Päämäärätietoinen
minäkeskeisyys
Seuraava on pääosin osa The Berean Call järjestön T.A. McMahonin yhteenvedosta koskien tunnetun Rick
Warrenin kirjan The Purpose Driven
Life (suom. Tavoitteena elämä - Tarkoitus vie eteenpäin, Päivä Oy, aiempi Warrenin
kirja Purpose Driven Church
- Päämäärätietoinen seurakunta, Aikamedia Oy, oli myös maailmalla paljon
myyty teos) opetuksia. T.A. McMahon on entinen
harras katolinen, joka tuntee katolisen uskonkäsityksen ja käytännön perinpohjin. (Artikkelin alaviitteet KF/JA).
Hän kertoo
tutustuneensa kirjaan entisen roomalaiskatolisen kautta, joka tuloksetta oli
yrittänyt todistaa Kristuksesta katolista uskontoa noudattaville
sukulaisilleen. Tällä henkilöllä oli Warrenin kirja, jonka hänen veljensä
yhdessä vaimonsa kanssa lainasivat luettavakseen. Warrenin teos oli ainoa
"protestanttinen" kirja joka heitä kiinnosti. Aviopari piti kirjasta
hyvin paljon, erityisesti koska se ei mitenkään kyseenalaistanut heidän
katolista uskontoaan. Itse asiassa se näytti vahvistavan heidän katolista käsitystään,
että pelastus on (ihmisen) tekojen tulos.
McMahon
kirjoittaa: Kirja painottaa tekemistä ja kirkolle alistumista. Sen esittämä
evankeliumi ei ole ristiriidassa Rooman kirkon evankeliumin kanssa eikä siten
uhkaa katolista uskonkäsitystä. Yleensä ottaen Warrenin kirja on pastorin
unelma. Hän esittää kehotuksia, joita useimmat pastorit eivät tohdi esittää
seurakunnalleen, mutta joiden mukaan he haluaisivat seurakuntalaistensa
mukautuvan. Warrenin eräät opetukset ovat aivan raamatullisia, kun niitä
käytetään oikeassa raamatullisessa yhteydessä (konteksti). Monin paikoin lukija
löytää asioita jotka haastavat häntä tarkastelemaan millainen hänen
vaelluksensa on Herran yhteydessä.
Toisaalta
kirjassa on paljon opetusta ja muuta sisältöä, joka saattaa pahimmillaan
johtaa lukijaa poispäin Jumalan Sanan totuudesta. Suurin huolenaihe koskee
lukijaa, joka ei pysty harjoittamaan erottelua ja joka siksi "ostaa"
kaiken mitä Warren esittää. Warrenista on tullut maailmankuulu ja tällaisen
vaikutuksen kautta hän kylvää seurakuntalaisten joukkoon myös virheellistä
siementä huolimatta kirjan sisältämästä hyvästä siemenestä.
Lisäksi
minua mietityttää eräs asia. Kirjaa lukiessani minusta vaikutti, että kirjan
sanoman siitä, kuinka kristityn tulee kasvaa yhteydessä Herraan tai kuinka seurakunnan
tulisi kantaa hedelmää Jumalan kunniaksi, lisäksi kirjassa on tietty motiivi.
Monet Rick Warrenin seurakuntakasvua koskevat opit
ovat yhteydessä Latter Rain
(myöhäissade, lopun ajan suuri herätys ennen Kristuksen tulemusta), Kingdom Now (Valtakunta nyt
-liike), Dominionism ja Christian Reconstructionism[1].
Kaikissa em. mainituissa liikkeissä käsitys on, että seurakunta "ihmeiden
ja merkkien" kautta muuttaa maailman paratiisiksi ja siksi suurin osa
maailman väestöä kääntyy kristityiksi.
