Kun profeetta ei ole profeetta

(Toimitettu Phil Powellin When is a prophet NO prophet artikkelin mukaan. Phil Powell toimi vuosia Australian helluntailiikkeen pääsihteerinä mutta jäi pois karismaattisen “uudistuksen” tunkeutuessa liikkeeseen).

 

Onko Cindy Jakobs todella “kansakuntien profeetta”? Mikä on kansainvälinen “School of the Prophets” (Profeettojen koulu)?

1.Joh.4:1: ”Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta, sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.”

 

Cindy Jakobsia mainostetaan mm. ”Pastori Cindy Jakobs tunnustetaan laajalti kansakuntien profeettana. Hän on useiden bestsellereiden kirjoittaja ja Women of Destiny Bible Raamatun editoija.” Hän ei ota itselleen ainoastaan täysin epäraamatullista ”kansojen profeetta” auktoriteettia, vaan sen lisäksi esiintyy Raamatun editoijana. Kuinka kukaan mies tai nainen voi ”editoida” Raamattua? Raamatussa ei missään kohtaa naista kutsuta ”profeetta” nimellä eikä yhtäkään profeettaa kutsuta kansakuntien profeetaksi. VT:ssa on kaksi tapausta, joissa naisista käytetään nimitystä ”prophetesses” (profetissa), ja ainakin toisessa tapauksessa virka liitetään tapaukseen jossa miehet eivät täyttäneet tehtäväänsä. Mutta tuolloinkaan naista ei kutsuta nimellä ”prophet” profeetta.

 

Raamatullisesti on kolmenlaisia profeettoja:

1.Väärät profeetat – tämä joukko muodostaa Raamatussa ja historiallisesti suurimman joukon.

2.Euforiset profeetat – nämä ovat kohdan yksi alaluokka (KF: euforia on hyvänolontunne, johon liitetään yleensä alkoholi ym. huumeet, joiden kautta ns. euforinen tila saavutetaan – myös muut selkeän tietoisuuden tilan  muuttamiseksi tarkoitetut keinot, kuten esim. hypnoottinen musiikki, tanssi, yms. aiheuttavat euforiaa).

3.Oikeat Herran profeetat.

 

Joy Strang, Charisma-lehden kustantajan Stephen Strangin puoliso esitteli Cindy Jakobsin ”Esirukouksen kenraalien presidenttinä” ja edelleen ”häntä on käytetty ympäri maailmaa sytyttämään herätyksiä ja nostamaan esirukouksen henkeä.”[1] Eräällä videolla Jakobs sanoo Peter Wagnerin olevan hengellinen isänsä. ”Peter Wagner todella on hengellinen isäni... hän on paljolti kuin isi, kutsun häntä isiksi...” Cindy Jakobs on naimisissa Mike Jakobsin kanssa, joka on Generals International –järjestön perustaja ja toimitusjohtaja (ent. Gods Generals of Intercession, Jumalan esirukouksen kenraalit, jolla viitataan arvovaltaan joka järjestöön kuuluvilla ”kenraaleilla” heidän mielestään kristikunnassa on). Cindy Jakobs on järjestön perustaja ja presidentti.

 

Cindyn toiminta on samanlaista kuin toisen naisen nimeltä Jan Painter, joka tulee Kentuck’ista USA:sta ja joka saarnaa, että raha on tarpeen Jumalan lapsilla jotta päästään Hänen valtakuntaansa (KF: valtakunta nyt, eli dominion opetus, jonka mukaan kristittyjen vauraus ja menestys tarvitaan ja sen kautta kristityt ottavat vallan maailmassa ennen Kristuksen saapumista). Painter komentaa kuulijoitaan nostamaan sormensa ja sanomaan ”Raha, tule tänne, minulla on sinulle käyttöä!” Monet muutkin pastorit seuraavat tämänkaltaista esimerkkiä opastaessaan seurakuntaansa etenkin kolehdinkantamisen yhteydessä. Tämä ei ole mitään muuta kuin noituutta. Sillä ei ole mitään tekemistä raamatullisen kristillisyyden kanssa. Se on huijausta ja antaa seurakunnalle vain huonon maineen maailman edessä.

