo ”joku”, koska jo kauan olin ollut menemättä eteen saamaan
”voitelua”. Hän juoksi kohti minua ja kiljui: ”Sinä olet se!” Hän työnsi minua
ja kaaduin taaksepäin kohti erästä naista, joka yritti estää kaatumiseni.
Lensimme taaksepäin muutaman askeleen ja kaaduin naisen päälle. Nousin
hämmentyneenä ylös oikein tajuamatta mitä oli tapahtunut. Olin järkyttynyt ja istuin
alas. Musiikki oli kuurouttavan kovaa. Näin takanani kaatuneen naisen ryömivän
tuskissaan, mutta en tajunnut hänen yrittäneen ottaa minua kiinni. Tapauksen
nähneet kertoivat siitä minulle jälkeenpäin. Monet heistä olivat vihaisia
naispastorille ja jäivät pois srk:sta tapauksen takia.
Menin maassa makaavan naisen luo. Hän itki kivusta ja
selitti minulle mitä oli yrittänyt tehdä. Tilanne oli uskomaton. Rukoilin
hänen puolestaan, mutta kivut olivat kovat. Hän pyysi soittamaan ambulanssin.
Menin pastorin luo ja kerroin tämän. Hän kielsi sen sanoen, että ei kukaan
koskaan poistu täältä ambulanssissa. Pastori jatkoi niin kuin mitään ei olisi
tapahtunut. Pyysin apua monilta ja jotkut tulivat avukseni puhumaan
pastorille. Kun ambulanssi saapui sen miehistö osoittautui uskoviksi ja siitä
oli paljon apua. Nainen röntgenkuvattiin ja ilmeni, että hänen selkänsä oli
murtunut. Oli hiuskarvan päässä, ettei hän olisi halvaantunut.
Vierailin sairaalassa ja tunsin oloni tyhjäksi. Minulle
kerrottiin, että olin aiheuttanut sen, mutta itse en muistanut mitään. Koin
olevani vastuussa. Tietenkin pastori syytti minua, koska ”estin voitelua”.
Näin kuitenkin totuuden ja tajusin
petoksen. Kävin kuitenkin edelleen kokouksissa tarkkailijana. Herra alkoi
näyttää minulle pala palalta, kuinka vaarallista kaikki oli.
Eräänä sunnuntaina päätin testata päästetäänkö minut
takaisin musiikkiryhmään. Ajattelin, että voisin muuttaa jotakin parempaan
päin. Pääsin takaisin, mutta en entiselle paikalleni. Erään musiikkituokion aikana
tulin varmuuteen, että täältä piti lähteä. Soitin kosketinsoitinta
tilaisuudessa, jossa vieraana oli tunnettu, seurakuntaamme liittymässä oleva
henkilö. Hän oli muusikko, joka on esiintynyt myös kristillisessä TV:ssa. Rummuilla
oli merkittävä osuus musiikissa. Kun harjoittelimme lauluja meidän piti päästä
tiettyyn ”tilaan”. Huusimme, haukuimme, valitimme kuin synnytystuskissa tai
nauroimme hysteerisesti. Tunnettu vieraamme piti saada ”juopumaan hengestä”.
Tilaisuuden johti naispastorimme. Meillä oli mies- ja
naispastoripariskunta. Naispastorin mukaan musiikkimme ei johtanut mihinkään,
joten hän siirtyi itse rumpuihin. Sitä jatkui ja jatkui, rummutus kuului yli
muun musiikin ja ihmiset hälisivät ”kielillä” puhuen. Nainen kiihdytti rummutustaan
ja alkoi äännellä kuin intiaani toteemipaalun äärellä: Woo-woo-woo-woo… Hän
piti kättä suunsa edessä auttamaan äänen synnyssä. Nyt minusta tuntui todella
kamalalta ja minun piti pyytää Jumalalta anteeksi läsnäoloani. Naisen mukaan
voimme pyhittää minkä tahansa äänen.
Tiesin, että väärät henget olivat vaikuttamassa. Päätin
lähteä tilaisuudesta. Menin kotiin ja kerroin tapahtuneesta miehelleni, joka
oli jättänyt seurakunnan jo 9 kk ennen. Myöhemmin keskustelin monien seurakuntalaisten kanssa ja koin,
kuinka pitävä ote seurakunnalla kuitenkin oli. Monet tunsivat samoin, mutta
pelkäsivät lähteä, koska opetus oli ollut, että hylkäämällä voitelun joudumme
hengenvaaraan. Pastorimme mukaan hän hautaisi lähtijät kolmen vuoden sisällä.
