Päämäärätietoista
huijausta?
Rick Warrenin new age yhteydet
osa
1
Kuullessaan
sanan ”new age” monien mielissä syntyy kuva itämaisten
uskontojen oppeja länsimaissa levittävistä ”guruista”. Se on yksi osa ko.
liikettä. Kristityn tulisi kuitenkin olla tietoinen, että new age on paljon muuta sen lisäksi. Yksi sen lonkeroista
piiloutuu kristillisen terminologian taakse. Se käyttää kristityille tuttuja
kielikuvia antaen niille kuitenkin uuden ”täydellisemmän”, ”aikaamme paremmin
sopivan” tai ”uuden ilmestyksen” mukaisen merkityksen.
Samalla
se ujuttaa kristilliseen opetukseen omia kielikuviaan saaden pikkuhiljaa oman
ideologiansa näyttämään yhteensopivalta kristillisyyden kanssa. Se jopa menee
vielä pidemmälle väittäen olevansa kristillisyyden täydempi ja parempi muoto,
”uusi ilmoitus”, jota menneet kristilliset sukupolvet eivät ole ottaneet
vastaan ja siksi ne omana aikanaan ovat surkeasti epäonnistuneet Jumalan
tahdon toteuttamisessa.
New
age oppien keskeinen tavoite on rauha kaikkeen maailmaan.
Siinä ei ole mitään väärää – sitä me kaikki toivomme. Ero on kuitenkin siinä,
että new age kristillisyys ei tarvitse rauhan
tuojaksi Kristusta, vaan Kristuksen hengen valtaaman joukon, joka puolestaan
valtaa maailman tehden siitä paratiisin.
Aluksi
on syytä lyhyesti valaista mitä tarkoitan maininnalla ”kristillinen” new age (käytän myös sanaa ”uuskristillisyys”) ja mistä juurista
se on lähtöisin.
Suositun
new age teorian mukaan Jeesus matkasi nuorena itään
ja opiskeli sekä opetti siellä itsekin[1]. Hän
palasi opettamaan Israeliin 29-vuoden iässä ja kärsi Pontius
Pilatuksen aikana. Kärsimyksen kautta hänen sielunsa jätti ruumiin ja sulautui
jumaluuteen. Maan päällä Jeesus oli ihminen, profeetta ja suuri opettaja.
Kuolemansa jälkeen saavuttamansa jumaluuden ansiosta hänestä tuli
”valaistunut”, joka edelleen ilmestyy ja sanelee oppejaan otollisille
ihmisille.
New
age liikkeen piirissä Jeesuksesta opitaan lisää
vanhoista okkulttisista kirjoituksista. Sekä Jeesuksen uudet ilmoitukset,
että hänestä kertovat vanhat tekstit ovat heille Raamatun ilmoitusta täydentävää
ja selventävää. Niiden todistusarvo on yläpuolella Raamatun. Uskotaan, että
näiden kautta ihminen saa täydellisemmän ilmoituksen[2].
Näitä kirjoituksia ovat mm. Lewi Dowlingin
(1844-1911) kirja The Aquarian Gospel of Jesus the Christ, Edgar Caysen (1877-1945)[3]
transsitilassa kirjoitetut tekstit, Helena Petrovna Blavatskyn (1831-1891)[4]
ja Alice Baileyn opetukset1880-1949)[5],
Gyu (1878-1939) ja Edna
(1886-1971) Pallard[6],
Benjamin Creme (1922-) [7] ym.
Kuten havaitaan, 1800-luvulla tapahtui suuri ”harppaus” ”uuskristillisyyden”
saralla. Tälle opetukselle yhteistä on, että Jeesus oli ihminen, joka henkisen
valaistumisen kautta oppi ottamaan käyttöön jokaisessa ihmisessä ”uinuvan” kristuksen. Puhutaan myös ”kristus-sielusta”.
Tästä ”kristus-hengestä” johtuu, että ihmisessä
itsessään on jumaluus.
