BENNY HINN PALJASTETTUNA

OSA 1

Paavo Hiltunen

Parantaako Benny Hinn?
Benny Hinnin parantamistoiminnan (healing ministry) perusta on seuraavissa Hinnin sanoissa: "Kirjoitukset ovat selvät: Jeesus ei ainoastaan kuollut ottaakseen pois syntimme, hän kuoli myös ottaakseen pois sairautemme." Kaikki uskolla parantajat ovat sisällyttäneet sairauden parantamisen sovitukseen. Tähän väärään Raamatun tulkintaan parantajat ripustavat lupauksensa ihmisten houkuttelemiseksi "ihmekokouksiinsa."

Helsingissä 11.7 2001 Hinn julisti: "Jokainen voi parantua. Sinun tulee vain vapauttaa uskosi, niin parannut. Astu ulos sairaudestasi hänen terveyteensä. Tänään on sinun iltasi kokea ihme. Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, että Jumala sallii sairauden. Sairaus on saatanasta". Ilmeisesti Hinn ei ole lukenut Jobin kirjaa.

Hinniä kannustaa hänen "henkioppaansa" Kathryn Kuhlman, joka on luvannut: "Ennen kuin Jeesus saapuu, tulee päivä, jolloin Jumalan voima on niin suuri, että jokainen parantuu. Kristuksen ruumiissa ei tule olemaan yhtään sairasta". Pitää paikkansa, mutta vasta kun pääsemme taivaaseen. Tällainen äärikarismaattinen julistus on restauraatio- eli ennalleenasettamisoppia.  Sen lähtölaukaus ammuttiin 7.5. 1946, jolloin  enkeli ilmestyi "salaisessa luolassa" William Branhamille luvaten antaa hänelle parantamisen lahjan, jos hän olisi kuuliainen. Jopa syöpä lähtisi karkuun. Toiminnassaan Branham oli täysin riippuvainen "enkelinsä", henkioppaan läsnäolosta. Hän ei milloinkaan aloittanut sairaiden puolesta rukoilemista ennen kuin oli siitä varma. Väärä oppi avasi oven demonien vaikutukselle, ne toimivat Branhamin henkioppaina. Valmistaakseen yleisön vastaanottavaiseksi hänessä vaikuttaville maagisille, parantaville voimille, Branham kertoi sankaritarinoita suorittamistaan ihmeistä. Se, mitä Branhamille tapahtui, auttaa meitä ymmärtämään, mistä Benny Hinnin kummallinen voima on lähtöisin.

Ketkä parantuvat?

Eräs sairas kysyi Hinniltä: "Sanokaa, miten minä parantuisin?" "Suuren Parantajan" vastaus oli: "Siten, että tulet oikeaan aikaan oikeaan paikkaan oikean miehen eteen". Ilmiselvästi Hinn tarkoitti itseään.  "Kun te tulette minun kokoukseeni minun eteeni, te parannutte". Jumalako alistuisi rajoittamaan oman työnsä yhden kunnianhimoisen miehen tilaisuuksiin? Niinkö pieni Jumala meillä on? Kaikkivaltias ei alistu ihmisen kunnianhimoisiin haaveisiin eikä hänen uskon kaavioihinsa. "Suuri Parantaja" asettaa vielä ihmiselle lisäehtojakin. Helsingissä hän opetti: ''Raamatussa ei ole kohtaa, jossa joku olisi parantunut ilman että hän olisi aktiivisesti tehnyt jotain, esimerkiksi ojentanut kuivettuneen kätensä".  - "Sinun tulee vain vapauttaa uskosi, niin paranet. Liikuttele sitä kohtaa ruumiissasi, jota sairautesi vuoksi et ole voinut liikuttaa".

