HERÄTYS
Jumalan
antama herätys ja nykyinen karismaattinen ”maailmanherätys”
Osa 2
Tänä päivänä herätys nähdään tapahtumana, johon liittyy
asioita, kuten
·
mittava kokoustoiminta
·
suureelliset puitteet
·
kuuluisa ja menestyvä julistaja / ihmiskeskeisyys
·
paljon uteliasta väkeä koolla
·
kuinka moni nostaa kätensä, tulee eteen kokoustilanteessa
·
kristillinen pop/rock musiikki, viihde
·
suggeroiva ilmapiiri, tunnelma
·
mainostaminen, median huomio
·
ilmiöt, kokemukset, tuntemukset
·
yleinen yhteen ääneen kielilläpuhuminen ilman selitystä
·
suuret väitteet pääesiintyjän ”voimasta ja voitelusta”
·
lupaus tilaisuudesta, jossa Jumala näkyvällä ja tuntuvalla
tavalla on läsnä (parantuminen ym.)
Tarkastelussa havaitaan selvästi, että paljon
vähempimerkityksisiä tämänkaltaiselle herätykselle ovat asiat, kuten
·
raamatullinen saarna ja opetus
·
oikean synnintunnon herääminen kuulijoissa
·
elämänmuutos todisteena kristityksi tulemisesta
·
Jumalan pyhyyden vaatimukset, jumala- / kristuskeskeisyys
·
ihmisen, myös julistajan, oman egon sivussa pysyminen
·
laadun korostaminen määrän sijasta
·
viihteen maailmasta omaksuttujen toimintojen karttaminen
(show).
Jumalan antama herätys voi ilmetä suuremmassa ihmisjoukossa,
pienessä ryhmässä, tai yhden henkilön kohdalla. Raamattu ei itse asiassa tee
eroa suuren joukon tai pienen joukon kääntymisen suhteen. Suuri ei ole
merkittävää, vaan lopputulos.
Paavali sanoo nöyrästi toivomuksensa Room.11: 14 ”sytyttääkseni,
jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni
edes muutamia heistä.”
Toki massakokouksissakin tulee ihmisiä aidosti uskoon. Se ei
silti oikeuta pitämään sivuasioita ja vääriä asioita pääasiana. Monet ovat
saattaneet ajatella asioita pitkään ja jokin sanottu voi antaa sysäyksen.
Ihmisen uskoontulo ei ole kokouksen tai julistajan kunnia.
Jeesuksen ympärillä tungeksivat usein suuret joukot. Mutta
Jeesus ei käyttänyt hyväkseen viihde-, yms. keinoja, vaan yksinkertaisesti
opetti Sanaa. Jeesus ei kerskannut kokousväen määrällä eikä uskoon tulleiden
luvulla. Hän ei kehottanut muita mainostamaan itseään, teot ja opetus puhuivat
itse puolestaan.
Nykyinen äärikarismaattinen[1]
herätysbuumi, jossa on paljon pelkkää illuusiota, painottaa kuinka kuolleita
herätetään nyt jo ja etenkin lopun ajan suuressa herätyksessä todistuksena Jumalan
voimasta. Kun ihmiset näkevät kuolleiden heräävän he pelastuvat. Ihmiset
haluavat tulla uskoon ja heitä tulee uskoon aivan valtavat määrät.[2]
Suuren lopun ajan herätyksen yksi ehto siis on, että uskovat
omaavat Jumalan voiman herättää kuolleet.
Näin herätys ”synnin unesta” on tullut monelle lähes synonyymiksi
fyysiselle ”kuolleista herättämiselle”.
Käsitys ei löydy Raamatusta. Herramme painottaa itse
vertauksessaan Luuk.16: 30-31 ”Niin
hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä,
niin he tekisivät parannuksen'. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät
kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin
nousisi ylös'."
Johanneksen
evankeliumin 11 luku kertoo, kuinka Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista. Tätä
monet nykyiset ”kuolleista herättäjät”
siteeraavat. Kun luku luetaan, kuten se on kirjoitettu, siinä eikä muuallakaan
UT:ssa luvata erityisiä kuolleista herättäjäisiä kristittyjen toimesta lopun
ajalla eikä muulloinkaan.
