Neitsyt
Maria-kultti evankeliumien valossa
Tapio Tuomaala
Otsikko ”evankeliumien
valossa” sisältää näkemyksen, että kaikki, mitä kristillisyyden nimikkeen alla
tarjotaan, on tutkiskeltava yksin Sanan valossa. Muuten käy samoin kuin Jeesuksen
aikana, jolloin juutalaiset olivat kasanneet Pyhien Kirjoitusten ympärille
Talmudinsa, perinnäissääntönsä ja sukuluettelonsa, joilla Sanan tuntemus
korvattiin. Jos he olisivat olleet yhtä kiinnostuneita Kirjoituksista kuin
hapatuksesta sen ympärillä, he olisivat tunteneet Messiaansa Jeesuksessa. Sama
farisealaisuus uhkaa kristikansaa. Kirkkokunnat työntävät liukuhihnalta
erilaisia dogmeja, joihin kietoutuneet väistämättä kadottavat Sanan suoran
kosketuksen ja sen antaman ymmärryksen. Eksytysten keskeinen tuntomerkki on,
että ihminen tarvitsee jotain muuta kuin Jeesuksen. Harhaopit koettavat saada
kristityn lankeamaan lujalta perustukseltaan, Kristus-kalliolta, ja jos ne
tässä onnistuvat, niin ne ovat tehneet tehtävänsä pimeyden valtojen työkaluina.
Harhaoppien kulisseiksi kelpaavat Raamatun sivuilla esiintyneet henkilöt,
joiden nimen ympärille liimataan ”uutta ja syvempää tietoa”. On valitettavaa,
että Jeesuksen äitiä, Mariaa, käytetään myös tähän tarkoitukseen.
Neitsyt Marian ympärille
on vuosisatojen saatossa liitetty paljon mystiikkaa ja mitä erilaisimpia
uskomuksia, koska hän on Jumalan äiti ja koska hänellä siten on aivan erikoinen
asema Raamatun henkilöiden joukossa. Maria on korotettu joissakin
kirkkokunnissa pyhimykseksi ja muotoiltu patsaaksi, jonka edessä polvistutaan
ja jonka kautta rukoillaan. Mutta eikö olisi jo viimeinkin aika näiden
kultasilausten alta löytää evankeliumien Maria. Oleellista on vain se, minkä
kuvan Raamattu piirtää Jeesuksen äidistä ja mitä se kertoo hänestä. Sanan kautta
meillä on mahdollisuus nähdä oikea Maria. Jotkut opinsuunnat tosin ovat
riistäneet Marialta ihmisyyden käyttääkseen hänen nimeään omien aatteidensa
kainalosauvana, mutta evankeliumeissa voimme löytää aidon Marian. Maria oli
ihminen, kärsivä, epäilevä, uskossaan horjuva, itkevä, tulessa koeteltu. Hänen
elämänsä lävitse on käynyt koko se ihmisyyden kirjo, jonka kautta
huomaamattomampien Herran omien on kuljettava. Vaikka Maria oli Jeesuksen äiti,
niin silti hänen tiensä kulki Golgatan ristin kautta.
Odotusaika
Luukkaan evankeliumi
kertoo yksityiskohtaisimmin Marian elämästä ennen Jeesuksen syntymää. Maria oli
nuori nainen, kun Herran enkeli Gabriel ilmestyi hänelle sanoen: ”Terve,
armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi.” Mutta hän hämmästyi suuresti tästä
puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa. Niin enkeli sanoi
hänelle: ”Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Ja
katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle
nimi Jeesus. Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi,
ja Herra antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä valtaistuimen, ja hän on oleva
Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä
loppua oleman.” Niin Maria sanoi enkelille: ”Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä
en miehestä mitään tiedä.” Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: ”Pyhä Henki tulee
sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman
Jumalan Pojaksi.”
