KAIDALLA
TIELLÄ
Paavo Lievonen
Puhe
Kristus-juhlassa Lapinlahdella 2.4.2006
Olen pienestä pojasta saakka
kasvanut ympäristössä, jossa Jumalan sana ja uskonasiat ovat olleet tavalla tai
toisella läsnä.
Ehkä kaikkein voimakkain
vaikutus tuli kahden tätini kautta, jotka nuorina tyttöinä olivat tulleet
uskoon. Toinen näistä tädeistä asuikin meillä ja hänestä sain kristityn mallin,
jota tosin itse en ole kyennyt noudattamaan.
Myös pyhäkoulussa sydämeeni
kylvettiin Sanan siemen, joka aikanaan iti ja nousi oraalle.
Varhaisesta lapsuudesta
juontavat ne monet opitut asiat ja käsitykset, jotka sittemmin ovat vieneet
minut törmäyskurssille tämän “uuden ajan kristillisyyden” kanssa.
Lapsuudessa sain kuvan pyhästä
Jumalasta ja siitä, että kaikki Häneen liittyvä on kaunista, puhdasta,
arvokasta ja kunnioitettavaa. Se, mitä Golgatalla tapahtui, oli siihen aikaan
keskeisenä siinä kristillisyydessä, jonka vaikutuspiirissä elin.
Tosin jouduin jo tuolloin
kohtaamaan myös sellaista kristillisyyden nimeä kantavaa toimintaa, jota vielä
tänäänkin pidän ihmiskeskeisenä ja lähinnä sielullisuutena.
Pahimmassa tapauksessa nämä
kokemukset olisivat voineet antaa tehokkaan rokotteen kaikkea kristillistä
vastaan.
Lapsenuskon jäätyä taakse
sain kuitenkin armon tulla nuorena uskoon. Tästä merkittävästä tapahtumasta
tulee ensi vuonna kuluneeksi 50 vuotta.
Elämä ei kuitenkaan ole ollut
pelkkää onnea ja autuutta, vaikka joskus kuulee sanottavan, että tulet
onnelliseksi, kun annat elämäsi Jeesukselle. Kyllä onneakin on ollut, mutta
paljon on ollut kuitenkin vastoinkäymisiä, taistelua ja tappioitakin.
Eräs kristillisyyteen liittyvä
piirre on vaivannut minua vuosikymmenet. Tämä ongelma liittyy lähinnä
ulkomaisiin julistajiin, joita kutsutaan tänne Suomeen puhujiksi ja joiden
kirjoittamia kirjoja suomalaiset kustantajat julkaisevat. Saman asian olen
kohdannut usein myös kotimaisten “hengenmiesten” puheissa ja kirjoituksissa.
Heidän julistustaan
kuunnellessa tai heidän kirjojansa lukiessa olen kokenut sisäistä ahdistusta.
Syynä tähän on se suuri kuilu, joka on heidän sanomansa ja oman elämäni
välillä.
Vuosikausia olen väsyksiin
saakka saanut kuulla, millaista tosiuskovan elämä on silloin, kun on Jumalalle
täysin antautunut. Itse en ole pystynyt antautumaan Jumalalle
kokosydämisesti.
Olen kohdannut niitäkin, jotka
sanovat rakastavansa Jeesusta kaikesta sydämestään. Jossain vaiheessa paljastuu
kuitenkin se, että tällaisenkin ihmisen sisimmästä löytyy lokero, jossa valtaa
pitää MINÄ.
Luonnollisesti löytyy
niitä, jotka ajattelevat uskonelämäni olevan täysin hakoteillä ja niin ollen
sanovat vian olevan minussa ja kehottavat minua parannukseen. He saattavat olla
oikeassakin — ainakin osittain.
Olen tavannut myös ystäviä,
jotka ovat samalla tavalla ahdistuneita näistä antautumisvaatimuksista kuin
itsekin olen ollut.
