Jeesuksen syntymä, paimenet ja MIGDAL EDER
Venäläinen
munkki Dionysius Exiguus sai
paavi Johannes I:ltä tehtäväksi laatia pääsiäisen päivämäärät ajalle 527-626 jKr. Munkki aloitti päivämäärien laatimisen määrittämällä
ensin Jeesuksen syntymän ajankohdan. Tuntemiensa seikkojen perusteella hän
aloitti päivästä, jota pidetään Rooman perustamisen päivänä, eli
21.huhtikuuta vuonna 753 eKr. Hän päätteli, että Jeesus syntyi 753 vuotta
tämän jälkeen.[1]
Hippolytys, joka eli 170-236 jKr., oli jo aiemmin
esittänyt, että Jeesus syntyi 25 päivä joulukuuta. Dionysius
halusi vahvistaa tämän jo aiemmin esitetyn väitteen ja päätteli seuraavaa:
koska jo aiemmat tutkijat ennen häntä olivat tulleet johtopäätökseen, että Jumala
loi maailman 25 maaliskuuta ja koska Jumalan Pojan tuli olla virheetön, niin
siksi hänen siittämisensä piti tapahtua samana päivänä maailman luomisen
kanssa. Tästä laskien syntymä tapahtui 9 kk myöhemmin, eli joulukuun 25
päivänä.
Dionysius päätteli edelleen, että koska Jeesus eli täydellisen
elämän, Hänen kuolemansa päivä oli myös sama kuin luomisen päivä, eli 25 maaliskuuta. Tällä tavoin siis vahvistettiin Jeesuksen
syntymän ajankohta.
Tuolloin
kirkon tavoite olikin saada Jeesuksen syntymäjuhlan vietto sopimaan samaan aikaan
mitä monissa pakanauskonnoissa oli aina vietetty vuoden suurena juhla-aikana:
valon, elämän voittamisen ja auringon juhlana. Täten ajateltiin kristillisen
opetuksen ja sanoman tulevan paremmin esille.
Ennen
munkki Dionysiuksen tutkimusta, kristityt eri paikoissa
olivat viettäneet Jeesuksen syntymän juhlaa eri aikoina. Antiokian kristityt
esim. 6 tammikuuta, Alexandrian
kristityt taas eivät viettäneet Jeesuksen syntymän juhlaa lainkaan ennen vuotta
430 jKr. jne. Jeesuksen syntymän ajasta ei ollut selvyyttä ja ne, jotka
katsoivat tarpeelliseksi sitä viettää, päätyivät laskelmissaan eri päiviin. Dionysiuksen laskelmien kautta paavi julisti joulukuun 25
päivän viralliseksi Jeesuksen syntymäpäiväksi. Samalla virallistettiin uusi
vuosi alkavaksi tammikuun 1 päivänä.
Joulu
ei ollut ollut niin merkittävä juhla kuin pääsiäinen.
Tästä päätöksestä alkoi kuitenkin Jeesuksen syntymäjuhlan merkityksen kasvu.
Oli loogista ajatella, että Jeesuksen syntymää tulee juhlia ennen Hänen kärsimyksensä
ja ylösnousemuksensa juhlaa.
Munkki
Dionysiuksen perustelut eivät tunnu meistä kovin
vahvoilta, eivätkä ne sitä olekaan miltään osin. Jeesuksen syntymän vuosi ja
päivämäärät eivät ole hänen päätelmiensä mukaiset. Kukaan ei osaa sanoa
Jeesuksen syntymän tarkkaa vuotta, kuukautta tai päivää. Se, mitä voidaan sanoa on,
että Jeesuksen syntymä ilmeisesti tapahtui aiemmin syksyllä, ei talvella.
Eräät tutkijat pitävät myös joulukuuta ja sen 25 päivää varteenotettavana mahdollisuutena.
Jotkut siirtävät Jeesuksen syntymän myös helmikuulle.
Usein
vanha juutalainen perinne auttaa syventämään Raamatun kertomuksien merkitystä.
Messiaan tuli syntyä Betlehemissä, se oli juutalaisille selvää.
Miika 5:1: Mutta sinä, Betlehem Efrata,
joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa,
sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä
on muinaisuudessa, iankaikkisista ajoista.”
Samoin
uskottiin, että Hänet ilmoitetaan Migdal Ederistä, [2] ”lauman vartiotornista” käsin.
Miika
4:8 mainitsee paikan: ”Ja sinä Karjatorni (Migdal Eder), tytär Siionin kukkula! Sinun luoksesi on tuleva, on
saapuva entinen hallitus, tytär Jerusalemia vallinnut kuninkuus”.
Tämä
Migdal Eder tarkoittaa
vartiotornia, josta käsin paimenet vartioivat laumaansa etenkin öisin.