Lasaruksen herättäminen kuolleista oli Jeesuksen maanpäälliseen
tehtävään liittyvä merkki. Tapahtumaan liittyy syvällisesti Jumalan valta yli
kuoleman ja opetus, jonka Jeesus halusi sen kautta välittää. Tuo valtava sanoma
on luettavissa luvussa 11:25-26.[3]
Jeesuksen selvä tarkoitus oli välittää ainutlaatuinen opetus Jumalan
iankaikkisesta varjeluksesta uskovan kohdalla. Pääasia Lasaruksen
herättämisessä ei ollut hänen palauttamisensa takaisin kuolleista (kuolemaan
taas uudestaan), vaan Kristuksessa yksin olevan iankaikkisen elämän ja
ylösnousemuksen totuus. Kristukseen uskova ei ”ikinä kuole” (11:26). Sillä
Jeesus ei tietenkään tarkoita fyysistä poismenoa, vaan ihmeellistä totuutta
iankaikkisesta elämästä.
Jumalan antama usko ei ensisijaisesti synny jonkun ulkoisen
ilmiön kautta, vaan ihmisen sisäisen harkinnan ja ajattelun tuloksena. Ihmisen
pitää tehdä uskonasia itselleen selväksi huolimatta ulkoisista tekijöistä.
Hänen tulee tavalla tai toisella ratkaista jumalasuhteensa.
Jumalan Sanan puhuminen ja kuuleminen, uskominen ja omistaminen
omalle kohdalle, on raamatullinen tie herätykseen ja kääntymiseen.
Karismaattisen herätysajattelun suuri harha on painottaa
ulkoisia ilmiöitä, kokemuksia ja puitteita herätyksen aikaansaamisessa. Tämä
ajattelu perustuu UT:n väärinymmärrykseen, tahalliseen ja tahattomaan. Kun UT
puhuu kuolleiden heräämisestä, se liittää asian aina Kristukseen, joka on
noussut ”esikoisena kuolleista”. Kristuksen ylösnousemus on takuu sille, että
Häneen uskovat herätetään viimeisenä päivänä.
Esim.: Joh.6:44 ”Ei
kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä;
ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
Joh.6:54 ”Joka syö minun lihani ja juo minun
vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä
päivänä.” (Alkuosa tarkoittaa osallisuutta Kristuksen kuolemaan, kun ihminen
hyväksyy Jeesuksen ristinkuoleman omien syntiensä sovitukseksi.)
Room.8:11 ”Jos nyt hänen Henkensä, hänen,
joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti
kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset
ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.”
Kristityn kuolinhetkellä Jumalan Pyhä Henki ei poistu
hänestä. Pyhä Henki on läsnä kuoleman hetkellä ja tae kerran tapahtuvasta
ruumiin ylösnousemuksesta.
Raamattu sisältää monia paikkoja, joissa kuolleista
herääminen / herättäminen liitetään aina tähän asiayhteyteen:
- herättämiseen hengellisestä kuolemasta ja
- uskovan varma osallisuus ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen
elämään.
Esim. Joh.5:21-29[4]
on yhteenveto tästä. Raamatunpaikka, kuten lukuisat muut vastaavat UT:n paikat,
painottaa kuolleista heräämistä hengellisenä asiana. Ihminen ilman Kristusta
on kuollut synteihinsä. Kun hän näkee Kristuksen työn merkityksen omakohtaisesti,
synnin ja syyllisyyden painaessa, Jumala haluaa vetää ihmisen näkemään
Jeesuksen täydellisyys. Nyt tuo täydellisyys luetaankin minun hyväkseni! Synti
menettää otteensa. Vaikka se jatkaa elämäänsä ihmisen ”lihassa”, uusi Pyhän
Hengen kautta saatu ymmärrys ja voima auttaa taistelussa syntiä vastaan.
Vaikka uskova kokee puutteellisuutensa edelleen, hän saa kuitenkin olla varma
iankaikkisesta elämästä. Kristus on herättänyt hänet kuolleista.
