Pilkka
Pyhää Henkeä vastaan
Aina välillä jokainen kristillistä kenttää tutkiva ja
siinä esiintyviä kyseenalaisia ilmiöitä arvosteleva saa joltakin henkilöltä
varoituksen, että hän näin tehdessään on syyllistynyt ”Pyhän Hengen pilkkaan”.
Tätä syytöstä esitetään usein perusteettomasti ja niiden esittäjät eivät ole
itsekään perillä mitä Pyhän Hengen pilkka saattaisi olla. Hyvin voidaan myös
kysyä, miksi kristittyjä ohjataan käytäntöön, jossa heitä kielletään
henkilökohtaisesti tutkimasta ja arvostelemasta erityisesti kuuluisien ja
rikkaiden julistajien opetusta ja käytäntöä, koska se on ”PH:n pilkkaamista”.
Tällä tavalla vahvistetaan ainoastaan väärinkäytösten mahdollisuutta, kun
kristikunnan ”kauniit ja rikkaat” pitävät huolta, ettei heidän
rahantekomahdollisuuksiinsa puututa. Kuitenkin PH Raamatussa nimenomaan kehottaa
omakohtaiseen tutkimiseen ja arvosteluun.
13.9.1999 Benny Hinn ja TBN:n johtajat Paul ja Jean Crouch
kävivät keskustelua TV-ohjelmassaan. Ohjelman alussa Benny Hinn
vetosi Kathryn Kuhlmaniin,
jolta hän sanoi ottaneensa esimerkin vastustajiensa kiroamisesta. Toinen
henkilö, johon BH vetosi oli Fred Roberts, jota BH
nimitti ”apostoliksi”, joka on rohkaissut häntä tuomitsemaan arvostelijansa.
Heidän keskustelunsa oli yksi esimerkki, kuinka he liittävät PH:n pilkan
koskemaan heidän opetustensa arviointia.[1]
Philip Foster
vaikuttaa Isossa-Britanniassa ja kuuluu maailmanlaajaan joukkoon, joka varottaa
eksytyksistä ja opettaa kristittyjä raamatullisesta opista ja käytännöstä. Ohessa hänen näkemyksensä Pyhän Hengen pilkasta (suluissa oleva ja
alaviitteet lisätty/J.A.):
Matt.12:22-42 ”Silloin tuotiin hänen tykönsä riivattu mies,
joka oli sokea ja mykkä, ja hän paransi hänet, niin että mykkä puhui ja näki.
Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: "Eiköhän tämä ole Daavidin
poika?" Mutta kun fariseukset sen kuulivat, sanoivat he: "Tämä ei
aja riivaajia ulos kenenkään muun kuin Beelsebulin,
riivaajainpäämiehen, voimalla". Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja
sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu
autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy
pystyssä. Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin
hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy
pystyssä? Ja jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos
riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos? Niinpä he
tulevat olemaan teidän tuomarinne. Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan
ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne. Taikka
kuinka voi kukaan tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa,
ellei hän ensin sido sitä väkevää? Vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen
talonsa. Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun
kanssani kokoa, se hajottaa. Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka
annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta. Ja
jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi;
mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi
anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu
huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan. Te
kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette
pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu. Hyvä ihminen tuo hyvän
runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat,
pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä. Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi,
ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi." Silloin muutamat kirjanoppineista
ja fariseuksista vastasivat hänelle sanoen: "Opettaja, me tahdomme nähdä
sinulta merkin". Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei
anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki. Sillä niinkuin
Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika
oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.”
Joitakin vuosia sitten uutiset
kertoivat nyrkkeilijä Mike Tysonin
väärinkäytöksistä. Kun tavallisilta ihmisiltä kysyttiin mielipidettä, kuinka Tysoniin tulisi suhtautua, eräs sanoi tähän tapaan: me
kaikki olemme saaneet anteeksi (Jumalalta), joten miksi emme antaisi anteeksi
Mike Tysonille?
Tällainen
lausunto, jos se otetaan vakavasti, tukee suurta väärinkäsitystä koskien
Jumalan anteeksiantamusta. Oletus on, että kaikki ovat jo saaneet anteeksi – se on tapahtunut. Mutta jos näin olisi,
niin Isä Meidän rukouksen pyyntö ”anna meille meidän syntimme anteeksi” olisi
tarpeeton ja turha. Tietenkään niin ei ole. Meidän tulee pyytää Jumalalta
anteeksi syntejämme, kuten apostoli Johannes muistuttaa kirjeessään 1Joh.1:8-2:2 ”Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me
eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän
uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa
meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me
teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei
ole meissä. Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi;
mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus
Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä
ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.”
