The Passion of the Christ (Kristuksen kärsimys)
Mel Gibsonin Jeesus-elokuva
The Passion esittää Jeesuksen
juutalaisena ja juutalaisessa ympäristössä. Jo kauan ennen ensi-iltaa filmi
synnytti väittelyä antisemitismistä. Ihmiset ovat aina muodostaneet oman
kuvansa Jeesuksesta ja näin mikä tahansa kuvaus Hänen viimeisistä hetkistään
synnyttää kiistaa ja loukkaa monia. The Passion elokuvaa levitetään laajalti ja
sen näkevät monet, jotka tavallisesti välttävät tai kieltävät Hänen sanomansa.
Monet uskovatkin elokuvan toimivan evankeliumin hyväksi. Eräät kristityt
johtajat ovat kehottaneet seuraajiaan ehdottomasti katsomaan elokuva. On
seurakuntia, jotka ovat jopa ostaneet kokonaisia näytäntöjä. Elokuvan ympärillä
käyty julkisuus on ollut parasta mainosta. Tuotto on taattu.
Suuri osa kritiikistä on
tullut juutalaisjärjestö Anti-Defamation League’n johtajalta Abraham H. Foxman’ilta
ja Paula Fredriksenilta, joka on akateemisten
katolisten ja juutalaisten yhteistyöelimen edustaja. Foxmanin
järjestöä arvostetaan laajalti sen taistelusta antisemitismiä vastaan.
Joidenkin mielestä Foxman on kuitenkin mennyt liian
henkilökohtaiselle tasolle syytöksissään Mel Gibsonia kohtaan. Kuitenkin asialla on laajempi puoli,
josta Foxman muistuttaa, kun hän viittaa Gibsonin henkilökohtaiseen vanhakatoliseen kristilliseen
näkemykseen. Paula Fredriksen on huolissaan kuvasta,
jonka filmi antaa juutalaisista johtajista kansansa edustajina, huolimatta,
että he toki olivat Kristuksen tuomitsijoita. Hänen mukaansa antisemitismi on
ollut ja on edelleen mukana kristillisessä kentässä.
Gibson on siis vanhakatolinen. Hänen ryhmänsä torjuu II
Vatikaanin konsiilin (1962) päätökset, mukaan lukien
lausuman (Nostra Aetate),
jossa mainitaan, että juutalaiset kansana eivät ole kirotut Jeesuksen kuoleman
tähden. Siihen asti katolinen kirkko yleensä piti juutalaisia kollektiivisesti
Jumalan kiroamina. Vanhakatoliset tunnustavat vain Trenton
konsiilin (1545-1563). Trenton konsiili mm. kiroaa
kaikki ne, jotka uskovat pelastuksen olevan yksin armosta.
Yksi kritiikin syy on, että
elokuva ei tee eroa kyllin selväksi. Eräät katolisetkin pitävät filmiä Gibsonin kannanottona vanhakatolisuuden puolesta vastaan
nykykatolisuutta. Gibson torjuu kaikki väitteet
antisemitismistä ja sanoo ”rakastavansa juutalaisia”. Hän on myös esittänyt,
että elokuva tehtiin ”Pyhän Hengen” ohjauksessa ja että se on tarkoin Raamatun
mukainen kuvaus.
Jokainen voi sitten miettiä
Pyhän Hengen vaikutusta esim. elokuvan ympärille pystytetyssä markkinatouhussa,
kun Gibsonin elokuvan ”virallinen” oheistuoteyhtiö
kauppaa ympäri maailmaa mm. kaulaketjua, johon on ripustettu jäljennös
naulasta, jota ristiinnaulitsijat käyttivät.
Tarkka raamatullisuus saa
kolauksen, kun tiedetään Gibsonin käyttäneen
elokuvansa käsikirjoituksessa runsaasti katolisen mystikon ja stigmaatikon, nunna Anne Catherine Emmerichin
(1774-1824) näkyjä Kristuksen kärsimystiestä. Hänen
kuvauksensa menevät Uuden testamentin ulkopuolelle, ollen verisen
yksityiskohtaisia näkyjä Kristuksen pahoinpitelystä. Toinen Gibsonin
käyttämä katolinen lähde on nunna on Mary of Agredan
näyt (1602-1665).
