Jumalaa vastaan hyökätään
Luento Jyväskylä,
Kristus-juhla 9.8.2008
Käytämme sanontaa, että ”se
ei sitten millään opi” ihmisestä joka aina tekee saman virheen – koko
ihmiskunnasta voidaan täydellä syyllä sanoa juuri näin. Jumala antoi sanansa
opiksi ja ohjeeksi mutta ihmiskunta suureksi osaksi ei siitä välitä.
Luennon keskeinen näkökulma
aiheeseen saadaan seuraavista raamatunjakeista:
-Hes28:2: ”Koska sinun sydämesi on ylpistynyt ja sinä
sanot: Minä olen jumala... ja olet kuitenkin ihminen, et jumala, vaikka omasta
mielestäsi olet jumalan vertainen ...”
-Jes14:13-14 alku- ja loppuosa: ”Sinä sanoit sydämessäsi: Minä nousen
taivaaseen... teen itseni Korkeimman vertaiseksi.”
Puhuttaessa otsikon aiheesta
on muistettava, ettei ihmisestä ole vastusta Jumalalle:
Jes 40:15 ”Katso, kansakunnat ovat kuin pisara vesisangon
uurteessa, ovat kuin tomuhiukkanen vaa'assa. Katso, merensaaret hän nostaa kuin
hiekkajyvän.”
Myöskään sielunvihollisen
johtamasta langenneesta enkelikunnasta ei ole Jumalalle vastusta. Toisinaan
voidaan kuulla tai lukea opetusta jossa sielunvihollisen valtaa liioitellaan.
Annetaan ymmärtää, että sen ja Jumalan välillä on ikään kuin suuri taistelu
käynnissä. Lutherin käsitys sielunvihollisen asemasta oli raamatullinen:
Perkele on Jumalan Perkele (Luther käytti sanaa ”kahlekoira”). Eli hän voi
tehdä vain sen minkä Jumala sallii – kuinka paljon Jumala antaa sille
”liekanarua” - ei enempää.
Silti Ilm.kirja
12:7 mainitsee, että jopa taivaassakin käydään sotaa: ”Ja syttyi sota
taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat
lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat
...”
Lopputulos kuitenkin on, jae
8: ”... mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.”
Sen jälkeen mainitaan, kuinka
sielunvihollinen huomaa olevansa lopullisesti ulosheitetty ja saanut taivaaseen
iankaikkisen porttikiellon. Seuraavat luvut kuvaavat kuinka sen toiminta
kiihtyy maan päällä, jossa Jumalan pilkkaaminen ja kaikenlainen vaikea aika
yltyy aina Jeesuksen tulemukseen saakka.
Ihmisen maailmassa Jumalaa
vastaan - voidaan myös sanoa Jumalan tuntemista, Jumalan sanaa ja Jumalan
pyhyyttä vastaan - on hyökätty koko ihmisen historian ajan, lähtien paratiisin
lankeemuksesta.
1. Ihmisen nostaminen jumalaksi on hyökkäys Jumalan
aitoa tuntemista vastaan
Nykyiselle ajallemme on
kuvaavaa ja hämmentävääkin, että Hes28:2 kuvaus sopii siihen mitä nykyisessä
kristillisyydessä laajalti harjoitetaan ja puhutaan.
”Koska sinun sydämesi on
ylpistynyt ja sinä sanot: Minä olen jumala... ja olet kuitenkin ihminen, et
jumala, vaikka omasta mielestäsi olet jumalan vertainen ...”
Aikamme karismaattiset menestysteologit
eivät näitä kohtia lue eivätkä opeta. Heidän New Age
opeista lainattu käsityksensä, että me olemme jumalia, me olemme kristus, on hyökkäys Jumalan tuntemista vastaan.
Ihmisen jumaluus, tavalla tai
toisella, on perustavaa laatua oleva hyökkäys Jumalan suvereniteettia vastaan.
Ajatus on kuitenkin kaikkien
tunnettujen karismaattisen liikkeen julistajien yksi perusopetus. Olemme
"pieniä jumalia" ja kristuksia sen tähden,
että voimme tuoda taivaan maan päälle ja meidän tuleekin se tehdä, koska Jumala
ei muutoin saa maanpiiriä haltuunsa.