Seuraavassa
eräitä McMahonin huomioita:
Vaikka
Warrenin kirja näyttää usein viittaavan Raamattuun, hänen ensisijaisesti
käyttämänsä raamatunlauseet eivät aina suinkaan lisää ymmärrystä Sanaa
kohtaan.
Sivulla 11 (eng.kiel. teos, käännös eng.kiel. tekstistä KF) hän kirjoittaa "Todellinen
hengellinen kasvu ei koskaan ole erillistä, yksilöllistä tavoittelua. Kypsyys
saavutetaan yhteyden ja yhteisön kautta". Tätä ajatusta en löydä
Raamatusta, vaan se on General Systems Theory'n (yleinen systeemiteoria) mukainen käsite[2].
Sivulla 11
hän jatkaa: "Paras tapa selittää Jumalan tarkoitus elämääsi kohtaan on
antaa Kirjoitusten puhua puolestaan". Usein Warren kuitenkin käyttää
raamatunlauseita pikemminkin tukemaan omakohtaista näkemystään, kuin että
antaisi "Raamatun puhua puolestaan"[3].
Sivulla 13 hän käyttää raamatullista "liitto" käsitettä siten, että
haluaa lukijan allekirjoituksellaan vahvistavan liiton kanssaan kirjan
lukemiseksi. Tämä on absurdia eikä mitenkään perustu Sanaan. Millainen tällainen
"liitto" olisi? Entä jos lukija rikkoo liiton? (Onko siitä hänelle
hengellistä vahinkoa - näin joku saattaa ajatella - KF). Sivulla 15 on lainaus
Eugene Petersonin The Message
Bible (
jatkossa TMB) raamattuversiosta, Snl.11:28, jossa Petersonin
käännös, kuten yleensä muutenkin, on lähinnä kiinnostunut runollisuudesta,
kuin oikeasta Jumalan Sanan käännöksestä[4].
"A life devoted to things
is a dead life, a stump; a God-shaped life is a flourishing tree", käännös: Kapineille (asioille, esineille)
omistettu elämä on kuollut elämä, kanto; jumalallinen elämä (Jumalan muokkaama)
on kukoistava puu, suom. 1938 käännös:
Joka rikkauteensa luottaa, se kukistuu, mutta vanhurskaat viheriöitsevät niin
kuin lehvä.
Jo kirjan 1
luku on hyvin hämmentävä. Vaikka Warren sanoo oikeita asioita ihmisen elämän
tarkoituksesta, kuinka se löytyy vain yhteydessä Jumalaan, ei itsestä, kirjan
esitystapa on silti hyvin itsekeskeinen.
Toinen kummallinen asia on se, että kirjan www sivuilla monet maalliset organisaatiot
kehuvat sitä, kuten (USAn) presidentin henkilökunta,
Coca Cola yhtiö, WalMart
(suuri kauppaketju), NASCAR (amerikkalainen kilpa-autoilusarja), Oakland Raiders (amer. jalkapallojoukkue),
mukana on myös kouluja, yksityisiä klubeja ja vankiloita. Ovatko kaikki nämä
tahot ottaneet vakavasti kirjan 1 luvussa esitetyn, että vain Jumala voi
näyttää ihmisen elämän tarkoituksen? Vaikka Warren sanoo s. 17, että kirja ei
ole "sinusta", kirja kuitenkin keskittyy juuri "sinuun".
Jatkuvasti hän vetoaa lukijan itsetietoisuuteen[5].
