Marian kolmet kasvot
Paavo Hiltunen
Johdanto
"TIEDÄTTEKÖ,
ETTÄ Suomen evankelisluterilainen kirkko saattaa saada piankin uuden
Tunnustuskirjan?
Kahdenkymmenenviiden vuoden pähkäilyjen
jälkeen Luterilainen maailmanliitto (LML) ja roomalaiskatolinen kirkko (RKK)
ovat laatineet paperin, jolla on ällistyttävä nimi: Yhteinen julistus
vanhurskauttamisopista. Suomen kirkolliskokous alkaa tutkiskella paperia
marraskuussa 1997 ja lopullinen päätös sen suhteen tehdään toukokuussa 1998.
Ellei ihmettä tapahdu, näyttää valitettavasti siltä,
että kirkolliskokous tulee ykseydelle vihkiytyneitten piispojen johdolla hyväksymään
julistuksen. Ovathan Pohjoismaiden ja Baltian luterilaiset kirkot jo lokakuussa
1992 sopineet yhteistyöstä Britannian ja Irlannin anglikaanisten kirkkojen kanssa
ns. Porvoon yhteisellä julkilausumalla. Miksei sitten Roomankin kanssa?
Kertoohan paavi Johannes Paavali II kiertokirjeessä Ut
unum sint (Että he yhtä olisivat) 25.5.1995,
että kun hän valtiovierailunsa aikana kesäkuussa 1989 johti eukaristian viettoa
Helsingin jäähallissa, ”luterilaiset piispat
astuivat selebrantin (juhlijan, so. paavin) eteen. He
halusivat sovintoa ilmaisevalla eleellä tuoda julki voimakkaan kaipauksensa sen
ajan koittamisesta, jolloin me; katolilaiset ja luterilaiset, voisimme
osallistua samaan eukaristiaan. Nyt he halusivat saada selebrantilta
siunauksen. Annoin heille siunauksen koko rakkaudestani. Sama hyvin merkittävä
ele nähtiin uudelleen Roomassa, messussa, jota vietettiin 6.10.1991 pyhän
Birgitan pyhäksi julistamisen 600-vuotisjuhlassa.”
Fides 17/91
kirjoitti samasta tapahtumasta: ”Hetki oli
täynnä tihentynyttä tietoisuutta siitä, että tuona hetkenä astuttiin
peruuttamaton uusi askel kirkkojen täyttä sakramentti- ja elämänyhteyttä kohti.”
Fides on Suomen
roomalaiskatolisen kirkon lehti.
Kun
Helsingin Sanomat tiedusteli arkkipiispa John Vikströmiltä, mikä on hänen
suurin unelmansa, arkkipiispa vastasi: ”Odotan
Kristuksen kirkon yhteyden ja ykseyden palauttamista. Muistutan, että kyseessä
on unelma eikä utopia, sillä uskon sen toteutuvan.”
Julistuksessa todetaan: ”Me
kiitämme Herraa tästä ratkaisevasta askeleesta kirkollisen jakaantumisen
korjaamisessa. Rukoilemme Pyhää Henkeä johtamaan meitä eteenpäin kohti näkyvää
ykseyttä, joka on Kristuksen tahto.”
Tämän jälkeen LML:n on
neuvoteltava RKK:n kanssa vielä sellaisista
kysymyksistä kuin Jumalan sanan ja kirkon opin (tradition) välinen suhde, oppi
kirkosta, kirkollinen vallankäyttö, kirkon ykseys, virat ja sakramentit. ”Olemme vakuuttuneita siitä, että saavutettu
yhteisymmärrys antaa sellaiselle selvitykselle kestävän perustan.”
Totta kai sellaiset pikkuasiat kuin paavin valta, Marian
tehtävä "armojen jakajattarena", transsubstantiaatio-oppi
ja kiirastuli, vain muutamia mainitakseni, voidaan hoitaa kädenkäänteessä, kun
hissiin on kerran astuttu!
Luterilaiset myyvät nahkansa halvalla. Rooma ei muuta
mitään, mutta kirkolliskokouksen hyväksyvä päätös merkitsisi luterilaisuuden
hautajaisia.
Julistuksessa vakuutetaan edelleen: ”Luterilaiset kirkot
ja roomalaiskatolinen kirkko jatkavat ponnisteluaan yhteisymmärryksen
syventämiseksi niin, että se kantaa hedelmää kirkollisessa opissa ja
kirkollisessa elämässä.
Suomalainen sananlasku sanoo: "Kun pirulle antaa
pikkusormen, se vie koko käden." .
Kiertokirjeessään paavi puhuu jo luterilaisista
kirkoista "RKK:n osakirkkoina".
Toukokuun 1998
jälkeen eroaminen RKK:sta on yhtä mahdotonta kuin
eroaminen EU:sta, johon meneminen, hoidettiin yhtä salakavalasti kuin nyt
Roomaan meno. Viedäänkö meitä väkisin Brysseliin, kysyttiin silloin. Nyt
voidaan kysyä: "Viedäänkö meitä väkisin Roomaan?" Kirkkorahvaalle ei
kerrota menon syytä ja kysymyksiin vastataan: "Luottakaa meihin, me tiedämme
mikä on kirkolle parasta".
Jos Martti Luther
lukisi Yhteisen julistuksen vanhurskauttamisopista, hän pitäisi sitä
käsittämättömänä hölynpölynä, repisi sen pieniksi palasiksi ja purskahtaisi
itkuun. "Kehtaattekin, ryökäleet, käyttää nimeäni kirkkonne nimessä.
Evankelisluterilainen muka!!! Ettepä te paljon
ymmärtäneet opistani. Hävetkää, lurjukset! Te myitte kalliin uskonpuhdistuksen
hernekeitosta minun pahimmille vastustajilleni."
Taivaan torilla tätä Yhteistä julistusta kutsuttaneen nimellä HÄPEÄ.
Heränneet papit ovat jo kokouksissaan
väläytelleet mahdollisuutta viedä lampaansa pois ryvettyneestä kirkosta ja
perustaa tunnustuksellinen luterilainen kirkko. Uuden piispankin valitsemisesta
on ollut puhetta Norjan tapaan. Siellähän äskettäin näin tehtiin.
Elämme siis maailmanhistoriallista käännettä kirkkojen elämässä, mikä kertoo Antikristuksen noususta, maailmankirkon perustamisesta ja lopulta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulosta.
Omituista on, että mullistava hanke ei näy lehtien
otsikoissa. Kalliot halkeilevat, mutta media on vaiti. RKK on kuin tabu. Sitä
ei saa loukata eikä sen aikeita epäillä. Se on "turvallinen isosisko'
jonka syliin meneminen on "luonnollinen ajan vaatima askel".
Visusti hiljaa on myös kirkollinen ruohonjuuritaso,
seurakunnat. Onko nekin hyssytelty vaikenemaan?