Voidaan esittää kysymys onko
tällainen missio Jumalan asettama, vai onko jonkun muun intresseissä puhua
maapallon pelastamisesta ihmisvoimin ennen Kristusta ja tavallaan ilman
Kristusta? Eikö tässä unohdeta ja osittain pilkata Jumalan ehdotonta
Kaikkivaltiutta?
New Age
opeista lainaava nykyinen kristillisyyden suuntaus kehottaa meitä löytämään
itsestämme jumala-tietoisuuden ja luomaan "intiimin" yhteyden
Jumalaan. Nimenomaan tätä sanaa käytetään usein kuvaamaan yhteyttä, jonka
todisteeksi otetaan monenlaisia omia kokemuksia ja näkyjä.
Monet seuraavat joukkojen
manipuloijia, joiden sanoma on usein pintapuolinen ja keskittyy omiin enkeli-ilmestyksiin,
(pyhä)henki kokemuksiin, taivaassa käynteihin, väitettyihin tapaamisiin
Jeesuksen ja Raamatun henkilöiden (siis kuolleiden) kanssa, kerskauksiin
kokousväen määrästä, väitetyistä parantumisista ja kuolleiden herättämisistä,
jne. Sanoma ei keskeisesti jää Jumalan sanaan: Raamattuun ja sen ilmoitukseen
Kristuksesta. Kuolleista heräämisen suhteen on myös hyvä muistaa Luuk. 16 luvun Jeesuksen opetus rikkaasta miehestä ja
Lasaruksesta jakeet 28-31: ”...- sillä minulla on
viisi veljeä - todistamaan heille,
etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'. Mutta Aabraham
sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. Niin hän sanoi: 'Ei,
isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät
parannuksen'. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja
profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Tässä Jeesus asettaa
kuolleista herättämisihmeen oikeaan asemaansa suhteessa kirjoitettuun Jumalan
Sanaan. Hän viittaa juutalaisten Kirjoituksiin – Vanhan testamentin Mooseksen
ja profeettojen kirjoihin, joiden kautta Jumala puhuu. Jumalalle kaikki on
mahdollista, myös kuolleista herättäminen, mutta Jumala ei koskaan tee mitään
tarkoituksella korostaa ihmisen osuutta, tuoda kunniaa ja kuuluisuutta
ihmiselle. Tässä asiassa nykyinen käytäntö, jossa monen ”ihmeet ja merkit” –julistajan pitää esiintyä myös kuolleista herättäjänä, on
väärä. Nöyryys puuttuu – ihminen saa mainetta enemmän kuin Jumala. Lisäksi
useimmiten ”ihme” jää pelkäksi väittämäksi.
Nykyinen ”jumaluuden”
tavoittelu on myös yhteydessä ikivanhaan gnostilaiseen harhaoppiin
eräänlaisesta salatusta tiedosta, jonka kautta ihminen asteittain nousee
korkeammalle hengen tasolle kohti jumaluutta. Tähän liittyvät nykyiset karismaattisen
liikkeen erilaiset, eriasteiset, "voitelun" tasot.
Hyökkäys Jumalaa, Jumalan
tuntemista ja ehdotonta kaikkivaltiasta pyhyyttä vastaan, on ikivanha,
paratiisin lankeemuksesta alkuun lähtenyt ihmisen toimintamalli, jota
sielunvihollinen ruokkii ja edistää. Ihminen yritetään saada harhateille monin
eri tavoin – eri vivahtein, mutta kaikissa löytyy yhteinen piirre ihmisen
omasta jumaluudesta hiukan eri korostuksin.
2. Ihmisen halu/vaatimus päästä taivaaseen/kokea
taivas jo tässä kehossa on hyökkäys
Matt11:12: ”Mutta Johannes
Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja
hyökkääjät tempaavat sen itselleen.” Vrt. samankaltainen jae Luuk 16:16.
Luuk18:17: ”Joka ei ota
vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.”
Tässä yhteydessä ei laajemmin
tarkastella jakeiden merkitystä. Jeesus ei tässä kuitenkaan opeta, että
pelastuminen olisi ihmisen toimien tulosta, että taivaaseen päästäisiin ikään
kuin hyökkäämällä. Se olisi vastaan Raamatun kokonaisilmoitusta. Jakeet ovat
tässä yhteydessä linkkinä seuraavaa varten:
Rodney Howard Browne kertoo vaatineensa Jumalalta: ”Joko
sinä tulet tänne alas ja kosketat minua tai minä tulen sinne ja kosketan sinua”,
(Either you come down
here and touch me, or I am going to come up there
and touch you).
