PYHÄN HENGEN
TODISTUS
Joseph
Chambers
Tässä
artikkelissa Joseph Chambers[1]
opettaa mikä on raamatullinen, Pyhän Hengen tuottama kokemus ja
todistus uskovan elämässä.
“…eikä
ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme
sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta”
Room.8:23.
Yksi
Pyhän Kirjan suurimpia totuuksia liittyy “uudestisyntymisen” kokemukseen ja
Pyhän Hengen todistukseen uskovan hengessä ja sydämessä. Pelastus Herran
Jeesuksen Kristuksen puhdistavan veren kautta on paljon enemmän, kuin
pelkästään jokin pääntiedolla omaksuttu asenne. Liian suuri osa aikamme
evankelista uskontoa on pelkkää uskontoa. Siinä ei ole sijaa oikealle
kokemukselle. Ei ole sisäistä todistusta, on vain jokin omaksuttu
perusajatus, joka ei vaikuta ihmisiin niin, että nämä todella
antaisivat elämänsä Herralle ja eläisivät Hänelle. Toisin sanoen, ei ole
sisäistä, yliluonnollista todistusta, että Jumalan elämä on tullut osaksi
yksilöihmisen elämää. Tuon kokemuksen puute ei ole Uuden testamentin
kristillisyyttä.
Apostoli
Paavali koki hyvin erilaisen kohtaamisen Jeesuksen Kristuksen
evankeliumin kanssa. Erillään näyistä ja äänistä hänen elämässään tapahtui
dramaattinen muutos ja hänet valtasi syvällinen Hengen todistus. Paavalin
kirjoitukset vakuuttavat, että tämä sisäinen todistus ei koskaan lakannut ja se
säilyi aina hänen marttyyrikuolemaansa saakka. Hän päätti 2.
Korinttolaiskirjeen sanoin, ”Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan
rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän
kanssanne” (13:13).
Huomaa
sanonta, ”Pyhän Hengen osallisuus…”. Apostoli kirjoitti roomalaisille,
”Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu
teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on
eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka
teissä asuu” (8:11).
Paavali
tiesi, että Pyhän Hengen todistus uskovan hengessä on ainutlaatuinen ja saa
aikaa elämän muutoksen. Ei ole mahdollista, että tämä sisäinen yhteys Pyhän
Hengen ja uskovan oman hengen välillä koettaisiin ilman elämän muutosta.
Mutta juuri tämä totuus on paljolti kateissa oman aikamme
kristillisyydessä.
Tuntemuksia
korostavat karismaattiset ovat tyytyväisiä, kun ruumiissa koetaan
ekstaasikokemuksia, kuten kylmänväreitä tai hurmioitunutta iloa.
Asiaa
vain älyllisesti ajattelevat
kristityt saattavat hyväksyä opetuksen, että koko asia on
asennoitumiskysymys ilman tunteita. Heille kerrotaan, että tulee vain
myöntää vastaanottaneensa Jeesus ja tällä pään tiedolla asia on selvä. Molemmat
osapuolet ovat hukanneet todellisen
kokemuksen uskovan hengessä, kun yliluonnollinen, lunastustyön
mukainen lapseksi ottaminen tapahtuu. Tapahtuma on liian syvällinen
ollakseen vain tunnekokemus ja liian yliluonnollinen ollakseen vain
päättelyn tulos. Se on todellisuutta joka muuttaa.
Pyhä
Henki sanoo asiasta selvästi ja varmasti Roomalaiskirjeen luvussa 8:14-17,
”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä
te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette
saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!" Henki itse
todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Mutta jos olemme
lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen
kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä
myös kirkastuisimme.”
On
täysin selvää, että tämä Pyhän Hengen työ tapahtuu uskovan omassa hengessä. Taivas ja maa kohtaavat
ihmisen sydämessä ja tapahtuu jotakin, joka ei ole tavallinen,
jokapäiväinen asia. Ihmisestä tulee uusi luomus. Pyhä Henki on saanut sijan ja
Hänestä tulee kaikkien päätösten lähde. Henkilö ei enää ole synnin
orja, vaan häntä johtaa Henki.
