Uuden Apostolisen Uskonpuhdistuksen juuret ja hedelmät
(The Roots and Fruits of the New Apostolic Reformation
- NAR)
Bob DeWaay,
CIC nro 103, 11/12-2007
(Pastori DeWaay
on kirjailija ja raamatunopettaja, joka ylläpitää mm. arvokasta Critical Issues Commentary www-sivustoa: http://cicministry.org/ )
"Niin ette
siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja
Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja,
kulmakivenä itse Kristus Jeesus" (Ef.2:19-20).
Artikkeli tutkii ajatusta
seurakunnan apostoleista kautta historian. Osoitan, että ennallistaminen/Latter Rain (myöhäissade)
-ajatus, joka ruokkii Uutta Apostolista Uskonpuhdistusta (New Apostolic Reformation myöh. NAR),
on Raamatun vastainen ja vaarallinen siihen sekaantuneiden kristittyjen
hyvinvoinnille.
Tarkastelemme aluksi, kuinka
alkuseurakunta ymmärsi apostolit seurakunnan historiassa. Sitten tarkastelemme
roomalaiskatolisen kirkon opetusta apostolisesta arvovallasta. Siinä
tarkastelemme erään 17. vuosisadan mystikon ajatuksia, jotka on herätetty
uudelleen eloon Latter Rain
liikkeessä ja nyt NAR:ssa.
Eräässä C. Peter Wagner'in vetämässä konferenssissa Fuller'in
seminaarissa vuonna 1996 liikkeestä, jonka Wagner aiemmin oli nimennyt "jälkikirkolliseksi",
tuli Uusi Apostolinen Uskonpuhdistus (New Apostolic Reformation NAR). Wagnerin itsensä lisäksi liikkeessä on
toinenkin merkittävä henkilö: Bill Hamon, jota Wagner
vahvasti suosittelee. Hamon on tärkeä, kuten tulemme
näkemään, koska hänen työnsä ulottuu aina 1950 luvun alkuun ja alkoi Latter Rain liikkeen kannoilla
(1).
Alkuseurakunnan käsitys apostoleista
Vuonna 97 jKr. Klemens Roomasta kirjoitti kirjeen Korinton
srk:lle. Kirje todistaa vahvasti, ettei
alkuseurakunta uskonut apostoleiden seuraajiin, tai
että tarvittaisiin uusia apostoleja määrittämään seurakunnalle suuntaa. Kysymys
oli tosiasiasta, että määrätyt henkilöt Korintossa
kyseenalaistivat asianmukaisesti asetettujen vanhimpien arvovallan. Klemens kirjoitti oikaistakseen heitä. Klemensin
todistus on merkittävä, koska hän oli todennäköisesti sama Klemens,
joka on mainittu Fil.4.3 ja jota Paavali kutsui "työtoveriksi".
Klemens mainitsee apostolit tässä kappaleessa:
- Apostolit ovat saarnanneet meille
evankeliumia Herralta Jeesukselta Kristukselta, Jeesus Kristus Jumalalta.
Kristus siis oli Jumalan lähettämä ja apostolit Kristuksen. Nämä molemmat tehtävät
suoritettiin asianmukaisesti Jumalan tahdon mukaan. Saatuaan heidän
määräyksensä ja täysin vakuuttuneina Herramme Jeesuksen Kristuksen
ylösnousemuksesta, ja vahvistettuina Jumalan sanassa täydellä Pyhän Hengen
varmuudella, he menivät eteenpäin julistamaan, että Jumalan valtakunta oli
käsillä. Ja siten saarnaten kautta maiden ja kaupunkien he asettivat työnsä
ensihedelmät, ensin koeteltuaan heitä Hengen kautta, olemaan piispoja ja
diakoneja niille, jotka myöhemmin uskoisivat - (2).
Vaikka roomalaiskatolinen kirkko
väittää, että Klemens oli Kristuksen apostoli
Pietarin seuraajana, Klemens ei ota itselleen
sellaista arvonimeä. Hän ei myöskään tunnustanut muita apostoleja, kuin
alkuperäiset apostolit: ne, jotka Kristus itse oli nimittänyt. Opimme Klemensiltä, että apostolit asettivat valvojia ja vanhimpia
(sama ryhmä) ja nämä olivat johtajia paikallisissa seurakunnissa. Apostoli
Paavali oli antanut ohjeita vanhinten laatuvaatimuksista ja viroista
(Apt.20:28–31, Tiit.1:5-9; 1.Tim.3:1–7) ja huolehti
niiden jatkuvuudesta (2.Tim.2:2).
Klemens jatkaa:
- Apostolimme myös tiesivät, Herran
Jeesuksen Kristuksen kautta, ja siellä saattoi olla kiistelyä piispan virasta.
Tästä syystä, koska he olivat saaneet täydellisen ennakkotiedon, he nimittivät
nuo jo mainitut palvelijat ja myöhemmin antoivat ohjeita, että kun nämä
nukkuvat pois, toisten hyväksyttyjen miesten piti jatkaa heidän palvelutehtävässään.
Olemme sitä mieltä, että noita heidän nimittämiään tai myöhemmin toisten
merkittävien miesten koko seurakunnan suostumuksella nimittämiä, ja niitä,
jotka ovat nuhteettomasti palvelleet Kristuksen laumaa nöyrässä, rauhaisassa ja
puolueettomassa hengessä ja kauan ovat omanneet hyvän tunnustuksen kaikilta, ei
voida erottaa palvelutehtävästä. Sillä syntimme ei ole pieni, jos erotamme
piispanvirasta ne, jotka ovat nuhteettomasti ja pyhästi täyttäneet sen
velvollisuudet. Siunattuja ovat ne vanhimmat, jotka päätettyään juoksunsa tähän
mennessä ovat saavuttaneet hedelmällisen ja täydellisen lähdön (tästä
maailmasta); sillä heillä ei ole mitään pelkoa, että joku riistää heiltä heille
nyt määrätyn aseman - (3).
Klemens ei vaatinut apostolista arvovaltaa
puuttuakseen asioihin, vaan osoitti vanhimmille ketkä olivat asetetut
raamatullisten apostolien normien mukaan. On huomionarvoista, että hän käytti
sanoja "episcopate" (piispanvirka) ja
"presbyters" (vanhimmat) kuvaamaan samoja
ihmisiä. Pian seurakunta tulisi asettamaan "piispoja" kaupungeille
("monepiscopate", eli yksi piispa
kaupunkiin), mikä oli uudistus, jota raamatulliset apostolit eivät
suositelleet. Klemens, joka oli ollut Paavalin
kumppani, käytti sanaa "episkopos"
(kaitsijat tai piispat – KJV) ja "presbuteros"
(vanhimmat) kuvaamaan samaa ihmisryhmää. Tämä on täsmälleen sitä, mitä Paavali
teki Apt.20:17,28, kun hän kutsui vanhimmat yhteen ja kuvaili heitä
"kaitsijoina".