On häpeä, ettei Suomessa ole julkisuudessa puitu tätä kirkollista suomettumista ja rähmälläänoloa Rooman suuntaan, joka tunnustuksellisesta luterilaisesta tuntuu vielä pahemmalta kuin Euroopan Unioniin meno. Tässähän on kysymys paljon enemmästä: sielujen pelastuksesta. Tässä ollaan myymässä luterilaisille kovin kallista uskonpuhdistuksen aarretta!
Profetia toteutuu
täsmällisesti
Elämme nyt ajassa, josta on kirjoitettu: Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla.
Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin
tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja,
joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan,
niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. (2 Tess. 2:3, 4).
Uusi Tunnustuskirja?
Elämme laittomuuden aikaa. Muuten ei LML:n
neuvotteluja Rooman kanssa voi ymmärtää. Ne ovat luterilaisten
Tunnustuskirjojen vastaiset. Neuvottelijat rikkovat kirkkolakia ja virkavalansa,
jossa
he ovat sitoutuneet puolustamaan Raamattua ja
tunnustusta. Kristuskeskeinen tunnustuksestaan
kiinni pitävä kirkko ei koskaan olisi ryhtynyt moisiin neuvotteluihin.
"Eikö
kirkko jo kaatunut, kun se lähti neuvottelemaan yhteyden palauttamisesta Rooman
kanssa", kysyttiin aiheellisesti eräässä seminaarissa. "Ovatko ne piispat
oikeita piispoja, jotka hyväksyvät Yhteisen julistuksen, jossa tunnustus
vesitetään?”
Kummallista on, että Julistus voidaan hyväksyä,
vaikka molempien kirkkojen Tunnustuskirjat ovat yhä sellaisinaan voimassa.
Miten Julistuksessa ilmaistu oppi suhtautuu voimassa oleviin tunnustuksiin?
Kun asiakirjassa puhutaan "tässä julistuksessa esitetystä opista", se
asetetaan kirkkojen tunnustusten rinnalle. ”Ellei
julistuksen ja tunnustuskirjojen suhdetta määritellä tarkemmin, asiakirjasta
on ekumeenisen julistuksen sijasta vaarassa tulla vanhojen tunnustusten
yläpuolelle asettuva uusi tunnustuskirja.”
Näin toteavat 12 ”vanhauskoisen” ryhmän edustajat 6.5.1997 laaditussa kannanotossa.
Julistuksessa on ainoastaan kartoitettu ja kirjattu
osapuolten näkemykset vanhurskauttamisesta. Siitä huolimatta väitetään, että "luterilaisten
ja katolilaisten välillä vallitsee yksimielisyys vanhurskauttamisopin
perustotuuksista" ja että "tämän konsensuksen valossa voidaan sallia...
jäljelle jäävät erot" -
joiden väitetään koskevan vain kieltä, teologisia muotoiluja ja
korostuksia siitä, miten vanhurskauttaminen ymmärretään.
Johtopäätös on ovela: ”Siten luterilainen ja katolinen vanhurskauttamisuskon muotoilu ovat eroistaan huolimatta avoimia toinen toiselleen, eivätkä ne kumoa perusasioissa vallitsevaa yksimielisyyttä.” Mahdoitteko pysyä mukana tässä pyörityksessä?
Kaiken
kukkuraksi nämä jesuiitat vaativat "että konsensuksemme
vanhurskauttamisopin perustotuuksista tulee ilmetä ja osoittaa merkityksensä
kirkkojen opissa ja käytännössä." Kunhan ensin tietäisimme, mitä nämä
"perustotuudet" oikein ovat! Onko asiakirja näin kiemurainen siksi,
että sen perusteella voidaan väittää mitä tahansa? Totuushan on, ettei
luterilaista ja katolista vanhurskauttamisoppia voi millään sovittaa yhteen.
Ne ovat yhtä kaukana toisistaan kuin taivas on maasta.
Kenties meidän
ei pidäkään syyttää. yksinomaan RKK:a siitä
onnettomasta, tilanteesta, johon nyt pelastusopin suhteen ollaan menossa.
Tutkittuaan LML:n asiakirjat eräs tutkija totesi concordia-seminaarissa, että LML on itsenäisesti ja
innokkaasti ajanut oppineuvotteluja Rooman kanssa. Vuonna 1977 se päätti, mikä
on konsensus: se kanta, mihin enemmistö päätyy ja josta suurimmaksi osaksi ollaan yhtä mieltä! Tämä
selittää Yhteisen julistuksen kummallisen
sisällön.
Tällaista "konsensusta" LML kutsuu nimillä sovellettu
erilaisuus ja yhteys erilaisuudessa.
Erilaisuudet rikastuttavat ykseyttä! Mikään ei enää ole ehdotonta, tunnustakaamme siis suhteellisuus! Mutta eikö tällainen yksimielisyys ole silmänkääntötemppu, jota katoamistemppujen mestari, taikuri David Copperfieldkin kadehtisi?
Vanhaa harhaoppia
Se vanhurskauttamisoppi, johon luterilainen kirkko
teologiensa vaikutuksesta nyt yhä enemmän taipuu täyttääkseen sisäänpääsyehdot
Rooman kirkkoon, on itse asiassa vanhaa, Tunnustuskirjoissa kerrottua
harhaoppia, osianderilaisuutta. Jumaluusopin professori Andreas Osiander (k.1552) oli ensimmäinen, joka määrätietoisesti
luopui Lutherin vanhurskauttamisopista. Hän oli vuonna 1537 yksi Schmalkaldenin uskonkohtien allekirjoittajista luvaten
pysyä vanhurskauttamisopissa "luhistukoot sitten taivas ja
maa". Lutherin kuoltua 1546 hän kuitenkin kirjoitti
aivan toista: ”Vanhurskauttaminen ei ole sitä,
että Jumala julistaa ihmisen vanhurskaaksi Kristuksen ristintyön tähden, vaan
että hän todella tekee hänet sisällisesti siksi. Se
ei ole ihmisen ulkopuolella olevan vanhurskauden hyväksemme lukemista, vaan
todellisen vanhurskauden ihmiseen vuodattamista. Se ei ole tuomioistuintointa
ihmisen tilasta Jumalan edessä, vaan eräänlaista ihmisen lääkitystä. Se ei ole
"vierasta vanhurskautta" - Lutherin käyttämä sanonta vaan uskovassa
syntynyt uusi tila, joka ei ole täydellinen vaan asteettain
kehittyvä.
Sen mukaan
vanhurskauttaminen ei ole milloinkaan valmis. Se vastaa suunnilleen
esivanhempiemme alkuvanhurskautta. Kristus on tosin hankkinut hyvityksen
synneistämme, mutta siten hän ei ole saanut aikaan meidän vanhurskautustamme.
Se vain auttaa sen palauttamista. Usko ei vanhurskauta sentähden,
että se omistaa Kristuksen ansion - se on liian helppo asia, historiallisen tosiasian
uskomista - vaan sentähden, että se yhdistää meidät
jumalalliseen luontoon, määrättömään ja rajattomaan Jumalan vanhurskauteen.”
