Valtateologia, uskon sana ja menestysliikkeen harhaopit

Veikko Oinas

(Kirjoittaja on entinen uskon sana – liikkeen pastori)

Evankeliumi ennen

 

Evankeliumista on kirjoitettu paljon kirjoja ja selitysteoksia. Jokainen kirkkokunta on muodostanut siitä oman käsityksensä.

Kirjoitukseni ei edusta yhdenkään kirkkokunnan tai yhdistyksen näkemystä. Haluan tarkastella niitä avainkohtia, jotka usein sekoitetaan lähetyskäskyyn ja evankeliumin julistamiseen. En pyri tuomaan esille omia tulkintoja, vaan johdonmukaisen sanan ilmoituksen. Erittäin tärkeätä on erottaa toisistaan tapahtumat, jotka koskevat Jeesuksen toiminnan aikaa ja Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen jälkeistä aikaa. Näitä kahta ei voi liittää yhdeksi ainoaksi evankeliumin julistamisen malliksi. Voidaksemme nähdä kokonaisuuden tulee antaa Jumalan sanan selittää itse itsensä. 

 

Jeesuksen toiminnan aika

Ensin katsomme taivasten valtakunnan evankeliumia, joka oli Jeesuksen toiminnan aikaa.

 

Evankeliumi, jota kaksitoista opetuslasta ja samoin seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta lähetettiin julistamaan, oli sisällöltään erilainen. Heidän sanomansa oli,  ”taivasten valtakunta on tullut lähelle, tehkää parannus”, Voimmekin kysyä, mitä se tarkoitti? Taivasten valtakunta tuli ihmisten keskelle, Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan lihaksi tulemisessa.

Sen tähden onkin syytä viipyä enemmän juuri näiden raamatunkohtien äärellä ja käsitellä niitä siinä valossa, jossa ne selkeästi tulee ymmärtää.

 

Matt. 10:5-8 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: Älkää lähtekö pakanoiden keskuuteen älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin, vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneiden lampaiden luo. Ja kun menette, julistakaa: ” Taivasten valtakunta on tullut lähelle.” Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

 

Huomaamme Jeesuksen sanoista, että kysymys vielä tässä vaiheessa oli juutalaisista, joiden keskelle hänet varsinaisesti lähetettiin. Opetuslapsia kiellettiin menemästä mihinkään muualle paitsi Israelin kadonneiden lampaiden luo. Heidän tehtävänsä oli kulkea Hänen edellään kertoen Galilean maakunnan kaupungeissa, että Jeesus itse oli tulossa heidän luokseen. He saivat tehtävän ja valtuutuksen Jeesukselta.

 

Jeesus antoi heille valtuutuksen tehdä samoja tekoja, kuin hän itse teki. Sanoma hänen ihmeteoistaan oli varmasti kiirinyt halki koko Galilean kaikkiin niihin kaupunkeihin, joihin heidät lähetettiin. Jotta sanoma olisi uskottava, he saivat valtuudet tehdä näitä tekoja. Lopputulokseksi jääkin jakeiden asiayhteys huomioiden, että tämä kuului opetuslasten koulutusvaiheeseen, eikä näin ollen ole rinnastettavissa edemmäksi.

 

Olen kuullut opetuskasetteja, jotka käsittelevät ns. ”valtakunnan evankeliumia” ja sen työntekijöitä, että se olisi vielä varsinaisesti edessäpäin lopunajalla. Nämä ovat mielikuvitukseen perustuvia tulkintoja, eikä se ole sanan oikeaa tulkitsemista. Nämä evankeliumeissa kerrotut tapahtumat ovat jo tapahtuneet. Tätä asiayhteyttä ei enää siirretä lopunajalle!

 

Koko 10:s luku on Jeesuksen matkaohjetta opetuslapsilleen. Katsomme nyt luvun alkuosaa, jota on paljon tulkittu väärin ja toimittu sen mukaan. Valtateologia on hyvin pitkälle rakennettu näiden jakeiden mielivaltaisen tulkinnan mukaan.

Matt. 11:1 alkaa sanoilla: Annettuaan nämä ohjeet kahdelletoista opetuslapselleen Jeesus lähti sieltä heidän kaupunkeihinsa opettamaan ja julistamaan..

 

Mark.6:7-13  Jeesus kutsui luokseen ne kaksitoista. Hän alkoi lähettää heitä kaksittain ja antoi heille vallan saastaisia henkiä vastaan. Hän kielsi heitä ottamasta matkalle mitään muuta kuin sauvan: ei leipää, eikä laukkua eikä rahaa vyöhön. Sandaalit he saivat ottaa jalkaansa. ” Mutta älkää pukeko yllenne kahta paitaa” Vielä hän sanoi heille: ” Mihin taloon tulettekin, siihen jääkää, kunnes lähdette siltä seudulta. Missä teitä ei oteta vastaan eikä teitä kuunnella, lähtekää sieltä ja pudistakaa pöly jaloistanne todistukseksi heille.” Niin he lähtivät ja saarnasivat, että ihmisten oli tehtävä parannus. He ajoivat ulos monta riivaajaa, voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.

 

Edessämme on hieman erilainen kuvaus samasta asiasta ja tilanteesta. Tässäkin tapauksessa käy ilmi, että kysymyksessä on opetuslasten lähettäminen Hänen edellään Galilean kaupunkeihin, joihin Hänen oli määrä mennä. Kuvaus on lyhyt mutta selkeä. Valtuutus annettiin saastaisia henkiä vastaan.

Merkillepantavaa on, että sairaat parannettiin voitelemalla heidät öljyllä. Uusi testamentti ei tunne muuta öljyllä voitelua, kuin sairaan puolesta rukoilemisen yhteydessä.

 

Mitä ihmeellisimpiä öljyllä voiteluja on tuotu tämän ajan seurakuntiin. Jotkut voitelevat asuntojaan, pitääkseen demonit pois. Toiset uskovat saaneensa Herralta kehotuksen voidella toisiaan pastoreiksi ja profeetoiksi. Toiset käyttävät öljypulloa jokaisen rukoiltavan kohdalla. Kaikkein hurjinta oli se, mitä kuulin opetuskasetilta. Amerikassa oli tilaisuus jossa siunattiin öljy, jota sitten tuotiin myös Suomeen. Tämän öljyn tarkoitus oli pelastaa ihmisiä perhekunnittain. Tällainen on täyttä taikauskoa, eikä tällaisiin pitäisi Jumalan lasten sekaantua.

 

Toteamme, että tässäkään kohdassa ei ole kysymyksessä vielä lopullinen lähetyskäsky johon nämä asiat usein sekoitetaan.

 

Luuk.9:1-6 Jeesus kutsui koolle kaksitoista ja antoi heille voiman ja vallan karkottaa kaikki riivaajat ja parantaa tauteja. Hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita ja sanoi heille: ” Älkää ottako mitään mukaan matkalle, ei sauvaa, ei laukkua, ei leipää, ei rahaa eikä toista paitaa. Mihin taloon tulettekin, siihen jääkää ja siitä lähtekää. Jos teitä ei oteta vastaan, lähtekää pois sellaisesta kaupungista ja pudistakaa pöly jaloistanne todistukseksi heitä vastaan. Niin he lähtivät ja kulkivat kylästä kylään julistaen evankeliumia ja parantaen sairaita kaikkialla.

 

Tässäkään ei ole kysymys lopullisesta lähetyskäskystä, vaan kyseessä on sama ajankohta kuin muissakin.

 

Luukas mainitsee jakeessa kymmenen: Apostolit palasivat ja kertoivat Jeesukselle, mitä olivat tehneet. Hän otti heidät mukaansa ja vetäytyi yksinäisyyteen autioon paikkaan lähelle kaupunkia, jota kutsuttiin Beetsaidaksi.

 

Jeesuksen ohje opetuslapsilleen oli vähän erilainen kuin miten tämän päivän opetuslapset toimivat. He lähettävät kerjuukirjeitä ja pankkitilinumeroita ahkerammin kuin sanomaa pelastuksesta. Opetuslasten tuli kaikessa luottaa lähettäjänsä huolenpitoon. Tämän puolen lähes kaikki ovat hyljänneet. Heille kelpaa vain opetus vallasta ja voimasta.

 

Mihinkään muuhun ei saanut turvata. Herra itse otti kaiken vastuun heidän huolenpidostaan, sillä he eivät olleet omalla asiallaan, vaan Mestari oli heidät valinnut ja lähettänyt. Luukas on ainoa apostoleista, joka mainitsee Jeesuksen lähettäneen myös seitsemänkymmentä muuta opetuslasta.  

(RK seitsemänkymmentäkaksi).

 

Luuk.10:1-9 Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentäkaksi muuta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, jonne hän itse aikoi mennä. Hän sanoi heille:” Eloa on paljon mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä sadonkorjuuseensa.

Menkää!  Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkääkä kenkiä. Älkää tervehtikö ketään tiellä. Kun astutte sisään johonkin taloon, sanokaa ensiksi: ” Rauha tähän taloon!” Jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne jää lepäämään hänen ylleen. Ellei ole, se palaa teille. Jääkää siihen taloon ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkääkä siirtykö talosta taloon. Kun tulette kaupunkiin, jossa teidät otetaan vastaan, syökää mitä teille tarjotaan, parantakaa siellä olevat sairaat ja julistakaa: ” Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.”

 

Tässäkin kohdassa voimme nähdä Jeesuksen antamat matkaohjeet. Ensin taataan huolenpito, sen jälkeen tehtävänä on sairaiden parantaminen niissä kaupungeissa, joissa heidät otettiin vastaan ( koskee siis näitä seitsemääkymmentäkahta). Sanoma oli, ”Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle”. Seitsemällekymmenellekahdelle ei annettu samanlaisia ohjeita kuin mitä kaksitoista opetuslasta saivat. Riivaajien ulosajamista ei mainita, ei kuolleiden herättämistä, eikä spitaalisten puhdistamista.

Jakeessa (17) sanotaan: Ne seitsemänkymmentäkaksi palasivat iloiten ja sanoivat: ”Herra, riivaajatkin ovat meille alamaisia sinun nimesi tähden.”  

 

Toisin sanoen he olivat enemmän kiinnostuneita siitä mitä heidän kauttaan tapahtui, kuin julistamastaan sanomasta. Jeesus ei lähettänyt opetuslapsiaan tekemään vain ihmeitä. Pääasia oli julistus taivasten valtakunnasta. Herra joutui nuhtelemaan heitä, kun heidän huomionsa oli kääntynyt pois pääasiasta. Riivaajien ulosajaminen ei ollut pääasia, vaan sanoman vieminen. Jeesuksen sanat saatanan lankeamisesta alas taivaasta on johdonmukaisinta ymmärtää juuri tässä valossa. Nuhtelun tarkoitus oli kuitenkin rakkaus.

