BENNY HINN PALJASTETTUNA
OSA 1
Paavo Hiltunen
Parantaako Benny Hinn?
Benny Hinnin parantamistoiminnan (healing ministry) perusta
on seuraavissa Hinnin sanoissa: "Kirjoitukset ovat selvät:
Jeesus ei ainoastaan kuollut ottaakseen pois syntimme, hän kuoli
myös ottaakseen pois sairautemme." Kaikki uskolla
parantajat ovat sisällyttäneet sairauden parantamisen
sovitukseen. Tähän väärään Raamatun tulkintaan parantajat
ripustavat lupauksensa ihmisten houkuttelemiseksi "ihmekokouksiinsa."
Helsingissä 11.7 2001 Hinn julisti: "Jokainen voi parantua. Sinun tulee vain vapauttaa uskosi, niin parannut. Astu ulos sairaudestasi hänen terveyteensä. Tänään on sinun iltasi kokea ihme. Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, että Jumala sallii sairauden. Sairaus on saatanasta". Ilmeisesti Hinn ei ole lukenut Jobin kirjaa.
Hinniä kannustaa hänen "henkioppaansa" Kathryn Kuhlman, joka on luvannut: "Ennen kuin Jeesus saapuu, tulee päivä, jolloin Jumalan voima on niin suuri, että jokainen parantuu. Kristuksen ruumiissa ei tule olemaan yhtään sairasta". Pitää paikkansa, mutta vasta kun pääsemme taivaaseen. Tällainen äärikarismaattinen julistus on restauraatio- eli ennalleenasettamisoppia. Sen lähtölaukaus ammuttiin 7.5. 1946, jolloin enkeli ilmestyi "salaisessa luolassa" William Branhamille luvaten antaa hänelle parantamisen lahjan, jos hän olisi kuuliainen. Jopa syöpä lähtisi karkuun. Toiminnassaan Branham oli täysin riippuvainen "enkelinsä", henkioppaan läsnäolosta. Hän ei milloinkaan aloittanut sairaiden puolesta rukoilemista ennen kuin oli siitä varma. Väärä oppi avasi oven demonien vaikutukselle, ne toimivat Branhamin henkioppaina. Valmistaakseen yleisön vastaanottavaiseksi hänessä vaikuttaville maagisille, parantaville voimille, Branham kertoi sankaritarinoita suorittamistaan ihmeistä. Se, mitä Branhamille tapahtui, auttaa meitä ymmärtämään, mistä Benny Hinnin kummallinen voima on lähtöisin.
Ketkä parantuvat?
Eräs sairas kysyi Hinniltä:
"Sanokaa, miten minä parantuisin?" "Suuren
Parantajan" vastaus oli: "Siten, että tulet oikeaan
aikaan oikeaan paikkaan oikean miehen eteen". Ilmiselvästi
Hinn tarkoitti itseään. "Kun te tulette minun
kokoukseeni minun eteeni, te parannutte". Jumalako alistuisi
rajoittamaan oman työnsä yhden kunnianhimoisen miehen
tilaisuuksiin? Niinkö pieni Jumala meillä on? Kaikkivaltias ei
alistu ihmisen kunnianhimoisiin haaveisiin eikä hänen uskon
kaavioihinsa. "Suuri Parantaja" asettaa vielä
ihmiselle lisäehtojakin. Helsingissä hän opetti: ''Raamatussa
ei ole kohtaa, jossa joku olisi parantunut ilman että hän olisi
aktiivisesti tehnyt jotain, esimerkiksi ojentanut kuivettuneen kätensä".
- "Sinun tulee vain vapauttaa uskosi, niin paranet.
Liikuttele sitä kohtaa ruumiissasi, jota sairautesi vuoksi et
ole voinut liikuttaa".
Mitä merkitsee "vapauttaa uskonsa"? Kuinka uskomaton
ihminen voi vapauttaa uskonsa ja parantua? Jeesus ei vaatinut
ihmisiltä uskoa parantumiseen eivätkä apostolitkaan. Hinn
parantaa sairaita näitten oman tekemisen ja uskon vapauttamisen
kautta. Tällaista menettelyä Raamattu ei tunne, mutta sen
taakse voi lakaista parantumattomat tapaukset - varaovi ulos!