Mitä merkitsee "vapauttaa uskonsa"? Kuinka uskomaton ihminen voi vapauttaa uskonsa ja parantua? Jeesus ei vaatinut ihmisiltä uskoa parantumiseen eivätkä apostolitkaan. Hinn parantaa sairaita näitten oman tekemisen ja uskon vapauttamisen kautta. Tällaista menettelyä Raamattu ei tunne, mutta sen taakse voi lakaista parantumattomat tapaukset - varaovi ulos!

Ahdas portti tulee vieläkin ahtaammaksi, kun Hinn opettaa: "Jumala teki lsraelin kanssa liiton, että jos nämä noudattaisivat hänen käskyjään, heidän päällensä ei tulisi yhtäkään Egyptin sairauksista". Hinnin tulkinta nykyaikaan ulotettuna on, että jos tottelet Jumalaa, et sairastu; ja jos kuitenkin sairastut, paranet. Tämä on uskonliikkeen teoriaa, josta Hinn on luvannut luopua. Jumala ei ole sidottu tällaiseen ehtoon, kaikkihan me olemme tottelemattomia, emmekä siis voisi saada osaksemme parantumisen armoa. Onneksi Jumala on armollisempi kuin Benny Hinn, muutenhan meillä ei olisi toivoa. Lopputulos on, että Hinnin luokse ei kenenkään sairaan kannata mennä. Omassa yksityisessä hiljaisessa rukouksessa löytää paljon helpommin suoran yhteyden rakkauden Jumalaan, joka ottaa vastaan syntisiä ja sairaita heitä erottelematta ja heiltä mitään vaatimatta. Ja hoitokin on täysin ilmainen.

Brutaalia sairaitten kohtelua
Vielä arveluttavammaksi Hinnin parantamistoiminnan tekee hänen väitteensä, että kaikki sairaus on saatanasta.  Sehän tekee parantamisesta koko elämän ajan kestävän hengellisen sodankäynnin. Terveenä pysyt Hinnin väittämän mukaan, kun ylistät lakkaamatta. "Kun me ylistämme, saatana ja demoniruhtinaat sidotaan", Hinn opetti Jäähallissa hurraaville kuulijoilleen. Eräs sovellutus kuului: "Kannattaa soittaa aina kotona musiikkia ja ylistää, niin saatana ei pääse sisään." Näinkö Raamattu opettaa?

Ei! Jumala ei pane tällaisia taakkoja päällemme. Hän on ristillä hankkinut meille täydellisen voiton saatanasta. Tätä harhaoppia oli meillä 1980-luvulla ja kirjoitin siitä oman kokemukseni perusteella kirjankin "Siunauksia syvyydestä" 1983, 1993.  Nyt Hinn yrittää herättää sitä jälleen henkiin. Tämä on lihallista kristillisyyttä, syntisen täysin turhaa touhua. On valitettavaa, että sitä nyt julistetaan ympäri maailmaa ihmisraukkojen kuormaksi. Tällaiset kirjat pitää polttaa, sanoo David Wilkerson. Samaan rovioon joutavat sellaiset Kuvan ja Sanan  kirjat, joissa opetetaan "sukukirouksen katkaisemista".  Siinäkin ajellaan huolettomasti ristin ohi ja kuormitetaan ihmisparkoja. Unohtakaa jo menneisyys älkääkä tonkiko roskakasaa!

Mutta jos saatana kuitenkin hiipisi sisään, olkaa huoletta, "Suuri Parantaja" tulee apuun.  Hinn näki 1980-luvulla Reinhard Bonnken ajavan sokeista ulos "sokeuden henkiä". Tietysti hänen piti seurata esimerkkiä: "Minä yritin käskeä omissa kokouksissani, ja monta sokeaa parani". Ja jotta huomaisimme, miten suuri Hinnin "voitelu" on, hän korostaa: "Herra osoitti minulle aina suurimman demonin, vääryyden hengen tai kuoleman hengen. Kun tämä demoni ajettiin ulos, ihmeitä alkoi tapahtua". Todellisuudessa tässä tapahtuu niin, että demonit houkuttelevat aktiivisia ja herkkäuskoisia työntekijöitä tällaiseen työntekijää korottavaan hommaan. Niiden tarkoituksena on tuhota oikea ristin evankeliumi, jonka mukaan saatana voitettiin ristillä, ja vääristää seurakunnan usko.