Se oli kirous. Voit päätellä miten se pelotti monia. Pastorimme viittasi
asiaan monesti: Voitelua ei saanut jättää.
Seuraavana sunnuntaina en ollut soittamassa, vaan istuin
salissa tyttäreni kanssa. Rummut rymisivät taas pitkään. Se oli kauheaa, ikään
kuin joku oltaisiin uhraamassa. Nousimme ylös ja lähdimme. Tärisin koko ajan.
Menimme kauppaan ja ostimme suklaata hermojen rauhoittamiseksi. Sitten otimme
taksin ja menimme mieheni seurakuntaan. Hän yllättyi nähdessään meidät.
Mutta seurakuntani ei halunnut luopua minusta helpolla.
Sain puhelinsoittoja ja luonani vierailtiin. Se tuntui pahalta. Kävelin
tyttäreni kanssa kadulla peläten tiettyjen ihmisten kohtaamista, pelkäsin
ovikellon ja puhelimen soittoa.
Anglikaanisessa kirkossa tuntui erilaiselta. Se oli kuin
kulttuurishokki. En enää luottanut mihinkään enkä kehenkään. Kun kirkossa
laulettiin musiikkia, joka oli samankaltaista kuin mihin olin tottunut, tunsin
kuinka aloin vaipua ”voitelun” alle. Samaa koki myös mieheni. Meillä oli kova
työ estää se. Vieroitukseen kului noin vuosi. Puolestamme rukoileminen auttoi
myös. Tässä anglikaanikirkossa ei koskaan vastaanotettu ”torontolaisuutta”.
Noin puoli vuotta myöhemmin ystävä entisestä seurakunnasta
sanoi, että meidät oli julkisesti kirottu, koska olimme jättäneet paikkamme ja
kukaan ei saanut puhua kanssamme. Meitä pidettiin pahoina ja vaarallisina.
Puhkesin itkuun.
Olimme ottaneet yhteyttä järjestöön, joka auttoi
kaltaisiamme ihmisiä. Olimme lähettäneet heille kirjeen ja kertoneet kuinka
peloissamme olimme. Järjestö laittoi kertomuksemme internettiin sellaisenaan
paikannimet ja henkilönimet mukaan lukien. Entisen seurakuntamme jäsen näki
sen ja kertoi pastorille. Siksi meidät kirottiin julkisesti.
Pelkäsin vielä enemmän. Mieheni joutui sairaalaan saatuaan
veritulpan, mutta hän selvisi siitä Jumalan armon avulla. Entisessä
seurakunnassamme yksi mies kuoli ja monet kärsivät mielenterveysongelmista.
Itse sairastuin aivokalvontulehdukseen, jonka jälkivaikutuksista kärsin edelleen
Hengellisesti emme tienneet mitä tehdä. Emme edes olleet
varmoja rukoilemmeko oikeaa Jeesusta vai väärää. Olimme unohtaneet mitä on tavallinen
kristillisyys. Meitä oli opetettu huutamaan kielillä joka kokouksessa vuosien
ajan ja vastaanottamaan ”voitelu”, mutta Raamatun tutkiminen oli vähäistä.
Jouduimme lähtemään ikään kuin alusta tappioineen ja voittoineen. Miltei
annoimme periksi. Mutta isoäitini baptistivirsi oli suureksi avuksi. Vanhan
laulun sanat ja sävel olivat ankkuroituneet mieleeni. Näin tulin taas tuntemaan
oikean Jeesuksen ja pääsin takaisin normaalitilaan.
Olin hyvin sairas enkä kyennyt huolehtimaan itsestäni.
Aivokalvontulehdus oli vaikea. Aloin lukea Joni Ericksonin kirjoja. Kykenin
lukemaan vain vähän kerrallaan. Koin, että oikea Jeesus ei ollut kaukana.
Pyysin anteeksiantamusta ja puhdistusta.
Oli vaikeaa tulla takaisin. Kaupungissamme on
raamattukauppa, joka avataan vain, kun ovikelloa soitetaan. Lähinnä se toimii
varastona ja paikkana, jossa on raamatunopetusta. Heillä oli joitakin videoita
joissa Alan Morrison käsitteli ”toronton siunausta”. Vuokrasin videot ja katselin
ne. Se auttoi silmiäni avautumaan. Morrison mainitsi myös entisen
kristillisen suuntamme nimeltä. Raamattukaupan ihmiset olivat hyvin avuliaita.
Löysin myös Alan Morrisonin nettisivut ja ne olivat suureksi siunaukseksi.
Totuus kuitenkin on, etten koskaan enää tule entiselleni.