Yllä
olevan Raamatun tekstin mukaan, Herran Jeesuksen vastaanottanut henkilö on
uudessa hengen ja tietoisuuden tilassa. Hän ei ole saanut pelon henkeä eikä
joudu sen sitomaksi, vaan ”lapseuden hengen”. Pitää muistaa, että Pyhä Henki
edustaa maailman suurinta adoptiotoimistoa. Jeesuksen Kristuksen
evankeliumi on laillinen dokumentti, jonka kautta jokainen katuva ja
Herralle antautuva syntinen muuttuu kadonneesta löytyneeksi,
pakanasta pyhäksi. Efesolaiskirje 2:6 kuvaa tätä hyvin, ”ja yhdessä
hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät
taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa”.
Tämä
Pyhän Hengen työ on yliluonnollinen todistus uskovan hengessä ja sen kautta
syntielämän tuottama pelko poistuu. Synnin kautta tuleva iankaikkinen tuomio on
menneisyyttä. Saatanan pelko ja sen
aiheuttamat seuraukset ovat ohi ja henkilö on nyt Jumalan lapsi. Hänen uusi
Herransa ei ole kukaan muu, kuin taivaallinen Isä ja Häntä saa kutsua
”Abba” (minun isäni).
Pyhä
Henki, joka todellakin on Isän Henki, on täysin kykenevä antamaan tämän
uuden vakuutuksen ”uudestisyntyneen” henkilön omaan henkeen. Se on
hengen ”todistus” meissä.
Muista,
että saatana voi vaikuttaa ihmisen sieluun, missä syntiin langennut
ihmisluonto asuu, mutta hän ei voi koskettaa ihmisen henkeä. Se on
Jumalalta tulevan elämän paikka, Luojan antama, eikä mikään vihollisemme voi
tulla sinne. Voit sallia sen, että henkesi kuihtuu ja kuivuu, jos et ruoki
sitä hengellisellä ruoalla. Mutta siltikään saatanalla ei ole siellä
sijaa.
“Uudestisyntyneet”
pyhät ovat osa Hänen
perhekuntaansa ja kaikkien Raamatun lupausten perillisiä. Raamattu kuvaa
uutta asemaamme ”Jumalan perillisinä” ja ”Kristuksen kanssaperillisinä”.
Elämämme ei ole päättymätön matka pimeissä laaksoissa, eikä Jumala ole
vain jonkinlainen mielikuvitusolento. Tämä on todellista, olemme Hänen
poikiaan ja tyttäriään ja valtakunta, jonka Isä on antanut Pojalleen,
on myös meidän. Olemme kuningaskunnan pappeja ja meillä on yhteys ja ystävyys
Isän ja Pojan kanssa. Pyhä Henki on yhteyden linkkinä meidän ja Isän sekä
Pojan välillä. Tämä suhde ja sen todellisuus muuttaa maailmaa, kuten
tapahtui apostolien aikana.
Roomalaiskirje
kuvaa nykyistä kristillistä elämää ja kokemusta ”hengen
esikoislahjana”. Se on selvästi yläpuolella kadotetun maailman,
mutta kuitenkin vähemmän kuin meille tulevaisuudessa luvattu toivo.
Katsotaan
Room. 8 luvun suurenmoisia jakeita, jotka seuraavat aiemmin lainaamiamme,
”Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole
verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin. Sillä luomakunnan
harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä. Sillä luomakunta
on alistettu katoavaisuuden alle – ei omasta tahdostaan, vaan alistajan -
kuitenkin toivon varaan, koska itse luomakuntakin on tuleva
vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden
vapauteen. Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on
synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on
Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen
lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta”
(18-23).
Kun
nautimme pelastuskokemuksen “esikoislahjaa” tässä ajassa, emme
kuitenkaan ole vapaat nykyisen maailman ahdistuksista.
On
kärsimystä, kuten Room.8:18 mainitsee, mutta se on pientä verrattuna
tulevan ajan kunniaan. Menestyminen, rikkaus ja elämän nautinnot,
joiden perään maailmamme on tullut
hulluksi, on epäraamatullista, eikä edes niin tärkeää, kun pidämme
mielessämme Raamatun lupaaman tulevaisuuden. Toivomme on edessäpäin ja
tunnustamme halukkaasti olevamme pyhiinvaeltajia ja muukalaisia,
kuten olivat Heprealaiskirjeen luvun 11 kuvaamat uskon sankarit. Tällä
maailmanjärjestyksellä ei ole perustusta, ei tulevaisuutta, emmekä voi
turvata sen valheellisiin lupauksiin.