Silti Jumala voi, nähdessään sen tarpeelliseksi, herättää
fyysisesti kuolleen ihmisen takaisin elämään. Varmaankin joissakin tapauksissa
niin on käynyt. Se ei kuitenkaan ole Raamatussa luvattu yleinen käytäntö
millekään uskovien sukupolvelle, eikä myöskään herätyksen ehto.
Kuolleista herättämisväitteitä esitetään jatkuvasti ilman
todisteita. Tunnettujen karismaattisten julistajien tapana on yksinkertaisesti
väittää, kuinka heidän tilaisuuksiensa yhteydessä näin tapahtui.
Ns. ”Nokian herätyksen”[5]
piirissä yritettiin kuolleista herättämistä.
Kun omainen, etenkin pieni lapsi, kuolee suru on syvää ja
lohdutonta. Rakkaasta on mahdoton luopua. Kipu on todellista ja tuska ankaraa.
Tässä tilanteessa katteettomat profetiat ja edesvastuuton toiminta on saanut
pahaa aikaan.
Brownsvillen (ns. Pensacolan herätys) seurakunnassa surun
valtaama isä toi kylmälaukkuun säilötyn pienokaisensa ruumiin johtajien
rukoiltavaksi, jotta lapsi nousisi kuolleista.[6]
Lohduttoman surun otteessa hänen mielessään vaikutti kuultu opetus ja puhe
siitä, kuinka Jumala näinä aikoina on jo herättänyt useita ihmisiä kuolleista
ja tämä vain lisääntyy.
Benny Hinn profetoi kuinka kuolleet heräävät, kun heidät
kannetaan TV-vastaanottimien eteen TBN:n[7]
lähetysten aikana.
Hinn myös mainosti kuinka hänen Ghanan massakokouksessaan
ihminen heräsi kuolleista. Ensin hän painotti sitä ehdottomana tosiasiana (”It
is a fact”) ja sanoi tapahtuman olevan videolla. Kun asiaa tutkittiin Hinn
ensin vetäytyi väitteestään sanoen, että oli vain kuullut asiasta eikä itse
nähnyt sitä (omassa kokouksessaan)[8].
Lopulta mitään videotakaan ei ollut. Koko väite oli liioiteltu ja valehdeltu
yritys saada mainetta miehenä, jonka kokouksissa kuolleetkin heräävät.
Maailmaa kiertää tänä aikana useita ”parantajia ja
profeettoja”, joiden väitteet itsestään ja toiminnastaan ovat todella suuria.
Eri kristillisten piirien tutkijat, lähetystyöntekijät, pastorit, ym. vastuunkantajat
ovat alkaneet puhua ”patologisista valehtelijoista”, kun hurjat väittämät
yleensä osoittautuvat liioitteluksi tai suoranaiseksi valheeksi. Silti nämä
ristiriitaiset henkilöt saavat kokouksiinsa runsaasti väkeä eivätkä peru
väitteitään. Mitä hurjemmat väitteet sitä enemmän se kiinnostaa mediaa ja
vetää väkeä kokouksiin. Monet sairaat ja epätoivoiset turvautuvat heihin
tuloksetta.
Nyt Suomessakin eräissä kristillisissä piireissä tunnetaan
ainakin kaksi omien sanojensa mukaan satoja kuolleista heräämisiä todistaneet
Charles Ndifon ja David Hogan.
Charles Ndifon[9]
on alkuisin Nigeriasta, mutta asunut jo 16 vuotta Yhdysvalloissa. Siellä hän
ei ole kovin iso nimi uskonnollisilla markkinoilla, koska Benny Hinnin ja
muiden tunnetuimpien rinnalle on vaikea kiilata.
Ndifon on kuitenkin tutkinut tarkkaan samat menetelmät ja
on eräänlainen ”mustaihoinen Benny Hinn”. Hän kiertää markkinoimassa
”parantumisia” ympäri maailmaa. Rahaakin kertyy mukavasti.
Ndifon on kiertänyt pohjoismaissa ja erityisesti Tanskan uskonliike/menestysteologia/torontolaisuus
piirit ovat mainostaneet häntä.