Ahdas portti tulee vieläkin ahtaammaksi, kun Hinn opettaa:
"Jumala teki lsraelin kanssa liiton, että jos nämä
noudattaisivat hänen käskyjään, heidän päällensä ei
tulisi yhtäkään Egyptin sairauksista". Hinnin tulkinta
nykyaikaan ulotettuna on, että jos tottelet Jumalaa, et
sairastu; ja jos kuitenkin sairastut, paranet. Tämä on
uskonliikkeen teoriaa, josta Hinn on luvannut luopua. Jumala ei
ole sidottu tällaiseen ehtoon, kaikkihan me olemme
tottelemattomia, emmekä siis voisi saada osaksemme parantumisen
armoa. Onneksi Jumala on armollisempi kuin Benny Hinn, muutenhan
meillä ei olisi toivoa. Lopputulos on, että Hinnin luokse ei
kenenkään sairaan kannata mennä. Omassa yksityisessä
hiljaisessa rukouksessa löytää paljon helpommin suoran
yhteyden rakkauden Jumalaan, joka ottaa vastaan syntisiä ja
sairaita heitä erottelematta ja heiltä mitään vaatimatta. Ja
hoitokin on täysin ilmainen.
Brutaalia sairaitten kohtelua
Vielä arveluttavammaksi Hinnin parantamistoiminnan tekee hänen
väitteensä, että kaikki sairaus on saatanasta. Sehän
tekee parantamisesta koko elämän ajan kestävän hengellisen
sodankäynnin. Terveenä pysyt Hinnin väittämän mukaan, kun
ylistät lakkaamatta. "Kun me ylistämme, saatana ja
demoniruhtinaat sidotaan", Hinn opetti Jäähallissa
hurraaville kuulijoilleen. Eräs sovellutus kuului: "Kannattaa
soittaa aina kotona musiikkia ja ylistää, niin saatana ei pääse
sisään." Näinkö Raamattu opettaa?
Ei! Jumala ei pane tällaisia taakkoja päällemme. Hän on
ristillä hankkinut meille täydellisen voiton saatanasta. Tätä
harhaoppia oli meillä 1980-luvulla ja kirjoitin siitä oman
kokemukseni perusteella kirjankin "Siunauksia syvyydestä"
1983, 1993. Nyt Hinn yrittää herättää sitä jälleen
henkiin. Tämä on lihallista kristillisyyttä, syntisen täysin
turhaa touhua. On valitettavaa, että sitä nyt julistetaan ympäri
maailmaa ihmisraukkojen kuormaksi. Tällaiset kirjat pitää
polttaa, sanoo David Wilkerson. Samaan rovioon joutavat sellaiset
Kuvan ja Sanan kirjat, joissa opetetaan "sukukirouksen
katkaisemista". Siinäkin ajellaan huolettomasti
ristin ohi ja kuormitetaan ihmisparkoja. Unohtakaa jo menneisyys
älkääkä tonkiko roskakasaa!
Mutta jos saatana kuitenkin hiipisi sisään, olkaa huoletta,
"Suuri Parantaja" tulee apuun. Hinn näki 1980-luvulla
Reinhard Bonnken ajavan sokeista ulos "sokeuden henkiä".
Tietysti hänen piti seurata esimerkkiä: "Minä yritin käskeä
omissa kokouksissani, ja monta sokeaa parani". Ja jotta
huomaisimme, miten suuri Hinnin "voitelu" on, hän
korostaa: "Herra osoitti minulle aina suurimman demonin, vääryyden
hengen tai kuoleman hengen. Kun tämä demoni ajettiin ulos,
ihmeitä alkoi tapahtua". Todellisuudessa tässä tapahtuu
niin, että demonit houkuttelevat aktiivisia ja herkkäuskoisia
työntekijöitä tällaiseen työntekijää korottavaan hommaan.
