PYHÄN HENGEN TOIMINTA SEURAKUNNASSA
Alan Morrison
Pyhä
Henki ilmapiirissä, tunteissa ja
kokemuksissa. Pyhän Hengen voitelemat ”suuret” Jumalan miehet. ”Ihmeet,
ilmiöt ja merkit”, joiden sanotaan olevan Pyhästä Hengestä. Mutta kuka enää
tarkistaa Sanasta, mitä se ilmoittaa Pyhästä Hengestä? Oheinen artikkeli on
hyvä kuvaus siitä, mitä Pyhä Henki oikeasti tekee ja kuinka Hän toimii.
--------------
Meidän
aikanamme puhutaan paljon Pyhästä Hengestä. Jos edes puolet siitä, mitä useat
kristityt pitävät Pyhän Hengen toimintana olisi todella Hänen työtään, meidän
Jumalamme olisi enemmänkin kaaoksen kuin maailmankaikkeuden järjestyksen
Luoja. Miksi Pyhän Hengen sanotaan saavan aikaan liioittelua ja sekasortoista
käyttäytymistä? Olisiko niin, että monen kohdalla jo perusasiat koskien Pyhää
Henkeä ovat vääriä. Hänet ymmärretään enemmänkin jonakin jumaluuden voimana tai
energiana. Mitä Pyhä Henki todella tekee seurakunnassa? Millä tavoin Hän arvokkaasti,
jalosti ja voimakkaasti tekee työtään?
Keskeisenä
otamme esille Jeesuksen sanat.
Joh.16:7
”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois.
Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä
menen, niin minä hänet teille lähetän”.
Joh.14:18
”En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
Tässä
puhutaan samasta tapahtumasta. Toisessa puhutaan Puolustajan, Pyhän Hengen
lähettämisestä ja toisessa Kristuksen tulemisesta. Ymmärrettävä loppupäätelmä
on, että Herra Jeesus tulee omiensa tykö Pyhän Hengen välittämänä. Kaikki
jumaluuden ”persoonat” toimivat aina erottamattomasti yhdessä ja Jumalan
järjestyksen mukaan. Kun järjestystä ei ymmärretä, seurakunnissa harjoitetaan
typeryyksiä Pyhän Hengen nimessä. Näin on ollut kautta seurakunnan historian.
Monet
miltei pitävät Pyhää Henkeä Jumalana, joka toimii itsenäisesti. Lainaan George
Smeatonia, joka kirjoitti erinomaisen tutkielman ”Oppi Pyhästä Hengestä” (The
Doctrine of the Holy Spirit), ”Pyhän Hengen vaikutukset seurakuntaan ovat
monen mielestä enemmänkin Hengen oman voiman vaikutusta kuin Kristuksen,
jonka edustaja Hän on, kuten heidän keskinäiset suhteensa edellyttävät”.
Otetaan
esimerkkinä Joh.16:14-15 ”Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun
omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä
sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille”.
Jos
tämä sana olisi aina otettu kuten se on kirjoitettu, niin seurakunnan
historiassa olisi vältetty monia tarpeettomia tyhmyyksiä. Kun väärät
karismaattiset profeetat tulivat Lutherin luo väittäen puhuvansa Hengen
vaikutuksesta, hän sanoi, ”Minä läimäytän henkeäsi kuonolle!”. Lutherin ei
olisi tarvinnut sanoa noin, ellei Pyhää Henkeä olisi alun perin käsitetty
väärin.
Paljon
puhutaan ja kirjoitetaan Pyhän Hengen työstä yksilökristityn kohdalla.
Vähemmän kuinka Hän toimii koko seurakunnan suhteen. Yksilöuskovan elämän
tulisi olla edistyvää, henkilökohtaista, Pyhän Hengen vaikuttamaa pyhittymistä. Kirjoitukset puhuvat kuitenkin
paljon myös siitä, mitä Pyhä Henki tekee koko seurakunnan, Kristuksen ruumiin,
osalla.
