Nykyinen kristillinen musiikki ja
Rooman kirkko
Lähde: David
Cloud, FBIS, Contemporary Christian Music and
Hyvä
kristillinen musiikki on siunattu asia. Aina pitää kuitenkin muistaa, että
parhaimmillaankin musiikki on ”vain musiikkia”, vaikka sielu (ja parhaimmissa
tapauksissa henkikin) siitä ylentyy. Ongelma tulee siitä, kun musiikin
sielulliselle vaikutukselle annetaan liiallinen arvo. Musiikkia voidaan myös
tietoisesti käyttää jonkin asian edistämiseen – näin on laita osalla nykyistä
krist. musiikkia.
Nykyinen
kristillinen musiikki vahvistaa ennen muuta aikamme väärää ekumeniaa[1], näin
sanoo David Cloud, Fundamental
Baptist Information Service
palvelun ylläpitäjä ja julkaisija. ”Kaupallisuuden ja lisääntyvän
maailmallisuuden lisäksi nykyinen kristillinen musiikki (jatkossa NKM) on
(kaikenlaisen kristillisen) uskonnon sulatusuuni. Eräät sen esittäjät sanovat
suoraan et-teivät ole uskovia. Vaikka tämä on poikkeus,
niin NKM on ylpeä ekumeenisesta ja karismaattisesta hengestään, joka avoimin
sylin vie protestanttisia luopumuskirkkoja kohti katolista kirkkoa” (Bob
Jones University, Making Musical Choices, 1986).
David Cloud on laajalti tutkinut NKM musiikkia ja sen
esittäjiä eikä tunne heissä ketään, joka olisi selvästi vastaan NKM:n kaupallisuutta ja maailmallisuutta tai olisi
huolissaan protestantismin alennustilasta. Samaa musiikkia esitetään niin
katolisessa kuin protestanttisessa ympäristössä. Kun musiikista on tullut,
tai sen on annettu tulla, vaikuttavaksi tekijäksi jopa saarnan ja opetuksen
sijaan, musiikkiin kätkeytyvä suggestiivinen voima vaikuttaa yhteyttä
siellä, missä sitä muuten ei olisi. Suuri osa nykymusiikista vahvistaa tietynlaista
opittomuutta ja hengellistä holtittomuutta.
Maailmanevankelistat
ja heidän suuret kokoussarjansa vahvistavat usein tätä ilmiötä. Musiikin
esittäjät valitaan tavallisesti sen mukaan kuinka nimekkäitä he ovat, ei sen
mukaan, millainen on heidän sanomansa. Suuria “kristillisen rock-musiikin”
nimiä ovat mm. Amy Grant, dc Talk, Charlie Daniels Band, Michael W. Smith, Steve Green ja Jaci
Velasquez.
He esiintyvät ja heidän musiikkiaan esitetään niin karismaattisissa kuin
muissakin tapahtumissa. Erityisesti nuoret ovat alttiit musiikille ja
Suomessakin suuri osa kristittyjen nuorten toimintaa keskittyy NKM:n ympärille. Esikuvat saadaan tavallisesti Amerikasta,
jossa NKM esittäjät ovat paljon ansaitsevia tähtiä siinä missä ns. maailmallisen
musiikin esittäjätkin.
Kun Rooman paavi vieraili Yhdysvalloissa 1999, tunnetut NKM esittäjät toivottivat
hänet tervetulleeksi. Denverissä järjestettiin suuri nuorisotapahtuma, johon
eri puolilta maailmaa saapui niin katolisia kuin protestanttisia nuoria. Maailman
laajin ”kristillinen” TV-kanava Trinity Broadcasting Network (TBN) oli
yksi tapahtuman sponsoreita Vatikaanin ohella. Tapahtuma keskittyi musiikin
ympärille ja sen juhlittuja esiintyjiä olivat mm. dc Talk, Audio Adrenaline,
Jennifer Knapp, The WS, The Supertones,
Rebecca St. James ja Jars of Clay[2],
jotka ovat suosikkeja monelle suomalaisellekin nuorelle.