Ihmisen teoista ja geenien
perimästä riippumaton syntyminen oli välttämättömyys, koska Lunastajan on
oltava vapaa ihmiskunnan orjuudesta, puhdas ja tahraton. Jeesuksella ei ole
lihallista isää ja koska sikiön verenkierto on erillään äidin verenkierrosta,
hän ei myöskään ollut millään tavalla osallinen äidin perimään, eikä veren
perintöön. Jumala käytti ainoastaan Marian kohtua. Jeesus on yhtä puhdas
Jumalan luomistyön tulos kuin Aadam. Voi vain
kuvitella, mitä hennon tyttösen päässä liikkui enkelin ilmoitettua hänen
tulevasta tehtävästään. Hänestäkö syntyisi Messias, jolle oli luvattu Daavidin
suvun kuninkuus ikuisiksi ajoiksi? Hän sydämensä on täyttynyt ilolla ja
riemulla. Ilo huipentui hänen kohdatessaan Elisabetin, joka vanhoilla
päivillään myös odotti lasta, Johannes Kastajaa. Elisabeth tervehti Mariaa:
”Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä.”
Marian sanoissa on
sellaisen ihmisen riemua, joka on saanut mitä kalleimman lahjan ja osaa myös
lahjaa arvostaa: ”Minun sieluni suuresti ylistää Herraa, ja minun henkeni
riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani, sillä hän on katsonut palvelijattarensa
alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
Sillä voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä, ja hänen
laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät. Hän on
osoittanut voimansa käsivarrellaan, hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät
ajatukset sydämessään. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut
alhaiset. Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt
tyhjinä pois. Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa
laupeuttaan Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut.”
Marian sanat osoittavat todellista
kypsyyttä nuorelta naiselta ja todistavat, että hän oli hyvin perillä Pyhistä
kirjoituksista ja lupauksista. Lisäksi hän oli tajunnut sen oleellisen
tosiasian, että Jumala on aina heikkojen ja sorrettujen puolella, kun taas
rikkaat saavat lähteä tyhjin käsin pois. Rikkaat kuulevat Jumalan Sanan, mutta
nyrpistävät nenäänsä: kuka voi uskoa noin lapsellisiin juttuihin, maailman
tieto ja filosofia rikastuttaa paljon enemmän. Köyhiin ja anoviin käsiin Jumala
katsoo ja täyttää ne. Maria sai kokea, että hän, vähäinen tyttö Nasaretista,
saisi olla Israelin kuninkaan äiti.
Mutta myrskypilviä alkoi
kasaantua Marian elämän ylle. Kun hänet oli kihlattu Joosefille, huomattiin
hänen olevan raskaana ennen yhteen menoa. ”Mutta kun Joosef, hänen miehensä,
oli hurskas ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän
salaisesti hyljätä hänet”. Varmasti Maria oli naisena aavistanut Joosefin
mielenliikkeet ja tuntenut suurta pelkoa tulevaisuuden suhteen. Miten hänen
miehensä voisi uskoa, että hän oli yhä neitsyt? Ei kukaan voinut sellaista
uskoa, se olisi yksinkertaisesti liikaa vaadittu. Ei kukaan mustasukkaisuuden
kalvama mies voisi uskoa sellaista selitystä, että syntyvä lapsi on Jumalasta.
Maria tiesi, miten heikko hänen asemansa oli. Jos Joosef hänet jättäisi, niin
hän saisi aviottoman lapsen ja Mooseksen lain mukaan hänet pitäisi kivittää:
”Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että –nainen,
rangaistakoon kuolemalla.”
Jokainen juutalainen
tunsi Mooseksen lain periaatteet, joten Marian pelon on täytynyt olla
melkoinen. Mitään aviorikosta ei ollut tapahtunut, mutta jos hän joutuisi
oikeuteen, niin kukaan ei häntä uskoisi ja hänet voitaisiin kivittää. Tarvittiin Jumalan väliintulo ja niin Joosef
sai unessa ilmestyksen. ”Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi
Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä. Ja
hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän
on vapahtava kansansa heidän synneistänsä.” Enkeli sanoi: älä pelkää ottaa
tykösi Mariaa, mikä viittaa Joosefin syvään ahdistukseen. Hän rakasti Mariaa,
mutta tiesi, ettei ole lapsen isä. Hän päätteli, että jos hylkäisi Marian, niin
ihmiset luulisivat syntyvän lapsen olevan hänen ja Mariaa ei kivitettäisi,
mutta hän taas saisi huikentelevan ja naisia hyväkseen käyttävän miehen
maineen.