 

Jeesus valaisee heidän ymmärrystään selittämällä, miksi riivaajat olivat alamaisia. Jae 19 sanoo: Katsokaa, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään teitä vahingoita.

Vastaus siihen miksi ihmeet tapahtuivat, oli Jeesuksen heille antama valtuutus. Pääasiaksi kerrottiin: Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaisia, vaan iloitkaa siitä, että nimenne ovat kirjoitettu taivaissa.

 

Asiat oikeassa järjestyksessä: Ihmeillä ei ole iäisyysarvoa, eikä pelastavaa vaikutusta. Mielen tuli olla siinä mikä on ylhäällä, eikä siihen mikä on alhaalla maan päällä. Ihmeiden tavoitteleminen ei ollut pääasia, vaan Jumalan valtakunta.

 

Asiayhteydestään irrotettuna jaetta 19 on käytetty väärin enemmän kuin mitään muuta asiayhteydestään irrotettua Raamatun kohtaa. Usein kuulee evankeliumin julistuksen painottuvan juuri tähän jakeeseen, mutta silloin eksytään sivupoluille aivan samalla tavalla kuin opetuslapset.

 

Lopputulos on, että ajankohtaan sisältyvä evankeliumi oli sisällöltään erilainen, kuin mitä Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen käskettiin julistaa.

Ennen ristintapahtumaa Jumalan valtakunta oli tullut heitä lähelle, mutta ei vielä sisäisesti heihin. (Luuk.17:20,21).

 

Tämän kuvauksen tapahtumia ei voida irrottaa pois aika- ja asiayhteydestä. Välttyäkseen väärinkäsityksiltä on parempi pitää nämä tapahtumat opetuslasten koulutusvaiheeseen liittyvinä.

 

Katsomme vielä yhtä tapausta, joka sekoitetaan valtakysymykseen. (Luuk.22:28-30) Te olette pysyneet minun kanssani koettelemuksissani. Minä säädän teille, niin kuin minun Isäni on minulle säätänyt, kuninkaallisen vallan, niin että te saatte syödä ja juoda pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

 

Kuten käärmeiden ja skorpionien tallaamista, niin myös tätä julistetaan usein ja sillä pyritään perustelemaan kuninkaallinen valta, johon sotketaan vielä kuninkaallinen voitelu ja ihmeet ja merkit. Siinä on kaikki ainekset harhaopille, kun ei pysytä sanan selkeässä ilmoituksessa ja asiayhteydessä.

 

Usein kuulee puhuttavan, että meillä on tuo kuninkaallinen valta sillä Jeesus itse on sen meille säätänyt. Nuo Jeesuksen sanat olivat ehtoollisen yhteydessä ja koskivat läsnä olevia opetuslapsia. Ensin oli opetus palvelemisesta. Tätä palvelemisen opetusta tulisikin enemmän opettaa aikamme seurakunnissa, eikä julistaa vain vallan säädöstä.

 

Herran valitsemille apostoleille annettiin oikeus syödä ja juoda Hänen pöydässään Hänen valtakunnassaan. He saivat myös oikeuden istua valtaistuimilla ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

 

Alkuseurakunnassa apostoleilla oli kiistaton arvovalta. Kukaan ei sitä epäillyt eikä kyseenalaistanut. Me emme olleet tuossa Luukkaan mainitsemassa joukossa. Herran Jeesuksen Kristuksen valtakunnassa Hänen apostoleillaan on ikuisesti oleva tämä arvovalta, tunnustimme sen tai emme. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö meillä kaikilla Herran omilla olisi sama asema Kristuksessa. Asemaa ja valtaa ei saa sekoittaa keskenään. Tässä tapauksessa valta säädettiin läsnä oleville opetuslapsille.

                                                                                                                                           

Uusi merkitys

 

Olemme katsoneet samaa asiayhteyttä kolmesta eri evankeliumista. Jäljellä on kaikkein ratkaisevin, jotta voimme ymmärtää meille kuuluvan evankeliumin koko sanoman ja sisällön. Johannes ei mainitse muiden evankelistojen esille tuomia asioita. Syykin on selvä: Johanneksen tehtävä oli kirjoittaa eri ryhmälle, kuin toiset.

 

Tiedetään, että Matteus kirjoitti evankeliuminsa juutalaisille, jotka vaativat ihmetekoja ennen kuin uskoivat  (1Kor.1:22). Markus kirjoitti roomalaisille ja Luukas kreikkalaisille. Johannes puolestaan kirjoitti omistaen evankeliuminsa Kristuksen Jeesuksen pyhille.

 

Uuden liiton seurakunta on ryhmä, jolle Pyhä Henki kehotti Johannesta kirjoittamaan. Toiset eivät mainitse Jeesuksen sanoja uudestisyntymisestä ja sen tarpeellisuudesta, jotta päästään sisälle Jumalan valtakuntaan.

 

Johannes on kirjoittanut Jeesuksen opetuksia, jotka eivät esiinny muissa evankeliumeissa. Keskeisintä Johanneksen evankeliumissa on Jeesuksen tehtävän luonne.  Ensisijaisesti se ei ollut ihmeiden tekeminen kansan keskellä, vaan Jumalan Karitsan uhritie syntien sovittajana ja ihmiskunnan lunastajana vapaaksi saatanan orjuudesta.

 

Uskovan kaiken toiminnan edellytys on Jeesuksessa Kristuksessa pysyminen, olla yhtä hänen kanssaan. Johanneksen evankeliumissa Jeesuksen puheet ovat puhetta uudestisyntyneille uskoville, Jumalan lapsille.

 

Romuttaen opetuslasten käsitykset Jeesus antoi esimerkin palvelevasta rakkaudesta pesemällä heidän jalkansa, eli palvelemalla heitä. Jäähyväispuheessaan hän puhui tulevasta ilmoittaen tien Isän luokse. Hän lupasi palata maan päälle ja kertoi antavansa opetuslapsille Hänen rauhansa.

 

Herra sanoi lähettävänsä Puolustajan olemaan heidän kanssaan iankaikkisesti. He tulivat olemaan kaikessa ja kaikkialla täysin turvassa. Jeesus on viinipuu, jossa hänen omansa ovat oksina yhtä Hänen kanssaan. Hedelmän kantaminen on mahdollista, koska Hän on omiensa kanssa. Ilman Häntä kukaan ei voi tehdä mitään.

 

Lohdullinen sanoma on, että Totuuden Henki tuli opettamaan opetuslapsia kaikessa. Kaikki mitä Totuuden Henki opettaa on täysin luotettavaa. Hän ottaa Jeesuksen omasta ja julistaa sen. Jeesus lupasi, että Henki kirkastaa Kristuksen koko sovitus- ja pelastustyön.

 

Jeesuksen majesteetillinen rukous on, että Hän varjelee omansa, eikä kukaan ryöstä heitä Hänen kädestään.

 

Pääsiäisaterialla asetetut ehtoollissanat enteilevät tulevaa kärsimystä ja kuolemaa, joka on Uuden liiton evankeliumin keskeinen sisältö ja luonne.

Lopputuloksena voimme todeta, että Johannes ei evankeliumissaan tuo esille mitä toiset kirjoittivat. Pyhä Henki ei sallinut Johanneksen kirjoittaa samalla tavalla.

 

Johannes asettaa eteemme ihanalla tavalla Uuden liiton elävän todellisuuden, jossa ei ole sijaa ihmisen osuudelle, vaan Jeesuksen Kristuksen työ on kaiken perusta.

 

Kirjeissään hän käsittelee samoja alueita kuin evankeliumissaan. Jumalan Pojan tehtävä oli tehdä tyhjäksi kaikki perkeleen teot. Huomaa, että hän mainitsee ne menneessä aikamuodossa (1Joh.3:8).  Ei niin kuin tänä aikana halutaan opettaa, että kaikki valta on annettu meille tallata käärmettä, skorpioneja ja kaikkea vihollisen valtaa.

 

Minkä Kristus aloitti, sen seurakunta on vievä päätökseen. Seurakunnalle ei ole annettu muuta tehtävää, kuin evankeliumin julistaminen. Ainoastaan Pyhän Hengen avulla tämä työ voidaan saattaa päätökseen.

 

Ihmisen omat teot ja yritykset parannella Jeesuksen Kristuksen kokonaista voittoa on tuomittu Jumalan silmissä. Tulla hyväksytyksi Jumalan edessä ei tarvitse ihmisen ansiota, vaan se on yksin Jeesuksen Kristuksen ansiota.

 

Työ on puolestamme tehty lopullisesti ja kokonaan. Mitään ei jäänyt ihmisen suoritettavaksi. Jeesus kukisti kaikki hallitukset ja vallat riisumalla ne aseista ja asetti ne julkisen häpeän alaisiksi. Isä sai Jeesuksen kautta kaikista niistä riemuvoiton ja voittonsa hän on lahjoittanut täytenä seurakunnalleen, joka on hänen ruumiinsa maan päällä.

 

Seurakunta on siis Kristuksen ruumis, mutta Hän on ruumiin pää.(Ef.1:22)

Jumala on alistanut kaiken hänen jalkojensa alle ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle, pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa ja täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.

 

Johdonmukaista on ymmärtää ero Johanneksen ja muiden (Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan) evankeliumien välillä. Muiden tehtävä oli tuoda todistus niille, jotka eivät olleet Kristuksessa. Johanneksen ei tarvinnut tätä todistusta antaa, sillä Jeesuksen sanojen mukaan, Mutta kun Totuuden Henki tulee, hän johdattaa teidät kaikkeen totuuteen. Hän ei puhu omiaan, vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja hän ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa minut, sillä hän ottaa minun omastani ja ilmoittaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun. Siksi minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja ilmoittaa teille. (Joh.16:13-15)  

Maailma ei tällaista todistusta voi ottaa vastaan, sillä heiltä se on salattu.

Harhaan joudutaan myös silloin, jos tulkitaan näiden sanojen koskevan vain juutalaisia. On hyvä muistaa ohje, jota monet opettajat käyttävät: Raamattu selittää itse itseään.

Mutta uskon kautta emme enää ole kasvattajan alaisia. Te kaikki olette uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Ja kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeutuneet Kristukseen.

Tässä ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, ei miestä eikä naista, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. Jos te siis olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan. (Gal.3:25-29)

Raamattu on kaikessa johdonmukainen. Ristiriidat eivät ole Sanassa, vaan ihmisten mielissä.

 

Evankeliumi nyt

 

Lopullinen lähetyskäsky

Katsomme lähetyskäskyn muotoa kaikissa evankeliumeissa

Matt.28:16-20  Ne yksitoista opetuslasta menivät Galileaan sille vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumartuivat palvomaan häntä, mutta muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille sanoen:

” Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät  Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.”

 

Valtateologit väittävät löytävänsä näistä Jeesuksen sanoista ns. vallan delegoinnin. He ovatkin mielessään lisänneet yhden sanan, jota ei Raamatussa ole. Sana on: (Menkää siis) te samoin. Jeesus ei sano niin, vaan: Menkää siis ja tehkää! Tämä on hyvin yleinen selitys, jolla halutaan tukea vallan delegointi oppia.

