HERÄTYS
Jumalan
antama herätys ja nykyinen karismaattinen ”maailmanherätys”
Osa 3
Reinhard Bonnken kohdemaa Afrikan mantereella on
erityisesti ollut Nigeria. Hänen organisaationsa mukaan Bonnken julistuksen kautta
sadat tuhannet ovat pelastuneet ja parantumisihmeitä on tapahtunut paljon.
Mutta mitä ei kerrota on, että Bonnken massakokouksissa on
kuollut useita ihmisiä ja yksi ristiretki sai aikaan paikallisen ”sodan”
kristittyjen ja muslimien välille, jossa tuntematon määrä ihmisiä menehtyi.
16 nigerialaista kuoli 1999 Bonnken massakokouksen tiiviissä
tunnelmassa.[1] Kuuden
päivän kokoussarja veti päivittäin paikalle n. 700000-1000000 kuulijaa.
Paikallinen
uutisointi kertoo:
- Ristiretki voi olla päättynyt, mutta sen
vanavedessä suru ja ilo jakavat kaupunkia. 16 kuolleen (joukossa raskaana
ollut nainen, jonka väkijoukko tallasi kuoliaaksi ensimmäisen päivän
mahtitilaisuudessa) nigerialaisen omaiset ja ystävät eivät helposti unohda
tapahtunutta. Useimmat ihmiset Beninissä ovat vakavissaan kuoleman johdosta.
Kuolema otetaan vastaan aina tanssin ja draaman merkeissä… Tavalliset
kuolemat sattuvat sairauden tai onnettomuuden seurauksena. Niitä pidetään
luonnollisen välttämättömänä. Mutta toisin on ristiretkien laita…
”Tule
kokemaan ihme” ja läheltä ja kaukaa saapuneet nigerialaiset kansoittivat kokousalueen avajaispäivänä… Tervetuloshown
aikana hän (Bonnke) kertoi itkien toivovansa saksalaisten osoittavan
samanlaista innokkuutta Jumalaa kohtaan, kuin nigerialaiset… Ainakin kolmen
uhrin omaiset tutkivat mahdollisuutta nostaa syyte ristiretken järjestäjiä vastaan…[2]
-
Bonnken
ristiretken budjetti oli useita miljoonia dollareita. Kun hänelle kerrottiin
uhreista Bonnke totesi kuolleiden ”päässeen taivaaseen”. Lähde ei kerro,
että omaiset olisivat saaneet surunvalitteluja tai muuta lohdutusta Bonnkelta
tai nigerialaisilta, menestysteologia liikkeeseen lukeutuvilta, kokousjärjestäjiltä.
Tapaus ei
ollut ensimmäinen laatuaan. Myös aiemmin Bonnken ristiretkien yhteydessä on
kuollut kokousyleisöä.[3]
Kuolleista
herättäminen ei tullut kysymykseen näiden ihmisten kohdalla.
Näillä
hengenmiehillä on omat henkivartijakaartinsa, jotka tarkoin varjelevat
päällikkönsä terveyttä ja henkeä.
Mutta kuka
varjelee fanaattisuuteen kiihotettua kokousyleisöä?
Onko
kristittyjen Jumala siis sellainen, että Hänen nimeensä pyhitetyssä tilaisuudessa
Hän jakaa kuolemaa ja kärsimystä satunnaisesti valituille henkilöille ja
näiden omaisille? Näin voi joku epäilijä ajatella.
Vai onko
asia niin, että kaikkia massatilaisuuksia ei aina järjestetäkään Jumalan
tahdosta, eikä Hänen läsnäolonsa, suurjulistajien mahtipontisista
lupauksista huolimatta, aina toteudu.
Massakokousten
järjestäjillä saattaa olla joskus toinenkin vaikutin: Maine, näyttävyys ja
raha.
