(The
Silent Church, Warren Smith. Katkelma Warren Smith’in kirjasta Reinventing Jesus Christ luku 10)
http://www.lighthousetrailsresearch.com/newsletter091508.htm#LETTER.BLOCK12
Monet kristityt
virnistivät, kun Shirley MacLaine
seisoi rannalla TV:tä varten tuotetussa elokuvassaan, Out on a Limb, huudahtaen: ”Minä olen
Jumala!” Tänä päivänä Marianne Williamson huudahtaa,
että me kaikki olemme “Jumala” ja Tom Brokaw
esittelee häntä yhtenä ”uskonnollisista johtajistamme” parhaaseen katseluaikaan
NBC:n erikoisohjelmassa koskien syyskuun 11. päivää (1).
Gary Zukav, mies, joka suositteli Barbara Marx Hubbard’in kirjaa joka kuvailee “valintaprosessia,” kertoo
syyskuun 11. päivän jälkeisissä TV-esiintymisissään, kuinka me kaikki voimme
kasvaa hengellisesti ja tuoda rauhan maailmaan. Wayne Dyer
PBS:n varojenkeruutapahtumassa seisoo eräässä
historiallisessa Uuden Englannin kirkossa ja kertoo koko kansalle, että maailma
olisi paljon rauhallisempi paikka, jos jokainen omaksuisi Ihmeiden Kurssin (A Course in Miracles) loistavat
opetukset.
Perinteiset kristityt tuovat
usein esiin vertauksen sammakosta, joka niin hitaasti ja vähitellen keitetään
vesikattilassa, että se kuolee, ennen kuin edes huomaa, mitä on tapahtumassa. Monet
uskovat eivät tiedosta, että juuri sama asia on tapahtumassa heille heidän
kertoessaan tuota tarinaa. Kuinka muuten voidaan selittää ”uuden evankeliumin”
nopeaa nousua ilman, että tuskin yhtään huolestunutta sanaa esitettäisiin siitä
mikä on ollut käynnissä? Kun ”uuden evankeliumin” kannattajat jatkuvasti
julkaisevat bestseller-kirjoja ja kansoittavat radioaallot alati kasvavin
numeroin asiansa edistämiseksi, niin kristikunnassa vallitsee outo hiljaisuus.
Onko seurakunnalla mitään käsitystä siitä, mitä on käynnissä?
Vuonna 1999 julkaistun
Hitlerin teoksen Taisteluni kuudennen
painoksen johdannossa Konrad Heinen sanoo kuinka kaikki,
mitä Hitler aikoi tehdä, oli kirjoitettu etukäteen hänen varhaisissa
kirjoituksissaan: Mein Kampf oli
vuosien ajan osoitus maailman sokeudesta ja itsetyytyväisyydestä, sillä sen
sivuilla Hitler julisti – kauan ennen valtaan pääsyään – veren ja terrorin
ohjelman sellaisessa rusentavan vilpittömässä itsepaljastuksessa, että
harvoilla sen lukijoiden joukossa oli rohkeutta uskoa sitä. Jälleen kerran
osoitettiin, ettei ole olemassa tehokkaampaa salaamismenetelmää kuin kaikkein
laajin julkisuus (2).
Kristityt eivät näytä
tajuavan Jeesuksen varoituksia koskien sitä suunnatonta petosta, joka on
tunnusomaista lopunajalle. Ehkä petettyinä luulemaan ettei meitä voida pettää,
me emme ota kyllin vakavasti Hänen varoituksiaan, että Hitlerin kaltainen
antikristushahmo nousee eräänä päivänä hallitsemaan maailmaa. Monet itseään
”kristityiksi” kutsuvat kannattavat tätä hengellistä väärennöstä, joka itse
asiassa tulee Kristuksen nimessä. Vastustajamme tahtoo meidän uskovan, että
nämä varoitukset koskevat toisia henkilöitä ja toista aikaa. Mutta Kirjoitusten
kautta ja syvällä sydämessämme Jumalan Henki sanoo meille, että ne eivät sitä
ole. Kun tutkimme Raamattua ja kun valvomme ja rukoilemme ja tarkkailemme
tapahtumia kaikkialla ympärillämme, niin ymmärrämme, että nämä Jeesuksen
kuvailemat tulevat ajat ovat nyt yllämme.
Toisessa kirjeessään
korinttolaisille Paavali varoittaa heidän haavoittuvuudestaan ja herkkyydestään
väärälle opetukselle Jeesuksen nimessä.