Niiden tarkoituksena on tuhota oikea ristin evankeliumi, jonka
mukaan saatana voitettiin ristillä, ja vääristää seurakunnan
usko.
Jännittäviä hetkiä koettiin jäähallissa, kun Hinn monta
kertaa ajoi noin viisivuotiaasta tytöstä ulos "syövän
demonia" huutamalla lavalla tuhatpäisen yleisön edessä
voimakkaasti: "Go out of her!" Turhaan tietenkin, koska
tällaista demonia ei ole olemassakaan, eikä syöpä ole mikään
sairauden henkien aiheuttama tauti (olen siitä jo kaksi kertaa
parantunut lääkärin hoidolla ja Jumalan avulla ilman
ulosajajia tai uskolla parantajia (Sulkasato 1994). Sen jälkeen
tyttöä vielä yritettiin haastatella monen miehen voimin, että
hän todistaisi julkisesti parantuneensa. Tyttö tietenkin vain
itki tällaisessa shokkihoidossa.
Hinn yritti paikata tappiotaan antamalla vanhemmille ohjeeksi
"paastota viisi päivää, mieluiten ystävien kanssa, niin
tapahtuu käänne". Toivon sydämestäni, että vanhemmat jättäisivät
uskolla parantajat ja veisivät lapsensa Hyksin syöpäklinikalle
oikeitten lääkärien parannettavaksi. Se on normaalitie, jonka
Herra on hankkinut ihmisille eikä se voi loukata muitten kuin
uskollaparantajien kunniaa. Vanhimmat uskolla parantajat kielsivät
uskovilta lääkäriin menonkin ja lääkkeitten käyttämisen,
mikä aiheutti monien kuoleman, erään parantajankin.
Luettelo ihmeparantumisista
Hinn kertoo, että siitä lähtien kun hän 1990
aloitti ristiretkensä eri puolille maailmaa, hän on
saanut voiman ajaa ulos sairauksia aiheuttavia demoneja ja
Pyhältä Hengeltä ohjeet kokouksien johtamiseen. Satoja
todistettuja parantumisia on tapahtunut ja tuhansia ihmisiä on
tullut kääntymykseen. Jopa pyörätuoleista on noussut
liikuntakyvyttömiä ja monet ovat jättäneet kainalosauvansa.
Sokeita ja kuuroja on parantunut. Kirjassaan "The Anointing"
(Voitelu) Hinn luettelee viisi naista (nimiä ei mainita, vain
kotipaikka), jotka parantuivat elimellisistä sairauksista. Kaksi
oli parantunut leukemiasta. Yksi oli lähtenyt kävelemään pyörätuolista
lopullisesti
parantuneena. Yksi oli parantunut katsellessaan Hinnin TV-ohjelmaa
"This Is Your Day".
Pyörätuolipotilas nousee
Jokaisen uskolla parantajan suuri unelma on saada
sairas nousemaan pyörätuolistaan. Sehän olisi konkreettinen ja
näkyvä todistus parantajan voimasta. Hinn väittää
suorittaneensa tämän testin omassa seurakunnassaan Floridassa
jo ennen vuotta 1992, jolloin hänen kirjansa "The Anointing"
ilmestyi (tarkkaa aikaa hän ei sano). Ollessaan eräässä
sunnuntai-illan kokouksessa rukoilemassa ihmisten puolesta hän
äkkiä huomasi moottorilla kulkevassa pyörätuolissa istuvan
naisen. Hinn kertoo: "Ääni sisälläni sanoi : 'Mene ja
rukoile hänen puolestaan nyt!' Olin kuin puulla päähän lyöty.
Nyt! Pomppasin alas lavalta, menin sairaan luo ja halasin häntä
oikein kunnolla. Sitten sanoin: 'Vapauta voitelusi, Herra'. Välittömästi
nainen hyppäsi ylös pyörätuolissaan. Huusin kuoroa ylistämään
Herraa, ja musiikin kohotessa koimme hämmästyttävän hetken.
