Palvelijan
Auktoriteetti
(Servant Authority)
Sandy Simpson
Matt.20:20-28.
Vietin
lapsuuteni Palaun saarella. Meillä lapsilla oli
kirjoittamaton sääntö: kun leikin sisareni ja minua nuorempien poikien kanssa,
olin johtaja. Heidän tuli toimia minun tavallani. Yksi ilkeä temppu oli
johdattaa heidät viidakkoon paikkaan, jossa he eivät ennen olleet käyneet ja
piiloutua heiltä. He huolestuivat ja alkoivat huutaa nimeäni. Hyvin pian,
etenkin jos mukana oli tyttöjä, he alkoivat itkeä. Silloin ilmestyin esiin
suurena sankarina ja vakuutin: ”Älkää pelätkö, olen tässä”. Olin varmaan
välillä julma johtaja. Lapset voivat olla ilkeitä. Mutta jos paikalla oli minua
vanhempi poika, minun piti seurata häntä ja hän puolestaan osasi kiusata
minua.
Näin toimii
tämän maailman järjestys. Kun kasvamme aikuisiksi, niin meidän kulttuurissamme
Tyynenmeren saarilla vanhimmat, arvostetuimmat suvut, rikkaimmat ja vahvimmat
ovat johtajia. Johtajat eivät aina välitä yhteisistä eduista. Toisinaan he
ovat julmia ja itsekkäitä.
Alussa
oleva raamatunpaikka kertoo, kuinka Jeesus otti äidin pyynnön esimerkiksi
opettaakseen tärkeän asian: mitä auktoriteetti tarkoittaa kristityn elämässä.
Sebedeuksen vaimo, Jaakobin ja Johanneksen äiti,
pyysi Jeesukselta suosionosoitusta. Tavallisen äidin tavoin hän toivoi
parasta omille pojilleen. Jeesus kysyi häneltä mitä hän tahtoi. Mutta Hän ei
voinut luvata, että täyttäisi vaimon pyynnön. Tämä tapaus oli yksi niistä harvoista,
jolloin Jeesus ei luvannut vastata pyyntöön toivotulla tavalla. Näin tapahtui
myös, kun Hän kieltäytyi tekemästä ihmeitä merkiksi fariseuksille ja
saddukeuksille. Sen sijaan Hän kehotti näitä katumaan.
Jeesus
kysyi Jaakobilta ja Johannekselta, voisivatko he ”juoda sen maljan, jonka minä
olen juova?” On ilmeistä, etteivät he täysin ymmärtäneet kysymystä. He eivät
myöskään käsittäneet myöntävän vastauksensa merkitystä. Ehkä he käsittivät
Jeesuksen puhuvan tavallisesta syömisestä ja juomisesta noudattaen Hänen tapojaan.
Tai ehkä he ymmärsivät Jeesuksen kysymyksen viittaavan Hänen elämäntyöhönsä
kulkea, parantaa ja opettaa ihmisiä. He eivät ymmärtäneet Jeesuksen
tarkoittavan ristiinnaulitsemista.
Voisivatko
he tulla osallisiksi Jeesuksen kuolemasta kuolemalla Hänen nimensä tähden?
Voisivatko he kuolla maailman syntien puolesta? Olisiko heidän osansa
marttyyrikuolema sen tähden, koska uskoivat Jeesukseen? Heidän oma vastauksensa
oli profetia siitä mitä heille myöhemmin tapahtui. Jeesus sanoi, että Jaakob ja
Johannes joutuisivat vainottaviksi ja he kuolisivat uskonsa tähden. Apt. 12:2
kertoo, että Jaakob oli ensimmäinen kahdestatoista, joka tapettiin. Herodes
mestautti Jaakobin miekalla. Johannes otettiin kiinni ja juutalaisen Sanhedrinin määräyksestä häntä ruoskittiin. Hänet karkotettiin
Domitianin toimesta Patmoksen
saarelle. Eräiden tietojen mukaan hänet laitettiin suureen, kiehuvaa öljyä
täynnä olevaan pataan, mutta hän ei kuollut siihen. Jeesuksen vastaus heille
kertoi edeltä käsin, että he joutuisivat kärsimään uskonsa tähden. Ei niin,
että usko toisi heille kunniaa ja menestystä maailman silmissä, kuten he
toivoivat.