 

Kaikki on yhtä sekasotkua, kun mukaan liitetään asiayhteydestään irrotetut jakeet vallasta tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kun vielä lisätään kohdat sairaiden parantamisesta, kuolleiden herättämisestä, riivaajien ulosajamisesta, hengellisestä sodankäynnistä, mielen linnoitusten hajottamisesta ja kaikesta sitomisesta ja päästämisestä.

 

Tähän eivät syyllisty ainoastaan valtateologit, vaan näihin ovat eksyneet muutkin julistajat. Yltiöpäisyydessä on menty niin pitkälle, että väitetään oltavan niitä, joiden Jeesus sanoo tekevän suurempia tekoja kuin Hän teki. Näin syrjäytetään Jeesus. Ovatpa menneet niinkin pitkälle yltiöpäisyydessään, että väittävät olevansa itse niitä, josta Jeesus sanoo ” häntä väkevämpi” (Matt.3:11) ja ovat syrjäyttäneet Jeesuksen, jota Raamatun sana tarkoittaa.

 

Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. (Matt.15:13)

Jeesus käski opetuslastensa opettaa kaiken, mitä Hän oli käskenyt heidän pitää. Kukaan ei toiminut tätä käskyä vastaan.

 

Seuraavaksi katsomme, mitä Markus tuo esille evankeliumissaan.

Mark.16:14-20 Myöhemmin Jeesus ilmestyi yhdelletoista opetuslapselle heidän ollessaan aterialla. Hän nuhteli heitä heidän epäuskonsa ja kovasydämisyytensä tähden, koska he eivät uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseena. Hän sanoi heille: ” Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä. Jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä tulevat terveiksi.”  

 

Tarkastellaan tätä kohtaa ja katsotaan, mikä oli varsinainen lähetyskäsky.

Käsky kuului: Menkää ja julistakaa, joka uskoo ja saa kasteen se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.

 

Tämä oli lähetyskäsky, jonka Jeesus antoi. Nyt onkin niin, että asiat ovat pyörähtäneet päälaelleen ja julistetaankin enemmän sitä, minkä tuli olla todistuksena oikeasta sanomasta. Lupaus ihmeistä ja merkeistä on nostettu tärkeämmäksi, kuin itse käsky! Jakeet 19 ja 20 osoittavat meille mikä oli vastaus kaikkeen.

Kun Herra Jeesus oli puhunut heille, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle. Opetuslapset lähtivät ja saarnasivat kaikkialla. Herra toimi yhdessä heidän kanssaan ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.

 

Näemme, että merkit luvattiin sanan vahvistamiseksi. He eivät saarnanneet ihmeitä ja merkkejä, vaan Kristuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen sanomaa.

Herra yhtyi heidän julistukseensa ja toimi yhdessä heidän kanssaan vahvistaen sanoman.

 

Voimme kysyä, missä tänä päivänä ovat nämä Jeesuksen lupaamat merkit?

Tarkoitan todellisia parantumisia enkä joukkohypnoosia, jolla uskotellaan ihmisten parantuneen. Hengellinen kenttä on täynnä kaikenlaisia uskolla parantajia, osa pelkkiä huijareita.

 

Missä ovat hedelmät, joista Jeesus puhui? Onko käynyt niin, että evankeliumin sanoma painottaa enemmän ihmeitä kuin sitä, mitä tulisi julistaa?

Apostoli Paavali pitäytyi ristiinnaulitussa Kristuksessa, eikä Paavalin toiminnasta puuttunut ihmeitä ja voimallisia tekoja. Vastaus on siinä, että hän oli kokonaan Jeesuksen Kristuksen voittama eikä etsinyt ihmeitä, vaan ylösnoussutta Kristusta, elävää persoonaa

 

Ihmeiden korostaminen ja etsiminen osoittaa ihmisen raadollisuutta. Motiivit ovat itsekkäät: kunpa ne tapahtuisivat minun kauttani ja minun palvelutehtävässäni niin ihmiset ymmärtäisivät minun olevan Jumalan voitelema, uskoisivat ja herätys tulisi.

 

Tähän kun tulevat lisäksi ”Herralta saadut” näyt ja unet:

Hän siunasi ja profetoi(Rodney Howard-Browne), näin hengessäni näkyjä lattialla, ja ensimmäinen oli se, että Jumala antoi käskyn taivaassa vaihtaa avustava- enkelijoukkoni. Aiemmin kanssani vaeltaneet enkelit vaihdettiin vahvempiin, joilla on suurempi auktoriteetti. Näin myös hengessä, kuinka Rodney on hengellinen jättiläinen, ja miten pimeyden voimat hajoavat hänen nuhtelustaan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Se oli ihana hetki, ja sitten tapahtui aivan jotain odottamatonta. Kun olin muutaman kerran kaatunut Hengen voimasta lattialle, Rodney laittoi 500 euron setelin päälleni, jonka jälkeen ihmiset salissa lähtivät liikkeelle ja rahaa alkoi sataa ylleni.

(Glory Backman, Uutiskirje)

 

En halua epäillä näyn saajan vilpittömyyttä palvella Herraa, mutta arvioin hänen saamaansa näkyä, joka ei noudata sisällöltään sitä, mitä Jumalan sana sanoo.

Tällaiset enkeleihin kohdistuvat näyt on jätettävä omaan arvoonsa. Raamattu ei puhu tällaisista enkeleiden auktoriteettitasoista mitään. Nämä enkelikeskeiset ilmestykset perustuvat jollain tavoin ihmisen sielunelämässä oleviin muistikuviin Danielin kirjan ja muiden Vanhan testamentin profeettojen kuvauksiin.

Enkelit eivät ole uskovan voimana, vaan Pyhä Henki, jonka Jeesus on lupauksensa mukaan lähettänyt Isän luota. Jumalan enkelit eivät ole tällaisessa mukana. Näky on sielullinen sillä se korottaa ihmistä, eikä Kristusta. Se tekee ihmisestä hengellisen jättiläisen.

Näkyjen suhteen tulee olla äärimmäisen tarkka, sillä sieluelämä tulee hyvin herkästi mukaan niihin ja näky vääristyy. Sielulliset näyt kyllä hyväksyvät Kristuksen mukana olemisen, mutta eivät koskaan korota Häntä ainoana, ylivoimaisena Herrana. 

 

Toinen näky Nigeriasta:

Umahiassa kyselin Herralta, ”miksi Sinun kansassasi on vielä näin monet vapauttamatta pimeyden voimista?”( Tässä kohden tahtoisin tarkentaa, että Afrikassa harjoitetaan paljon noituutta ja nämä voimat sitovat edelleen useita.) Herra vei minut hengessä taivaallisissa erään oven eteen ja sanoi: ”Minä tahdon näyttää sinulle jotakin”. Enkeli avasi oven ja näin pieneen huoneeseen ahdattuja nigerialaisia kristittyjä, Jeesuksen omia, jotka edelleen olivat siteissä ja kahleissa. Sitten näin, että Herran kirkkaus tuli aivan kuin kaksijakoisena virtana, joka vei kaikki siteet ja kahleet pimeyden syvyyksiin. Ymmärsin, että Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä Jumalan kirkkauden voimavirta  aktivoituu vapauttaen sidotut ja vangitut. ( Glory Backman, Uutiskirje)

 

Tällainen näky tekee Herrastamme todella heikon ja avuttoman oloisen. Golgatan voitto ei ollutkaan täydellinen. Jos tämä näky on Pyhästä Hengestä, niin emme voi enää luottaa Raamatun sanaan.

Jeesus vastasi heille:” Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Orja ei pysy talossa iäti, mutta poika pysyy. Jos siis Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita (Joh.8:34-36).

 

Tämä näky on Jumalan sanan vastainen. Tässä on yhtäläisyyttä New Age liikkeen sanoman kanssa.  Kristuksen Jeesuksen persoonallisuus muutetaan ” aktivoituvaksi kirkkauden voimavirraksi.”

 

Näky puhui Jumalan voimavirrasta, mutta tässä kohden sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.

En tarkoita, että näyn saanut henkilö olisi tekemisissä New Age liikkeen kanssa. Kuitenkin kaikki näyt on arvioitava Jumalan sanaan perustuvalla tavalla.

Raamattu ei puhu, että Kristuksessa olevat olisivat vielä jollain tavoin sidottuja.

Tällainen opetus on valtateologien valhetta ja häpäisee Kristuksen ristintyön. Sana sanoo: Henkeä älkää sammuttako, profetoimista älkää väheksykö, mutta koetelkaa kaikki. Pitäkää se, mikä on hyvää, ja karttakaa kaikenlaista pahaa. (1Tess.5:19-22)  

 

Kaikella rakkaudella, mutta tässä näyssä ei ole mitään hyvää minkä voisi pitää. Joku voi tulkita tämän Hengen sammuttamiseksi ja Pyhän Hengen rajoittamiseksi, Pyhää Henkeä ei voi näiden näkyjen kohdalla mitenkään rajoittaa, sillä Pyhä Henki ei ole ollut näiden näkyjen innoittaja.                                                                                                                       

 

Olen itsekin saarnannut lopunajan suuresta herätyksestä, puhunut miljardeista sieluista ja profetoinut elämää kuolleisiin luihin. Olen puhunut syyssateesta, jonka sanotaan tarkoittavan viimeistä herätystä (Jooel2:23,24).

En enää puhu profeettain ennustuksista, jotka ovat jo toteutuneet Helluntain hengenvuodatuksen yhteydessä. Asiaa sen kummemmin tutkimatta yhdyin toisten puheisiin ja olin valmis hyväksymään opetuksen ”lopunajan edessä olevasta, suuresta hengenvuodatuksesta”. Annoin lukuisten asiaa käsittelevien kirjojen muokata ajatusmaailmani uudelleen.

 

Tulin ”positiiviseksi Raamatun uudelle tulkinnalle” enkä huomannut petosta. Kaikki se hyvä opetus, minkä olin saanut aiemmin, olikin epäuskoa ja evankeliumin supistamista. Kaikki oli perinteisissä seurakunnissa vain uskonnollista. Vanhat hyvät arvot hyljättiin, nyt oli tullut evankeliumi Amerikasta ja sieltähän tulee kaikki uusi.

 

Mallia haettiin Torontosta ja Brownsvillestä. Maassa alkoi kova trafiikki, lännestä alkoi tulla miestä ja naista uusine oppeineen. Voitelua siirrettiin toisille.

Kuinka Raamatullista on tällainen voitelun siirto?

Ei ainakaan Uusi testamentti tunne sitä. Ei myöskään Vanha testamentti anna  suoranaista mallia käytännölle, vaikka olen kuullut asiaa sillä perusteltavan.  