Karismaattisessa liikkeessä mukana oleva opetus on usein yllättävän
samankaltaista. Ei voi välttyä ajatukselta, että ko. opettajat ovat omineet
opetukseensa näitä oppeja. Liikkeen historia osoittaakin sen selvästi. Kun
tämä kristus-henki löytyy ja saa vallan seurauksena
on ”voiman”, ”vallan”, ”menestyksen”, ”parantumisen”, ym. saaminen.
Raamatussa
Jeesus saarnaa ”new age totuutta”, jota konservatiivinen
kristillisyys ei ymmärrä puutteellisen tietonsa takia. Tässä tulee yksi
keskeinen yhtymäkohta karismaattis / uusevankelisen
liikkeen opetuksiin joissa painotetaan ”paradigmaa” ja ”transformaatiota”,
ajattelun muutosta, jonka kautta aiemmin tietyllä tavalla yleisesti ymmärretty
asia saa uuden merkityksen.
”Uuskristillisyys”
(krist. new age) on painottanut tällaista muutosta
ensiajoistaan lähtien. Esim. kun Matt6:33 mainitsee, että meidän tulee ensin
etsiä Jumalan valtakuntaa, sana “valtakunta” tarkoittaa meidän sisäistä
jumaluuttamme[8], sillä sanoihan Jeesus: Te
olette jumalia (Joh10:34). Ne, jotka eivät tunnista jumaluuttaan ovat ”hiekalle
rakentajia” (Matt7:24-27).
Länsimaisen,
osittain kristilliseen perinteeseen nojaavan nykymuotoisen new age ajattelun vahva pohja laskettiin siis 1800-luvun
Yhdysvalloissa. Teosofia ja sen pohjalle syntyneet eri ryhmät sekä Phineas Parkhust Quimbyn (1802-66) ajattelun
pohjalta nousseet metafyysiset kultit ovat olleet suunnannäyttäjiä. Quimby onnistui saamaan huomiota väitteilleen, että
fyysisen parantumisen lähde on ihmisen omassa mielessä. Tätä samaa ideaa
jatkavat myös nykykarismaattiset parantajaevankelistat, joiden mukaan ihmisen
usko (mieli) parantumiseen parantaa, kun taas epäusko pitää ihmisen sairaana.
Kuten
nykykarismaattisessa liikkeessä niin myös Quimby
opetti, että väärä ajattelu ja väärä usko aiheuttavat ja ylläpitävät sairautta.
Ouimbyn mukaan Jeesus oivalsi totuuden ja opetti
sitä. Hänen mukaansa ”kristus” on erillään Jeesuksesta
oleva mielen perusperiaate jokaisessa meissä.
Kaikissa
uskonnoissa parantaminen ja parantuminen ovat aina olleet merkittävällä
sijalla todistamassa uskonnon jumaluudesta. Parantaja on toimillaan todistanut
olevansa erityinen ”jumalan valittu”.
Tämä
piirre ei kuulu aitoon kristillisyyteen. Raamattu ei mitenkään ohjaa pitämään
parantajia Jumalan erityisinä valittuina. Itse asiassa parantamisen
armolahjan ilmeneminen jossakin tilanteessa ihmisen kautta ei tee hänestä ”parantajaa”.
Kun karismaattinen liike tekee niin, se jatkaa muinaisten uskontojen ja new age ajattelun tiellä.
Quimbyn kuoleman jälkeen monet henkilöt jatkoivat hänen
ideoidensa ”jalostamista”. Tunnetuin lienee Mary Baker Eddy
ja hänen perustamansa ”Kristillinen tiede” (Christian Science) liike. Se, joka
vaivautuu lukemaan järjestön tekstejä, tekee havainnon kuinka paljon ne
sisältävät kristillisiä käsitteitä, eikä eroa aina välttämättä edes huomaa.
Liikkeen nettisivuilla, joilla mm. tarjotaan raamattuopetusta, todetaan: ”Christian Science tekee meidät kykeneviksi ymmärtämään
suhteemme rakastavaan Jumalaan ja toinen toisiimme. Tämä ymmärrys parantaa
elämäämme, yhteisöjämme ja maailmaa”. Järjestön lehti Christian Science
Monitor on arvostettu ja hyvätasoinen päivälehti.
