ALFA-KURSSI ja Pyhän
Hengen viikonloppu ...
Elizabeth
McDonald and Dusty Peterson
http://www.discernment-ministries.com/julyaugust2002.htm#
ALPHA
Seuraavassa:
TS=Toronton siunaus, HTB=Holy
Trinity Brompton
Alfa leviää
Amerikassa ja maailmassa. Alfa tulee yhdestä englantilaisesta episkopaalikirkosta, joten eivät kaikki amerikkalaiset
kurssia käyttävät kirkot ole tutustuneet sen juuriin. Se tosiseikka, että
melkein kaikki viitetiedot Alfan hengellisiin juuriin on poistettu luentojen
uusimmista painoksista, ei edistä asiaa. Nämä asiatiedot osoittautuvat
suunnattoman tärkeiksi koskien Alfaa.
Varhaishistoria
Vaikka
Alfa-kurssi on ollut olemassa vuodesta 1977 alkaen, sen nykyinen versio syntyi
1990-luvun alkuvuosina Nicky Gumbel'in
kautta. Hän oli HTB:n (Holy
Trinity Brompton-kirkko)
pappi. Gumbel on pätevä lakimies, mutta
kommunikoinnin lahjansa hän ilmeisesti liittää erääseen epätavalliseen
tapaukseen vuonna 1982. Seuraavassa Gumbel'in
selonteko, joka on pitkäveteinen, mutta hyvin kiinnostava: ”Mies nimeltä John Wimber tuli puhumaan kirkkoon ...
puheen jälkeen hyvin mukava amerikkalainen tuli luokseni ja sanoi ... ’Well, onko jotakin muuta, jonka puolesta haluaisit meidän
rukoilevan?’ Niinpä sanoin, ’No, se mitä tahtoisin todella rukoilla, on Hengen
voimaa elämääni...’ Hänen rukoiltuaan noin 30 sekuntia, kaikki mitä voin sanoa,
on että tunsin tämän uskomattoman voiman - se oli kuin 10000 volttia... joka
meni ruumiini läpi. Tosiasiassa se oli niin voimakas, että hetken kuluttua en
voinut vastaanottaa enempää, mutta luulen, että hän oli vain juuri siksi
päässyt palveluryhmään, koska hänellä oli vain yksi rukous ja se oli ’lisää
voimaa Herra’. Ja joka kerran kun hän rukoili tämän rukouksen, voima lisääntyi!
Niinpä hetken kuluttua en voinut enää vastaanottaa ja aloin rukoilla häntä vastaan!
Aloin sanoa: ’Ei enää voimaa Herra’, mutta hän vain jatkoi: ’Lisää voimaa
Herra!’ Niinpä lopulta siellä oli tämä huutokamppailu käynnissä keskellä salia.
John Wimber ... sanoi, ’Viekää tämä mies ulos!’ Niinpä he kantoivat
minut ulos ranskalaisten ikkunoiden kautta ja kun minua kannettiin, John Wimber sanoi: ’Jumala antaa tälle miehelle voiman kertoa
ihmisille Jeesuksesta Kristuksesta’.”
Kuten
tulemme näkemään, tällä kokemuksella todella oli olennainen ja kestävä vaikutus
Gumbel'iin. Huomautettakoon, että kaikki hänen työnsä
Alfa-kurssin parissa on tapahtunut tämän tapaukseen jälkeen. Menkäämme nyt
eteenpäin hänen Alfa-puuhiensa alkuaikoihin.