Anteeksiantaminen
liittyy tunnustamiseen ja katumukseen.
Toki Jumalan pelastusteko Kristuksen ristillä vuodattaman veren kautta
on olemassa kaikkia varten, mutta vain ne, jotka ottavat pelastuksen vastaan,
saavat anteeksi. Emme ole universalisteja, jotka ajattelevat, että Jumala
pelastaa kaikki ihmiset huolimatta katuvatko he vai eivät. Tällainen ajattelu
on vastoin Raamatun sanomaa. Emme voi langettaa yksityiselle ihmiselle kadotustuomiota,
mutta voimme sanoa, että kaikki ihmiset ovat kadotettuja (ilman Kristusta).
Katumus ja tunnustus ovat rukouksen keskeisiä osia. Jos emme tee niin,
rukoilemme kuten fariseus, Raamatun publikaani-ja-fariseus
vertauksessa Luuk.18:10-13 ”Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön
rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. Fariseus seisoi ja rukoili
itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin
muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät,
enkä myöskään niin kuin tuo publikaani. Minä paaston kahdesti viikossa; minä
annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes
tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala,
ole minulle syntiselle armollinen'.”
Otan esiin asian joka usein vaivaa monia kristittyjä (myös
uskossa vanhoja). Onko sellaista kuin anteeksiantamaton synti? Tarkemmin
sanoen, syntiä jota Jeesus kuvaa
Matt.12:32 ”Ja jos
joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta
jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta,
ei tässä maailmassa eikä tulevassa.”
Tämä raamatunkohta on aiheuttanut ehkä eniten epätoivoa
aitojenkin uskovien kohdalla. On pelätty, että jossakin vaiheessa on
syyllistytty tähän syntiin ja jouduttu täysin Jumalan hylkäämäksi. Usein tätä
pelkäävälle on tarjottu vastausta tyyliin: ”jos olet huolissasi oletko tehnyt
tällaisen synnin, niin silloin et ole siihen syyllistynyt, koska hän, joka
sellaisen on tehnyt, ei enää haluakaan anteeksiantamusta”. Tämä on kyllä
aivan totta, mutta siitä puuttuu vakuuttava selitys siitä, mitä tällaisella
synnillä tarkoitetaan.
Viittaan monien juutalaisten asenteeseen joka heillä oli (ja
on edelleen) Jumalan suunnitelmaa ja pelastustekoa kohtaan. Matt.10:5-6 ”Nämä kaksitoista Jeesus
lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse,
älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin, vaan menkää ennemmin
Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö. Ja missä
kuljette saarnatkaa ja sanokaa: ’Taivasten valtakunta on tullut lähelle.”
Jos Israel kansana olisi
hyväksynyt Jeesuksen Messiaakseen, silloin heistä ja kaikista jo silloin
maailman eri puolille hajaantuneista juutalaisista (Apt.2:5), olisi tullut
Jumalan todistajat muille kansoille ja yksilöille. Näin ei tapahtunut.
Apostolien
teot kertovat meille siitä uskollisesta juutalaisen kansan jäännöksestä, joka
uskoi. Matt.10 tapahtuma-aikaan asiat olivat vielä kehittymässä. Vastustus
Jeesusta ja Häneen uskovia vastaan oli tuolloin vielä sanallista eikä niinkään
fyysistä väkivaltaa. Matt.9:3 mukaan eräät kirjanoppineet ajattelivat Jeesuksen
pilkkaavan Jumalaa, koska Hän oli juuri julistanut halvatulle miehelle synnit
anteeksi. Ainakin heillä oli oikea teologia: vain Jumala voi antaa synnit anteeksi!
Mutta he eivät käsittäneet, että Jeesus oli ihmiseksi tullut Jumala. Matt. luvussa 11 Johannes Kastaja on kuningas Herodeksen
käskystä vangittuna. Tässä luvussa Jeesus nuhtelee katumattomia juutalaisia
kaupunkeja varoittaen niitä tulevasta tuomiosta. Samassa yhteydessä Jeesus,
kuten aina muulloinkin, iloitsee jäännöksestä, joka uskoo, Matt.11:20-26 ”Sitten hän rupesi nuhtelemaan niitä kaupunkeja,
joissa useimmat hänen voimalliset tekonsa olivat tapahtuneet, siitä, etteivät
ne olleet tehneet parannusta: "Voi sinua, Korasin!
