Päämäärätietoista huijausta?

 

Rick Warrenin new age yhteydet

osa 3

 

 

Rick Warrenin läheiset yhteydet new age liikkeeseen käyvät selvästi ilmi. Hän on yhteistyössä mm. Ken Blanchardin kanssa. Ken Blanchard on maailmankuulu liikkeenjohdon konsultti ja liike-elämän luennoija. Blanchard on myös Warrenin Peace Plan ohjelman avustaja. Marraskuussa 2003 Warren ilmoitti seurakunnalleen: ”Ken (Blanchard) on lupautunut auttamaan Peace Plan suunnitelman kanssa ja hän tulee kouluttamaan meitä johtajuudessa ja siinä, kuinka me taas puolestamme koulutamme muita johtajuuteen ympäri maailman”. Warrenin ilmoituksen jälkeen Blanchard tervehti seurakuntaa videon välityksellä sanoen mm.: ”Johda kuten Jeesus… halaa itseäsi, ansaitset sen”.

 

”Johda kuten Jeesus” (Lead like Jesus) on Ken Blanchardin teema, jota hän käyttää opettaessaan johtajuutta liike-elämässä ja kun liikkeenjohdon oppeja sovelletaan srk:n johtamiseen. Jeesus-nimi on siis otettu johtajuuden malliksi. Jeesuksesta on toki paljon opittavaa monella alueella, etenkin srk:n johtamisessa, mutta paljaaseen rahalliseen voittoon tähtäävä bisnes ei koskaan voi muuttua Jeesuksen todellisten oppien mukaiseksi. Jotta se onnistuisi, nykyisen bisnesajattelun pitäisi lakata olemasta. Tähtääkö Blanchard siihen vai onko Jeesus-nimi hänelle vain ovela liike-idea?

 

Johda kuten Jeesus-liikkeeseen kuuluvat Blanchardin lisäksi mm. kuuluisat amerikkalaiset supersaarnaajat Rick Warren ja Bill Hybels[1]. Blanchard esiintyy liikkeen ”guruna”. Näin new age johtaja saa ideansa kristillisiin seurakuntiin arvostettujen seurakuntien johtajien kautta. Mistä se kertoo? Sekä Warren, että Hybels ovat olleet hyvin esillä Suomessakin ja heidän työtään suurien seurakuntien johtajina ihaillaan. Johda kuten Jeesus-konferensseja on pidetty vuodesta 2003 alkaen[2].

 

Blanchard on tyypillinen ”new age kristitty”, joita aikamme tuottaa. Hän uskoo itämaisen mietiskelyn ja joogan voimaan, mutta sanoo samalla: ”Jeesuksen seuraajana uskon, että Hän on totuus ja tie”. Tämä kaikki kuulostaa oikealta ja osoittaa, kuinka tänä aikana kuulijoita/lukijoita petetään sanoilla. Blanchardin varsinainen vakaumus paljastuu mm. hänen kirjoituksestaan eräässä johtajuutta ja bisnestä käsittelevässä kirjassa[3]:”…etsin inspiraatiota monista lähteistä Jeesuksen lisäksi. Joukkojemme pitää kuulla viisauden sanoja suurilta profeetoilta ja hengellisiltä johtajilta kuten Buddha, Muhammed, Mooses, Mahatma Gandhi, Yogananda ja Dalai Lama… Tämän kirjan kautta Buddhan sisäiset näkemykset ja sanat auttavat meitä luomaan ystävällisemmän ja rauhallisemman työympäristön… Buddha näyttää tien ja kutsuu meitä aloittamaan matkamme kohti valaistumista…”. Blanchardin mukaan Jeesuskin hyväksyisi Buddhan opit ja ohjeet.

 

Ken Blanchard istuu myös Hoffman instituutin[4] neuvoa antavassa johtokunnassa. Hoffman instituutti on tyypillinen new age ideoiden edistäjä. Se kantaa amerikkalaisen meedion Bob Hoffmanin nimeä. Yli 30 vuotta sitten meedio Bob Hoffman liitti henkimaailmasta saadut viestinsä ja ideansa yhteen tri Siegfried Fischerin psykologisten oivallusten kanssa. Tästä syntyi ”Hoffman Quadrinity Process”, jonka mukaan olemuksemme muodostuu neljästä ulottuvuudesta: äly, tunteet, ruumis ja henki. Tyypillisen new age ajattelun mukaan ihmistä tuhoaa ennen muuta negatiivinen ajattelu omasta itsestä. Hoffmanin menetelmä käyttää erilaisia tekniikoita, kuten visualisointia, hiljaista meditaatiota, ryhmäkeskustelua, jne. vakuuttamaan ihminen omista suurista kyvyistään. Takana on taas ihmisen oletettu suuruus, jumaluus: ”Hengellinen minämme resonoi sopusoinnussa maailmankaikkeuden kanssa”.