Tunnustuskirjat totesivat, että Osianderin
oppi teki mitättömäksi uskonpuhdistuksen pääsaavutuksen ja avasi oven katoliselle
ajattelulle. Aivan samoin kuin Osiander syrjäytti
Kristuksen ansion hyväksemme lukemisen korostamalla Hänen sisäistä vaikutustaan
meissä, syrjäytyy hyväksemme lukeminen katolisessa opissa vuodatetun armon
tieltä. Mutta silloin objektiivinen, meistä riippumaton pelastuksemme perusta
särkyy kokonaan ja sen sijaan tulee salaperäinen meissä oleva subjektiivisuus
omantunnon rauhan perustaksi.
Osianderin oppi riisti
kristityiltä pelastusvarmuuden ja rauhan. Se näyttääkin olleen Jumalan
vastustajan päämäärä hänen sepittäessään tällaisen opin. Hukassa me poloiset
olisimme, jos meidän pitäisi itsestämme tonkia pelastuksemme perustus.
Tästä on nykyisessä oppitaistelussa jälleen kysymys. Katolismi yrittää luikertaa kirkkoomme ja ryöstää meiltä
sen Lutherin löytämän ihanan totuuden, että meidät on taivaan torilla, taivaan
tuomioistuimessa, Korkeimman päätöksellä ikiajoiksi syyttömiksi julistettu ja
vapautettu kaikista syytteistä yksinomaan sentähden, että
Jumalan Poika otti päällensä kaikki meidän syntimme ja kärsi ristinpuussa lain
niistä määräämän rangaistuksen - kuoleman.
Koska Kristus kuolemallaan ja kärsimisellään täytti
lain ja sovitti meidät Jumalan kanssa, meillä on rauha Hänen kanssaan ja
sisäinen varmuus iankaikkisesta elämästä. Tuo yksi ainoa sovitusuhri riittää.
Sitä ei saa uusia, kuten roomalaiset tekevät eukaristiassaan. Tällaisen Sijaisen
me tarvitsemme, ei paavi-sijaista. Tämä armollinen sovitus, eli syntien
anteeksiantamus lahjoitetaan meille sulasta armosta ainoan välimiehen
Kristuksen ainoan ansion tähden, ja Se vastaanotetaan ainoastaan uskon kautta
evankeliumin sanaan luottaen.
Mutta RKK ei vieläkään usko tähän, vaan tarvitsee
lisäksi Marian ja kaikkien pyhimysten ansiot, messu-uhrit ja hyvät teot. Eivätkä
nekään vielä riitä, vaan ihmisraukan on kuoltuaan mentävä vielä kiirastuleen
määräämättömäksi ajaksi. Aikaa voi tosin hieman lyhentää kuolleiden puolesta
pidettävillä messuilla - jos kykenee ne maksamaan. Katolilaisilla ei ole
koskaan rauhaa, ei toivoa, ei iloa! Eikö näille raukoille pitäisi julistaa
evankeliumia? Tietysti pitäisi, mutta senkin paholainen heiltä kieltää: yksi näiden
neuvotte1ujen tavoitteista on, että
vastapuoli hyväksyisi RKK:n kristilliseksi kirkoksi
ja kaikki sen kastetut jäsenet kristityiksi.
Yhdysvalloissa eräät evankeliset ja helluntailaiset ryhmät ovat 1994
tehneet RKK:n kanssa sopimuksen, jolla kielletään
vastapuolen jäsenten käännyttäminen. Kunhan kaikki sopimukset on tehty,
katolilaiset eivät enää saa kirkkonsa ulkopuolelta, oikeata evankeliumia, vaan
ovat suljetut vankilaansa, kiitos tyhmien protestanttisten kirkonjohtajien.
Syntikysymys
erottaa edelleen
Kirkkojen näkemyserot tulevat esille erityisesti siinä,
miten osapuolet ymmärtävät ihmisen syntisyyden. Luterilaisina me pidämme
luovuttamattomana oppia jumalattoman vanhurskauttamisesta. Se on Raamatun
opetus (Room. 3:23,24; 4:5) ja uskonpuhdistuksen kallein helmi. Kristuksen
armahtama ihminen on "samalla kertaa syntinen ja vanhurskas". Ihminen
pysyy kasteen ja uudestisyntymisen jälkeenkin kokonaan syntisenä.
Tätä näkemystä katolilaiset eivät hyväksy. He
katsovat perinteisen oppinsa mukaisesti, että sydämiin vuodatettu armo eli ns.
pyhittävä armo poistaa kaiken, mikä on "todella" syntiä. Siksi he
eivät pidä syntiin viettelevää taipumusta (konkupissenssi)
varsinaisesti syntinä. Näin suuri ristiriita vanhurskauttamisopin perusteissa
ei anna riittävää pohjaa yksimielisyydelle.
Monta
totuutta
Yhteinen julistus paljastaa kauhistuttavan
asian, joka tähän saakka on pysynyt teologien sisäpiirissä: niillä, jotka
yrittävät sovittaa yhteen luterilaista ja katolista uskoa, ei ole (enää) yhtä
totuutta. Totuuksia on monta. Yksi niistä on luterilainen vanhurskauttamisoppi
ja toinen katolinen. Kukin saa valita itselleen totuuden, joka puhuttelee ja
tuntuu sopivalta. Jos saat enemmän katolilaisten opettamasta pelastumisesta,
mitäpä siitä, kunhan sinulla vain on hyvä mieli! Oleellista on vain se, mikä
liikkuu ihmisen sisällä ja miten ihminen asiat kokee.
Ekumeeniseen liikkeeseen, josta on tullut uusi
vapahtaja, kuuluu halukkuus tunnustaa arvojen ja näkemysten moninaisuus. Mutta
sehän johtaa hengelliseen itsemurhaan. Se joka luopuu omasta vakaumuksestaan,
ei voi pysyä pystyssä yksin eikä ryhmässä. Luterilaiset kirkot ovat
tunnustuksistaan luopuessaan vaarassa ajautua kirkkojen kuolemaan, jonka
ensimmäinen merkki on evankelioimisinnon hiipuminen. Väärin käsitetty
suvaitsevaisuus ja pehmeys on todellisuudessa
hengellistä sairautta.
Nyt ollaan menossa massaliikkeeseen, jonka
pyrkimyksenä on hylätä voimakkaat uskonnolliset vakaumukset ja välttää
väittelyä ja kiistoja opista. Kaikki uskonnot ovat Jumalan ilmoitusta, sanotaan.
Kirkot alkavat olla niin ekumenisoituja, ettei niillä
ole enää mitään yksiselitteistä kantaa mistään oppikysymyksestä. Kaikki on
suhteellista.
Aito
totuudenrakkaus vaatii kuitenkin ehdottomasti, että erot eri uskontojen välillä
pysyvät siloittamattomina ja sovittamattomina.
Piittaamattomuus totuudesta ja väärä rauhanrakkaus yrittävät siltojen
rakentamista yli kuilujen, jotka erottavat Jumalan sanan ainutlaatuisen
ilmoituksen kaikista muista uskonnoista.