Mies sanoo yli 200000 ihmisen vuosittain tulevan
kokouksissaan uskoon. En tiedä mihin uskoon, koska mies ei juurikaan saarnaa
evankeliumia. Kuolleita on herätetty ja sairaita parannettu suuri määrä.
Selviä todisteita ei esitetä. Amerikassa on tässä lajissa pitkät perinteet ja
Ndifon on opiskellut ne hyvin.
Äärikarismaattinen Global Revival News kuvaa Ndifonin
Meksikon kampanjaa:
”Eräänä iltana Charles Ndifon pyysi niitä, joilta puutui
ruumiinosia tulemaan eteen. Ei siis niitä, jotka olivat kipeitä tai joilla oli
vaikeita sairauksia,... vaan niitä joilta todella puutui elimiä: joilla ei
ollut kuuloluita, verkkokalvoja, pernaa... Useita tuli eteen ja jälleen Jumala
teki valtavia tekoja. Eräältä naiselta, joka oli pyörätuolissa, puuttui toinen
keuhko ja hän kuljetti istuimensa vieressä viidenjalan korkuista vihreää happipulloa.
Kun Charles rukoili hänen puolestaan, hän sanoi, ”Tee jotain, mitä et ole
ennen voinut tehdä!” Samalla hän auttoi naista nousemaan tuolistaan. He irrottivat
happipullon ja hän alkoi kävellä ilman pyörätuolin tai happipullon apua.
Sitten hän alkoi kävellä yhä nopeammin. Muutaman minuutin kuluttua hän
hengitti vapaasti ja pystyi tekemään valtavasti paljon enemmän kuin hän oli
voinut ennen tehdä…”
Raportointi on aina samankaltaista. Kuvataan kuinka sairaat
paranevat, kun Ndifon puhuu ”tiedon sanoja”. Kun parantumisia tutkitaan ne
yleensä osoittautuvat lyhytaikaisiksi ja vaikeasti todistettaviksi. Kuvaukset
ovat ylimalkaisia ja subjektiivisia. Monesti kyseessä on sairaan henkilön mielenvireyden
hetkellinen parantuminen, joka vaikuttaa ruumiin tuntemuksiin. Esim. kivut
häviävät joksikin aikaa.
Toisaalta on muistettava, että parantumista on aina tapahtunut
ja tapahtuu tavalla tai toisella kaikissa uskonnoissa ja kulteissa. Siksi
parantumiset – todelliset tai väärät – eivät yksistään ole merkkinä millä
voimalla parantaja parantaa. Ndifonin mukaan ”elämän luovuttaminen Jeesukselle
ja parantuminen on sama asia”.[10]
David Hogan sanoo olevansa lähetystyöntekijä,
joka toimii Meksikon intiaanien parissa. Näin asia lieneekin, toisaalta
Hoganin aika näyttää menevän lähinnä siihen, että hän kiertää seurakunnissa
puhumassa toinen toistaan kummallisempia väittämiään. Näitä ovat mm: hän on
herättänyt useita kuolleita, lentänyt yliluonnollisen kosketuksen voimasta
seinään (Hogan sanoo tuon voiman olleen Pyhä Henki), ajanut autollaan veden
alla, hän saa ruoan lisääntymään yliluonnollisesti, enkelit seuraavat häntä mihin
tahansa hän menee, hän on yliluonnollisesti siirtynyt paikasta toiseen ilman
lentokonetta, autoa, junaa, tai muuta kulkuvälinettä, hän taistelee demonien
kanssa ja yksi demoni yritti kerran repiä hänen lapsensa sisukset irti, hän on
ollut todistamassa kuinka uusia jäseniä kasvaa ihmisille, Jumalan voitelu saa
ihmiset lentämään ilmassa, hän saa ilmestystietoa suoraan taivaasta ja
kirjoittaa sen ylös (kuten meedio ns. automaattikirjoituksella) jne. …[11]
Hoganilla ei ole mitään väitteidensä
tueksi. Silti häneen uskovia riittää kuten on laita muillakin
äärikarismaattisilla ”ihmemiehillä”.