Maallinen
ja kristillinen vastuu…
Kun
suuressa urheilu-, konsertti- tai muussa vastaavassa maallisessa tapahtumassa
kuolee ihmisiä, tutkimukset ovat tarkkoja ja vastuukysymykset punnitaan.
Turvallisuus- ym. asiat joutuvat tarkkaan seulaan. Kukaan asianosainen ei ota
tapahtunutta kevyesti ja maallinen oikeus vaatii tarkan tutkimuksen.
Lehdistö
ja muu media ympäri maailmaa välittää uutisen ja asiaa kauhistellaan.
Sitä ei pidetä
sopivana, jota se ei olekaan.
Mutta
oletko kuullut Bonnken, Benny Hinnin, tai muiden suurjulistajien ristiretkien tästä puolesta?
Se ei
tavallisesti ylitä maallisen median uutiskynnystä. Kristillinen media ei
liioin uutisoi asiasta.
”Kuolleista”
herätetty…
Kuolleista
herääminen on nyt kuitenkin yksi keskeinen Bonnken organisaation levittämä
asia. Nigerialainen pastori Daniel Ekechukwu kävi Nokian herätyksen kutsumana
Suomessakin kertomassa, kuinka hän heräsi kuolleista Bonnken kokouksen yhteydessä.
Kertomansa
mukaan hän kuoli vammoihin, jotka sai autonsa suistuttua tieltä.
Pastorin
sanoma keskittyy anteeksiantamisen merkityksen korostamiseen.
Aivan
oikein, se on tärkeä asia. Mutta muuten hänen tarinaansa liittyy monia epäselvyyksiä.
Ihminen
saattaa kokea monenlaista kummallista, ilman, että se vielä on Jumalan
vaikutusta.
Jumala
itse Raamatussa ei ohjaa ketään kummallisuuksiin tai erikoisiin kokemuksiin,
vaan tavalliseen, rehelliseen ja nöyrään elämään.
Kukaan ei
voi väittää, etteikö pastori Daniel kokenut jotakin. Hän itse ja ehkä hänen
vaimonsa tietää koko totuuden.
Mutta
voimme ja meidän tulee tarkastaa Raamatusta hänen kertomansa oikeutus, sillä
hän esittää hyvin vahvoja väitteitä.
Eri
versioita…
Mm. Mike
Oppenheimer ja Sandy Simpson ovat
verranneet eri tahojen kertomuksia toisiinsa. Nigerialainen Leo Igwe tutki
asiaa paikan päällä.[4]
Muutamat muutkin ovat asiaan puuttuneet.
Näyttää
selvältä, että asiasta on monia versioita.
Esimerkiksi
Bonnken mukaan pastorin ruumiiseen oli jo ruiskutettu balsamointiainetta.
Pastorin veljen Kingsley Ekechukwun ja hautausurakoitsijan mukaan näin ei
tapahtunut.
Omaiset
kuljettivat kuolleen, tai oletetun kuolleen, Bonnken tilaisuuteen, jonka
yhteydessä pidetyssä rukouskokouksessa pastori Daniel ”heräsi kuolleista”.
Bonnke ei itse ollut läsnä tässä hetkessä.
Eräät
lehdet ovat kuitenkin leimanneet Bonnken kuolleista herättäjäksi.
Bonnken
omalla nettisivulla asia on näkyvästi esillä, ilman samassa yhteydessä selvästi
olevaa mainintaa, että hän ei ollut itse mukana, kun pastori ”heräsi
kuolleista”[5].
Benny
Hinnin tv-ohjelman vieraana ollut Bonnke tosin mainitsi, että hän ei ollut
paikalla. Se käy ilmi myös Bonnken nettisivuilta, jos lukee koko tekstin.
Kysymys ei
ole siitä, etteikö Jumala voi herättää kuolleista. On tapauksia, joissa
ilmeisesti näin on käynyt. Eräät suomalaisetkin lähetyssaarnaajat ovat
kertoneet tapauksista. Mutta niistä ei ole tehty sensaatioita, eikä niillä ole
perusteltu jonkun kristilliseksi mainitun erityisopin tai -liikkeen
oikeutusta, eikä julistajan omaa karismaa.