Noin vuonna 97 jKr. seurakunnan
johtajat eivät olleet apostoleja eivätkä profeettoja, vaan vanhimpia, jotka oli
asetettu apostolien antamien kriteereiden perusteella. Ne, jotka väittävät
Jumalan tarkoittaneen, että seurakunnassa aina olisi arvovaltaisia apostoleja,
jotka antavat sitovan ilmoituksen, eivät ota huomioon sitä tosiasiaa, että
apostolit eivät itse odottaneet, että heillä olisi seuraajia. He eivät antaneet
mitään ohjeita laatuvaatimuksista sellaisille seuraajille. Kuitenkin he
antoivat laatuvaatimuksia vanhimmille ja ne soveltuisivat tuleville
sukupolville.
Tosiasia ettei apostoleille ole
laatuvaatimuksia (muita kuin heidän on täytynyt nähdä ylösnoussut Herra ja olla
suoraan Hänen asettamiaan - jotka vaatimukset NAR ohittaa tai hylkää), on nyt
avannut oven apostolien määrän nopealle kasvulle kaikkialla maailmassa. Monet
heistä vaativat apostolista asemaa, vaikka heillä ei ole edes välttämättömiä
ominaisuuksia olla vanhimpia paikallisessa seurakunnassa.
Roomalaiskatolisen kirkon apostolit
Kun kirkkohistoria jatkui,
käsitys vallasta seurakunnassa sellaisena kuin se ymmärrettiin Rooman Klemensin päivinä, hävisi nopeasti. Tilalle tuli yhden
piispan johtama hallintoalue (monepiscopate) jatkuen
tuosta epäraamatullisesta uudistuksesta Rooman piispan ylivaltaan. Tämä johti
lopulta paavinvaltaan. On hämmästyttävää ironiaa, että myöhemmin
kirkkohistoriassa roomalaiskatolinen kirkko väitti Klemensin
olevan Pietarin seuraaja ja omistavan apostolisen aseman. Tämä irvikuva
häpäisee Klemensin omia opetuksia, koska hän ei
opettanut sellaista. Roomalaiskatolinen uudistus poisti raamatullisten
apostolien aseman seurakunnan perustuksena (4) korvaten sen apostolien
sarjalla, jotka vaativat vapautta antaa uusia, sitovia ilmoituksia
seurakunnalle.
Roomalaiskatolinen kirkko
selittää omaa käsitystään näin:
- Me opetamme ja määräämme, että on jumalallisesti
ilmoitettu oppi, kun Rooman paavi puhuessaan ex cathedra,
se on kaikkien kristittyjen paimenen ja lääkärin virassa ollessaan, ylimmän
apostolisen arvovaltansa nojalla, määrittelee opin, joka koskee uskoa ja
moraalia, jota universaalisen seurakunnan tulee noudattaa. Siunatun Pietarin
hänelle lupaaman jumalallisen avun kautta voidaan olettaa, että
erehtymättömyys, jonka jumalallinen Lunastaja tahtoi suoda Kirkolleen uskoa ja
moraalia koskevan opin määrittämisessä ja että sen vuoksi sellaiset Rooman
paavin määräykset ovat itsessään, eivätkä Kirkon suostumuksesta, muuttumattomia
- (5), (Catholic
Encyclopedia).
On ironista, että C. Peter Wagner
väittää meidän tarvitsevan "ennallistettuja apostoleja", kun
apostolin viran vaatijoita on ollut yli 1000 vuoden ajan.
Wagner tunnustaa tämän:
- Tietyillä seurakunnan sektoreilla
apostolin virka on tunnustettu koko menneiden kahden vuosituhannen ajan.
Roomalaiskatolinen kirkko, anglikaaninen tai episkopaalinen kirkko ja monet
kirkkokunnat, jotka ovat sisällyttäneet sanan "apostolinen" nimeensä,
tulevat mieleen esimerkkeinä. Kuitenkin, aivan kuten oli profeetallisissa
liikkeissä, niin näiden apostolisten liikkeiden korostaminen ei ollut tullut
osaksi valtavirtaa, jota kutsun elämää antaviksi evankelisiksi seurakunniksi,
jotka ovat nyt kristinuskon leviämisen terävin kärki. Tämä alkoi vasta
1990-luvulla - (6).
Koskien sitä, pitäisikö meillä
olla apostoleja, Wagner ei näe roomalaiskatolista kirkkoa syyllisenä
epäraamatulliseen uudistukseen, kuten Luther ja uskonpuhdistajat näkivät, vaan
myönteisenä roolimallina evankelisille. Hänen uudessa
"uskonpuhdistuksessaan" sanotaan olevan tuhansia apostoleja ja
profeettoja. Rooma sentään asetti joitain rajoja apostoleille siinä, että heitä
on vain yksi kerrallaan ja hän puhuu "ex cathedra"
vain joskus. Uudet apostolit puhuvat jatkuvasti uusia ilmestyksiä Jumalalta!
Uskonpuhdistus opettaa: Yksin Kirjoitukset
Uskonpuhdistus, aivan oikein,
hylkäsi paavin arvovallan ja kirkon perinteen palaten "yksin
Kirjoituksiin". Se merkitsi paluuta seurakunnan oikealle perustukselle,
raamatullisiin apostoleihin ja profeettoihin, jotka puhuvat meille Kirjoitusten
kautta. Se merkitsee, että ihmisten määräykset kirkkohistoriassa eivät sido
ketään uskovaa, elleivät nuo määräykset ole Kirjoitusten päteviä toteutuksia ja
sovelluksia. Tämä tuo esiin tärkeän kysymyksen, josta puhuttiin edellisessä CIC:n numerossa: Jumala sitoo meitä vain sellaiseen, joka
on erehtymätöntä ja horjumatonta (7). Ihmisten sanat, joihin sisältyy sekoitusta ja
harhaa ja joista puuttuu innoitettujen Kirjoitusten ominaisuudet, eivät voi
olla sitovia uskovien elämässä. Tämä totuus oli uskonpuhdistuksen ydinkysymys.
Paavin sanoilla ei ole tätä ominaisuutta, eikä myöskään viimeisten päivien
apostolien ja profeettojen sanoilla!
17. vuosisadan mystikko Jane Leade profetoi
tulevasta eliitin kirkosta
Eräs uskonpuhdistuksen ongelma
olivat "intoilijat" jotka väittivät, että heillä oli suora ilmoitus
Jumalalta. Yleensä uskonpuhdistajat tuomitsivat sellaiset henkilöt ja liikkeet,
mutta se ei estänyt heitä saamasta kannattajia. Eräs, joka nousi sata vuotta
uskonpuhdistuksen jälkeen, ja jolla edelleen on kannattajia, oli englantilainen
mystikko nimeltä Jane Leade. Hänen kirjoituksiaan
julkaisevat internetissä henkilöt, joilla on yhteyksiä viimeisten päivien
apostoleihin ja profeettoihin. Hän kannatti kirkkohistorian teoriaa, jonka
mukaan seitsemän Ilmestyskirjan seurakuntaa tarkoittaa seitsemää peräkkäistä
kirkkohistorian vaihetta. Vieläkin tätä teoriaa opetetaan. Ongelma on, että Ilmestyskirjassa
itsessään ei ole mitään, joka osoittaisi Johanneksen odottaneen lukijoidensa
ymmärtävän sen siten. Tämä on klassinen esimerkki siitä, että lukija, Hengen
innoittaman kirjoittajan asemesta, päättää Raamatun merkityksen.
