Suomiko tulessa?

 

Hannu Väliaho, julkaistu Perusta-lehdessä 4/2004, s. 222-225

 

Rodney Howard-Browne (RHB), tunnettu torontolaisen nauruherätyksen edustaja, teki Suomi tulessa –kiertueen 17.-21.5. (Kiertueen järjesti RMI/Helsingin City-seurakunta; RMI = Revival Ministries International, ilmeisesti RHB:n järjestö). Kokoukset pidettiin Turussa, Seinäjoella, Tampereella, Joensuussa ja Keravalla. Olin mukana Keravalla pidetyssä kokouksessa. Se alkoi klo 18 ja kesti yli 4,5 tuntia (yhteen menoon). Tilaisuudelle leimaa antavat elementit olivat seuraavat:

1.      Ylistys (useissa jaksoissa)

2.      Eric Gonyonin pitämä kolehtipuhe (1 h) ja sitä seurannut rahankeräys

3.      RHB:n puhe (1 h) uudesta viinistä ja sen juovuttavasta vaikutuksesta.

4.      Kaataminen.

Tämän kokousselostuksen laatimista varten olen myös haastatellut erästä mukana ollutta ystävääni.

1. Musiikki

Tavanomaisten yhteislaulujen sijaan tilaisuudessa oli ylistystä, jota säesti Petri Kosonen & Band. Ihmiset seisoivat heilutellen vartaloaan ja jalkojaan kädet kohotettuina, toisilla silmät kiinni. Tätä voinee nimittää tanssimiseksi. Välillä tanssittiin musiikin tahdissa ilman sanoja, välillä oli suomen- tai englanninkielisiä ylistyslauluja, joissa lyhyitä säkeitä toistettiin toistamistaan. Musiikki soi niin kovaa, että herkkäkorvaisena jouduin pitämään käsiäni korvilla melkein koko ajan. Siksi en pystynyt seuraamaan sanoja kovin tarkasti. Kankaalta tai laulettuna erotin tämäntapaista: Dancing in the joy …, Drinking the wine …, Swimming in the river of the Holy Ghost (Tanssien iloisena …, Juoden viiniä …, Uiden Pyhän Hengen virrassa); Kun Pyhä Henki valtaa minut, laulan (soitan, rukoilen, taistelen, voitan, huudan, tanssin) kuin Daavid; Pyhä, pyhä, pyhä … (sävelkorkeuden kohotessa puoliaskelin). Salin keskiosassa heiluteltiin ylistyksen aikana suuria erivärisiä lippuja, joista osa oli kiinnitetty pitkiin tankoihin. Kokouksen aluksi ylistystä oli n. 45 min (välillä oli lyhyt tuote-esittely), rahankeruun jälkeen parikymmentä minuuttia ja kaatamisen aikana vielä lisää.

Hengellisessä musiikissa on tärkeää, että laulujen sanoissa on keskeisesti kristillinen sisältö. Monet virret ja muut hengelliset laulut ovat syvällisiä ja puhuttelevia. Tässä tilaisuudessa musiikin painopiste taas oli ruumiillisella puolella, tanssimisessa. Sen aikana toistettiin toistamistaan lyhyitä pinnallisia laulunsäkeitä tai sitten tanssittiin musiikin säestyksellä ilman sanoja. Ja lisäksi musiikkia soitettiin kohtuuttoman kovaa. Pidän tällaista hengellisen musiikin alennustilana. – Pitkäkestoisen ylistystanssin tarkoituksena oli ilmeisesti pehmittää sydämiä rahankeruuta ja kaatamista varten.

Mutta sokeri pohjalla: Illan kohokohtana oli mielestäni pianisti Adlan Cruzin esittämä Finlandia-hymni (tämä hymni tunnetaan maailmalla virren sävelmänä). Hän soitti sekä sähköpianoa että sen päälle asetettua syntetisaattoria, joten hän sai pianonsoittoon urkusäestyksen. Tosi upea esitys!