Näistä
tapauksista ei ole tehty videofilmejä, eikä niitä kaupata maailmalla.[6]
Kysymys ei
liioin ole siitä, etteikö Bonnkella ja hänen järjestössään toimivilla, ole halu
olla mukana viemässä evankeliumin sanomaa.
Mutta
kuten aiemminkin on todettu, pelastus on aina Jumalan työ, eikä ihmisen osa
siinä työssä ole maine, valta ja varallisuus.
Tapauksesta
tehtyä videota myy Bonnken maailmanlaaja järjestö. Hän on mainostanut videota
myös vieraillessaan Copelandin ja Hinnin tv-ohjelmissa.
Mutta
kuolleista herättäminen ei ole Raamatussa lainkaan sellainen asia, kuin mitä
äärikarismaattisuus haluaa esittää.
Vastaus
rikkaan miehen pyyntöön…
Pastori
Ekechukwu kertoo käyneensä taivaassa ja helvetissä. Hän uskoo olevansa Jumalan
antama merkki ihmiskunnalle.
Bonnken
järjestön haastattelema Ekechukwu kertoo, kuinka kaksi enkeliä tuli hänen
luokseen ambulanssissa matkalla sairaalaan. Nämä veivät hänet taivaaseen ja
helvettiin.
Taivaassa
hän näki joukon, joka näöltään ja rodultaan oli yhtäläistä. Kukaan ei
näyttänyt vanhalta tai nuorelta. Kaikki toimivat yhtenä ja palvoivat yhdessä
”ihan kuin jonkin sähköisen kytkimen ohjaamina”. (Äärikarismaattisuus
tuntuu mieltyneen kuvaamaan monia jumaluuteen liittämiään seikkoja
sähköisinä ilmiöinä.)
Mutta oli
taivaassa yksi vanhemmankin näköinen olento, jota Daniel ensin luuli
Jumalaksi. Enkeli sanoi tämän olevan Aabraham.
Kun enkeli
näytti Danielille taivaan asuinsijoja (mahtavia kartanoita) hän mainitsi, että
”Kartanot ovat valmiita, mutta Jumalan pyhät eivät. Jeesuksen tulo viivästyy,
koska kristityt seurakunnassa eivät ole vielä valmiita”. (Äärikarismaattisen opin mukaan, jossa Kristus ei ole kaiken
täyttymys, vaan tarvitaan erityinen voittava seurakunta maan päälle ennen
Kristuksen tulemusta…).
Helvetissä
oli tervetulokyltti: ”Tervetuloa helvetin porteille”. Siellä oli täysin
pimeää, mutta enkelistä lähtevä valo valaisi sen verran, että Daniel näki
siellä olevien mm. syövän omaa lihaansa ja
oksentavan sitä (ihmissyöjät). Muutkin eri syntien harjoittajat
joutuivat tekemään omaan syntiinsä kuuluvia asioita omissa ryhmissään.
Seuraavaksi
enkeli viittasi siihen, että Danielin paikka olisi helvetissä. Kun tämä
puolusteli itseään, enkeli luki Raamatustaan Matt.5:21-22. Pastori muisti nyt,
että hän oli sanonut pahasti vaimolleen ja oli ollut anteeksiantamaton.
Enkeli
kuitenkin kertoi hänelle, että hän saa ”toisen tilaisuuden” mennä takaisin,
koska ”rikkaan miehen pyyntö”, (Luuk.16:19-31) varoittaa elossa olevia helvetin
kauhuista, toteutuu Ekechukwun kautta ”viimeisenä varoituksena tälle
sukupolvelle”.