Sivulla 18
on taas TMB käännös Room.8:6: "Obsession with self in these
matters is a dead end; attention to God leads us out into the open, into a spacious,
free life", käännös: Omamielisyys näissä
asioissa on umpikuja; Jumalan huomioiminen johtaa meidät avaraan, vapaaseen
elämään, eng. KJV:
"For to be carnally minded is death; but to be spiritually minded is life
and peace", suom. 1938: Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen
mieli on elämä ja rauha.[6]
Sivulla 19
on vielä selvempi esimerkki itsekeskeisestä humanismista, jota Warren tukee Petersonin käännöstä käyttäen. Matt.16:25:
"Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to
finding yourself, your true self", käännös: Oma apu ei
ole mikään apu. Oma uhrautuminen on keino (tapa,
tie), minun keinoni, itsensä löytämiseen, todellisen minän (löytämiseen), eng.kiel. KJV: "For whosoever will save his
life shall lose it: and whosoever will lose his
life for my sake shall find
it", suom.1938: Sillä joka tahtoo pelastaa
elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän
löytää sen.
Warren
pyrkii viemään lukijaa Raamatun äärelle kutsuen sitä "Omistajamme
käsikirjaksi". Raamatun koko sanoman sijasta hän johtaa lukijaa
omaksumaan omia käsitteitään mukailemalla Raamattua. Tämä tapa on hyvin subjektiivinen
ja johtaa vääriin tulkintoihin. Sivulla
20 on taas ihmiskeskeinen Petersonin käännös koskien
1Kor.2:7: "God's wisdom...goes deep into the interior of his purposes....It's
not the latest message, but more
like the oldest what God determined
as the way to bring out his best in us", käännös:
Jumalan viisaus... menee syvälle hänen tarkoitustensa uumeniin... Se ei ole
viimeisin ilmoitus, vaan pikemminkin vanhin - siitä kuinka Jumala määritti tavan
tuoda ilmi hänen parhaansa meissä, eng.kiel. KJV:
"But we speak the wisdom of God in a mystery, even the hidden wisdom, which God
ordained before the world unto our
glory”, suom. 1938: vaan me puhumme salattua Jumalan
viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt
ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme.
Petersonin
käännös on kauttaaltaan uskomattoman itsekeskeisen humanistinen ja se,
yhdessä Warrenin oman itsekeskeisen näkemyksen kanssa vaikuttaa suuresti
kirjassa.
Luku 2 on
ongelmallinen. Tässä Warrenin näkemys on fatalistinen koskien Jumalan
suvereenia valtaa päättää ihmisen elämän jokaisesta yksityiskohdasta. Hän
näyttää jättävän huomiotta ihmisen oman tahdon ja kuinka synnin tulokset vaikuttavat
elämässä. Sen sijaan hän ikään kuin tekee Jumalasta osallisen maailman
pahuuteen. Sivulla 23 lukee: "Jumala tiesi, että nuo kaksi yksilöä (Adam
ja Eeva) sisälsivät juuri oikean geneettisen makeupin
luomaan juuri sellaisen "sinän", joka
hänellä oli mielessä. Heillä oli DNA jonka mukaan Jumala halusi tehdä sinut ... jokainen kasvi ja eläin oli Jumalan suunnittelema
ja jokainen yksilö suunniteltiin tarkoitusta varten". Entä mistä tuli
pahuus - Hitler, Stalin? Niinkö Jumala heidät suunnitteli? Sivulla 25 Warren
lainaa runoa jossa mm. sanotaan: Sinun vanhempasi ovat ne jotka hän (Jumala)
sinulle valitsi, ja kuinka tahansa koetkin, he olivat Jumalan mielessä juuri
sinua varten suunnitellut ja heissä on Mestarin
sinetti". Koskeeko tämä myös isää, joka käyttää tytärtään seksuaalisesti
hyväkseen?
Hän nostaa
esiin erheellisen kysymyksen Jeesuksen inhimillisestä ja jumalallisesta
luonnosta. "Jeesus seisoi tienhaarassa. Täyttäisikö hän tarkoituksensa ja
toisi kunniaa Jumalalle vai luovuttaisiko hän ja eläisi mukavan, itsekeskeisen
elämän? Sinä kohtaat saman valinnan" (s.57). (KF: Voimmeko näin verrata
Jeesuksen tehtävää ihmisvalintoihin? Tämä tapa nostaa ihmisen Kristuksen
rinnalle, voimmeko mekin valintojemme kautta vaikuttaa ihmiskuntaan, kuten
Kristuksen teko? Oliko Jeesus "tienhaarassa" ja jos oli niin
millainen Hänen tienhaaransa oli? Sitä emme voi tietää. Warren spekuloi liian
suurella asialla ja kaiken lisäksi esittää asian ikään kuin totena, ei omana
spekulaationaan).