Leade oli erityisen kiinnostunut Filadelfian seurakunnasta, koska Kristus ei löytänyt siinä
mitään vikaa. Hän oli mukana tuosta seurakunnasta nimensä saaneessa liikkeessä,
"Filadelfialainen yhdistys". Vuonna 1679 Filadelfialainen
yhdistys ja teosofiliike julkaisivat dokumentin, joka sisälsi 60-kohtaisen
profetian Jane Leadelta (dokumentin nimi on Lead) (8). Se sisältää käsityksiä,
jotka tulivat uudelleen esiin vuonna 1948 Latter Rain liikkeessä ja kuten tulemme näkemään, niitä edelleen
mainostaa NAR:n tärkein apostoli-profeetta.
Profetian ensimmäiset kohdat
koskevat sinetöityjä salaisuuksia, jotka paljastettaisiin vain
"arvollisille etsijöille". Hän väitti, että taivaassa oli Todistuksen
arkki, joka sisälsi uusia ilmoituksia avattaviksi seurakunta-ajalla. Hän
kirjoittaa kohdassa 8: "Tämän jumalallisen arkin läsnäolo vahvistaa Filadelfialaisen seurakunnan ja missä ikinä se on, siellä
täytyy arkin ehdottomasti olla". Siten ryhmää kutsuttiin "Filadelfialaiseksi yhdistykseksi". Se julkaisi "Theosophical Transactions"
painotuotetta (9). Hän jatkaa profetoiden
eliittikirkosta, joka ylittäisi kaiken aikaisemmin tunnetun. Itseasiassa tämä seurakunta olisi "neitsyt", joka
synnyttäisi "poikalapsen", joka on mainittu Ilm. 12:5.
Otteita profetiasta:
- 14. Daavidin rungosta on vielä
syntyvä neitsytkirkko, joka ei ole tiennyt mitään ihmisestä tai inhimillisestä
perustuslaista. 15. Ja jos se on syntyvä, niin se vaatii huomattavan ajan ennen
kuin pääsee vähemmistöasemasta ja saapuu täyteen ja kypsään ikään. 16. Tämän
neitsytkirkon syntymä esitettiin näyssä pyhälle Johannekselle esikoistaan
synnyttävän suuren merkin kautta taivaassa, joka temmattiin ylös Jumalan
valtaistuimen tykö. 17. Sillä - kuten
neitsyt synnytti Kristuksen lihan mukaan, niin samoin Jumala on tarkoittanut
neitsyen synnyttämään Esikoisen Hengen mukaan, joka on oleva täytetty Pyhällä
Hengellä ja voimalla. 18. Neitsyellä, joka on tähän tarkoitettu, täytyy olla
puhdas henki ja niin myös Kirkastettu ruumis ja sen on oltava läpikotaisin
kyllästetty Pyhällä Hengellä. 19. Tämä kirkko, näin synnytetty ja merkitty
jumalallisen nimen merkillä, on koristettu Ihmeellisillä Lahjoilla ja Voimilla
ylittäen kaiken, mitä milloinkaan on ollut... 23. Tämän katolisen ja voidellun
kirkon täytyy olla täydellisesti pyhä, kuten Kristus itse on pyhä, niin että se
voi arvokkaasti kantaa Herran meidän Pyhyytemme ja Herran meidän
vanhurskautemme nimeä. 24. Kristus ei tule itse alas juhlistamaan tätä
avioliittoa ja esittämään morsianta Isälle, ennen kuin sellainen kirkko on
valmistettu maan päälle, niin pyhä, niin katolinen ja niin voideltu, joka on
ilman tahraa ja ryppyä ja joka on koristeltu morsiamena kohtaamaan ylkänsä. -
Profetia
täydelliseksi tehdystä seurakunnasta (jota myöhemmin on kutsuttu
"monijäseniseksi poikalapseksi") (10), joka on Kristuksen inkarnaatio
maan päällä Kristuksen ollessa vielä taivaassa, asettaa näyttämön 20.
vuosisadan Latter Rain
liikkeelle, joka esittäisi samoja väitteitä. Saiko tämä liike ideansa Leadelta, vai päätyikö se samaan eksytykseen itsenäisesti?
Sitä en osaa nyt sanoa. Ajatukset ovat kuitenkin yhteneväiset: seurakunta
täytyy tehdä täydelliseksi ennen kuin Kristus voi palata. Tätä tulevat
seuraamaan ihmeet ja voima joka on suurempi kuin milloinkaan kirkkohistoriassa
- helluntai mukaan lukien.
Myöhäissade liike: Viiden (t.
viisinkertaisen) palvelutehtävän elitismi
20. vuosisadan alussa mies
nimeltä David Wesley Myland
käytti termiä "Latter Rain"
kuvaamaan helluntailaista herätystä joka tuolloin oli käynnissä. Hän allegorisoi jakeen Joel 2:23, jossa puhutaan Jumalan siunauksesta
viljasadon korjuulle Israelissa, luodakseen teorian kirkkohistoriasta.
Israelissa viljelyksen kiertokulkuun kuuluivat kevätsateet (varhaissade) ja
syyssade (myöhäissade eli latter rain).
Myland käytti tätä terminologiaa ja sovelsi sitä
Apostolien tekojen helluntaihin (varhaissade). Hänen mukaansa yksi sellainen
"sade" oli taas käynnissä Azusa-kadulla ja
muualla (myöhäissade). Näiden varhaisten
helluntailaisten tärkein ajatus oli, että kielilläpuhumisen lahja palautettiin
seurakuntaan ja se tulisi tuomaan suuren voiman maailman evankelioimiseksi.
Helluntailiike oli kuitenkin täynnä harhoja, jotka pian nousivat pintaan, kuten
ykseyden oppi joka kielsi kolminaisuuden.
Nämä varhaiset
"myöhäissateen" helluntailaiset ajattelivat, että Jumala oli palauttamassa
alkuseurakunnan apostolisen voiman. Ne, jotka halusivat säilyttää perinteisen
evankelisen opin ja silti omaksua käsityksen kielilläpuhumisen lahjasta
merkkinä Pyhän Hengen kasteesta, liittyivät yhteen sellaisiksi ryhmiksi kuin
AOG (Assemblies of God).
Nämä ryhmät hylkäsivät myöhäissateen käsitykset ja pitivät kiinni perinteisestä
premillenniaalisesta eskatologiasta, johon monet
evankeliset uskoivat.