Oliko
tämä Jumalan mielenmukainen pyyntö ja jos ei ollut niin miksi ei?
Jes14:13:
”Sinä sanoit sydämessäsi: minä nousen taivaaseen...” jae 14: ”...teen itseni
Korkeimman vertaiseksi.”
Kristitty
ihminenkin (erityisesti ajattelen nuoria) saattaa kokea kiusausta saada aikaan
jotakin suurta hengellistä tässä ja nyt. Sisimmässä saatetaan kokea
pakahduttavaa tunnetta joka tulkitaan Jumalan vaikutukseksi. Silloin saatetaan
tehdä se virhe, että unohdetaan, että Jumala on aina se joka kutsuu ja asettaa
tehtävään - ihminen ei voi sitä vaatia.
Tässä
tunnossaan ihminen saattaa ikään kuin ”väkisin” ryhtyä sellaiseen, johon hän
kokee Jumalan hänet kutsuneen. ”Voima”, eli sisäinen voiman tuntemus, ei
kuitenkaan ole sitä voimaa, joka tulee Jumalalta. Siinä tilassa ihmisen on
parempi malttaa itsensä, tuoda tunteensa ja jumalakaipuunsa rehellisessä
rukouksessa Jumalan eteen. Rukouksessa tulee tunnustaa oma syntisyys ja
mitättömyys, sekä jättää hengellisiin tehtäviin pyrkiminen Jumalan haltuun.
Tässä on kyseessä oikean uskon ja oman tuntemuksen ristiriita: Usko luottaa
siihen, että jos Jumalalla on käyttöä Hän valmistaa ja johdattaa omalla
ajallaan ja tavallaan juuri siihen tehtävään mikä on minun. Meiltä kysytään
vain alttiutta ja alistumista Jumalan tahtoon.
Aikamme
ongelma ei taida niinkään olla kristittyjen halukkuudessa olla Jumalan
käytössä, vaan siinä, että monet hengellisessä työssä olevat voivat olla oman
lihallisen mielensä johdossa tehtävässä, johon Jumala ei ole heitä asettanut. Esim. Jaak3:1 ”Veljeni, älkööt
aivan monet teistä pyrkikö
opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.”
Taivasten
valtakuntaa ei omisteta hyökkäämällä – se otetaan vastaan yksinkertaisessa (ns.
lapsen)uskossa Kristuksen sovitustyöhön. Ihminen ei voi vaatia yhtään mitään: RHB:n ja muiden vastaavien suurjulistajien yhteinen kokemus
on samankaltainen: suuri halu kokea Jumala ikään kuin ohi Kristuksen, ohi
kirjoitetun Sanan, halu saada kokemus, joka itsekkyydessään kääntyy vaatimukseksi
Jumalan suvereniteettia vastaan.
He
tempaavat ja saavat itselleen jotakin, mitä he sanovat taivasten valtakunnaksi,
Jumalan läsnäoloksi, Pyhän Hengen voimaksi yms., mutta joka ei kestä Raamatun
tarkastelua.
Nämä yhä lisääntyvät näyt ja
kerrotut taivaassa käynnit ovat niin Raamatun ulkopuolisia ja Jumalaa
väheksyviä kertomuksia, että niiden lähteen tulisi olla jokaiselle kristitylle
selvä.
Todd Bentley, ns. Lakelandin herätyksen johtohahmo, puhuu laajasti
taivaskäynneistään, kuten:
-Paavali asuu pienessä mökissä ja sanoi Bentleylle
kirjoittaneensa Hepr. kirjeen Aabrahamin sanelun mukaan, ja edelleen: ...
evankeliumia ei olisi ilman Aabrahamia, eikä ilman Daavidia,
-hän myös kiipesi taivaasta toiseen Jaakobin tikapuita
myöten,
-Jeesuksella oli ruskeat silmät kuin bambilla
....
-hän sanoo tuntevansa Pyhän Hengen niin läheisesti, että
tietää mitä tämä ajattelee.
Mutta mitä sanoo Raamattu,
esim. Jes55: 9 ”Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun
tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.”
Eikä tässä jälleen ole
kyseessä hyökkäys Jumalan suvereniteettia vastaan?
”Profeetta” Cindy Jakobs sanoo omasta taivasnäystään, mm. että taivaassa voidaan
metsästää eläimiä.