Mutta Joosef pääsi unessa
tapahtuneen ilmestyksen johdosta tasapainoon itsensä ja uskonsa kanssa ja otti
vaimonsa tykönsä. Seuraava lause on hyvin merkityksellinen, sillä se paljastaa
armottomasti koko Maria-kultin luonteen. Se on kirjoitettu muistiin Jumalan
ennalta tietämisen mukaan, koska Hän on jo edeltä nähnyt, mitä eksytystä
yritetään soluttaa kristillisyyteen. ”Herättyään unesta Joosef teki, niin kuin
Herran enkeli oli käskenyt tehdä ja otti vaimonsa tykönsä eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle
nimen Jeesus.” Pyhä Henki osoittaa selvästi, että Maria ja Joosef elivät
Jeesuksen syntymän jälkeen normaalia avioelämää ja saivat lapsia, poikia ja
tyttäriä. Kuinka mikään muu tulkinta olisi edes mahdollista, sillä Jumala loi
miehen ja naisen, jotka avioyhteyden kautta ovat yksi liha Hänen edessään.
Seksuaalisuus sekä lasten saanti kuuluu normaaliin, Jumalan säätämään avioliittoon.
Suuria profetioita Marian sydämelle
Koska Raamatun profetia
toteutuu kirjaimellisesti, niin verollepanon aikana Maria ja Joosef joutuivat
lähtemään Betlehemiin, kuten Miika ennusti: ”Mutta sinä, Betlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan
sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija
Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudessa, ikiajoista asti”. Sitä seuraavat
tapahtumat ovat tuttuja jouluevankeliumista. Jeesus syntyi talliin, vaikka Hän
oli Jumalan lupausten perillinen, mistä Mariallekin oli kerrottu. Mutta
Jeesuksen syntymä ei jäänyt huomioimatta, vaan se ilmoitettiin paimenille,
tavallisille työläisille, jotka saivat enkeliltä kehotuksen mennä tervehtimään
vastasyntynyttä lasta. Paimenet kiiruhtivat matkaan ja löysivät Jeesuksen,
kertoivat enkelien ilmestymisestä ja heidän ylistyksestään. Ja kaikki, jotka
sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat. Mutta Maria
kätki kaikki nämä sanat ja tutkiskeli niitä sydämessään.
Maria sai uuden
todistuksen poikansa loistavasta tulevaisuudesta ja siitä lupauksesta, joka oli
häneen liitetty. Hän pohdiskeli kuulemaansa ja ainoa eteenpäin johtava
pohtiminen tapahtuu kirjoitusten kautta. On oikeutettua olettaa, että hän
odotti Jeesuksen nousevan Israelin valtaistuimelle kuninkaana, aivan samoin
kuin Daavid oli tehnyt sukupolvia aikaisemmin. ”Ja kun heidän
puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet
ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen – niinkuin
on kirjoitettuna Herran laissa: ”Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun,
luettakoon Herralle pyhitetyksi.””
Temppelissä tapahtui
jälleen ihmeellistä, joka vain lisäsi Marian uskoa poikansa kuninkuudesta.
Hurskas mies nimeltä Simeon otti Jeesus-lapsen syliinsä, kiitti Jumalaa ja
sanoi: ”Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;
sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi, jonka sinä olet valmistanut
kaikkien kansojen nähdä, valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja
kirkkaudeksi kansallesi Israelille.” Ja hänen isänsä ja äitinsä ihmettelivät
sitä, mitä hänestä sanottiin. Toisen kerran Sana osoittaa painavasti, että
Maria sai uutta mietittävää. Hänen poikansa ei olisi ainoastaan Daavidin
huoneen ja Israelin kuninkuuden perijä, vaan myös valkeus kaikille maanpiirin
kansoille. Mutta Simeon ei ollut vielä lopettanut. Hän siunasi Jeesuksen
vanhemmat ja sanoi yksin Marialle: ”Katso, tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan
sanotaan – ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä – että monen sydämen
ajatukset tulisivat ilmi.”