1930-luvulla mies nimeltä William
Branham alkoi saarnata ja esittää yliluonnollisia
manifestaatioita. George Hawtin ja P. G. Hunt kuulivat Branhamin puhuvan
Vancouverissa ja toivat hänen ajatuksiaan Saskatchewaniin, North Battlefordiin. Siellä alkoi ns. Latter
Rain herätys, josta tuli New Order
of the Latter Rain NOLR
(Myöhäissateen uusi veljeskunta). Tärkeä kirja, jota tuohon aikaan
kierrätettiin, oli Franklin Hallin kirjoittama "Atomic
Power with God Through Prayer
and Fasting" (Jumalan atomivoima rukouksen ja
paaston kautta - KF/JA huomautus: kirja suomennettiin ja sitä luettiin aikanaan
myös Suomen helluntaipiireissä).
Edelleen on voimissaan liikkeen
keskeinen ajatus, että Jumala haluaa jatkuvasti tehdä suuria ja valtavia
ihmeitä seurakunnan kautta, mutta Hän ei voi tehdä niitä,
-koska seurakunta ei ole tullut kyllin
pyhäksi,
-ei ole halunnut sitä tosissaan,
-on epäonnistunut monilla muilla
tavoilla,
-tai siltä puuttuu välttämätön usko
näiden ihmeiden toteutumiseksi.
Latter Rain
on aina perustanut elitistisiin ideoihin, sellaisiin, kuin edellä lainattu Jane
Leade. He katsovat tavallisten seurakuntien olevan
surkeita häviäjiä, joita Jumala ei voi käyttää.
Vuonna 1951 George Warnock kirjoitti kirjan "The Feast
of Tabernacles" (Lehtimajanjuhla), josta tuli
yksi tärkeimmistä NOLR:n ajatusten julistuksista.
Kirja perustuu Israelin juhlien vertauskuvalliseen tulkintaan. Siinä
Lehtimajanjuhla tarkoittaa kirkastettua lopunaikojen seurakuntaa, joka nousisi
ennen kuin Kristus voi palata. Kirja on luettavissa internetissä, koska sen
ovat julkaisseet nykyiset Latter Rain
opin kannattajat.
Warnock julistaa Latter
Rain opin tärkeintä olettamusta, joka on myös NAR:n opin taustalla:
- Kuinka kiitollisia olemmekaan,
että Jumala on paljastamassa täydellistämisen mallin. Taivaaseenastumisen
lahjat, palvelutehtävät Kristuksen ruumiissa - nämä ovat välineitä pyhien
täydellistämiseksi - ja kuten olemme lukeneet, niiden tulee pysyä
seurakunnassa, kunnes kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen
yhteyteen, täydelliseksi ihmiseksi! -
"Taivaaseenastumisen
lahjat" on viittaus ns. "viisinkertaiseen palvelutehtävään",
joka on mainittu Ef.4:11. Ymmärretään, että seurakunta tehdään täydelliseksi
uudistamalla apostolien ja profeettojen palvelutehtävät ennen kuin Kristus
palaa. Mylandin tavoin Warnock
allegorisoi Israelin sateet luodakseen niistä kirkkohistorian kaavion:
- Joelin profetia puhuu helluntaista,
mutta se jatkuu omaksuen helluntain täyteyden, jopa Lehtimajanjuhlan. Jumala
antoi aikaisemman sateen kohtuullisesti – helluntailaisella ajalla, jota kesti
alkuseurakunnasta nykyhetkeen. Tässä on kuitenkin jotakin hyvin epätavallista.
Juuri tässä viljelyvuoden "ensimmäisessä kuussa"... Jumala on
luvannut tehdä jotakin mitä epätavallisinta, sillä Hän antaisi, ei vain
aikaisempaa sadetta, joka kuuluu tuohon kuuhun, vaan Hän antaisi varhaissateen
ja myöhäissateen yhdessä! - (11).
Hän tulkitsi, että
Myöhäissateelle olisi tunnusomaista paljon suurempi voima ja kirkkaus, kuin
mitä nähtiin Apostolien teoissa. Näin Warnock laski
perustan isotteleville väitteille, joita meidän aikamme apostolit ja profeetat
esittävät. Ei ole väärin sanoa, ettei löydy niin
suureellista väitettä etteivät viimeisten päivien apostolit sitä esittäisi.
Tulemme osoittamaan sen kun tarkastelemme erään heidän huippujohtajansa
kirjoituksia.
Warnock väitti Jane Leaden
tavoin, että Jeesus pysyisi taivaassa kunnes seurakunta saavuttaisi
kirkkohistoriassa ennen näkemättömän eliittiaseman, mukaan lukien Raamatun
päivät:
- Oi näiden sanojen valtavuutta!
Ja mikä vielä enemmän, Kristus tulee pysymään siellä missä Hän on, Jumalan
oikealla puolella, kunnes nousee voittajien joukko joka alistaa kaikki Jumalan
viholliset... Ja silti kristittyjen enemmistö odottaa tempausta milloin
tahansa, jolloin Kristuksen oletetaan tempaavan pois surkean, lyödyn, tautien
vaivaaman seurakunnan. -
Huomaa, että tavalliset kristityt ovat
tässä elitistisessä ajattelussa "surkeita, lyötyjä ja tautien
vaivaamia". Meitä
ei pidetä sen arvoisina, että Kristus palaisi meitä varten ja tempaisi meidät
kohtaamaan Hänet pilvissä. Kaiut Leaden Filadelfialaisesta yhdistyksestä ovat ilmeisiä. Sen sijaan,
että odottaisivat Kristusta seurakunnan "autuaana toivona", elitistit
Leadesta Warnockiin - ja
kuten tulemme näkemään myös NAR - odottavat seurakunnan tulevan uudeksi
Kristuksen inkarnaatioksi, samalla kun Kristusta vielä "pidetään
taivaissa". On ironista, että seurakunnan
toivon kohteeksi on siten tullut seurakunta itse!
Yksi
harhaoppisimmista NOLR:n opeista nimettiin
"Jumalan ilmestyslapsiksi", (KF/JA: mainitaan myös "Jumalan
lasten ilmestyminen" nimellä - Manifested Sons of God, ns. MSOG-oppi). Se väittää, että tietyt eliittikristityt
saisivat jo tässä ajassa kuolemattomuuden lupauksen (kuten Room.8:19 lupaa)
ennemmin kuin Herran tulemuksessa (parousia).
Warnock opetti, että seurakunnan täytyy voittaa
kaikki viholliset, joihin kuuluu myös kuolema, "viimeinen
vihollinen", ennen kuin Kristus voisi palata:
- Jumala sanoo, että Kristus tulee
pysymään siellä missä Hän on, kunnes kaikki Hänen vihollisensa ovat Hänen
jalkojensa alla. Ja Hänen vihollisiinsa kuuluu 'viimeinen vihollinen', joka on
kuolema. Voittajien joukon on noustava, se alistaa ja saavuttaa ehdottoman
voiton kaikista maailman vastustavista voimista, lihasta ja paholaisesta ennen
kuin tämä dispensaatio loppuu - (12).
"Voittajat"
on toinen Latter Rain termi
kuvaamaan eliittikristittyjä, joiden on määrä erottua meistä muista. Näin siitä
huolimatta, että seuraava jae soveltuu kaikkiin kristittyihin: "Sillä
kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto,
joka on maailman voittanut, meidän uskomme" (1Joh.5:4).