 

Jackie Alnor [2] toimii miehensä kanssa Apostasy Alert järjestössä. Hän seuraa ja raportoi epäraamatullisista ilmiöistä ja opetuksista. Jackie on seurannut myös Cindy Jakobsia mm. Sky Angel TV:ssa (ohessa hänen kuvaustaan ohjelmasta joka välitettiin Daytona Beach’ista):

-Cindy: ”Olemme täällä koska taivaallisessa vartiossa tapahtuu muutoksia... Miksi Daytona Beach? Koska Jumala on hyvin tarkka paikkojen suhteen. Hän valitsee paikat aivan kuin Hän valitsee ihmiset. On paikkoja joilla on merkitys voitelun antamisessa, Jumalan vieraillessa - ja mitä olemme tulleet tuntemaan ja mistä olemme puhujien kokouksissa keskustelleet, sen kautta olemme ymmärtäneet, että olemme nyt täällä juuri tällaista aikaa varten.”

(Kommentti: Mitä hän sanoo? Kaikki edellä mainittu on täysin ei-raamatullista. Mikä vartio taivaassa muuttuu? Mitä tuollainen maininta ylipäätään merkitsee? Päinvastoin mitä Cindy Jakobs opettaa paikoista, Uudessa liitossa Jumalalla ei ole mitään erityisiä paikkoja voitelulle tai ilmestymiselle. Kristus sanoi samarialaiselle naiselle[3], ettei enää ole kysymys paikasta – ei Jerusalemista eikä samarialaisten omasta paikasta, vaan missä tahansa Jumalaa rukoillaan ”hengessä ja totuudessa”).

-Cindy: ”Kirkot, kuten Denverissä Coloradossa jossa Kathryn Kuhlman saarnasi, ja paikat jotka tällä hetkellä eivät koe sitä mitä haluavat kokea, saavat osakseen sellaisten ihmisten vierailuja kuin Smith Wigglesworth ja Aimee Semple-McPherson ja Kathryn Kuhlman. Koen, että Pyhä Henki sanoo: missä ovat Aimee Semple-McPhersonit ja Kathryn Kuhlmanit?... Tuli vuotaa vuosien ajan. Ja Jumala tuo ihmiset paikkaan tulen syttymiseksi.”

(Kommentti: Em. henkilöt ovat kuolleet jo kauan sitten, puhuuko Cindy heidän haamuistaan vai mistä?)

-Cindy: ”... sen mukaan mitä vierailuja äskettäin olen saanut Herran taholta - kun Jumalan kunnia on tullut koin, että voisin kuolla! – Ajattelin, etten fyysisesti kestä kunnian edessä... Mutta meidän ei pidä pelätä tulta. Meidän pitää toivottaa se tervetulleeksi koska Jumala haluaa puhtaan morsiamen.”

-Joy Strang puhuu vuorostaan muutaman sanan, hänen vanha äitinsä kaatuu lattialle makaamaan, Cindy ääntelee kimeästi ja Steve Strang alkaa tanssia ympäri, hölmöily lisääntyy ja Cindy huutaa ”voitelussa”: ”Oi, oi, tunnetteko tämän?”

-Joy Strang sanoo: ”Ja me vapautamme Jumalan hengen ja yhteyden hengen tulemaan. Virta vuotaa, että herätyksen tuli saapuisi takaisin tähän kaupunkiin.”

-Cindy ojentaa kätensä ihmisten ylle: ”Ota vastaan Jumalan tuli!” Hän huutaa: ”Tulta!” uudelleen ja uudelleen. Sitten hän puhuu kummallisella, muuttuneella äänellä joka on hyvin outo: ”Kyllä, Herra sanoo, että täällä on uusi hengen aalto tulossa ja Herra näyttää minulle, että Daytona Beach on Jumalan tulen tuloväylä.”