Jeesus
sanoi, että paikat Hänen valtaistuimensa vieressä, kuuluivat Isän päätösvaltaan.
Tässä tapauksessa tulee esille Jeesuksen nöyryys. Fil.2:6-7:
”joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla
Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten
kaltaiseksi ja hänet havaittiin olennaltaan
sellaiseksi kuin ihminen.” Tämä on todellista nöyryyttä. Jeesus ilmoitti, että
vain Isä Jumala määrää, kuka istuu lähinnä Jeesuksen valtaistuinta.
Toinen
merkittävä seikka on, että myöhemmin Johannes, jonka äiti yritti saada
pojalleen korkean aseman, sai tietää ketkä tulevat istumaan lähellä Jeesuksen
valtaistuinta. Mutta ei ennen kärsimystä ja nöyryytystä Kristuksen tähden.
Vasta sen jälkeen asia paljastettiin hänelle. Ilm.4:4: ”Ja valtaistuimen
ympärillä oli kaksikymmentäneljä valtaistuinta ja valtaistuimilla istui
kaksikymmentäneljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli
päässänsä kultaiset kruunut.” Joten Johannes tulisi kuitenkin istumaan
Kristuksen vieressä. Ymmärrän, että kaksitoista opetuslasta ja kaksitoista Israelin päämiestä tulevat
olemaan 24 vanhinta 24:llä valtaistuimella.
Nämä ovat
valtaistuimet Kristuksen istuimen ympärillä. Johannekselle annettiin myös
toinen ilmestys siitä, ketkä istuvat Kristuksen kanssa Hänen valtaistuimellaan.
Ilm.3:21-22: ”Joka voittaa, sen minä annan istua
kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen
voittanut ja istunut Isän kanssa hänen valtaistuimellansa.”
Lupaus
kuuluu niille ”jotka voittavat”. Ilmestyskirjan 3 luvussa on kirje Laodikean seurakunnalle. Laodikea
tarkoittaa ”kansan (ihmisten) oikeuksia”. Monet kristityt tutkijat käsittävät
kirjeen sanoman tarkoittavan viimeisten aikojen seurakuntaa. Viimeisen ajan
seurakunta on penseä, mutta uskoo itse olevansa hengellisesti ja
materiaalisesti rikas. Mutta voittajat ovat ne, jotka näkevät asian oikean
tilan. He näkevät itsensä sellaisena kuin ihminen on: hengellisesti sokea,
köyhä, alaston, kaikin tavoin heikko ja huono. He nöyrtyvät ja avaavat ovensa
Jeesukselle Hänen kolkuttaessaan. Heille kuuluu Jumalan lupaus Jeesuksen läheisyydestä
uudessa taivaassa ja maassa.
Toiset
opetuslapset suuttuivat Jaakobille ja Johannekselle. Ehkä he olivat kateellisia
ja ajattelivat, että paikat Jeesuksen vieressä eivät kuulu ainakaan näille kahdelle.
Tässä tilanteessa Jeesuksella, seurakunnan kulmakivellä, oli mahdollisuus
opettaa mitä on hengellinen johtajuus ja auktoriteetti. Hän antoi hyvin selvän
kuvan seurakunnan keskellä vallitsevasta auktoriteettijärjestyksestä opetuslapsilleen,
jotka Raamattu mainitsee seurakunnan ”perustukseksi”.