Ironista Latter
Rain ja NAR liikkeissä on, että ne pitävät kiinni
"ennallistamisesta", jossa Jumala muka vähitellen palauttaa
kirkkohistorian aikana kadotettuja totuuksia joita nyt ennallistetaan
uskonpuhdistuksesta alkaen. On kuitenkin ironiaa, että NOLR ja NAR opettajat
kiistävät ja hylkäävät tärkeät uskonpuhdistuksen opit. He väittävät
uskonpuhdistusta omakseen ja hylkäävät sen samaan aikaan.
Uskonpuhdistus esim. opetti
kaikkien uskovien pappeutta, mutta NOLR George Warnock
opetti elitististä "Melkisedekin"
pappeutta, joka koskee vain muutamia:
- Melkisedekin
pappeus on elämän ja katoamattoman kirkkauden pappeutta. Se on Kristuksen
ikuisen ystävyyden ja yhteyden pappeus, eikä kuten aaronilainen
pappeus, jossa Jumalan läsnäolo koettiin vain tietyssä tilanteessa kerran
vuodessa... Tämän uuden pappeuden täyteydessä meidät kirkastetaan täydellisesti
kuten Kristus. Kuitenkin jopa Kristus aloitti pappeutensa maan päällä
rukoilemalla veljiensä puolesta - joten alkakaamme jo nyt omistaa tätä
kirkkauden perintöä Hengessä, Jumalan valtakunta sisällämme. -
Warnockin mukaan tämä koskee vain viimeisen ajan
pyhiä, jotka ovat saavuttaneet tämän aseman ja tulevat toimimaan suuren
ahdistuksen aikana lyhentäen sen. Aikaisempien sukupolvien pyhillä ei ollut
tätä asemaa.
Aiemmin mainittu William Branham tuli Latter Rain-liikkeen tärkeimmäksi hahmoksi. Monet kunnioittavat
häntä edelleen. Kerrotaan, että hän tuhansissa eri tilanteissa antoi tarkkoja
ja yksityiskohtaisia tietoja ihmisistä joista ei luonnollisin keinoin voinut
tietää mitään. Tulkiten kyvyn "tiedon sanoiksi" (1.Kor.12)
hänen kannattajansa olivat vakuuttuneita sen olevan merkki, että hän oli suuri
Jumalan profeetta. Branham väitti, että hänellä oli
oma enkeli joka opetti häntä ja antoi hänelle ilmoituksia.
Hän väitti enkelin sanoneen, että
hän olisi Elia, joka tulisi ennen Kristuksen paluuta. Hän väitti myös olevansa Laodikean seurakunnan sanansaattaja. Branham
on haudattu pyramidin alle jossa on tuo väite (13). Branham hylkäsi kolminaisuusopin. Hän osoitti lopullisesti
todeksi, että Latter Rainin
kaltaiset ennallistamisliikkeet himoitsevat merkkejä ja ihmeitä tekeviä
profeettoja siinä määrin, että hyväksyvät lähes minkä tahansa harhaopin tai
härskiyden, kunhan vain ihmeet ja merkit seuraavat.
Myöhäissateesta Uuteen Apostoliseen Uskonpuhdistukseen
Ern Baxter
oli Branhamin henkilökohtainen avustaja useiden
vuosien ajan. Kun karismaattinen uudistus tuli maisemiin kohta Branhamin kuoltua, Baxterista
tuli liikkeen tärkein johtaja. Hän liittyi miehiin nimiltä Bob Mumford, Charles Simpson, Derek Prince
ja Don Basham ja heistä tuli "Fort Lauderdalen viisikko", joka julkaisi New Wine (Uusi Viini) -lehteä. Ryhmästä tuli tunnettu
kiistellyn paimenliikkeen vuoksi. Omaksuen käsitykset, että Jumala puhui
nykyaikana ihmisille Raamatun ulkopuolisilla ilmoituksilla, ja että tietyt
ihmiset olivat päässeet pitemmälle kuin toiset "Jumalan
kuulemisessa", he perustivat hierarkkisen liikkeen, jossa paimenet
"kuulivat Jumalalta" ohjeita heidän alaisilleen ja siitä alaspäin
pyramidimuodossa.
Olin mukana liikkeessä 1970-luvun
lopulla. Avainkäsitys oli, että valta tuli "Jumalan kuulemisesta".
Sääntöjen mukaan ryhmäni johtaja (mies nimeltä Jack Winter)
"kuuli Jumalalta". Hän tuli "aseistautuneena" repullisella
ihmeellisiä tarinoita ja toisti niitä vakuuttaakseen muut, että mitä tuli
Jumalan kuulemiseen hän oli siinä lyömätön. Hänen alaisiaan olivat paimenet,
jotka kuulivat Jumalalta omille alaisilleen. Kaikki mitä teimme, alistettiin
ylipaimenten tutkittavaksi. Siihen kuului jokainen päätös naimisiin menosta
kaikkein arkisimpiin päätöksiin, kuten matkoihin.
Vaikka sankarimme kansallisella
tasolla olivat Baxter ja Mumford
& kumppanit, meidän ei tarvinnut mennä sen korkeammalle kuin Jack Winteriin saadaksemme lopullisen Jumalan hyväksymisen. Jos
järjestelyssä esiintyi jotakin vakavampaa valittamisen aihetta, niin Winter tuli kaupunkiin ja piti saarnan "Koorahin kapinasta" soveltaen, että Winter oli Mooses ja jokainen hänen kanssaan erimielinen
oli Koorah. Kuulin itse tuon saarnan useammin kuin
kerran.
Tämä paimenliike yleensä - ja
varsinkin meidän paikallinen versiomme - ratkesi saumoistaan 1980 luvun alussa.
Paimenliike, kuten Latter Rain
sitä ennen, oli häväisty, mutta ne jotka uskoivat perusmalliin ennallistetusta
apostolisesta seurakunnasta jolla on enemmän voimaa kuin Apostolien tekojen
seurakunnalla, eivät koskaan luopuneet käsityksistään. Heidän mielissään oli
vain ajan kysymys kun lopun ajan eliittiseurakunta nousisi ja löisi Jumalan
viholliset. He hylkäsivät aikaisempien liikkeiden epäonnistumiset perusteella,
että tietyt johtajat joutuivat pois, mutta he itse olivat pitäneet unelman
elossa.
Latter Rain
opit tulevat Uuteen Apostoliseen Uskonpudistukseen
Bill Hamon
syntyi vuonna 1934 ja kirjansa, "Apostles,
Prophets, and the Coming Moves of God", mukaan hän
aloitti palvelutyönsä teini-ikäisenä:
- Kahdeksantoista ikäisenä minut
synnytettiin ennallistamisopetukseen, että seurakunnassa on edelleen nykyajan
apostolit ja profeetat. Minut vihittiin papiksi ja aloitin paimenena 19 vuoden
ikäisenä - (14).
Se merkitsee, että hän oli
ennallistamisliikkeessä ja aloitti työnsä samaan aikaan kun Warnock
julkaisi kirjansa "The Feast of Tabernacles". Hänen väitteensä, kuten tulemme
osoittamaan, ovat lähes identtisiä Warnockin kanssa.