Voi sinua, Beetsaida! Sillä jos ne voimalliset teot,
jotka ovat tapahtuneet teissä, olisivat tapahtuneet Tyyrossa
ja Siidonissa, niin nämä jo aikaa sitten olisivat
säkissä ja tuhassa tehneet parannuksen. Mutta minä
sanon teille: Tyyron ja Siidonin
on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin teidän. Ja sinä, Kapernaum,
korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan tuonelaan on sinun astuttava
alas. Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet sinussa, olisivat
tapahtuneet Sodomassa, niin se seisoisi vielä
tänäkin päivänä. Mutta minä sanon teille: Sodoman
maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sinun. Siihen aikaan Jeesus johtui
puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että
olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne
lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.”
Matt. luvussa 12 tulemme käännekohtaan
Jeesuksen ja johtajien suhteessa. Jeesus parantaa miehen, jonka käsi oli
kuivettunut (9-14) ja heti tämän jälkeen kerrotaan, kuinka juutalaiset
uskonnolliset johtajat alkoivat miettiä, kuinka voisivat tappaa Jeesuksen.
Tämän episodin jälkeen luemme lainauksen profeetta Jesajan kirjasta, koskien
Jumalan Hengen ilmenemistä (18-21) "Katso, minun palvelijani, jonka
minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä
panen Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille. Ei hän
riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä kuule kukaan kaduilla. Särjettyä ruokoa
hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän
saattaa oikeuden voittoon. Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa.”
Matteus kirjoitti tämän ikään kuin muistuttaakseen lukijoitaan
siitä, kuka Jeesus todella on. Hän on Voideltu, jossa Jumalan Henki asuu
kaikessa täyteydessään. Sitten seuraa tapaus, kun Jeesus parantaa ja ajaa
riivaajat ulos mykästä ja sokeasta miehestä (22). Heti sen jälkeen herää kansassa
kysymys: voisiko tämä olla Daavidin poika, luvattu Messias? Siihen fariseukset
vastasivat, että Jeesus ajaa riivaajia ulos Beelsebulin
voimalla (24). Tämän kuultuaan Jeesus kehottaa fariseuksia miettimään
uudelleen kovan päätöksensä perusteluja. Fariseukset olivat nähneet merkit,
jotka todistivat Jeesuksen Messiaaksi, Hengen täyttämäksi Voidelluksi, josta
Vanhan testamentin profetiat todistavat. He olivat kuulleet Johannes
Kastajan todistuksen, mutta kuitenkin hyväksyivät hänen hiljentämisensä (vankeus
ja teloitus). He olivat todistaneet, kuinka Jeesuksen opetus ja vaellus oli
Pyhän Hengen voimassa tapahtuvaa synnitöntä ja epäitsekästä. Kuten hyvin
tiedämme, Jeesus yksin on täydellisen synnitön ihminen ja samalla täydellinen
Jumalan Poika, Joh.1:4 ”Hänessä oli elämä ja elämä oli ihmisten valkeus.”
Luuk.10:23-24
“Ja hän kääntyi opetuslapsiinsa erikseen ja sanoi: ‘Autuaat ovat ne silmät,
jotka näkevät, mitä te näette. Sillä minä sanon teille: monet profeetat ja
kuninkaat ovat tahtoneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja
kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet.” Nähdä Jeesus elossa maan päällä julistamassa
evankeliumia ja parantamassa sairaita (todisteeksi, että Hän on Messias),
olla tuolloin paikalla todistamassa kaikkea tätä ja silti hylätä Hänet, on
Pyhän Hengen pilkka. Se oli synti, joka oli mahdollinen tuolle sukupolvelle.