2. Rahankeruu.

Kolehtipuheessaan Eric Gonyon käsitteli ”siemenuskoa”, jolla tarkoitetaan seuraavaa: Jos sinulla on vain vähän rahaa ja haluat sitä paljon, niin anna se vähä, mikä sinulla on, Jumalalle (lue: puhujan edustamalle järjestölle), ja hän antaa sen sinulle takaisin moninkertaisena. Tätä ”siemenuskoa” puhuja perusteli Jeesuksen ruokkimisihmeellä (Matt. 14:13-21). Pieni poika antoi eväänsä, viisi leipää ja kaksi kalaa, Jeesukselle. Jeesus siunasi ja paloitteli ne ja antoi sitten pienet palaset opetuslapsille. Kun he sitten jakoivat näitä palasia kansalle, ne moninkertaistuivat heidän käsissään (näin Jeesus oli riippuvainen opetuslapsistaan tämän ihmeen tekemisessä). Kun kansa oli aterioinut, jokaisella opetuslapsella oli käsissään korillinen tähteitä. Ruokkimisihmeen opetus on siis se, että kun opetuslapset antoivat käsissään olleet vähäiset eväät pois, he saivat moninkertaisesti takaisin. Todistaakseen, että tämä ”siemenuskon” periaate toimii nykyisinkin, puhuja kertoi kolme esimerkkiä. Tässä yksi niistä (muut olivat samantapaisia): Eräs pastori uskoi, että Jumala antaa hänelle talon. Hänellä ei ollut rahaa. Jumala kehotti häntä uhraamaan 1.000 $. Mutta eihän hänellä ollut rahaa tällaiseen uhriin. Hänellä oli kuitenkin luottokortti, jonka maksu erääntyisi vasta jonkin ajan kuluttua. Uhraaminen tuntui hänestä ja myös hänen vaimostaan aivan hullulta ajatukselta,  mutta hän noudatti Jumalan kehotusta. Viikon sisällä eräs nainen kutsui pariskunnan kotiinsa, esitteli heille taloaan ja antoi sen heille. – Sovellus: Kuka haluaa, että hänen tulonsa moninkertaistuvat? Kuka tarvitsee auton tai talon? Tänään saat läpimurron talousasioissasi. Potkaise köyhyyden demonilta hampaat pois ja aja se helvettiin! Jos noudatat Raamatun periaatteita, saat Raamatun mukaiset tulokset. Kädessäsi on avain siemenen muodossa. Anna se, mitä sinulla on, niin Jumala antaa sen sinulle moninkertaisena takaisin. Jos et ole ennen antanut 100 $, tee se tänään! Tai 1.000 $ tai 10.000 $ tai 100.000 $! Jokaisen tulee tehdä jotain merkittävää. – Puheen päätyttyä seurasi opetuksen käytäntöön paneminen eli rahankeruu. Penkkeihin jaettiin tilillepanokortteja (päällimmäinen kappale kolehtiin, alimmainen itselle). Sitten ilmoitettiin, että salin sivustalla on palvelupiste, jossa voi käydä antamassa uhrinsa pankki- tai luottokortilla, ”eihän kaikilla ei ole paljon käteistä mukana”. ”Älä ole arka äläkä ujo, mene vain höyläämään korttiasi!” Penkkeihin jaettiin vielä lomakkeita, joilla voi ilmoittautua tukijäseneksi (yläosa kolehtiin, alaosa itselle). ”Anna rahalahja, meillä on vain tämä ilta!” Sitten suoritettiin kolehdin keruu.