Lopuksi
Daniel vietiin vuoren huipulle, jossa oli pimeä reikä. Huipulla seisoi mies,
jolle enkeli luovutti Danielin. Pian pastori käsitti, että mies oli
saksalainen evankelista Reinhard Bonnke. Enkeli sanoi, että tämä mies auttaisi
Danielia levittämään pelastuksen sanaa.[7]
Bonnken
mukaan pastorin kokemus on ”merkki taivaasta”.[8]
Jakob Prasch kirjoittaa:
”Todellinen huolemme on tutkia pastori
Ekechukwun kuoleman tai kokemuksen aitous Raamatun sanalla. Hän väittää, että
helvetissä oli tervetulokyltti.
Vielä suurempi merkitys on väitteellä,
että hänen kokemuksensa on vastaus rikkaan miehen pyyntöön Luuk.16:19-31.[9]
Vastaukseksi tälle pyynnölle hänet lähetettiin takaisin varoittamaan ihmisiä,
että he katuisivat ja uskoisivat.
Tämä on kuitenkin
ristiriidassa Jeesuksen selvän
opetuksen kanssa, kun hän selittää vertaustaan.
Hän sanoo selvästi, että vaikka
joku nousisi kuolleista nämä ihmiset eivät uskoisi. Siksi Jumala kieltäytyi
vastaamasta pyyntöön sanan mukaan. Kenen tulkinnan me hyväksymme? Pastori
Ekechukwun vai Jeesuksen?
Raamatun sanan asianmukainen
selitys ei näytä merkitsevän mitään Copelandille, Hinnille… (tässä yhteydessä
Jakob Prasch mainitsee myös englantilaisen Elim seurakuntayhteisön George
Cantyn, joka myös propagoi Ekechukwun kokemuksen puolesta).
Lähes yhtä hälyttävää on pastori
Ekechukwun vaimon maininta, että hänet johdatettiin jotenkin uskomaan,
kuinka Reinhard Bonnken julistuksen
”voitelu” olisi niin voimakas, että hän saisi miehensä takaisin kuolleista.
Haastattelussa pastori Ekechukwu kuitenkin sanoo, ettei Bonnke ollut edes
läsnä, vaan oli jo poistunut kokouspaikasta.
Vaikka hän olisikin noussut kuolleista
(ja se on erittäin epävarmaa) hänen todistuksensa mukaan Reinhard Bonnke ei
ollut edes paikalla”.[10]
Bonnken nettisivuilla oleva kertomus
korostaa pastorin vaimon uskon merkitystä: ”Jos joku pitää nimetä niin Nneka
(vaimo). Hänen päättäväinen uskonsa yksin esti Danielin hautaamisen, kun hän
oli vakuuttunut, että Jumala voisi tuoda hänet takaisin eloon. Hän piti
Reinhard Bonnkea Jumalan miehenä ja että hänen tilaisuuksissaan uskon
ilmapiiri mahdollistaisi ihmeen.”
David Kirkwood, joka uskoo pastori
Danielin kertomukseen ja uskoo Jumalan olleen sen takana, sanoo Nnekan kertoneen
hänelle, että hänen kuollut miehensä ilmestyi näyssä, kehottaen häntä viemään
ruumiinsa Bonnken tilaisuuteen.
Raamattu yksiselitteisesti kieltää
kuolleiden ilmestymisen eläville.
Pastorin suuri asema…
Praschin ja muiden tutkijoiden maininnat
puuttuvat keskeisimpään asiaan: Jeesus esitti vertauksen, jossa Hän itse
toteaa, ettei kuolleista takaisin maan päälle palautettu saa ihmisiä
uskomaan.
Jeesuksen sanaa vastaan ovat kuitenkin
ne lukuisat, suuren maailmanlaajan herätyksen opettajat, jotka uskovat
kuolleista herättämisen olevan lopun ajan suurin todistus ihmisille. Bonnke
itse mainitsee ”tuhansien” pelastuneen Daniel Ekechukwun tarinan kautta.