Hänen tilaisuuksissaan esiintyy
kaatumista ”hengen lyömänä”, hillitöntä naurua, ym. ”torontolaista”. Hogan on
puhunut useammin kuin kerran Pensacolan Brownsvillen seurakunnassa.[12]
Aiemmin kerrottu tapaus, jossa kuollut lapsi tuotiin kylmälaukussa seurakunnan
johtajien rukoiltavaksi, oli tulosta Hoganin vierailusta ja kuolleista
herättämispuheista.[13]
Silminnäkijät ja Hoganin taustoja
tutkineet järjestöt (mm. Christian Research Institute ja Personal Freedom
Outreach) pitävät Hogania yhtenä karismaattisena eksyttäjänä, joka nyhtää
hyväuskoisilta kuulijoilta rahat pois.
Hogan kannattaa myös ”myöhäissade”
harhaa, eli oppia seurakunnan noususta hallitsemaan maailmaa viimeisessä
”suuressa herätyksessä” ennen Jeesuksen paluuta. Hän pitää William Branhamia
ja muita epäilyttäviä vaikuttajia suurina Jumalan miehinä.
Lähetystyöntekijä Alvin LaVaughn
Landry, joka on Meksikossa työssä ja hyvin tuntee Hoganin, sanoo saaneensa
Hoganin kiinni valehtelusta monta kertaa. Landry ei epäröi kutsua Hogania
”patologiseksi valehtelijaksi”.
Reinhard Bonnken suuret massakokoukset
tunnetaan Suomessa. Hän on vieraillut maassamme. Bonnke on hyvin tunnettu Nigeriassa
– joidenkin mielestä hyvässä mielessä, toisten mielestä ei niinkään hyvässä.
Bonnken esiintymisessä on vuosien aikana tapahtunut selvä muutos yhä enemmän
äärikarismaattiseen suuntaan. Myös hän markkinoi kuolleista herättämistä
suurena todistuksena Jumalan voimasta hukkuvalle maailmalle. Nigerialaisen
pastorin Daniel Ekechukwun[14]
kokemus on hänen mainostamansa esimerkki. Bonnkenkin toimintaan liittyy monia
kysymysmerkkejä. Hänen ”ristiretkissään” kuolleita ei niinkään ole herännyt
eloon, vaan niissä on tapahtunut traagisia kuolemantapauksia. Näitä ihmisiä ei
ole edes yritetty herättää henkiin…
Siirry osaan 3.
Juhani Aitomaa
Tämän artikkelin täydellisenä alaviittein varustettuna saa tilaamalla:
Kristityn Foorumi
PL 571
33101 Tampere
alkuun / johdanto / kristityn foorumi artikkelit / israel / linkit / mikä on kristityn foorumi
[1] Haluan muistuttaa, että
karismaattisessa liikkeessä on uskovia, jotka eivät lukeudu
äärikarismaattisiin, eivätkä halua edustaa sen harhoja. Mutta kuten aiemminkin
on mainittu he eivät saa ääntään kovinkaan hyvin kuuluville. Karismaattinen
liike, helluntailiike, luterilaisuus- ym. ei sellaisenaan ole oikeaa tai
väärää. Eri piirien kristillisyys määräytyy siksi, millaiseksi aikaa myöten
muodostuu sen hengellinen sisältö / opetus. Mikä suuntaus/korostus saa vallan
liikkeen kasvaessa. Karismaattisuuden ongelma alusta asti on ollut sellaisten
oppien ja opettajien seuraaminen, joille ei löydy tukea Raamatusta.
[2] Liikkeen mukaan nyt jo
ihmisiä tulee uskoon miljoonittain suurissa massakokouksissa.
[3] 11: 25 Jeesus sanoi hänelle:
"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi
kuollut. 11: 26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko
sen?"
[4] 5: 21 ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä
hän tahtoo. 5: 22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut
kaiken tuomion Pojalle, 5: 23 että
kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei
kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt. 5: 24 Totisesti, totisesti minä sanon
teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt,
sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt
kuolemasta elämään. 5: 25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee
ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat
ne saavat elää. -
Näissä
jakeissa Jeesus puhuu ihmisen herättämisestä hengellisestä kuolemasta. Jakeissa
28,29 Hän viittaa ylösnousemukseen.