Mieheni ei ole täysin päässyt asian yli eikä voi edes puhua siitä. Hänkään ei
ole entisellään. Tuo kaikki vahingoitti meitä monen vuoden ajan. Lapsistamme
se vaikutti vanhimpaan, poikaamme. Elämä ei ole helppoa etenkään nyt, kun
terveys on mennyt. Herra on kuitenkin armollinen ja näyttää missä totuus on.
1990-luku oli painajainen ja 2000-luku alkoi sairauden myötä, joka vahingoitti
aivojani.
En haluaisi muiden kokevan samaa. Mutta monet kokevat ja
kärsivät. Monet huijaa mukaan (äärikarismaattinen) ”kristillinen TV”. On
helppo manipuloida ihmisiä TV:n kautta.
Menneisyyteni ei ole jättänyt minua. Ohessa yksi esimerkki
mitä tapahtui ollessani ulkoilemassa pyörätuolissani. Olin tyttäreni kanssa
ostamassa hänelle kouluvaatteita. Liikkeessä tapasin naisen, joka kuului
entiseen, suureen karismaattiseen seurakuntaamme. Hän katsoi minua kauhistuneena
ja tokaisi, ”Oletko edelleen pyörätuolissa?” Sitten hän tarttui olkapäähäni
kovalla otteella ja sanoi lujaa, ”Ei ole Jumalan tahto, että olet siinä, sinun
ei pitäisi olla siinä”. Hän sanoi hyvin kovalla tavalla ettei Jumalan tahto
koskaan ole, että kukaan sairastaa ja minun tulisi parantua. Sitten hän alkoi
kertoa puhujasta, joka oli tulossa heidän seurakuntaansa ja jolla oli
parantamisen lahja.
Hänen henkensä oli kova ja välinpitämätön. Hän oli ottanut
käteni käsiinsä ja irrotin ne sanoen,
että tällä hetkellä Jumalan tahto oli pitää minut rullatuolissa. Hän huusi ”ei
koskaan”.
Liikkeessä oli paljon ihmisiä ja siellä oli kuuma.
Läsnäolijat kuulivat puheemme. Yritin selittää kuinka Herra rakastaa ihmisiä
ja välittää vajavaisista ja sairaista, sekä kuinka omassa tilassani tavoitan
näitä ihmisiä. Kerroin naiselle, kuinka Jumala on pehmittänyt sydäntäni
sairaita kohtaan. Kun itse kuulun heihin, minulla on hyvä mahdollisuus osoittaa
Jeesuksen rakkautta heitä kohtaan. Kerroin, että voi olla etten koskaan enää
ole terve. Hän hiljensi äänensä ja puhui loukkaavia sanoja. Halusin päästä
pois, mutta en voinut. Herjaus oli kamalaa.
Kun sanoin, että aiemmin pidin pyörätuolilla
liikkuvia esteenä, mutta nyt Herra on antanut minun nähdä asiat uudella
tavalla, hän oli vihainen ja nauroi loukkaavasti.
Sanoin Jumalan rakastavan sairaita ja
monet kristityt, jotka etsivät parantumista kokouksissa, ovat edelleen
sairaita. Heitä on loukattu ja he tarvitsevat armoa selvitäkseen päivästä
toiseen. Kerroin tarvitsevani Herran apua tunnista tuntiin, sillä minulla on
paljon kipuja. Hämmästyneen oloisena hän sanoi, ”niinkö?” Sanoin sairaiden
kaipaavan ennen muuta rakkautta, rauhaa ja hiljaisuutta. Nainen käänsi
selkänsä minulle ja lähti vihaisena pois. Seuraavana yönä en saanut unta
ja minulla oli pahoja sydämentykytyksiä.
Mieheni rukoili puolestani.
Jälkeenpäin ajattelin puhuimmeko naisen
kanssa lainkaan samasta Jeesuksesta. Rukoukseni on, että jokin sanomani voisi
auttaa häntä ymmärtämään sairaita seurakunnassa, eikä loukkaamaan heitä, kun
he eivät parane. Ehkä sillä oli jokin tarkoitus. En tiedä onko niin. Itse olin
tilanteessa heikoilla.
Haluan kertoa painajaismaisen kokemukseni
“vapauttamistoiminnasta”. 1991 olin raskaana ja odotin tytärtämme. Mieheni ja
minä kuulimme paikasta, joka suoritti kristillistä parantamis- ja vapauttamistoimintaa.
He toimivat suuressa eteläenglantilaisessa kartanossa. Olimme innokkaita,
koska meillä kummallakin oli selkä huonossa kunnossa.
Osallistuimme erääseen heidän kokoukseensa. Kun menin eteen
rukoiltavaksi kuulin, että selkärangassani oli ”Kundaliini henki”.