Voimme käyttää pyramidimuotoa havainnollistamaan maailman
auktoriteettijärjestystä. Maailmanjärjestys on aina ollut ”ylhäältä alas”
systeemi, alkaen pyramidin huipulta ja päättyen sen pohjalle. Kuningaskunnissa
kuningas on huipulla, sitten prinssit, ylimystö, tavalliset ihmiset ja pohjalla
orjat. Demokratiassa meillä on presidentti, korkeat hallitushenkilöt, yms.
tavallisen ihmisen yläpuolella. Liikemaailmassa on pääjohtaja, ylin
johtotaso, alempi johtotaso, toimistovirkailijat, jne.
Ikävä
kyllä, eräässä vaiheessa 3. vuosisadalla seurakunnassa otettiin käyttöön
sama malli ja se alkoi elää harhakuvitelman mukaan. Rooman kirkko otti
käyttöön pyramidimallin, ylimpänä paavi, sitten kardinaalit, piispat, papisto
ja tavalliset seurakuntalaiset. Ehkä kysymme: mitä väärää siinä on?
Ef.4:11-12: ”Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset
profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen
pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen.”
Nämä lahjat eivät ole arvonimiä, eivätkä oikeuta erityisasemaan. Ne on
annettu, koska niillä autetaan toisia ihmisiä!
Seurakunta
tarvitsi apostolit.
He ovat
seurakunnan perustus.
He näkivät
Jeesuksen lihassa ja Hän opetti heitä henkilökohtaisesti.
He
kirjoittivat Uuden testamentin.
Apostolin
ja profeetan tehtävät eivät sellaisena kuin Raamatun aikoina enää ole
voimassa. Mutta evankelistan, paimenen ja opettajan työ on samaa kuin silloin.
Evankelista ei tarkoita henkilöä, joka pitää nimitystä arvonimenä itselleen,
jotta voisi hallita muita. Syy siihen, että joillekin on annettu evankelistan
lahja, on se, että he voivat jakaa eteenpäin hyvää uutista.
Miksi
meillä on pastoreita? Onko tarkoitus se, että he määräävät seurakunnassa ja
kaikkien on tuettava heitä ja taivuttava heidän vaatimuksiinsa? Ei. Heidän tehtävänsä
on palvella seurakuntaa auttamalla ihmisiä syvempään ja täydempään Kristuksen
tuntemiseen, jotta pyhistä tulisi jokapäiväisessä elämässä aina lisääntyvässä
määrin Kristuksen kaltaisia.
Tosikristillisyyden
rakennetta kuvaa ylösalaisin seisova pyramidi.
Missä siinä on Kristus?
Hän on
pohjimmaisena, sillä Hän on kulma (huippu) –kivi.
Missä ovat
Herran apostolit?
He ovat
seuraavaksi alimmat, sillä he ovat perustus.
Mitä
lähemmäs pohjaa pääset, sitä enemmän muutut Kristuksen kaltaisuuteen.
Auktoriteetti tulee palvelemisesta. Mitä enemmän palvelet, sitä enemmän sinulla
on oikeaa auktoriteettia.
Seurakunnassa
jokainen on ”ministeri (minister)/palvelija”. Näiden
kahden sanan välillä on ero. Sana ”minister”
tarkoittaa palvelijaa. Mutta Ef.3:7 (eng.kiel.
Raamattu), sana on käännetty “orja”. Haluatko todella tulla “suureksi” Jumalan
valtakunnan järjestelmän mukaan? Laskeudu silloin niin alas, kuin voit.
Haluatko olla suurin? Ole silloin kaikkein nöyrin palvelija. Kenellä on vähiten
omaa lihallista minää, se on suurin Herran silmissä.
Seurakunnan rakenne ei ole sama kuin maailman. Ei herroja, ei kuninkaita, ei yksinvaltiaita.
Ainoa Herra ja Kuningas on Jeesus Kristus. Me muut olemme palvelijoita,
orjia.
Tämä on
kirjoitettu vastineeksi niille kristityille miehille ja naisille, jotka pyrkivät
saamaan aseman epäpyhistä vaikutteista, kuten kunnianhimo. Niiden, jotka
uskovat olevansa seurakunnan johtajia, tulisi ensin sisäistää tämä opetus.