Nainen astui ulos tuolistaan ilman apua ja lähti kävelemään
omin jaloin kirkossa. Nainen kertoi, että hänet oli
pannut parantumattomana pyörätuoliin multippeliskleroosi,
kudosten ja elinten sairaalloinen kovettuminen".
Mutta: tästä niin kuin kaikista muistakin Hinnin ihmeistä
puuttuu lääkärintodistus, joka vastaansanomattomasti
todistaisi, että kysymyksessä on jumalallinen
parantuminen. Hinn jatkaa vaarallista ja edesvastuutonta peliään
nyt vieläkin innokkaammin, koska hänellä on ollut
taloudellisia tappioita (eikä hänen suunnittelemastaan 30
miljoonia dollaria maksavasta Parantumispuistosta taida tulla mitään).
Kysymyksessä on edesvastuuton ihmisten terveydellä ja uskolla
leikkiminen oman kunnian ja rahavirtojen synnyttämiseksi. Hinn
erosi AOG:stä, Amerikan suurimmasta helluntaiseurakunnasta,
jottei hänen tarvitsisi kuunnella ketään eikä vastata
kenellekään edesottamuksistaan.
André Kole
Seurakuntien johtajien laiminlyödessä raamatullisen
seurakuntien järjestyksenpidon (l. Kor 14) kaltoin
kohdeltujen lähimmäisten auttajaksi nousi yllättäen mies,
joka ammattilaisena tuntee sen tekniikan, jota Hinn käyttää
kuulijoittensa hämäämiseksi. Hän on maailmankuulu taikuri
André Kole, joka opetti David Copperfieldin häivyttämään
New Yorkin Vapaudenpatsaan ja pyramidit. Uskoon tultuaan Kole lähti
julistamaan evankeliumia ja paljastamaan Jumalan seurakuntaa
rasittavat petkuttajat, mm. uskollaparantajat.
Kole sanoo, että kaikki parantajat väittävät tekevänsä
jumalallisia ihmeitä, mutta heidän kokoelmansa ovat täynnä
todistamattomia tapauksia. Olivatpa he uskovia tai ei,
uskollaparantajia tai shamaaneja, guruja tai noitatohtoreita,
kaikki he käyttävät apuna psyykkistä tekniikkaa: lumoavaa
musiikkia, suggestiota, mesmerismiä (hypnoosia) ja silmänkääntötemppuja
päästäkseen toivomaansa tavoitteeseen. He eivät kuitenkaan
onnistu, he saavat aikaan vain plasebo-vaikutuksia ja näennäisiä
lyhytvaikutteisia helpotuksia. Kole vakuuttaa, ettei hän 30
vuotta kestäneen taikuriuransa aikana koskaan tavannut
ainoatakaan todistettua jumalallista ihmettä.
Kole paljastaa pyörätuoli-ihmeet trikeiksi. "Parantumisen
kohteeksi valittu henkilö kävelee kokoukseen hyvissä ajoin ja
saa verhojen takana parantajan hänelle varaaman pyörätuolin.
Avustajat työntävät hänet sitten kokouksen aikana esiin. Kun
parantaja on rukoillut hänen puolestaan, kaikki ämyrit pannaan
soimaan ja nainen nousee vaikuttavasti tuolistaan kansan ylistäessä
Jumalaa. Saattaapa hän juosta kirkon ympäri komeamman
vaikutuksen aikaansaamiseksi".
Voisiko Hinn tehdä näin - omassa seurakunnassaan? Juuri siellä
hän uskaltaa tehdä näin, koska hän 20 vuoden aikana on
ehtinyt muovata seurakuntalaistensa uskon mieleisekseen, kaikkia
metkujaan ja ilmestyksiään sietäväksi. Seurakunta on
jopa ylpeä paimenestaan. En tiedä, onko se mitä Hinn kertoo,
todella tapahtunut vai onko se keksitty kirjaa varten. Joka
tapauksessa se on koetus seurakunnalle. Hinn menee yhä pitemmälle.