Sivulla 58
hän esittää, että ne, jotka eivät ole vastaanottaneet evankeliumia, ovat
sivussa Jumalan tarkoituksesta heitä varten ja he ovat "vain
elossa". Hän ei sano evankeliumin ehdotonta totuutta, että syntinen
ihminen on Jumalan tuomion alla ja joutuu lopulta iankaikkiseen eroon Jumalasta,
jota kohtaloa Raamattu kuvaa tulimerenä. Ilman tämän asian sisäistämistä ei
synny aitoa kääntymystä.
S. 58 on Petersonin käännös Joh.3:36: "Whoever
accepts and trusts the Son gets in on everything, life complete and forever!", käännös: Kuka tahansa ottaa vastaan ja
uskoo Poikaan, saa kaiken, elämän täyteyden ja ikuisuuden, suom. 1938: Joka
uskoo Poikaan sillä on iankaikkinen elämä. Hän jättää pois jakeen toisen osan,
jolla on "negatiivinen" merkitys: "and he that
believeth not the Son shall not
see life; but the wrath of God abideth
on him", suom. 1938: mutta joka ei ole
kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen
päällänsä.
Warren
tukee lukijan itsekeskeistä suuntautumista: "Tuotat iloa (Jumalalle) vain
olemalla itsesi. Aina kun torjut minkä tahansa osan itsestäsi hylkäät Jumalan
viisauden ja kaikkivaltiuden koskien hänen luomistyötään kohdallasi"
(s.75). Samalla sivulla Warren esittää, "kun nukut
Jumala katselee sinua rakkaudella, koska olit hänen ajatuksensa. Hän
rakastaa sinua aivan kuin olisit ainoa ihminen maan päällä".
Itsekeskeisyys korostuu ja evankeliumi vääristyy: "Jos haluat tietää
kuinka paljon merkitset Jumalalle, katso Kristuksen ojennettuihin käsiin
ristillä kun hän sanoo: Näin paljon rakastan sinua! Kuolen mieluimmin kuin
elän ilman" (s.79). Ja lisää samaa: "Jumala haluaa käyttää sinun
ainutkertaista persoonallisuuttasi...(s.80).
Warren
esittää katolisia ”autuuden tilaan” pyrkiviä rukoustekniikoita, jotka ovat
okkultismin ja itämaisen mietiskelyn rajamailla. Hän lainaa katolisen mystikon
veli Lawrencen kirjaa "Practicing the Presence of God", (Jumalan
läsnäolon harjoittaminen). Kirjassa käytetään lausumia, jotka avaavat ovea
panteistiselle "Jumala on kaikessa" -käsitykselle, joka on tuttua
idän uskonnoille. Warren lainaa The New Century
raamatunkäännöstä koskien Ef.4:6:"He rules everything and is everywhere and
is in everything" (s.88), käännös: Hän määrää
kaiken ja on kaikkialla ja kaikessa, suom. 1938: Yksi Jumala ja kaikkien Isä,
joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.[7]
Hän esittää
myös epäraamatullista rukousmantraa (tyhjää hokemista): "Yksi tapa on
pitää ’henkäysrukouksia’ pitkin päivää, kuten monet kristityt (erityisesti
katoliset mystikot) ovat tehneet vuosisatojen ajan. Valitset lyhyen lauseen,
jota voit toistaa Jeesukselle yhdellä henkäyksellä, kuten: Sinä olet kanssani,
otan vastaan armosi, olen sinusta riippuvainen, haluan tuntea sinut, kuulun sinulle,
auta minua luottamaan sinuun. Rukoile sitä niin usein kuin mahdollista ja se
juurtuu syvälle sydämeesi" (s.89). "Sinun pitää harjoittaa mieltäsi
Jumalan muistamiseen... benediktiinimunkit käyttävät kellon soittoa muistuttamaan,
että on aika pysähtyä ja rukoilla jokatuntinen
rukous”.