Sana ei kerro, että Maria
olisi kätkenyt nämä sanat sydämeensä. Hän kätki Simeonin ensimmäisen profetian
sanat, sillä mieluummin me pohdimme niitä lupauksia, jotka ovat hunajaa
suussamme, mutta ohitamme sen, joka on kaikkein merkityksellisin Sana
kohdallemme, avain elämämme syvempään ymmärtämiseen. Marialta oli ehkä jäänyt
huomaamatta, että Daavidin suvun yllä oli tuomio, jonka kuningas Daavidille oli
lausuttu profeetta Naatanin kautta: ”Sentähden ei miekka ole milloinkaan väistyvä sinun
suvustasi, koska olet pitänyt halpana minut ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Uurian vaimon.”
Miekkaa ei ollut poistanut Absalomin kapina
eikä kuolema, koska profetian tuomion sana ei olisi milloinkaan väistyvä
Daavidin kuningassuvun yltä.
Itämaan tietäjien tulo
tervehtimään syntynyttä kuningasta on täytynyt myös vaikuttaa Mariaan syvästi.
Tietäjistä kerrotaan: ”Niin he menivät huoneeseen ja näkivät lapsen ynnä
Marian, hänen äitinsä. Ja he lankesivat maahan ja kumarsivat häntä, avasivat
aarteensa ja antoivat hänelle lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.” Tietäjät olivat kuitenkin menneet ensiksi
Herodeksen palatsiin, missä syntyneen kuninkaan luonnollisesti olisi pitänyt
olla, koska ihmismieli katsoo asioita maailmasta käsin eikä voi ymmärtää
Jumalan teitä, jotka ovat korkeammat kuin taivas yllämme. Me näemme maan
tomusta luotujen silmiemme kautta. Herodeksen viha syntyneestä kilpailijasta ja
kuninkuuden tavoittelijasta huipentui lasten murhaan, mutta Herran enkeli
varoitti Joosefia unessa ja niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä
ja lähti Egyptiin. Egyptistä, maailmasta, mekin olemme lähteneet lupausten
maahan, mutta joskus erehtyneet palaamaan takaisin. Jeesus kävi myös Egyptissä,
mutta ei synnin tai epäuskon tähden, vaan vainon. Vasta Herodeksen kuoltua
Joosefin perhe palasi Egyptistä Nasaretiin, josta he olivat lähteneet verolle
pantaviksi. On huomioitava, että Joosefille enkeli ilmestyi aina unessa,
kehottaen lähtemään Egyptiin ja kertoen, koska oli aika palata, sillä hän oli
perheenpää ja päätti siitä, mitä milloinkin tehdään. Marialle enkeli sen sijaan
puhui kasvokkain, eikä kuka tahansa enkeli, vaan tämä mainitaan nimeltä, mikä
on erikoista ja tapahtuu harvoin Raamatun sivuilla. Se kuvastaa sen armon
suuruutta, joka tuli Marian osalle – armon, jonka ymmärtäminen kantoi häntä
vuosien lävitse.
Lapsuuden vaihtuessa nuoruuteen
Kun Jeesus oli
kaksitoistavuotias, matkusti Joosefin perhe tavan mukaan Jerusalemiin
pääsiäisjuhlille. Kun päivät olivat ohi, he lähtivät kotiin, mutta huomasivat
pian, ettei Jeesus ollut mukana. Vanhemmat palasivat takaisin Jerusalemiin ja
löysivät tämän pyhäköstä. Maria torui poikaansa: ”Poikani, miksi meille näin
teit? Katso, sinun isäsi ja minä olemme huolestuneina
etsineet sinua” Niin hän sanoi heille: ”Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet,
että minun pitää niissä oleman, mitkä minun isäni
ovat? Mutta he eivät ymmärtäneet sitä sanaa, jonka hän heille puhui. Ja hän
lähti heidän kanssansa ja tuli Nasaretiin ja oli heille alamainen.” Seuraavaa
lausetta lukiessamme on hyvin tärkeä huomata, että jo kolmannen kerran Sana
painottaa Luukkaan evankeliumin toisessa luvussa: ”Ja hänen äitinsä kätki
kaikki nämä sanat sydämeensä.” On kysymys hyvin oleellisesta ja tärkeästä
asiasta ymmärtääksemme, mitä mahdollisesti tapahtui Marian sydämessä, kun
ristin varjo alkoi peittää hänen elämäänsä.