Ota
huomioon mitä sanotaan Abrahamista edellä mainitussa Heprealaiskirjeen
11:9-10, ”Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin
vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat
saman lupauksen perillisiä; sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on
perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.”
Hän
odotti kaupunkia, ”jolla on perustukset”, koska kaikesta omaisuudestaan
huolimatta, hän näki sen turhaksi. Nykyinen maailma ja kaikki sen
rikkaus on upottavalle hiekalle rakennettu. Alastomina tulemme ja
alastomina lähdemme maailmasta. Abraham oli varakas, mutta varakkuus
ei ollut hänelle itsetarkoitus. Se kaikki oli katoavaa, koska sillä ei
ollut pysyvää perustusta. Hänen odotuksensa keskittyi iankaikkiseen
kaupunkiin, jolla on iankaikkisesti kestävä perustus ja joka pysyy
iankaikkisesti.
Room.8
luvun jakeesta 19 alamme nähdä, mitä Pyhän Hengen todistus tuo uskovan elämään.
Pyhä
Henki sanoo, että Hänen todistuksensa tuloksena meissä herää harras
”Jumalan lasten ilmestymisen” odotus.
”Sillä
luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten
ilmestymistä.”
Se
kuvaa sitä, mitä meidän sisimmässämme tapahtuu, kun olemme Jumalan lapsia.
Meidän tulisi antaa vähemmän arvoa tämän maailman nautinnoille ja
rikkauksille, koska Pyhä Henki todistaa meissä ehdottoman varmasti
tulevaisuudesta, josta olemme osalliset. Kaikki Jumalan lapsilleen antamat
lupaukset tulevat toteutumaan, ”ilmestymään” ja ”paljastumaan”. Tämän
maailman kuninkaat tulevat katsomaan sitä kuin kurjat ja köyhät. Kulta on
katujen päällysteenä, se ei enää ole varakkuuden
mittari.
Pyhä
Henki puhuu “Jumalan lasten kirkkauden vapaudesta” (Room.8:21).
Sen
täyttymyksen tulemme kokemaan tulevaisuudessa. Sanat eivät riitä kuvaamaan mitä
tulevaisuutemme sisältää. Meistä tulee sen kaltaisia, kuin Herramme on
ylösnousemuksensa kunniassa ja elämme rajattoman autuuden ja kunnian
tilassa. Ei ole ihme, että Raamattu sanoo kuinka ”koko luomakunta yhdessä huokaa ja on
synnytystuskissa hamaan tähän asti”.
Nykyinen,
synnin saastuttama elämä maanpäällä ja sen vaikutus aina taivasta myöten,
ei pääty ennen kuin lunastus on tullut täydelliseksi. Kuitenkin me, Jumalan
pyhät, saamme jo kokea lunastuksen esikoislahjaa, kun olemme Kristuksessa
ja vaellamme Hengessä.
Meidän
lapseksi ottamisemme käsittää kaksi vaihetta.
Kristuksen
lunastustyön kautta olemme liitetyt Hänen perheeseensä.
Toinen
vaihe on, kun ruumiimme lunastuksen kautta pääsemme iankaikkiseen
olotilaan.
Tätä
Raamattu tarkoittaa, kun se sanoo meillä olevan ”hengen esikoislahjan”.
Sama
Pyhä Henki, joka vaikuttaa uudestisyntymisen hetkellä ja vakuuttaa, että
olemme Jumalan lapsia, vaikuttaa silloinkin, kun lopullinen muutos
kuolevaisesta kuolemattomaksi tapahtuu. Sama Pyhä Henki, joka kastelee
meissä pelastuksen ”ensihedelmiä” vaikuttaa muutoksen, kun varsinaiset hedelmät
kypsyvät.
Kummallakin
kerralla tapahtuma on yliluonnollinen. Jos sanotaan, että henkilö on
pelastunut, vaikka sen tuloksena ei ole hengen todistusta, ei
hedelmää, se on totuutta vastaan.
On
tärkeää, että emme pelkistä kokemustamme alle sen, mitä Raamattu ilmoittaa.
Yhtä
tärkeää on, että emme luo illuusioita siitä, mitä hengellinen elämä on.
Emme
ole vielä taivaassa ja maailma on vihamielinen kaikelle aidolle
hengellisyydelle. Joh.16:33, ”Tämän minä olen teille puhunut, että
teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa
turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman.”