Toronton
henki
Gumbel
vastaanotti jotakin, joka paljon muistuttaa Toronton henkeä yli 10 vuotta ennen
itse Toronto-ilmiötä. Hän tarttuikin innolla tilaisuuteen edistää Toronton
siunausta, kun se saapui näyttämölle. Gumbel muokkasi
Alfan luennot sisältämään muiden asioiden mukana seuraavan hyvin tunnetun
todistuksen, kuinka Eleanor Mumford,
Lounais-Lontoon Vineyard-seurakunnasta kanavoi
"siunauksen" HTB:iin: ”Ellie
Mumford kertoi meille vähän siitä, mitä oli nähnyt Torontossa ... sitten hän sanoi 'Nyt me kutsumme Pyhää
Henkeä tulemaan' ja sillä hetkellä, kun hän sanoi tämän, eräs läsnäolija
heitettiin kirjaimellisesti huoneen poikki ja hän makasi lattialla vain ulvoen
ja nauraen ... aiheuttaen mitä uskomattominta melua ...minä koin Hengen voiman
tavalla kuin ei vuosiin, kuin valtaisana sähkövirtana, joka lävisti ruumiini”.
Gumbel
meni suoraan Mumford'in talosta henkilökunnan
kokoukseen HTB:ssa. Häntä pyydettiin päättämään
kokous rukouksella ja seuraus oli, että ”Henki tuli huoneessa olevien ihmisten
päälle. Eräs heistä alkoi nauraa kuin hyeena...” Tämän tuloksena Eleanor Mumford kutsuttiin
puhumaan HTB:ssa seuraavana sunnuntaina ja hän
saarnasi sekä aamu- että iltakokouksessa. Alfan puolesta kirjoittajat
merkitsivät muistiin erilaisia torontomanifestaatioita,
joita esiintyi molemmissa tilaisuuksissa.
Sen jälkeen
HTB välitti TS:en monien Englannin kirkkojen
vanhimmille Alfa-koulutuskurssien kautta ja lukemattomat muut kirkot
lennättivät kansaa Torontoon saamaan ”sen”. Siitä lähtien Alfan suosio on
noussut raketin lailla. On selvää, että Gumbel
yhdistää tämän Torontoon. Toronton huippuaikoina hän kirjoitti: ”Uskon, että ei
ole mikään sattuma, että nykyinen Pyhän Hengen liikehdintä (s.o.
TS) on tullut samaan aikaan kuin Alfa-kurssien räjähtävä kasvu. Minun
mielestäni nämä kaksi kulkevat yhdessä.”
Toinen
painos
Muuttiko Gumbel kurssin olennaista sisältöä, kun Alfa uudistettiin
90-luvun lopulla? Ilmeisesti ei - sillä HTB:n
edustaja vakuutti meille henkilökohtaisesti, että Alfan opit eivät olleet
muuttuneet millään tavoin. Myös ”10000 voltin todistus”, jolla aloitimme tämän
artikkelin, tuli näistä uudemmista videoista ja Gumbel
edelleen tarjoaa todistuksia manifestaatioista muilta ihmisiltä kuten: ”Minä
koin rakkauden sähköiskuja. Löysin itseni lattialta makaamassa”.
Kun ajattelet Gumbel'in lainaamia todellisia
todistuksia tai niitä todistuksia, jotka ovat Alfa julkaisuissa, niin se
näyttää puhtaasti kosmeettiselta muutokselta, kun hän nyt sanoo, että Pyhä
Henki ei ole jotakin, joka valtaa ihmiset. Jumalan lahjat eivät milloinkaan ole sellaisia.
”Voit aloittaa kun haluat ja voit lopettaa kun haluat”. Alfan lähteet ovat sovittamattomassa
ristiriidassa tämän kanssa mukaan lukien Gumbel'in
omat videot.
Ei
sellaista joka valtaa ihmiset?
”Kun rukous
puolestani jatkui, tulin kuumemmaksi ja kuumemmaksi siinä määrin että vaatteeni
olivat likomärät. Ajatukseni olivat: 'Ole hyvä pidä kiirettä ja lopeta, en voi
vastaanottaa enempää'”. ”En kerta kaikkiaan voinut liikkua tuolista. Istuin
siinä kunnes ryhmän johtaja totesi, että minut oli käsitelty ja tuli paikalle”.
Voit
aloittaa kun haluat?