Voi olla, että täälläkin on
monia, joille tämä ahdistus on tuttua. Kuinka toivonkaan, että tällainen
ahdistettu sisar tai veli voisi lähteä tästä tilaisuudesta kotimatkalle
sisäisesti vapautettuna. Tärkeintä on se, että Jeesus on antautunut meidän
edestämme.
Viime aikoina olen saanut hieman ymmärrystä siihen, mistä kokemassani sisäisessä ahdistuksessa on kysymys.
Ne julistajat, jotka
saavuttavat suuren suosion, opettavat että uskonelämäni täytyy muodostua siitä,
kuinka ymmärrän, osaan, jaksan, ahkeroin, palvelen ja antaudun. Kaikki tämä on
heidän mielestään keskeistä. He määrittelevät, minkälainen on oikea uskovainen.
Tosiuskovaisen malleja ei ole
vain yksi ainoa, vaan jokaisella on omat korostuksensa, joita he pitävät
totuutena yli muiden.
Jokainen heistä osaa esittää
erilaisia vaatimuksia sellaisessa muodossa, että ne kuulostavat
raamatullisilta. Tavallaan niitä voidaankin pitää raamatullisina siinä
mielessä, että ne edustavat lain noudattamista. Tällaista suuntausta sanottiin
Suomessakin aikanaan “raamatulliseksi suuntaukseksi”.
Mitä enemmän näitä julistajia
olen kuunnellut tai heidän kirjojaan lukenut, sitä epätoivoisemmaksi oman
onnistumiseni suhteen olen tullut.
En pysty millään täyttämään
niitä vaatimuksia, joita minulle esitetään. Jo pelkkä ajatus yrittämisestä saa
minut masentumaan.
Tällaisessa sisäisessä
kamppailussa olen lopulta tullut siihen vakaaseen johtopäätökseen, että ainoa
autuuteni toivo on yksin Jumalan armo.
Jeesus sanoo
vuorisaarnassa: “Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten
valtakunta - - Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät
ravitaan.”
Siinä on hyvä mitta ainakin
minulle. Nämä vaatimukset “täytän” mennen tullen. Voin tuntea nälkää ja janoa
vanhurskauteen. Miksi minulle ei riittäisi Jeesuksen autuaaksijulistus?
Uskon, että tämä riittää myös sinulle. Emme tarvitse super-miesten tai
super-naisten hyväksyntää. Tämän ymmärtäminen tuo rauhan ja levon.
Ansaitsematon armo ei
kuitenkaan merkitse sitä, että tietoisesti lähtisin suinpäin
johonkin Jumalan tahdon vastaiseen.
On minullakin syyni kerskata.
Syyt ovat pääosin samat kuin Paavalilla, vaikka en rohkenekaan muutoin verrata
itseäni Paavaliin.
Paavali kirjoittaa: “Jos minun
kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani” (2.
Kor. 11:30).
Tämä mies kertoo itsestään:
“Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet
temmattiin kolmanteen taivaaseen - - tämä mies - - kuuli sanomattomia sanoja,
joita ihmisen ei ole lupa puhua. Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni
en kerskaa, paitsi heikkoudestani”. (2. Kor. 12:2-5.)
Mutta tärkein näistä
kerskauksen aiheista on kuitenkin tämä: “Mutta pois se minusta, että minä
muusta kerskaisin, kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka
kautta maailma on ristiinnaulittu minulle ja minä maailmalle!”
(Gal.6:14.)
En ole kuullut milloinkaan
tällaista nykyisten super-evankelistojen suusta. Kukapa nykyaikana tahtoisi
olla ristiinnaulittu maailmalle? Paavalin kerskauksesta alkaa vähitellen
ymmärtää, miksi aito Jumalan evankeliumi ei ole muodissa nykyaikana.
Paineet ristiä kohtaan ovat
suuret. Siellä ja täällä on yritetty siirtää risti vaivihkaa pois Jumalan
huoneesta. Risti on vielä tänäänkin pahennus ja loukkaus itseriittoiselle
ihmiselle.