Näitä
kahta ei tietenkään tule erottaa toisistaan. Hengen työ yksilöissä vaikuttaa
koko yhteisöön. Se on kannatettavaa.
Tarkastelemme mitä ovat ne teot, joilla Pyhä Henki valmistaa yksilöä ja
seurakuntaa yhteisesti. Hänen aito työnsä yksilön kohdalla on aina koko
yhteisön hyödyksi.
1.Pyhä
Henki perustaa seurakunnan
Seurakunnalla
tarkoitan maanpäällä elävää uskovien joukkoa. Eräässä mielessä seurakunta oli
olemassa jo Vanhan testamentin aikoina. Tähän liittyen Jeesus nuhteli
Nikodemusta tämän tietämättömyydestä koskien uudestisyntymistä Pyhän Hengen
kautta, ”Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!”, Joh.3:10.
Kristus
on aina ollut ovi seurakuntaan. VT:n aikaan vaikutti tietenkin usko lupaukseen
tulevasta Messiaasta. Nyt vaikuttaa usko tulleeseen Messiaaseen. Entä kuka
johdattaa ihmiset tälle ovelle?
Kirjoitukset
paljastavat tämän olevan Pyhä Henki, “Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa”, Joh.3:3.
Tämä ”uudestisyntyminen” on Joh.3:5 mukaan syntyminen Hengestä ja 1Piet.3:18
mukaan se on eläväksitekeminen. Vaikka tämä tapahtuu yksilöllisesti se johtaa
uudestisyntyneiden yhteyteen ja seurakunnan muodostumiseen.
Vaikka voimme sanoa seurakunnan olleen olemassa jo VT:n aikaan siinä
merkityksessä, että aina oli uskova jäännös Israelin keskuudessa, he eivät
kuitenkaan järjestäytyneet omaksi yhteisöksi, kuten UT:n ajan uskovat.
Monet
mieltävät seurakunnan syntyhetken helluntain tapahtumiin. Hyvin voidaan myös
sanoa, että kyse oli pikemminkin seurakunnan kehittymisestä kohti
täyttymystään. Pyhä Henki oli jälleen mukana, kuten Apt. 2.luku kertoo. Ne,
jotka olivat “hengen pyhittämisen kautta” (1Piet.1:2) uloskutsutut maailmanjärjestyksestä,
muodostivat UT:n seurakunnan, joka oli erillinen, uskovien muodostama yhteisö
virkoineen ja lahjoineen. Samoin heillä oli yhteinen näky maailmanlaajuisesta
tehtävästä.
1Kor.12.13
”sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa
juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet
juoda samaa Henkeä”.
Ef.2:21-22
”jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja
hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä”.
Ef.4:4
”yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan
toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte”.
Ensimmäinen Pyhän Hengen työ koskien UT:n seurakuntaa on sen perustaminen. Sekä
siinä mielessä, että seurakunnan alku oli helluntaissa, kuin myös siinä
mielessä, että Jumala on kutsunut ihmistä yhteyteensä jo ennen sitä. 2Tess.2:13
”Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet,
te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät
pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen”.
2. Pyhä Henki yhdistää seurakunnan
Näinä
(väärän) ekumenian aikoina on tärkeää ymmärtää tämä työ oikein.
a)
Yhdistää toinen toiseensa
Tämä
yhteys syntyy luonnostaan niiden välillä, joiden sisimmässä Pyhä Henki
vaikuttaa. 1Kor.12:13 ”sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi
ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja
kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä”. Olemme niitä, jotka pyrkivät
“säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä”, Ef.4:3.
b) Yhdistää Kristukseen
Otan
kolme raamatunpaikkaa ja mitä ne opettavat?
1Kor.3:16
”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu
teissä?”
1Kor.6:19
”Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka
Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole
itsenne omat?”
Room.8:9-10
”Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki
teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden,
mutta henki on elämä vanhurskauden tähden”.