Tänä päivänä meillä on niitä johtajia, jotka kutsuvat itseään apostoleiksi ja
profeetoiksi. Jotkut heistä sanovat olevansa suurempia kuin Raamatun apostolit
ja profeetat. Heidän tulisi ajatella asia uudestaan. Jumalan valtaistuimen
ympärillä tulee olemaan 24 vanhinta. Tämä luku on määrätty: 12 Israelin poikaa
ja 12 opetuslasta. Jälkiapostoliset järjestelmät kuten katolinen paavinvalta,
kreikkalaisortodoksikirkon johto, Kansas Cityn profeetat, ”kolmas aalto”
herätyksen johtajat, ym. eivät ole raamatullinen järjestys.
Auktoriteettimme
tulee Sanasta. Sana tuli lihaksi Kristuksessa ja Hän on alimpana pohjalla.
Huomaa, että kaikki ylösalaisin käännetyn pyramidin paino on kärjen, huipun
varassa. Jeesus kantaa kaikki taakkamme!
Hän kuoli
vapauttaakseen meidät synnin taakasta.
Hän elää
taivaassa ja rukoilee edestämme Isän luona ja me saamme tuoda kaikki huolemme
Hänelle. Matt.11:28: ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset
ja raskautetut, niin minä annan teille levon.”
Jeesus tuli
pelastamaan, opettamaan, parantamaan – ei vain sen takia, että Hän voisi olla
kuningas. Hänen tarkoituksensa ja päämääränsä ei ollut arvoaseman saamisessa.
Muistatko kertomuksen kun Jeesus ruokki 5000 ihmistä. Siinä sanotaan, että Hän
teki sen, koska Hänen ”kävi heitä sääli”.
Hän ruokkii
meidät, koska olemme nälkäisiä.
Hän
parantaa meidät, koska tarvitsemme parantamista.
Hän opettaa
meitä, koska tarvitsemme ymmärrystä ja viisautta.
Hän kuoli
edestämme, koska tarvitsemme pelastusta.
Jeesuksen teoilla
on päämäärä.
Koska
Jeesus nöyryytti itsensä kaikilla tavoilla, aina yksinäiseen ristinkuolemaan
asti, Hän on nyt kuningasten Kuningas ja herrain Herra. Ne, jotka palvelevat
aidosti jakavat eräänä päivänä kunnian Hänen kanssaan. Gal.6:2: ”Kantakaa
toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.” Meidän tulee palvella,
koska meillä on myötätunto niitä ihmisiä kohtaan, jotka tarvitsevat apua jota
voimme antaa. Jos pidämme ensisijalla vain omat tarpeemme, häviämme. Meidän
tulee palvella aidosti ollaksemme hyödyksi Jumalan valtakunnan työlle. Jos
emme palvele, niin kuihdumme ja näännymme hengellisesti.
Ennen
kuolemaansa suuri viulisti Nicolo Paganini
lahjoitti hyvin kallisarvoisen ja vanhan viulunsa syntymäkaupun-gilleen
Genoalle, Italiassa. Lahjoitusta seurasi ohje, jonka
mukaan soitinta ei saanut enää koskaan käyttää. Tämä oli hyvin onneton
vaatimus, sillä puulla on erityinen ominaisuus. Kun soitinta käytettiin ja
käsiteltiin, se pysyi hyvässä kunnossa. Kun se jätettiin käyttämättä, se rapistui.
Tämä hyvin kallis ja vanha viulu on tänään vain varjo entisestään. Sillä ei ole
muuta arvoa, paitsi että se muistuttaa omistajastaan. Pilattu soitin on esikuva
siitä, kuinka itsekäs elämä, joka ei palvele toisia, menettää lopulta merkityksensä.
Meillä on vain yksi elämä, joka päättyy pian ja vain se, minkä olemme tehneet
Kristukselle, Hänen tahtonsa mukaan, kestää.