(Käärmevoima, joka hindu-uskonnon mukaan asuu ihmisen sisällä.) Heidän mukaansa
ei ollut oikein rukoilla nyt paljon, mutta he ”sitoivat” hengen ja sanoivat
prosessin jatkuvan, kun lapsemme olisi syntynyt.
Tyttäremme syntyi 1992. Sen jälkeen menin järjestön
haastatteluun. Kaksi naista kyseli paljon lapsuudestani. He järjestivät
tapaamisen erään parin kanssa ja heidän kanssaan osallistuin puolen vuoden ajan
järjestön tilaisuuksiin.
Useimmat tilaisuudet alkoivat klo 10 aamupäivällä jatkuen
aina klo 21:een illalla. Joka kerran jälkeen olin rättiväsynyt.
Minut saatiin visualisoimaan kummia ja pelottavia asioita,
kuten että rotkoon heitettyjen ja abortoitujen lasten sielut olivat ansassa
minun ruumiissani. Oli myös lentäviä mattoja. Aivan oikein. Niiden avulla
visualisoitiin matkoja Kauko-Itään. Ennen pitkää minussa oli satoja demoneja,
jotka ajettiin ulos joka kerta. Uskoin miltei kaiken. Minulle kerrottiin, että
ympärilläni oleva henkimaailma pääsi minuun erityisten voimapisteiden
kautta. Henkien yläpuolella olevat ihmiset sanoivat minun olevan todella
pahassa jamassa ja siksi piti lähteä parantamiskeskukseen, joka oli mainittu
suuri kartano. Minun piti mennä sinne heinäkuussa –93. Kun aika koitti
hyvästelin perheeni ja lähdin.
Kun tulin sinne minulle kerrottiin, että olin toinen
henkilö, joka sai tätä palvelua. Paikan johtaja oli auttanut erästä henkilöä
tällä tavoin ja autettu oli sitten välittänyt saman avun jollekin toiselle.
Minut ohjattiin asuntolaan. Minulla oli keittiö,
oleskelutila, makuuhuone ja pesuhuone. Yksi nainen nukkui samassa tilassa
kanssani.
Paikka oli kuin mielisairaala. Minut lukittiin sisään ja
pääsin ulos vain kahden ihmisen seurassa. Ruoka tuotiin keittiöstä. Useimmat
”istunnot” alkoivat vasta klo 22 illalla, koska niiden johdossa oleva henkilö
oli ”yöihminen”. Niin minulle sanottiin. Itse en ollut.
Minussa sanottiin olevan monta lasta, jotka olivat jääneet
minuun lapsuuteni eri vaiheissa. Joka ilta niitä houkuteltiin esiin, kunnes
ne olisivat valmiit tulemaan ulos. Tajusin pian, että jos en tee yhteistyötä
heidän kanssaan, en koskaan pääse eroon koko paikasta. Pääasia oli, että
minun tuli kohdata vihani. Isot tyynyt annettiin, jotta niitä voisi pieksää ja
vapauttaa patoutunut viha.
Eräänä iltana kolme naista ja kaksi miestä oli “auttamassa”
minua. Kaikki paitsi yksi kaatuivat ja kokivat ilmiöitä.
Kolmannella viikolla olin jo mustelmilla, mutta en vielä
ollut päässyt siihen, mitä odotettiin. Tuona iltana vastuussa oleva nainen
alkoi nimitellä minua saadakseen minut reagoimaan ja antamaan takaisin samalla
mitalla. Sen sijaan rojahdin maahan itkien hysteerisesti. Tunti toisen jälkeen
sama jatkui ja hän nimitteli, haukkui, tyrkki ja työnsi minua. Mutta minä
kykenin vain itkemään ja päädyin aina lattialle.
Sitten tapahtui pahin. Hän kiipesi päälleni teeskennellen
aikovansa hyväksikäyttää minua. Se oli liikaa. Olin hämmentynyt ja hyvin
pelokas. Klo 3 aamuyöllä raivostuin ja kävin häneen kiinni. Hän oli
tyytyväinen, että lopulta näytin vihani. Minusta otettiin jopa valokuva.
Seuraavana päivänä sanottiin, että minussa oleville
lapsille pidettäisiin teekutsut. Kutsuille pyydettiin mies, jonka tuli olla
pikkupoika. Myös hänessä sanottiin olevan pikkulapsia. Minun tuli käyttäytyä
kuin lapsi. Itse asiassa tunsinkin niin. Se oli outoa. Sitten he kutsuivat
kaikki lapset ulos minusta, alkaen 3 vuoden iästä siihen asti kun olin
täysi-ikäinen.