Christian
Science yhdessä monien pienempien liikkeiden kanssa synnytti ”uuskristillisen”
ajattelun, jota 1890-luvulla alettiin nimittää ”uuden ajattelun” (new thought) liikkeeksi. Pääteema on pitää Jeesusta suurena
opettajana, joka näytti ihmisille kuinka ihmisessä itsessään oleva kristusprinsiippi voidaan saada esiin. Jeesus ei ole syntisen
ihmisen Vapahtaja ja syntien sovittajana. Kuten aiemmin on jo käynyt ilmi, tämä
kristus on eräänlainen ihmisessä itsessään oleva
jumaluus. Ernest Holmes’in, The
United Church of Religious Science liikkeen
perustajan mukaan: ”Jokainen ihminen on potentiaalinen Kristus… Hän on
kaikkialla, kaikissa ja kaikkien kautta…”[9]
Aikamme
yksi huomatuimpia new age teoksia on nimeltään ”A Course in Miracles”. Lyhyesti selitettynä
tämä kurssi sisältää ajatuksen, että ihmiskunnan suurin ongelma on sen
uskomus, että se on erossa Jumalasta.
Vastaus
ongelmaan on, että ihmisten pitää löytää itsessään oleva kristus.
Kurssi opastaa kuinka se tapahtuu. Kurssia jakaa maailmanlaajuisesti Foundation for Inner Peace järjestö. Sen nykyinen johtaja on Judith Skutch Whitson.
Kurssin kirjoitti psykologi ja tri Helen Schucman (1909-1981, joka oli ns. selvänäkijä ja kanavoija, eli Helen
kuuli äänen, jonka sanelun mukaan hän kirjoitti muistiin toimien ”kanavana”)
apunaan tri William Thetford ja se julkaistiin
ensimmäisen kerran 1975. Tri Schucman sanoi saaneensa
tekstinsä suoraan Jeesukselta. Kurssin mukaan ”rakkauden vastakohta on pelko”
ja Jumalan rauha löytyy periaatteesta: mitään todellista ei voida uhata, eikä
mitään epätodellista ole olemassa.
”Uuskristillinen”
new age liike länsimaissa puhuu paljon Jeesuksesta,
Kristuksesta ja Jumalasta. Liikkeessä tunnetaan Raamattu, tavallaan sitä
arvostetaan ja sen opetuksia sovelletaan omaan opetukseen. Tavoite ei ole
huono: rauha maailmaan ja yhteys, rakkaus ihmisten välille. Tämän tavoitteen
hyväksi new age liike arvostaa sosiaalista ja
poliittista vaikuttamista. Kristityille avustustyö on aina ollut tärkeä osa
evankeliumin todistusta. Pikkuhiljaa siitä on tullut – ainakin paikoittain -
kristillisen vaikuttamisen päämuoto julistamisen sijaan. Ajallinen
auttaminen, sinänsä kiistatta arvokas asia, on ollut osaltaan vaikuttamassa
uuskristillisten ideoiden soluttautumiseen perinteiseen kristillisyyteen.
Edellä
esitetty on lyhyt yhteenveto ”uuskristillisen” new age
ajattelun taustoista. 1900 luvun alkupuolella se siivilöityi perinteiseen kristilliseen
kenttään monien amerikkalaisten, eritoten helluntailiikkeen liepeillä toimivien
”parantajaevankelistojen” kautta. Yksi tärkeä kanava oli karismaattisen
liikkeen ”isukki” hahmon Kenneth Haginin oppi-isä
E.W. Kenyon. Hän liitti new thought
oppeja sulavasti kristillisiin opetuksiinsa. Kuten on dokumentoitu[10],
Hagin plagioi omiin kirjoihinsa ajoittain paljonkin Kenyonin
tekstejä.