Jännittäviä hetkiä koettiin jäähallissa, kun Hinn monta kertaa ajoi noin viisivuotiaasta tytöstä ulos "syövän demonia" huutamalla lavalla tuhatpäisen yleisön edessä voimakkaasti: "Go out of her!" Turhaan tietenkin, koska tällaista demonia ei ole olemassakaan, eikä syöpä ole mikään sairauden henkien aiheuttama tauti (olen siitä jo kaksi kertaa parantunut lääkärin hoidolla ja Jumalan avulla ilman ulosajajia tai uskolla parantajia (Sulkasato 1994). Sen jälkeen tyttöä vielä yritettiin haastatella monen miehen voimin, että hän todistaisi julkisesti parantuneensa. Tyttö tietenkin vain itki tällaisessa shokkihoidossa.

Hinn yritti paikata tappiotaan antamalla vanhemmille ohjeeksi "paastota viisi päivää, mieluiten ystävien kanssa, niin tapahtuu käänne". Toivon sydämestäni, että vanhemmat jättäisivät uskolla parantajat ja veisivät lapsensa Hyksin syöpäklinikalle oikeitten lääkärien parannettavaksi. Se on normaalitie, jonka Herra on hankkinut ihmisille eikä se voi loukata muitten kuin uskollaparantajien kunniaa. Vanhimmat uskolla parantajat kielsivät uskovilta lääkäriin menonkin ja lääkkeitten käyttämisen, mikä aiheutti monien kuoleman, erään parantajankin.

Luettelo ihmeparantumisista
Hinn  kertoo, että siitä lähtien kun hän 1990 aloitti  ristiretkensä  eri puolille maailmaa, hän on saanut voiman ajaa ulos sairauksia aiheuttavia demoneja ja  Pyhältä Hengeltä ohjeet kokouksien johtamiseen. Satoja todistettuja parantumisia on tapahtunut ja tuhansia ihmisiä on tullut kääntymykseen. Jopa pyörätuoleista on noussut liikuntakyvyttömiä ja monet ovat jättäneet kainalosauvansa. Sokeita ja kuuroja on parantunut. Kirjassaan "The Anointing" (Voitelu) Hinn luettelee viisi naista (nimiä ei mainita, vain kotipaikka), jotka parantuivat elimellisistä sairauksista. Kaksi oli parantunut leukemiasta. Yksi oli lähtenyt kävelemään pyörätuolista lopullisesti
parantuneena. Yksi oli parantunut katsellessaan Hinnin TV-ohjelmaa "This Is Your Day".

Pyörätuolipotilas nousee
Jokaisen uskolla parantajan  suuri unelma on saada sairas nousemaan pyörätuolistaan. Sehän olisi konkreettinen ja näkyvä todistus parantajan voimasta. Hinn väittää suorittaneensa tämän testin omassa seurakunnassaan Floridassa jo ennen vuotta 1992, jolloin hänen kirjansa "The Anointing" ilmestyi (tarkkaa aikaa hän ei sano). Ollessaan eräässä sunnuntai-illan kokouksessa rukoilemassa ihmisten puolesta hän äkkiä huomasi moottorilla kulkevassa pyörätuolissa istuvan naisen. Hinn kertoo: "Ääni sisälläni sanoi : 'Mene ja rukoile hänen puolestaan nyt!' Olin kuin puulla päähän lyöty. Nyt! Pomppasin alas lavalta, menin sairaan luo ja halasin häntä oikein kunnolla. Sitten sanoin: 'Vapauta voitelusi, Herra'. Välittömästi nainen hyppäsi ylös pyörätuolissaan. Huusin kuoroa ylistämään Herraa, ja musiikin kohotessa koimme hämmästyttävän hetken. Nainen astui ulos tuolistaan ilman apua ja lähti kävelemään omin jaloin kirkossa.  Nainen kertoi, että hänet oli pannut parantumattomana pyörätuoliin multippeliskleroosi, kudosten ja elinten sairaalloinen kovettuminen".