Seuraavana päivänä minun sanottiin olevan kunnossa ja olin
vapaa ilman lukkoja ja kontrollia. Samalla terapeuttini alkoivat olla itse
ongelmissa. Näkyi kyyneleitä ja kuului sanoja. Kolmen päivän ajan olin omillani
ja lopulta kysyin mistä oli kyse. Kaikilla oli ongelmia johtajan kanssa.
Seuraavana päivänä ajoin kotiin ja koin olevani kaikkea muuta
kuin ehjä. Siinä se.
Muutaman viikon kuluttua pääpaikassa oli avointen ovien
päivä ja kävin siellä. Minulle kerrottiin, että muutoksia oltiin tekemässä ja
paikkaa oli johdettu väärin. Johtaja pyysi minulta anteeksi erään toisen
henkilön välityksellä. Minun jälkeeni mieheni kävi ”vapauttamistoiminnassa”
ja koki mielipahakseen, kuinka hänet johdatettiin monien sukupolvien takaisiin
asioihin.
Tästä kaikesta hullutuksesta tulimme kun liityimme suureen
“torontolaiseen” seurakuntaamme. Hyppäsimme kuumalta pannulta suoraan tuleen!
Kun jätimme seurakunnan 1998 meille ehdotettiin, että
hakisimme apua samasta paikasta, jossa olimme olleet. Meille sanottiin sen
muuttuneen. Meninkin sinne, mutta menetelmät olivat samoja. Pian tämän jälkeen
sairastuin keuhkokuumeeseen, sain aivovaurion ja mieheni sai veritulpan.
Olemme nyt baptistiseurakunnassa. Joitakin aikoja sitten
menin rukoiltavaksi. Mies, joka johdatti minut ”vapauttamistoimintaan” oli
puhumassa. Hän puhui kanssani ja sanoi edelleen kuuluvansa ko. liikkeeseen. Hän
sanoi minulle, että sairauteni johtuu osittain siitä, että jonkun toisen
henki, johon olen ollut yhteydessä ja jolla on ollut aivokalvontulehdus,
siirtyi minuun. Tämä henkilö oli kuulemma aiemman seurakuntani naispastori…
Tässä sitä ollaan. Hämmennyksissä, haavoittuneena, mutta
vakaasti päättäen säilyttää oma vapaus.
Kertomus päättyy.
_____________
Alan Morrison jatkaa:
(Tilan takia Alan Morrisonin osuutta on hiukan lyhennetty
alkuperäisestä, asian silti muuttumatta / J.A.)
Haluan kommentoida edellä kuvattua. Saatat ajatella, että
edellä kerrottu on ääritapaus eikä kovin yleistä. Mutta sellainen ajatus voi
olla virheellinen. Olen joutunut kohtaamaan satoja samankaltaisia tapauksia
viimeisen 10 vuoden aikana. Monet tulevat seurakuntiin saamaan apua, mutta
joutuvatkin vuosia kestävän ikeen alle. Miksi näin?
Ennen kuin yritän vastata kysymykseen sanon ensin, että
mainittu seurakunta ja liike nauttivat yleistä luottamusta Britannian
evankelisessa kentässä. Vaikka niin ei olisi niin silti tuskin kukaan puhuisi
sitä vastaan pelosta tulla leimatuksi hajottajana. Se, että tällaista toimintaa
kunnioitetaan on loukkaus Kristuksen määräystä vastaan ja merkki seurakunnan
luopumuksen tilasta tänä aikana.
Kuvatunlainen ”vapauttamistoiminta” demonien ym. ulosajamisineen on
niin kaukana Kristuksen työstä kuin vain voi kuvitella.
Millä raamatullisella pohjalla ihmiset, jotka pitävät
itseään kristittyinä, voivat asettaa kirouksia niiden ylle jotka eivät ole
kaikessa samaa mieltä, vaan jättävät seurakunnan? Koko ajatus on mielipuolinen
ja täysin pakanallinen. Sama käytäntö tulee vastaan mustassa magiassa. Kuinka
kukaan, itseään kristittynä pitävä, voi toimia näin? Se on käsittämätöntä.
Voimme kysyä edelleen: Ovatko tällaiset kiroukset oikeasti
toimivia ja tehokkaita? Vastaus kuuluu: Ne ovat sitä vain siinä määrin, kun
niiden kohteeksi joutunut uskoo niin olevan.
En usko kirouksia jakelevan hairahtuneen ihmisen voivan
vaikuttaa millään voimalla todellisiin kristittyihin. Kirouksilla ei ole
vaikutusta. Uskovilla on vakuutus, että Kristus on, ”… pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät
rakkaan Poikansa valtakuntaan”, Kol.1:13.
