Päämäärätietoista huijausta?
Rick Warrenin new age yhteydet
osa 3
Rick Warrenin läheiset yhteydet new age liikkeeseen käyvät
selvästi ilmi. Hän on yhteistyössä mm. Ken Blanchardin kanssa. Ken Blanchard on
maailmankuulu liikkeenjohdon konsultti ja liike-elämän luennoija. Blanchard on
myös Warrenin Peace Plan ohjelman avustaja. Marraskuussa 2003 Warren ilmoitti
seurakunnalleen: ”Ken (Blanchard) on lupautunut auttamaan Peace Plan
suunnitelman kanssa ja hän tulee kouluttamaan meitä johtajuudessa ja siinä,
kuinka me taas puolestamme koulutamme muita johtajuuteen ympäri maailman”.
Warrenin ilmoituksen jälkeen Blanchard tervehti seurakuntaa videon välityksellä
sanoen mm.: ”Johda kuten Jeesus… halaa itseäsi, ansaitset sen”.
”Johda kuten Jeesus” (Lead like Jesus) on Ken Blanchardin teema,
jota hän käyttää opettaessaan johtajuutta liike-elämässä ja kun liikkeenjohdon
oppeja sovelletaan srk:n johtamiseen. Jeesus-nimi on siis otettu johtajuuden
malliksi. Jeesuksesta on toki paljon opittavaa monella alueella, etenkin srk:n
johtamisessa, mutta paljaaseen rahalliseen voittoon tähtäävä bisnes ei koskaan
voi muuttua Jeesuksen todellisten oppien mukaiseksi. Jotta se onnistuisi,
nykyisen bisnesajattelun pitäisi lakata olemasta. Tähtääkö Blanchard siihen vai
onko Jeesus-nimi hänelle vain ovela liike-idea?
Johda kuten Jeesus-liikkeeseen kuuluvat Blanchardin lisäksi mm.
kuuluisat amerikkalaiset supersaarnaajat Rick Warren ja Bill Hybels[1].
Blanchard esiintyy liikkeen ”guruna”. Näin new age johtaja saa ideansa kristillisiin
seurakuntiin arvostettujen seurakuntien johtajien kautta. Mistä se kertoo? Sekä
Warren, että Hybels ovat olleet hyvin esillä Suomessakin ja heidän työtään
suurien seurakuntien johtajina ihaillaan. Johda kuten Jeesus-konferensseja on
pidetty vuodesta 2003 alkaen[2].
Blanchard on tyypillinen ”new age kristitty”, joita aikamme
tuottaa. Hän uskoo itämaisen mietiskelyn ja joogan voimaan, mutta sanoo
samalla: ”Jeesuksen seuraajana uskon, että Hän on totuus ja tie”. Tämä kaikki
kuulostaa oikealta ja osoittaa, kuinka tänä aikana kuulijoita/lukijoita
petetään sanoilla. Blanchardin varsinainen vakaumus paljastuu mm. hänen
kirjoituksestaan eräässä johtajuutta ja bisnestä käsittelevässä kirjassa[3]:”…etsin
inspiraatiota monista lähteistä Jeesuksen lisäksi. Joukkojemme pitää kuulla
viisauden sanoja suurilta profeetoilta ja hengellisiltä johtajilta kuten
Buddha, Muhammed, Mooses, Mahatma Gandhi, Yogananda ja Dalai Lama… Tämän kirjan
kautta Buddhan sisäiset näkemykset ja sanat auttavat meitä luomaan
ystävällisemmän ja rauhallisemman työympäristön… Buddha näyttää tien ja kutsuu
meitä aloittamaan matkamme kohti valaistumista…”. Blanchardin mukaan Jeesuskin
hyväksyisi Buddhan opit ja ohjeet.