Yhteistä julistusta on pidettävä yhtenä
tällaisena sillan rakentamisena. Tuntuu irvokkaalta, että tällaista ihmistekoista
rakennelmaa aiotaan - kaiketi varsin tyytyväisenä - esitellä kirkolliskokouksen
jäsenille.
Vakavien kirkollisten erojen peittely johtaa yleiseen
välinpitämättömyyteen pelastusasiassa. Se asettaa kirkot ja niiden opit
liukkaalle pinnalle lähelle synkretismin kuilua. Jotta kirkot voitaisiin saattaa
yhteen, on välttämätöntä vähentää opillisia eroja ja lisätä seremonioita ja
rituaaleja. Juuri näin nyt tapahtuu.
Kun toimitaan ikään kuin luterilaisuus ja
roomalaiskatolisuus olisivat yksinkertaisesti vain saman kristillisen teeman eri
muunnelmia, joudutaan pois Raamatun totuudesta. Kun "harhaoppi" ei enää
merkitse mitään ja "pakanuus" siirretään kuuluvaksi jo ohitettuun
opilliseen aikakauteen, kohtaamme hyvin todellisen vaaran sekoittaa kristikunnan
hengellisessä keskuksessa elävä Jumala ja epäjumalat. Tällöin ei tehtävänä enää
nähdä Kristuksen evankeliumin voimallista julistamista jokaiselle ihmiselle,
vaan tavoitteena on kristillisten jälkien etsiminen muista uskonnoista.
Dialogi ja maailmanyhteisö ovat tämän johdosta vaarassa muuttua uudeksi
jumalaksi, toiseksi vapahtajaksi, ja ekumeniasta voi tulla yleisen teologisen
sekoittumisprosessin synkretistinen syöveri.
Rooma
ei muutu ikinä
Luterilaiset ekumeenikot
väittävät, että Rooma on muuttunut. Heidän pitäisi lukea, mitä katolilaiset
itse sanovat.
Tässä arvovaltaisin todistus.
RKK:n kristillisen yhteyden edistämisen neuvoston
johtaja, kardinaali Augustin Bea sanoo: ”Niin pian kuin he (protestantit) ovat oppineet
tuntemaan jälleen totuuden, sen totuuden, josta kirkko (= RKK) ei voi poiketa,
tulevat kaikki takaisin palaavat lapset löytämään kirkossa äidin... Ei voi
tulla kysymykseenkään, että konsiili voisi tehdä
myönnytyksiä uskonkappaleitten, katolisen uskonopin alueella. Olisi, väärinymmärrettyä
rakkautta yhteyttä ja eronneita veljiä (protestantteja) kohtaan, jos heidän
annettaisiin toivoa, että Rooman kirkko vaatisi heiltä yhdistymisen
saavuttamiseksi vain "olennaisten" uskonkappaleitten tunnustamista,
ja että se itse mahdollisesti luopuisi Trenton
kirkolliskokouksessa hyväksytyistä uskonsäädöksistä tai suostuisi tarkistamaan
kantansa kirkkojen johtoasemasta tai paavin erehtymättömyydestä. Minkä kirkko
on kerran uskonkappaleeksi julistanut, sen se on tehnyt Pyhän Hengen kautta
Jumalan ilmaisemana totuutena.”
Rooma ymmärtää, että ehdottomuus opissa on sen paras mainosvaltti
relatiivisuudessaan syvälle vajonneiden protestanttisten kirkkojen keskellä.
Niiden taas, jotka kuvittelevat, että RKK olisi
luopunut ansio-opistaan pelastusasiassa, olisi tärkeätä lukea paavi Johannes
Paavali II:n auktoritatiivinen lausunto haastattelukirjassa Uskalla toivoa,
joka on ilmestynyt myös suomeksi. ”Hyvä
elämä on pelastuksen ehto, eikä pelastusta voi saavuttaa ilman armoa. Loppujen
lopuksi vain Jumala voi pelastaa ihmisen, mutta Hän vaatii ihmiseltä
yhteistyötä. Se että ihminen pystyy tekemään yhteistyötä Jumalan kanssa, osoittaa
hänen todellisen suuruutensa. Käsitys, jonka mukaan ihminen on kutsuttu yhteistyöhön
Jumalan kanssa kaikessa niin, että hän siten pääsee lähestymään elämän
perimmäistä tarkoitusta, pelastumista ja jumalallistumista (sic!), ilmeni idän perinteen synergiaopissa. Jumalan kanssa
ihminen "luo" maailman, Jumalan kanssa ihminen "luo" oman
henkilökohtaisen pelastuksensa. Ihmisen jumalallistuminen
tulee Jumalalta,
mutta sitä varten hänen on toimittava yhteistyössä Jumalan kanssa.”
Olisi tärkeämpää lukea paavin yksinkertaisia sanoja kuin
teologien monimutkaisia tulkintoja.
Yhteisen
julistuksen todellinen tarkoitus
Roomalaiskatolilaiset olivat tarkkailijoina LML:n neljännessä yleiskokouksessa Helsingissä 1963. He
katselivat, miten LML antautui historiallis-kriittiselle Raamatun
tutkimismetodille ja modernismille. Luterilaiset eivät keskenäänkään voineet
sopia vanhurskauttamisopista ja syrjäyttivät tunnustuskirjansa. Kokous totesi:
”Vanhurskauttaminen on vain yksi symboli monien
joukossa, Se ei erityisen hyvin kosketa nykypäivän eksistentiaalisia
kysymyksiä, jotka ovat radikaalisti toisia kuin Lutherin tai Trenton isien kysymykset. Vanhurskauttamisoppi on suuressa
määrin irrelevantti nykypäivänä ja täten sivuun työnnettävä.”
Kun RKK näki luterilaisten kirkkojen surkean opillisen tilan, se tuli mukaan ekumeeniseen toimintaan. RKK:n käsityksen mukaan nykyajan luterilaiset kirkot eivät enää edusta samaa kantaa vanhurskauttamisopissa kuin uskonpuhdistajat. LML:n vuoden 1963 yleiskokouksen ja Vatikaani II:n (1962-1965) välillä on selvä looginen yhteys. On helppo neuvotella sellaisen kanssa, joka ei edes tunne esillä olevaa asiaa.
RKK on muuttanut
taktiikkansa. Nyt se osaa myös hymyillä. Sen tavoite on kuitenkin edelleen sama
kuin aina ennenkin: kaikkien "eronneiden veljien" ja kaikkien
kristillisten kirkkojen ja muiden uskontojen saattaminen sen herruuden alle.
Se uskoo Kristuksen luovuttaneen paaville ja hänen kirkolleen kaikkivallan hallita maailmaa sijaishallitsijana Kristuksen
tulemukseen asti.