Hän vihjaa, että jos joku lähestyisi heitä ”toisella evankeliumilla”,
”toisella Jeesuksella” ja ”toisella hengellä”, he voisivat aivan hyvin mennä
mukaan (2.Kor.11:3-4). Aiemmin samassa kirjeessä
Paavali oli epäsuorasti varoittanut korinttolaisia, etteivät nämä olisi
tietämättömiä vihollisen juonista, ettei heistä päästäisi voitolle (2.Kor.2:11). Paavali sanoi efesolaisille, että häpeällistä on
jo sanoakin, että meidän on edes puhuttava pimeyden asioista, mutta kun me
paljastamme heidät, niin heidät tuodaan valoon (Ef..5:12-13).
Hän kertoi heille myös, ettei ollut lakannut varoittamasta heitä yötä päivää
kolmen vuoden ajan. Miehiä, jotka olisivat ”julmia susia”, ”nousisi”
seurakunnasta ”puhuen väärää puhetta” yrittäessään johtaa ihmisiä pois heidän
uskostaan ja vihollisen leiriin (Apt.20:29-31).
Ottakaamme tänä päivänä vaari näistä samoista varoituksista.
On äärimmäisen ahdistavaa nähdä vuonna 1998 ilmestyneen Barbara Marx Hubbard’in kirjan Conscious Evolution takakannessa erään coloradolaisen kristillisen
johtajan nettisivut (3). Yhtä hälyttävää on havaita, että tämä henkilö on myös
jäsen samassa Maailman Tulevaisuuden Yhdistyksessä (World Future
Society), joka mainitsee Barbara Marx Hubbard’in yhtenä perustajanaan ja nykyisen johtokuntansa
jäsenenä (4), ja että tämä kunnioitettu kristillinen johtaja palvelee
sihteerinä Maailman Tulevaisuuden Yhdistyksen alakomiteassa, joka kerran myönsi
Hubbard’ille erikoispalkinnon hänen huomattavasta
panoksestaan uskonnon alalla (5). Ehkä kaikkein uskomattominta on kuitenkin,
että Colorado Springs’in kristillinen johto antaa
hänelle täydellisen synninpäästön. Ilmeisestikään se, että kannetaan ”yhteistä
iestä” naisen kanssa, joka (”kristuksensa
ohjauksessa”) on ”kirjoittanut uudelleen” Ilmestyskirjan ja pannut alulle ”valintaprosessin,”
ei ole suuri huolen aihe seurakunnan johtajille – johtajille, joita kuunnellessa
itse asiassa alkaa tuntua kuin äänessä olisi Hubbard
itse. Lisäksi on ahdistavaa nähdä monien kristillisten johtajien käyttävän
monia niistä sanoista ja ilmauksista, joita yleisesti käyttävät heidän ”uuden
evankeliumin” kollegansa. ”Uusi ilmoitus” joka kuvailee, kuinka suuri ”Jumalan
työ” on tekevä uskovat ”raskaiksi päämäärästä” ja vievä heidät ”uudelle
hengelliselle tasolle” ja ”uuteen ulottuvuuteen”, kuulostaa paljon enemmän
”uudelta evankeliumilta” kuin perinteiseltä Jeesuksen Kristuksen
evankeliumilta.
Ovatko kristilliset johtajat johtamassa seurakuntaa alati lähemmäksi ristiä,
vai alati lähemmäksi ”planetaarista helluntaita?” Miksi seurakunnassa on tuskin
ollenkaan hengellistä erottamista (paitsi, että uskovia varotetaan, etteivät
antaisi pettää itseään epäilemään nimitettyjä kristillisiä johtajiaan). Miksi
hengellinen kokemus on ajamassa hengellisen erottamisen edelle? Miksi niin
harvoin varoitetaan väärennetystä ”uuden evankeliumin” liikkeestä, joka puhuu
pahaa Jeesuksen Kristuksen persoonasta ja uhkaa Hänen seuraajiensa henkeä?
Miksi ”uusi ilmoitus” monissa palvelujärjestöissä on alkamassa syrjäyttää
Jumalan kirjoitetun Sanan? Miksi kristittyjä valmistetaan vain siunauksiin eikä
vainoon? Mitä maailmassa oikein tapahtuu? Joutuuko seurakunta odottaessaan vain
herätystä ja oikean Kristuksen paluuta sen yhden pettämäksi, joka tulee
Kristuksen nimessä ja teeskentelee olevansa Hän? Erehtyykö seurakunta yllätettynä
pitämään väärän Kristuksen ”planetaarista helluntaita” suurena ”Jumalan työnä,”
jota heidän on käsketty odottaa? Valmistellaanko meitä siihen väkevään
eksytykseen, jota Raamattu kuvailee? Eikö olisi syytä ainakin harkita tätä
mahdollisuutta?