Meillä on varmuus, että
”Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan
Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha”,
1Joh.5:18.
Samoin, ”Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden
henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen”, 2Tim.1:7.
Olen kirjoittanut aiheesta ennenkin rohkaisuksi
kristityille, jotka manipuloinnin kautta on alistettu pelon valtaan.
Lausuma 1. Jokainen meistä on vajavainen monin eri tavoin
tässä elämässä.
Lausuma 2. Jokainen meistä kuolee joko sairauteen tai
ruumiin toimintojen heikkenemisen kautta.
Lausuma 3. Jumala ei edes oleta, että kaikki meistä olisivat
jatkuvasti terveitä, rikkaita ja onnellisia.
Lausuma 4. Jumala voi järjestää niin, että joku Hänen
omistaan joutuu kärsimään (myös sairauden kautta) täyttääkseen elämälleen
määrätyn tarkoituksen. Kaiken takana on aina päämäärä, että uskovan elämä on
kuitenkin tarkoituksenmukainen iankaikkisuusnäkökulmaa vasten ja muovaa
häneen enemmän Kristuksen kaltaisuutta.
Nämä lausumat ovat tärkeitä tänä aikana, koska monet
aktiiviset kristityt ajassamme ajattelevat tyhmästi, että sairaus, vajavuus,
kovat koettelemukset tai kärsimys ovat merkki huonosta jumalasuhteesta,
tottelemattomuudesta Häntä kohtaan tai Hengen murehduttamisesta. Olen kirjoittanut aiheesta laajemminkin.
Opetus, että kristityn ei tulisi sairastaa ja että meillä
on oikeus pysyvään terveyteen tässä elämässä on eräänlaista perfektionismia
ja johtuu Raamatun sanan vakavasta väärinymmärtämisestä. Raamattu selvästi sanoo,
että koko luomakunta ”huokaa” syntiinlankeemuksen tilassa. Myös me, joilla on
”hengen esikoislahja” huokaamme sisimmässämme odottaen ”ruumiimme
lunastusta”. Kerran koko luomakunta vapautetaan ”turmeluksen orjuudesta
Jumalan lasten kirkkauden vapauteen”, Room.8:20-24.
Tämä on perustavaa laatua oleva Raamatun opetus koskien
nykyistä tilaamme ja koko maailmankaikkeuden lunastusta.
Sairaus on läsnä, koska elämme langenneessa maailmassa.
Kristitty on osa tulevaa maailmaa, hän kuuluu jo Jumalan valtakuntaan, mutta
silti olemme fyysisesti läsnä tässä ajassa. Sen rajoitukset ja ongelmat
koskevat meitä ja heikkenemme ja kuolemme fyysisen prosessin kautta. Siksi on
totta, että olemme kaikki tavalla tai toisella vajavaisia tässä elämässä.
Jotkut eivät voi kävellä, joidenkin aivotoiminta on puutteellista, toiset eivät
voi kirjoittaa, toiset eivät pysty ratkomaan ongelmia, eräät eivät osaa
kasvattaa lapsiaan, eräät eivät näe silmillään, toiset eivät näe sydämellään,
jne.
Kun tämä asia ymmärrettäisiin säästyttäisiin monilta
itkuilta seurakunnassa.
Jos olisi niin, että Jumala ei koskaan haluaisi meidän
olevan sairaita ja meillä olisi oikeus ainaiseen terveyteen, siitä seuraa,
että Hän ei haluaisi meidän myöskään kuolevan, vaan saavuttavan ikuisen elämän
jo tässä ajassa. Mutta kristitynkin on kuoltava ja useimmat kuolevat
sairauteen, monet tuskien kautta. Ei ole merkitystä kuinka uskollisia tai
heikkoja uskonelämässämme olemme olleet. Fyysinen ruumis rapistuu. Se on ihmiskunnan
lankeemuksen tulosta.
Matthew Henryn mukaan, ”uskomattomalle kuolema on kaikkien
ilojen loppu, uskovalle taas kaiken kärsimyksen loppu”.
Mitä kaikki kristityt eivät hyväksy on, että uskovan tulee
odottaa tämän elämän jälkeistä aikaa voidakseen elää täydessä terveydessä ja
vauraudessa, Ilm.21:7.
Siihen asti joudumme elämään rullatuolien, kävelykeppien,
tekonivelten ja leikkausarpien maailmassa. Tässä ajassa koemme tulevan ajan
armon, mutta emme vielä sen täyttä loistokkuutta. Se odottaa meitä tämän elämän
jälkeen.