Kun
tutustuu Christian Science ja muihin uusi ajattelu -liikkeen parantumista ym.
käsitteleviin teksteihin mieleen tulee tuon tuostakin tunne: Tämä sama asia
esiintyy jossain muuallakin. Sitä esiintyy aina
lisääntyvässä määrin karismaattisessa ja uusevankelisessa liikkeessä, eli ns.
”neljännen aallon” herätyksessä, jota he mielellään kuvaavat uskonpuhdistuksena
- suosittu termi myös ”uuskristillisessä” ajattelussa.
Kirjoituksen
alaotsikkona on Rick Warrenin new age
yhteydet. Rick Warren on miljoonapainosten mies ja
monissa suomalaisissakin seurakunnissa arvostettu opettaja. Hänen kirjoistaan
on julkaistu Suomessa kaksi: Päämäärätietoinen seurakunta (Aika Oy 1999) ja
Tavoitteena elämä – tarkoitus vie eteenpäin (Päivä Oy 2005).[11]
Ennen
kuin menemme eteenpäin Warrenin kummallisissa yhteyksissä, on hyvä
tarkastella, kuinka Warrenin kirjat on saatu leviämään ympäri maailmaa niin tehokkaasti.
Onko kyseessä Jumalan teko, merkki siitä, että elämme keskellä suurta
herätyksen aikaa ja Warren on yksi tämän herätyksen airueita?
Vai onko menestyksen takana jokin ”maallisempi” voima?
Kirjan
levikin takana on ”pyromarketing” (käännös voisi
olla ”tulimarkkinointi”) tekniikka, jonka kehittäjästä Greg Stielstrasta on tullut varsin varakas mies. Greg myy
kehittämäänsä ideaa mm. samannimisen ja suurilevikkisen kirjansa kautta. Gregin
mallissa markkinoita kuvaa tuli. Kirjamarkkinoinnin ollessa kyseessä, ideana
on markkinatutkimuksen ym. nykyaikaisin keinoin selvittää ko. kirjan
ensimmäinen kohderyhmä (ns. kuivimmat sytykkeet), jotka helpoimmin syttyvät
kirjan sanomalle. Kyseinen ryhmä koostuu niistä jotka kokevat hyötyvänsä
kirjan sanomasta.
Warrenin
kirjan ollessa kyseessä tuo kohderyhmä oli kustantajan tiedostossa oleva 1200
pastorin joukko ja heidän kauttaan n. 400000 seurakuntalaista, jotka saatiin
alkukampanjaan. Mikä oli hyötynäkökulma: Saada aikaan kasvu seurakunnan väkimäärässä,
esimerkkinä Rick Warren ja hänen oma megakirkkonsa,
halu saada aikaan yhtä suurta kuin Rick Warren.
Seurakuntalainen taas ajattelee: pastori ei voi suositella huonoa kirjaa.
Pastorit saatiin vakuuttuneiksi aloittamaan kirjan mukainen 40-päivän ”päämäärätietoinen”
kampanja, jonka kautta luvattiin - tai ainakin annettiin ymmärtää -
seurakunnan muodostuvan vahvemmaksi, suuremmaksi ja menestyneemmäksi.
Gregin
mallissa kuivien sytykkeiden löytämisen jälkeen tarvitaan tulitikkua. Warrenin
kirjan suhteen seuraava vaihe oli, että kustantaja tehosti tulen syttymistä
mainostamalla kristillisten radio-asemien ohjelmissa. Mainoksissa ei kovin
paljon tuotu esiin itse kirjaa, vaan ko. seurakunnissa aloitettavaa (kirjan
mukaista) kampanjaa. Kampanjassaan seurakunnat toistivat Rick
Warrenin opetuksia ja näkemyksiä seurakuntalaisille ja muille mukaan tuleville.
Seuraavaksi
tulta pitää lisätä ja kohentaa. Tässä yhteydessä se tarkoitti kirjan
laajamittaista markkinointia ja siihen liittyvää oheistoimintaa.