Huippu ei ehkä olekaan tässä vaan siinä, uskooko seurakunta
Hinnin saavan aina uuden voitelun Aimee Semple McPhersonin
haudalla. Siitä enemmän seuraavassa osassa.
I need a Miracle (Minä
tarvitsen ihmeen)
Sitä Hinn todella himoitsee - edes yhtä oikeaa jumalallista
ihmettä, joka vastaisi sitä mallia, jonka Jeesus on antanut
evankeliumeissa: ihmettä, joka tapahtuisi yhtäkkiä
spontaanisti manipuloimatta ja suggestiota käyttämättä ja
jonka kuka lääkäri tahansa todistaisi pysyväksi ihmeeksi. Nyt
Hinn on kuin nurkkaan ajettu. Yhä useammat arvostelevat häntä
siitä, että hän lupaa jokaisen parantuvan kokouksissaan, mutta
suuri enemmistö lähtee pettyneenä. Hyvinä päivinä, jolloin
rahaa virtasi sisään, rakennettu valtava imperiumi natisee
liitoksissaan, velat ovat mahtavat ja uran huipuksi suunniteltu
Parantumispuisto uhkaa jäädä unelmaksi. Sponsorit vetäytyvät
pois.
Vielä kerran Hinn on turvautunut kirjaan, jonka nimeksi hän on
pannut "I need a miracle". Hinn ei tainnut huomata, että
nimi oli kaksimielinen, sehän paljasti itse asiassa Hinnin hätätilan.
Hänet ajoi kirjan kokoamiseen André Kolen kanssa käymänsä
pitkä keskustelu.
Kole varoitti Hinniä hänen kokousmenetelmistään,
joita Kole ei pitänyt oikeina ja teroitti erotusta
uskollaparantamisen ja jumalallisen parantamisen välillä. Nyt
ainakin Hinn tietää sen. Koska kolmas osa kaikista sairauksista
on orgaanisia, Kole huomautti, ettei Hinnin pitäisi käyttää
ilmausta, että jokainen voi parantua. Hinn sanoi Kolelle lähtijäisiksi:
"Jumala on kutsunut minut parantavaan palvelukseen (healing-ministry).
Minä uskon tähän työhön. Minä uskon että ihmeet ovat
aitoja. Toki muutamat ovat psykosomaattisia. Mutta minun tehtäväni
ei ole kysyä sitä ihmisiltä. Minun tehtäväni on rukoilla
heidän puolestaan ja uskoa Jumalan tekevän ihmeen. Annetaan
ihmeitten puhua puolestaan." Kunpa antaisitkin, Benny!
Hinn lupasi "heti maanantaina" toimittaa Kolelle aineiston aidoista ihmeistä. Kole odottaa sitä edelleenkin - turhaan. Hän sai tietää, että Hinn oli keskustelun jälkeen useissa televisio-ohjelmissaan pyytänyt niiltä, jotka olivat parantuneet, lähettämään lääkärintodistuksen Hinnin jumalallista parantamista käsittelevään kirjaan, jonka hän aikoi kirjoittaa "todistaakseen skeptikoille, että jumalallisia parantumisia oli todella tapahtunut, eikä vain psykosomaattisia".
Vaikka katsojia, jotka
seurasivat näitä hätähuutoja usean kuukauden ajan, oli
miljoonia, Hinn sai kirjaa varten vain kymmenen häntä tyydyttävää
parantumiskertomusta. Niistä hän kyhäsi kirjan, jonka
suomalainen käännös sai nimen "Tänään Jumala parantaa
sinut". Kustantaja oli - kukapa muu - kuin aina uskollinen
Kuva ja Sana ja Leo Meller. Mainos julistaa: "Pyhä Henki
kehotti minua kirjoittamaan kirjan todellisista parantumisihmeistä
sinulle oppaaksi, jotta sinäkin saisit parantumisihmeen
elämääsi. Kirjan lukemisen kautta pääset samaan Pyhän
Hengen läheisyyteen kuin voidelluissa suurkokouksissa."
Kustantaja kirkuu: "Jumalan voiman kohtaat myös kirjoissa!"