 

Ken Blanchard on yksi Hoffman instituutin opit läpikäynyt henkilö. Hän sanoo, että ko. prosessin läpikäyminen teki hänen ”hengellisyytensä eläväksi”. Kyseessä on new age menestysevankeliumi, sillä Hoffman instituutinkin opit tähtäävät ihmisen menestymiseen: ”yli 50000 osallistujaa maailmanlaajuisesti raportoivat menestyneensä voiman, viisauden ja luovuuden voimavarojen vapauttamisessa”. Kun ihminen löytää voimansa, hän menestyy. Blanchard on menestynyt ja Rick Warren on puolestaan yksi häneltä oppia saanut.

 

Ken Blanchard mainitsee myös Norman Vincent Pealen[5], jonka tunnetuin opetuslapsi on kuuluisa amerikkalainen saarnaaja Robert Schuller. Rick Warren on puolestaan Robert Schullerin oppilas. Schullerin ylellinen Kristallikatedraali seurakunta markkinoi mm. Ken Blanchardin Lead Like Jesus –kirjaa samoin kuin ko. konferensseja. Schuller on yksi menestysteologia-ajattelun uranuurtajista. Pastorin toimensa hän aloitti 1951. 1970 hän aloitti ”Hour of Power” (Voiman tunti) TV-shownsa, joka nopeasti teki hänestä rikkaan ja kuuluisan. Ylellinen Kristallikatedraali valmistui 1980. Schuller on myös menestyskirjailija, kuten kuvioon kuuluu. Schulleria ovat ylistäneet monet aikamme tunnetut saarnaajat, kuten Yonggi Cho, Juan Ortiz ja jopa Billy Graham. Hän on tavannut paavin joka siunasi hänet. Häntä ovat kiittäneet monet USA:n presidentit, mm. Nixon, Ford, Carter ja Reagan.

 

Schuller edustaa tyypillistä new age kristillisyyttä. Hänen opetustensa mukaan synti on vain ihmisen itsetunto-ongelma. ”Synti on se syvä luottamuksen puute, joka erottaa minut Jumalasta ja jättää minut häpeän ja kelvottomuuden tuntoon... synti on jokainen toimi, joka riistää minulta tai joltakin toiselta ihmiseltä hänen itsetuntonsa”...[6]. ” "En usko, että Kristuksen ja kristillisyyden nimessä olisi tehty mitään sen kamalampaa ihmisen persoonallisuudelle, (kuin mitä on) epäkristillinen strategia pyrkiä saamaan ihmiset tietoisiksi heidän kadotetusta ja syntisestä tilastaan”[7]. Schullerin mukaan kristinuskon sanoma ihmisen kadotetusta tilasta on siis mitä suurinta epäkristillisyyttä. Kun ei olla kadotettuja, ei tarvita myöskään pelastusta kadotuksesta. Ei ole tarvetta myöskään pelastajalle.

 

Jeesus on vain esimerkki johtajuudesta (Blanchard) tai ihmisen itsetunnon vahvistaja (Schuller). Tärkein sivuutetaan, jolloin saadaan ihmisten suosio ja suuria joukkoja kokoon. Kristillistä termistöä käytetään, Raamattua luetaan, mutta sanoille ja asioille annetaan toinen merkitys. Schuller ei koskaan esitä selvää evankeliumia, vaan hänen tavaramerkkinsä on ns. ”positiivinen ajattelu” –opetus. Se tähtää aivan samaan kuin new age liikkeen kantava opetus: Ihminen on hyvä ja kantaa sisimmässään jumaluutta, se on vain valaistuttava näkemään. Schuller onkin kirjoittanut mm. ”kaikki on Jumala, ja Jumala on kaikki”, ”Kristuksen henki asuu jokaisessa ihmisessä, huolimatta onko ihminen siitä tietoinen tai ei”[8]. Kuten new age liikkeessä, usko on Scullerille ”mielen voima”, ja mielen/ajattelun voimalla voimme muuttaa itsemme ja asiamme.  