Ken Blanchard istuu myös Hoffman instituutin[4]
neuvoa antavassa johtokunnassa. Hoffman instituutti on tyypillinen new age
ideoiden edistäjä. Se kantaa amerikkalaisen meedion Bob Hoffmanin nimeä. Yli 30
vuotta sitten meedio Bob Hoffman liitti henkimaailmasta saadut viestinsä ja
ideansa yhteen tri Siegfried Fischerin psykologisten oivallusten kanssa. Tästä
syntyi ”Hoffman Quadrinity Process”, jonka mukaan olemuksemme muodostuu
neljästä ulottuvuudesta: äly, tunteet, ruumis ja henki. Tyypillisen new age
ajattelun mukaan ihmistä tuhoaa ennen muuta negatiivinen ajattelu omasta
itsestä. Hoffmanin menetelmä käyttää erilaisia tekniikoita, kuten
visualisointia, hiljaista meditaatiota, ryhmäkeskustelua, jne. vakuuttamaan
ihminen omista suurista kyvyistään. Takana on taas ihmisen oletettu suuruus,
jumaluus: ”Hengellinen minämme resonoi sopusoinnussa maailmankaikkeuden
kanssa”.
Ken Blanchard on yksi Hoffman instituutin opit läpikäynyt henkilö.
Hän sanoo, että ko. prosessin läpikäyminen teki hänen ”hengellisyytensä
eläväksi”. Kyseessä on new age menestysevankeliumi, sillä Hoffman
instituutinkin opit tähtäävät ihmisen menestymiseen: ”yli 50000 osallistujaa
maailmanlaajuisesti raportoivat menestyneensä voiman, viisauden ja luovuuden
voimavarojen vapauttamisessa”. Kun ihminen löytää voimansa, hän menestyy.
Blanchard on menestynyt ja Rick Warren on puolestaan yksi häneltä oppia saanut.
Ken
Blanchard mainitsee myös Norman Vincent Pealen[5],
jonka tunnetuin opetuslapsi on kuuluisa amerikkalainen saarnaaja Robert
Schuller. Rick Warren on puolestaan Robert Schullerin oppilas. Schullerin
ylellinen Kristallikatedraali seurakunta markkinoi mm. Ken Blanchardin Lead
Like Jesus –kirjaa samoin kuin ko. konferensseja.
Schuller on yksi menestysteologia-ajattelun uranuurtajista. Pastorin toimensa
hän aloitti 1951. 1970 hän aloitti ”Hour of Power” (Voiman tunti) TV-shownsa,
joka nopeasti teki hänestä rikkaan ja kuuluisan. Ylellinen Kristallikatedraali
valmistui 1980. Schuller on myös menestyskirjailija, kuten kuvioon kuuluu.
Schulleria ovat ylistäneet monet aikamme tunnetut saarnaajat, kuten Yonggi Cho,
Juan Ortiz ja jopa Billy Graham. Hän on tavannut paavin joka siunasi hänet.
Häntä ovat kiittäneet monet USA:n presidentit, mm. Nixon, Ford, Carter ja
Reagan.
Schuller edustaa tyypillistä new age kristillisyyttä. Hänen
opetustensa mukaan synti on vain ihmisen itsetunto-ongelma. ”Synti on se syvä luottamuksen puute, joka erottaa
minut Jumalasta ja jättää minut häpeän ja kelvottomuuden tuntoon... synti on
jokainen toimi, joka riistää minulta tai joltakin toiselta ihmiseltä hänen
itsetuntonsa”...[6].
” "En usko, että Kristuksen ja kristillisyyden nimessä olisi tehty mitään
sen kamalampaa ihmisen persoonallisuudelle, (kuin mitä on) epäkristillinen
strategia pyrkiä saamaan ihmiset tietoisiksi heidän kadotetusta ja syntisestä
tilastaan”[7].
Schullerin mukaan kristinuskon sanoma ihmisen kadotetusta tilasta on siis mitä
suurinta epäkristillisyyttä. Kun ei olla kadotettuja, ei tarvita myöskään
pelastusta kadotuksesta. Ei ole tarvetta myöskään pelastajalle.
