The Passion of the Christ ja Raamattu.

 

On käsitystä, että koska Mel Gibson sanoo elokuvansa perustuvan Raamattuun, se perustuu yksin Raamattuun.

Mel Gibsonin elokuva ei kuitenkaan pohjaudu yksin Raamattuun, vaan käyttää paljon katolista legendaa kohtaustensa kuvittamiseen. Gibson pitää arvossa mm. katolisen nunnan Anne Catherine Emmerichin (1774-1824) näkyjä. Emmerich oli stigmaatikko, joka vuosittain sai ”Jeesuksen verijäljet” kehoonsa. Hänen näkyjään kuvataan elokuvassa monin paikoin. Sen Gibsonkin myöntää samalla pitäen nunnan näkyjä Jumalalta saatuina.

 

Luuk.22:39-46, Mar.14:32-42, Matt.26:36-46.

a)Elokuva lisää näihin kohtauksiin nunnan näkyjä siitä, kuinka Maria heräsi ja koki Jeesuksen tuskan Getsemanessa. Koska katolisuudessa Marialla on kanssalunastajan rooli, elokuvakin näyttää Marian kärsimystä tässä mielessä.

b)Kohtaus, jossa sotilaat heittävät Jeesuksen alas roikkumaan sillalta, on Emmerichin näky.

c)Raamattu ei kerro, että Saatana olisi kiusannut Jeesusta Getsemanessa Häntä pistämään pyrkivän käärmeen muodossa, kohtaus on Emmerichin näystä.

d)Elokuva esittää ylimmäisen papin palvelijan, jolta opetuslapsi löi korvan irti miekalla, kääntyneen uskoon Jeesukseen. Raamattu ei kerro sitä. Emmerich.

 

Luuk.23:16, Matt.27:26, Mar.15.15, Joh.19:1.

a)Elokuvassa Maria on paikalla, kun Jeesusta ruoskitaan. Raamattu ei kerro siitä mitään. Emmerich. Vertaa 1a.

b)Pilatuksen vaimo tuo liinoja, Maria ja muut naiset pyyhkivät Jeesuksen verta. Ei Raamatussa. Emmerich.

c)Kun Pietari kieltää Jeesuksen hän kutsuu Mariaa ”äidiksi”. Ei Raamatussa. Viittaa katoliseen uskomukseen korottaa Maria kaikkien uskovien äidiksi, taivaan kuningattareksi, uskovien kanssalunastajaksi, jota tulee rukoilla etenkin, kun on rikkonut Jumalaa vastaan.

 

Elokuva noudattaa katolista perinnettä, jossa Jeesuksen kärsimystie jaetaan “14 asemaan”.

1.asema: Jeesus tuomitaan Matt.27:24-26, Mar.15:15, Luuk.23:24, Joh.19:15-16. Marian läsnäolo tuomiopaikalla. Ei Raamatussa. – Emmerich.

 

2.asema: Jeesus kantaa ristiään Joh.19:17. Elokuvassa Jeesus hyväilee ja suutelee ristiä. – Emmerich. Viittaus katoliseen oppiin, jonka mukaan ihmisen kärsimyksellä on lunastusvaikutus ”kun me tarjoamme sen Jumalalle, tarkoittaen että osallistumme Jumalan kanssa syntiemme sovitukseen” (Guide to the Passion, katolinen opas.) Elokuvassa Saatana (naishahmossa) ja Maria kulkevat väkijoukossa katseet toisissaan. Raamattu ei kuvaa Mariaa tällä tavoin. Katoliset näkevät Mariassa ”uuden Eevan”, kuten Jeesus on ”uusi Aadam”.

 

3.asema: Jeesus kaatuu. Ei Raamatussa. Emmerich.

 

4.asema: Jeesus tapaa äitinsä kulkiessaan ristille. Ei Raamatussa. Emmerich.

 

5.asema: Simon auttaa Jeesusta Matt.27:32, Mar.15:22-23, Luuk.23:26. Raamatussa Simon otettiin väkisin kantamaan ristiä (sen poikkipuuta) Jeesuksen sijaan. Elokuvassa Simon kantaa ristiä yhdessä Jeesuksen kanssa. Viittaus on katoliseen oppiin Jeesuksen seuraamisesta jäljittelemällä, imitoimalla, Häntä, kärsimällä Hänen vuokseen. ”Jeesus kutsuu meitä osallistumaan Hänen lunastustyöhönsä elämämme uhrien kautta (kärsimys) (Guide to the Passion).

 

6.asema: Veronica antaa Jeesukselle liinan kasvojen kuivaamiseen. Ei Raamatussa, taikauskoa, oletetun liinan kopiot ovat katolinen reliikki. Emmerich.

 

7.asema: Jeesus kaatuu toisen kerran. Ei Raamatussa.

 

8.asema: Itkevät naiset Luuk.23:27-3. Kohtaus tehty Emmerichin näyn mukaisesti.

 

9.asema: Jeesus kaatuu kolmannen kerran. Ei Raamatussa. Emmerich.

 

10.asema: Jeesus riisutaan Luuk.23:34, Joh.19:23-24. Kohtaus tehty Emmerichin näyn mukaan, Maria paikalla, vaatteet revitään Jeesuksen päältä.

 

11.asema: Jeesus naulitaan ristille Matt.27:35, Mar.15:24. Raamattu ei mainitse Mariaa. Naulojen lyönti ja koko kohtaus Emmerichin näyn mukaan.

 

12.asema: Jeesus kuolee ristillä Matt.27:50, Mar.15:37. Elokuvassa koko temppeli hajoaa kahtia Emmerichin näyn mukaan. Raamattu mainitsee maanjäristyksen ja temppelin (ulomman) esiripun repeytymisen kahtia, ei koko temppelin hajoamista. Ristiinnaulitsemisen yhteydessä elokuva välittää kohtauksia viimeiseltä ehtoolliselta. Se on katolinen viittaus messu-uhriin. Katolisen uskonnon mukaan ehtoollisen leipä on kirjaimellinen Jeesuksen ruumis, jonka pappi uhraa päivittäin ehtoollisella aina uudestaan. ”Kristuksen uhri ja messu-uhri ovat yksi yhteinen uhri” (Catholic Catechism 1367).

 

13.asema: Jeesus otetaan alas ristiltä Matt.27:59, Mar.15:46, Joh.19:38. Elokuvassa Maria pitää Jeesuksen ruumista sylissään kuten katolinen maalaus ”The Pieta” esittää. Viittaus jälleen siihen, että Jeesus ja Maria molemmat olivat uhrin antajat. Tapaus ei Raamatussa.

 

14.asema: Jeesus haudataan Matt.27:60, Mar.15:46, Joh.19:40-42. Katolinen kirkko on luonut monia pyhäinjäännöksiä liittyen Jeesuksen hautaamiseen. Näitä näkyjä oli myös Emmerichillä.

 

Lisää elokuvan ja Raamatun eroista löytyy esim.

 

http://www.retakingamerica.com/article_passion_exposing_list_1.html

 

 

Olisi myös syytä muistaa mikä on Hollywood ja mitä se edustaa. Gibsonin elokuvan naistähdet tunnetaan alastonkuvistaan ja mm. Maria Magdaleenaa näyttelevä Monica Bellucci on näytellyt pornofilmissä.