 

Schuller on maininnut TM mietiskelyn, Zen Buddhismin ja joogan olevan hyviä metodeja ”valjastaa ihmiskeinoin jumalalliset lait” ihmisen eduksi[9]. Schullerin new age uskonto käy yhä ilmeisemmäksi hänen lausumistaan, kuten: “Kaikkein tehokkaimmat mantrat sisältävät M soinnun. Voit saada siitä tunteen toistamalla sanoja “I Am, I Am” (HUOM! sanat joita Jeesus käytti itsestään! – nämä sanat on otettu new age liikkeen mantraksi) monta kertaa… Transendenttinen mietiskely TM... ei ole uskonto eikä välttämättä epäkristillistä”[10]. Schuller propagoi myös okkultista visualisointia korealaisen saarnaajan Yonggi Chon esimerkin mukaisesti. Schullerin Kristallikatedraalissa ovat puhuneet monet new age piirien edustajat, mm. Gerald Jampolsky (joka edistää A Course in Miracles –kurssia, ks. Päämäärätietoista huijausta osa1). Myös mormonijohtaja Jack Anderson on ollut kutsuttuna puhujana.

 

Schullerin kirkon yhteydessä toimii hänen johdossaan Robert Schuller Institute for Successful Church Leadership (menestyvän seurakunnan johtajuus instituutti). Näissä jalanjäljissä kulkee Schullerin seurakuntaan kuulunut ja siellä opiskellut Rick Warren, josta Schuller sanoo: ”…Rick Warren, pastori joka tänään on ilmiömäinen. Hän tuli koulutukseemme kerta toisen jälkeen... Kuinka Jumala onkaan häntä siunannut. Ja tänään Rick Warren on siunaukseksi miljoonille ihmisille”[11]. Schullerin instituutti on kouluttanut menestykselliseen seurakuntajohtamiseen myös mm. yli 80 homo- ja lesboseksuaali seurakuntien pastoria ja maallikkojohtajaa[12]. Schullerin koulussa heille olivat luennoimassa myös mm. Rick Warren ja Bill Hybels[13].

 

Warrenille Robert Schuller merkitsee paljon. Warren Smith luettelee erinomaisessa kirjassaan ”Deceived On Purpose” useita esimerkkejä siitä, kuinka Rick Warren suoraan jäljittelee Robert Schulleria. Hän aloitti oman seurakuntansa käytyään läpi Schullerin opetukset kuinka menestyvä (lue: suuri ja rikas) seurakunta saadaan aikaan. Kuten lukijalle on varmaan jo valjennut, tällaisen srk:n perustamisessa suurin ansio on ihmistoimilla: tieto ihmisen käyttäytymisestä, ja siitä kuinka ihmiseen voidaan vaikuttaa, valjastetaan toimimaan itse pystytetyissä kristillisissä kulisseissa. Karismaattinen menestysteologia on new age kristillisyyttä ja sitä hyväksikäyttäen new age liikkeen opettajat ovat soluttautuneet syvälle mukaan kristillisyyteen. Tämä ei ole mitään salaliittoteoriaa, vaan todettavissa oleva ja dokumentoitu kehitys.

 

Schuller ja hänen oppilaansa Rick Warren edistävät myös nykyistä ”kontemplatiivinen rukous” (Contemplative Prayer Movement) –liikettä ja ”esiin tuleva kirkko” (Emerging Church Movement) –ajatusta. Kontemplatiivinen hengellisyys on katolista perua oleva liike. Siitä käytetään myös nimitystä ”Centering Prayer” (esim. käännös ”keskitetty rukous”). Sen alku on 1970-luvun puolivälissä, jolloin kolme katolista munkkia päättivät toimia ajatuksen edistämiseksi. He kutsuivat luostariinsa ekumeniaan vihkiytyneitä katolisia teologeja yhdessä itämaisen Zen filosofian mestarin, Joshu Roshi Sasakin kanssa. Sasaki johdatti osallistujat buddhalaiseen meditaatioon. Transendenttisen mietiskelyn (TM) ohjaaja Paul Marechal opetti omaa alaansa[14].

 

Näin katolisen kirkon munkkien oma rukousperinne yhdistettiin itämaisen uskonnon mietiskelyyn. Koska kristillisyyden parissa on jo pitkään vaikuttanut mm. ”kristillinen jooga”, ym. idän uskontojen tuotteet, myös nykymuotoinen kontemplatiivinen hengellisyys ja rukousmalli on ollut helppo hyväksyä. Juuri näin new age liike toimii: sen mukaan henkisyys / hengellisyys on kaikkialla samaa ja samasta lähteestä tullutta. Ihmiskunnan oman edun ja maailman rauhan nimessä eri uskonnot pitää nähdä samanveroisina teinä jumaluuden tai Jumalan yhteyteen. Kaikki tiet vievät taivaaseen.