Profeetta Daniel puhuu “voimien” (RK-38: linnoitusten) jumalasta antikristuksen
yhteydessä (Dan.11.38). ”Uuden evankeliumin” jumala kysyy Neale
Donald Walsch’ilta: “Entäpä, jos minä en olekaan
‘ihminen’ ollenkaan vaan ennemminkin voima?” (6). Ihmeiden Kurssin “Kristus” ilmoittaa, että jokaisen ihmisen sisällä
on “vastustamaton voima” (7). Marianne Williamson
selittää, että tämä “universaalinen voima” voidaan “aktivoida” jokaisessa
ihmisessä ja sillä on “voima laittaa kaikki asiat kohdalleen” (8). ”Uuden
evankeliumin Kristus” kertoo Barbara Marx Hubbard’ille,
että ”planetaarisen helluntain” päivänä ”planetaarinen hymy” leimahtaa koko
ihmiskunnan kasvoille; että ”hillitsemätön ilo”, jota hän kuvailee ”voiman
ilona”, ”karehtii” läpi koko ihmiskunnan yhden ruumiin (9). Benjamin Crème kuvailee tapahtumaa ”helluntaikokemuksena kaikille” (10).
Ihmeiden Kurssin Kristus kertoo,
kuinka maailma loppuu ”rauhaan” ja ”nauruun” (11).
Onko kukaan
kyseenalaistanut voisiko tämä sana “Voima” matkia Pyhää Henkeä ja saada aikaan
“herätyksiä” ja “Jumalan töitä”, jotka eivät todellisuudessa ole “herätyksiä”
eivätkä “Jumalan töitä” ollenkaan? Onko ”voimien Jumala” valmistamassa
seurakuntaa “planetaarista helluntaita” varten? Eikö meidän pitäisi
perusteellisemmin koetella henget? Olemmeko asettaneet uskomme ja
luottamuksemme kristillisiin ”johtajiin” ennemmin kuin Jumalaan? Olemmeko
kaikki puhuneet itsemme ulos lopunajoista? Olemmeko kaikki sopineet, että vaino
on jotakin sellaista, josta meidän ei tarvitse olla huolissamme? Olemmeko
rukoilleet Jumalaa, ettei meitä eksytettäisi eikä petettäisi?
Kymmenen vuotta sitten kirjoitin kirjassani, The Light
That Was Dark (Valo,
joka oli pimeä), seuraavasti: “Selvästikin monet, jotka sanoivat olevansa
uskosta, tulisivat pian olemaan osa petosta, elleivät jo olleet sitä. Näimmekö jo silloin
Raamatun ennustaman suuren ’luopumuksen?’ Oliko ’vääryyden salaisuus’, josta
Raamatussa puhutaan, jo tekemässä petollista työtään ’valheen kaikella voimalla
ja tunnusteoilla ja ihmeillä?’ Hylkäisivätkö kristityiksi itseään kutsuvat
uskonsa Raamattuun ja Raamatun Kristukseen? Liittyisivätkö he ekumeeniseen
liikkeeseen, joka rakkauden, Jumalan ja yhteyden nimissä uhraisi Raamatun
totuuden ja jonakin päivänä ehkä sulautuisi yhteen itse New age-liikkeen
kanssa? Jeesus varoitti, että sellainen usko johtaisi, ei elämään, vaan
lopulliseen tuhoon: ’Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara
ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne,
jotka sen löytävät’” (Matteus 7:13-14) (12).
Voisiko olla, että syy, miksi seurakunta on niin tietämätön ”uuden
evankeliumin” liikkeestä, on, että sama henki johtaa sitä ja se kulkee alas
samaa laveaa tietä? Tapahtuuko se nyt aivan omien silmiemme edessä?
Viitteet
1. NBC News Special Report: America on Alert, Tom Brokaw hosting Marianne
Williamson as guest, September 16, 2001 broadcast transcript (Livingston, New
Jersey: Burrelle's Information Services).
2. Adolph Hitler, Mein Kampf (Sixth
Pressing), translated by Ralph Manheim (Boston: Houghton Mifflin Co.: Mariner
Books, 1999), p.xv.
3. Jay Gary website, referenced by Barbara Marx Hubbard in Conscious Evolution, p. 263.
4. Barbara Marx Hubbard, Conscious
Evolution, p. 279.
5. Barbara Marx Hubbard and Jay Gary
(http://web.archive.org/web/20020818151002/www.wnrf.org/programs/awards.htm and
http://web.archive.org/web/20020818150112/www.wnrf.org/networks/christian.htm).
6. Neale Donald Walsch, Conversations
with God: Book 3, p. 325.
7. A Course in Miracles: Combined Volume,
(Text) p. 479.
8. Marianne Williamson, Healing the Soul
of America, p. 13.
9. Barbara Marx Hubbard, The Revelation,
p. 243.
10. Benjamin Creme, Maitreya's Mission:
Volume Two (Los Angeles: Share International Foundation, 1993), p. 239.
11. A Course in Miracles: Combined Volume,
(Manual for Teachers) p. 37.
12. Warren Smith, The Light That Was Dark,
p. 150.