Daniel Ekechukwu asettaa itsensä
suureen asemaan. Hän on Jumalan vastaus ihmiskunnalle, kun Hän viimeisen
sukupolven aikana vastaa rikkaan miehen pyyntöön lähettämällä pastori
Danielin takaisin helvetistä todistamaan ihmisille.
Meidän on muistettava, että Raamatussa
Jeesus esitti vertauksen. Hän ei välttämättä puhunut todellisesta tapahtumasta.
Onko ”rikkaan miehen pyyntö” siis todella tapahtunut rukous, vaiko Jeesuksen
vertauskuva, jolla Hän kaikessa vakavuudessa muistuttaa iankaikkisen
kadotuksen lopullisuudesta ja kauheudesta?
On myös tärkeää nähdä Jumala Kaikkivaltiaana,
joka ei ole sidottu mihinkään ”ilmapiiriin”. Kaikkivaltiaan Jumalan toiminta
ei ole sidottu suurjulistajien kokoustunnelmaan, kuten nämä itse antavat
ymmärtää.
Monet ovat esittäneet kysymyksen:
Jos Hinn, Bonnke, ym. ovat Jumalan ihmeellisesti voitelemia ja valtuuttamia
parantajia ja profeettoja, miksi he eivät käy rukoilemassa ja parantamassa
sairaaloissa yms. paikoissa, joissa todella apua tarvitsevat ovat? Jumalahan
haluaa auttaa juuri kaikkein heikoimpia ja huonoimpia. Miksi heidät tulee
rahdata erityisvoideltujen suurkokouksiin esiintymislavalle ja sen eteen, jotta
Jumala armahtaisi ja parantaisi???
Hinn toki sanoo näin tehneensä,
mutta hänen mainitsemassaan sairaalassa asiasta ei tiedetä mitään…[11]
Kävikö Daniel helvetissä? …
Edelleen, Lasarus ei ollut
helvetissä, vaan ”Aabrahamin helmassa”, paratiisissa. Rikkaan miehen paikka
taas oli ”tuonelassa”.
Oman kertomansa mukaan Daniel
Ekechukwu oli jo miltei tuomittu helvettiin, mutta rukousvastauksena rikkaan
miehen rukoukselle Jumala armahti hänet todistukseksi lopun ajan ihmisille.
Raamattu yksin kertoo helvetistä
sen, mitä Jumala antaa meidän siitä tietää. Pastori Danielin kertomus taivaan
ja helvetin oloista voidaan jättää omaan arvoonsa.
Raamatusta emme löydä
helvetti-sanaa käytettävän merkityksessä, että se olisi kenenkään nykyinen
olinpaikka. Ymmärrämme sen kuitenkin tarkoittavan iankaikkista kadotusta. Sana
sanoo, että helvetti on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleilleen
(Matt.25:41). Tässä yhteydessä Jeesus käyttää nimitystä ”iankaikkinen tuli”.
Ilm. 20 luku kuvaa tulista
”järveä”, johon perkele ja muut Jumalan viholliset heitetään.
Raamattu ei kerro, että kerran helvettiin
jouduttuaan sieltä palattaisiin.
Toisin kuin yleinen käsitys antaa
ymmärtää, helvetissä perkele ei ole mikään komentaja, eikä sen johtaja. Se on
myös sielunvihollisen tuhon ja tuomion paikka.
Kun puhumme helvetistä, tarkoitetaan
siis iankaikkista kadotusta, josta ei ole paluuta.
Sinne ei vielä ole ketään lähetetty
ja siksi siellä ei vielä ole ketään.
Siksi Danielkaan ei ole voinut
käydä siellä. Raamatun mukaan Jumalan vastustajat joutuvat sinne vasta viimeisen
tuomion jälkeen.
Siihen asti Jumalan armon Kristuksessa
hyljänneiden paikka on ”tuonela”, ei helvetti, eli kadotus.