Warren arvostaa
erilaisia uskonnollisia rituaaleja, metodeja ja tekniikoita joilla
"kehitetään" lähempää jumalayhteyttä. "Gary (Thomas) havaitsi,
että kristityt ovat 2000 vuoden aikana käyttäneet monia erilaisia tapoja
nauttiakseen Jumalan läsnäolosta... Kirjassa Sacred Pathways Gary esittää 9 tapaa jotka vievät lähelle Jumalaa:
naturalistit saavuttavat rakkauden Jumalaan luonnossa, aistilliset rakastavat
Jumalaa aistiensa kautta arvostaen kauniita palvontatilaisuuksia, jotka
antavat heidän nähdä, maistaa, haistaa ja koskea, ei vain kuulla. Perinteistä
pitävät pääsevät Jumalan lähelle rituaalien ja liturgioiden, symbolien ja
muuttumattomien rakenteiden kautta. Askeetikot
laittavat etusijalle yksinäisyyden ja yksinkertaisuuden. (Ristiriitaista on,
että taas s. 130 hän mainitsee, ettei Raamattu tunne yksinäisyydessä muista
erossa palvovia uskovia). Aktivistit rakastavat Jumalaa vastustamalla pahaa,
taistelemalla epäoikeudenmukaisuutta vastaan ja työskentelevät tehdäkseen
maailmasta paremman paikan. Muista huolehtijat rakastavat Jumalaa
rakastamalla muita ja vastaamalla heidän tarpeisiinsa. Intomieliset rakastavat
Jumalaa juhlien kautta. Autuutta etsivät palvonnan kautta. Intellektuellit
taas opiskelemalla mielessään" (s.102-3).
Sivulla 104
Warren kehottaa lukijaa lukemaan eri raamatunkäännöksiä sanoen sen kehittävän
palvonnan ilmaisemista. Mihinkään erotteluun hän ei kehota, Warrenin asenne
tekee mahdottomaksi olla raamatullisesti "berealainen"
(Apt.17:10-11).
Hän vie
raamatullisen "yhteys" käsitteen äärimmäisyyteen tekemällä siitä
oppia tärkeämmän: "Miksi Jumala vaatii meiltä, että annamme erityistä
rakkautta ja huomiota muille uskoville Miksi he ovat etuoikeutetut rakkauteen?
Koska Jumala haluaa, että hänen perheensä tunnetaan ennen muuta rakkaudestaan.
Jeesuksen mukaan rakkaus toisiamme kohtaan, ei opilliset mielipiteemme, ovat
suurin todistus maailmalle" (s.124). "Yhteydellä pitää olla ensimmäinen
sija elämässäsi... Jumala sanoo, että yhteys on se mistä elämässä on
kysymys" (s.124-5). Jeesuksella on tähän aivan toinen näkökulma ks. Luuk.12:51-53.[8]
Luvussa 17
hän jatkaa yhteyden korostamista liittäen sen (yksittäisen) srk:n jäsenyyteen. Hänen mukaansa vaikka uskovan yhteys
Kristukseen on henkilökohtainen, se ei ole ollut Jumalan tarkoitus vaan
etusijalla on yhteys muihin, "iankaikkisuudessa kuulumme toinen toisillemme".