”Äkkiä
tunne... tuli ylleni ja aloin nauraa hillittömästi”. ”Heräsin ja olin
itkemässä... En tiennyt, että olin sanomassa sen, mutta sanoin: ’Jumala, miksi
minä itken?'”.
Voit
lopettaa kun haluat?
”En voinut
saada päätökseen sitä, mitä tapahtui ...en voinut
lopettaa sitä”. ”Kun he rukoilivat hengen lahjoja, vasenta kättäni alkoi
pistellä… se tuli aina vain kipeämmäksi. Se oli täydellistä kipua... En tiennyt
mitä tehdä sen kanssa ja sitä jatkui koko illan”.
Onko Alfan
asenne muuttunut?
Alfa-luentoja
hiotaan jatkuvasti ovelammiksi tarkoituksella johtaa uusia seurakuntia
vastaanottamaan se henki, joka tulee Alfan mukana. Siten pahimpia viittauksia
järjettömään juopuneeseen käyttäytymiseen on seulottu. Tämä ei kuitenkaan
merkitse minkäänlaista opin muutosta. Gumbel sanoo:
”Kuvittele olevasi Jeesuksen kanssa. Kuinka hauskaa se olisikaan ollut!” ja
”Ajattele kuinka hauskaa olisikaan ollut mennä juhliin
Jeesuksen kanssa”. Gumbel'in sanojen vaikutus on
muuttumaton ja hänen uudet kirjansa heijastavat samoja TS-näkemyksiä.
Niinpä vuoden 2001 painos Gumbel'in kirjasta ”30 Days” valistaa meitä: ”Juhlat ...
siinäpä kuva kristillisestä elämästä ... Älä vain menetä tilaisuuttasi juhlia”,
ja ”alkukristityillä ... oli hauskaa yhdessä
...kotiryhmän tulisi olla ... naurun paikka”.
Vaikka
löytyy todisteita, että pahimpia ja häiritsevimpiä Alfa-kurssien aikana
esiintyviä manifestaatioita ei oteta Alfa-julkaisuihin tarkoituksella rohkaista
anti-TS seurakuntia hyväksymään Alfa, niin siitä
huolimatta viimeiset todistukset näyttävät paljon enemmän olevan peräisin TS:sta kuin Raamatusta. Seuraavassa muutama esimerkki eri
tarinoista julkaisusta Alpha News (Jul/Oct. 2002):
”Pyhä Henki
lankesi näiden... karujen velvollisuuttaan suorittavien sotilaiden ylle ja he
vapisivat ja olivat hämmästyksellä lyötyjä... Se oli kuin sähkövirta olisi
lävistänyt koko huoneen ja mennyt näiden kavereiden läpi”.
”Me
molemmat saimme Pyhän Hengen yhdessä sellaisen voiman kanssa, että ruumiimme
kirjaimellisesti tärisivät”.
”Kun he
rukoilivat, saatoin tuntea jonkin menevän lävitseni”.
”Pyhä Henki
tuli minuun... Rintani oli ylhäällä ilmassa - ikään kuin minua vedettäisiin
ylöspäin. Se oli hyvin voimakasta. Huohotin enkä voinut hengittää kunnolla.
Yskin... Luulen, että olin siellä 45 minuuttia myöhemmin edelleen yskien ja
huohottaen. En tiedä kuinka kauan sitä kesti. Se meni pisteeseen, jossa aloin
sanoa itselleni 'Nyt riittää'. Voima tuntui olevan niin suuri, että en voinut
vastaanottaa enempää”.
Entä sitten
ihmiset, jotka olivat TS:en takana? Onko Alfan asenne
tässä muuttunut? Ei hiukkaakaan. Gumbel'in Alpha News
edelleen mainostaa John Arnott'in konferensseja ja
niitä, joissa on mukana Rick Joyner,
Francis Frangipane ja Jack Deere
- Deere oli TS:en teologi. Gumbel on myös puhunut Arnott'in
'Catch the Fire'
konferenssissa (Suomessa Saalem-srk ja Aika Oy
järjestivät vastaavan tapahtuman vuonna 1995 jäähallissa teemalla ”Sateet
tulevat”, kun TS rantautui maahamme, suom.huom.).