 

Cindy Jakobs antaa eri maissa vieraillessaan kovin mieluisia ennustuksia kansojen tulevaisuudesta. Uutta Seelantia koskien hän profetoi kuinka uusien mineraaliesiintymien löytämisen kautta maan talous räjähtää kasvuun ja sen seurauksena seurakunnat rikastuvat ja monta lähetystyöntekijää varustetaan. Sillä viikolla kun hän profetoi tämän, Uuden Seelannin dollarin arvo putosi nopeasti. Uuden Seelannin talous ei ole lähtenyt huimaan nousuun eikä uusia mineraaliesiintymiä ole löydetty (KF: entä nykyinen globaali taantuma? Kuka nykyisistä näistä ”Jumalan kenraaleista” ja itsenimitetyistä lukuisista profeetoista on maininnut siitä – tai varoittanut?).

 

The School of the Prophets (Profeettojen koulu)[4] sai alkunsa Bill Hamonin kautta. Hän pitää itseään nykyisenä apostolina ja profeettana. Hänen poikansa vieraili Australiassa koulun merkeissä saaden aikaan jonkinmoisen skandaalin. Surullista kyllä, skandaalit ovat nykyisen karismaattis/helluntailaisuuden pysyvä vieras. Bill Hamonin poika saarnasi 2Kun.4:8-37 kohdasta, jossa kerrotaan suunemilaisesta vaimosta, joka osoitti vieraanvaraisuutta Elisalle. Hän vääristi ja liitti tekstin väittämään, että Jumala näytti hänelle ko. tekstin kautta kuinka jokainen, joka antaisi profeettakoululle 1000 dollaria jokaista ei-uskossa olevaa lastaan kohti, saisi poispoikenneen lapsensa Jumalan valtakuntaan. Tämä on yksi pahimmista hengellisen väärinkäytön muodoista joita olen kuullut. Yksi henkilö antoi 7000 dollaria seitsemän lapsensa hengellisestä pelastumisesta. Tämä on pahempaa kuin katolisen kirkon opetus aneista.

 

School of the Prophets on eri puolilla maailmaa edistänyt mm. kokemusta tulla ”hengen lyömäksi”, eli kaatua. Hyväuskoiset ja monesti vasta uskoon tulleet eksytetään helposti näihin vääriin kokemuksiin. Kun vielä olin Australian helluntailiikkeen kansallinen pääsihteeri, sain käsiini Steve Penny nimisen miehen kirjan ”Here Come the Prophets” (Profeetat tulevat). Muistan kuinka kommentoin kollegoilleni kirjan nimeä sanomalla sitä nimellä: Profeetat tulevat taas. Tämä siksi, koska ko. profeetta-ilmiö ei ole mitenkään uusi, vaan kautta seurakunnan historian nämä henkilöt ovat aiheuttaneet sekaannusta ja hämmennystä. Joskus tähän yhteyteen liittyy humoristisiakin piirteitä. Esim. Walesin herätyksen yhteydessä esiintyi monia erikoisia persoonia, jotka nimettiin ”profeetoiksi”. Steve Pennyn kirjassa puhutaan kulttuurin merkityksestä ja se liitetään yhteen vaurauden ja rikkauden kanssa, jolloin muodostuu ”valtakunta kulttuuri” ja tällä hän tarkoittaa Jumalan valtakuntaa. Hän väittää, että Jeesus söi aikansa parhaissa ravintoloissa ja yöpyi parhaissa majapaikoissa. Hän kirjoittaa vaatineensa paikallista seurakuntaa maksamaan matkansa kalliissa liikemiesluokassa, ei siksi että hän olisi tarvinnut sitä, vaan siksi koska tämä ns. ”kulttuuri” vaatii sitä. Hän sanoo myös, että juuri tämän takia Australian helluntailiike ja maan kaikki kristilliset kirkot tarvitsevat Brian Houstonin[5] johtajakseen – sillä Brian on tuonut mukanaan juuri tämän ”vauraus kulttuurin”.

 

Alussa mainitsin kolme profeettaryhmää.

Väärät profeetat ovat tavallisesti pääjoukko. Heistä luemme esim. VT:n puolella 1.Kun. 18 ja 22 luvuista. Asiat eivät sen suhteen ole mihinkään muuttuneet. Ne, jotka väittävät olevansa apostoleja ja profeettoja ovat yleisemmin vääriä kuin oikeita. UT:ssa vain yksi henkilö on nimetty profeettana: Agabus. Muitakin mainitaan mutta ei nimeltä eivätkä he ole huomattavia.