Kun ajattelemme Jeesuksen vertausta,
ymmärrämme tosin, että tuonelassa olevat sielut ovat kuitenkin tuskallisen
tietoisia lopullisesta kohtalostaan. Sieltä tie vie viimeiselle tuomiolle ja
iankaikkiseen kadotukseen.
Pastori Daniel kuvaa helvetin oloja
yksityiskohtaisen värikkäästi, kuten eräät muutkin sen ”kokeneet”.
Raamattu kertoo meille kaiken tarpeellisen
kadotettujen kohtalosta. En usko, että Danielin tai muiden vastaavat
kertomukset voivat lisätä mitään ”ilmestystietoa” Sanan ilmoitukseen. Ne
kylläkin herättävät huomiota ja ruokkivat ihmisen sensaationälkää.
Jumala ei johda meitä siihen.
Omat ansiot vai Kristus…
Miksi pastori Daniel sitten olisi
joutu-nut helvettiin?
Hän kertoo oman anteeksiantamattoman
asenteensa aiheuttaneen sen. Auto-onnettomuutta edeltävänä päivänä hänellä oli
ollut riitaa vaimonsa kanssa. Vaimo oli läpsäyttänyt miestään kasvoille, josta
tämä oli loukkaantunut, eikä mieli ollut vielä tasaantunut seuraavana aamunakaan
ajoon lähdettäessä.
Kun Danielin kuolinhetki sitten
koitti, hänellä oli anteeksiantamattomuutta tunnollaan ja se olisi vienyt
hänet helvettiin.
Tuttu kokemus monille riitelyn jälkeen.
Aina anteeksiantamus ja asiasta yli pääseminen ei tapahdu hetkessä. Ihminen
saattaa joutua painiskelemaan oman lihanmielensä kanssa joskus pitkiäkin aikoja.
Se on kilvoitusta.
Entä jos kristityn elämä päättyy
tällaisessa tilanteessa? Joudummeko helvettiin. Sieltä ei ole paluuta, sillä
koska Daniel oman kertomansa mukaan jo oli vastaus rikkaan miehen rukoukseen,
Jumala ei enää muita armahda.
Raamattu kuvaa kristityn elämää maailmassa.
Suurin vastus ihmiselle on hänen oma, vanha syntinen luontonsa. Uskoontulon
hetkellä tämä luonto ei jätä meitä, vaan me tulemme kiusallisen tietoisiksi
omassa ”lihassamme” olevasta pahuudesta. Tämän tietoisuuden saa aikaan Pyhän
Hengen työ meissä. Hän avaa ymmärryksemme näkemään oman lankeemuksemme tilan,
yhdessä koko ihmiskunnan tilan kanssa.
Uskovankin elämässä on paljon ristiriitatilanteita.
Tätä kuvaa Paavali sanoessaan
Room.7:19 ”sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä
pahaa, mitä en tahdo, minä teen.”
Älköön nyt kukaan ajatelko, että
kristityn elämä on pahan tekemistä. Sitä Paavali ei tarkoittanut. Uskova ei tahallaan,
eikä tietoisesti, halua elää synnissä, eikä harjoittaa sitä. Yhdessä Raamatun
kokonaisilmoituksen kanssa tiedämme, että kristitty on tietoinen siitä, että
hän kykenee pahaan. Hän voi tehdä, sanoa ja ajatella väärin.
Ja ajoittain hän niin tekeekin.
Kristitty voi langeta.
Toisaalta hänessä vaikuttava Pyhä
Henki vetää häntä kohti Jumalan pyhyyttä.
Hän inhoaa syntisyyttään, joka aina
välillä nostaa päätään.
Hän saattaa erehtyä, langeta, mutta
ei halua jatkaa synnin tekemistä.