Myöhemmin Jeesus puhuu
kovia sanoja Hänet hylänneille kirjanoppineille ja fariseuksille, Matt.23:33-36
”Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota
pakoon? Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne
profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja
ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne
ja vainoatte kaupungista kaupunkiin; että teidän päällenne tulisi kaikki se
vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä
Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te
tapoitte temppelin ja alttarin välillä. Totisesti minä sanon teille: tämä
kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.” Miksi Jeesus tässä yhteydessä toi esille tekoja, joihin
uskonnolliset johtajat itse eivät olleet syyllistyneet? Koska he olivat
hylänneet synnittömän Jeesuksen, joka eräässä mielessä oli kaikki aiempien ja
tuomittujen vanhurskasten miesten ja profeettojen elämän täyttymys. (Kun he
hylkäsivät Jeesuksen, he hylkäsivät samalla kaikki ennen Häntä Hänestä todistaneet
ja koko Jumalan sanan. Heidän tuomionsa oli pysyvä.) Jeesus oli kaikin tavoin
puhdas ja siksi kukaan Hänet hyljännyt ei voi vedota puolustuksekseen
mihinkään Jeesuksessa olevaan inhimilliseen heikkouteen, joka olisi estänyt
tulemasta totuuden tuntoon. Nooa teki syntiä, Mooses ja Elia samoin, mutta
Jeesus ei koskaan. Kuten Hän sanoi Tuomakselle Joh.20:29 ”Jeesus sanoi hänelle: ’Sentähden,
että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat.”
Tässä mielessä Pyhän Hengen pilkka ei voi tapahtua tänään.
Sillä ei edes yksikään aito Jumalan mies tai nainen voi elää Jumalan Hengen
täyttämää täydellistä ja synnitöntä elämää, kuten Jeesus eli. Olemme kaikki
Jumalan silmissä vajavaisia – kiellä se, jos uskallat! Koska olemme kaikessa
vajavaiset, niin myöskään se, joka hylkää julistamamme sanoman, ei syyllisty
Jeesuksen elämän yhteydessä mainittuun peruuttamattomaan syntiin.[2] (Ei
tule pelätä tuoda esiin suuria lupauksia ja väitteitä esittävien järjestöjen
ja yksilöiden epäraamatullisuutta silloin, kun se on todellista, vaikka ne
syyttävät arvostelijoitaan Pyhän Hengen pilkasta. Et voi pilkata Pyhää Henkeä
halutessasi saada selvää asioista, tutkia ja tietää). Jumalan sana kehottaa
jokaista kristittyä 1Joh.4:1-3, ”Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan
koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on
lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka
tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään
henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki,
jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.” Meidän tulee tiedostaa oma vapautemme arvioida
ilman, että pitäisi pelätä tekevänsä anteeksiantamattoman synnin sitä harjoittaessaan.
Kun uskot Jumalan puhuneen sinulle, tutki henget.[3]
Palaamme vielä Matt
12 lukuun, jossa Jeesus kieltäytyy tekemästä julkista ihmetekoa, paitsi yhden
teon, Matt.12:39-40 ”Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha
ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta
sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki. Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja
kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja
kolme yötä.”
Jeesuksen hylänneet ja epäuskoiset
saivat nähdä vielä yhden julkisen ihmeen ja heille annettiin vielä yksi
tilaisuus. Herättäessään Lasaruksen kuolleista[4],
siihen kätkeytyvä merkki oli Jeesuksen oma ylösnousemus kolmantena päivänä.
Uskonnolliset johtajat näkivät merkin, mutta kuitenkin, Joh.11:53 ”Siitä päivästä lähtien oli
heillä siis tehtynä päätös tappaa hänet.”
Vaikka Israelin kansa hylkäsi Messiaansa, sen yksilöillä oli
ja on ollut kaiken aikaa vapaus kääntyä ja katua. Heitä varten on pelastus. Samoin meitä varten. Ei ole sellaista syntiä maan päällä,
jota Jumalan anteeksiantamus Kristuksessa ei koskisi, kun kadumme. Yksikään
ihminen ei ole syyllistynyt anteeksiantamattomaan syntiin.
(Lisänäkökulma: Pyhän Hengen pilkan voidaan ajatella
liittyvän tietoiseen Jumalan työn pilkkaamiseen ja vastustamiseen. Se voi olla
pidemmän ajan kuluessa tehty valinta. Se ei ole pelkästään lihallisen mielen
vastustusta, sitä meissä on kaikissa vielä uskoontulon jälkeenkin. Jos
edellisen lisäksi halutaan ajatella, että Pyhän Hengen pilkkaa tapahtuisi
tänä päivänä, sen pitää olla tietoista, jatkuvaa ja Jumalan sanan varoituksista
piittaamatonta toimintaa. Toimintaa, joka näyttäytyy ja väittää olevansa Pyhän
Hengen johtamaa, mutta todellisuudessa perustaa Jumalan sanan ulkopuolisiin ilmiöihin
ja näkyihin sekä lihallisiin mieltymyksiin. Toimintaa ja opetusta, joka vaatii
erityistä arvostusta erityisenä Pyhän Hengen työnä, samalla kuitenkin
kieltäytyen alistumasta Jumalan sanan auktoriteetin alle. Toimintaa, joka
perustuu ahneuteen, hyväksikäyttämiseen ja epärehellisyyteen esiintyen silti
Jumalan työnä lainaamalla Raamatusta sopivia kohtia käytäntönsä ja opetuksensa
tueksi. Yms.