Rick Joyner kertoo, kuinka
taivaassa enkelit polvistuivat hänen edessään (ei kovin nöyrä kuva itsestään
vaikka hän mainitsee olleensa puettuna nöyryyden viittaan!). Kun hän taivaassa
päätyi ihanaan puutarhaan jossa ”elämän puu” seisoi, hänelle sanottiin: -Ne, jotka pääsevät tälle tasolle, jotka tuntevat Isän
rakkauden, voivat syödä puusta.
Ts. puusta syövät
saavat kuolemattomuuden. Huomatkaa myös okkulttissävytteinen maininta
erityisestä ”tasosta” jolle tulee hengellisesti päästä. ”Isän rakkaus” –termi taas on laajalti käytetty mm. ns. Toronton herätyksessä,
joka keskittyy kokemusten ympärille.
Kysymys meille
kaikille: Mikä taho on tällaisen näyn takana joka jättää Raamatun ilmoituksen
huomiotta? 1Moos3:22: ”Ja Herra Jumala sanoi: Katso, ihminen on tullut
sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän
nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi
iankaikkisesti!” Seuraavat jakeet kertovat kuinka ihminen karkotettiin
paratiisista ja kerubit asetettiin vartioimaan ”elämän puun tietä”. Jumalan säätämys on, että ihminen ei ole maan päällä kuolematon. Joyner on kuitenkin yksi niistä, jotka uskovat
kuolemattomaan ns. Jooelin armeijaan joka voittaa
maailman Jumalalle. Näin oma
raamatunvastainen uskomus värittää näyt. Mikä siis on niiden lähde?
Paavalin sana taivasnäystään
2Kor. luku 12 on näiden rinnalla vaatimaton. Paavali sanoo heti alussa suoraan,
että hän kerskaa. Sitä eivät sano nykyiset taivaassa ”kävijät”. Omasta
mielestään he ovat nöyriä ja siksi heille annetaan taivasnäkyjä. Paavali sanoo
lyhyesti, että hän kuuli ”sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa
puhua”. PISTE. Ja sitten hän kertoo, kuinka Jumala on sallinut hänen lihaansa
heikkouden, jotta hän ei kerskaisi. Kerskauksessaankin Paavali on aivan eri
puolella kuin nämä nykyiset taivaskävijät!
Ps115:16: ”Taivas on Herran
taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille.”
Joh6:15: ”Kun nyt Jeesus
huomasi, että he aikoivat tulla ja väkisin ottaa hänet, tehdäkseen hänet
kuninkaaksi, väistyi hän taas pois vuorelle, hän yksinänsä.”
Ihmiset halusivat tehdä
Jeesuksesta väkisin kuninkaansa maan päälle heti, kun näkivät Hänen tarjoavan
maallista hyvää. Jeesus torjui sen.
Kun aikamme menestysteologit
lupaavat seuraajilleen maallista hyvää - ja valtaa, kun maailma muutetaan taivaankaltaiseen
tilaan Kristuksen tulemukselle soveliaaksi - sillä on sama vaikutus: he ovat
suosittuja. Karismaattiset opettajat riistävät ihmisiä kuitenkin omaksi
edukseen – Kristus riisti itseltään, luopui ja alistui ristinkuolemaan meidän
eduksemme.
Jeesus vastasi fariseusten
kysymykseen Jumalan valtakunnan tulemuksesta, Luuk
17:21: ”eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso,
Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".”
Se on selvä sana siitä, että
ihminen ei voi rakentaa maan päälle Jumalan fyysistä valtakuntaa. Vain Jumala
ajallaan tekee ja saa aikaan sen, mitä on ilmoittanut.
Epäraamatullinen ja kristittyjä
sekä uskoa etsiviä harhauttava opetus on aina hyökkäys Jumalan tuntemista
vastaan. Kun Jumalan aito sana hämärretään ja sen merkittävyys pienennetään
subjektiivisten "omien ilmoitusten" ja kokemusten tieltä, taistellaan
Jumalan tuntemista vastaan vaikka käytetään kristillisiä tapoja ja käsitteitä.
3. Jumalan kokeminen ”voitelun” kautta on Kristuksen ja
Kirjoitusten ohittamista ja hyökkäys
Yhteinen piirre nykyajassa on
eräänlainen nähtävissä ja aistittavissa oleva korskeus olla jotakin suurta
ihmisten ja jopa taivaan edessä. Jos
ihminen ei halua tunnistaa eikä tunnustaa oman malttamattomuutensa ja
suuruudenhalunsa olevan syntisen lihan kapinaa, hän voi saada ”voitelun”, jonka
lähde ei ole Jumalasta.