Varmasti Jumala haluaa meidän olevan onnellisia. Mutta
Hänen käsityksensä onnesta saattaa olla –ja lähes aina on – erilainen kuin
meidän. Meidän mielestämme onnen tulee olla tässä ja nyt, mutta Herra näkee
asian pidemmällä aikavälillä. Hän tietää, että meidän todellinen ja lopullinen
onnemme (siunauksemme) saattaa edellyttää joutumista rullatuoliin tai
vammautumista auto-onnettomuudessa. Voimme joutua vankeuteen, kidutetuksi tai
tulla tapetuksi. Kuinka vähän ymmärrämme Jumalan suurta suunnitelmaa.
Moni suuriääninen parantamis- ja vapautustoiminta voikin
olla Jumalan tahdon vastainen enemmän kuin sen mukainen.
Kärsimyksen kautta Jumala muokkaa meitä Kristuksen
kaltaisuuteen. Jos kiellät sen, lue Hep.11:32-40, 12:3-11 ja Room.8:28-29. Jos
edelleen kiellät sen, lue historiasta kuinka moni pyhä on kärsinyt vainoissa ja
ahdingoissa aina marttyyrikuolemaan saakka. Oliko heidän elämänsä merkki epäuskosta?
Opetus, että Jumala haluaa jokaisen olevan aina terve, rikas ja onnellinen
tässä elämässä on merkki Jumalan syvän viisauden torjumisesta. Äärikarismaattisuus
ja ”torontolainen” kokemuskristillisyys kulkee käsi kädessä ”uskon sana” ja
”menestysteologia” liikkeen kanssa.
Kuinka on mahdollista, että tällaiset seurakunnat ja
liikkeet, tai paremminkin kultit, sallitaan? Jos samoilla menetelmillä
johdettaisiin sairaaloita, hoitoloita, vanhusten koteja, päiväkoteja, tai
mitä tahansa sosiaalista toimintaa ne joutuisivat heti tarkkailuun ja häpeäksi
tulleet väärät käytännöt karsittaisiin pois. Jotkut joutuisivat
rikostutkintaan. The Mail on Sunday lehdessä 8.3.1992 mainitun
vapauttamiskeskuksen johtajan vaimo sanoo, että keskus on ”vaarallinen
paikka” ja se, mitä hänen miehensä tekee ”on yhtä vaarallista kuin okkultismi,
jota vastaan hän (paikan johtaja) saarnaa”. BBC:n dokumentissa 1995 paikan
entinen terapeutti kertoo kuinka hänessä havaittiin ”himon demoni” ja kuinka
muut paikan työntekijät järjestivät oudon ”vapauttamisrituaalin”. Paikan
johtaja näkee demoneja lähes jokaisessa. Entinen terapeutti jatkaa, ”Tunnen
inhoa näitä menetelmiä kohtaan. En voisi suositella niitä kristittynä
käytäntönä millään tavoin. Ne ovat loukkaavia, väkivaltaisia ja kaikin tavoin
epäkohteliaita. Enkä pidä niitä ketään auttavina. On monia, jotka kärsivät
edelleen sen takia mitä ovat kokeneet terapiassa.”
Meidän tulisi puhua julkisesti kristillisessä kentässä
vallitsevaa manipulointia ja puoskarointia vastaan. Miksi uskonnollisen
perversion sallitaan jatkua? Ne eivät vain tuota häpeää aidolle
kristillisyydelle, vaan ovat myös vastaan normaalia jokapäiväistä elämänmuotoa.
Mitä tapahtui kertomuksen naiselle ja monille muille on rikollista. Kuinka
tällaisen toiminnan johtajat ja sallijat eivät joudu vastaamaan teoistaan?
Miksi nämä voivat vuodesta toiseen jatkaa ja kerätä itselleen omaisuuksia
toisten manipuloinnin ja hyväksikäytön kautta?
Kaksi vastausta tulee ensin mieleen.
- Uhrit ovat niin loppuun palaneita ja uhkailujen kautta
peloteltuja, että he eivät voi puolustaa omia, laillisia oikeuksiaan.
- Monet rikkaat ja vaikutusvaltaiset ihmiset ovat
toiminnassa mukana ja suojelevat sitä.
Nämä kaksi asiaa selittävät ilmiötä vain osittain. Asialla
on myös syvempi puolensa. Kultin omaiset seurakunnat ja liikkeet menestyvät,
koska niiden takana on näkymättömän maailman mustat voimat, joiden halu on
tuhota seurakunnan uskottavuus maailman silmissä. Mitä enemmän pimeyden
voimien sallitaan ilmetä sitä laajemmalle kaaos etenee.