Kun LML ei ole enää sen opillisena vastuksena, se voi
nyt avoimesti paljastaa antikristillisyytensä. Se pitää julkisesti Kristuksen
suorittamaan sijaishyvitykseen perustuvaa vanhurskauttamisoppia
harhakäsityksenä – sanokoot sen neuvottelijat mitä tahansa - ja antaa
pakanoille, jopa ateisteillekin, pelastumisen mahdollisuuden omilla suorituksillaan
ilman parannusta. Se kutsuu heitä "anonyymeiksi katililaisiksi”.
Tämä 'on RKK:n mielestä
”armon universaalisuutta”. Selkokielellä se on vallanhimon universaalisuutta,
jota paavi toteuttaa kokoamalla kaikkien kirkkojen ja uskontojen edustajia
neuvonpitoon.
Paavi on alusta lähtien suunnitellut tarkoin, kuinka hän
voisi kalastaa protestantit takaisin valtansa alle. Käännekohtana oli Vatikaani
II, jossa RKK määritteli suhteensa ekumeniaan ja antoi julkilausuman De ecumenismo 1964. Siinä lausutaan seuraavaa: ”Iäisyyksien Herra, joka viisaasti ja kärsivällisesti
toteuttaa armollista suunnitelmaansa meitä syntisiä kohtaan, on viime aikoina alkanut
vuodattaa jakautuneiden kristittyjen keskuuteen katumuksen henkeä ja yhä
voimakkaampaa yhteyden kaipuuta. Tämä armo on tehnyt kaikkialla syvän
vaikutuksen moniin ihmisiin. Myös erossa olevien veljiemme keskuudessa on Pyhän
Hengen armon vaikutuksesta syntynyt yhä laajeneva liike, jonka tarkoituksena
on kaikkien kristittyjen ykseyden aikaansaaminen. ... Melkein kaikki
kaipaavat, vaikkakin eri tavoin, yhtä ainoata ja näkyvää Jumalan kirkkoa, joka
on todella yleismaailmallinen ja joka on lähetetty koko maailmaan, jotta
maailma kääntyisi evankeliumiin ja siten pelastuisi Jumalan kunniaksi.”
Katolinen kirkko on tarkistanut, mutta ei muuttanut
käsitystään uskonveljeydestä. Kun aikaisemmin puhuttiin vain katoliseen
kirkkoon kuuluvista, niin nyt tulevat kysymykseen myös "erossa olevat
veljet". Periaatteessa kaikki, mikä on saanut alkunsa tästä kirkosta ja
johtaa siihen, on siihen kuuluvaa. Cyprianuksen lausumasta
"extra ecclesiam nulla salus est"
- kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta - pidetään johdonmukaisesti kiinni.
Kun katolisuuden käsitettä on laajennettu kirkon
näkyvien rajojen yli, olisi luterilaisten aika suorittaa uudelleenarviointi.
Nyt voimme pitää katolilaisena jokaista, joka tunnustaa paavin kristikunnan
johtajaksi, katsomatta siihen, mihin kirkkoon asianomainen muodollisesti
kuuluu.
Kun paavi
tunnustaa kirkon näkyvien rajojen ulkopuolella olevat "erossa olevat
veljet", sisältyy tähän määritykseen vaatimus yhteyden
palauttamisesta. Tämä vaatimus on erikseen määritelty ekumeniaa
käsittelevässä dekreetissä: ”Pelastuskeinojen koko runsaus voidaan saavuttaa vain Kristuksen
katolisen (= yleismaailmallisen) kirkon kautta, joka on pelastuksen yleinen
apuväline. Uskomme, että Herra on yksin Pietarin johdossa olevalle apostolien
kollegiolle luovuttanut kaikki uuden liiton rikkaudet rakentaakseen maan päälle
yhden ainoan Kristuksen ruumiin, johon jo jollakin tavalla Jumalan kansaan
kuuluvien tulee täydellisesti liittyä.” (Samoin RKK:n
yleiskatekismus, CCC 816).
Monet protestantit tarkastelevat paavin kannanottoja ikään
kuin katolinen kirkko olisi tullut katumukseen ja astuisi ekumeeniseen
toimintaan yhtenä vertaisten joukossa. Tämä toiveuni ei saa mitään tukea dekreetistä. Siinähän päinvastoin esitetään ehdoton
vaatimus katoliseen kirkkoon liittymisestä.
CCC:ssä, jonka paavi
vahvisti 1992 ja joka on julkaistu 1994, todetaan yksiselitteisesti, että RKK
on välttämätön pelastukselle. "Ne eivät voi
pelastua, jotka, vaikka tietävät, että Jumala perusti Kristuksen kautta
katolisen kirkon välttämättömäksi pelastuksen välineeksi, kieltäytyvät joko
liittymästä siihen tai jäämästä siihen.” (CCC 849). .
”Täysjäseniä katolisessa kirkossa ovat ne,
jotka omistaen Kristuksen Hengen hyväksyvät kirkon pelastuksen välineet ja koko
organisaatioon ... ja ovat yhtyneet Kristuksen kirkon
näkyvään rakenteeseen, jota johtavat kaikkein korkein paavi ja piispat.” (CCC 837).
RKK:n yhteyteen ei siis pääse,
ellei hyväksy paavin ja piispojen ylivaltaa ja alistu siihen.
”Kirkko tietää, että se on yhtynyt monin
tavoin kastettuihin, joita kunnioitetaan kristityn nimellä, mutta jotka eivät
tunnusta katolista uskoa täydellisesti tahi eivät ole säilyttäneet yhteyttä
Pietarin seuraajan alaisuudessa. Ne jotka uskovat Kristukseen ja jotka on
oikein kastettu, ovat määrätyssä, vaikka eivät täydellisessä, yhteydessä
katoliseen kirkkoon.” (CCC 838).
”Monet pyhityksen ja totuuden elementit
löytyvät kirkon ulkopuolelta: kirjoitettu Jumalan sana, armon elämä, usko,
toivo ja rakkaus ja muita Pyhän Hengen lahjoja ja näkyviä elementtejä.
Kristuksen Henki käyttää pelastuksen välineinä kirkkoja ja uskonnollisia yhteisöjä,
joiden voima on peräisin siitä armon ja totuuden täyteydestä, jonka Kristus on
uskonut katoliselle kirkolle.” (CCC 819).
Siksi RKK "lakkaamatta ja tehokkaasti pyrkii
palauttamaan koko ihmiskunnan ja kaiken sen omaisuuden Kristuksen Pään alaisuuteen
Hänen Henkensä yhteydessä". (CCC 831). "Missä Kristus Jeesus on,
siellä on katolinen kirkko."
Luterilainen
kirkko on mennyt ansaan
Luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat varoittavat vakavasti
yhteyden pitämisestä Rooman kirkon kanssa:
”Ne
taas, jotka ovat samaa mieltä kuin paavi ja jotka puolustavat hänen oppiaan ja
jumalanpalvelustaan, saastuttavat itsensä epäjumalanpalveluksella ja
herjaavilla opinkäsityksillä. He tulevat vikapäiksi paavin vainoamien
hurskasten vereen, he loukkaavat Jumalan kunniaa ja ovat kirkon menestyksen
esteenä, lujittamalla harhoja ja muita riettauksia kaikkien jälkeentulevaisten vahingoksi.”