Raamatullinen
voitelu omistetaan sisäisessä uskossa syntien anteeksisaamiseen – ei ulkoisessa
kokemuksessa, jota monet ovat vaatineet ja etsineet. Jumalan kokeminen on Raamatussa
sama asia kuin Kristuksen tunteminen. New Age
tyyppisessä kristillisyydessä se koetaan seuraavalla tavalla:
RHB:
Äkkiä Jumalan tuli tuli ylleni... Hänen voimansa
poltti ruumiissani... Jumalan voitelu, niin ihana kuin se on, on sähköä... voit
varastoida sitä ja jakaa sitä eteenpäin...
Kenneth
Copeland: Usko on voima, kuten sähkövirta...
Benny
Hinn: ...kun
Hän ilmestyi minulle, minun ruumiini tuli sähköiseksi, sähkö kulki lävitseni...
se on kuin koskisi sähkövirtaan... se voisi myös tappaa sinut jos sitä olisi
liikaa... Herra sanoi minulle toistuvasti: sano: tulta!, puhu sana: tulta! ja
kun tein niin tulokset ovat nähtävissä.
RHB huutaa kokouksissaan:
tulta tulta! kun hän jakaa sitä mitä väittää Pyhäksi
Hengeksi, Jumalan läsnäoloksi, yms.
Steve Hill ja monet muut
tekevät niin ja lisäävät vielä: lisää Herra, lisää...
Cindy
Jakobs: Halleluja, Pyhä Henki on tuli...
Sähköinen
tulen kokeminen ruumiissa on perinteisesti tuttu monissa uskonnoissa ja okkulttisissa
toiminnoissa. Tämä tuli on jotakin josta kerskataan ja joka tekee ihmisestä
huomattavan. Kokemuksessa ei ole syvyyttä eikä Jumalan pyhyyden tuntoa. Jesaja
kertoo omasta kokemuksestaan 6:5 ”Niin minä sanoin: "Voi minua! Minä
hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla
on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin.” Daniel kuvaa 10 luvussa kuinka hän pelkäsi ja
häneltä meni ”kaikki voima” enkelinäyn edessä. Sen sijaan nykyiset jokapäiväiset
enkelinäyt tulevat ja menevät kuin ihmiset kaupan ovissa. Pyhä Henkikin
tunnetaan parhaana kamuna. Jeesus on ”kingi” ja paras
heppu.
Voitelun
kokeminen liitetään sähköiseen tulen kokemukseen koko ruumiissa tai ruumiin
osassa. Varhaiset Latter Rain
–opin isät kuvaavat, kuinka voitelulla on eri tasoja
ja sama oppi elää edelleen. Kun voitelun taso yltää kyllin korkealle, ihmisestä
tulee maailman valtaaja, jopa kuolematon (vrt. aiemmin Rick
Joyner). Mutta tapahtuuko tässä samankaltainen
Jumalaa vastaan nouseminen kuin mitä Hesekiel ja
Jesaja kuvaavat?
Raamatussa
Apt 2:3 kerrotaan, kuinka opetuslapset
helluntaipäivänä ”näkivät ikään kuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja
asettuivat heidän itse kunkin pään päälle”.
Osittain
tällä raamatunkohdalla nykyiselle tulen kokemiselle annetaan oikeutus, puhutaan
Pyhän Hengen tulesta. Toinen oikeutus asialle saadaan lähinnä Johannes Kastajan
sanoista, kuten Matt3:11: ”Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella...” - rukoillaan
Herraa kastamaan Pyhällä Hengellä ja tulella.
Jotkut
jopa erottavat P.H:n kasteen ja ns. tulikasteen vielä
omiksi tapahtumikseen kristityn elämässä.
Ensinnäkin
opetuslapset näkivät jotakin jota he kuvaavat ”tulisina kielinä” sana on ”ikään
kuin”. Ei ole sanottu että nämä kielet olivat tulta. Ne voivat olla tai eivät.
Sama sana on käytössä, kun Raamattu mainitsee fyysisen, suussa olevan kielen ja
toisaalta puhutun kielen.
Toiseksi
tulen tunnetta ei koettu ruumiissa – sitä ei ole tässä eikä missään muuallakaan
Raamatussa mainittu hengellisenä kokemuksena Pyhästä Hengestä.