Myös hän allegorisoi Hag.2:9 todistaakseen, että
lopunajan seurakunta on oleva kunniakkaampi kuin seurakunta Apostolien teoissa
(15).
Hamon tuli mukaan C. Peter Wagnerin NAR:n aivan alussa:
- Tri. C. Peter Wagnerin koolle
kutsuma kokous (The National Symposium on the Post-Denominational
Church) Fullerin seminaarissa 21-23.5.1996,
oli historiallinen tapaus seurakunnan historian Jumalan aikakirjoissa. Se oli
Pyhän Hengen profeetallisesti järjestämä, toteuttamaan Jumalan tavoite viedä
seurakuntansa lopulliseen päämäärään... Keskustelijat olivat yksimielisiä, että
seurakunnassa on edelleen apostoleja ja profeettoja ja että on olemassa esiin tuleva
Apostolinen liike, joka tulee mullistamaan 21. vuosisadan seurakunnan.
Viimeisen sukupolven seurakunnalla on oleva apostolinen uskonpuhdistus, joka on
yhtä suuri kuin ensimmäisen sukupolven apostolinen liike - (16).
Wagnerin
suosituksella Hamon toi Latter
Rain liikkeen opetukset NAR:n.
Wagner "suosittelee voimakkaasti" Hamonin
kirjaa apostoleista ja profeetoista (17) ja kirjoitti
siihen esipuheen. Hamonin kirja toistaa lähes
jokaisen Latter Rain
liikkeen häpeällisen väitteen. Esimerkiksi yksi hurjimmista NOLR:n
opetuksista on oppi "ilmestyslapsista" ("manifested
sons"), mutta Hamon
opettaa samaa asiaa lainaten raamatunkäännöstä, joka kääntää sen "revealing of the sons" -
"lasten ilmituleminen":
- Koko luomakunta odottaa
viimeisen sukupolven seurakuntaa. Maa ja koko luomakunta odottavat Jumalan
viimeisten päivien apostolien ja profeettojen, ja täysin ennallistetun seurakunnan
ilmestymistä. "For the earnest
expectation of the creation eagerly waits for the revealing of the sons of
God." Room.8:19
NKJV. (Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten
ilmestymistä. Room. 8:19. KR -38). Kun seurakunta on täysin ennallistettu, niin
silloin pyhät saavat lopullisen lunastuksensa, kuolevien ruumiittensa
kuolemattomuuden - (18).
Hamon väittää, että tämän on
tapahduttava ennen Kristuksen paluuta, jotta seurakunta voi toteuttaa
tehtävänsä. Seuraavassa lisätodisteita kun hän väittää, että kuolemattomat
ruumiit saadaan ennen parousiaa (Kristuksen toista
tulemista):
- Pyhien ylösnousemusmuuttuminen,
joka saa aikaan heidän kuolevaisten ruumiidensa lunastuksen kuolemattomiksi,
katoamattomiksi ruumiiksi, tapahtuu, jotta Jumala voi toteuttaa suuren
päämääränsä seurakuntaansa varten ja sen kautta - (19).
Latter
Rain harhaoppi nimetään ja esitellään uudelleen
Latter Rain liikkeen
ja NAR:n väliset erot koskevat enimmäkseen
terminologiaa, ei oppia. 1980-luvulla kiersi eräs opetus niiden keskuudessa,
jotka osallistuivat profeetallisen liikkeen keskuudessa "uudeksi
ihmisroduksi" kutsutun ryhmän pitämiin konferensseihin. Perusajatus on,
että tavalliset kristityt läpi seurakunnan historian ovat olleet suunnattomia
vätyksiä ja että Jumala aikoi nyt tulla tiettyjen ihmisten elämään Pyhän
Henkensä kautta ja "kyllästää" (KF/JA: impregnate,
ilmaisu, joka tänä päivänä esiintyy usein karismaattisessa puheessa ja
kirjoittelussa koskien Toronto/Pensacola/Lakeland yms. "Jumalan läsnäolo" -herätyksiä)
heidät niin, että he voisivat "synnyttää" jotakin kokonaan uutta
(KF/JA: mm. torontolaisuudessa ihmiset ovat kokeneet transsitilassa näitä
"synnytystuskia").
"Uuden rodun ihminen"
olisi korotettujen pyhien joukko, joilla olisi aikaisemmin tuntematon pyhyys ja
voima. Muistan tuohon aikaan väitelleeni ihmisten kanssa jotka kannattivat tätä
oppia. Earl Paulk oli 1980
luvun huomattava johtaja, joka sekaantui näihin oppeihin. Myöhemmin hän
ryvettyi seksiskandaaleissa, jotka vieläkin ovat uutisissa (20).
Paulk selittää liikkeen elitistisiä
ideoita:
-
"Ensihedelmät" tarkoittaa, että monia Hänen kaltaisiaan on tuleva.
Jeesus oli Jumalan inkarnaation ensihedelmä, ihminen, joka eli Jumalan
täydellisen tahdon. Nyt Hän sanoo: "Haluan ruiskuttaa (inject)
elämän panemalla Pyhän Hengen siemenen seurakuntaan. Minun kansani tuo esiin
elämän, kun heistä tulee 'lihaksi tullut Sana' maaplaneetalle. Olen varma, että
tämä määritelmä vaivaa joitakin teologeja, mutta seurakunta on 'jatkuva Jumalan
ilmentymä" - (21).
Siis kyllästetystä seurakunnasta
tulee "lihaksi tullut" Kristus. Tämä idea on täsmälleen se, mitä Jane
Leade opetti vuonna 1679 ja jota myöhemmin Latter Rain opettajat selittivät.
Paulk toistaa ajatusta:
- Jumalan valtava työ asettaa Pyhä
Henki sisällemme tekee meistä Jumalan inkarnaation - (22).
Bill Hamon
sisällyttää "uuden rodun" idean opetuksiinsa:
- Joosua-sukupolven apostolien
uusi rotu vaeltaa ihmeissä ja tuo selvästi ilmi apostolin merkit - (23).
"Joosua-sukupolvi" on
eräs suosittu vertauskuva tässä liikkeessä. Israelin Jordanin ylitys luvattuun
maahan allegorisoidaan tarkoittamaan seurakunnan
voittoa kaikista vihollisista maan ottamiseksi: "Jokainen paikka, johon
jalkasi astuu", he vaativat. "Uusi rotu" tarkoittaa, että he
eivät ole samaa ihmisten järjestystä, kuin muut koskaan olleet kristityt.
Hamon julistaa edelleen:
- Riittäköön, kun sanotaan, että
apostolien uutta rotua motivoi Viisauden Henki - (24).
Viisauden Henki, Jes.11:2, on
erillään Kristuksesta. NAR väittää, että
Kristus tulee seurakunnassa eikä seurakuntaa varten. Hamon
väittää olevansa yksi Jumalan viimeisten päivien apostolien "uutta rotua" (25)!