 

Euforiset profeetat ovat vääriä profeettoja mutta eivät niin avoimesti ja suoraan kuin edellä mainitut. Heitä edustaa raamatunkertomus 1.Kun. siitä mitä tapahtui kuningas Saulille. Saul oli murhaaja sydämeltään ja hän suunnitteli kuinka päästä eroon Daavidista. Mutta kun hän tuli profeetta Samuelin ja Daavidin luo hän profetoi. Mutta se ei pettänyt ketään, sillä Saul profetoi koska hän koki niin ”ilmapiirin” vaikutuksesta. Raamatussa kuvattu tapaus antoi Israelille sananparren: ”Onko Saulkin profeettain joukossa?” (1.Sam.10:11-12, 19:24). Euforiset profeetat profetoivat tunteen ja oman minän vaikutuksesta. He eivät läpäise oikean profeetan testiä. Muistan tapauksen kun David Cartledge profetoi aina kuinka stadionit täyttyvät kuulijoista. Osallistuessani viimeisen kerran Australian helluntailiikkeen konferenssiin, hän yhdessä Andrew Evansin kanssa odotti musiikin päättyvän ja astui sitten yleisön eteen profetoimaan tapansa mukaan. Hän näki kuinka Australian stadionit ja suurimmat hallit täyttyivät kansasta. Kun hän lopetti, Evans astui esiin ja korotti ko. profetiaa. Ei liene tarpeen mainita, että stadionit eivät ole täyttyneet (KF: näitä vastaavia profetioita, toisinaan vuosilukukin mainiten, tai esim. ”ensi vuonna” jne. on esitetty lukuisia 1990 ja 2000 luvulla kerta toisensa jälkeen karismaattisten tunnettujen ja vähemmän tunnettujen julistajien kautta).

 

Oikeat profeetat eivät tarvitse sitä, että heidät nimetään. He tekevät työnsä Herran tarkoittamassa tilanteessa usein tunnistamattomina. Raamatussa he AINA toimivat varoittajina. Et löydä Raamatusta profeettaa, joka ei varoita. Tämä on profeetan tehtävä. Se on aina ollut ja tulee aina olemaan.

 

 

Kristityn Foorumin lisäys.

 

Esimerkkejä Cindy Jakobsin profetioista:

15.3.2002 ... tuon kansani uuteen ajanjaksoon... käännän uuden sivun... tuon teidät uuteen paikkaan jossa ette ole olleet... täytän teidät siunauksillani... hyvyys ja laupeus seuraavat teitä, sanoo Herra... Tämä on suuri uskon vapauttamisen vuosi. Tämä on suurten siunausten vapauttamisen vuosi... (General word of the Lord).

28.12.2003 .... siirrän teidät uuteen paikkaan jossa kahleenne kirpoavat... 2004 rakennetaan perusta Jumalan liikkeelle vuonna 2005... 2004 on uskon vuosi päästä irti veloista.... 2005 on mielihyvää ja aarteita ja voimaa ja uudistusta, joita et saata kuvitella.... Tämä on vuosi kun (maailman)johtajat jotka vastustavat minua alkavat äkisti kuolla... 2004 on elonkorjuun valmistelua, 2005 kansoissa tapahtuu suurempi elonkorjuu mitä saatat kuvitella... (Prophetic word for the body of Christ for 2004).

15.11.2005 koskien Kuwaitia: ... Jumala aloittaa suuren PH:n liikkeen Kuwaitissa. Jumalan naisia tullaan käyttämään erityisellä tavalla evankeliumin edistämiseksi... monet profeetat nousevat ja heidät lähetetään Irakiin, Iraniin ja Syyriaan... Jumala tekee uutta, jollaista maailma ei ole koskaan nähnyt... Jumala on säätänyt, että paikkaa kutsutaan Lähi-idäksi (eng. Middle East: Keski-itä), koska sen voitelu on olla rauhantekijöinä... (Prophetic word for Kuwait).