Tämä
kuvaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen näkymätöntä työtä. Jumalan Henki asuu
niissä, joissa asuu Kristus. Henki yhdistää seurakunnan maailmassa toinen
toiseensa samalla kun yhdistää heidät Kristukseen.
3. Pyhä Henki hallitsee seurakunnassa
1Kor.
12 luvusta opimme, että Jumala on varustanut tietyt ihmiset tietyin Hengen
jakamin lahjoin valvomaan seurakuntaa. Apt.20:28 sanoo samaa, ”Ottakaa siis
itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut
kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on
itselleen ansainnut”.
Herra
Jeesus on seurakunnan pää (Ef.5:23, Kol.1:18). Mutta Hän hallitsee seurakuntaa
taivaasta käsin, jossa Hän istuu Isän oikealla puolella. Hänen hallitsemisensa
toteuttajana maan päällä toimii Pyhän Hengen voima. Siksi Jeesus sanoo
Joh.16:15 ”Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän
ottaa minun omastani ja julistaa teille”. Pyhä Henki toteuttaa Jeesuksen Kristuksen
hallintaa. Isä lähetti Hänet tekemään sitä Kristuksen auktoriteetilla,
Joh.14:26 ”Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun
nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä
olen teille sanonut”.
Matteus 18:20 mukaan Kristus on siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu Hänen
nimessään. Kuinka Hän voi olla heidän keskellään? Tietenkin Henkensä kautta.
4. Pyhä Henki ohjaa seurakunnan jumalanpalvelusta
Augustus Strong kirjoittaa erinomaisessa, 3-osaisessa “Systematic
Theology” sarjassaan, kuinka kaikki Jumalasta lähtevä ja kaikki Hänen eteensä
tuotu tapahtuu Hengen työnä. Hep.9:13-14 sanoo, “Sillä jos kauristen ja
härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää
lihanpuhtauteen, kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen
Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän
omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!”
Kaikki Jumalalle esitetty ja Hänen eteensä tuotu
on Hengen työn tulosta. Eräs teologi esitti asian käyttäen vertauskuvana
keskipakovoimaa. Kristuksesta käsin lähtee ulospäin maailmaan ilmoitus Jumalasta,
ikään kuin ulospuhallus - Pyhä Henki vetää meitä kohti tätä ilmoitusta, kohti
Jumalaa, ikään kuin sisään imien.
Ihmisen
käsitykset eivät koskaan ylety selittämään jumaluuden mysteeriä. Mutta
ajatteluamme ne stimuloivat.
Pyhä Henki ottaa meidän vajavaiset pyrkimyksemme palvella Jumalaa ja tekee ne
Jumalalle mieluisiksi. Esimerkki tästä on Room.8:26-27 ”Samoin myös Henki
auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman,
niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme
sanomattomilla huokauksilla. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli
on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä”.
Kun Herra Jeesus Kristus on puolustajamme taivaassa, rukoillen edestämme, niin
Pyhä Henki on sielumme puolustaja, rukoillen edestämme jumalanpalveluksemme ja
jumalayhteytemme tähden.
Apostoli painottaa, miten aito ja oikea Hengellä täyttyminen ilmenee
seurakunnan elämässä, ”Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas
meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä
ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen
aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä”,
Ef.5:18-20. Mitä enemmän saamme Hengen täyteyttä, sitä enemmän Hän ohjaa
jumalanpalvelustamme.
Ymmärrämme,
että Hengen keskeinen tehtävä on kirkastaa Kristusta ja tehdä Hänet
tiettäväksi maailmassa (Joh.16:14-15).
Pyhä
Henki ohjaa seurakunnan jumalanpalvelusta. Kuinka olemme kykenevät kutsumaan
Jumalaa ”Abba, Isä”? Koska, ”te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän
sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!”, Gal.4:6. Oikea
käsitys Pyhän Hengen työstä johtaa oikeaan käytäntöön seurakunnan
jumalanpalveluksessa. Mieletön oppi Kristuksen jatkuvasta uhraamisesta
ehtoollisella olisi jäänyt syntymättä, jos ihmiset olisivat ymmärtäneet ja
ottaneet vastaan totuuden, että Kristus ei ole nyt kanssamme ihmisruumiissa,
vaan kaikkialla läsnä olevan Henkensä kautta.