Jeesus
on vain esimerkki johtajuudesta (Blanchard) tai ihmisen itsetunnon vahvistaja
(Schuller). Tärkein sivuutetaan, jolloin saadaan ihmisten suosio ja suuria
joukkoja kokoon. Kristillistä termistöä käytetään, Raamattua luetaan, mutta
sanoille ja asioille annetaan toinen merkitys. Schuller ei koskaan esitä selvää
evankeliumia, vaan hänen tavaramerkkinsä on ns. ”positiivinen ajattelu”
–opetus. Se tähtää aivan samaan kuin new age liikkeen kantava opetus: Ihminen
on hyvä ja kantaa sisimmässään jumaluutta, se on vain valaistuttava näkemään.
Schuller onkin kirjoittanut mm. ”kaikki on Jumala, ja Jumala on kaikki”, ”Kristuksen
henki asuu jokaisessa ihmisessä, huolimatta onko ihminen siitä tietoinen tai
ei”[8].
Kuten new age liikkeessä, usko on Scullerille ”mielen voima”, ja
mielen/ajattelun voimalla voimme muuttaa itsemme ja asiamme.
Schuller
on maininnut TM mietiskelyn, Zen Buddhismin ja joogan olevan hyviä metodeja
”valjastaa ihmiskeinoin jumalalliset lait” ihmisen eduksi[9].
Schullerin new age uskonto käy yhä ilmeisemmäksi hänen lausumistaan, kuten:
“Kaikkein tehokkaimmat mantrat sisältävät M soinnun. Voit saada siitä tunteen
toistamalla sanoja “I Am, I Am” (HUOM! sanat joita Jeesus käytti itsestään! –
nämä sanat on otettu new age liikkeen mantraksi) monta kertaa… Transendenttinen
mietiskely TM... ei ole uskonto eikä välttämättä epäkristillistä”[10].
Schuller propagoi myös okkultista visualisointia korealaisen saarnaajan Yonggi
Chon esimerkin mukaisesti. Schullerin Kristallikatedraalissa ovat puhuneet
monet new age piirien edustajat, mm. Gerald Jampolsky (joka edistää A Course in Miracles
–kurssia, ks. Päämäärätietoista huijausta osa1). Myös
mormonijohtaja Jack Anderson on ollut kutsuttuna puhujana.
Schullerin
kirkon yhteydessä toimii hänen johdossaan Robert Schuller Institute for
Successful Church Leadership (menestyvän seurakunnan johtajuus instituutti).
Näissä jalanjäljissä kulkee Schullerin seurakuntaan kuulunut ja siellä
opiskellut Rick Warren, josta Schuller sanoo: ”…Rick Warren, pastori joka
tänään on ilmiömäinen. Hän tuli koulutukseemme kerta toisen jälkeen... Kuinka
Jumala onkaan häntä siunannut. Ja tänään Rick Warren on siunaukseksi
miljoonille ihmisille”[11]. Schullerin instituutti on kouluttanut
menestykselliseen seurakuntajohtamiseen myös mm. yli 80 homo- ja lesboseksuaali
seurakuntien pastoria ja maallikkojohtajaa[12].
Schullerin koulussa heille olivat luennoimassa myös mm. Rick Warren ja Bill
Hybels[13].