Kokouksessa oli voimakas rahan haju. En ole tavannut muissa kristillisissä piireissä näin röyhkeää rahastusta. Menestysteologinen siemenuskon oppi on pelkkää huijausta. Rahat pois ihmisiltä heidän ahneuteensa vedoten! Jeesuksen ruokkimisihmeen käyttäminen tällaisen opin tukemiseen on täysin mielivaltaista. Jo puhujan eksegeettinen perusta oli hutera: Marshallin mukaan leivät ja kalat moninkertaistuivat Jeesuksen käsissä eivätkä opetuslasten käsissä (ks. I. Howard Marshall, The Gospel of Luke, The New International Greek Commentary, The Paternoster Press Ltd, 1978, s. 362-363). Ja ajatus, että Jeesus ihmettä tehdessään oli riippuvainen opetuslapsista, on selvästikin harhaoppinen. Siinähän ihminen asetetaan Jumalan rinnalle, ellei suorastaan yläpuolelle. Käytetyt esimerkit siemenuskon toimivuudesta ovat joko äärimmäisen harvinaisia (joten ne eivät kelpaa todisteiksi yleisestä lainalaisuudesta) tai sitten sepitettyjä. Ne, jotka menevät lankaan ja antavat rahaa uskoen siemenoppiin, eivät juurikaan rikastu. Tätä oppia julistavat järjestöt ja evankelistat kyllä rikastuvat (tätä ilmensivät illan puhujilla olleet ylelliset kultaiset rannerenkaat ja sormukset).

3. Uusi viini

Puheessaan RHB esitteli uutta viiniä ja sen juovuttavaa vaikutusta (Ap. t. 2). Kun opetuslapset helluntaipäivänä puhuivat kielillä, heissä oli ”juoppouden merkkejä, he he” (j. 13). Oli toteutunut profeetta Jooelin lupaus, että Jumala vuodattaa Henkensä kaiken lihan päälle. ”Kun Henki tulee, ei liha vain istua toljota” – siinä on juopumuksen merkkejä. ”Meidän tulee olla täytettyjä ylivuotavasti, niin että näytämme juopuneilta. Seurakunta on ollut raitis liian kauan.” On kyse Pyhän Hengen uudesta viinistä. ”Olen juovuksissa – käytän tätä sanontaa. Juovu Jumalan viinistä! Jotkut täällä ovat ryypyn tarpeessa. Minulla on sitä oikeata ainetta”. (Tässä vaiheessa joku edessä ollut mies kaatui menettäen tajuntansa. Mies nostettiin ylös niin, että yleisö näki hänen kasvonsa. Hänen silmänsä harittivat pahasti, oli aivan kuin hän olisi saanut vakavan sairauskohtauksen. Tässä oli nyt havaintoesimerkki uuden viinin vaikutuksesta! – Kyseessä oli ilmeisesti näyttelijä.) ”Jumala haluaa ravistella Suomea herätyksellä, Pyhän Hengen vuodatuksella. Se tulee myös valtiokirkon ylle ja muihinkin seurakuntiin, jopa helluntaiseurakuntiin. Taivaan tuli tulee vapisuttamaan Suomea, minulla on tämä tunne. Sitten myös muita pohjoismaita. Tämä viini ei ole ihmisen viiniä vaan taivaan viinitarhasta. Jo yksi rypäle muuttaa koko elämäsi, hallelujaa, hallelujaa.” (Tässä vaiheessa joku nainen kutsuttiin eteen. RHB karjaisi hänelle ”Fire (tulta)!”, ja hän vaipui oitis lattialle. – Jälleen näyttelijä, luulisin.) ”Luovu kontrollin pidosta ja avaudu Pyhälle Hengelle! Ei ole kysymys pelkistä kokemuksista vaan pysyvästä muutoksesta. Olen tullut Suomeen vapauttamaan ihmisiä. Jumalan voitelu lankeaa kaikkialle tässä salissa.” Ei riitä, että opetuslapset saivat sen helluntaina. ”Jokaisella tulee olla oma helluntaipäivänsä.” (Puheen aikana RHB liikkui tulkkinsa kanssa salin etuosassa. Yleisö keskeytti puheen vähän väliä taputtamalla, nauramalla tai huutamalla.)

Puheensa loputtua RHB esitti alttarikutsun niille, jotka eivät ole uskossa, jotka ovat kylmentyneet uskossaan tai jotka ovat epävarmoja uskostaan. Eteen meni arviolta toistasataa ihmistä. RHB rukoili heidän puolestaan. Heille jokaiselle annettiin jokin kirja, mutta minkäänlaista henkilökohtaista sielunhoitoa ei kokoukseen ollut järjestetty. – Alttarikutsun edellyttämää puhetta synnistä ja armosta ei RHB:n puheessa ollut. Nämä asiat tulivat kylläkin esille hänen rukouksessaan eteen tulleiden puolesta.