Herra astui alas pilvessä ja puhutteli häntä, otti henkeä, joka hänessä oli, ja antoi sitä niille seitsemällekymmenelle vanhimmalle. Kun henki laskeutui heihin, niin he joutuivat hurmoksiin, mutta sen jälkeen he eivät enää siihen joutuneet. (4Ms.11:25)

Tässä ei ole sanaakaan voitelusta, vaan Hengestä, jonka Jumalan heihin siirsi. Onko kohta ymmärrettävä niin, että kaikki jotka tällä perustelevat voitelun siirron, ovat tehneet itsestään Jumalan? Sillä tässä sanan kohdassa hengen siirtäjä ei ollut Mooses, vaan Jumala. Toinen kohta löytyy 2.Kun.2:1-14, jossa kysymys on Eliasta ja Elisasta. Tästäkään ei käy ilmi, kuinka Elian voitelu siirtyi Elisalle. Ehkä Jumala on halunnut salata sen ihmisiltä, etteivät he menisi mielettömyyksiin.

 

Kunnioitetaan Jumalaa ja hänen sanaansa eikä lähdetä tämänkaltaisiin epäraamatullisuuksiin mukaan. Tutkimatta asioita pidin näitä tulkintoja Jumalan sanan mukaisina. Silloin en nähnyt niissä mitään väärää, vaan olin täysillä mukana.

Eksyin epäraamatullisiin oppeihin, kun en tarkistanut suuntaa Jumalan sanasta, vaan uskoin sen mitä muut puhuivat.

Kaikista näistä asioista olen saanut tehdä parannusta ja palata sanan selkeälle tielle. Haluan mainita, että en koskaan voinut yhtyä opetukseen henkivaltojen sitomisesta ja uskovien vapauttamisesta. Pidin sitä vääränä heti ensi kuulemalta. Ymmärrän niin, että asenteeni sitä opetusta kohtaan oli esteenä sille, etten täysin antautunut uskonsana-liikkeen opetukselle. Se oli Jumalan hyvä varjelus.

Jumala opettaa lapsiaan luottamaan enemmän sanaansa kuin ulkonaisiin vaikutuksiin.

 

Olen tuntenut näitä ”voimavaikutuksia”. Suoralta kädeltä en osaa sanoa mikä osuus oli sielulla ja mikä osuus Hengellä. En halua syyllistää tai pelotella ketään joka on tällaisia tuntemuksia kokenut. Voit olla aivan rauhassa sillä Herra itse on paljon suurempi, kuin meidän kokemuksemme.

 

Uskonelämä, joka rakentuu yksistään näihin tunnekokemuksiin, nauramiseen, tulen tuntemuksiin, nykimisiin, kaatumisiin, juopumisiin – on heikolla perustalla. On syytä tarkistaa vaelluksensa suuntaa, sillä harhaan meneminen tapahtuu hyvin kavalasti ja huomaamatta. Aivan varmaa on, että Jumalan tahto on pelastaa ihmisiä, mutta me emme voi tehdä Jumalalle mallia miten sen tulee tapahtua.

 

Jos viimeinen herätys on vain näitä ulkonaisia vaikutuksia, niin emme ole lainkaan Jumalan antaman herätyksen kanssa tekemisissä. En halua enää olla mukana tilaisuuksissa, jotka ovat ” positiivisesti latautuneita” ja kuulijat johdetaan ottamaan vastaan ”hengen tuntemuksia”. Tällainen ”herätys” tekee myös käännynnäisiä ulkoisesti, joukkoon liittyy kulkijoita ilman parannuksen tekoa.

 

Raamattu sanoo, että parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava.  Tämä on sanan selkeä tie pelastukseen. Herätys, joka tässä maassa nyt vaikuttaa, ei ole taivaasta, vaan syntynyt vajavaisista ihmisistä ympäri maanpiirin.

En halua loukata niitä, jotka ovat mukana tässä ”herätyksessä”, mutta olisi syytä tutkia tämän herätyksen hedelmää. Onko se Jumalan sanan mukaista? Siihen meillä Kristuksen omina on jopa velvollisuus. Tässä ”uusapostolisessa liikehdinnässä” on monia minulle rakkaita veljiä ja sisaria, eikä tehtäväni ole heitä tuomita tai arvostella. Pidän heitä rakkaina Kristuksen Jeesuksen pyhinä.

 

Uskon edelleen Jumalan sanaan myös parantumisen alueilla ja rukoilen jokaisen sairaan puolesta joka sitä pyytää. Ero on siinä, etten enää pyri itse parantamaan sairaita, vaan annan Herran tehdä sen. Herra itse päättää ajankohdan jokaisen parantumista tarvitsevan ihmisen kohdalla. Enää en saarnaa jokaisen sairaan parantuvan juuri ”tässä kokouksessa”. Se on valehtelemista, jonka Raamattu kieltää. Meidän tulee puhua sitä mikä on totta. Tämän päätöksen Jumala haluaa jokaiselta omaltaan. Meidän tulee luopua kaikesta vääryydestä ja valheesta. Tehtävämme on vain rukoilla sairaiden puolesta, eikä luvata sellaista mihin meillä ei ole valtuuksia. Se on kaikki mitä Herran omina voimme tehdä. Jumala itse vastaa omasta osuudestaan. Hänen osuutensa on parantaa.

 

Ihmisten syyllistäminen synnillä siksi kun eivät parane, on Jumalan silmissä paha asia.  Jumala toimii aina rakkaudessaan ja Jumalan rakkaus ei syyllistä ihmistä, vaan johtaa anteeksiantamuksen kautta rauhaan ja iloon Pyhässä Hengessä.

 

Herätys, jota tämä maa kipeästi tarvitsee, tulee ainoastaan polvitien kautta rukoilemalla. Ei huutamalla ja jalkaa polkemalla, vaan nöyrtymällä hänen edessään parannukseen. Kun johtajat edellä ovat laumalle esikuvana, Jumala mielistyy siihen. Parannukseen nöyrtyminen on aina itselle kuolemista. Joskus meitä nöyryytetään ihmistenkin edessä.

 

Puhu sinä sitä, mikä sopii terveeseen oppiin. Vanhojen miesten tulee olla raittiita, arvokkaita ja siveitä sekä uskossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä terveitä. Samoin vanhojen naisten tulee olla käytökseltään niin kuin pyhien sopii, ei panettelijoita eikä paljon viinin orjia vaan sellaisia, jotka neuvovat hyvään, niin että he voivat ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miestään ja lapsiaan, hoitamaan kotiaan, olemaan hyviä omalle miehelleen alamaisia, ettei Jumalan sana tulisi pilkatuksi. Kehota myös nuoria miehiä käyttäytymään siveästi. Ole itse kaikessa hyvien tekojen esimerkkinä. Opetuksesi olkoon puhdasta ja arvokasta, puheesi tervettä ja moitteetonta, niin että vastustaja häpeäisi, kun hänellä ei ole mitään pahaa sanottavaa meistä. Kehota orjia olemaan isännilleen alamaisia ja noudattamaan heidän mieltään vastaan sanomatta. He eivät saa näpistellä, vaan heidän on osoitettava kaikin tavoin vilpitöntä uskollisuutta, niin että he kaunistavat kaikessa Jumalan, meidän pelastajamme opin. Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä, että hylkäisimme jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja eläisimme siveästi, vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa. (Tiit.2:1-12).

 

Herätys kulkee käsi kädessä terveen opin julistuksen kanssa. Kaikki muu on lihan evankeliumia ja itse tehtyä herätystä. Taivaasta annettu herätys tunnetaan, sen hedelmä on sielujen pelastus.

 

Koska olen ollut näissä uskonsanan harhoissa mukana, niin tunnen suurta tarvetta käsitellä asioita vähän syvällisemmin. Kaikki liittyy Raamatun mielivaltaiseen pilkkomiseen. Jumala ei ole kieltänyt olemasta kriittinen. Rakentava kritiikki on Jumalan tahdon mukaista. 

 

Jatkamme käsiteltävää asiaa:

 

Luuk.24:44-53   Jeesus sanoi heille: ” Tätä tarkoittivat minun sanani, jotka puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaiken sen pitää käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa.” Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: ” Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä, ja parannusta syntien anteeksiantamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat. Ja minä lähetän teille, sen minkä minun Isäni on luvannut. Mutta pysykää te tässä kaupungissa, kunnes teidät puetaan voimalla korkeudesta.” Sitten Jeesus vei heidät pois, lähelle Betaniaa, ja kohottaen kätensä hän siunasi heidät. Siunatessaan heitä hän erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen. He kumartuivat palvomaan häntä ja palasivat sitten Jerusalemiin suuresti iloiten. Ja he olivat alati temppelissä ja ylistivät Jumalaa.

 

Tässä on selkeä kuvaus evankeliumin asettamisesta, ja siihen liittyvistä asioista. Sanoman pääsisältö on  Kristuksen kärsiminen, kuoleminen ja kuolleista nouseminen kolmantena päivänä. Parannusta syntien anteeksiantamiseksi tuli julistaa hänen nimessään kaikille kansoille alkaen Jerusalemista. Tehtävän voitolliseksi toteuttamiseksi annettiin lupaus Pyhästä Hengestä.

Pyhän Hengen voima on annettu nimenomaan evankeliumin julistamista varten. Jokainen Pyhästä Hengestä uudestisyntynyt on jo saanut tämän voitelun. (1Joh.2:20-27)

 

Johanneksen evankeliumissa lähetyskäsky on eri muodossa. Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen, jotka olivat lukittujen ovien takana juutalaisten taholta tulevien vainojen pelosta. Joh.20:19-23

Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana juutalaisten pelosta. Silloin Jeesus tuli, astui heidän keskelleen ja sanoi heille: ” Rauha teille!” Sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Opetuslapset riemuitsivat, kun he näkivät Herran. Jeesus sanoi heille taas:” Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin minäkin lähetän teidät.” Näin sanottuaan hän puhalsi heihin ja sanoi heille: ” Ottakaa vastaan Pyhä Henki. Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.”

 

Oltiin paremman liiton puolella. Uhri oli annettu ja liitto vahvistettu Kristuksen kuolleista heräämisellä. Hengen eläväksi tekijä oli persoonana heidän keskellään.  Jeesus puhalsi heihin - ei niin kuin vanha käännös sanoo:’ heidän päällensä ’. Pyhä Henki vaikuttaa uudestisyntymisen. Sen tähden Jeesus ilmestyi uudelleen kun Tuomas oli mukana. Tuomaksen tuli myös uudestisyntyä.  Ainoastaan uudestisyntynyt voi olla Kristuksen todistaja aina maailman ääriin saakka. Uudestisyntymätön ei voi olla Pyhän Hengen käytössä. Pelastava evankeliumi tuli saarnata Pyhän Hengen käytössä olevien uusien leilien kautta.