5. Pyhä Henki opettaa seurakuntaa
Joh.16:13
”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen…”.
Aivan varmasti tämä koskee seurakuntaa kaikkina aikoina, ei vain alussa. Oman
aikamme kristityllä on mahdollista tutustua ja olla perillä monista asioista
paremmin kuin muinoin eläneillä seurakunnan historiaan vaikuttaneilla.
Ihmiset tuskailivat teologian kanssa ja Henki valaisi asioita. Seurakunnan
opillinen historia on hyvin mielenkiintoista. Siitä on kirjoitettu monia hyviä
kirjoja. Kristillinen oppi on muotoutunut harhaoppien paineessa. Vielä tänä
päivänä meillä on opittavaa. Opettaminen on Hengen työtä ja niin on ollut
kautta seurakunnan historian.
”Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on
Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on
meille
lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla
sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti”,
1Kor.2:12-13. Se, että opetuksessa on selviä eroja, on osoitus ihmisluonnon
syntisyydestä ja ylpeästä välinpitämättömyydestä. Vika ei ole Pyhässä
Hengessä.
6. Pyhä Henki puolustaa seurakuntaa
Hänet
tunnetaan myös nimillä Puolustaja, Auttaja ja Lohduttaja. Kaikki nimet
johdetaan kreikan sanasta Parakletos, joka kirjaimellisesti tarkoittaa
”kutsuttu olemaan vieressä”. Ja tätä Puolustaja tekee. Pyhä Henki antaa meille
hyviä neuvoja. Ilmestyskirjasta luemme 7 kertaa, ”Jolla on korva, se kuulkoon,
mitä Henki seurakunnille sanoo” (Ilm.2:7,11,17,29, 3:6,13,22). Näissä jakeissa
Henki neuvoo seurakuntaa monin tavoin. Älä hylkää ensimmäistä rakkautta
(Kristusta), älä pelkää vainoa, hylkää väärä opetus ja väärät opettajat, ole
elävä seurakunta, pidä (hyvä) mitä sinulla on, ole kestävä, älä ole penseä,
jne. Pyhä Henki muistuttaa ja opettaa. Usein tämä neuvo on varoitusta.
1.Tim.4:1 ”Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat
uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja”. Tämä on
ajallinen varoitus UT:n seurakunnalle, erikoisesti omalle ajallemme.
7. Pyhä Henki suojelee seurakuntaa
Tämä
käsittää seurakunnan jäsenten hengellisen varjelemisen ahdistuksissa.
Nähtävissä on myös, että seurakunnan vainoaminen kääntyy ennemmin tai
myöhemmin siunaukseksi. Pietarin sanoin, ”Jos teitä solvataan Kristuksen nimen
tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän
päällänne”, 1Piet.4:14. Herra Jeesus lupaa, ”Mutta ennen tätä kaikkea he
käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja vetävät teidät synagogiin ja
heittävät vankiloihin ja vievät teidät kuningasten ja maaherrain eteen minun
nimeni tähden. Ja näin te joudutte todistamaan. Pankaa siis sydämellenne,
ettette edeltäpäin huolehdi, miten te vastaatte puolestanne. Sillä minä annan
teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne
kykene asettumaan tai väittämään”, Luuk.21:12-15.