Mutta: tästä niin kuin kaikista muistakin Hinnin ihmeistä puuttuu lääkärintodistus, joka vastaansanomattomasti todistaisi, että kysymyksessä  on jumalallinen parantuminen. Hinn jatkaa vaarallista ja edesvastuutonta peliään nyt vieläkin innokkaammin, koska hänellä  on ollut taloudellisia tappioita (eikä hänen suunnittelemastaan 30 miljoonia dollaria maksavasta Parantumispuistosta taida tulla mitään). Kysymyksessä on edesvastuuton ihmisten terveydellä ja uskolla leikkiminen oman kunnian ja rahavirtojen synnyttämiseksi. Hinn erosi AOG:stä, Amerikan suurimmasta helluntaiseurakunnasta, jottei hänen tarvitsisi kuunnella ketään eikä vastata kenellekään edesottamuksistaan.

André Kole
Seurakuntien johtajien laiminlyödessä raamatullisen seurakuntien järjestyksenpidon  (l. Kor 14) kaltoin kohdeltujen lähimmäisten auttajaksi nousi yllättäen mies, joka ammattilaisena tuntee sen tekniikan, jota Hinn käyttää kuulijoittensa hämäämiseksi. Hän on maailmankuulu taikuri André  Kole, joka opetti David Copperfieldin häivyttämään New Yorkin Vapaudenpatsaan ja pyramidit. Uskoon tultuaan Kole lähti julistamaan evankeliumia ja paljastamaan Jumalan seurakuntaa rasittavat petkuttajat, mm. uskollaparantajat.

Kole sanoo, että  kaikki parantajat väittävät tekevänsä jumalallisia ihmeitä, mutta heidän kokoelmansa ovat täynnä todistamattomia tapauksia. Olivatpa he uskovia tai ei, uskollaparantajia tai shamaaneja, guruja tai noitatohtoreita, kaikki he käyttävät apuna psyykkistä tekniikkaa: lumoavaa musiikkia, suggestiota, mesmerismiä (hypnoosia) ja silmänkääntötemppuja päästäkseen toivomaansa tavoitteeseen. He eivät kuitenkaan onnistu, he saavat aikaan vain plasebo-vaikutuksia ja näennäisiä lyhytvaikutteisia helpotuksia. Kole vakuuttaa, ettei hän 30 vuotta kestäneen taikuriuransa aikana koskaan tavannut ainoatakaan todistettua jumalallista ihmettä.

Kole paljastaa pyörätuoli-ihmeet trikeiksi. "Parantumisen kohteeksi valittu henkilö kävelee kokoukseen hyvissä ajoin ja saa verhojen takana parantajan hänelle varaaman pyörätuolin. Avustajat työntävät hänet sitten kokouksen aikana esiin. Kun parantaja on rukoillut hänen puolestaan, kaikki ämyrit pannaan soimaan ja nainen nousee vaikuttavasti tuolistaan kansan ylistäessä Jumalaa. Saattaapa hän juosta kirkon ympäri komeamman vaikutuksen aikaansaamiseksi".

Voisiko Hinn tehdä näin - omassa seurakunnassaan? Juuri siellä hän uskaltaa tehdä näin, koska hän 20 vuoden aikana on ehtinyt muovata seurakuntalaistensa uskon mieleisekseen, kaikkia metkujaan ja ilmestyksiään sietäväksi.  Seurakunta on jopa ylpeä paimenestaan. En tiedä, onko se mitä Hinn kertoo, todella tapahtunut vai onko se keksitty kirjaa varten. Joka tapauksessa se on koetus seurakunnalle. Hinn menee yhä pitemmälle. Huippu ei ehkä olekaan tässä vaan siinä, uskooko seurakunta Hinnin saavan aina uuden voitelun Aimee Semple McPhersonin haudalla. Siitä enemmän seuraavassa osassa.