Aikaisemmin William Branham oli väittänyt olevansa Elia joka tulisi
(Matt.17:11). Kuitenkin Branham kuoli eikä kaiken
ennallistamista tapahtunut. Hamon on muokannut
väitteen käsittämään sellaista, jota he kutsuvat nimellä "Elia ryhmä"
(Elijah Company):
- Kuitenkin se toteutuu
tulevaisuudessa, kun Elia tulee valmistamaan tietä Kristuksen toiselle
tulemiselle. Tällä kertaa se ei olisi vain yksi profeetta, vaan suuri joukko
profeettoja, jotka eivät vain valmistaisi tietä ja kansaa, vaan he
ennallistaisivat kaiken
- (26).
Tämän "ennallistamisen"
täytyy tapahtua seurakunnan kautta ennen kuin Kristus voi palata:
- Jeesus ei voinut lähteä
maailmasta, ennen kuin oli toteuttanut messiaaniset profetiat, eikä Hän voi
palata maan päälle, ennen kuin seurakunta toteuttaa kaikki ennallistamista
koskevat Kirjoitukset - (27).
Samalla kun hylkäävät tempauksen
ennen jumalan vihan aikaa, Hamonin kaltaiset
opettajat eivät usko, että Antikristus tekee marttyyreja heidän kirkastetusta
lopunajan seurakunnastaan. He itse lyövät ahdistuksen ajan koko babylonialaisen
systeemin! Seuraavassa hänen väitteensä:
- Jumalan seurakunnan pyhillä apostoleilla
ja profeetoilla on yhteinen palvelutyö tuoda esiin suuren Babylonin valtava
sortuminen. Heidän valtansa ylittää kaiken, mitä olemme nähneet
ajassamme... Kuten Mooses ja Elia,
Jumalan apostolit ja profeetat voittavat kaikki vihollisensa loppuun saakka - (28).
Raamattu sanoo,
että Jumala tuhoaa Babylonin. Se ei sano, että seurakunta sitä tekisi (ks.
Ilm.18).
Harhaoppi Joelin armeijasta esitellään
uudelleen
Yksi NOLR:n
hyljätyistä opeista oli oppi "Joelin armeijasta". Väitettiin, että
Joel2:1-11 ennustaa, että lopun ajan seurakunta on "Joelin armeija",
joka toimeenpanee Jumalan tuomiot maan päällä. Tämä on toinen väärä Latter Rain oppi, jota Bill Hamon levittää edelleen.
Seuraavassa hänen väitteensä:
- Pyhiä koulutetaan nyt kansainvälisten
(kristillisten liikkeiden) koulutuskeskusten sotilastukikohdissa ja heidän
paikallisten seurakuntiensa varikoilla. Päämäärä on saada heidät opetetuiksi,
varustetuiksi ja kenttäkoulutetuiksi olemaan upseereita, jotka johtavat Jumalan
profeetallisten, evankelisten pyhien armeijaa tulevan Pyhien Liikkeen (Saints Movement) aikana. He
tulevat palvelemaan heidät kouluttaneiden viisinkertais-liikkeen
apostolien ja profeettojen suojeluksen ja johdon alla. Nämä pyhät toimivat kuin
Jumalan armeija, jota profeetta Joel kuvailee profeetallisesti
(Joel. 2:1-11)
- (29).
(KF/JA: tässä
mainittu viisinkertainen liike siis tarkoittaa karismaattista "Fifefold ministry"
-käsitystä, jonka mukaan seurakuntaa lopun voitollisena aikana johtavat
apostolit, profeetat, evankelistat, pastorit ja opettajat, ja siksi Jumala
palauttaa voimassa kaikki em. toimet srk:aan - suurin
valta tulee "uusille apostoleille", opetus pohjaa Ef.4:11).
Joel 2:1-11
ei sisällä mitään, josta voisi päätellä, että tämä armeija koostuisi lopun ajan
eliittikristityistä. Hamonin allegorinen menetelmä
sallii hänen lukea Raamatusta mitä tahansa.
Hän jatkaa edelleen seurakunnasta
lopun ajan armeijana:
- Jumalan
suurta lopun ajan armeijaa valmistetaan toimeenpanemaan Jumalan
kirjoitetut tuomiot Kristuksen voiton ja jumalallisten tuomiosäädösten mukaan,
jotka on jo vahvistettu taivaassa. Aika on määrätty, kun ne toimeenpannaan maan
päällä Jumalan pyhien armeijan toimesta. Kaikki, mitä on määrätty ja tarvitaan,
käynnistetään Jumalan ennallistavan Herran Armeija-liikkeen (Army of the Lord Movement) aikana
- (30).
Kaikki tämä jättää vaille
huomiota sen tosiasian, että Ilmestyskirjan kuvaileman Suuren ahdistuksen
aikana vuodatettavat tuomiot ovat suoria Jumalan vihan purkauksia maan päälle,
eivätkä mitään seurakunnan aikaansaannoksia. "Liikkeitä" joita Hamon kuvailee, ei löydy Raamatusta, vaan hän profetoi
niistä omavaltaisesti ilman todisteita ja meidän pitäisi uskoa häntä.
Valtakunta Nyt -harhaoppi esitellään uudelleen
Yhtä ennustamaansa
"liikettä", Hamon kutsuu “Valtakunnan
perustamisen liikkeeksi (The Kingdom Establishing Movement) (31). Hän
esittää vieläkin suurellisempia väitteitä:
- Liike ei lakkaa, ennen kuin jokainen
polvi taipuu ja jokainen kieli tunnustaa, että Jeesus on todella Herra, Jumala
yli kaiken maan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen tuon tunnustuksen
tehnyt olisi pelastettu. Kuitenkin on oleva sellainen maailmanlaajuinen osoitus
Jumalan voimasta yli kaiken, ihmisiä herätetään kuolleista, luonnonkatastrofeja
hallitaan ihmeillä, ihmeellisiä profeetallisia ilmoituksia ja loputtomasti
yliluonnollisia manifestaatioita, merkkejä ja ihmeitä, kunnes jokaisen on
tunnustettava, että ei ole Jeesuksen Kristuksen, jumalien Jumalan ja herrojen
Herran kaltaista jumalaa - (32).
NOLR ja NAR opettajien mukaan
seurakunta perustaa Jumalan valtakunnan historian aikana ja ennen parousiaa.
Hamon kirjoittaa:
- Rukoilkaamme nyt, että Hänen
kirjaimellisen valtakuntansa täysi hallinta perustettaisiin kaikessa
todellisuudessaan maan kaikkien valtioiden ja ihmisten yli... He tulevat rukoilemaan
ja julistamaan, että on aika perustaa Jumalan valtakunta yli kaiken maan
jumalallisesti saadulla arvovallalla ja Kristuksen seurakunnan palvelutyöllä -
(33).
Raamattu ennustaa lopun ajan eksytyksen
Nähtyämme johdonmukaiset väitteet useiden
vuosisatojen ajalta aina nykyaikaan siitä, että
-eliittikristityt nousevat ja voittavat kuoleman
ennen tempausta,
-tekevät suurempia ihmeitä kuin
Raamatussa mainitut,
-voittavat kaikki Jumalan viholliset, samalla kun
Kristusta ”pidetään taivaissa”
- ja heistä tulee neitseellisesti syntynyt uusi
ihmisrotu, ilmestyslapset, Jumalan inkarnaatio maan päällä,
niin
ajatelkaamme, mitä Raamattu ennustaa lopun ajasta.