Arkiset, pitkät vuodet
Vuodet kuluivat, pitkät
vuodet, tehden työtä jokapäiväisissä askareissa. Joosefin perheen arki oli
samanlainen kuin juutalaisten perheiden. Mikään erikoinen ei ilmeisestikään
häirinnyt heidän elämäänsä, kunnes Jeesus aloitti julistustoimintansa Johannes
Kastajan kastaessa hänet Jordaniin ja Pyhän Hengen laskeutuessa hänen
päällensä, niin kuin kyyhkynen.
Kasteen jälkeen
Jeesuksen ensimmäinen
tunnusteko tapahtui häissä, joihin Maria ja Jeesus opetuslapsineen oli
kutsuttu. Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: ”Heillä ei ole
viiniä.” Jeesus sanoi hänelle: ”Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei
ole vielä tullut.” Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: ”Mitä hän teille sanoo,
se tehkää.” Keskustelussa on kaksi kohtaa, joita on syytä tarkastella lähempää.
Jeesus kutsuu Mariaa vaimoksi. Hän tekee tietoisen eron äiti ja vaimo-sanan
käytössä. Maria oli hänen kasvattajansa, mutta ei hänen äitinsä sanan
syvällisessä ja biologisessa merkityksessä. Jeesuksella ei voi olla äitiä,
koska Hän on iankaikkinen Jumala ja hän on ollut jo ennen Mariaa, ennen
luomakuntaa. Hän itse todisti juutalaisille: ”ennen kuin Aabraham syntyi, olen
minä ollut.” Maria tietää asemansa eikä se häntä mitenkään loukkaa. Ja hän
tietää sydämessään, että kaikki on Jeesukselle mahdollista, sillä Maria muistaa
ne valtavat profetiat, joita Jeesuksesta lausuttiin noin kolmekymmentä vuotta sitten.
Jumalan valtakunnan julistusta
Jeesuksen opettaessa ja
kuukausien vaihtuessa vuosiksi, hänen seuraansa liittyi kansaa, joka seurasi
yhden matkan, ehkä useamman ”kokouksen”, nähden ihmeitä, kuten suuren
ihmisjoukon ruokkimisen muutamalla leivällä ja kalalla. Markus kertookin
suoranaisesta ahdingosta, sillä tullessaan kotiin, kokoontui paljon kansaa,
niin etteivät he päässeet syömäänkään. Kun hänen omaisensa sen kuulivat,
menivät he ottamaan häntä huostaansa; sillä he sanoivat: ”Hän on poissa suunniltaan.”
Eteemme piirtyy Joosefin perhe, joka on epätietoinen siitä, mitä Jeesus oikein
tekee. Aikaa on kulunut eikä Daavidin huoneen kuninkuuden tavoittelusta näy
yhtään merkkiä. Marian usko lupauksiin pojastaan alkaa horjua, ja siksi he
tulevat ottamaan huostaansa Jeesusta, josta piti tulla kuningas, valkeus
kaikille kansoille. Sen sijaan Jeesus vain saarnaa, parantaa sairaita ja ajaa
ulos riivaajia. Ihmismieli päättelee, ettei siten kenestäkään voi tulla
kuningasta. Mariasta oli varmasti itsestään selvää, että tarvitaan sotajoukkoja
ja miekkaa. Roomalaiset olivat alistaneet juutalaiset alleen, eivätkä luopuisi
ottamistaan maista vapaaehtoisesti. Daavidkin oli joutunut sotimaan pitkät
vuodet, ennen kuin Israel oli yhtenäinen.
Maria päätteli, että
jokin oli mennyt pahasti vinoon, kun miekkamiehiä ei näkynyt. Ainoastaan
sairaita ja erilaisten vaivojen painamia ihmisparkoja. Jeesus oli otettava
hoitoon, parannettava, että hänet saisi palautettua oikeaan suuntaan, johon
profetiatkin viittasivat.
Kuten Maria, niin samaa
väsynyttä pettymystä Jeesukseen kuvastaa Johannes Kastaja, joka lähettää
opetuslapsiaan Jeesuksen luo kysymään: ”Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö
meidän toista odottaman?” Jeesusta ahdistettiin joka suunnalta. Johannes
Kastaja epäilee, onko Jeesus Messias, vaikka aikaisemmin oli antanut Pyhän
Hengen vaikutuksesta todistuksen hänestä. Opetuslapset jakavat
valtaistuinpaikkoja keskenään. Perhe tulee ottamaan häntä huostaansa ja
samanaikaisesti Jerusalemista tulleet kirjanoppineet väittivät, että Hänessä on
”Beelsebul” ja: ”Riivaajien päämiehen voimalla hän
ajaa ulos riivaajia”.