Luemme
Luuk.2:8 -11: ”Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä
laumaansa. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus
loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti. Mutta enkeli sanoi
heille: ’Älkää peljätkö, sillä katso; minä ilmoitan
teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle, teille on tänä päivänä
syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa…”
Juutalaisessa
Targumissa mainitaan, että ”Hän (siis Messias)
levittää telttansa Migdal Ederin
yli, paikassa, jossa kuningas Messias ilmoittaa itsensä päivien lopulla”.[3] Migdal Eder
tunnettiin paikkana, jossa paimennettiin nimenomaan Temppelin lampaita, eli
lampaita, jotka kasvatettiin uhrilampaiksi temppelipalvelukseen. Paikka
sijaitsi Betlehemin lähellä, Jerusalemiin vievän tien vieressä. Edersheimin mukaan muinaiset lähteet antavat ymmärtää, että
temppelin lammaslauma olisi ollut laitumella läpi vuoden.
Kun
Raamattu kertoo enkelien ilmoittaneen paimenille Messiaan syntymästä, kyseiset
paimenet eivät olleet mitä tahansa paimenia, eikä heidän laumansa mikä
tahansa lammaslauma. Paimenet oli tarkkaan valittu pitämään hyvää huolta
tärkeistä uhrieläimistä, joiden uhraaminen Temppelissä, kuten tiedämme, oli
esikuva Jeesuksen uhrista syntien sovitukseksi. Paimenien vaativa tehtävä oli
huolehtia, että lauman eläimet olivat kaikin tavoin virheettömiä, terveitä ja
puhtaita.
Jälleen esikuva Jeesuksesta uhrin asemassa. Koska Hän oli lammasuhrien täyttymys, viaton ja
puhdas uhrikaritsa, Hänet ilmoitettiin juuri sille laumalle, jonka lampaat
uhrattiin esikuvana Hänestä.
Vanha
juutalainen perinne tiesi jo VT:n kirjoituksista, että Messias syntyy
Betlehemissä ja Hänet ilmoitetaan tietyille Temppelin uhrilampaita kaitseville
paimenille. Messiaan ilmestymistä odotettiin muutenkin juutalaisen kansan keskuudessa
juuri Jeesuksen syntymän aikoihin.
Rabbien
mukaan 2000 vuoden ”messiaaninen lopun aika” oli käsillä ja Messias ilmestyy
sen alussa. Niin Hän ilmestyikin, mutta vain harvat Hänen omasta kansastaankaan
tunnistivat Hänet ihmisen muodossa huolimatta siitä, että Hän tarkkaan täytti
Raamatun ennustukset.
Lisättäköön
tähän myös Miika 5:2 ilmoitus, joka viittaa Messiaan toiseen tulemukseen heti
Hänen syntymänsä ilmoituksen (5:1) jälkeen: ”Sentähden
Herra antaa heidät (juutalaiset) alttiiksi siihen aikaan asti, jolloin
synnyttäjä on synnyttänyt; silloin jäljellejääneet hänen veljistänsä palajavat israelilaisten luokse”.
Jakeessa
mainittu synnyttäjä ei tarkoita Mariaa, vaan pikemminkin niitä synnytystuskia,
joita maailma kokee juuri ennen Messiaan toista tulemusta. Matt.24:8: ”Mutta
kaikki tämä on synnytystuskien alkua”. Sen jälkeen Jeesus kuvaa kuinka juutalaiset
mm. joutuvat kaikkien kansojen vihattaviksi ”minun nimeni tähden”
(juutalaisiahan on syytetty mm. Kristuksen murhaajiksi).
Juhani Aitomaa
[1]James A. Veitch,
Dionysius Exiguus
[2] Avraham Negev, The
Archaeological Encyclopedia of the Holy Land mainitsee mm.: MIGDAL-EDER
paikka, jonne Jaakob lähti Raakelin kuoleman jälkeen 1Moos35:21: Ja Israel
lähti liikkeelle sieltä ja pystytti telttansa tuolle puolen Karjatornia (Migdal Eder). Tunnettiin myös
roomalaisajalla. Septuaginta sijoittaa sen Bethlehemin
ja Raakelin haudan välille. Mishnan kirjoittamisen
aikaan paikka oli edelleen tunnettu paikkana, jossa Messias tekee itsensä
tiettäväksi. Eusebius ja muut varhaiset kristityt
lähteet sanovat Migdal Ederin
paikaksi Paimenten kedon n. 2,5 km itään Bethlehemistä.
Migdal Ederiksi
nimettiin myös 1927 Juudean vuoristoon Jerusalemin ja Hebronin välille
perustettu juutalaisasutus. Arabien mellakka hävitti sen 1929. Asukkaat
pakenivat lähistöllä olleeseen venäläiseen luostariin. Nykyisin paikka
tunnetaan Kfar Etzion
nimellä.
Sana Eder esiintyy (Easton's Bible
Dictionary)
-tarkoittaa: lauma
Raamatussa myös mm.:
-kaupunki etelä Juudeassa Idumean rajalla (Joos.15:21)
-Toinen Muusin kolmesta pojasta, Merarin perheestä, nimitetty leeviläiseen
virkaan (1Aik.23:23, 24:30).
[3] Targum Yonatan