Randy
Clark sai TS:en takana olevan hengen Hagin'in uskon sanan kirkosta ja siirsi ”sen” Arnott'ille. Rodney Howard-Browne, Toronton nauruherätyksen pioneeri oli Hagin'in uskon sanan seurakunnan jäsen Etelä-Afrikassa. Ei
ole epäilystä, että Alfan opetukset toistuvasti kallistuvat uskon sanan
linjoille. Eikä ole epäilystä, että Gumbel kannattaa
uskon sanan johtajia, tapahtumia ja aloitteita. Hän toimii yhteisymmärryksessä
kristallipalatsin Robert Schuller'in kanssa, joka on
eräs uskon liikkeen johtotähdistä.
Yhteenveto
Alfan
juuret ovat erottamattomasti sotkeutuneet TS:en ja se
kannattajien juuriin. Tosiasiassa Alfa vain jatkaa Toronton työtä. Mutta
seurakunnille voi antaa anteeksi tietämättömyyden näistä linkeistä, koska
jokainen viittaus sanoihin ”Mumford” ja ”Toronto”
poistettiin Alfa-luennoista ennen kuin kurssi julkaistiin Amerikassa ja koska
HTB vähättelee yhteyksiään ilmeisemmin ongelmalliseen TS:een
ja uskon sanan kannattajiin.
Todella
perusteellinen tutkimus ja selvitys Alfa kurssista ja sen taustoista: Alpha –
the Unofficial Guide: Overview.
Pyhän Hengen viikonloppu
Tricia
Tillin
http://www.banner.org.uk/ms/ms2962.html
Alfan opaskirja sivuilla 26-36 / video 3 kertoo ”Elämme Hengen aikaa”. Kristityt ovat
aina kuvanneet aikaa suhteessa Jeesuksen ensimmäiseen ja toiseen tulemukseen.
Myös nimitystä ”srk:n aika” käytetään. Sen suhteen mikään ei ole muuttunut.
Miksi nyt pitäisi rohkaista käyttämään nimitystä, jota new age
käyttää: Age of Aquarius
(hengen aika)?
Gumbel kirjoittaa: ”Olen havainnut, että toisilla jotka
kokevat Alfan valaisevan ymmärrystään, on usein vaikeuksia kokea Pyhä Henki.
Ne, jotka ovat olleet yhteydessä new age liikkeeseen
taas kokevat järjelliset ja historialliset seikat tylsinä, mutta viikonlopun
aikana he kokevat olonsa kotoisaksi kun tullaan Pyhän Hengen kokemiseen” (Telling Others, s.19).
Eikö juuri ”järjellinen ja
historiallinen” ole sitä mikä tekee evankeliumista luotettavan? (Apt 2:22-41, 6:9-7:60, 8:26-38,
17:16-33). Juuri siihen epäuskoinen takertuu ja hyväksyy todisteet
ymmärryksellään, Pyhän Hengen valaistessa tätä ymmärrystä. Juuri se johtaa
katumukseen ja pelastukseen (Room 10:13,14).
Gumbelin mukaan ”kurssin lopussa lähetin osallistujille
kyselyn... jos muutos oli tapahtunut niin milloin se tapahtui. Monille
ratkaisun hetki oli lauantai-ilta (Pyhän Hengen) viikonloppuna” (Telling Others s.120). Tämä on
tilaisuus kun Gumbelin opetuksen mukaan kutsutaan
Pyhä Henki saapumaan ja osallistujat täyttyvät Pyhällä Hengellä (Telling Others s.117, 120, 123).