Eli: vääristetään Pyhän Hengen
olemus ja Jumalan sanan ilmoitus, mutta silti esiinnytään Hänen nimissään.
Kaikkea tätä voi ihminen aluksi harjoittaa ”hyvässä uskossa” luullen olevansa
oikealla asialla, vaikka on eksynyt oikealta tieltä. Jumala ei jätä ketään
eksyksiin, vaan aina varottaa, nuhtelee ja kehottaa palaamaan terveeseen
oppiin tavalla ja toisella. Jos siinä vaiheessa ihminen toistuvasti
kieltäytyy ja jatkaa vääryyden harjoitusta syystä tai toisesta, niin jossakin
vaiheessa saattaa tulla vastaan raja, jonka jälkeen ei ehkä enää ole paluuta.
Ovatko tällaiset ihmiset siinä joukossa, joka Kristuksen edessä puolustautuu
sanomalla toimineensa Hänen nimessään, mutta Kristus sanoo, Matt.7: 23 ”Ja silloin minä lausun
heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni,
te laittomuuden tekijät'.”
Lopullinen Pyhän Hengen pilkka on varmaan myös sitä, kun
ihminen ei elinaikanaan ota vastaan Jumalan todistusta Kristuksesta pelastajanaan,
syntiensä sovittajana. Kun hän hylkää tämän todistuksen, hän kieltää Jumalan
totuuden. PH:n työ on nimenomaan Kristuksesta todistaminen ja sen todistuksen
hylkääminen johtaa peruuttamattomaan eroon Jumalasta.)
[1] BH: "He said you are entitled now
because they blasphemed the Holy Spirit to tell God what you want to see
done."
PC: "Because they were attributing your works to the devil; exactly
what they did to Jesus." Hinn agrees.
BH: "See the second they attribute the work of God to Satan, we, as
believers step into, legally step into, a place we can ask God to stop
them."
Kuvateksti
viittaa Benny Hinnin purkaukseen eräässä TBN:n ohjelmassa, jossa hän toivoi voivansa ampua
arvostelijansa ”Pyhän Hengen konekiväärillä”. Summittainen käännös: ”Lisäävätkö
ihmiset painetta päällesi raamatullisen teologian takia? Vastaa heille
alkuperäisellä ’Benny Hinn pyhän-hengen-konekiväärillä’.
Mukana seuraa kopio Benny Hinnin laulusta: He
tuntevat meidät kristityiksi keskinäisestä rakkaudestamme.”
[2] Siksi on myös täysin perusteetonta,
kun Benny Hinn, Paul Crouch,
ym. karismaattisen liikkeen julistajat syyttävät arvioijiaan Pyhän Hengen
pilkasta. Näin he asettavat itsensä, opetuksensa ja käytäntönsä tänä aikana
samalla tasolle mitä Jeesus oli eläessään maan päällä! Mitä tällaisesta itsensä
korottamisesta voidaan sanoa?
[3] Ennen kuin lähdet julistamaan, mitä
uskot Jumala sinulle puhuneen tai luvanneen on aina parempi katsoa ja odottaa
rauhassa, kuin kiirehtiä ja katua erehdystä myöhemmin. Jumala kyllä tekee
työnsä ja johdattaa omalla ajallaan.
[4] Lasaruksen kuolleista herättäminen oli aivan muuta kuin monet nykyiset kohutut ”kuolleista heräämiset”. Lasarus oli ollut haudassa jo neljä päivää ja ruumis oli alkanut mädätä ja haista. Kyseessä ei siis ollut ”pikakuolema”, sydänpysähdys tai vastaava, jonka jälkeen Lasarus olisi kirjoittanut kirjan taivaassa tai helvetissä käynnistään. Raamatussa Lasarus ei kerro mitään millainen kokemus todellinen kuolema oli hänelle.