Erittäin
huomattu ja suosittu NKM esittäjä on John
Michael Talbot. Harva hänen musiikkiaan kuunteleva tietää, että hän on
myös harras katolinen, joka rukoilee Mariaa ja uskoo enneuniin. 1979 hän
perusti ”Secular Franciscans”
yhteisön, joka on luostarityyppinen katolinen kommuuni. Talbot sanoo katolisen
rosary rukouksen (joka on myös rukousta neitsyt Marialle,
“taivaan kuningattarelle”) olevan voiman lähde. Jo 1984 Talbot sanoi: ”Tunnen
Marian läheisyyden tulevan elämässäni tärkeäksi… tunnen kuinka hän todella
rakastaa minua ja esirukoilee Jumalan edessä puolestani”[3].
Talbotilla on suuri suosio protestanttisessa nuorisoliikkeessä. Itse hän
sanoo musiikistaan: ”Kun minusta tuli katolinen, musiikistani tuli katolista
musiikkia”[4].
Talbot on ansainnut musiikillaan miljoonia siinä missä tunnetut
karismaattiset julistajat puheillaan ja kirjoillaan. Karismaattisen liikkeen
kautta katolisuus on tullut sisään protestanttisuuteen hyvin voimakkaasti,
vaikka sitä ei haluta nähdä eikä tunnustaa ja tätä vahvistaa NKM.
Katolinen
karismaattinen Talbot ja hänen kaltaisensa ovat tästä hyvä esimerkki, sillä he
tunnustavat olevansa kirkkonsa asialla. 1997 hän kirjoitti: ”… kirjoitukset,
(kat.kirkon) traditio ja magisterium
(kat.kirkon esivalta) ovat ehdottoman tarpeelliset
täysin yhtä oleville ihmisille”[5].
Talbotin mukaan kaikkia kristittyjä yhdistävä tekijä on Rooman paavi ja tämän
tunnustaminen “on antanut meille auktoriteetin, joka mahdollistaa sen, että
voimme toimia ekumeenisesti ja uskontojen välisesti ilman puolustautumista…”
Ja näin on
tapahtunut. Omien sanojensa mukaan katolista uskoa levittävän artistin ei tarvitse
puolustella tai selitellä uskoaan protestanttisessa liikkeessä, kiitos
karismaattisuuden ja musiikin voiman! Hän rukoilee, että hänen musiikkinsa
kuulijat tulisivat tuntemaan Rooman kirkon esittämän totuuden ja kääntyisivät
sen uskoon. Talbot on erityisen mielissään suosiosta, jonka hän saa
protestanttisesta liikkeestä. Erään tutkimuksen mukaan 60% hänen
kuulijoistaan ovat muita kuin katolisia. Painotan, että hän siis itse sanoo
ajavansa katolisen kirkon asiaa musiikkinsa kautta. Hän kuvaa kuinka
ei-katoliset konserttiin tulevat saattavat sanoa: ”Hei, tunnen olevani täällä
kuin kotonani, en välttämättä halua olla katolinen, mutta tunnen olevani
kuin kotona ylistämässä Jumalaa toisten samanlaisten ihmisten kanssa”[6]. Se
kuvaa hyvin tämän musiikin vaikutusta ”pehmentämään” ja lopulta poistamaan
raamatullisen arvioinnin merkityksen tärkeyttä.
Michael Card on muusikko, joka on esiintynyt ja
tuottanut musiikkia yhdessä Talbotin kanssa. Hän sanoo olevansa ”evankelinen”.