Kontemplatiivinen rukous omaa siis yhteyden itämaisen uskonnon mietiskelyyn. Jopa siinä määrin, että siinä käytetään ns. mantraa, eli ”apusanaa” tai lyhyttä lausetta. Ohjeiden mukaan mm.: valitse pyhä sana symboliksi Jumalan läsnäoloon keskittymiselle, istu mukavasti silmät kiinni ja aloita sanan toistaminen, kun ajatuksia nousee mieleen palaa tyynesti takaisin pyhään sanaan keskittymiseen, rukoushetken lopuksi vietä vielä muutama minuutti hiljaa silmät kiinni. Kaava on hyvin samankaltainen kuin TM mietiskelyssä. 

Kontemplatiivinen hengellisyys/rukous tarkoittaa myös oman sisäisen itsen kuuntelemista hiljaisuudessa. Tässä hiljaisuudessa uskotaan kuuluvan Jumalan ääni. Mm. ortodoksisen perinteen mukaan seurauksena on ”Jumalan sisäinen näkeminen”. Katolisella ja ortodoksikirkolla on tässä pitkä perinne. Tarkoitus on myös, että kontemplatiivinen rukous johtaa lopulta näiden kirkkojen mukaiseen kristilliseen palveluun ja toimintaan.

 

Tämä rukousmalli on nyt suosittu tapa erityisesti new age liikkeessä. Hiljaisuuteen keskittymällä uskotaan saatavan yhteys ”Jumalan energiaan”, joka puhdistaa. Ihmisen tietoisuus laajenee ja Jumalan rakkauden tuntemus täyttää ihmisen olemuksen. Kyseessä on siis ikivanha pyrkimys tulla yhdeksi jumaluuden kanssa.

 

Esiin tuleva kirkko –ajatuksen suurimpina niminä tunnetaan tällä hetkellä Robert Webber, Brian McLaren ja Dan Kimball. Heidän lisäkseen liikkeellä on monia muitakin edistäjiä. McLaren ja Kimball ovat suurten seurakuntien johtajia ja menestyskirjailijoita, jotka matkustavat luennoimassa aiheestaan. Webber on teologian tri, joka johtaa perustamaansa Institute of Worship Studies järjestöä ja opettaa siis mm. ylistyksen merkitystä. Esiin tuleva kirkko –ajatus perustuu paljolti jo laajalti sijaa saaneeseen karismaattiseen/katoliseen kokemususkoon.

 

Sen tarkoitus on vaikuttaa erityisesti nousevaan sukupolveen ja heidän näkemykseensä siitä mitä kristillisyys on. Ylistäminen on tärkeämpää kuin raamatunopetus. Jumala pitää ja voidaan ”kokea” ylistyksessä. Kimball mm. esittää:

- tilaisuudet täytyy muuttaa ja suunnitella kokemuksellisiksi ja hengellis-mystisiksi.

-mosaiikkilasit (kirkkojen kuvioidut lasi-ikkunat) pitäisi luoda kaikenlaisiin seurakuntatiloihin nykytekniikan mukaan videokankaiden avulla

-valaistut ja iloiset pyhäköt täytyy pimentää, koska pimeyttä arvostetaan ja se antaa hengellisyyden tunteen

-tilaisuuden kohokohta, joka oli saarna, täytyy muuttaa siten, että tilaisuuden kohokohta on holistinen kokemus.

 

Yksi liikkeen päämäärä on luoda seurakuntiin tunteikas, muinainen ja mystinen ilmapiiri nykytekniikan avulla. Ei liene vaikea arvata, että tällainen jännittävä mystisyys lisääkin seurakunnan kävijämäärää. Mutta onko se merkki oikeasta evankeliumin esillä pitämisestä? Vai ollaanko seurakunnista tekemässä nykyihmiselle uusia huvittelu ja kokemuspaikkoja, joissa on kiva käydä hakemassa uskonnollinen kokemus. Tälläkin liikkeellä on monia yhtymäkohtia katoliseen kirkkoon. John Ankerberg kirjoittaa: ” Näyttää, että “esiin tuleva kirkko” on uudelleen tulossa esiin (reemerging). Kuitenkin ennemmin kuin että palattaisiin takaisin innoitettuun Jumalan Sanaan Vanhassa ja Uudessa testamentissa, päämääränä on tuoda uudelleen “muinainen-tuleva” usko, joka perustuu roomalaiskatolisten kirkkoisien ideoille, dogmeille, traditioille ja näkemyksille… Näissä kirkoissa olen huomioinut Marian patsaita Jeesus-lapsi sylissään, Jeesuksen riippumassa ristillä, kynttilöitä, suitsutusta, pyhäinjäännöksiä ja pyhimysten patsaita. Samalla, kun niissä on paljon korostusta näköaistilla havaittavaan ja mystiikkaan, löytyy hyvin vähän todisteita, että Raamattua koskaan opetettaisiin kansalle. Jos näin olisi, ei olisi sellaista Raamatun ulkopuolisen rihkaman, yliaistillisten kuvien, äänien ja tuoksujen korostusta”[15].