Oman vaillinaisuutensa tiedostamisen
myötä Jumalan armo Kristuksessa vasta kirkastuu. Pyhän Hengen työ on nostaa
esille ihmisen täydellinen kelvottomuus ja muistuttaa meitä siitä jatkuvasti.
Samalla Hän kuitenkin muistuttaa myös Jumalan mittaamattomasta armosta, jonka
kautta Jeesuksen sovitustyön omakohtaisesti hyväksyneet pelastuvat.
Pelastus ei riipu meistä eikä teoistamme,
vaan Kristuksen täytetty työ on sen aikaansaaja.
Siksi kuoleman hetkellä väärässä
mielentilassa oleva kristitty pelastuu samoin kuin toinenkin: Uskomalla, että
Kristus kuoli syntieni edestä. Oliko Daniel menettänyt uskonsa tähän
Kristukseen ”kuolemansa” hetkellä? Tätä hän ei kerro, vaan sanoo oman
senhetkisen mielentilansa olleen ratkaisevassa asemassa.
Anteeksiantamus on Raamatun keskeisin
opetus. Raamattu kehottaa meitä elämään jatkuvassa anteeksiantamuksen
hengessä toinen toistamme kohtaan.
Mutta pääpaino ei ole ihmisten välisessä
suhteessa. Pääasia on, mitä Jumala teki meidän suhteemme, kun Hän antoi
meille anteeksi.
Pastori Danielin opetus tekee pelastuksen
riippuvaiseksi meidän teoistamme, ohimenevistä mielentiloistamme, yms. Se ei
korota yksin Kristuksen ainutkertaisen työn merkitystä. Siksi se on
ristiriidassa Raamatun kanssa.
Kaikki edellä mainittu ja Daniel
Ekechukwun yhteys äärikarismaattiseen kaaokseen ei herätä luottamusta hänen
kertomukseensa.
Ristiriitoja aiheuttaa:
-erilaiset versiot tapahtuneesta
-väitetyn kokemuksen ristiriidat
Raamatun ilmoituksen kanssa
-ihmiseen kiinnittyvä sensaatio
-video-, ym. bisnes asian ympärillä
-äärikarismaattinen ei Raamattuun
pohjaava opetus
-kuolleiden henkien (pastori itse)
ilmestyminen
Kuten osan 1 alussa mainittiin, Raamatussa
kuolleista herääminen yhdistyy Kristuksen ylösnousemukseen, joka on takuu
meidän ylösnousemuksellemme iankaikkiseen elämään.
Toinen asia, johon Raamattu asian
yhdistää on ihmisen herääminen syntisestä ja iankaikkiseen kuolemaan
johtavasta tilastaan havaitsemaan Kristuksen täytetty työ edestään.
Se on pelastus, jota Raamattu vertaa
kuolleista heräämiseen.
Jokainen asiaa rehellisesti tutkiva
löytää nämä asiat omasta Raamatustaan.
Tässä eräitä asiaan liittyviä
jakeita. Lue myös jakeiden ympäristöä. Mieluimmin koko luku:
Room.8:6, 38, 7:5, 6:9, 21, 23,
5:12, 14,17, 4:24, 7:8, 8:11, Kol.2:12,
Joh.5:21, Ilm.21:8, 2:11, 20:13,14,
Hoos.6:2,13:14, Hes.18:23, 32, Hepr.2:14, 7:23, Fil.1:21, Ef.1:20, Apt.26:8,
2:24, 4:10, 10:40, 13:20, 13:34, 37,
2Piet.1:13, 2Kor.4: 12, 14,1:9, 1Piet.1:21, 1Kor.6:14, 3:22, 15:21,
26,54,55, jne ...
LUE MYÖS MIKE OPPENHEIMERIN
ARTIKKELI Daniel Ekechukwun väitteistä.