Olemme
muukalaisia maan päällä, koska Hän haluaa meidän elävän tulevaa maailmaa
varten. Luetaan vielä kerran Room.8:23, ”eikä ainoastaan se, vaan myös
me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen
lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.”
Huolimatta
siitä elämmekö yltäkylläisyydessä tai puutteessa, tilanteemme ei muuta
tulevaisuuttamme. Hänen Pyhän Henkensä antaman esikoislahjan kautta tämä maailma
merkitsee meille vähän ja me ”huokaamme” odottaessamme tulevaa, josta olemme
saaneet esimakua.
Kun
olemme maistaneet esikoislahjaa, tämä maailma ei koskaan voi tuottaa
tyydytystä.
Siksi
meidän pitää käsittää mitä tarkoittaa ”uudestisyntymisen” todellisuus.
Meidän tulee rohkaista ja kehottaa miehiä ja naisia pysymään rukouksessa Herran
edessä, kunnes he ovat uudistuneet ja todella saaneet
mielenmuutoksen.
Lihamme
ei voi miellyttää Jumalaa. Henki osoittaa tässä luvussa sen todeksi. ”Jotka
lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset. Mutta te ette ole
lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa”
(Room.8:8-9).
Sana
”liha” tässä raamatunpaikassa ei tarkoita ruumistamme, vaan
itsekkäitä, lihallisia himoja, jotka hallitsevat meissä. Kun oma minä on
vapaaehtoisesti halukas ”kuolemaan”, jotta elämän Henki saisi täyden
hallintavallan, silloin ”Hengen todistus” myös ilmenee. Kun
asetut Hänen alttarilleen täydellisesti itsesi antaen, niin
taivaan ikkunat avautuvat ”siunattuun elämään
Kristuksessa”.
Pyhän
Hengen todistus uskovan sydämessä on yliluonnollinen todellisuus. Jos
sinulla ei koskaan ole ollut pelastusvarmuutta, jonka Pyhä Henki vaikuttaa
Jumalan tekona, älä lopeta rukoilemista ja Jumalan edessä odottamista.
Tämä
todistus on ”hengen esikoislahja” koskien iankaikkista lunastusta. Jos
sinulla ei ole ”esikoislahjaa”, kuinka voit olla varma iankaikkisesta
pelastuksestasi? Tämä on takuusi. Se on Jumalan tapa ilmaista itsensä sinun
lunastetulle sielullesi. Hän haluaa sinun tietävän, että tiedät
olevasi pelastettu ja ”uusi luomus
Kristuksessa”.
Pelastus
ei ole vain mielen ja päättelyn asia. Se on radikaali muutos. Siinä
syntinen tehdään synnittömäksi pyhäksi. Sillä hetkellä kun pelastut,
sinusta tulee Jumalan edessä niin pyhä, mitä tulet aina olemaan.
Tulet
kasvamaan siinä määrin, mitä enemmän Herra saa sijaa sinussa ja ulkoinen
”temppelisi”, ruumiisi, puhdistuu heijastamaan pyhyyttä maailmaan.
Kenenkään
ei tarvitse pakottaa ”puhdasta elämää” sinuun, sillä se on tulosta
sisäisen ihmisesi muuttumisesta. Jumalan pyhyys ilahduttaa sinua, koska
luontosi on muuttunut ilmaisemaan Jumalan luonnetta.
Pyhä
Henki odottaa sydämesi ovella. Avaa se tänään Herralle Jeesukselle ja
Jeesuksen Henki astuu sisään todistamaan Hänen pelastavasta
läsnäolostaan.
[1] Teologian tohtori Joseph Chambers on amerikkalainen pastori. Hänet tunnetaan pätevänä raamatunopettajana ja mm. tarkkana äärikarismaattisen liikkeen analysoijana. Hän on kirjoittanut useita teoksia ja tuottanut useita videoita eri aiheista. Chambersin johtama seurakunta on itsenäinen helluntailiikkeeseen lukeutuva seurakunta Charlottessa, USA:ssa. Kristityn Foorumilla on lupa julkaista Joseph Chambersin kirjallista ja videotuotantoa Suomessa.
Chambersin seurakunnan, Paw Creek Ministries, kotisivut internetissä http://www.pawcreek.org/