[5] Nokian herätyksen johdon
lausumat antavat ymmärtää, että liike on selvästi sitoutunut
äärikarismaattiseen liikkeeseen ja sen edustamaan herätysmalliin. Mm.
Aamulehdessä 22.11.2002 Markku Koivisto painottaa kristikunnan olevan astumassa
apostoliseen aikaan (toinen apostolinen aika ?). Kun tähän asti Kristuksen
seurakuntaa ovat johtaneet ”opettajat ja hallinto”, niin ”nyt tulevat apostolit
ja profeetat takaisin”. Koiviston mukaan myös Pyhän hengen inspiroimat
armolahjatehtävät ovat astuneet esiin.
Tähän
täytyy kommentoida, että Pyhä Henki ei koskaan ole ollut ikään kuin sivustakatsojana
seurakunnan historiassa, kun aiemmat kelvottomat kristittyjen sukupolvet ovat
laiminlyöneet tilaisuutensa kääntää maailma kristityksi. Pyhä Henki on aina
aktiivisesti ollut todellisen Kristuksen seurakunnan kanssa ja on edelleen
siellä missä Sana on keskeisin, eivät Sanan ulkopuoliset näyt, ilmestykset ja
kokemukset, joita Koiviston mainitsemat uudet äärikarismaattiset ”apostolit
ja profeetat” tuottavat.
[6] Pensacola Outpouring Poised to Cover the Globe, Christianity Today,
8.2.1999,
[7] Paul ja Jean Crouchin johtama Trinity Broadcasting Network. Crouch on esittänyt mm.
seuraavan väitteen TV-kanavastaan: Se on pelastuksen arkki (kuten Nooan arkki
oli) aikamme ihmisille.. Jackie Alnor, The Alnor Report, 1.10.2000.
[8] Amerikkalaisen CNN
TV-kanavan Impact-ohjelma (toimittaja John Camp) haastatteli Benny Hinniä
aiheesta 16.3.1997 ja paljasti Hinnin huijaavan.
[9] Ndifonin teologiaa ja
toimintaa kuvaa hänen oma artikkelinsa, jossa hän kertoo kuinka meedio
tuli uskoon hänen kauttaan. Ohessa katkelmia:
”Belgiassa ja Alankomaissa hyvin
tunnettu vaihtoehtoista parantamista (henkiparannusta) harjoittava nainen
tuli ristiretkikokoukseen Eerselissä, Alankomaissa toukokuussa 2001…
Uteliaana kokouksissamme tapahtuneiden ihmeiden vuoksi hän päätti tulla ja toi
ystävänsä mukanaan. Kun hän näki Jumalan voiman tekevän ihmeitä ja merkkejä
hän alkoi itkeä. Nainen tuli eteen ystävänsä kanssa ja he molemmat parantuivat
ja ottivat Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana. Hän tiesi että
Jeesus todellakin on tänään elävä voimassaan! Hän todisti nähneensä unta
pastori Charlesista kaksi yötä ennen kokousta! Seuraavana iltana hän tuli
kokoukseen mukanaan 50 henkiparantajaa!! He tulivat kokoukseen kantaen
sytytettyjä kynttilöitä. Kun tilaa ei ollut ihmiset alkoivat käännyttää heitä
pois. Pastori Charles näki puhujakorokkeelta mitä tapahtui, kehotti heitä
tulemaan eteen ja he istuutuivat lattialle hänen eteensä. Kun hän jatkoi
yksinkertaisen evankeliumin saarnaamista, ihmeet alkoivat tapahtua! Charles
alkoi puhua tiedon sanoja ja ihmiset parantuivat hetkessä! Henkiparantajat
näkivät Jeesuksen valtavan voiman ja rakkauden ja alkoivat kaikki itkeä!
Jokainen heistä pelastui ja kaikki sairaat parantuivat!! He tiesivät, että
Jeesus on parantaja!…”
Sitten Ndifon kertoo kuinka
nainen laittoi parantamiskeskuksensa nimikylttiin ”Jeesus on parantaja” ja
alkoi parantaa ihmisiä ”Jeesuksen nimessä” ja parannetut tulevat myös uskoon.