Raamattu
ei opeta mitään näistä harhaopeista, jotka kaikki perustuvat allegorisoituihin Kirjoituksiin, vaan sen sijaan opettaa,
että massiivinen petos väärien merkkien ja ihmeiden kautta on tunnusomaista
lopun ajalle.
Jeesus sanoi:
"Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.... Sillä vääriä kristuksia ja
vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin
että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin" (Mt.24:11,24). Hän ei
käskenyt meidän odottaa "voideltujen (kristusten)
uutta rotua", vaan kehotti meitä karttamaan heidän petoksiaan.
(KF/JA: Raamatun
mukaan on vain yksi voideltu, Messias/Kristus tarkoittaa Voideltu. Kristukseen
uskovalla ei ole mitään omaa/erillistä/uutta/toista/muuta voitelua Jumalalta,
vaan Jumala lukee Kristuksen voitelun, joka merkitsee Jumalalle erotettua,
uskovan eduksi. Raamatussa voitelu ei pohjimmiltaan tarkoita sen kummempaa,
kuin että Kristuksen sovitustyö luetaan Häneen uskovan eduksi, hänet on, kuten
Kristus, erotettu Jumalalle, so. hän on pelastettu/sovitettu Jumalan edessä
Kristuksen kautta, jolla yksin on ja jolle yksin kuuluu kaikki ansio).
Paavali varoitti
synnin ja pahuuden vaarallisista ajoista lopun aikana, kun ihmiset vastustavat
totuutta tekemällä vääriä merkkejä ja ihmeitä kuten faaraon noidat vastustivat
Moosesta (2.Tim.3:1-8). Pietari ennusti, että vääriä
opettajia nousisi ja viettelisi seurakuntaa hyötyen meistä "valheellisilla
sanoilla" (2.Piet.2:1-3). Johannes varoitti, että
viimeisenä aikana on vääriä "voideltuja" (antikristuksia). Paavali
kertoo, mihin tämä kaikki johtaa: "Älkää antako kenenkään vietellä
itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennen kuin luopumus ensin
tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi" (2.Tess..2:3).
Ilmestyskirja ei opeta, kuten
itse itsensä apostoleiksi nimittämät NAR:n ja NOLR:n apostolit, että seurakunta voittaisi maailman omilla
ponnistuksillaan, samalla kun Jeesusta "pidetään taivaissa". Heidän
tulkintansa ovat mielikuvituksellisia eivätkä lainkaan perustu terveeseen
sananselitykseen. He allegorisoivat Raamattua, koska
ei ole mitään mahdollisuutta löytää heidän ajatuksiaan Raamatusta jos se
otetaan kirjaimellisesti. Meidän täytyy päättää uskommeko mitä Jeesus, Paavali,
Johannes ja Pietari sanoivat erehtymättömissä Kirjoituksissa, vai uskommeko
profetioita ihmisiltä, jotka väittävät olevansa uusia apostoleja ja profeettoja,
vaikka samanaikaisesti vastustavat oikeiden apostolien ja profeettain
opetuksia.
Johtopäätös
Kirkkohistoria
osoittaa, että aina, kun uusia apostolin viran vaatijoita on noussut, myös
väärät opit ovat nousseet. Tänä päivänä sellaisten ihmisten opetukset ovat,
kuten olemme nähneet, tyrmistyttäviä ja äärimmäisiä harhaisuudessaan. Silti C.
Peter Wagner väittää, että seurakunnat, jotka hän nimeää
"apostolisiksi" tässä uudessa mielessä, ovat tänä päivänä osa
maailman nopeimmin kasvavaa seurakunnan sektoria (34). Jos hän tavallaan on
oikeassa, niin se on todistus massiivisesta lopun ajan eksytyksestä, eikä
herätyksestä, kuten hän väittää.
Ainoa
velvoittava auktoriteetti seurakunnassa on Raamattu. Jumala ei sitonut meitä
sekoitukseen, harhaan eikä ihmisten pohdiskeluihin. Väärillä NOLR ja NAR
apostoleilla ja profeetoilla ei ole mitään valtaa oikean, verellä ostetun
Jumalan seurakunnan ylitse. Profeetoilla, jotka ovat vähemmän kuin
erehtymättömiä, ei ole muuta myytävää kuin pelko: "Kun profeetta puhuu
Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen,
niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut;
älä pelkää häntä" (5.Moos.18:22).
Suurelliset
väitteet, jotka ulottuvat Leadesta Warnockiin, Branhamiin, Paulkiin ja Hamoniin eivät
milloinkaan ole käyneet toteen, eivätkä tule käymään. Ei tule olemaan mitään
neitseellisesti syntyvää monijäsenistä poikalasta, Elia ryhmää, uutta rotua,
Kristuksen uutta inkarnaatiota maan päällä, eikä mitään muuta vastaavaa
rienausta. Se rooli, jota nämä termit kuvailevat, on antikristuksen rooli.
Todellinen Kristus palaa ruumiillisesti ja tempaa seurakuntansa kohtaamaan
Hänet yläilmoissa (1.Tess.4:17).
Käännös Samuel Korhonen,
Tarkennukset KF/Juhani Aitomaa
Viitteet
1
Bill
Hamon, Apostles Prophets and the Coming Moves of God
(Destiny Imagine: Shippensburg, PA, 1997) 10.
2
Roberts,
Alexander ; Donaldson, James ; Coxe, A. Cleveland:
The Ante-Nicene Fathers Vol.I : Translations of the
Writings of the Fathers Down to A.D. 325. Oak Harbor : Logos Research Systems,
1997, S. 16; First Epistle of Clement to the Corinthians chapter 42.
4
See
CIC issue 66 that addresses the pertinent passages: Issue 66
5
http://www.newadvent.org/cathen/05677a.htm
6
C.
Peter Wagner, Apostles and Prophets – The Foundation of the Church (Regal:
Ventura, 2000) 19, 20.
7
CIC
Issue 102
8
http://www.passtheword.org/Jane-Lead/60-propositions.htm
10
Terminologia on edelleen käytössä:
http://latter-rain.com/escha/manchild.htm
11
Warnockin
kirja on luettavissa: http://latter-rain.com/escha/warnock.htm
13 http://www.letusreason.org/Latrain26.htm
20
Marraskuun 19. vuonna
2007 tuli tietoon, että Paulkin "veljenpoika" joka toimi pastorina Paulkin perustamassa srk:ssa, on
itse asiassa hänen oma poikansa, syntynyt avioliiton ulkopuolisesta suhteesta
veljensä vaimon kanssa: www.msnbc.msn.com/id/21888916/
21 Earl Paulk, Held In The
Heavens Until… God’s Strategy for Planet Earth; (Atlanta: K Dimension
Publishers, 1985) 163.