I need a Miracle (Minä tarvitsen ihmeen)
Sitä Hinn todella himoitsee - edes yhtä oikeaa jumalallista ihmettä, joka vastaisi sitä mallia, jonka Jeesus on antanut evankeliumeissa: ihmettä, joka tapahtuisi yhtäkkiä spontaanisti manipuloimatta ja suggestiota käyttämättä ja jonka kuka lääkäri tahansa todistaisi pysyväksi ihmeeksi. Nyt Hinn on kuin nurkkaan ajettu. Yhä useammat arvostelevat häntä siitä, että hän lupaa jokaisen parantuvan kokouksissaan, mutta suuri enemmistö lähtee pettyneenä. Hyvinä päivinä, jolloin rahaa virtasi sisään, rakennettu valtava imperiumi natisee liitoksissaan, velat ovat mahtavat ja uran huipuksi suunniteltu Parantumispuisto uhkaa jäädä unelmaksi. Sponsorit vetäytyvät pois.
Vielä kerran Hinn on turvautunut kirjaan, jonka nimeksi hän on pannut "I need a miracle". Hinn ei tainnut huomata, että nimi oli kaksimielinen, sehän paljasti itse asiassa Hinnin hätätilan. Hänet ajoi kirjan kokoamiseen André Kolen kanssa käymänsä pitkä keskustelu.

Kole  varoitti Hinniä hänen  kokousmenetelmistään, joita Kole ei pitänyt oikeina ja teroitti erotusta uskollaparantamisen ja jumalallisen parantamisen välillä. Nyt ainakin Hinn tietää sen. Koska kolmas osa kaikista sairauksista on orgaanisia, Kole huomautti, ettei Hinnin pitäisi käyttää ilmausta, että jokainen voi parantua. Hinn sanoi Kolelle lähtijäisiksi: "Jumala on kutsunut  minut parantavaan palvelukseen (healing-ministry). Minä uskon tähän työhön. Minä uskon että ihmeet ovat aitoja. Toki muutamat ovat psykosomaattisia. Mutta minun tehtäväni ei ole kysyä sitä ihmisiltä. Minun tehtäväni on rukoilla heidän puolestaan ja uskoa Jumalan tekevän ihmeen. Annetaan ihmeitten puhua puolestaan."  Kunpa antaisitkin, Benny!

Hinn lupasi "heti maanantaina" toimittaa Kolelle aineiston aidoista ihmeistä. Kole odottaa sitä edelleenkin - turhaan. Hän sai tietää, että Hinn oli keskustelun jälkeen useissa televisio-ohjelmissaan pyytänyt niiltä, jotka olivat parantuneet, lähettämään lääkärintodistuksen Hinnin jumalallista parantamista käsittelevään kirjaan, jonka hän aikoi kirjoittaa "todistaakseen skeptikoille, että jumalallisia parantumisia oli todella tapahtunut, eikä vain psykosomaattisia".

Vaikka katsojia, jotka seurasivat näitä hätähuutoja usean kuukauden ajan, oli miljoonia, Hinn sai kirjaa varten vain kymmenen häntä tyydyttävää parantumiskertomusta.  Niistä hän kyhäsi kirjan, jonka suomalainen käännös sai nimen "Tänään Jumala parantaa sinut". Kustantaja oli - kukapa muu - kuin aina uskollinen Kuva ja Sana ja Leo Meller. Mainos julistaa: "Pyhä Henki kehotti minua kirjoittamaan kirjan todellisista parantumisihmeistä – sinulle oppaaksi, jotta sinäkin saisit parantumisihmeen elämääsi. Kirjan lukemisen kautta pääset samaan Pyhän  Hengen läheisyyteen kuin voidelluissa suurkokouksissa." Kustantaja kirkuu: "Jumalan voiman kohtaat myös kirjoissa!" Ja kehtaa asettaa tekstin viereen kuvan tyhjästä pyörätuolista! Mutta onko kustantaja valmis ottamaan vastuun vahingoista, joita tällainen valheellinen julistus saa aikaan? Perusteluksi ei riitä se, että kirjan kannessa Hinn työntää meille
hymyillen Raamattuaan.