 

Isä lähetti Jeesuksen tekemään eläviksi ne, jotka olivat kuolleet synteihinsä. Eläviksi tulleet opetuslapset saivat tehtävän. Evankeliumi, joka on Jumalan voima, uudesti synnyttää jokaisen joka uskoo Häneen, jonka Isä on kuolleista herättänyt. Hän on Jeesus Kristus. Hänen nimessään he saivat oikeuden julistaa synnit anteeksi jokaiselle joka katui, mutta pidättää ne niiden kohdalla, jotka eivät katuneet ja tehneet parannusta.                                                

 

Johannes kirjoittaa: ( Joh.20:30) Paljon muitakin tunnustekoja, joista ei ole kirjoitettu tässä kirjassa, Jeesus teki opetuslastensa nähden. Mutta nämä on kirjoitettu, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimessään.

 

Uudessa liitossa pelastuksemme perusta on ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ristinkuolema ja ylösnousemus. Vanha liitto on lopullisesti poistettu viralta, sillä ei ole sijaa Jumalan edessä. Juutalaisetkin pelastuvat ainoastaan Jeesuksen ristillä täyttämän sovitus- ja lunastustyön ansiosta. Juutalainen syntyperä ei enää ole mikään ansio pelastukseen.  Juutalaiset tarvitsevat Jeesusta Kristusta samalla tavalla kuin me pakanat. Peitevaate poistuu heidän sydämensä päältä vasta silloin, kun evankeliumin valo Kristuksesta Jeesuksesta loistaa heidän sydämiinsä. 

                                                                                                              

 

Toisenlainen evankeliumi

 

Gal.1:6-9 Minua ihmetyttää, että te niin pian olette luopumassa hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin.

Se ei kuitenkaan ole mikään toinen evankeliumi. On vain niitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumia.

Mutta vaikka joku meistä tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Kuten olemme ennekin sanoneet, niin sanon nyt taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.

 

Galatian seurakuntaan luikerteli valheopettajia, jotka olivat saattaneet galatalaiset hämmennyksen valtaan. Judaismi oli harhaoppi, joka pyrki sekoittamaan juutalaisuuden ja kristinuskon. Heidän julistamansa evankeliumi oli vastoin sitä, minkä apostolit olivat heille julistaneet.

Novum selittää judaismia seuraavasti: Judaistien ensimmäinen ja tärkein pyrkimys oli uusien kristittyjen saaminen vakuuttuneiksi siitä, että kukaan ei voinut pelastua Jeesuksen Kristuksen kautta noudattamatta Mooseksen lakia  (Novum 4 sivu 12).

 

Toisenlainen evankeliumi nykyajassa

 

Katsotaanpa ajassamme hyvin suuren suosion saavuttanutta, ”kristikuntaa mullistavaa” toista evankeliumia, jota voisimme kutsua lihan evankeliumiksi.

Kaikki tässä evankeliumissa keskittyy ihmisen suoritukseen ja on täysin Jumalan sanan vastaista. Oppi perustuu ” ilmestystietoon” ei Jumalan sanaan. Puhumme nyt ns. valtateologiasta, joka tunnetaan myös nimellä menestysteologia.

Opin julistajia on myös tässä maassa. On myös joitakin raamattukouluja, joissa opetetaan valtateologiaa.

 

Tehtäväni ei ole arvostella ihmisiä, vaan opetusta. Se on hyvin paljon henkivalta-keskeistä. Henkivaltojen sitomista harrastetaan käytännössä joka käänteessä. Sairaista ajetaan ulos demonisia henkiä, jotta he voisivat parantua.

Vallan delegoiminen uskoville on tämän liikkeen keskeisin sisältö.

 

Pyrin käsittelemään realistisesti niitä harhoja, jotka valheen isä on onnistunut ujuttamaan ”uutena ilmestystietona” tämän liikkeen ”profeetoille”.

Opin vaikutuksia näkee kaikkialla maamme seurakunnissa. Ne eivät ole hyvää katseltavaa. Ainakin valtavan paljon ahdistuneita uskovia tämä oppi on hedelmänään kantanut.

 

Seurakunnat, joihin oppi on päässyt luikertelemaan, ovat joutuneet osalliseksi hyvin turmiollisesta ja eksyttävästä opista.

 

Opetuksen painopiste on syrjäyttänyt täysin seurakunnan pään Jeesuksen Kristuksen.

Heidän opetuksessaan uskova on ottanut Kristuksen paikan maan päällä.

Sen seurauksena toiminta näissä seurakunnissa keskittyy enemmän puhumiseen saatanalle kuin Jumalalle.

Riivaajien ulosajaminen ja demonien sitominen on suurin mielenkiinnon kohde. Enää ei ristin teologia kiinnosta. Täytyy olla tehokas ja tulosta pitää syntyä. Laadulla ei ole suurta merkitystä, kun vain tulosta syntyy. Raamattua sepitetään mielivaltaisesti eikä totuus ole suosiossa. Silloinhan voi menettää kuulijansa. Kunhan se nyt on sinne päin, eivät ne oppikysymykset niin tärkeitä ole. Pääasia, että ollaan samaa mieltä. Istutaan neuvottelupöydissä ja hyljätään Raamatun totuudet.

Toimivatko apostolit tällä tavoin?

 

Apostolit olivat kaiken kansan suosiossa, mutta heidän suosittelijansa olikin Herra itse. Tämän päivän apostolit lähettelevät esitteitä itsestään ja palvelutyöstään. He soittelevat seurakuntiin ja kaupittelevat itseään puhujiksi. Ulkomailta tulevilla pastoreilla on omat värväyshenkilöt, jotka markkinoivat heitä seurakuntiin. Pidän tätä hyvin epämiellyttävänä tapana. Monia heistä mainostetaan profeetallisina puhujina ja jopa suoraan profeettoina. Profetiat, joiden lähde on Pyhä Henki toteutuvat. Läheskään kaikki profetiat eivät ole Pyhän Hengen vaikutusta. Osa tulee sielusta ja ovat ”profeetan oman sielun näkyjä”. Näitä näkyjä ja uutta ilmestystietoa jaetaan suurella arvovallalla, ennen kaikkea valtateologien keskuudessa.

 

Selkeä Jumalan Sana on kokonaan hyljätty. On luotu täysin uusi oppi, veretön ja parannukseton. Apostoli Paavali kirjoitti galatalaisille toisenlaisesta evankeliumista, jota he eivät olleet julistaneet. Uskonliikkeen julistama evankeliumi on tätä toisenlaista evankeliumia, lihan evankeliumia.

Siinä kaikki arvovalta ja painotukset ovat ns. ilmestystiedossa, jota varsinkin Kenneth Hagin, - koko uskonliikkeen ”isäpappa” - on saanut.

Tämä ilmestystieto ei perustu Raamattuun, vaan hänen oman sielunsa tuntemuksiin ja valheellisiin näkyihin, joiden vaikuttajana on ollut saatana, ei Pyhä Henki.

 

Uskonliikkeen tarjoamaa ilmestystietoa ei pidä sekoittaa siihen ilmestystietoon, mitä Herran apostolit saivat. Paavali sai ilmestyksessä Herralta ilmoituksen koskien Kristusta ja seurakuntaa, joka siihen asti oli ollut salaisuus, mutta ei enää. Hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihmisen ei ole lupa täällä puhua. Hänelle näytettiin asioita, joista tämän päivän profeetat olisivat valmiit maksamaan mitä tahansa voidakseen kerskailla niillä. Mitä teki apostoli Paavali? Hän ei tahtonut kerskata mistään muusta kuin Kristuksesta Jeesuksesta, sillä Hän on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. (1Kor1:24)

2Kor.12:7 apostoli Paavali kirjoittaa: Etten näin suurenmoisten ilmestysten tähden ylpeilisi, minulle on annettu lihaani pistin, saatanan lähettiläs, runtelemaan minua, etten ylpeilisi. Tämän vuoksi olen kolme kertaa rukoillut Herraa, että se väistyisi minusta. Mutta hän sanoi minulle: ” Minun armoni riittää sinulle, sillä voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Sen tähden kerskun mieluummin heikkoudestani, jotta Kristuksen voima lepäisi ylläni. Siksi olen Kristuksen tähden mieltynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin ja ahdistuksiin, sillä kun olen heikko, silloin olen voimakas.

 

Apostoli Johannes sai katsella koko kristikunnan suurinta ja mullistavinta ilmestystä Patmos- nimisellä saarella, jonne hän oli karkotettu Jeesuksen Kristuksen todistuksen tähden (Ilm.1:1).

 

Apostolien teoissa Luukas kertoo, kuinka Pietari sai ilmestyksen Joppessa (Apt.10:9-16).

 

Apostoli Paavalilla oli todella jotain mistä kerskua, mutta hän ei tehnyt niin. Hän ei asettanut enkeli-ilmestyksiäkään tärkeimmälle sijalle, niin kuin on tehty uskonliikkeessä. Haginin saamat enkeli-ilmestykset ovat kaiken opin ja tunnustuksen perusta. Kaikki uusi ilmestystieto, jota Hagin saa väittämänsä mukaan Kristukselta, on sen kaltaista, että valveutuneen kristityn tulisi heti tunnistaa se valheena.

 

Sitomisen ja päästämisen sanat eivät enää koske vain syntien anteeksijulistamista tai pidättämistä. Uuden ilmestystiedon mukaan kaikkia demonisia henkivaltoja pitää sitoa nyt Jeesuksen nimessä. Nämä harhat toistuvat kaikissa uskonliikkeen kirjoissa, joita ovat kirjoittaneet esim. Hagin, Copeland, Sumral, Nilsson ym.

 

Joitakin lainauksia Sten Nilssonin kirjasta , ”Vapauta minun kansani” :

(alkuosat ovat lainauksia)

” kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa”

Tämä Raamatunkohta puhuu syntien anteeksijulistamisesta tai niiden pidättämisestä, eikä minkä tahansa sitomisesta ja päästämisestä, niin kuin uskonliike opettaa.

”tämä on valtakirja, joka on aivan liian kehnosti Kristuksen ruumiin käytössä”

Raamattu ei puhu mistään valtakirjasta, vaan pelastetun ihmisen asemasta, joka perustuu Jumalan armotyöhön, eikä ihmisen omiin saavutuksiin.

” me voimme sitoa pahoja henkiä …”

Jeesus ei käskenyt sitoa pahoja henkiä, vaan ajaa ne ulos pahojen henkien vaivaamista ihmisistä. Jeesus ei käskenyt ajamaan niitä ulos uudestisyntyneistä uskovista, sehän on täysin Raamatun sanan vastaista.