Sinun ja minun tehtävänä on kertoa asiat niin kuin ne ovat.
Meidän tulee tarjota pelastava käsi niille, jotka ovat uhreja, mutta liian
väsyneitä ja pelokkaita itse puhumaan puolestaan. Monet kärsivät ja epäilevät
sen toiminnan oikeutusta, jossa ovat mukana, mutta pelko estää sen julkituomista.
Jos me tuomme asiat esille julkiseen tarkasteluun, se rohkaisee monia
kärsiviä ja tekee heidän paluunsa aitoon kristityn elämään helpommaksi.
[1] ESP eli aisteista
riippumaton havainnointi liitetään parapsykologiassa tiedon saamiseen ilman
normaalien aistien myötävaikutusta. Siihen kuuluu karkeasti ottaen kolme
erilaista parapsyykkistä ilmiötä: 1) telepatia (mielen suora yhteys toisen
mieleen), 2)ennaltanäkeminen (kyky saada tietoa tulevista tapahtumista,
ennustaminen) ja 3) selvänäköisyys (kyky saada tietoa etäällä olevista
tapahtumista ja paikoista).
[2] Painovoimasta riippumaton
ihmisen tai esineen ilmaan nouseminen.
[3] Uri Geller on israelilainen
temppujen tekijä, joka sai maailmanlaajaa kuuluisuutta saadessaan lusikat
taipumaan ”mielenvoimalla” TV-lähetyksissä. Hän vieraili aikanaan Suomessakin
ja ihmiset kertoilivat kuinka siellä ja täällä TV:n ääressä kodeissa lusikat
taipuivat ja kellot pysähtyivät. Geller on edelleen kuuluisa paranormaalien
temppujen tekijä ja kiertää ympäri maailmaa. Tutkija James Randi, joka on
paljastanut useita trikkejä ja temppuja, sanoo Gelleriä huijariksi, jonka
lusikkatemppukin on ennalta valmistettu. Nykyisin Geller markkinoi myös (hyvällä
menestyksellä) new age ideologian mukaista itseapu/menestys ajatusta. Hän myy
oppaita, joissa mm. opetetaan löytämään taidot selvänäkemiseen, telepatiaan,
kristallien kautta saatavaan voimaan, yms.
[4] Oiuja lautaa käytetään
yhteydenotossa henkimaailmaan. Laudassa olevien kirjain- ja numeromerkkien
avulla henki voi tehdä sanomansa tiettäväksi asiaan vihkiytyneiden läsnä
ollessa. Ouija lautaa on markkinoitu harmittomana ajanvietteenä, etenkin nuorisolle.
[5] Mainitessaan kielilläpuhumisen Raamattu ei tarkoita jotakin pakonomaista tai väkisin aikaansaatua kokemusta. Raamattu painottaa, että uskovan ei tule missään vaiheessa antaa itsekontrollia jonkun muun valtaan, vaan hänen pitää ja hän voi kaikissa tilanteissa säilyttää oman arvostelu- ja harkintakyvyn.
[6] Ns. ruumiista
irtautumiskokemus.
[7] Christian Channel Europe
(perustettu 1995) on eurooppalainen vastine amerikkalaiselle TBN, eli Trinity
Broadcasting Networkille. Perustajia ja johdossa ovat Rory ja Wendy Alec. Samat
äärikarismaattiset julistajat esittävät ohjelmiaan sekä TBN:ssa että sen eurooppalaisessa vastineessa. Eurooppalainen kanava tunnetaan nyt nimellä
GOD TV (!) ja se perustaa paljolti uskon sana/ menestysteologiaan.
[8] Yves Brault, kirjan
”Kulissien Takana” kirjoittaja, tuli vuosien aikana tuntemaan Hinnin veljekset.
Kirjassaan hän kuvaa myös Henryn toimintaa. Kirja saatavissa Kristityn
Foorumista. H. 12 Eur.
[9] Jonathan
David lisää nimensä eteen Dr., eli Tri, tarkoittaen teologian tohtoria. Hän on
perustanut ja johtaa Full Gospel Centre, Muar & Praise Celebration Centre,
Malesiassa. Hän on myös perustaja ja “johtava apostoli” International Strategic
Alliance of Apostolic Churches yhteisössä, jonka tarkoitus on hallita
paikallisia seurakuntia ympäri maailmaa.
David sanoo olevansa maailman apostolien ja profeettojen tunnustama johtaja. Hän haluaa edistää ”Jumalan nykyistä toimintaa” karismaattisessa ”herätyksessä”.