”Kaikkien kristittyjen on
varottava osallistumista moiseen jumalattomaan oppiin ja järjettömään
julmuuteen. Heidän on väistyttävä kauas paavista ja hänen kannattajistaan kuin vastakristuksen valtakunnasta ainakin ja ne kirottava.
Kristus on antanut käskyn: "Kavahtakaa vääriä profeettoja!" Toisen
korinttolaiskirjeen 6. luvussa (jae 14) Paavali sanoo: "Älkää antautuko
kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä … mitä yhteyttä on
valkeudella ja pimeydellä ?”
Martti Luther sanoo: ”Se
joka täydellä todella pitää oppiaan, uskoaan ja tunnustustaan totena, oikeana
ja varmana, ei voi jäädä yhteen sellaisten kanssa, jotka opettavat väärää oppia
tai pitäytyvät siihen. Opettaja, joka harhoja opetettaessa vaikenee, mutta
kuitenkin on olevinaan oikea opettaja, on julkista kiihkoilijaa pahempi,
ulkokultaisuudellaan hän aiheuttaa suurempaa vahinkoa kuin vääräoppinen.”
Nimenomaan vanhurskauttamisesta Tunnustuskirjat toteavat
Yksimielisyyden ohjeessa: ”Mikäli tämä yksi ainoa
uskonkohta pysyy taistelussa puhtaana, sikäli kristikuntakin pysyy puhtaana ja
täysin yksimielisenä; mikäli se taas ei pysy puhtaana, on mahdotonta torjua
vähäisintäkään harhaa tai lahkolaisuutta.”
Arkkipiispa Vikström on Kotimaassa sanonut, että
meidän tulee korostaa ja vahvistaa luterilaista identiteettiämme kaikkiin suuntiin.
Kun hän samalla kuitenkin toteaa, että luterilaisen kirkon
ensimmäisenä tavoitteena on ykseys Rooman kirkon kanssa, hän
ei joko tiedä mistä puhuu, tai sitten hän antaa asioista väärän kuvan.
Luterilaiselle arkkipiispalle pitäisi olla selviö, että mikäli yhdymme Roomaan,
emme voi säilyttää luterilaista identiteettiämme.
Amerikkalaisella professorilla Robert Preusilla (k. 1995), jota pidetään yhtenä 1900-luvun
suurimmista luterilaisista teologeista, on
toisenlainen näkemys asiasta. Hänen mielestään luterilaiset ja
katolilaiset eivät Yhteisellä julistuksellaan pyrkineetkään yksimielisyyteen
itse opissa, vaan asiakirja laadittiin ulkonaisen yhteyden ja rauhan
saavuttamiseksi kirkkojen välillä. Julistus oli välikappale korkeampaan
tavoitteeseen pääsemiseksi. Se oli diplomaattisesti ja poliittisesti
aikaansaatu konsensus. Se ei ratkaissut eikä yrittänytkään ratkaista vanhoja kiistanaiheita,
vaan pyrki luomaan sopivan ilmapiirin tulevalle yhteistyölle.
Preus toteaa
pahaenteisesti: ”Tällaisen jännitteisen
konsensuksen tunnustaminen ja hyväksyminen tuo mukanaan tiettyjä riskejä ja
kompromisseja, ainakin luterilaisilIe. Luterilaisen
kirkon tulee valmistautua menettämään sisäinen identiteettinsä
tulevaisuudessa. Luulenkin, että tähän monet luterilaiset kirkot ovat
valmistautuneet tai jo menettäneet omaleimaiset tunnustuksensa. Näin on jo
tapahtunut suuressa osassa luterilaisuutta. Tunnustukseen sitoutumisesta on
tullut suuressa määrin muodollisuus.”
Preus huomauttaa, että Yhteinen
julistus on RKK:n ekumeenisten pyrkimysten tuote.
Asiakirjan takana on nimittäin paavillinen kristillisen yhteyden edistämisen
neuvosto eikä uskon ja opin pyhä kongregaatio, joka
valvoo RKK:n oikeaoppisuutta.
Preus sanoo
lopuksi: ”Tunnustuksellinen luterilainen tulee
siihen johtopäätökseen, ettei niille luterilaisille, jotka osallistuivat
asiakirjan laatimiseen, tunnustuksellinen sitoutuminen merkinnyt juuri mitään
… Tässä kohtaa on umpikuja. Luterilaisille kirkoille Yhteisen julistuksen hyväksyminen
ei merkitse vain kompromissia vanhurskauttamisesta, vaan kompromissia
tunnustuksellisesta periaatteesta kokonaisuudessaan.”
Preusin käsitykselle löytyy tukea
myös katolisesta teologiasta. Kommentoidessaan Vatikaani II:n päätöksiä
roomalaiskatolilainen J. M. Oesterreicher toteaa: ”Uskonpuhdistuksen päähuolenaihe ei meitä enää
kiinnosta. Nykyajan hurskasta kristittyä ei enää vaivaa kysymys: "Miten
löytäisin armollisen Jumalan?" Kysymys, joka häntä askarruttaa, kuuluu:
"Miten Jumala toteuttaa koko luomakunnan pelastuksen?" (Lue:
Miten RKK toteuttaa maailman pelastuksen?).
Seuraava lainaus on ekumeenisen liikkeen malliyhteisöksi
korotetun, Ranskassa sijaitsevan Taizen yhteisön
lehdestä Verbum Caro.
Todettakoon, että Johannes Paavali II kävi vuonna 1986 Taizessa
ja hyväksyi siten sen toiminnan. ”On vielä
olemassa kristittyjä, jotka radikaalisuutensa ja fanaattisuutensa vuoksi
kieltäytyvät liittymästä tähän ekumeeniseen liikkeeseen, joka saa piiriinsä yhä
enemmän kirkkoja, sekä katolisia että muita. Se on nykyajan harhaoppia... Jos
lahkolaishenki estää meitä päättäväisesti liittymästä ekumeeniseen liikkeeseen,
lankeamme silloin harhaopin syntiin ... Uusi
ekumeeninen suuntautuminen Roomaa kohtaan velvoittaa jokaista kristittyä
tulemaan. mukaan ekumeeniseen liikkeeseen, sillä tästä liikkeestä poisjääminen
on nykyajan syntiä.”
Papit
marssivat ulos
Kun nyt protestantit jonottavat takaisin Roomaan, niin
Raamatusta vanhurskauttamisen oikein käsittäneet roomalaiskatoliset papit ovat
sen sijaan kautta aikojen suoriutuneet kirkostaan ulos. Yksi heistä on
suomalaisen luterilaisen naisteologin kanssa avioitunut venezuelalainen pastori
Orlando Molina.
HS:n Kuukausiliitteessä 6/1997 Molina
kertoo: ”Katolinen kirkko opettaa, että ihmisen
on tehtävä hyvää pelastuakseen. Mutta Raamattu ei niin opeta. Pelastus ei tule
teoista, vaan Jumala antaa kaiken. Vain Jumalan armo tuo pelastuksen. Meitä
neuvottiin pyrkimään hengelliseen täydellisyyteen. Nyt nauran koko ajatukselle.