Warrenille
Robert Schuller merkitsee paljon. Warren Smith luettelee erinomaisessa
kirjassaan ”Deceived On Purpose” useita esimerkkejä siitä, kuinka Rick Warren
suoraan jäljittelee Robert Schulleria. Hän aloitti oman seurakuntansa käytyään
läpi Schullerin opetukset kuinka menestyvä (lue: suuri ja rikas) seurakunta
saadaan aikaan. Kuten lukijalle on varmaan jo valjennut, tällaisen srk:n
perustamisessa suurin ansio on ihmistoimilla: tieto ihmisen käyttäytymisestä,
ja siitä kuinka ihmiseen voidaan vaikuttaa, valjastetaan toimimaan itse
pystytetyissä kristillisissä kulisseissa. Karismaattinen menestysteologia on
new age kristillisyyttä ja sitä hyväksikäyttäen new age liikkeen opettajat ovat
soluttautuneet syvälle mukaan kristillisyyteen. Tämä ei ole mitään
salaliittoteoriaa, vaan todettavissa oleva ja dokumentoitu kehitys.
Schuller ja
hänen oppilaansa Rick Warren edistävät myös nykyistä ”kontemplatiivinen rukous”
(Contemplative Prayer Movement)
–liikettä ja ”esiin tuleva kirkko” (Emerging Church Movement) –ajatusta.
Kontemplatiivinen hengellisyys on katolista perua oleva liike. Siitä käytetään
myös nimitystä ”Centering Prayer” (esim. käännös ”keskitetty rukous”). Sen alku
on 1970-luvun puolivälissä, jolloin kolme katolista munkkia päättivät toimia
ajatuksen edistämiseksi. He kutsuivat luostariinsa ekumeniaan vihkiytyneitä
katolisia teologeja yhdessä itämaisen Zen filosofian mestarin, Joshu Roshi
Sasakin kanssa. Sasaki johdatti osallistujat buddhalaiseen meditaatioon.
Transendenttisen mietiskelyn (TM) ohjaaja Paul Marechal opetti omaa alaansa[14].
Näin
katolisen kirkon munkkien oma rukousperinne yhdistettiin itämaisen uskonnon
mietiskelyyn. Koska kristillisyyden parissa on jo pitkään vaikuttanut mm. ”kristillinen
jooga”, ym. idän uskontojen tuotteet, myös nykymuotoinen kontemplatiivinen
hengellisyys ja rukousmalli on ollut helppo hyväksyä. Juuri näin new age liike
toimii: sen mukaan henkisyys / hengellisyys on kaikkialla samaa ja samasta
lähteestä tullutta. Ihmiskunnan oman edun ja maailman rauhan nimessä eri
uskonnot pitää nähdä samanveroisina teinä jumaluuden tai Jumalan yhteyteen.
Kaikki tiet vievät taivaaseen.
Kontemplatiivinen rukous omaa siis yhteyden
itämaisen uskonnon mietiskelyyn. Jopa siinä määrin, että siinä käytetään ns.
mantraa, eli ”apusanaa” tai lyhyttä lausetta. Ohjeiden mukaan mm.: valitse pyhä
sana symboliksi Jumalan läsnäoloon keskittymiselle, istu mukavasti silmät
kiinni ja aloita sanan toistaminen, kun ajatuksia nousee mieleen palaa tyynesti
takaisin pyhään sanaan keskittymiseen, rukoushetken lopuksi vietä vielä muutama
minuutti hiljaa silmät kiinni. Kaava on hyvin samankaltainen kuin TM
mietiskelyssä.
Kontemplatiivinen
hengellisyys/rukous tarkoittaa myös oman sisäisen itsen kuuntelemista
hiljaisuudessa. Tässä hiljaisuudessa uskotaan kuuluvan Jumalan ääni. Mm.
ortodoksisen perinteen mukaan seurauksena on ”Jumalan sisäinen näkeminen”.
Katolisella ja ortodoksikirkolla on tässä pitkä perinne. Tarkoitus on myös,
että kontemplatiivinen rukous johtaa lopulta näiden kirkkojen mukaiseen
kristilliseen palveluun ja toimintaan.
Tämä
rukousmalli on nyt suosittu tapa erityisesti new age liikkeessä. Hiljaisuuteen
keskittymällä uskotaan saatavan yhteys ”Jumalan energiaan”, joka puhdistaa.