Pidän tätä opetusta
huolestuttavana. Ratkaisunhetken pitää todellakin olla aika jolloin henkilö
astuu iankaikkisesta kuolemasta iankaikkiseen elämään kääntymiskokemuksen
kautta (Joh 3:16, 5:24, Room
10:9,10,13 jne). Mutta monet Alfa kurssilaisten todistukset antavat
kääntymisestä kuvan, joka sekoittuu kokemukseen jota kutsutaan Pyhällä Hengellä
täyttymiseksi. Opetuksessaan Gumbel puhuu syntisen
kääntymisestä, mutta viittaa, että tuo kääntyminen on samaa kuin Hengellä
täyttyminen joka tapahtuu kurssin lopussa.
Seuraava kuvaa tätä
sekavuutta kääntymisen ja P.H:llä täyttymisen
välillä. Samantapaisia kuvauksia on monella Alfan käyneellä: ”Vaimoni rohkaisi
minua lukemaan Alfasta kertovan artikkelin. Se, mikä luetussa vaikutti minuun,
oli kuinka Pyhä Henki kuvattiin keskeisenä. Tunsin sydämessäni, että minun oli
saatava Hänen voimansa, maksoi mitä maksoi. Joten ilmoittauduin kurssille ja
odotin viikonloppua jolloin Pyhän Hengen työ tulee esille. Vähät siitä mikä
edelsi sitä, halusin päästä kokemaan itse asiaa. Katsoin kirjasta kohtaa
”kuinka voin täyttyä Pyhällä Hengellä” ja pidin sitä kaikkein tärkeimpänä.
Tilaisuus alkoi 16.30 ja olin kuin maratoonari matkalla kohti maaliviivaa katse
tiukasti siihen luotuna. Palkinto oli niin lähellä mutta etenimme sitä kohti
niin hitaasti. Halusin kirjaimellisesti huutaa ’tee se nyt, en voi odottaa
kauempaa’. En liioittele, kun sanon että olin epätoivoinen kunnes Nicky Gumbel kutsui Henkeä
tulemaan – ja ooh mikä helpotus” (haastattelu Renewal
lehdessä, Telling Others s 36-37).
Vaikka Alfa toki puhuu
synnistä ja katumuksesta, vaikutus on, että se ei ole läheskään sillä sijalla
kuin ”Pyhän Hengen kutsuminen tulemaan ja täyttämään meidät”.
KF: Pyhä Henki, Jumalan
olemuksen edustaja maan päällä, ei koskaan opeta itsestään vaan saa aikaan
opetusta Jeesuksesta ja Hänen pelastustyöstään. Jeesus ilmoittaa Isän ja Pyhä
Henki kirkastaa Kristuksen (ks. Joh. luvut 14-17). Pyhä Henki oli maan päällä jo VT:n aikana, mutta
Jeesuksen jälkeen, kun evankeliumi tehtiin tiettäväksi kaikille
(pakana)kansoillekin, Pyhän Hengen toiminta eräässä mielessä vahvistui maan
päällä. Pyhä Henki on kuten Jumala on, kaikkialla läsnä oleva
ja kaiken näkevä, eikä Häntä tarvitse erikseen kutsua (manata) tulemaan.
Pyhä Henki huomioi Kristukselle avoimen mielen ja ohjaa syntisen Jumalan armon
Kristuksessa kokemiseen. Pyhää Henkeä ei voi manipuloida eikä käskeä, kuten
Jumalaa ei voi. Hän toimii missä haluaa ja milloin haluaa, kuten Jumala toimii.
Opetus, että ihminen voi kutsua Pyhän Hengen tulevaksi ja tämä tottelee
nöyrästi, on Raamatun valossa enemmän kuin ongelmallinen. Tätä tapaa kuitenkin
laajalti noudatetaan ja ihmisten annetaan ymmärtää, että tietyt kokoukset ja
tietyt ihmiset saavat Pyhän Hengen tulemaan muiden päälle ja täyttämään heidät.
Näin huomio kääntyy Jumalasta paikkaan, aikaan ja ihmiseen, joihin Jumala ei
ole koskaan sidottu.