” … sairauksia”

Raamattu opettaa, että sairaiden puolesta tulee rukoilla. Parantuminen tulee aina Jumalalta, eikä se ole ihmisen työn tulosta. Jeesus ei koskaan sitonut sairauksia, vaan paransi heidät. Tosiasia on, että Hän oli Jumalan Poika ihmisenä ollessaan. Meistä ihmisistä ei koskaan tule Jumalan poikaa tai tytärtä, kuten Kristus oli. Jumalan lapsia kylläkin, mutta ero on siinä, että Hän ei ole luotu kuten ihminen. Luoja ja luotu pysyvät ikuisesti eri asemassa. Uskovan asema on yksin Kristuksen ansiota, ei ihmisen.

” … pahoja tapoja ja paheita”

Jos asia olisi näin, niin silloin parannuksen teko olisi turhaa. Raamattu opettaa, että synneistä tulee tehdä parannus ja kääntyä pois pahoilta teiltä. Jeesus sanoi, että syntien anteeksiantaminen estyy ilman parannuksen tekoa.

” meillä on todella laajat valtuudet”

Seurakunnan valtuudet ovat Raamatun mukaan syntien anteeksijulistaminen tai niiden pidättäminen. Kristuksen seurakunnalleen antamat valtuudet ovat evankeliumin julistamisen valtuudet. Kaikki muu on ihmisten omia lisäyksiä ja katteettomia valtuuksia.

” jospa käsittäisimme, kuinka avuton Jumala on siksi, kunnes hän saa käyttää ruumistaan maan päällä”

 Raamattu puhuu Kaikkivaltiaasta Jumalasta, joka ei ole millään lailla riippuvainen ihmisistä.

 

Kenneth Copelandin mielipide Jumalasta on seuraavanlainen, ”järkytyin, kun tajusin, kuka itse asiassa on Raamatun suurin epäonnistuja… Suurin (epäonnistuja) koko Raamatussa on Jumala.”(Yves Brault, Kulissien Takana sivu.148)

Ihmettelen suuresti niiden, jotka pitävät Copelandia Jumalan voitelemana miehenä, hengellistä arvostelukykyä. 

Päätelköön lukija itse onko Copelandin jakama opetus Pyhän Hengen voitelemaa.

Kovin ovat nämä ”Jumalan pojat” nousseet uudelle tasolle!

 

” Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen” Anna tämän hengen – voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen – tulla yllesi! Kun paholainen raivoaa, kun maailma raivoaa, kun uskonto vääristelee, kun olosuhteet ovat sinua vastaan, silloin sinä et ole heikko vaan rohkea, vahva ja onnellinen! Sinä olet yläpuolella etkä alapuolella, sinä olet pää etkä häntä! Sinä et häpeä evankeliumia! Se on Jumalan voima pelastukseksi (Håkan Westergård, Minä en häpeä evankeliumia).

Lukija ei heti erota tässä mitään väärää tai Jumalan sanan vastaista. Tarkemmin luettaessa huomaamme tässä valtateologian.

Tarkkaavainen lukija huomaa valheenjyvän aina ennemmin tai myöhemmin. Valtateologit paljastavat itsensä aina jossain vaiheessa. Kirjoittaja itse ei ehkä huomaa valhettaan. Me näemme tässä ajatuksen: sinä olet pää, etkä häntä.

Aivan kuin ihminen rinnastettaisiin käärmeeseen, sillä käärmeellä on ”häntä”, ihmisellä ei minun tietääkseni ole.

 

Westergård opettaa, että seurakunta on ottanut Kristuksen paikan maan päällä. Ei ruumis voi ottaa pään paikkaa. Silloinhan koko ruumis olisi yhtä päätä. Tämä on täysin Raamatun sanan vastainen ajatus. Valtateologian ydinajatus on siinä, että me nyt komennamme ja hallitsemme saatanaa.

 

Tällä opilla ja toiminnalla he osoittavat itse epäilevänsä sitä, mitä Raamattu sanoo Kristuksen täydellisestä voitosta. Eikö ole ristiriitaista, että uskon sanaa tunnustavat ovat itse epäuskoisia. Tämän opin mukaan heidän uskonsa ei perustu Jeesukseen, vaan omaan uskoonsa. Hagin opettaa, että ”usko omaan uskoosi!”

 

Käytännössä se onkin sitä. Opetetaan oman uskon vaikutusta. Heidän perustuksenaan on kuinka he itse onnistuvat uskomaan. Heikkouskoisia ei katsota suopeasti. Et saa olla heikko, sinun on oltava vahva, sinä et ole epäonnistuja, sinä olet kyvykäs, sinä olet hallitsija.

 

Sen takia komennellaan saatanaa ja samalla syrjäytetään Kristus hallintaistuimeltaan. Tämä ei eroa siitä, mitä Raamattu kertoo Lusiferin kapinasta.

 

Uusi ylistäminen

Ajatus toistuu kaikessa. Jopa ylistyslaulut ovat sisällöltään sen kaltaisia. Yllytetään hengelliseen sodankäyntiin. Sellaisesta ylistyksestä ei tule muuta kuin stressaantunut olo.

 

Opetus ylistyksestä perustuu Vanhan testamentin temppelipalveluun. Ylistys tuo Jumalan läsnäolon, Jumalan kirkkaus laskeutuu, profeetallinen henki on yllämme, puhutaan ylistyksen voitelusta, pannaan jopa soittimet profetoimaan. Miltä tällainen kuulostaa? Missä kohden Raamatussa soittimet profetoivat? Eikö Jumalan kirkkaus ole jo Hänen omissaan? Mitä on ylistyksen voitelu? Miten vaikuttaa profeetallinen henki ylistyksessä?

Ylistys on täysin vääristelty. Se ei ole jonkin ohjelman suoritusta, vaan sydämen suhdetta Herraan. Todellinen ylistys nousee Jumalan sanan terveen tuntemisen pohjalta.

 

Ylistyksestä voi helposti muodostua sielullinen tunnepurkaus. Jos Jumalan sana ei ole kaiken perusta, ei ylistyksellä ole merkitystä. Ylistys ei ole vain inhimillisesti lahjakkaiden etuoikeus. Sana sanoo Hänen valitsevan juuri ne, jotka eivät mitään ole. Ylistyksestä muodostuu yksipuolinen käsitys jos se mielletään vain laulamisena.

Ymmärryksellä laulaminen vielä menettelee, mutta kielillä laulaminen vie kyllä koko homman helposti sielun tasolle. Kielillä laulaminen on teennäistä, kun se ei ole Pyhän Hengen vaikutusta. Sielullinen kielillä laulaminen ei eroa kovin paljon katolisten messusta.

 

Ylistys on paljon enemmän kuin tunnepitoiset laulut. Ei lauluissa mitään pahaa ole, mutta ne eivät saa olla hallitsemassa hengellisiä kokouksia. Seurakuntaa ei johdeta ylistyksellä eikä profetioilla tai ilmestystiedolla, vaan Jumalan sanalla. Sana on sauva, jolla seurakuntaa johdetaan. On paljon vääristyneitä käsityksiä siitä miten Jumala puhuu omilleen. Voidaan ajautua täysin epäterveisiin kokemuksiin, jos syrjäytetään Jumalan sanan tie. Tarkoitan tällä, että Jumala on jo puhunut luotettavalla tavalla sanansa kautta. Vanhurskas on elävä siitä.

 

Seurakunta voidaan johtaa täysin harhaan, kun ns. profeetat vetäytyvät rukoukseen ja paastoon saadakseen Jumalalta ilmoituksen koskien seurakuntaa ja sen hyvinvointia. Useimmat harhaopit ovat syntyneet sielullisista oivalluksista. Etsitään ilmestystietoa siitä, mikä sopisi parhaiten juuri meidän seurakunnalle ja mikä on totuus juuri meidän seurakuntaamme ajatellen. Jumalan sanassa ei ole seurakuntakohtaista totuutta. Joka tahtoo totuudessa kulkea hyväksyy sen, minkä sana ilmoittaa. 

 

Hengellinen ruoka Raamatussa on terve Jumalan sanan opetus. Se ruokkii meidän sisimpämme. Ylistys, joka perustuu tunnekokemuksiin ja Jumalan kirkkauden koettavaan läsnäoloon, osoittautuu hyvin itsekkääksi ylistyksen muodoksi. Se osoittaa, että näin toimivat haluavat juuri tämän tunnekokemuksen. Silloin kokous on ollut hyvä ja väkevä, kun kokemus on saavutettu. Ilman sitä kokous on kuiva ja pitkästyttävä. Nämä ovat asioita, joita olen joutunut kohtaamaan toimiessani seurakunnan paimenena.

 

Uskovat, jotka eivät pääse kasvamaan pois pelkistä tunnekokemuksista, eivät kestä koetusta elämässään. Heidän elämänsä perustuu kokemuksiin eikä uskoon. Pelkkä musiikki ruokkii vain sielua. Sielunkin tulee saada ravintonsa, mutta tasapainon vuoksi etusijalla tulee olla Jumalan sanan ravitseva leipä.

 

Ylistyksellä ei voi ostaa mitään Jumalalta. Ei herätystä, ei ihmeitä, ei parantumisia, ei menestystä. Usein arvostellaan toisia uskovia, jotka eivät ”ymmärrä ylistystä” kuten he ymmärtävät. Häpeäkseni sanon, että olen itsekin ollut mukana tällaisessa ja pitänyt sitä raamatullisena. Usko vaihtuu tunteisiin, puhutaan uskon sanoja, kutsutaan olemattomat oleviksi, vapautetaan miljoonat omaan käyttöön - tällainen on illuusioissa elämistä.

 

Ei haluta tunnustaa tosiasioita, vaan käytetään ”käskyvaltaa”. Samalla Pyhä Henki saatetaan murheelliseksi. Hänet vaihdetaan tunnekokemuksiin. Pyhä Henki ei ole mukana ihmisen tunnekokemuksissa, vaan Hän kirkastaa sanan kautta Kristusta. Rakkautta painotetaan unohtaen, että rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa. Epäjärjestys kokouksissa on nyt Pyhän Hengen työtä ja ”kuolleiden kaavojen” rikkomista.

 

Uskonnollisista henkivalloista puhutaan enemmän kuin Kristuksesta. Ruumis nauttii, mutta pää itkee! 

Jumala on alistanut kaiken hänen jalkojensa alle ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle, pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa ja täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää. (Ef.1:22).

 

Hyvin hanakasti käytetään Efesolaiskirjettä perusteluna kaikelle ilmestystiedolle (Ef.1:17). Tässä kuitenkin hylätään se, mitä Raamattu sanoo päästä!

 

Annetaan Raamatun selittää kuka nyt on Kristuksen sijasta maan päällä, kun Hän on Isän oikealla puolella taivaassa.

Minä rukoilen Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti. (Joh.14:16)

Pyhä Henki ei esiinny Jeesuksena, eikä ota vastaan rukouksiamme. Uskovat eivät rukoile Pyhää Henkeä, vaan Taivaallista Isää Jeesuksen nimessä. Olen lukenut jonkun opettavan, että voimme rukoilla Pyhää Henkeä siinä kuin Jeesustakin. Uskovat eivät myöskään palvo tai ylistä Pyhää Henkeä, Hän ei suostu ottamaan ihmisiltä palvontaa vastaan.