(Ndifonin teologiaan kuuluu keskeisenä ajatus, että parantuminen on
pelastuminen ja päinvastoin. Hänen teksteissään ja puheissaan korostuu
Jeesus parantajana – Jeesus syntisten pelastajana ja vapahtajana ei välity).
(Ndifon jatkaa:) ”Nainen oli
tullut orvoksi hyvin nuorena ja oli joutunut elämään monissa eri kodeissa.
Teini-ikäisenä hänellä oli näky. Yht’äkkiä hän näki hyvin kirkkaan valon,
mutta ei tiennyt mikä se oli. Hän kysyi asiaa joiltakin kristityiltä, jotka
sanoivat sen olleen paholainen. Pian tämän jälkeen hän näki saman valon ja
samalla myös sateenkaaren. Taas uskonnolliset ihmiset sanoivat sen olevan
paholainen. Kun kukaan ei selittänyt hänelle mikä valo oli, hän kääntyi
spiritismiin. Uskonnollisuus oli saanut hänet pois Jeesuksesta! Sama tapahtui
Saulille Damaskon tiellä. Apt 9:3 sanoo että äkkiä kirkas valo loisti hänen
ympärillään. Se oli Jumalan kunnia minkä hän näki. Joh1:1-9 selittää, että
Jeesus on elämä ja elämä oli ihmisten valkeus. Edelleen sanotaan, että Jeesus
on tosi valo. Joh1:5 sanoo, että Jumala on valo eikä Hänessä ole mitään pimeyttä…
Sitten nainen selitti… että hän näki
saman kirkkaan valon Charlesin ympärillä. Se valaisi koko esiintymislavan! Hän
todisti, että kun Charles puhui tiedon sanoja ihmisten parantumiseksi, hän näki
sateenkaaren! Hän tiesi Jeesuksen olevan todellinen! Kun hän näki
sateenkaaren, hän parantui! Sateenkaari löytyy kautta Raamatun ja kuvaa Jumalan
läsnäoloa. 1Moos9:12-16… Hes1:26-28… Ilm4:3… Ilm10:1… Tämä selvästi todistaa
naisen kokemuksen oikeaksi. Nyt tämä entinen henkiparantaja saarnaa elävää
Jeesusta Kristusta ja ihmeet ja merkit seuraavat!!… Tanskassa on useita entisiä
henkiparantajia, jotka myös ovat omistaneet elämänsä kertomaan muille
Jeesuksesta!…” ( Psychic Healer Finds Jesus!! , Charles Ndifon). (Ndifonin käsitys siitä mikä
todistaa kokemuksen oikeaksi on vähintäänkin vaarallinen. Hän sanoo meedion
näkemien valojen ja sateenkaaren olevan todistus Jumalan läsnäolosta. Missään
ei mainita Raamattua ja Sanan kautta tulevaa synnintuntoa ja että Pyhä Henki
toimii Sanan kautta ihmisen pelastumisessa. Ei sanaakaan synnistä,
synnintunnosta, Jumalan armosta syntistä kohtaan ym. todellista uskoa ja oikeaa
Jeesusta esille tuovaa. Valot, sateenkaaret, yms. ovat todisteita. Ndifon
hyväksyy RHB:n, Hinnin, torontolaisuuden, yms. äärikarismaattisuuden.)
[10] The Daily News, Zimbabve, 23.2.2002.
[11] The
Remarkable Exploits of David Hogan Astonishing
Miracles or Incredible Hype? G. Richard Fisher, Personal Freedom Outreach.
[12] Pensacolan seurakunta tuotti
videosarjan “Faith to Raise the Dead”, eli “Usko, jolla kuolleet herätetään”.
Seurakunta mainosti Hogania miehenä, joka yhdessä työtoveriensa kanssa on
todistanut yli 200 henkilön kuolleista herättämistä Meksikossa.
[13] Asiasta kertoo esim. Pensacola News Journal 20.9.1998.
[14] Mies on tulossa Suomeen
Nokian Herätyksen uuden vuoden juhlaan.