Sivulla 158 "kun pääpaino on yhteyden saavuttamisessa, ongelma menettää
merkityksensä ja usein siitä tulee merkityksetön". Pitäisikö yhteyteen
pyrkimisen korvata raamatullinen totuuden etsintä, joka välillä pakostakin
synnyttää yhteyson-gelmia? Hän esittää yhteyden
asiana, joka menee kaiken edelle, ilmeisesti myös väärä opetus tulisi hyväksyä
"yhteyden" takia. "Jeesus Kristus on määrännyt sinut tekemään
kaiken mahdollisen säilyttääksesi yhteyden ja suojellaksesi yhteisöä...
yhteyden vuoksi emme koskaan saa antaa erimielisyyksien jakaa meitä"
(s.161).
Warren
tukeutuu vahvasti Robertsonin käännökseen, joka
monin paikoin vääristää Jumalan Sanan pyrkimyksenään ihmiskeskeinen sananselitys.
"You're blessed when you can show people how to cooperate instead
of compete or fight. That's when you
discover who you really are,
and your place in God's family" (s.157-158), käännös: Olet siunattu kun voit näyttää ihmisille
kuinka olla yhteistyössä kilpailun ja taistelun sijasta. Tällöin löydät kuka
todella olet ja paikkasi Jumalan perheessä". Tämän pitäisi olla käännös
Matt.5:9, joka on eng.kiel. KJV mukaan "Blessed are the peacemakers: for they shall be called
the children of God",
suom. 1938: Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi
kutsuttaman. Entä arviointi? "Aina kun arvioin toista uskovaa tapahtuu
neljä asiaa: Menetän yhteyden Jumalaan, tuon julki oman ylpeyteni ja epävarmuuteni,
asetan itseni Jumalan tuomion alle ja vahingoitan seurakunnan yhteisöllisyyttä"
(s.164). Entä lukuisat Raamatun esimerkit ja kehotukset tutkia
ja arvostella? Tai esim. Paavali suhteessa Pietariin Gal.2:14?[9]
Warrenin
mukaan "Jumalan sanassa on voima ja saatana
pelkää sitä" (s.215). Tällainen lausunto on harhaanjohtava. Raamatusta
tiedämme että saatana tuntee Raamatun ja jopa lainaa
kohtia sieltä. Tiedämme myös, että monet käyttävät Raamattua epäpuhtaasti
väärin motiivein pahoihin tarkoituksiin. Sivulla 245 hän tuntuu tietävän apostolien
persoonallisuuden käyttäen erheellistä "temperamentti" jaottelua,
joka monessa yhteydessä on todettu paikkansapitämättömäksi ja jolla on
juurensa okkulttisessa ihmiskäsityksessä. Warren myös antaa kehotuksen joka
pahimmassa tapauksessa sotkee täysin varomattoman ihmisen elämän, kun hän
neuvoo: "Ajassamme on monia kirjoja ja apuneuvoja jotka voivat auttaa
sinua ymmärtämään persoonallisuuttasi jotta voit määrittää kuinka käyttää
sitä Jumalan hyväksi" (s.246). (Totuus on, että aikamme on täynnä tästä
aiheesta kirjoitettua, keskenään ristiriidassa olevaa kirjaa ja apuneuvoa.
Siitä viidakosta itseään etsivä voi myös joutua yhä enemmän eksyksiin).
Sivulla 273 hän esittää Paavalin ”pistimen lihassa” olleen tunne-elämässä
ollut heikkous. ”Se saattoi olla tunne-elämän rajoitus, kuten traumasta jäänyt
arpi, kipeä muisto, heikkous persoonallisuudessa tai perimässä”.
Vielä esimerkki Warrenin käyttämästä TMB käännöksestä Gal
5:26: "We will not compare ourselves with each other as if one of us were
better and another worse. We have far more inter-esting
things to do with our lives. Each of us is an original",
käännös: Emme vertaile itseämme toisiin ikään kuin toinen olisi parempi ja
toinen huonompi. Meillä on elämässämme paljon mielenkiintoisempaa tekemistä.