25.3.2001 koskien Kanadaa: ... Kanada on tulossa voitelunsa paikkaan... Herra haluaa antaa teille hallintavallan merestä mereen... Jumala on vapauttanut isyys- ja äitiysvoitelun joka murtaa tämän kansan autiomaat ja saatte nähdä suurta hedelmää ja elonkorjuuta... kun saatte hallituksen ja hengen täyttämän pääministerin josta olen profetoinut, kun tämä tapahtuu tämä kansa saa oman Jerusaleminsa... (An anointing for Canada).

Pvm ei selvillä, koskien Suomea: ... nostan uuden naisjohtajien sukupolven... asetan heidät ammattiensa huippupaikoille... käytän suomalaisia naisia muslimimaailman elonkorjuussa... katsokaa mitä Suomessa tapahtuu. Katsokaa Suomen kansaa. He lähettävät satoja ja satoja lähetyssaarnaajia... vapautan suuren varallisuuden koskien Suomea, sanoo Herra... Suomi tunnetaan Skandinavian oikeamielisimpänä maana... Profetoin: Jumala käyttää suomalaisia miehiä ja naisia ryhmien johdossa muuttamaan maailma... Suomesta tulee kansakunta jonne ihmiset tulevat monista kansoista.... ja seurakunnat käyvät ahtaiksi... Jumala nostattaa uneksijat Suomessa. Nuo, joilla on suuri näky kansojen muuttumisesta... Jumala näyttää minulle että täällä on liittosuhde... Profetoin, että tulee päivä kun presidentti antaa tämän kansan Jeesukselle Kristukselle. Tulee päivä kun hallitus aloittaa pyytämällä Jumalan suosiota... Näen PH:n voiman tulevan... (Prophecy for Finland).

Maaliskuu 2005, koskien Nigeriaa: ...Nigeriasta tulee Afrikan tähti...hyvin pian HIV/AIDS luvut ovat Nigeriassa Afrikan alhaisimmat... Nigeriasta tulee yksi maailman turvallisimmista paikoista... (Prophecy for Nigeria).

Pvm ei selvillä, koskien Puolaa: ... Tulen täyttämään Varsovan stadionit ja kaikki stadionit ympäri maata... tulen lähettämään puolalaisen nuoren kansani muuttamaan maailman kansakunnat... Sanon teille: Varo paholainen, puolalaiset ovat tulossa... (Prophetic word for Poland).

Pvm ei tiedossa, mutta reilusti yli 3 vuotta sitten, koskien Hollywoodia: ... Katsokaa mitä teen Hollywoodissa. Tuon esiin voidellut filmintekijäni jotka ovat profeettojani. Tuon esiin profeetat jotka tulevat Hollywoodista... Näin sanoo Herra: Katsokaa seuraavan kolmen vuoden aikana... näette kuinka ihmiset alkavat muuttua. He eivät halua katsella epäsiveellisiä elokuvia... Voin tehdä suurempaa kuin MTV, sanoo Jumala... (MTV on suosittu, maailmanlaaja rock/nuorisomusiikkikanava - A word for the Hollywood).

 



[1] Sky Angel TV 29.5.1999, myös mm. v. 2006 pidetyssä Generals International –konferenssissa ”Out of the Box” Charisman omistajat ja perustajat Joy ja Stephen Strang esiintyivät Cindy Jakobsin, Peter Wagnerin, Chuck Piercen ym. kanssa.

[2] http://www.apostasyalert.org/

[3] Joh. 4 luku

[4] KF: Huom. Mormonismissa tunnetaan juuri samanniminen School of the Prophets  -liike. Sillä tarkoitetaan liikkeen alkuajan johtajia, jotka aloittivat yhteiset kokoontumiset 1833 Ohiossa johtajansa Joseph Smith Jr. johdolla. Lähempänä omaa aikaamme Brigham Young ja hänen seuraajansa John Taylor jatkoivat perinnettä.

[5] Tunnettu Hillsong seurakunta, jolla jo on sisarseurakuntia maailman eri puolilla.