Ihmisen tietoisuus laajenee ja Jumalan rakkauden tuntemus täyttää ihmisen
olemuksen. Kyseessä on siis ikivanha pyrkimys tulla yhdeksi jumaluuden kanssa.
Esiin
tuleva kirkko –ajatuksen suurimpina niminä tunnetaan tällä hetkellä Robert
Webber, Brian McLaren ja Dan Kimball. Heidän lisäkseen liikkeellä on monia
muitakin edistäjiä. McLaren ja Kimball ovat suurten seurakuntien johtajia ja
menestyskirjailijoita, jotka matkustavat luennoimassa aiheestaan. Webber on
teologian tri, joka johtaa perustamaansa Institute of Worship Studies järjestöä
ja opettaa siis mm. ylistyksen merkitystä. Esiin tuleva kirkko –ajatus perustuu
paljolti jo laajalti sijaa saaneeseen karismaattiseen/katoliseen kokemususkoon.
Sen
tarkoitus on vaikuttaa erityisesti nousevaan sukupolveen ja heidän
näkemykseensä siitä mitä kristillisyys on. Ylistäminen on tärkeämpää kuin
raamatunopetus. Jumala pitää ja voidaan ”kokea” ylistyksessä. Kimball mm.
esittää:
- tilaisuudet
täytyy muuttaa ja suunnitella kokemuksellisiksi
ja hengellis-mystisiksi.
-mosaiikkilasit
(kirkkojen kuvioidut lasi-ikkunat) pitäisi luoda kaikenlaisiin seurakuntatiloihin
nykytekniikan mukaan videokankaiden avulla
-valaistut
ja iloiset pyhäköt täytyy pimentää, koska pimeyttä arvostetaan ja se antaa hengellisyyden tunteen
-tilaisuuden
kohokohta, joka oli saarna, täytyy muuttaa siten, että tilaisuuden kohokohta on
holistinen kokemus.
Yksi
liikkeen päämäärä on luoda seurakuntiin tunteikas, muinainen ja mystinen
ilmapiiri nykytekniikan avulla. Ei liene vaikea arvata, että tällainen jännittävä
mystisyys lisääkin seurakunnan kävijämäärää. Mutta onko se merkki oikeasta
evankeliumin esillä pitämisestä? Vai ollaanko seurakunnista tekemässä
nykyihmiselle uusia huvittelu ja kokemuspaikkoja, joissa on kiva käydä
hakemassa uskonnollinen kokemus. Tälläkin liikkeellä on monia yhtymäkohtia
katoliseen kirkkoon. John Ankerberg kirjoittaa: ” Näyttää, että “esiin tuleva
kirkko” on uudelleen tulossa esiin (reemerging).
Kuitenkin ennemmin kuin että palattaisiin takaisin innoitettuun Jumalan Sanaan
Vanhassa ja Uudessa testamentissa, päämääränä on tuoda uudelleen “muinainen-tuleva” usko, joka perustuu roomalaiskatolisten kirkkoisien ideoille, dogmeille,
traditioille ja näkemyksille… Näissä kirkoissa olen huomioinut Marian patsaita
Jeesus-lapsi sylissään, Jeesuksen riippumassa ristillä, kynttilöitä,
suitsutusta, pyhäinjäännöksiä ja pyhimysten patsaita. Samalla, kun niissä on paljon korostusta näköaistilla havaittavaan ja
mystiikkaan, löytyy hyvin vähän todisteita, että Raamattua koskaan
opetettaisiin kansalle. Jos näin olisi, ei olisi sellaista Raamatun
ulkopuolisen rihkaman, yliaistillisten kuvien, äänien ja tuoksujen korostusta”[15].
