Kuinka Gibsonin
elokuva The Passion vaikuttaa arabimaissa?
Monissa kristillisissä
lehdissä on kerrottu lyhyitä uutisia, kuinka arabimaissa Gibsonin
elokuva on otettu innokkaasti vastaan. Tämän on ajateltu toimivan evankeliumin
puolesta ja monet uskovat Gibsonin elokuvan olevan
avuksi suurelle massaherätykselle arabienkin keskuudessa. Halusimme tutkia
asiaa tarkemmin ja kävimme läpi sivukaupalla aiheesta kertovia uutistoimistojen
ja päivälehtien, erityisesti arabilähteitä käyttäviä, tekstejä.
Arafatin on kerrottu
katsoneen filmin ja vaikuttuneen siitä. Arafatin kanssa elokuvan katsonut
palestiinalaisjohtajan avustaja Abu Rdeneh kuitenkin
lisäsi: ”Palestiinalaiset ovat edelleen päivittäin alttiina samoille tuskille
mitä Jeesus koki ristiinnaulittaessa” (AP 5.4, Sun 21.3). Virallinen
palestiinalainen, Arafatin edustajan kannanotto on pohjimmiltaan
juutalaisvastainen ja elokuvan sanoma liitettiin paikalliseen poliittiseen
tilanteeseen. Elokuvan Jeesus toimii symbolina palestiinalaisten kärsimyksille
juutalaisten miehittäjien käsissä. Vaikka yleinen islamilaisen uskonnon ohje
kieltää profeetan esittämisen elokuvissa, Jeesus-profeetta on nyt poikkeus.
Arabimaat näkevät elokuvan esittämisen palvelevan omia tarkoitusperiään.
Muslimeille elokuva on suuri
tapaus myös siksi, koska eräät juutalaiset tahot ovat kovin sitä vastaan. Koska
juutalaiset ovat sitä vastaan, elokuva on asiallemme hyödyksi, ajatellaan
toisella puolella. Israelin päärabbi Yona Metzger kirjoitti vetoomuksen paaville, jossa hän pyysi
tätä julkisesti kertomaan, että juutalaisia ei pidä syyttää Jeesuksen
tappamisesta. ”Monet katsojat saattavat saada sen kuvan, että juutalaiset
kollektiivisesti ovat vastuussa Kristuksen ristiinnaulitsemisesta”, kirjoitti
rabbi. Paavin on kerrottu maininneen, että elokuva on juuri sellainen mitä
todella tapahtui. Katolisen kirkon edustajat ovat sittemmin kieltäneet paavin
näin maininneen, sillä ainoastaan itse paikalla ollut voisi kertoa, onko
elokuva tarkalleen sen mukainen mitä tapahtui. Vaikka ”pyhän isän” yksi
arvonimi on ”Kristuksen sijainen” maan päällä, hänkään ei ollut
tapahtumapaikalla.
Rabbi Metzgerin
huoli on, että filmi synnyttää antisemitismiä sekä lyhyellä, että pitkällä
aikavälillä. Israelin ortodoksien uskontopuolueen Shasin
johtaja Eli Yishai sanoo elokuvaa ”verikostoksi”.
Tätä kirjoitettaessa elokuva ei vielä ole saanut esityslupaa Israelissa. Vaikka
maan elokuvatarkastamo on hyvin salliva, elokuvasta käyty juutalaisiin
kohdentuva keskustelu hämmentää. Monet elokuvan nähneet kristityt pitävät
juutalaisten huolta turhana. Kaikki juutalaisetkaan eivät usko, että se
synnyttäisi juutalaisvihaa. Mutta onko juutalainen huoli vain turhaa
paisuttelua? Juutalainen kansa tuntee veljeskansansa arabit. Raamattu kertoo
juutalais- ja arabikansojen konfliktin alkaneen jo Aabrahamin ajoista. Jos Gibsonin elokuva voisi olla ”Jumalan työkalu” arabimaiden
herättämiseksi, sen tulisi vaikuttaa tuhansien vuosien vihaa vähentävästi.
Asian tarkastelussa on ensin
ymmärrettävä, että arabimaissa ei näytetä elokuvia, jotka ovat Koraanin
vastaisia. Koraanin mukaan Jumalalla ei ole poikaa, eikä muslimien tunnustama
ihmisprofeetta Jeesus kuollut ristillä. Monet muslimit uskovat, että ristille
joutui Hänen sijastaan Juudas, jota monet muslimit pitävät petturijuutalaisen perikuvana.
Koska Gibsonin elokuva on saanut armon arabimaiden
elokuvatarkastajien käsissä, se johtuu siitä, että elokuvaa voidaan tulkita
muutenkin kuin juutalais/kristilliseltä pohjalta.