Ja kehtaa asettaa tekstin viereen kuvan tyhjästä pyörätuolista!
Mutta onko kustantaja valmis ottamaan vastuun vahingoista, joita
tällainen valheellinen julistus saa aikaan? Perusteluksi ei riitä
se, että kirjan kannessa Hinn työntää meille
hymyillen Raamattuaan.
Sen piti olla Hinnin musertava vastaisku skeptikoille. Tämä
puolentoista vuoden kuluttua Kolen-Hinnin keskustelusta julkaistu
teos sisältää vain 166 sivua ja 10 tapausta. Mihinkään
tapaukseen ei ole liitetty Hinnin lupaamaa lääketieteellistä
todistusaineistoa. Se oli kertakaikkiaan jätetty pois
teoksesta. Mikään tapaus ei myöskään täytä sitä
raamatullista kriteeriä, jonka Jeesus asetti oikean jumalallisen
parantumisen malliksi. Kole tutki kaksi kirjan tapausta ja
totesi, että ennen parantamiskokousta sairaita oli käsitelty
perinpohjaisella lääkärinhoidolla ja jopa operaatioilla, mutta
niistä ei ollut kirjassa mitään mainintaa. Toiset henkilöt
tarkastivat muut kahdeksan tapausta ja tulivat samanlaisiin
tuloksiin.
Kustantajien Thomas Nelsonin ja Leo Mellerin asiantuntemusta ja
arvostelukykyä voi oikeutetusti ihmetellä. He ottavat Hinnin
rinnalla suuren vastuun petoksen mahdollisuudesta. Sillä tässähän
ajetaan illuusiota (harhakuvitelmaa, toiveunelmaa) kuin "käärmettä
pyssyyn'' ja - pahoin pelkään - vielä täysin tietoisesti,
tahallaan, varsinkin kun otamme huomioon Kolen Hinnin kanssa 1991
käymän perusteellisen keskustelun. Iluusiolla yritetään
vakuuttaa miljoonille ihmisille, että Hinnin kokouksissa
kaikenlaiset sairaudet, olivatpa ne millaisia tahansa, ovat
parannettavissa.
Lääketieteen tohtori William Nolen, joka on tutkinut Kathryn
Kuhlmanin hänelle antaman 82 tapausta käsittelevän aineiston,
sanoo: "En usko, että Kuhlman olisi ollut huijari tai epärehellinen.
Ajattelen hänen uskoneen, että Pyhä Henki toimi hänen
kauttaan. Hän uskoi vilpittömästi, että tuhansia ihmisiä
parantui hänen kokouksissaan orgaanisista sairauksista. Mutta hän
oli väärässä. Hän ei tuntenut eroa psykogeenisten ja
orgaanisten sairauksien välillä. Vaikka hän käytti hypnoosin
tekniikkaa (mesmerismiä, PH), hän ei tiennyt hypnoosista eikä
suggestion voimasta eikä tuntenut autonomista hermojärjestelmää.
Tai, jos hän jotain tiesi näistä asioista, hän oli oppinut
pitämään tietonsa salassa. On vielä yksi mahdollisuus:
Kuhlman ei halunnut saada sitä tietoa, että hänen työnsä ei
ollutkaan niin ihmeenomainen kuin miltä se näytti."
Koska Hinn on sanonut jäljittelevänsä Kuhlmania ja haluavansa
tulla hänen kaltaisekseen, on todennäköistä, ellei varmaa,
että Nolenin lausunto sopii sellaisenaan Hinniinkin. Hinn on
varmasti paremmin selvillä asioista. Kole ja myös Yves Brault (Uskolla
parantamista vai mesmerismiä) ovat sitä mieltä, että Hinn käyttää
kokouksissaan mesmerismiä.
Kuuluuko parantuminen sovitukseen?
Tämä on uskollaparantajien teologinen lähtökohta.