Pyhä
Henki varjelee, kun uskova joutuu tiukkaan paikkaan. Tämä käy ilmi myös
Matt.10:18-20 ja Luuk.12:11-12. Vaikka joutuisit tilanteeseen, jossa sinuun
suhtaudutaan vihamielisesti ja vangitaan, se ei ole sinua musertava, vaan Jumalan
edeltä valmistama tilaisuus välittää totuutta. Olemme kaiken aikaa Pyhän Hengen
suojelevan käden alla. Kun Stefanusta kivitettiin hänen sanottiin olevan
”täynnä Pyhää Henkeä”, Apt.7:54-55. Ehkä sanot, että Jumala ei varjellut Stefanusta,
koska hänet kivitettiin kuoliaaksi. Jumalan varjelus ei ensisijaisesti ole
fyysistä. Henki antaa voiman todistaa Jumalasta noissa tilanteissa. Siksi
Paavali saattoi sanoa Fil.1:19-21 ”Sillä minä tiedän, että tämä on päättyvä
minulle pelastukseksi teidän rukoustenne kautta ja Jeesuksen Kristuksen Hengen
avulla, minun hartaan odotukseni ja toivoni mukaan, etten ole missään häpeään
joutuva, vaan että Kristus nytkin, niin kuin aina, on tuleva ylistetyksi minun
ruumiissani kaikella rohkeudella, joko elämän tai kuoleman kautta. Sillä elämä
on minulle Kristus, ja kuolema on voitto”.
Jo VT:ssa esiintyy sama totuus. Kun vihollinen uhkaa, Herran Henki nousee sitä
vastaan. Se on varjelusta
8. Pyhä Henki varustaa seurakunnan
1.Hengellisin
lahjoin. Tämä on kiistanalainen alue. Mutta niin ei välttämättä pitäisi olla.
Toiset ovat sitä mieltä, että tietyt merkkilahjat oli tarkoitettu seurakunnan
alkuaikaan. Sitä voidaan perustella Sanalla. Toiset katsovat kaikkien
lahjojen kuuluvan seurakunnan elämään edelleen. Mutta tämä ei ole asia, jota
nyt tarkastelemme. Sen sijaan haluan painottaa periaatteita, joilla
hengellisiä lahjoja voidaan tutkia ja valvoa.
-
Epäilemättä Pyhä Henki varustaa omansa monella eri tavoilla. Lahjoja ja
armoituksia on paljon enemmän, kuin mitä yleensä pidetään Hengen lahjoina.
-
Lahjat ovat Pyhän Hengen antamia ja Hän jakaa ne oman tahtonsa mukaan,
1Kor.12:11, Hep.2:4. Lahjat ovat armon osoitusta. Se merkitsee, että me emme
voi omia niitä. Se merkitsee myös, että me emme voi opettaa itseämme tai toisia
kuinka ”saada” ne. Henki suvereenisti antaa, kuten Hän haluaa.
- Niiden ei koskaan tulisi saada aikaan hajaannusta uskovien keskuudessa,
1Kor.12:25, 12:13-14.
- Ne eivät ole henkilökohtaista käyttöä varten, vaan tarkoitetut hyödyntämään
koko seurakuntaa, 1Kor.12:7, 14:12.
-
Lahjat ilmenevät täysin eri tavoin, kuin ilmiöt pakanallisten uskontojen
keskuudessa, 1Kor.12:2. 1Kor.14:33 ”sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan
rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa…”, 14:40 ”Mutta kaikki
tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä”.
- Mikään lahja ei ole yleisesti kaikilla. 1Kor.12:29-30 ”Eivät suinkaan
kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia?
Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? Eihän kaikilla ole parantamisen
armolahjoja? Eiväthän
kaikki
puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?” On siis aivan väärin
väittää, että joku lahja tai merkki olisi välttämätön todistus uskoontulosta.
Samoin jonkun lahjan tai merkin puuttuminen ei ole merkki epäuskosta.
- Lahjat toimivat toisiaan täydentäen koko Kristuksen ruumiin hyödyksi. Kuten
1Kor.12:12-17 nähdään, eri lahjojen tarkoitus on rakentaa kokonaisuutta. Pyhä
Henki varustaa yksilöt lahjoilla, mutta niiden tarkoitus on hyödyttää koko
uskovaa yhteisöä. Siksi näen, että lahjojen kohdalla ei tule korostaa yksilöä,
vaan niiden yhteistä merkitystä koko seurakunnalle. Tämä johtaa arvosteluun
sitä itsekeskeistä ja itseään esille tuovaa menettelyä vastaan, joka nyt on
liiankin yleistä.