AP-uutistoimisto
välitti arabitoimittaja Nadia Abou El-Magdin raportin. ”Hanan Nsour, hunnutettu 21-vuotias muslimi Jordaniassa tuli ulos ’The
Passion of the Christ’-näytännöstä silmät kyynelissä
ja julkitoi todistuksenaan, että Gibsonin elokuva ’paljastaa
juutalaisten valheet’. ’Toivon, että kaikki ihmiset kaikkialla kääntyvät
juutalaisia vastaan’”.
El-Magdi mainitsee, että Kuwaitin islamilainen
papisto on hyvin tarkka siitä, että islamilaisen uskonnon profeetasta ei saa
tehdä kuvaa. Mutta nyt Jeesus on poikkeus, koska elokuva ”paljastaa
juutalaisten rikokset Kristusta vastaan”, sanoi ajatolla
Mohammed Baqer al-Mehri.
Jordaniassa kovan linjan islamilaisjohtaja Hamza
Mansoor sanoi: ”Juutalaiset ovat järkyttyneet
elokuvasta, koska se paljastaa heidän rikoksensa profeettoja, uudistajia ja
kaikkia, jotka ovat eri mieltä kuin he, kohtaan.”
Egyptissä, Al-Azhar yliopistossa, maansa
elokuvatarkastajiakin neuvova sheikki Abdel Zaher Mohammed Abdel-Razeq
mainitsi: ”Ymmärrän, että elokuva kertoo Kristuksen 12 viimeisestä tunnista ja
tähän liittyvät kristityt ja juutalaiset. Muslimeilla ei ole asian kanssa
mitään tekemistä.” Koraanissa sanotaan 4:157: ”ja sanoivat: ’Me olemme
totisesti surmanneet Messiaan, Jeesuksen, Marian pojan, Jumalan lähettilään -
mutta he eivät olleet surmanneet eivätkä ristiinnaulinneet häntä, vaan siltä vain
näytti heistä, ja ne, jotka siitä kiistelevät, ovat itsekin epätietoisia:
heillä ei ollut varmaa tietoa, vaan he kehittelivät ainoastaan olettamuksia. Todellisuudessa he eivät ole surmanneet
häntä’ (lopullisesti)”.
Reutersin raportti Gazan alueelta kertoo, kuinka monet
palestiinalaiset filmin nähneet toivovat sen synnyttävän vihaa juutalaisia
vastaan maailman joka puolella. Hanna Anton: ”Me uskomme Jeesuksen kärsineen
elämässään juutalaisten taholta enemmän, kuin mitä elokuva kertoo.”
Miral Fahmy, jonka asemapaikka on Dubai, raportoi
Reuters-uutistoimistolle. Hänen apunaan ovat olleet arabireportterit Haitham Haddadin Kuwaitissa, Dina
al-Wakeel Jordaniassa, Lina
Attalah Egyptissä, Mariam Karouny Libanonissa ja Diala Saadeh Ramallahissa. Egyptiläisen
elokuvakriitikon Mahmoud Darwishin
mielipide: “Sensuroijat (arabimaissa) ajattelevat elokuvan olevan
antisemitistinen ja siksi kohtelevat sitä eri tavoin kuin yleensä.”
Palestiinalainen pappi Iyad Twal
sanoo palestiinalaisten haluavan nähdä elokuvan, koska juutalaiset ovat sitä
vastaan.
Jordaniassa, jossa asuu paljon palestiinalaisia, monet
elokuvan nähneet lähtivät teatterista silmät kyynelissä, mutta juutalaisvihaa
uhkuen. ”Elokuva ei ole islamin mukainen ja jos poliittinen ilmasto ei olisi
sitä mitä se on, filmiä ei näytettäisi”, sanoi analyytikko Moghazy
al-Badrawy.
Ann Rodgers
kirjoittaa Yhdysvalloissa, Pittsburg Post-Gazettessa paikallisten arabiopiskelijoiden
mielipiteitä elokuvasta. Hän kertoo arabiopiskelijoiden yllättyneen siitä, että
arameankielinen sana Jumala kuulosti samalta kuin arabikielen Allah. Eräs
muslimineito sanoi: ”Tässä Jeesus kutsuu Jumalaa, on olennaista, että hän on
Allah.” Moni opiskelija liitti Jeesuksen sanomat lauseet islamin teksteihin.
”Hän olisi yhtä hyvin voinut siteerata Koraania”, sanoi Mogahed
niminen muslimiopiskelija.
17-vuotias
Ranim Khalifa muistuttaa: ”Islamissa emme usko, että
hän lopulta joutui ristille.” Muslimit uskovat, että Jeesus rukoili
Getsemanessa Jumalaa säästämään hänet kuolemasta ja niin Jumala otti hänet
suoraan taivaaseen. Ei ristiä, ei ylösnousemusta, vain taivaaseen astuminen.