Markkinoinnissa kerrottiin, kuinka kirja oli muuttanut niin ja niin monen ihmisen
elämän ja kuinka se oli saanut seurakunnat kasvuun. Kustantaja tarjosi seurakuntiin
erilaista markkinointiin liittyvää sälää (julisteet, kortit, ym.) ja sai
ovelasti seurakuntaväen toimimaan tuotteensa mainostajina.
Gregin
mallissa kerätään lopuksi hiilet. Kustantaja teki tarkan analyysin kokoamalla
tilastot niistä seurakunnista - ja aina jos mahdollista myös yksilöistä -
jotka osallistuivat kampanjaan. Eri tavoin saatiin suuri määrä fyysisiä- ja sähköpostiosoitteita tulevaa markkinointia varten.
Kun mallin nähtiin toimivan, Warren kirjoitti uuden kirjan jonka markkinointi
suunnattiin ensin jo listoilla oleville. Tarkoitus on, että kun tuli kerran
sytytetään, sen ei anneta sammua, vaan hyödynnetään niin kauan kuin
mahdollista.
Entä
jatko? Menestys luo lisää menestystä, sillä suurimmalta
osalta me ihmiset olemme laumasieluja, joihin vetoaa kuvaus: ”tätä kirjaa on
myyty maailmalla miljoonia… se on muuttanut tuhansien ihmisten ja seurakuntien
elämän”… jne. Pitäähän se ostaa – niin suuri joukko ei voi olla väärässä.
Tim Challies
kirjoittaa[12]: ”Tämä neliosainen
lähestyminen, joka on luonteeltaan syklinen, paljastaa The Purpose
Driven kirjojen menestyksen salaisuuden. Kyse on
nerokkaasta markkinointimenetelmästä... on selvästi nähtävissä kolme seikkaa,
joita hän (Stielstra) hyödyntää seurakuntien suhteen:
-Hyväuskoisuus. Tämä asenne tekee
kristityistä myyjiä, ei vain kirjan, vaan markkinointityylin myyjiä ja lopulta
toimimaan voittoa tavoittelevan yrityksen hyväksi. Tämän markkinointitavan oletetaan
toimivan minkä tahansa tuotteen yhteydessä…Siinä ei luonnostaan ole mitään
kristillistä eikä sillä ole raamatullista pohjaa.
-Tietämättömyys. Menetelmä
hyödyntää evankelisten kristittyjen tietämättömyyttä, he eivät näe
markkinoinnin taakse eivätkä sitä, että kirja itsessään on monin paikoin
ei-raamatullinen ja siinä ei juurikaan ole sellaista,
jota ei jo ennen olisi sanottu joko kristillisissä tai maallisissa kirjoissa.
Jos kristityt olisi juurrutettu Sanaan oikealla tavalla, tämä ei onnistuisi.
-Pragmatismi. Syvimmältä olemukseltaan
tapa on pragmaattinen[13].
Kritiikkiä on jo pitkään esitetty seurakuntakasvu-liikettä (Church Growth Movement) vastaan, jossa
menestyksestä (srk:n kasvusta) tulee yksipuolisesti
totuuden mittari Jumalan Sanan sijaan. Tavallaan kaikki markkinointi on
pragmaattista, etenkin kun sen tarkoitus on myydä tuotetta.”
Greg
toimii kristillisen kirjateollisuuden markkinamiehenä, mutta metodit ovat
aivan yhtä maallisia kuin muuallakin liike-elämässä. Suuret amerikkalaiset yhtiöt
kuten Procter & Gamble
ym. ovat huomanneet saman asian: "Kun kuulin ensimmäisen kerran Greg Stiestran kuvailevan Pyromarketing
malliaan, tiesin heti että hän oli löytänyt voimallisen kielikuvan, joka
auttaisi markkinajohtajia joka alalla muuttamaan resurssejaan. …saat parhaan
markkinoinnin, sellaisen joka kasvattaa voittoja” (Denis Beausejour,
The P&G:n entinen markkinoinnin varapres.).