4. Kaataminen

alkoi sillä, että RHB kaatoi erään luterilaisen papin (”Fire!”). Kun hän oli noussut ylös, RHB yritti haastatella häntä. Siitä ei tullut mitään, sen verran tokkurassa hän oli. (Yleisön keskuudesta kuului paljon taputuksia ja naurua.) Pian RHB kaatoi hänet uudestaan. ”Luterilainen pappi ottaa täällä vähän lisää drinkkejä.” ”Fire!” – ja taas hän kaatui. Kun hän oli vähän tointunut, RHB haastatteli häntä. Hän sanoi: ”Suosittelen!” ja lupasi viedä tätä uutta viiniä luterilaiseen kirkkoon. – Seuraavaksi RHB kutsui kaadettaviksi kaikki kokoaikaiset työntekijät. Sitten alkoi yleinen kaataminen (sitä ennen penkit salin etuosasta oli kannettu pois). RHB kaatoi ihmisiä riveittäin. Yleensä kaatamiseen riitti kevyt kosketus, joitakuita piti vähän tönäistä, kaikki eivät kaatuneet (eräs iso mies tarvitsi kaatuessaan neljä vastaanottajaa). Seisoin salin takaosassa. Kun RHB alkoi lähestyä, siirryin vieläkin taemmaksi, etten joutuisi tulilinjalle. (Tiedän toki, että hän käyttää kaatamiseen hypnoosia, siis täysin sielullisia voimia. Tiedän senkin, että hypnoosi ei vaikuta niihin, jotka vastustavat toimintaa. En kuitenkaan halunnut ryhtyä koekaniiniksi – eihän sitä tiedä, vaikka RHB:llä olisi joitain hypnoosia voimakkaampia sielullisia voimia tai peräti demonisia voimia käytössään. En myöskään halua antaa kenellekään sitä vaikutelmaa, että kannattaisin kaatamista.) Kun kaataminen oli ohi, ihmisiä makasi sikin sokin salin lattialla. Joku sätkytteli, joku kikatti.  Taustalla soi bandin ylistysmusiikki, jotkut tanssivat railakkaammin nyt, kun penkit eivät enää olleet esteenä.

5. ”Mitä tämä mahtaa olla?”

Näin kysyivät ihmettelijät helluntaina (Ap. t. 2:12). Samaa on aiheellista kysyä myös RHB:n toiminnasta. Hänen selityksensä Ap. t. 2:sta on täyttä huuhaata. Siinä helluntain ainutkertainen pelastushistoriallinen merkitys turhentuu täysin. Ja jos RHB ajattelee, että ”juopuminen” helluntaipäivänä oli samanlaista kuin jälki hänen kokouksessaan, hän on pahasti pielessä. Kaatamiselle ei Raamatusta löydy minkäänlaisia perusteita. Ja kontrollista, hengellisestä arvioinnista, luopuminen on uskovalle erittäin vaarallista, koska ”monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta” (Matt. 24:11).

RHB:llä on se tunne, että Jumala tulee ravistelemaan Suomea, että tämä uusi viini leviää Suomeen. Suomi syttyy tuleen! Kolehtipuheessaan Eric Gonyon ilmaisi asian suorasukaisesti: ”Sinulla on paha aivovaurio, jos et tiedä, että Herra tekee nyt paljon Suomessa.” Jeesus sanoi: ”Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!” (Luuk. 12:49). Tämän tulen leviämistä Suomeen ja muualle meidän kaikkien tulee rukoilla, ja saamme olla mukana levittämässä sitä sen armon mukaan, jonka Jumala meille itse kullekin antaa. Mutta RHB:n levittämä tuli on vierasta tulta Herran alttarilla.

(Lisää Rodney Howard-Brownen toiminnasta ja ”uudesta viinistä” esim. teoksissa Juhani Aitomaa, Uusi viini juovuttaa, OOKOOTOIMI Kirjakustannus, 2001, ja Hank Hanegraaff, Counterfeit Revival, Word Publishing, 2001.)