Mutta pitääkö se paikkansa? Ei missään tapauksessa, sanoo
Richard Mayhue. Jes. 53:n perinteinen tulkinta on, että sanojen
"meidän sairautemme hän kantoi" varsinainen merkitys
on synnin hengellisissä ja iankaikkisissa seurauksissa, ei
ruumiin fyysisissä seurauksissa. Mayhue murskaa
uskollaparantajien väitetyn raamatullisen perustan seuraavilla
iskevillä johtopäätöksillä:
1. Nykyinen ruumiimme on synnin turmelema, ja meidän on kuoltava.
Mutta Raamatun hyvä uutinen on, että me saamme uuden synnittömän
iankaikkisen ruumiin ylösnousemuksessa.
2. Kristus kuoli syntiemme tähden. Evankeliumi on välittömästi
hyvä uutinen syntiongelmamme suhteen, mutta ei fyysisten
ongelmiemme suhteen.
3. Kristus tehtiin synniksi, ei sairaudeksi.
4. Kristus antoi anteeksi syntimme, ei sairauttamme.
5. Kristus antoi itsensä syntiemme tähden, ei
sairauksiemme tähden.
6. Jos parantuminen on sovituksessa ja sitä sovelletaan tänään,
niillä - jotka anovat uskolla fyysistä parantumista
eivätkä parannu, ei loogisesti ajatellen ole ole oikeutta
luottaa pelastukseensakaan.
7. Jos uskomme fyysisen parantumisen sisältyvän
sovitukseen ja sen soveltamiseen tänään niin
iankaikkista elämääkin tulisi soveltaa tänään
kuolemattomissa ruumiissa.
Kristus ei poistanut sairautta elämämme jokapäiväisistä
kokemuksista, koska hän ei vapauttanut meitä meissä asuvasta
synnistäkään. Olemme syntisiä elämämme loppuun asti ja
siksi myös sairaita. Muun väittäminen on hurmahenkistä
harhaoppia, Fata Morgana, kangastus, joka ei toteudu, joka johtaa
tuhoon. Uskollaparantajien historia Amerikassa on surullista
luettavaa: rikoksia, aviorikoksia, juoppoutta, vararikkoja,
itsemurhia. On järjetöntä, mutta leimaa-antavaa nykyiselle
valheherätykselle, että sen johtajat Kenneth Haginista Benny
Hinniin kunnioittavat William Branhamia, A.Allenia ja Jack Coeta
"suurina Jumalan miehinä".
Noidankehä
Kun Benny Hinn tai kuka tahansa luo illuusion, että hänen
kokouksissaan tapahtuu Jumalan ihmeitä, hän saa aikaan
noidankehän, koska tämä on juuri sitä mitä ihmiset tulevat
katsomaan. Niinpä illuusion täytyy jatkua, jotta ihmiset
tulisivat. Tämä on kiusaus!
Tri C.M. Ward, Amerikan helluntailiikkeen Assembly of God
johtajia sanoo: "Suurin ongelmamme on pitää työntekijämme
erillään kiusauksesta manipuloida kuulijansa uskomaan, että
ihmeitä tapahtuu. Kaikki odottavat niitä ja pastorit tuntevat,
että heidän täytyy aikaansaada tämä ilmiö (illuusio),
jotta ihmiset eivät ajattelisi, että Jumala ei enää siunaa
heidän jumalanpalveluksiaan."
Ei ole olemassa raamatullista perustaa sille, että Jumala tänä
päivänä toimisi ihmisparantajien kautta ihmeittensä
tekemiseksi. Jumala kyllä vastaa omiensa rukouksiin ja parantaa,
mutta silloin kun Hän tahtoo ja siten kuin Hän tahtoo. "Ihmeittentekijöiden"
luokse meidän ei pidä mennä.
Lähteet:
Benny Hinn: The Anointing, Thomas Nelson 1992,1997
Richard Mayhue: The Healing Promise, Mentor l994, 1997
Hank Hanegraaff: Counterfeit Revival, Word Publishing 1997
Paavo Hiltunen: Siunauksia syvyydestä. Tilitystä
koettelemuksista, kiusauksista ja eksytyksistä. Päivä 1983,1993