Ihmisjoukot olisivat halustaan
vain kuninkaan seurassa, siinä pääsisi “siivellä” loistamaan. Niin ajattelivat
jo opetuslapsetkin, kun he Jeesuksen seurassa kaavailivat itselleen
ministerinpaikkoja. Ristin miestä kaikki kavahtivat.
Paavali oli vainonnut Jumalan
seurakuntaa. Hänelle näytettiin jo alussa, kuinka paljon hänen tuli kärsiä
Jeesuksen nimen tähden. Paavali ei etsinyt ihmissuosiota, vaikka Paavalin
edellytykset olisivat siihenkin riittäneet.
Suosituksi ei näytä pääsevän
muutoin kuin evankeliumia vääristämällä ja ottamalla enemmän tai vähemmän
mukaan lakia: Sinun tulee… ja sinun täytyy…
Tätähän kaikki maailman
uskonnot ovat täynnä! Ihmistä ei viehätä mikään vastikkeeton, mukaan pitää
saada ainakin vähän omaa hikeä.
En jaksa uskoa, että Amerikassa
ei olisi lainkaan raitista opetusta, mutta ongelma on siinä, että raitis opetus
ei yllä tänne asti.
Yksinkertainen evankeliumin
sanoma ei ole mikään myyntivaltti. Sehän tiedetään jo. Ei sillä ole uutisarvoa,
vaikka se on todellisuudessa kaikkein tärkein uutinen.
Puhdas evankeliumin sanoma
antaa levon, mutta se ei korota ihmistä eikä siinä ole aina mitään
dramaattista. Hyvä, tavallinen, vakaa, varma ja turvallinen ei herätä huomiota
tai uteliaisuutta.
Jos julistamme vain ristin
sanomaa, niin meille sanotaan: “Mutta eihän Jeesus ole enää ristillä”. Ei
olekaan, mutta siitä huolimatta ristin sanoma on keskeisimpänä
evankeliumissa.
Sana rististä on Jumalan
voima!
Vain se murtaa synnin kahleet.
Ristin luona olemme tasa-arvoisia. Siellä vaikenevat omat pyyteet. Siellä on
sydämen lepo ja turvapaikka. Risti on silta syntisen ihmisen ja pyhän Jumalan
välillä.
Liha ei pidä rististä. Lihan
oikeudet päättyvät ristillä. Ainoa oikeus, minkä risti tarjoaa lihalle, on
kuolema.
Ristin luona keskinäiset riidat
päättyvät, samoin kilpailu paremmuudesta.
Kun puhutaan uskon
kilvoituksesta, niin se tarkoittaa mielestäni juuri sitä, että usko
ansiottomaan Jumalan armoon säilyy puhtaana. Eikö juuri se käy kilvoituksesta,
että emme sekoita mitään omia yrityksiämme siihen, mikä on jo pientä piirtoa
myöten valmista?
Thomas Wilcox
sanoo Kalliissa Hunajanpisarassa, että “usko on ihmeellisin asia maailmassa,
pane siihen jotain omaasi, niin sinä turmelet sen.”
Evankeliumin sanoma vapauttaa
ihmisen olemaan juuri sitä, mitä hän on ja miksi Jumala on
hänet tarkoittanut. Paineet olla jotain muuta katoavat. Jumalan armosta
olen se mikä olen.
Omassa varassamme ja itsessämme
olemme edelleen Jumalan vihollisia. Kaikki olemme kadotuksen ansainneet.
Mutta syntisinä ja
puutteellisina meillä on ristin työn kautta taivastoivo. Paras on edessäpäin.
Olemme Kristuksen kanssaperillisiä.
“Vyöttäkää sentähden
mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka
teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä” (1.
Piet. 1:13).
Saa lunastettu lauma luokses tulla,
sen kohta kutsut päälle
pilvien.
Saan minäkin! Ei ansiota mulla
kuin arvet lyömieni naulojen.