Sen piti olla Hinnin musertava vastaisku skeptikoille. Tämä puolentoista vuoden kuluttua Kolen-Hinnin keskustelusta julkaistu teos sisältää vain 166 sivua ja 10 tapausta. Mihinkään tapaukseen ei ole liitetty Hinnin lupaamaa lääketieteellistä todistusaineistoa.  Se oli kertakaikkiaan jätetty pois teoksesta. Mikään tapaus ei myöskään täytä sitä raamatullista kriteeriä, jonka Jeesus asetti oikean jumalallisen parantumisen malliksi. Kole tutki kaksi kirjan tapausta ja totesi, että ennen parantamiskokousta sairaita oli käsitelty perinpohjaisella lääkärinhoidolla ja jopa operaatioilla, mutta niistä  ei ollut kirjassa mitään mainintaa. Toiset henkilöt tarkastivat muut kahdeksan tapausta ja tulivat samanlaisiin tuloksiin.

Kustantajien Thomas Nelsonin ja Leo Mellerin asiantuntemusta ja arvostelukykyä voi oikeutetusti ihmetellä. He ottavat Hinnin rinnalla suuren vastuun petoksen mahdollisuudesta. Sillä tässähän  ajetaan illuusiota (harhakuvitelmaa, toiveunelmaa) kuin "käärmettä pyssyyn'' ja - pahoin pelkään - vielä täysin tietoisesti, tahallaan, varsinkin kun otamme huomioon Kolen Hinnin kanssa 1991 käymän perusteellisen keskustelun. Iluusiolla yritetään vakuuttaa miljoonille ihmisille, että Hinnin kokouksissa kaikenlaiset sairaudet, olivatpa ne millaisia tahansa, ovat parannettavissa.

Lääketieteen tohtori William Nolen, joka on tutkinut Kathryn Kuhlmanin hänelle antaman 82 tapausta käsittelevän aineiston, sanoo: "En usko, että Kuhlman olisi ollut huijari tai epärehellinen. Ajattelen hänen uskoneen, että Pyhä Henki toimi hänen kauttaan. Hän uskoi vilpittömästi, että tuhansia ihmisiä parantui hänen kokouksissaan orgaanisista sairauksista. Mutta hän oli väärässä. Hän ei tuntenut eroa psykogeenisten ja orgaanisten sairauksien välillä. Vaikka hän käytti hypnoosin tekniikkaa (mesmerismiä, PH), hän ei tiennyt hypnoosista eikä suggestion voimasta eikä tuntenut autonomista hermojärjestelmää. Tai, jos hän jotain tiesi näistä asioista, hän oli oppinut pitämään tietonsa salassa. On vielä yksi mahdollisuus: Kuhlman ei halunnut saada sitä tietoa, että hänen työnsä ei ollutkaan niin ihmeenomainen kuin miltä se näytti."

Koska Hinn on sanonut jäljittelevänsä Kuhlmania ja haluavansa tulla hänen kaltaisekseen, on todennäköistä, ellei varmaa, että Nolenin lausunto sopii sellaisenaan Hinniinkin. Hinn on varmasti paremmin selvillä asioista. Kole ja myös Yves Brault (Uskolla parantamista vai mesmerismiä) ovat sitä mieltä, että Hinn käyttää kokouksissaan mesmerismiä.