Juhani Aitomaa
Tämän artikkelin täydellisenä alaviittein varustettuna saa tilaamalla:
Kristityn Foorumi
PL 571
33101 Tampere
alkuun / johdanto / kristityn foorumi artikkelit / israel / linkit / mikä on kristityn foorumi
[1] 16 Lives For N16m Crusade,Tempo
(Lagos)13.10 1999, Victor Ofure Osehobo,
Benin, Lagos.
[2] Kuten 1.
[3] Aiemmin on kerrottu Benny
Hinnin Kenian ristiretken uhreista. Kristityn Foorumi - Uskomaton Benny Hinn,
osa 1.
[5]
Nettisivulla on teksti: Seuraava pääotsikko ilmestyi nigerialaisessa
päivälehdessä, The Post Exoressissä: ”BONNKE HERÄTTÄÄ MIEHEN KUOLLEISTA
ONITSHASSA”. Oliko se totta, jumalallinen ihme vai sensaatiomaista lehdistön
liioittelua? Jeesus sanoi: Vaikka yksi nousisi kuolleista he eivät uskoisi.
Arvioi itse. Koruttomat todisteet ja faktat ovat tässä ja paikan päällä
kriittiset journalistit hämmästyivät jääden sanattomiksi.
(The following banner headline appeared in the
Nigerian newspaper, The Post Express. “BONNKE RAISES MAN FROM DEATH IN
ONITSHA”. Was it true, a divine miracle, or sensationalist press exaggeration?
Jesus did say, “Though one rose from the dead they would not believe.” Judge
for yourself. The evidence and facts are here without embroidery but on the
very spot they stunned critical journalists and left them speechless.) – www.cfan.org/ Testimony Resurrection
Page 1.htm.
Itse asiassa nigerialainen
lehdistö ja journalistit eivät kauttaaltaan ole ottaneet asiaa aivan näin,
kuten esim. Leo Igwe osoittaa. Painotan, että tässä yhteydessä Bonnke ei selvästi
korjaa, että hän ei ollut herättämässä miestä kuolleista. Nopea lukija saa
vaikutelman, että pastorin herätti juuri Bonnke.
[6] Bonnken organisaatio myy
tapauksesta kertovaa videota. Järjestön mukaan kauppa käy hyvin ja lähemmäs
100000 videota on jo myyty.
Yksi
Bonnken aiempi video perustui vääristelyyn.
Terry
Arnold, Diakrisis Australia, kirjoittaa: - 1999 näimme videon, jonka Bonnken
järjestö oli tuottanut. Se kuvasi yhtä parantumisihmettä, jota monet pitivät
ihmeellisimpänä ja vakuuttavimpana ihmeparantumisena ajassamme. Jean Neil’in
”parantuminen” oli hyvin todistettu, kunnes brittiläinen kirurgi tutki asiaa ja
paljasti sen olevan törkeää liioittelua. Bonnkea pyydettiin poistamaan video
myynnistä, mutta yhä edelleen tämä väärennös pettää monia. -Are the Miracles Claims of Reinhard Bonnke Really True?” David
McAllister. The Belfast Berean 2002
[8] Charisma News Service, “Reinhard Bonnke Video Documents Modern-Day Lazarus”, Andy Butcher, 20.2.2002.
[9] 16: 19 Oli rikas mies, joka
pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa
loisteliaasti.
16: 20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus,
makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
16: 21 ja halusi ravita itseään niillä
muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat
hänen
paiseitansa.
16: 22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja
enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet
haudattiin.
16: 23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa,
vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen
helmassaan.
16:
24 armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja
jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
16: 25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani,
muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt
hän
täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
16: 26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän
välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä
täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat,
pääsisi
yli meidän luoksemme.'
16: 27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen
sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon 16: 28 todistamaan heille, etteivät
hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
16: 29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on
Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
16: 30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham;
vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät
parannuksen'.
16: 31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
[11] Tapaus kerrottu mm. kirjassa
”Uusi Viini Juovuttaa”, Kristityn Foorumi.