Tällaiseen
kristillisyyteen siis liittyy Rick Warren. Ehkä hän on täysin vilpitön
pyrkimyksissään edistää kristillistä vaikutusta maailmassa sen käsityksen
mukaan, jonka hän on kristillisyydestä omaksunut. Tämä kristillisyys liittoutuu
new age uskonnon edustajien kanssa, liittyy äärikarismaattiseen menestys- ym.
teologiaan, pitää yhtä katolisen kirkon ja paavin vallan kanssa, kannattaa
sitä, että kristillisyys ottaa vaikutteita muista uskonnoista kuten
buddhalaisuudesta, uskoo, että maailmanrauha saadaan aikaan ihmisvoimin,
muuttaa raamatullisia käsitteitä ja merkityksiä toiseksi, muuttaa Raamatun
tekstin oman tulkinnan ja mieltymyksen mukaiseksi ym.
Kristityn
Foorumin tarkoituksena ei ole halventaa eikä esittää ketään sen monissa
artikkeleissa mainittua henkilöä väärässä valossa. Kyse on dokumentoidun tiedon
ja henkilöiden itsensä esittämien ajatusten, opetusten ja käytännön esilletuonnista.
Koska aikanamme niin monet tuntuvat käyttävän kristillisyyttä ponnahduslautana
omaan menestykseen, kuuluisuuteen ja rikkauteen, on syytä tarkastella mitä
todella sanotaan ja tehdään. Tätä taustaa vastaan voimmeko pitää Rick Warrenia
sellaisena kristillisen seurakunnan opettajana ja edustajana jollaisena hänet
esitetään? Kukin antakoon oman vastauksensa. Tätäkin artikkelisarjaa voisi
jatkaa ja esittää lisää dokumentoitua tietoa. Mutta tämäkin riittää osoittamaan
missä ollaan menossa.
Juhani Aitomaa
Artikkelisarjan
lähteinä on käytetty lukuisia nettiartikkeleita. Kirjat:
Rick Warren: The Purpose Driven Life ja The Purpose
Driven Church – Ray Youngen: For Many Shall Come In
My Name ja A Time of Departing - Warren Smith:
Deceived on Purpose - James Sundquist: Who’s Driving
the Purpose Driven Church - Bob DeWay: Redefining
Christianity Understanding the Purpose Driven Movement – Brian Flynn: Running
Against the Wind.
Hyvää lisätietoa netissä
tarjoavat mm. http://www.lighthousetrailsresearch.com/index.html
http://www.deceptioninthechurch.com/warrenquotes.html
[1]
Willow Creek Community Church http://www.willowcreek.org/
[2] ks. http://www.ccn.tv/programming/event/evt_29apr04.htm http://www.leadlikejesus.org/common/content.asp?PAGE=334
[3] Esipuheessa kirjassa: What Would
Buddha do at Work? 101 Answers to Workplace Dilemmas, kirjoittajat F.A. Metcalf ja BJ
Gallagher Hateley, 2001.
[5] Amerikkalainen kuuluisa pastori ja
kirjailija, jonka kirjoja on myös suomennettu. Pealen sanoman menestys johtui
hänen menestysteologia opetuksistaan, joista nykyisetkin menestysteologit ammentavat.
Peale tunnettiin myös 33 asteen vapaamuurarina.
[6] Schuller: Self-Esteem:
The New Reformation
[7] Schuller Christianity Today –lehdelle kirjeessään 10.5.1984
[8] Schullerin kirjoitus Possibilities
lehdessä kesällä 1986
[10] Schuller kirjassaan: Peace of
Mind Through Possibility Thinking
[11] Schuller puheessaan
Kristallikatedraalissa 4.4.2004
[12] Homo- ja lesboseurakunnat tunnetaan
nimellä Metropolitan Community Churches
[14] Centering Prayer: A Treasure for the
Soul — Vatican II called for the revitalization of the path of contemplative
prayer. Joseph G. Sandman America Magazine 9.9.2000
[15] Artikkeli luettavissa KF:n
nettisivuilla http://www.kristitynfoorumi.fi/esiintulevakirkko.htm
, suom. Samuel Korhonen.