Jokainen meistä on omaperäinen, eng. KJV:
"Let us not be desirous of vain glory, provoking one another, envying one
another", suom. 1938: Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin
että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme (s.268).[10]
Läpi kirjan
Warren esittää lainauksia huomattujen, mutta kristillisessä mielessä jopa
hyvin arveluttavien henkilöiden sanomisista. Sivulla 31 Warren viittaa
positiivisesti tri Bernie Siegeliin,
joka on new ageläinen ja edustaa okkulttista
mielikuvaparantamista. Samoin kirjassa esiintyvät transsendenttinen[11]
Henry David Thoreau ja kristillisyyden vastustaja,
vapaa-ajattelija George Bernard Shaw. Sivulla 125 Warren lainaa äiti Teresaa
johon hän suhtautuu positiivisesti.[12]
Sivulla 193 lainataan mystikko Madame Guyonia.
Sivulla 248 hän lainaa Aldous Huxley´tä,
joka oli Human Potential Movement liikkeen perustaja ja huumeiden käyttäjä.
Sivulla 269 esiintyy katolinen pappi ja mystikko Henri Nouwen,
jne. Kaiken kukkuraksi Warren suosittaa lukijaa perustamaan pienryhmän
opiskelemaan kirjaansa ja sen esittämiä ideoita ”viikoittain” (s.307)!
Lopuksi
lyhyesti pastori Joseph Chambersin ajatuksia Warrenin
kirjasta:
Se edustaa
ajatusta, että Jumalan yhteyteen päästään monien eri keinojen kautta.
Esittää,
että olosuhteet auttavat sinua muuttumaan Jeesuksen kaltaiseksi pikemmin kuin
Sana.
Käyttää
täysin vääristeltyjä raamatunjakeita.
Opettaa
kontemplatiivista uskontoa, ei raamatullista ajatusta ”uudestisyntymästä”.
Tekee
seurakunnasta sosiaalisen kerhon joka hakee statusta maailmassa.
On
uskonnollista humanismia ja edustaa voimakkaasti väärää ekumeniaa, yhteyttä
Rooman kirkkoon.
[1] Kaikki ovat liikkeitä, joiden opetus
keskittyy siihen, kuinka seurakunta valtaa maailman ennen Kristuksen tulemusta
ja hallitsee maailmaa.
[2] Systeemiteorian selitys: se on
tieteellinen näkökulma järjestelmiin. Se tarkastelee erilaisia järjestelmiä.
Tarkastelun kohteena ovat niiden olemus, luonne, dynamiikka, koossapitävät
tekijät ja ohjautuvuus. Tarkastelun kohteena ovat myös järjestelmän ulkoinen ja
sisäinen vuorovaikutus. Systeemi on ihmisistä, koneista ja menetelmistä
koostuva kokonaisuus. Tämä kokonaisuus on toiminnallinen ja se on olemassa määrätyn
tehtävän suorittamiseksi.
[3] Raamattua mukailevaa tapaa
käytetään, kun henkilö käyttää Raamattua lähinnä omien ajatustensa - siitä mitä
Jumala sanoo - tukena. Raamattua mukailemalla annetaan vaikutelma
raamatullisuudesta niille, jotka eivät harjoita erottelua tai eivät osaa sitä
suorittaa. Mukailu on mm. sitä kun raamatunjakeita käytetään välittämättä
niiden raamatullisesta yhteydestä.
[4] Kirjassa lainataan usein Petersonin käännöstä, joka ei ole hyvä käännös. Petersonin The Message Bible vääristää Raamattua monin paikoin. Mm. www- sivusto http://www.crossroad.to/Bible_studies/Message.html
sisältää tästä useita esimerkkejä.
[5] Warren noudattaa samaa tapaa kuin T.Tenney (Tähtäimessä Jumala) ja B.Wilkinson (Jabesin rukous).