Eräässä yhteisessä laulussaan he laulavat: ”On yksi usko/ Yksi toivo ja yksi
kaste/ Yksi Jumala ja kaikkien Isä/ Yksi kirkko, yksi ruumis, yksi elämä
hengessä/ Nyt annettu vapaasti jokaiselle”. Kuinka moni laulun kuuntelija
ymmärtää heidän tarkoittavan nimenomaan katolista uskonkäsitystä ja katolista
kirkkoa? Mikä on karismaattisen ekumenian päämäärä? Ei suinkaan ekumenia
sinänsä, vaan katolisen paavin kirkon valta-asema. Kun karismaattisuus puhuu
”hengen yhteydestä”, se lisääntyvästi tarkoittaa yhteyttä Rooman kirkon
henkeen. Tätä edistävät nykyiset huomatut NKM muusikot ja tätä edistävät
karismaattiset julistajat. Tunnetko ketään karismaattista julistajaa, joka
varoittaisi Rooman kirkon opeista?
HeartBeat on katolinen levy-yhtiö, jonka
tunnettuja artisteja Talbotin lisäksi on Dana, entinen irlantilainen
eurovision laulukilpailun voittaja. Nyt Dana on
vuosien ajan esiintynyt kristillisissä konserteissa ja tilaisuuksissa, TV:ssa jne. Esim. 1987 (ja useammin kuin kerran sen
jälkeen) hän lauloi henk. koht.
paaville osoitettuna laulunsa ”Totus Tuus” (Täysin
Sinun), joka on nykyisen paavin tunnuslause ja tarkoittaa täysin neitsyt
Marialle omistautumista[7]. Dana on ollut yksi Denverin maailmanlaajan nuorisotapahtuman
vakioesiintyjiä[8].
The National Catholic Register
mainitsi artikkelissaan 1998, että katoliset artistit käyttävät musiikkiaan
”evankelioidakseen” evankelisia nuoria kääntymään katolisuuteen. Jokainen
osallistuja sai katolisen rukousnauhan, rosaryn ja
ohjeet kuinka osoittaa rukouksensa Marialle[9].
Katolisuuskin voi antaa herätteen uskolle, kylvää siemenen, mutta totuutta Raamatustaan
etsivät eivät ole jääneet sen moninaisten ihmisoppien ja sen edustamien
muinaisten mysteeriuskontojen jäänteiden vaikutuspiiriin[10]. Nyt
näyttää siltä, että nykyinen, etenkin nuorison piirissä suosittu amerikkalaisvaikutteinen
kristillinen rock/pop musiikki toimii katolisen kirkon tavoitteiden mukaan
heikentäen selkeää protestanttista uskonperustusta.
Tästä
musiikista on tullut liian tärkeä osa nuorten uskonnon harjoitusta ja sille on
annettu liian suuri merkitys monen yksittäisen srk:n
jumalanpalveluksessa. Ajatus, että Jumalaa voidaan manipuloida musiikin
(ylistyksen) kautta niin, että Hän antaa läsnäolonsa (hyvä tunne, ekstaasi)
kokoukseen, on – anteeksi vain - naivi ja peräisin
pakanakulteista. Musiikin ja rytmin suggestiivista vaikutusta on osattu
käyttää ihmisjoukkojen manipulointiin jo vuosituhansia. Musiikkia, kuten
kaikkea muutakin, voidaan myös käyttää väärin.
Juhani Aitomaa
[1]
Edesmenneellä Viinitarha liikkeen perustajalla John Wimberillä
on ollut suuri vaikutus musiikin merkityksen kasvuun. Wimber
oli ennen kääntymystään ”The Righteous Brothers” yhtyeen manageri ja kirjoitti monia kappaleita.