Eräässä
yhteydessä Rick Warren mainitsee käyttävänsä eri raamatunkäännöksiä,
koska siten Raamatun sanoma tulee parhaiten esille eri näkökulmat huomioiden.
Ajatuksessa ei ole mitään vikaa, jos sillä tarkoitettaisiin pyrkimystä
selvittää ja tutkia mitä Raamattu syvemmin sanoo jostakin asiasta. Warrenin kirjoja
on kiitelty niiden raamatullisuudesta, perusteena on esitetty kuinka monta ”sataa
ja tuhatta” raamatunkohtaa Warren lainaa ja mainitsee.
On
hyvin valitettavaa, että Warrenin tavoite ei kuitenkaan ole tutkia ja
selvittää lukijalle Sanan ilmoituksen syvempää merkitystä. Kuvaavaa Warrenin
asenteelle on käyttää täysin epäkelpoja raamatunkäännöksiä sekaisin parempien
kanssa. Tämä toimii täysin päinvastoin kuin markkinointi antaa ymmärtää:
Tottumaton lukija saa sen käsityksen, että kaikki käännökset ovat yhtälailla
luotettavia. Nykykristitylle on syytä painottaa, että tässä ajassa on
käännöksiä, joihin kääntäjä (kääntäjät) ovat kirjoituttaneet mukaan omia
näkemyksiään (eisegeesi) ja hylänneet Raamatun
alkuperäisen ilmoituksen.
Rick Warren toimii yhteistyössä Eugene E Petersonin
kanssa. Peterson on tehnyt The Message
Bible raamatun, joka paikoittain on Petersonin eisegeesi. Jos kristillisessä
kentässä vallitsisi edes maallinen tuotevastuu, kirjaa saisi markkinoida
korkeintaan sanoilla: The Message Bible
– raamatuntapainen teos, t. teos joka jäljittelee Raamattua[14].
Kirjassaan
The Purpose Driven Life jo
sen ensimmäisessä luvussa, 5 jaetta 6:sta lainatusta
raamatunjakeesta on The Message käännöksestä.
New
age liikkeen piiristä lähteneet tunnistavat parhaiten
Warrenin, The Message Bible’n
yms. teksteissä esiintyvät kummallisuudet. Kun tavallinen kristitty lukee
esim. The Message Bible
käännöstä ”Isä meidän” rukouksesta, hän tuskin pysähtyy ajattelemaan, miksi
kohta: ”myös maan päällä niin kuin taivaassa” pitää muuttaa muotoon: ”niin kuin
ylhäällä, niin alhaalla”. Selvyyden vuoksiko? Juuri sillähän mm. Petersonin käännöstä puolustellaan: se on käännös joka on
tehty eläväksi, nykykielelle.
Mutta
kyllä edelleen on selvää mikä on taivas ja mikä on maa. Ei sitä selvyyden
vuoksi tarvitsisi muuttaa sanoiksi ”ylhäällä” ja ”alhaalla”. Samoin sanoin Peterson muuttaa myös Kol1:16 maininnan taivaasta ja
maasta.
Warren
Smith tuli uskoon opiskeltuaan ensin new age oppeja
A Course in Miracles
kurssin yms. kautta. Ryhdyttyään lukemaan Rick
Warrenin tekstejä hän koki yllätyksen toisen perään.
Maininta
”niin kuin ylhäällä, niin alhaalla” on yksi tärkeä okkulttinen perusteksti,
new age perusfraaseja. Se juontaa alkunsa muinaisen
Egyptin mysteereistä, alkemisti Hermes Trismegistuksen,
jonka väitetään eläneen Aabrahamin aikaan, opetuksista.
Sanonta
paljastaa mysteeriuskontojen fundamentaalisen perustotuuden maailmankaikkeudesta
”niin kuin ylhäällä, niin alhaalla, niin kuin alhaalla, niin ylhäällä”. Tällä
tarkoitetaan, että nämä kaksi maailmaa, toinen ylhäällä ja toinen alhaalla,
nähdään yhdeksi, kun ymmärrämme oleellisen yhteytemme Jumalaan.