Islam opettaa, että Jumala vaikutti Jeesuksen vihollisiin niin, että nämä
uskoivat tappaneensa hänet. Kuten edellä mainittiin, yleinen uskomus on, että
Juudas ristiinnaulittiin Jeesuksen sijaan. Khalifa kertoo elokuvan katsoneiden
kristittyjen ystäviensä tulleen lohdutetuiksi hänen kerrottuaan islamilaisen
näkemyksen asiasta. ”Tavallaan he kokivat helpotusta, kun Jeesusta ei kidutettu
elokuvassa näytetyllä tavalla.”
17-vuotias
Zahra Mirnajfi vertasi
elokuvan Jeesuksen kärsimystä profeetta Muhammediin. ”Tämä tapahtui, koska
Jeesus uskoi Jumalaan. He (juutalaiset) vainosivat häntä, koska hänen
uskomuksensa olivat erilaisia, kuin tuon ajan ihmisillä yleensä.” Islamin
mukaan kaikki profeetat joutuvat vainon kohteiksi ja siksi Muhammediakin
hakattiin ja pidettiin nälässä, koska ”hän opetti samaa sanomaa, kuin Jeesus”.
Eräs toinen muslimiopiskelija sanoi: ”Kun katsoimme koko filmin ajan kestävää
kidutusta ja nöyryytystä, ymmärsimme, että kidutettu henkilö ei ollut Jeesus.”
MEMRI,
The Middle East Media Research
Institute, listaa monia arabimedian kertomuksia elokuvaa ja sen tarkoitusta
koskien. Muutama esimerkki:
Päivälehti
Akhbar Al-Khaleej, Bahrain:
Raamatun evankeliumit on vääristelty kristittyjen pappien toimesta ja siksi on
ristiriita Raamatun ja Koraanin kertomuksen välillä koskien Jeesuksen kärsimystapahtumia.
Egyptin
hallituksen virallinen päivälehti Al-Ahram: ”(Elokuva)
on rohkea haaste juutalaisten poliittista, rahallista ja mediavaltaa vastaan.
He ovat menestyneet korottamalla itsensä kaikkien historian aikana tekemiensä
rikosten yläpuolelle, mukaan lukien, kun he pesivät kätensä Kristuksen
veressä…” Artikkeli mainitsee, kuinka elokuvassa näyttäytyvä paholainen tulee
aina kuvaan mukaan juutalaisen takana. Ei roomalaisten, vaan aina
murhanhimoisten juutalaisten ja heidän pappiensa takana. ”Tämä on Mel Gibsonin selvä ja rohkea
viesti, jota ei tarvitse selitellä.”
Saudilehti Sayyidaty: Artikkelissa mainitaan, että
arabit ovat aina uskoneet juutalaisten ylivaltaan Hollywoodin
elokuvatuotannossa. ”Kuitenkin, ’The Passion…’ paljastaa
aivan muuta… Jos juutalaiset pitäisivät ehdotonta valtaa… heitä vastaan
suunnattua filmiä ei olisi tuotettu…”
Lontoolainen
arabilehti Al-Hayat: Artikkeli liittää elokuvan
palestiinalaisten tilanteeseen ja nimittää Ariel Sharonin murhaajaksi. “Matteuksen evankeliumissa ylimmäinen
pappi Kaifas sanoo roomalaiselle kuvernöörille
Pilatukselle: ‘Tapa hänet ja tulkoon hänen verensä meidän ja lastemme päälle’… Sharon on toinen Kaifas ja hänet,
ei Mel Gibson, tulisi
tuomita.”
Qatarissa
paikallinen elokuvayhtiön johtaja Abd Al-Rahman sanoi: ”…tässä on todiste, että sionistinen
lobbaus on rasistista. Se on erossa muista, joita kutsutaan pakanoiksi, ja se
pitää muita itseään alempina. Siksi sionistiryhmät kampanjoivat filmiä vastaan
väittäen sen olevan antisemitistinen.” Hän jatkaa, ettei filmi kuitenkaan esitä
kaikkia juutalaisia Jeesuksen tappajiksi. "Elokuvan katsominen,
kristityltä näkökannalta, ei vaikuta yhdenkään muslimin uskoon. Päinvastoin,
elokuva voi todistaa islamilaisen näkemyksen puolesta, sillä eräät sen
kohtaukset vahvistavat epäilyjä, ettei Jeesus kuollutkaan ristillä.”
Oliko
juutalaisten huoli filmin synnyttämistä reaktioista sittenkään aivan turhaa?
Juhani Aitomaa