Ihminen on syntinen. --- Pappi merkitsee katolilaisille
jotakin pyhistä pyhintä, hän on toinen Kristus. ---
Luterilainen on vapaa. Katolilaisella on sääntöjä. aamusta iltaan: tee näin ja noin,
mikään ei riitä. Nyt pääsen Kristuksen kautta suoraan yhteyteen Jumalaan. En
enää tarvitse Mariaa tai pyhimyksiä välittäjiksi.”
Molina erosi RKK:sta
1968. Hän sai 1977 Suomen kansalaisuuden ja kaksi vuotta myöhemmin hänelle
myönnettiin pappisoikeudet Suomen luterilaisessa kirkossa.
Marian
uusrenesanssi
Kirkon opinkappaleitten syynääminen on kaukainen asia
kirkkorahvaalle, joka tuskin enää tietää, mitä vanhurskauttaminen onkaan.
Ekumeenisella liikkeellä on sitä varten kuitenkin toinen hitti, nimittäin
Neitsyt Marian palvonta, mariologia. Pioneereina ovat liikkeellä
feministiteologit tunnuksin: "Luterilainen kirkko tarvitsee Mariaa."
Väitöskirjoja rustataan ja Lutherista yritetään ottaa kaikki irti sen
todistamiseksi, että. hän oikeastaan olisi ollut melkoinen Maria-fani.
Äänekkäimmät, jotka tietysti saavat auliisti
palstatilaa Kotimaassa ja Kirkko ja kaupunki -lehdessä, vaativat jopa
Marian patsaitten ja kuvien palauttamista kirkkoihin. Siinä heitä tukevat
ortodoksit, joille Marian ja pyhimysten ikonit ovat suuri bisnes. Roomaan
liittyminen ei tuota ortodokseille suurtakaan päänvaivaa. Opit ovat lähes
samanlaiset, mutta paavin primaatti hiertää vieläkin
Konstantinopolin ja Moskovan patriarkkoja.
Myönteisenä ja arvokkaana eleenä Rooma ilmoitti
vuonna 1965, että apostoli Andreaksen pää palautetaan idän kirkolle! Yhteisellä
julistuksella, joka luettiin Vatikaanissa ja Fanarissa
(Konstantinopolissa) 7.12.1965, kumottiin vuoden 1054 ekskommunikaatio-
(kirkosta erottamis-) päätökset ja esitettiin valittelu tuolloisista tapahtumista.
Samalla todettiin, ettei tämä vielä poista kirkkojen välisiä eroja.
Vuonna 1980 alkoi ortodoksien ja
roomalaiskatolilaisten teologinen dialogi, joka on vielä kesken. Jo lokakuun
26. päivänä 1967 paavi Paavali VI ja Konstantinopolin patriarkka Athenagoras vaihtoivat kuitenkin poskisuudelmia Roomassa,
Pyhän Pietarin basilikassa, jossa patriarkka saarnasi.14.
Luterilaisuutta voi omassakin maassamme uhata katolisoitumisen vaara ortodoksien taholta. Se näkyy jo siinä,
että luterilaisella pohjalla toimivat kustantajat ovat alkaneet julkaista
mariologiaa käsittelevää kirjallisuutta. Huippuna pidän WSOY:n julkaisemaa
Anna-Maija Raittilan suomentamaa pientä kirjasta Äiti Teresan ja Taizen perustajan veli Rogerin ajatuksista. Kirjalla on
huonosti harkittu nimi Maria sovituksen äiti. Vastaisuudessa saamme
varautua yhä uusiin samanlaisiin ajattelemattomuuksiin. Uskonpuhdistus on nyt
loppuunmyynnissä kirjakaupoissa, lehdissä, TV:ssä, radiossa, kaikkialla.
Marian
kolmet kasvot
Marian propaganda-arvo on siinä, että mariologia, oppi
Neitsyt Mariasta, Jumalan äidistä, liitetään sumeilematta Raamatun Mariaan.
Kun luterilaisessa maassa puhutaan Mariasta, uskotaan tietysti puhujan
tarkoittavan Nasaretin Mariaa. RKK:ssa sekoittaminen
on tahallista, viralliseen oppiin kuuluvaa. Paavit ja teologit eivät paljasta,
että he todellisuudessa ovat tehneet kirkolle uuden Maria-kloonin, Maria
Kakkosen, jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen Marian kanssa.
Nämä kaksi olisi visusti pidettävä erillään toisistaan, muuten mekin olemme
kohta hukassa.
Mikäli feministiteologit
saavat vapaasti huseerata suvaitsevaisten esimiestensä suosiollisella
myötävaikutuksella, meillä on pian Maria Taivaan
kuningatar, Maria kirkon äiti ja lopulta
Maria Välittäjätär riesanamme. .
Kolmannella Marialla tarkoitan henkiolentoa, joka on
ilmestynyt Marian imagoa käyttäen eri puolilla maailmaa l500-luvulta lähtien
hurskaana katolilaisena, ja jota niin ikään kuvitellaan Nasaretin Mariaksi.
Ihmisten kritiikittömyys avaa ovia vaikka minkälaisille
mielettömyyksille. Oikean kristillisen opin ulosheittäminen ekumeenisesta
liikkeestä poistaa protestanttisessakin maailmassa esteet demonien ilmestymisen
tieltä. Ellei nykyistä vääristynyttä Maria-buumia saada aisoihin saamme ehkäpä
hyvinkin pian kuulla luterilaisten "marioiden"
puhuvan kirkoissamme ja pyhiinvaelluspaikoissamme meedioitten kautta. Mutta mistäpä
sellaisia aisoihin panijoita enää löytyisi aikana, jolloin kirkonjohtajat
haaveilevat vain suuria unelmia kanssakäymisestä Isonsiskon kanssa.
Meidän ei tulisi vähätellä sitä valta-asemaa, johon
Maria on RKK:ssa nostettu. Kaikkea oppia aletaan
arvostella Maria Kakkosen kautta.
Paavi Paavali VI avasi oven tälle turmiolliselle
kehitykselle saarnassaan 21.11.1964 sanomalla: "Oikea
katolinen oppi Siunatusta Neitsyt Mariasta tulee aina olemaan avain Kristuksen
ja kirkon mysteerin täydelliseen käsittämiseen."
Uskon ja opin
pyhän kongregaation pää, kardinaali Joseph Ratzinger on lausunut Maria-dogmeista: "Nämä opinkappaleet suojelevat alkuperäistä
uskoa Kristukseen totisena Jumalana ja totisena Ihmisenä. "
Ja nykyinen (elossa kirjan kirjoittamisaikaan, kuoli
2.4.2005) kaikkein mariaanisin paavi Johannes Paavali
II on sanonut: "Tämä syvä kiintymys
Jeesuksen äitiin on luonteenomaista katolilaisuudelle. Se on takuu sen
säilymisestä oikeassa uskossa, sen seurakunnallisesta ja hengellisestä
yhteydestä."