”Yksi
ja monta, aika ja iankaikkisuus, ovat kaikki Yhtä”,
”maailmankaikkeus
on sama kuin Jumala, Jumala on sama kuin ihminen…”
Juhani Aitomaa
Jatkuu
[1] Tarinan mukaan venäläinen sotakirjeenvaihtaja
Nicolas Notovitch 1887,
teki matkan Intiaan. Matkallaan hän kuuli tiibetiläisen laaman (pyhä mies)
viittaavan suureen muinaiseen pyhään mieheen, Issaan
(tiibetin kielinen nimi Jeesukselle). Väittämänsä
mukaan Notovitch löysi eräästä luostarista Issan elämästä kertovan vanhan kirjakäärön. Luostarin
päälaama valotti kirjakäärön historiaa sanoen sen kertovan pyhästä miehestä,
joka ensin opetti Intiassa ja siirtyi sitten opettamaan samoja asioita
Israeliin. Notovitch sai suostuteltua laaman lukemaan
muinaista kirjakääröä hänelle, sitten se käännettiin tiibetin
kielelle ja suurella vaivalla Notovitch järjesteli
tekstin paremmin ymmärrettävään muotoon. Kirjoitusten mukaan Jeesus oleskeli
nuorena miehenä Intiassa ja Tiibetissä ennen kuin siirtyi Israeliin. ("The Jesus of the New Age Movement"
Part Two in a Two-Part Series on New Age Christology, Ron Rhodes).
[2] Huomautan heti alussa, että karismaattisen
liikkeen intoilu ”uuden ilmestystiedon” puolesta on samaa perua ja palvelee
samaa tarkoitusta.
[3]Caycen näkyihin uskovat pitävät häntä
”fundamentalistikristittynä”. Caycen mukaan
”kristillinen gnostilaisuus” on se kristillisyyden muoto jota Jeesus opetti. Cayce sai transsitiloissaan ilmoitusta jonka mukaan Jeesus
nuoruudessaan eli ja opetti Intian, Persian ja Egyptin alueilla opiskellen
näiden mysteeriuskontoja.
[4] Teosofian perustaja. Teosofia tuntee
Kristuksen nimillä kuten ”mystinen Kristus” ja kristusprinsiippi.
Jeesus on yksi ihmiskunnan ylivertaisista suurista opettajista, Mestareista. Blavatsky piti itseään ”kristinuskon puhdistajana” (mm.
kirjeessään Canterburyn arkkipiispalle). Perustajansa mukaan teosofinen liike
näkee itsensä uskonpuhdistusliikkeenä, kuten karismaattinen ”neljäs aalto”.
Uskonpuhdistus, reformaatio onkin yksi new age liikkeessä
paljon esillä oleva ja kristittyjä harhauttava sana.
[5] Baileyn mukaan Jeesuksen toinen tulemus
tarkoittaa eräänlaista ihmisten heräämistä jonka kautta tapahtuu hengellinen
virittyminen, joka puolestaan ”vetää” Kristuksen keskuuteemme. Ilman tätä
Kristus ei voi mitään. Samanlaista opetusta tarjotaan karismaattisen liikkeen
parissa: Jumala, Jeesus, ei voi tehdä mitään ilman ihmistä. Kristuksen
tulemus tapahtuu, kun hänen henkensä valtaa hänen omansa, jotka tässä voimassa
valtaavat maailman. Yhteistä on, että Jeesuksen toinen tulemus riippuu ihmisestä.
Jotta tämä tapahtuisi kaikki uskonnolliset, rodulliset ym. jaot pitää poistaa.
Yhteys ja rauha ovat keskeiset periaatteet. Bailey: “On olemassa kasvava ja
kehittyvä usko, että Kristus on meissä, kuten hän oli mestari Jeesuksessa, ja
tämä usko muuttaa maailman asiat ja ihmisen koko asenteen elämää kohtaan”.