2.
Pyhä Henki varustaa seurakunnan yhä syvenevällä tietoisuudella Jumalan
rakkaudesta omiaan kohtaan. Hengen päämäärä on vakuuttaa Jumalan kansa ja
täyttää se luottamuksella Jumalaa kohtaan. Vain uskon ja luottamuksen omaava
seurakunta voi uskottavasti olla evankeliumin todistajana. Room.5:5 ”mutta toivo ei saata häpeään;
sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka
on meille annettu”. Room.8:16 ”Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että
me olemme Jumalan lapsia”.
3. Hän
varustaa seurakunnan kestävällä toivolla. Room.15:13 ”Mutta toivon Jumala
täyttäköön teidät kaikella ilolla
ja
rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman
kautta”. Tämä tapahtuu yksilön kohdalla ja on koko seurakunnan rakentumiseksi.
Sama periaate toimi alussa, Apt.9:31 ”Niin oli nyt seurakunnalla koko Juudeassa
ja Galileassa ja Samariassa rauha; ja se rakentui ja vaelsi Herran pelossa ja
lisääntyi Pyhän Hengen virvoittavasta vaikutuksesta”
9. Pyhä Henki valmistaa seurakunnan hyviin tekoihin
Joh.15:4-5
”Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää
itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se
kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä”. Kuinka
Kristus on läsnä omissaan? Heissä asuvan Pyhän Henkensä kautta (Room.8:9-10,
Ef.3:16-17). Hän vaikuttaa halun hyviin tekoihin. Aito halu ja kyky hyvyyteen
on hengen hedelmää (Gal.5:22). Pyhitys on koko ajan etenevä prosessi ja Hengen
työtä yksilöuskovassa (2Kor.3:17-18). Ilman muuta tällä prosessilla on suuri
merkitys koko seurakunnalle.
10.
Pyhä Henki ohjaa seurakunnan todistustehtävää
Hän
antaa voiman palvelutehtävää ja todistusta varten. Apt.13:2 ”Ja heidän
toimittaessaan palvelusta Herralle ja
paastotessaan
Pyhä Henki sanoi: ’Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon
minä olen heidät kutsunut’”. Apostolien tekojen alussa Herra lupaa ”…kun Pyhä
Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun
todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan
ääriin saakka”, 1:8. Hengen työ käsittää ”kylvämisen, kastelun ja kasvun”,
kuten luemme 1.Kor.3:6-7 ”Minä
istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. Niin ei siis
istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa”. Tämä
tapahtuu Hengen uudistavan työn kautta. Kyse ei ensisijassa ole meidän
kyvystämme.
Kun Paavali lopettaa 2. kirjeensä korinttolaisille hän kirjoittaa “Herran
Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon
kaikkien teidän kanssanne”. Ilman tätä osallisuutta kukaan ei tuntisi Jumalaa
Isänä, eikä sitä armoa, joka meille tulee Herran Jeesuksen Kristuksen kautta.
Pyhä Henki seurakunnassa tekee tämän mahdolliseksi. Se on Hänen voimansa
osoitusta. Kuinka moninaiset ja valtavat ovat Pyhän Hengen toimet uskovan ja
seurakunnan kohdalla. Olemme käsitelleet vain jäävuoren huippua. Mitä enemmän
käsitämme Pyhän Hengen toiminnasta, sen mukaan kuin se Sanassa on ilmoitettu,
sitä enemmän meidät täyttää kiitos ja hämmästys Jumalan valtasuuruutta ja armoa
kohtaan. Samalla pääsemme aina enemmän eroon itsekeskeisyydestämme, joka
johtaa uskonnolliseen epäjumalanpalvelukseen.