Jeesuksen kärsivällinen
vastaus Johannes Kastajan opetuslapsille on varmasti sama kuin mitä hän tahtoo
viestittää kotiväelleen: ”Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja
näette: sokeat saavat näkönsä, ja rammat kävelevät, pitaliset
puhdistuvat, ja kuurot kuulevat, ja kuolleet herätetään, ja köyhille
julistetaan evankeliumia. Ja autuas se, joka ei loukkaannu minuun.” Ja autuas
se, joka ei loukkaannu minuun, kätkee sisäänsä yhden syvimmistä kysymyksistä,
jonka Jeesus esittää. Kysymys on niille, jotka uskovat Häneen. Loukkaannummeko
me Herraamme, kun hän ei vastaakaan niitä käsityksiä, joita olemme hänestä
itsellemme muovanneet? Loukkaannummeko Häneen, kun Sana ei tunnu millään
aukenevan; kun erämaan kuivuus kuristaa kurkkua eivätkä lupaukset näytä
täyttyvän? Maria ja Johannes Kastaja ilmeisesti odottivat, että Jeesus
asettuisi piakkoin kuninkaana Daavidin valtaistuimelle ja yhdistäisi hajallaan
olevat sukukunnat toisiinsa. He eivät vain voineet nähdä eivätkä käsittää
ristiä, jonka kautta oli lunastettava ja puhdistettava iankaikkisen, tulevan
valtakunnan asukkaat.
Risti
Ristin varjo tummenee
Marian elämän ylle, kun hän näkee juutalaisten vihan ja kuulee huhupuheet
siitä, miten he etsivät keinoa päästä surmaamaan hänen poikansa, jonka elämän
ylitse on lausuttu mitä suurimmat lupaukset. Jeesuksen tie Jerusalemiin ja
ristille on samalla opetuslasten ja Marian tie ristille, kuoleman paikalle.
Marian unelmat sortuivat, kun Jeesus ristiinnaulittiin kahden ryövärin
keskelle. Miksi Jeesuksesta ei tullutkaan kuningasta, vaan hänet tapettiin ja
näin riistettiin viimeinenkin toivo kaikista niistä ihmeellisistä lupauksista,
joita Maria oli kätkenyt sydämeensä. Maria oli tullut Jeesuksen ristille
katsomaan poikansa kuolemaa ja hänen ahdistuksensa ja tuskansa on täytynyt olla
hirvittävä.
Jeesus muisti Mariaa
ristilläkin ja huolehti hänestä loppuun asti. Kun Jeesus näki äitinsä ja sen
opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä:
”Vaimo, katso poikasi!” Sitten hän sanoi opetuslapselle: ”Katso, äitisi!” Ja
siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa. Sanat viittaavat niihin
hetkiin, jolloin Jeesuksen perhe tuli ottamaan häntä huostaansa, sillä Markus
kertoo, ”että tämän jälkeen hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat
ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä. Ja kansanjoukko
istui hänen ympärillään, ja he sanoivat hänelle: ”Katso, sinun äitisi ja
veljesi tuolla ulkona kysyvät sinua.” Hän vastasi heille ja sanoi: ”Kuka on
minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?” Ja katsellen niihin, jotka istuivat
hänen ympärillään, hän sanoi: ”Katso, minun äitini ja veljeni. Sillä joka tekee
Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini.””
Jeesuksen sanat äidilleen
olivat vaimo ja opetuslapselleen äitisi, koska Hänessä kaikki ovat yhtä
arvokkaita ja tasavertaisia. Hänen edessään olemme toistemme veljiä ja sisaria
ja äitejä. Mikään asema, ei edes Isän antama erikoinen etuoikeus, kuten Marialle
äitiys, ei tee meistä Jeesuksen edessä suurempia kuin yhdestä vähäisimmästä
Herran omasta. Herrassa Jeesuksessa heikoin ja lankeilevin ja siipirikkoisin on
yhtä lailla Jumalan lapsi kuin evankelistana loistava maailmantähtikin.