Mutta protestanttinen teologi Karl Barth kutsuu
Rooman mariologiaa "Rooman katolisen kirkon kriittiseksi ja keskeiseksi
dogmiksi, jonka mukana muu katolinen teologinen struktuuri seisoo tai kaatuu".
Mariologia ei ole mikään teologinen kasvannainen,
joka perustuisi taikauskoiseen kansanhurskauteen, ja jonka Vatikaani mielihyvin
leikkaisi pois. Se on kokonaisuuteen kuuluva, olennainen ja dogmaattinen osa katolismia itseään. Se ei ole sekundäärinen, vaan
primäärinen, ensisijainen. Entinen roomalaiskatolilainen pappi ja teologi Peter
de Rosa sanoo: "Mariologian nousu tapahtui rinnan kristologian
(oppi Kristuksesta) laskun kanssa."
Olisi kohtalokas erehdys luterilaisilta kuvitella,
että Marialla on vain sivurooli, josta ei tarvitse välittää, tai että Taivaan
kuningattaren tittelin antaminen hänelle olisi vain perään antamista kansanhurskaudelle,
taikka tilapäinen ylilyönti, jota ei pidä yliarvioida.
Tämä luulottelu näkyy myös Yhteisessä julistuksessa,
jossa todetaan: ”Luterilaisilla ja
katolilaisilla on yhteinen tavoite tunnustaa kaikessa Kristusta, johon yksin
voi yli kaiken luottaa ainoana välittäjänä (2Tim2:5), jonka kautta Jumala
Pyhässä Hengessä antaa itsensä ja vuodattaa uudistavat lahjansa.”
Eikö LML tiedä vai eikö se välitä siitä, että RKK:n virallisen opin mukaan Maria Kakkonen on Esirukoilija,
Puolustaja, Hyväntekijä ja Välittäjätär? (CCC 969). Kun Kotimaassa tiedustelin,
miksi Mariasta vaietaan Julistuksessa, en saanut mitään vastausta.
Mutta paavi ei unohda Mariaa. Hänen paavillinen tunnuslau seensahan on Totus tuus Maria.
Alussa mainitsemassani kiertokirjeessä Että he yhtä olisivat vuodelta
1995 hän muistuttaa luterilaisia siitä, että niiden aiheiden joukossa,
"joihin on syvennyttävä saavuttaaksemme aidon yksimielisyyden
uskossa", kuuluu myös "Neitsyt Maria, Jumalan äiti ja kirkon ikoni,
hengellinen äiti, joka rukoilee Kristuksen oppilaiden ja koko ihmiskunnan puolesta".
Paavi olisi myös voinut mainita Maria Kakkosen tittelin: Coredemptorix
(kanssalunastajatar), josta osa korkeinta papistoa on jo vaatinut paavilta
dogmin julistamista.
Tarkoitukseni on kirjassani tutkia, onko Maria-kultti jo RKK:ssa pimentänyt Jeesuksen Kristuksen lunastustyön Golgatalla ja saattanut suurelle vaaralle alttiiksi paitsi miljardin katolilaisen, myös Marialle myötämielisten ei-katolilaisten iankaikkisen pelastuksen. RKK:n katekismus ja paavi kiistävät sen ja väittävät Maria-dogmien päinvastoin tuovan selvemmin esiin Kristuksen työn.
Minä olen toista mieltä.
Valinnalla on
kiire! Tammikuussa 1995 LML ja Rooman kristittyjen yhteyden edistämisen
neuvosto lähettivät Suomeen kirjelmän, jossa sanottiin: "Mitä enemmän
kirkkojen johtajat tulevat tietoisiksi siitä, kuinka pakottavan tärkeää on
palauttaa kirkon ykseys meidän aikanamme, sitä rohkeammin he uskaltavat ottaa uskallettujakin
askeleita."
Paavilla on kiire saada protestantit mukaan
kumartamaan paavia vuosituhannen vaihtumisen suurissa juhlissa Roomassa. Se
olisi hänen valtansa suurenmoinen vahvistus.
Mutta
mikä sellainen valta on, jota uudelleen ja uudelleen pitää perustella ja
korostaa kaikilla mahdollisilla maailman kinkereillä? Kiertokirjeessään paavi
on ottanut teemakseen varoittaa kaikkia protestantteja seuraavin ylpein sanoin:
"Yhteys Rooman piispaan on - Jumalan suunnitelman mukaisesti - perusehto
täydelliselle ja näkyvälle yhteydelle.",
Eiköhän sentään perusehto pääsemiselle Jumalan
valtakuntaan - joksi RKK kuvittelee itseään - ole yhteys Jumalan Pojan, Jeesuksen
Kristuksen, eikä Hänen kuvitellun "sijaisensa" kanssa. Rukoilkaamme,
että kirkkomme johtajat saisivat Jumalalta unelman sielujen pelastamisesta
voimallisen evankeliumin julistuksen kautta suurissa ahdistuksissa elävän
kansamme keskuudessa. Se olisi Jumalalle tuhat kertaa tärkeämpää kuin kaikki
tämä puuhailu ns. ekumenian kanssa.
Maamme kristityt kaipaavat oikeaa ekumeniaa!
Luku 1
Maria
Taivaan kuningatar...
ELOKUUN 15.
päivänä 1950 paavi Pius XII vahvisti ex cathedra -dogmin
Neitsyt Marian taivaaseenottamisesta ruumiineen ja
sieluineen (assumptio). RKK teki tapahtumasta vaikuttavan
näytelmän, jota tiedotusvälineiden lisäksi seurasi monituhatlukuinen
katsojajoukko.
Silminnäkijä kertoo: ”Dogmin julistaminen tapahtui valtavalla
komeudella. Pietarinkirkon sisäänkäynnin eteen baldakiinin alle oli asetettu paavin valtaistuin. Kardinaalikollegion
dekaani astui valtaistuimella istuvan Pius XII:n eteen ja pyysi paavia
katolisen yhteisön nimissä julistamaan uskonopin Marian ottamisesta
ruumiillisesti taivaaseen. Paavi rukoili Pyhää Henkeä avukseen ja alkoi laulaa Veni creator
spiritus.
Sen jälkeen
hän luki dogmin tekstin taiteellisesti koristellusta bullasta kahden kultaisen
mikrofonin edessä, jotka oli tehty erityisesti tätä tilaisuutta varten. Pietarinkirkon kellot, aikoivat soida ja niihin yhtyivät kaupungin
kaikkien kirkkojen kellot. Janiculumin kukkulalta
kanuunat ampuivat 26 laukausta, ja 2000 kirjekyyhkystä laskettiin ilmaan
viemään viestiä kaikkeen maailmaan. Valtaisa kansanjoukko taputti käsiään ja
huusi: "Evviva la Madonna, evviva il Papa!"
…
…
(Kirja julkaistu
1997, Kuva ja Sana)