Kirjojen esitystapa on itsekeskeisyys, ei jumalakeskeisyys. Ihminen on
kallisarvoinen ja tärkeä, Jumala tärkeä vain siltä osin mitä ihminen hyötyy
suhteesta Häneen. Jumala esitetään ihmistä ikävöivänä ja suuresti rakastavana
Isänä, vain rakkaus merkitsee, muut Jumalan täydelliset ominaisuudet eivät.
Jumalan läheisyyden saavuttaminen on näissä kirjoissa samaa kuin omien tuntemusten
kautta Jumalan kokeminen, pikemmin kuin harras ja jatkuva Sanan opiskelu ja
Jumalan todellisen tuntemisen lisääntyminen Hänen sanansa lisääntyvän
tuntemisen myötä.
[6] TMB koskevat käännökset suomeksi
eivät välttämättä ole sanatarkkoja, asian luonne silti käy ilmi ja se kuinka
erilainen Petersonin käännös on.
[7] Sillä, että Jumala on ”kaikissa”,
Paavali tarkoittaa Hänen läsnäoloaan Pyhän Hengen kautta uskovien hengessä.
Warrenin käyttämät raamatunkäännökset ovat epätarkkoja ja alkuperäistä
tarkoitusta hämmentäviä ja vääristäviä.
[8] Raamatullinen yhteys ei ole yhteyttä
yhteyden itsensä takia, vaan yhteys syntyy yhteydestä Jumalaan Hänen sanansa
noudattamisen kautta. Ensisijaisesti Jumala yhdistää, ei ihminen eikä
seurakunta. Raamatun mukaan uskovalla tulee olla ensin yhteys Jumalaan, sitten
toisiin Jumalan lapsiin. Yhteyttä on myös pyrkimys elämään rauhassa kaikkien
ihmisten kanssa ja kaikkien tarpeessa olevien auttaminen. Mutta pitää erottaa
hengen yhteys muusta yhteydestä ja sitä Warren ei tee.
[9] Warren noudattaa karismaattisessa ja
uusevankelisessa liikkeessä vallalla olevaa tapaa varottaa uskovia arvioimasta
ja tekemästä omia johtopäätöksiä. Tämä on ihmisten aliarviointia ja perustuu
haluun hyväksikäyttää heitä oman edun, kuten rahan ja vaikutusvallan takia.
[10] Yksi hyvä esimerkki muiden ohella
siitä, kuinka Robertson vääntää ja vesittää
raamatullisen varoituksen ja kehotuksen, muuttaen sen merkityksen tukemaan
minäkeskeistä ja itserakasta raamatuntulkintaa.
[11] transsendenssi aistimaailman
ulkopuolisuus; jumaluuden olemassaolo maailmasta erillisenä
transsendentaalinen
tuonpuoleinen, ylimaailmallinen, yliaistillinen. Transsendentalismi
on aatesuuntaus tai filosofia, jossa transsendentaalisina pidetyillä asioilla
on keskeinen merkitys. Sanaa on käytetty hyvinkin erilaisista suuntauksista ja
ajatuksista.
[12] Katolinen Äiti Teresa oli ristiriitainen henkilö, joka sai pyhimyksen maineen maailman median hänestä luoman kuvan takia. Äiti Teresa uskoi pelastukseen tekojen kautta: hindu pelastuu elämällä elämänsä hyvänä hinduna jne. Hänen järjestössään työskennelleet ovat kertoneet kiusallisista asioista, mm. rahankäytöstä. Rahaa tuli valtavia määriä, mutta se ei näkynyt ihmisten auttamisessa. Yhdysvaltalainen tuomioistuin pyysi Äiti Teresaa palauttamaan suuren summan, jonka rikollinen oli maksanut hänelle pettämällä monia amerikkalaisia mm. eläkeläisiä sijoittamaan toimiinsa. Äiti Teresan järjestö ei vastannut asiaan mitenkään.