 

Jos ns. ylistyksen johtajat antaisivat Pyhän Hengen johtaa ja innoittaa ylistyksen, niin se voisi kohota Jumalan valtaistuimen eteen suloisena tuoksuna.

Pyhä Henki ei ole antanut mitään kehotusta kutsua itseään.

Hän on jo saapunut olemaan kaikkien Kristuksen Jeesuksen pyhien kanssa. Ei Hän ole sellainen, joka välillä aina piipahtaa uskovien luona ja taas lähtee pois.

 

Pyhä Henki ei suostu mihinkään muuhun, kuin kirkastamaan Jeesusta Kristusta. Kristus on asetettu kaiken pääksi seurakunnalle. Pyhä Henki ei ole kenenkään käskettävissä, eikä alennu tekemään temppuja herätyksen hyväksi. Hän puolustaa Kristuksen pyhiä kaikkia saatanan valheita ja valheopetuksia vastaan. Hän johdattaa vain totuuteen, opettaa ja julistaa ainoastaan Kristuksen omaa, ei mitään muuta.

Mutta kun Totuuden Henki tulee, hän johdattaa teidät kaikkeen totuuteen. Hän ei puhu omiaan, vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa minut, sillä hän ottaa minun omastani ja ilmoittaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun. Siksi minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja ilmoittaa teille

( Joh.16:13-15) 

 

Valtateologia

Valtateologia ei ole Kristuksen omaa, eikä sen ilmestystiedon antaja ole Pyhä Henki.

Jos Pyhä Henki olisi ilmoittanut tällaista hän olisi rikkonut Kristusta vastaan. Luimme Jeesuksen omat sanat, ”Hän ei puhu omiaan”.

Vaara on eksyä totuudesta, jos hylätään sanan selkeä ilmoitus ja vaihdetaan se oman hengen antiin. Tästä valtateologiassa on kysymys.

 

Vallan delegoituminen tuli myös ”uutena ilmestystietona”. Adamille annettu ja hänen menettämänsä valta on nyt palautettu kokonaisuudessaan seurakunnalle.

Raamattu puhuu toista, Matt.28:18. Liikkeen ilmeisin tunnuspiirre on, että Raamatun jakeita irrotetaan pois asiayhteydestään ja niitä sijoitetaan mielivaltaisesti oman mielen mukaan.

 

Raamattua tulee lukea kuten on kirjoitettu. Asiayhteydet tulee säilyttää, samoin sitä tulee myös opettaa. Pitää välttää tulkintoja, jotka perustuvat sielun tunnetasolle, eikä Raamatun selkeään ilmoitukseen. Tunteet ovat pettäviä ja nojaavat enemmän näkyväisiin kuin näkymättömiin. Vanhurskas elää siitä, mitä Jumalan Sana sanoo eikä kuuntele tunteiden välittämää todistusta. Usko ei perustu tunteisiin, vaan elävään ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen ja hänen täytettyyn työhönsä.

 

Positiivinen tunnustaminen ei ole Raamatussa mainittua uskon sanaa. Harhaanjohtavaa on opetus, että Jumalan sanaa tulee tunnustaa koko ajan ääneen ja profetoida itselleen. Olosuhteita ei saa tunnustaa. Ne pitää kieltää. Sairautta ei enää ole, köyhyyttä ei tule hyväksyä, sillä sellainen ei kirkasta Jumalan kunniaa. Olosuhteille puhutaan ja profetoidaan (Hes.37:1-10).

 

Raamattu ei opeta uskon tulevan tämänkaltaisten mantrojen hokemisella. Julistettu Jumalan sana perustuu aina Jeesuksen Kristuksen tekoon, eikä ihmisen omiin suorituksiin. Opetus, että ihmisen sanoissa olisi sama voima kuin Jumalan sanoissa, on ihmisen turmeltuneen mielen synnyttämää harhaa.

 

Raamattu ei opeta olosuhteiden muuttamista. Olen ollut tekemisissä uskonliikkeen kanssa ja pannut merkille, että tällainen lihaa ruokkiva julistus saa aina kannattajia ja suurta suosiota. 

 

Jeesus puhui opetuslapsilleen:(Matt.7:15-23)” Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Heidän hedelmistään te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. Jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee huonoja hedelmiä. Ei hyvä puu voi tehdä huonoja hedelmiä eikä huono puu hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Heidän hedelmistään te siis tunnette heidät. Ei jokainen, joka sanoo: ’ Herra, Herra’ , pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’ Herra, Herra, emmekö me sinun nimessäsi profetoineet, sinun nimessäsi ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimessäsi tehneet paljon voimatekoja?’ Silloin minä julistan heille:

’Minä en ole koskaan tuntenut teitä. Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät.’ 

Jeesuksen sanojen esittämä ajankohta on edessäpäin. Kristuksen tulemus ei ole vielä tapahtunut. Jeesus puhuu hedelmästä josta heidät tunnetaan. Hedelmä Raamatussa tarkoittaa hyvää laatua eikä määrää.

Monet ovat harhautuneet siinä, kun uskonliike on saanut niin paljon ”tulosta” aikaan. Tulos ei aina tarkoita Jeesuksen ilmoittamaa hedelmää. Hedelmässä ratkaisee laatu eikä määrä. Eihän mätiä hedelmiä voi syödä. Vain sellainen hedelmä on hyvälaatuinen, joka on puhdas ja terve.

 

Raamatussa hedelmä tarkoittaa Jumalan vanhurskauden hedelmää. Se on todella hyvää ja nautittavaa. Ei mikään kristillinen toiminta ole tae siitä, että se on Jumalasta. Usein toiminta korostaa vain ihmisen osaamista ja kyvykkyyttä. Apostoli Paavalin mukaan Jumalan voima ilmenee heikkoudessa.

 

Sopisiko tällainen teologia Haginille? Hänellähän on tapana nimitellä kaikkia muita kristittyjä ”vauvakristityiksi”. Hagin ei pidä heitä edes uudestisyntyneinä.

Hagin pitää hengellisinä vauvoina niitä, jotka eivät ota auktoriteettiaan, vaadi sitä, ja rupea sitomaan tai käskemään vihollista tai parane sairauksistaan. Myöskään köyhät eivät saa häneltä ymmärtämystä, koska ”Jumalan tarkoitus ei ole, että me eläisimme köyhyydessä” ” Köyhyyden ei tule johtaa ja hallita meitä, vaan meidän tulee hallita köyhyyttä” ( Paavo Hiltunen, Super-uskovat sivu 131).

 

He pitävät itseään jumalina. Esim. Benny Hinn käyttää itsestään nimeä ”Benny Jehovah”.

Kenneth Copeland siteeraa Jeesuksen sanoja ”Minä olen” ja sanoo ”niin minäkin olen”, tarkoittaen, että hän on myös Jumala kuten Jeesus.

 

Jeesus sanoo monien tulevan ”sinä päivänä” Hänen eteensä vedoten toimintaansa Hänen nimessään. Vallan väärä tulkitseminen voi johtaa siihen, että uskova joutuu pois asemastaan joka hänellä on Kristuksessa. Asema ei tarkoita samaa kuin valta.

 

Asema kristityllä on ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Se tarkoittaa, että Kristuksessa olevat on hyväksytty Kristuksen tähden, ei itsemme tähden. Itsessämme olemme tuomitut ja kadotustuomion alaiset. Jumala hyväksyy meidät ainoastaan Poikansa ansion tähden!

Kun meidät on hyväksytty Jumala ei enää odota meiltä mitään ansioita. Jotka niihin palaavat ovat kääntyneet pois Kristuksen armosta.

 

Asemasta ulosjoutuminen on laintekoihin palaamista. Jokainen lain alla oleva on kirouksen alla. Laittomuuden tekijät ovat niitä, jotka ovat kääntyneet pois Kristuksen armosta. Uskonliikkeen yksi ominaisuus on omien tekojen teologia. Uudestisyntyneet uskovat täytyy vielä vapauttaa kaikista demonisista uskonnollisista riivaajahengistä. Ilman sitä toimenpidettä pelastus ei ole pysyvä. Kaikenlaisista uskonnollisuuden hengistä, joita sanotaan olevan kaikissa perinteisissä seurakunnissa, tulee sanoutua irti ja tulla heidän vapautettavakseen. Mihin tällainen perustuu?                     

 

Tällaisia valheita löytyy Sten Nilssonin kirjasta ”Vapauta minun kansani”:

(alkuosat lainauksia)

” monet ihmettelevät, että Hengen kasteen saaneet ja kielillä puhuvat kristityt tarvitsevat demonien karkotuksen”

Tällainen opetus on täyttä valhetta. Raamattu ei opeta missään kohden, että uudestisyntyneet tarvitsisivat jotain demonien karkotusta.

” mutta koska he ovat ottaneet vastaan Pyhän Hengen, he ovat tulleet tietoisiksi kutsumattomista vieraistaan, siteistään ja pakoistaan”

Tämä on mitä hirvittävintä harhaa ja Jeesuksen ristintyön pilkkaamista ja häpäisemistä. Kuitenkin tällaista opetusta on seurakunnissa ja raamattukouluissa. Onko tämä jo Pyhän Hengen pilkkaa, ainakin opettamista täysin vastoin Jumalan sanaa. Jotka tällaista harjoittavat tekevät sitä omaksi tuomiokseen.

 

Omien tekojen tielle kääntyneeltä Jumala odottaa koko lain täyttämistä. Kun ihminen ei siihen kykene hänestä tulee lainrikkoja, ts. laiton ja lainsuojaton. Jumalan vanhurskas laki tuomitsee hänet.

Ei ole mitään merkitystä vaikka vuoria siirtelisit Jeesuksen nimessä, muista ihmeteoista puhumattakaan. Ihminen pystyy tekemään ihmeitä sielunvoimillaan, sillä niiden takana on itse saatana. Saatana ei ole yhdessäkään ihmisessä, mutta voi lankeemuksen kautta käyttää sielun salattuja voimia ihmisen eksyttämiseksi. Tekiväthän faaraon noidatkin ihmeitä, vaikka eivät Jumalan voimassa.

 

Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoo Taivaallisen Isän tahdon tekemisen olevan tie taivasten valtakuntaan. Tietäkää siis, että ne jotka pitäytyvät uskoon, ovat Abrahamin lapsia. (Gal.3:7). 

Hänestä Raamattu käyttää nimitystä uskon isä. Abraham tuli vanhurskaaksi teoistaan, mutta ne eivät olleet hänen omia tekojaan. Hänen vanhurskautensa tuli siitä, että hän uskoi Jumalaa ja tämä teko luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Hän totteli kaikessa Jumalaa. Ei hän ollut täydellinen vaan samanlainen kuin kaikki muutkin ihmiset, mutta hän luotti Jumalaan. Hän ei epäillyt Jumalan lupausta vaikka toivoa ei vielä näkynyt. Siinä hän teki Jumalan tahdon.