Ristin sovitus Daavidin huoneelle
Maria ei ilmeisesti
pystynyt katsomaan Jeesuksen kuolemaa aivan loppuun asti. Matteus ei mainitse
häntä ristin juurella Jeesuksen antaessa henkensä. Kun Jeesus oli otettu
ristiltä ja haudattu kallioluolaan, niin sapatin jälkeen, viikon ensimmäisenä
päivänä, haudalle meni kaksi naista, Maria Magdaleena
ja toinen Maria, Sebedeuksen poikien äiti. Jeesuksen
äidin voimat eivät enää riittäneet haudalle. Hän oli kuollut poikansa mukana.
Simeonin profetia oli toteutunut: miekka oli lävistänyt Marian sydämen. Miekka,
joka ei ollut milloinkaan väistyvä Daavidin suvun yltä, oli tavoittanut Marian.
Mutta miekkaan ei kuollut Daavid eikä Maria, vaan Daavidin suvun juurivesa,
Herramme Jeesus Kristus, joka kantoi Daavidin huoneen kirouksen ristille. Kun
roomalaisen sotilaan keihäs lävisti Jeesuksen kyljen, haavasta vuoti verta ja
vettä. Veri ja vesi peittivät miekan. Eikä ainoastaan Daavidin suvun kirous
kukistunut ristillä, vaan koko langenneen ihmiskunnan, sillä Jeesus
nasaretilainen kantoi Aadamille langetetun tuomion:
kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Käärmeen pää oli poljettu rikki. Hän, jota
Daavid kutsuu psalmeissa Herrakseen, kärsi Daavidin huoneen tuomion. Tuomion,
joka olisi riistänyt Daavidilta oikeuden päästä Taivasten valtakunnan kirkkaudesta
osalliseksi. Koska risti on ollut Isän sydämessä jo ennen luomakuntaa, on myös
sen sovitus yhtä iankaikkinen kuin Hän itse. Siksi Daavid saattoi huudahtaa
riemuissaan psalmi 23:ssa jo ennen ristiä: Autuas se, jonka rikokset ovat
anteeksi annetut, jonka synti on peitetty.
Ylösnousemus
Ylösnousemuksen riemu on
sitä suurempi, mitä syvemmän ja pimeämmän laakson kautta Herra tietämme
johdattaa. Kuinka kouriintuntuvasti Marian elämässä toteutuivat Paavalin sanat
roomalaisille: ”Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin
perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran
yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me myös yhdessä kirkastuisimme.” On
varmaa, että Maria koki ikään kuin uuden syntymän kuullessaan Jeesuksen
nousseen kuolleista. Jeesuksen ylösnousemus oli hänenkin ylösnousemuksensa
kuoleman laaksosta. Mitä enemmän hän tuli käsittämään Jeesuksen todellista
kuninkuutta, sen selvemmin hänen sydämeensä kätketyt lupaukset täyttyivät.
Ilmestyskirjan lopussa on Herran sana: Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen
suvustansa, se kirkas kointähti. Tapaammekin Marian seuraavan kerran Apostolien
teoissa, kun nämä kaikki pysyivät yksimielisesti rukouksessa vaimojen kanssa ja
Marian, Jeesuksen äidin, kanssa ja Jeesuksen veljien kanssa. Kun helluntaipäivä
oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Maria oli myös mukana, kun Pyhä
Henki vuodatettiin. Yhtenä Jeesuksen seuraajista, kastettuna Pyhällä Hengellä
ja osallisena ristin sovituksesta, Daavidin huoneen edustajana.
Maria – ihminen ihmisten joukossa
Kuinka paljon rikkaampi
ja inhimillisempi onkaan evankeliumien piirtämä todellinen Maria kuin se
kiiltokuva Neitsyt Maria, jota esimerkiksi roomalaiskatolisuus tarjoaa dogmina,
jalustalle korotettuna. He ovat riistäneet evankeliumien lohdutuksen, jota
Marian elämän kautta tarjotaan kaikille vaikeuksien keskelle kamppaileville
kanssamatkaajille.