[6] I AM – Minä Olen opetus (jota ilmaisua mm. Benny Hinn ja muut karism. opettajat ovat käyttäneet kuvatessaan
kristityn jumaluutta). ”Minä Olen” on Ballardien
saaman yliluonnollisen ilmoituksen mukaan ”mahtava, luova sana”, kontakti
jumaluuteen, joka on jokaisessa ihmisessä. Jeesus on yksi suurista valaistuneista
Mestareista. Ballardien kuoleman jälkeen I AM
opetuksen suuri nimi on ollut skandaalinkäryistä elämää viettänyt Elizabeth Clare Prophet (1940-), jonka mukaan
Jeesus ei koskaan opettanut ristin kautta tapahtuvaa sovitusta. Clare Prophetin johtamalla Church
Universal and Triumphant:lla
on ollut ainakin 25000 seuraajaa maailmanlaajuisesti, mutta lahkon esittämät
uuskristilliset ajatukset tavoittavat moninkertaisen joukon.
[7] Creme on new age piireissä tunnettu ympäri maailmaa kiertävä julistaja,
jonka opetus keskittyy siihen, että Kristuksen tulemus on välitön, koska
tahansa tapahtuva julkinen esiintulo. Cremen kristus tunnetaan paremmin nimellä Maitreya,
joka on ”planetaarisen hierarkian” johtaja ja elänyt maanpäällä ”in cognito” jo vuodesta 1977 lähtien.
[8] Vrt
karismaattinen suosittu opetus: me olemme jumalia, kristuksia
(Kenneth Copeland, Benny Hinn,
ym.)
[9] Tämä ja muut samankaltaiset maininnat
koskien Kristusta ja Jumalaa, sekä yhteyttä, ovat keskeisiä new age sanontoja. Nyt näitä new age
/ new thought liikkeen keskeisiä sanontoja
pulpahtelee esiin lisääntyvässä määrin kristittyjen, suurten painosmäärien
kirjailijoiden teksteissä. Yhteys on yksi uuskristillisen liikkeen perussana.
Yhteyden saavuttamisen este on keskinäinen (opetusten) arvostelu. Samaa
perustetta käyttävät karismaattiset opettajat kieltämällä yksilökristityltä
vapauden harjoittaa Raamatun kehottamaa arviointia. Tavoite on samanmielisyys,
periaate kuten Hitlerillä aikanaan. Suuret massat on helppo johtaa harhaan
kauniilla lauseilla ja tavoitteilla, mutta ihmisen ja ihmiskunnan olemukseen kuuluu
aina se, että toinen lopulta käyttää toista hyödykseen.
[10] D.R.
McConnell, A Different Gospel
[11] Eng.kiel. alkuteokset: The
Purpose Driven Church ja The Purpose Driven Life. Kirjojen ympärille on kasvanut laaja
oheistuoteteollisuus: kursseja ym.
[12] Pyromarketing
and The Purpose Driven
Life, Tim Challies
[13] Pragmatistin mielestä totuus määräytyy
sen mukaan, mikä lopulta tuottaa eniten hyötyä. Ihmisten erilaisten tarpeiden
tulisi olla määräävä tekijä (esim. srk.kasvu saadaan
aikaan näiden erilaisten tarpeiden huomioimisen kautta). Voitaisiin myös
sanoa, että pragmatismi tavallaan tukee ”tarkoitus pyhittää keinot” asennetta,
ja sitä, että päämäärän saavuttamiseksi kaikki (vaikka lailliset, eivät silti
välttämättä täysin eettiset tai moraaliset) keinot ovat luvallisia.
[14] Kirjan kustantaja NavPress
esittää pitkän listan sitä suosittelevia kristittyjä vaikuttajia, mm.: J.I.Packer, Warren Wiersbe, Jack Hayford, Benny Hinn, Bill Hybels, Joyce Mayer, Rick Warren, Rod Parsley, Max Lucado, Amy Grant,
Jimmy Carter (ent. USA:n pres.), Dan Quayle (ent. USA:n varapres.), Kenneth Copeland, ym., ym.