Kuuluuko parantuminen sovitukseen?
Tämä on  uskollaparantajien teologinen lähtökohta. Mutta pitääkö se paikkansa? Ei missään tapauksessa, sanoo Richard Mayhue. Jes. 53:n perinteinen tulkinta on, että sanojen "meidän sairautemme hän kantoi" varsinainen merkitys on synnin hengellisissä ja iankaikkisissa seurauksissa, ei ruumiin fyysisissä seurauksissa. Mayhue murskaa  uskollaparantajien väitetyn raamatullisen perustan seuraavilla iskevillä johtopäätöksillä:
1. Nykyinen ruumiimme on synnin turmelema, ja meidän on kuoltava. Mutta Raamatun hyvä uutinen on, että me saamme uuden synnittömän iankaikkisen ruumiin ylösnousemuksessa.
2. Kristus kuoli syntiemme tähden. Evankeliumi on välittömästi hyvä uutinen syntiongelmamme suhteen, mutta ei fyysisten ongelmiemme suhteen.
3. Kristus tehtiin synniksi, ei sairaudeksi.
4. Kristus antoi anteeksi syntimme, ei sairauttamme.
5. Kristus antoi itsensä  syntiemme tähden, ei sairauksiemme tähden.
6. Jos parantuminen on sovituksessa ja sitä sovelletaan tänään, niillä - jotka anovat uskolla fyysistä parantumista
eivätkä parannu, ei loogisesti ajatellen ole ole oikeutta luottaa pelastukseensakaan.
7. Jos  uskomme fyysisen parantumisen sisältyvän sovitukseen  ja sen soveltamiseen tänään niin iankaikkista elämääkin tulisi soveltaa tänään kuolemattomissa ruumiissa.

Kristus ei poistanut  sairautta elämämme  jokapäiväisistä kokemuksista, koska hän ei vapauttanut meitä meissä asuvasta synnistäkään. Olemme syntisiä elämämme loppuun asti ja siksi myös sairaita. Muun väittäminen on hurmahenkistä harhaoppia, Fata Morgana, kangastus, joka ei toteudu, joka johtaa tuhoon. Uskollaparantajien historia Amerikassa on surullista luettavaa: rikoksia, aviorikoksia, juoppoutta, vararikkoja, itsemurhia. On järjetöntä, mutta leimaa-antavaa nykyiselle valheherätykselle, että sen johtajat Kenneth Haginista Benny Hinniin kunnioittavat William Branhamia, A.Allenia ja Jack Coeta "suurina Jumalan miehinä".

Noidankehä
Kun Benny Hinn tai kuka tahansa luo illuusion, että hänen kokouksissaan tapahtuu Jumalan ihmeitä, hän saa aikaan noidankehän, koska tämä on juuri sitä mitä ihmiset tulevat katsomaan. Niinpä illuusion täytyy jatkua, jotta ihmiset tulisivat. Tämä on kiusaus!
Tri C.M. Ward, Amerikan helluntailiikkeen Assembly of God johtajia sanoo: "Suurin ongelmamme on pitää työntekijämme erillään kiusauksesta manipuloida kuulijansa uskomaan, että ihmeitä tapahtuu. Kaikki odottavat niitä ja pastorit tuntevat, että heidän täytyy aikaansaada tämä ilmiö (illuusio),  jotta ihmiset eivät ajattelisi, että Jumala ei enää siunaa heidän jumalanpalveluksiaan."

Ei ole olemassa raamatullista perustaa sille, että Jumala tänä päivänä toimisi ihmisparantajien kautta ihmeittensä tekemiseksi. Jumala kyllä vastaa omiensa rukouksiin ja parantaa, mutta silloin kun Hän tahtoo ja siten kuin Hän tahtoo. "Ihmeittentekijöiden" luokse meidän ei pidä mennä.


Lähteet:
Benny Hinn: The  Anointing, Thomas Nelson 1992,1997
Richard Mayhue: The Healing Promise, Mentor l994, 1997
Hank Hanegraaff: Counterfeit Revival, Word Publishing 1997
Paavo Hiltunen: Siunauksia syvyydestä. Tilitystä koettelemuksista, kiusauksista ja eksytyksistä. Päivä 1983,1993