The Passion of the Christ ja Raamattu.
On käsitystä,
että koska Mel Gibson sanoo elokuvansa perustuvan Raamattuun, se perustuu yksin Raamattuun.
Mel Gibsonin
elokuva ei kuitenkaan pohjaudu yksin Raamattuun, vaan käyttää
paljon katolista legendaa kohtaustensa kuvittamiseen. Gibson pitää arvossa
mm. katolisen nunnan Anne Catherine Emmerichin (1774-1824) näkyjä. Emmerich oli stigmaatikko, joka vuosittain sai ”Jeesuksen verijäljet” kehoonsa. Hänen
näkyjään kuvataan elokuvassa monin paikoin. Sen Gibsonkin myöntää
samalla pitäen nunnan näkyjä Jumalalta saatuina.
Luuk.22:39-46,
Mar.14:32-42, Matt.26:36-46.
a)Elokuva
lisää näihin kohtauksiin nunnan näkyjä siitä,
kuinka Maria heräsi ja koki Jeesuksen tuskan Getsemanessa. Koska katolisuudessa
Marialla on kanssalunastajan rooli, elokuvakin näyttää Marian
kärsimystä tässä mielessä.
b)Kohtaus,
jossa sotilaat heittävät Jeesuksen alas roikkumaan sillalta, on Emmerichin
näky.
c)Raamattu
ei kerro, että Saatana olisi kiusannut Jeesusta Getsemanessa Häntä pistämään
pyrkivän käärmeen muodossa, kohtaus on Emmerichin näystä.
d)Elokuva
esittää ylimmäisen papin palvelijan, jolta opetuslapsi löi
korvan irti miekalla, kääntyneen uskoon Jeesukseen. Raamattu ei kerro
sitä. –Emmerich.
Luuk.23:16,
Matt.27:26, Mar.15.15, Joh.19:1.
a)Elokuvassa
Maria on paikalla, kun Jeesusta ruoskitaan. Raamattu ei kerro siitä mitään.
–Emmerich. Vertaa 1a.
b)Pilatuksen
vaimo tuo liinoja, Maria ja muut naiset pyyhkivät Jeesuksen verta. Ei Raamatussa.
–Emmerich.
c)Kun
Pietari kieltää Jeesuksen hän kutsuu Mariaa ”äidiksi”. Ei
Raamatussa. Viittaa katoliseen uskomukseen korottaa Maria kaikkien uskovien
äidiksi, taivaan kuningattareksi, uskovien kanssalunastajaksi, jota tulee
rukoilla etenkin, kun on rikkonut Jumalaa vastaan.
Elokuva
noudattaa katolista perinnettä, jossa Jeesuksen kärsimystie jaetaan
“14 asemaan”.
1.asema:
Jeesus tuomitaan Matt.27:24-26, Mar.15:15, Luuk.23:24, Joh.19:15-16. Marian läsnäolo tuomiopaikalla.
Ei Raamatussa. – Emmerich.
2.asema:
Jeesus kantaa ristiään Joh.19:17. Elokuvassa Jeesus hyväilee
ja suutelee ristiä. – Emmerich. Viittaus katoliseen oppiin, jonka mukaan ihmisen kärsimyksellä
on lunastusvaikutus ”kun me tarjoamme sen Jumalalle, tarkoittaen että osallistumme
Jumalan kanssa syntiemme sovitukseen” (Guide to the Passion, katolinen opas.)
Elokuvassa Saatana (naishahmossa) ja Maria kulkevat väkijoukossa katseet toisissaan.
Raamattu ei kuvaa Mariaa tällä tavoin. Katoliset näkevät
Mariassa ”uuden Eevan”, kuten Jeesus on ”uusi Aadam”.
3.asema: Jeesus kaatuu. Ei Raamatussa.
–Emmerich.
4.asema: Jeesus tapaa äitinsä
kulkiessaan ristille. Ei Raamatussa. –Emmerich.
5.asema: Simon auttaa Jeesusta
Matt.27:32, Mar.15:22-23, Luuk.23:26. Raamatussa Simon otettiin väkisin kantamaan
ristiä (sen poikkipuuta) Jeesuksen sijaan. Elokuvassa Simon kantaa ristiä
yhdessä Jeesuksen kanssa. Viittaus on katoliseen oppiin Jeesuksen seuraamisesta
jäljittelemällä, imitoimalla, Häntä, kärsimällä
Hänen vuokseen. ”Jeesus kutsuu meitä osallistumaan Hänen lunastustyöhönsä
elämämme uhrien kautta (kärsimys) (Guide to the Passion).
6.asema: Veronica antaa Jeesukselle
liinan kasvojen kuivaamiseen. Ei Raamatussa, taikauskoa, oletetun liinan kopiot
ovat katolinen reliikki. –Emmerich.
7.asema: Jeesus kaatuu toisen
kerran. Ei Raamatussa.
8.asema: Itkevät naiset Luuk.23:27-3.
Kohtaus tehty Emmerichin näyn mukaisesti.
9.asema: Jeesus kaatuu kolmannen
kerran. Ei Raamatussa. –Emmerich.
10.asema: Jeesus riisutaan Luuk.23:34,
Joh.19:23-24. Kohtaus tehty Emmerichin näyn mukaan, Maria paikalla, vaatteet revitään
Jeesuksen päältä.
11.asema: Jeesus naulitaan ristille
Matt.27:35, Mar.15:24. Raamattu ei mainitse Mariaa. Naulojen lyönti ja
koko kohtaus Emmerichin näyn mukaan.
12.asema: Jeesus kuolee ristillä
Matt.27:50, Mar.15:37. Elokuvassa koko temppeli hajoaa kahtia Emmerichin
näyn mukaan. Raamattu mainitsee maanjäristyksen ja temppelin (ulomman)
esiripun repeytymisen kahtia, ei koko temppelin hajoamista. Ristiinnaulitsemisen
yhteydessä elokuva välittää kohtauksia viimeiseltä
ehtoolliselta. Se on katolinen viittaus messu-uhriin. Katolisen uskonnon mukaan
ehtoollisen leipä on kirjaimellinen Jeesuksen ruumis, jonka pappi uhraa
päivittäin ehtoollisella aina uudestaan. ”Kristuksen uhri ja messu-uhri
ovat yksi yhteinen uhri” (Catholic Catechism 1367).
13.asema: Jeesus otetaan alas
ristiltä Matt.27:59, Mar.15:46, Joh.19:38. Elokuvassa Maria pitää
Jeesuksen ruumista sylissään kuten katolinen maalaus ”The Pieta” esittää.
Viittaus jälleen siihen, että Jeesus ja Maria molemmat olivat uhrin
antajat. Tapaus ei Raamatussa.
14.asema: Jeesus haudataan Matt.27:60,
Mar.15:46, Joh.19:40-42. Katolinen kirkko on luonut monia pyhäinjäännöksiä
liittyen Jeesuksen hautaamiseen. Näitä näkyjä oli myös
Emmerichillä.
Lisää elokuvan ja Raamatun
eroista löytyy esim.
http://www.retakingamerica.com/article_passion_exposing_list_1.html
Olisi
myös syytä muistaa mikä on Hollywood ja mitä se edustaa.
Gibsonin elokuvan naistähdet tunnetaan alastonkuvistaan ja mm. Maria
Magdaleenaa näyttelevä Monica Bellucci on näytellyt pornofilmissä.