 

Jeesus ilmoitti, mikä on Taivaallisen Isän tahto. Jeesus vastasi heille: ” Jumalan teko on se, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt(Joh.6:29).

 

”Että he uskovat Häneen, jonka Isä on lähettänyt”, sanoo Jeesus. Taivaallisen Isän tahto ei ollut sama kuin valtateologian opetus piskuisesta laumasta, jolle on annettu valtakunta.

 

Jumalan tahto on uskoa Jeesuksen Kristuksen täydelliseen työhön puolestamme. Siihen ei enää mahdu minkäänlainen Jeesuksen työn paikkaaminen.

Yksi oppi ylitse muiden - kaikkein räikein ja hirvittävin - on oppi Jeesuksen hengellisestä kuolemasta. Jo ennen Haginia vaikutti mies nimeltä E.W. Kenyon, jota voidaan hyvällä syyllä pitää tämän harhaopin isänä. Kenyonin elämäntaustoja tutkineet ovat arvelleet hänellä olleen yhteyksiä kristilliseen tieteeseen, jolla ei ole mitään tekemistä elävän uskon eikä Kristuksen kanssa. Näitä harhoja Kenyon viljeli kirjoissaan.

 

Lainaukset Paavo Hiltusen kirjasta ”Super-uskovat” :

”kärsittyään fyysisen kuoleman Hänen henkensä vietiin helvettiin, jossa Hänet köytettiin synnin ja sairauden kahleilla ja kaikella saatanan pahuudella”

Tämä on valtateologiaa, jossa sankarin osaa näyttelee saatana. Raamattu opettaa meille, että Kristus kärsi lihassa kuoleman ristinpuulla syntiemme tähden ja sen jälkeen meni alas tuonelaan, eikä helvettiin. Kristusta ei viety sinne vankina, vaan hän astui sinne voittajana, synnin ja saatanan vallan kukistajana.

 

”hänet tehtiin synniksi ja hän otti itselleen saatanan pahan luonnon. Siksi Jumala hylkäsi hänet. Hän ei enää ollut hänen isänsä, koska saatana nyt oli hänen herransa”

Raamatun mukaan Jeesus oli synnitön, eikä missään vaiheessa tullut osalliseksi saatanan luonnosta. Jeesuksen sanat ”Jumalani miksi minut hylkäsit” on tässä harhaopissa tulkittu väärin. Raamatun mukaan Jeesus kantoi koko ihmiskunnan syntikuorman ruumiissaan ristinpuulla. Hän joutui tekemään sen täysin yksin ja vapaaehtoisesti. Herra tunsi pohjatonta yksinäisyyttä ja kauhua henkivaltojen painostuksessa. Ps.22 puhuu näistä tapahtumista. Jeesus ei kuollut Jumalan hylkäämänä, niin kuin uskonliike opettaa, vaan Hän lausuu sanat ”Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni”. Hän antoi henkensä Isän käsiin, eikä saatanan käsiin.

 

”Kaikkivaltias Jumala nousi taivaassa ylös valtaistuimeltaan ja huusi: ”Se on täytetty! Se riittää!

Silloin Jumala saattoi sanoa: ” Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.” Tuona hetkenä helvetissä syntikysymys oli ratkaistu”

Tässä vääristetään kaikki Raamatun totuudellinen ilmoitus. Jeesuksen sanat ristillä on siirretty Jumalalle, joka taivaassa huutaa ”se on täytetty”. Samoin tämän valheen mukaan Jeesus maksoi syntiemme sovituksesta hinnan saatanalle, eikä Jumalalle.

Jotta oppi Jeesuksen hengellisestä kuolemasta voitaisiin perustella Raamatulla, tarvittiin vielä yksi valhe lisää. Jeesuksen täytyi sen tähden uudestisyntyä. Tällaisesta ei Raamatussa puhuta yhtään mitään.

 

Myöhemmin kaikki uskonliikkeen julistajat ja kirjoittajat ovat toistaneet tätä harhaoppia. Tällaisen opin levittäjiä odottaa hirmuinen Jumalan vihan ja tuomion päivä.

 

Juuri tämä vallan houkutus on liikkeen kasvun salaisuus tai ennemminkin sen kirous. Vallanhakuiset ihmiset syttyvät hyvin nopeasti näihin kirjoituksiin ja julistukseen. Joukkomielisyydessä voi olla saatanakin mukana, sillä samanmielisyys ei ole sitä yksimielisyyttä, josta Raamattu puhuu tarkoittaessaan uskovien kokoontumista yhteen.

 

Tärkeää on, että ollaan yksimielisiä siitä mitä Jumalan Sana sanoo, eikä siitä mitä ihminen sanoo. Menneinä vuosikymmeninä tässä maassa oli voimakas työväenliike. Laulut ja palopuheet olivat tuon liikkeen voimavara ja niistä se ammensi tukea ja suosiota.

Sama menetelmä nähdään myös niiden joukossa, jotka eivät pitäydy yksin Jumalan Sanaan, vaan joille ulkonainen on tärkeämpää. He kokoontuvat usein yhteen ja profetoivat toisilleen oman sielunsa näkyjä. Seurakunnille lupaillaan räjähdysmäistä kasvua, usein kymmenkertaista. Kaikki ihmeet ja merkit ovat ensimmäisenä suosikkilistalla.

 

Profetiat, jotka perustuvat ihmisten tekoihin, ovat hyvin yleisiä. Tässä ote profetiasta, joka on tullut Australiassa Nancy Gunderin kautta ( häntä pidetään tietyissä piireissä profeettana).

Näky vapauttamisesta:

Olin Bundabergissa(Australian Pohjois-Queenslandissa) kolme viikkoa ja vierailin pienessä kirkossa, joka rakastaa Herraa suuresti ja ihmeellisiä asioita on tapahtunut heille. Ihastuttava lady nimeltään May Vanstone oli rukoilemassa kanssani Suomen puolesta. Minä sain synnytystuskat ja menin läpi synnytyksen siihen saakka, kunnes lapsi syntyi. May näki suuren lumipallon tulevan kohti ja räjähtävän. Sitten se tuli jälleen palloksi ja tuntui pysähtyvän hetkeksi. Herra sanoi (sanoman Annelle): Minun profeetallinen sanani tulee menemään eteenpäin. Tyttäreni, minä näen sinun nousevan ruskeaa karhua vastaan, joka on tämä demonivoima Suomen yllä ja pitää sitä vankinaan ja pelon alla. Minä näen sinun nousevan karhun yläpuolelle ja tuo karhu tulee makaamaan allasi peläten sinua. Sinä tulet rikkomaan tämän otteen Suomen kansan yltä. Toinen kanssamme ollut lady näki näyssä sinut, Anne, kopauttelemassa kantapäitäsi yhteen niin, että pamahti. (Samaan aikaan Brisbanessa Anne joutui Pyhän Hengen voiman alle kokouksessa ja alkoi profeetallisesti kopautella kantapäitään yhteen. Hän ei tiennyt mitään Nancyn ja tämän kumppaneiden samaan aikaan saamista ilmestyksistä eikä esirukouksesta Suomen puolesta). Hiljakkoin olen nähnyt monien susien lähestyvän laaksoa. Laakson toisessa päässä oli ikään kuin metalliasuisia miehiä, jotka tulivat alas samaan suuntaan. Jostain ilmestyi massiivisen iso lumipallo, joka syöksyi alas ja murskasi nämä metallimiehet allensa. Viime sunnuntaiaamuna näin rukouksessa suuren jäävuoren tulevan alas. Vuorella piileskeli susilauma. Herra sanoi: Minä tulen toteuttamaan profeetallisen näkyni Suomessa omalla ajallani. Tuossa maassa tulee olemaan suuri puhdistus ja minun omani päästetään vapaaksi. (Mikkelin Cityseurakunta: Profetaalisia sanomia).

 

Nämä vapautussanomat puhuvat puolestaan, mistä hengestä ja profeetoista ne ovat lähtöisin. Tällaiset sanomat ovat hyvin suosittuja ja suorastaan imartelevia. Niiden aitoutta ei edes epäillä.  Profetian sanomat, jotka korostavat ihmistä ratkaisevana tekijänä, voidaan hyljätä saman tien. Jumala ei ole sellainen, joka puhelee jotain ihmistä miellyttääkseen.

 

Tällainen kengänkantojen kopauttelu ei ole merkki asian aitoudesta. Se on hengellisen sodankäynnin tuntomerkki. Jalkaa poljetaan ja sidotaan henkivaltoja, huudetaan ja kopautellaan kantoja yhteen. Ei se puhu mitään siitä, että henkilö on Pyhän Hengen voiman alla. Tällaiset ovat hyvin tyypillisiä tässä liikkeessä. Autetaan Jumalaa, että Hän voisi toimia.

 

Jumalaa ei estä henkivallat, olkoot ne vaikka karhun näköisiä. Liikkeen kustantamat kirjat suorastaan tulvivat mitä vakuuttavimpia näkyjä ja ilmestyksiä. ja kaikki on muka suoraan taivaasta!

Joka on paljon lukenut näitä kirjoja, näkee myös niiden mukaisia näkyjä ja profetoi niiden mukaisia profetioita. Tämäkin ”näky-profetia” on sekava ja täynnä mielikuvitushahmoja.

Mitä Jeesus sanookaan sokeista taluttajista? Molemmat lankeavat samaan kuoppaan.

 

Lopputulokseksi jää, että valtateologiassa ei ole mitään hyvää. Sitä tulee karttaa, eikä olla missään tekemisissä sellaisen kanssa.

 

Kehotan sinua vakavasti Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva elävät ja kuolleet, hänen ilmestymisensä ja hänen valtakuntansa kautta: saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita ja kehota, kaikin tavoin kärsivällisesti opettaen. Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät kärsi tervettä oppia vaan omien himojensa mukaan haalivat itselleen opettajia korvasyyhyynsä. He kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät tarujen puoleen.( 2Tim.4:1-4)

 

 

Lähdekirjallisuus:  

Vapauta minun kansani   Sten Nilsson

Super-uskovat  Paavo Hiltunen

Kulissien Takana Yves Brault

Uutiskirje Glopal Power Evangelism  Glory Backman

(Jumalan rakkaus yllätti  Rodney Howard-Brownin kokouksessa)

(Jumala näytti Nigeriasta)

Mikkelin Cityseurakunta Profetaalisia sanomia/ koonnut A-MP-Stockhus

(Näky vapauttamisesta ) http://www.koti.reimari.net

Pastorin palsta  Håkan Westergård

( Minä en häpeä evankeliumia)   http://www.elamansana.fi

Raamattu Kansalle (RK)

Novum osa 4 s.12

 

                                                                             

Veikko Oinas

                                                                                                  

v.oinas@luukku.com