 

Tällaiseen kristillisyyteen siis liittyy Rick Warren. Ehkä hän on täysin vilpitön pyrkimyksissään edistää kristillistä vaikutusta maailmassa sen käsityksen mukaan, jonka hän on kristillisyydestä omaksunut. Tämä kristillisyys liittoutuu new age uskonnon edustajien kanssa, liittyy äärikarismaattiseen menestys- ym. teologiaan, pitää yhtä katolisen kirkon ja paavin vallan kanssa, kannattaa sitä, että kristillisyys ottaa vaikutteita muista uskonnoista kuten buddhalaisuudesta, uskoo, että maailmanrauha saadaan aikaan ihmisvoimin, muuttaa raamatullisia käsitteitä ja merkityksiä toiseksi, muuttaa Raamatun tekstin oman tulkinnan ja mieltymyksen mukaiseksi ym.

 

Kristityn Foorumin tarkoituksena ei ole halventaa eikä esittää ketään sen monissa artikkeleissa mainittua henkilöä väärässä valossa. Kyse on dokumentoidun tiedon ja henkilöiden itsensä esittämien ajatusten, opetusten ja käytännön esilletuonnista. Koska aikanamme niin monet tuntuvat käyttävän kristillisyyttä ponnahduslautana omaan menestykseen, kuuluisuuteen ja rikkauteen, on syytä tarkastella mitä todella sanotaan ja tehdään. Tätä taustaa vastaan voimmeko pitää Rick Warrenia sellaisena kristillisen seurakunnan opettajana ja edustajana jollaisena hänet esitetään? Kukin antakoon oman vastauksensa. Tätäkin artikkelisarjaa voisi jatkaa ja esittää lisää dokumentoitua tietoa. Mutta tämäkin riittää osoittamaan missä ollaan menossa.

Juhani Aitomaa

 

Artikkelisarjan lähteinä on käytetty lukuisia nettiartikkeleita. Kirjat: Rick Warren: The Purpose Driven Life ja The Purpose Driven Church – Ray Youngen: For Many Shall Come In My Name ja A Time of Departing - Warren Smith: Deceived on Purpose - James Sundquist: Who’s Driving the Purpose Driven Church - Bob DeWay: Redefining Christianity Understanding the Purpose Driven Movement – Brian Flynn: Running Against the Wind.

 

Hyvää lisätietoa netissä tarjoavat mm. http://www.lighthousetrailsresearch.com/index.html

http://www.deceptioninthechurch.com/warrenquotes.html

 



[1] Willow Creek Community Church http://www.willowcreek.org/  

[2] ks. http://www.ccn.tv/programming/event/evt_29apr04.htm  http://www.leadlikejesus.org/common/content.asp?PAGE=334

[3] Esipuheessa kirjassa: What Would Buddha do at Work? 101 Answers to Workplace Dilemmas, kirjoittajat  F.A. Metcalf ja BJ Gallagher Hateley, 2001.

[4] http://www.hoffmaninstitute.org/

[5] Amerikkalainen kuuluisa pastori ja kirjailija, jonka kirjoja on myös suomennettu. Pealen sanoman menestys johtui hänen menestysteologia opetuksistaan, joista nykyisetkin menestysteologit ammentavat. Peale tunnettiin myös 33 asteen vapaamuurarina.

[6] Schuller: Self-Esteem: The New Reformation

[7] Schuller Christianity Today –lehdelle kirjeessään 10.5.1984

[8] Schullerin kirjoitus Possibilities lehdessä kesällä 1986

[9] Robert Schuller General Teachings/Activities- Biblical Discernment Ministries, http://www.rapidnet.com/%7Ejbeard/bdm/ 

 

[10] Schuller kirjassaan: Peace of Mind Through Possibility Thinking

[11] Schuller puheessaan Kristallikatedraalissa 4.4.2004

[12] Homo- ja lesboseurakunnat tunnetaan nimellä Metropolitan Community Churches

[13] http://www.lighthousetrailsresearch.com/warrenandschuller.htm

[14] Centering Prayer: A Treasure for the Soul  — Vatican II called for the revitalization of the path of contemplative prayer. Joseph G. Sandman America Magazine 9.9.2000

 

[15] Artikkeli luettavissa KF:n nettisivuilla http://www.kristitynfoorumi.fi/esiintulevakirkko.htm , suom. Samuel Korhonen.