Perustamassaan liikkeessä Wimber otti musiikin
keskeiseksi tekijäksi luomaan ”ylistyksen ilmapiiri” kokouksiin. Muut ovat
seuranneet mukana. Viinitarha liike oli Wimberin
aikaan ja edelleen on hyvin ekumeeninen ja Rooman kirkon myönteinen. Esim. 1986
Wimber esiintyi suuressa ”European
Festival of Faith”
konferenssissa yhdessä katolisten kanssa. Kokouksen 8000 osanottajaa lähettivät
paaville lausuman, jossa he ilmoittivat halunsa toimia yhdessä paavin kirkon
kanssa Euroopan evankelioimistyössä. Wimber painotti
myös katolisten reliikkien (pyhimysten hiusten, luunpalasten jne.) palvonnan
olevan teologisesti oikein. Hän piti monia ”Church planting”
(srk:n perustaminen ja kasvu) seminaareja. Eräässä
sellaisessa Wimber opetti: ”Paavi, joka muuten on
hyvin myönteinen karismaattiselle liikkeelle ja on uudestisyntynyt evankelinen,
julistaa evankeliumia niin selvästi kuin kuka muu tahansa tänä aikana (John Goodwin, Testing the Fruit of Vineyard, Wimberin opetus 1981). Ihmetellä täytyy mikä oli Wimberin ja mikä on muiden karismaattisten käsitys siitä,
mitä on olla ”evankelinen” tai ”uudestisyntynyt”. Tästä näemme, että
karismaattinen liike käyttää sanoja aivan eri merkityksessä, kuin mitä ne alun
perin protestanttisessa liikkeessä ovat tarkoittaneet. Tämä johtaakin monia
harhaan, sillä kaikki eivät usko, että sama sana voi merkitä yhdelle toista
kuin toiselle. Karismaattinen liike on ollut tehokas muuttamaan ja hämärtämään
kristillisten käsitteiden ja sanojen todellisia merkityksiä.
[2]
CCM Magazine, huhtikuu 1999
[3]
Contemporary Christian Music Magazine, marraskuu 1984
[4]
B. Cole Bennett, "John Michael Talbot: An Encounter with the
Counter-Culture," Shout! magazine, helmikuu 1996
[5]
John Talbot, "Our Fathers, and Our Divided Family," New Covenant, syyskuu 1997
[6]
John Talbot, quoted in "Interfaith Album Strikes Sour Note," Peter
Smith, Religious News Service, jouluk. 8, 1996
[7] Jotkut väittävät, että lause
tarkoittaa paavin omistautumista Kristukselle, mutta he joko vääristävät
totuuden tai eivät tiedä mistä puhuvat. Paavi itse on useammissa yhteyksissä
sanonut tai kirjoittanut, että hänen mottonsa tarkoittaa Marialle
omistautumista. Mm. Alfred A. Knopf:in
kirjassa Crossing the Threshold of Hope, paavi painottaa tätä.
[8] Muita tunnettuja katolisia artisteja
ovat Kathy Troccoli, Tom Booth, Sarah Hart, Danny Langdon, Sheryl Crow. Artistit, katoliset ja ei-katoliset toimivat
usein yhdessä ”julistaen yhteistä rakkauttaan Kristukseen ja toisiinsa”. Ajatus
tuntuu hyvältä, mutta kun yhteyden luojana toimivat aivan muut seikat kuin
Raamatun edellyttämä totuudellisuus (ts. kaupallisuus, maailman miellyttäminen
ja katolisen kirkon tavoitteiden edistäminen) on kyseessä ei-katolisten
kohdalla tottelemattomuus Jumalaa ja Hänen Sanaansa kohtaan. Katolinen Kathy Troccoli mm. julkaisi 1997
albumin ”Love One Another”, jolla esiintyivät kaikki kuuluisimmat, myös
ei-katoliset artistit (mm. Amy
Grant, Gary Chapman, Sandi Patty, Michael W. Smith, Carman, jne.
[9] Katolisella rosary
rukouksella on tarkka muoto. Rukousnauhan sormeilun myötä rukous sisältää 8
kohtaa, jotka pitää esittää oikeassa järjestyksessä. Sen jälkeen esitetään ”Hail, Holy Queen” (tervehdys
pyhälle kuningattarelle) rukous Marialle.
[10] ks. esim
internetistä www.kristitynfoorumi.fi
artikkelit Pakanuus ja Katolinen kirkko ja Kaikki Tiet vievät Roomaan 1 ja 2.