Kolmanneksi
tuli liitetään Raamatussa yleisimmin tuomioon. Näin Raamattua tutkimalla ja
ajattelemalla ei saada pätevää vahvistusta sille, että sähköinen tulen
kokeminen, tai muunlainen ”voitelun” fyysinen kokeminen olisi Pyhästä Hengestä
ja raamatullinen.
Fyysinen
kokemus Jumalasta, kokemuksellisen voitelun saaminen, ns. Jumalan läsnäoloon
pyrkiminen, ja vastaava toiminta voikin olla siis nousemista/kapinaa/hyökkäystä
Jumalaa vastaan.
4. Lopuksi
Monet on saatu uskomaan, että
kristinuskon todellisuus ja totuus testataan asioilla kuten:
Oma tai muiden subjektiivinen kokemus ja manifestaatio
Ne voivat olla monesta
lähteestä, paljon koettu kaatuminen ”hengen lyömänä” oli tuttua okkulttisessa toiminnassa
jo ennen kuin sitä alettiin harrastaa kristillisissä piireissä, sille ei löydy
tukea Raamatusta kuten ei äsken käsitellylle voitelukokemukselle, omat itsekkäätkin
toiveet ja halut myös vaikuttavat.
Tunteet
”Minä ajattelen” on korvattu
”minä tunnen” käsitteellä, sitä markkinoi new age
liike vuosikymmeniä ja new age liikkeen edeltäjät jo vuosisatoja,
tunteet ovat ihmiselle välttämättömät, mutta voivat olla myös pettäviä,
ajattelu on pidettävä mukana.
Osallistujien lukumäärä/ srk:n tai liikkeen koko
Monet kultit ja
kristinuskolle vastakkaiset uskonnot vetävät paljon enemmän seuraajia kuin
kristilliset kokoukset, lukumäärä/suuruus ei ole todiste totuudesta.
Pelastuskokemuksen kokeneiden määrä (käsien
nostaminen, eteen tuleminen)
Kokouskäyttäytyminen voi olla
manipulaation tulosta.
Väitetyt ihmeet ja merkit (todelliset tai valheelliset)
Kaikissa uskonnoissa ja
lahkoissa on ja on aina ollut todellisia tai väitettyjä/väärennettyjä ihmeitä,
ne vetävät ihmisiä ja ihmiset haluavat kokemuksen kautta vakuuttua jumaluuden
hyväksynnästä tai olla mieliksi ihailemilleen johtajille, olla mukana jossakin
suuressa.
Kuulopuheet ja huhut, erilaiset vahvat väittämät
Historia osoittaa, että ihmiset
uskovat suuren valheen paljon helpommin kuin pienen valheen, vrt. esim.
natsi-Saksan propaganda.
Arvostetun sananopettajan menestyminen ja vauraus
Monet arvostetut julistajat srk.n historiassa ovat olleet puutteenalaisia ja sairaita.
Hyvä puhetaito, esittäminen, ns. karisma
Puheella voidaan manipuloida.
Kokouksen ilmapiiri (tunne)
Ei-kristilliset uskonnot,
kultit ja okkulttiset liikkeet ovat aina tiedostaneet ilmapiirin eli tunnelman
luomisen tärkeyden, ilmapiiri luodaan ihmistoimin suunnitellen, se ei ole
kiistaton todiste Jumalan läsnäolosta. Ajatellaanpa esim. miksi “parantaja”
Benny Hinn tarvitsee omien kokoustensa “ilmapiirin”
jotta ihmiset paranisivat? Miksi hän ei mene sairaaloihin ja koteihin, joissa
sairaat ovat ja palvele heitä siellä missä tarve on (ilmaiseksi).
Jumala
on valmistanut tien yhteyteensä uskon kautta Kristukseen ja sen omistamalla
Jumalan läsnäolo on hengessä ja se koetaan kuten Raamattu opettaa Gal 4:6 ”Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt
meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!” Tähän
kokemukseen liittyy tuntemus Jumalan pyhyydestä, jonka tähden Kristuksen teko
tulee kristitylle aina tärkeämmäksi ja tärkeämmäksi: minulla syntisellä ei ole
mitään asiaa Jumalan lapseuteen paitsi Kristuksessa. Jumala on meille Isä vain
Kristuksen tähden.
Juhani Aitomaa