Elokuvassa on myös kohtaus, joka perustuu katoliseen legendaan pyhästä
Veronicasta, joka pyyhki Jeesuksen kasvot liinalla, johon jäi Hänen kuvansa.
Tämän liinan jäljennöksiä katoliset ovat kauan käyttäneet parantavana
reliikkinä. Elokuva perustuu siis monin osin katoliselle legendalle – ei yksin
Raamatun ilmoitukseen.
Silti Gibsonin
elokuva esittää toki historiallista totuuttakin. Monissa yksityiskohdissa on
pyritty historialliseen tarkkuuteen. Meidän on kuitenkin muistettava, että
Raamatun linja sen kuvatessa Kristuksen kärsimystä on pääpiirteinen, ei
yksityiskohtainen, ja siihen lienee ilmeinen syy.
Kristus koki julman
ristinkuoleman, mutta Hänen todellinen kärsimyksensä jää ihmiselle aina
hämäräksi. Fyysinen kärsimys oli vain yksi osatekijä ja sitä Gibson, joka tunnetaan väkivaltaisista ja verisistä
elokuvistaan, kuvaa. Kristuksen kärsimys oli kuitenkin paljon muutakin, kuin
pelkkä fyysinen kokemus. Roomalaiset ja muutkin naulitsivat ristille
tuhansittain ihmisiä. Mutta ihminen ei kykene käsittämään mitä merkitsi Jumalan
alentuminen lihan ruumiiseen ja koko maailman syntien sovittaminen. Kun Pyhä
Henki omakohtaisesti vakuuttaa ihmisen hänen syntisyydestään, Kristuksen teko
puolestamme saa sisällön Jumalan lahjoittaman uskon kautta. Jos ihminen
vastustaa Pyhän Hengen työtä, jonka kautta Hän ilmoittaa synnin
henkilökohtaisella tasolla, mikään verinäytelmä ei johda kääntymykseen. Se voi synnyttää
voimakkaan tunnekokemuksen, mutta jää muuten hedelmättömäksi.
Meillä ei ole kuvaa
Kristuksesta, ehkäpä sellaista ei olisi syytä tehdäkään. Tavallinen kristuskuva on pitkätukkainen (”hippitukka”) ja
kiiltokuvamainen esitys kauniista miehestä. Raamattu viittaa kuitenkin selvästi
siihen, että Jeesuksella ei ollut pitkää tukkaa, kuten ei muillakaan
juutalaisilla miehillä, papistosta ja kansan opettajista puhumattakaan
(poikkeuksena nasiirit). Elokuva on taiteen laji ja
taiteen tekeminen edellyttää aina mielikuvituksen käyttöä. Ihmisen mielikuvitus
ei ole totuus, vaan totuus on sen ulkopuolella. Faktat eivät ole
mielikuvitusta. Onko tarpeen sekoittaa fakta ja fiktio silloin, kun esitetään
Raamatun totuutta? Jos se tehdään, niin mitassa se on hyödyllistä? Pyrkiikö
ihminen ”parantelemaan” Jumalan ilmoitusta omin konstein? Kysymyksiä voisi
esittää monia.
Uuden testamentin
kirjoittajat tunsivat Jeesuksen tai kuulivat tapahtumista silminnäkijöiltä.
Raamattu ei ohita juutalaisten johtajien osuutta tapahtumaan, mutta samalla on
muistettava, että omalta osaltaan, vaikka Jumalan vihollisinakin, he
toteuttivat VT:n esikuvia ja ennustuksia. Ketkä tappoivat Jeesuksen, on sinänsä
turha kysymys sillä kaikki ovat siihen syyllisiä syntiensä takia. Kukaan ei
riistänyt Hänen henkeään, vaan Jeesus ”antoi henkensä” vapaaehtoisesti sekä
juutalaisten, että pakanoiden edestä. Juutalaiset ja roomalaiset olivat tuona
historian aikana Jumalan käyttämä välikappale pelastussuunnitelman
toteuttamiseksi.
Lontoossa työtä tekevät
juutalaislähetit Howard Fleming ja Mike Moore kirjoittavat artikkelissaan ”A
Passion for the Gospel?” (CWI Herald March/May 2004): “Mel Gibsonilla tietenkin on omat tarkoitusperänsä. Hänen
elokuvansa on suurelta osin itse rahoitettu ja se näyttää olevan vanhakatolisen
hartauden ilmaus. Kuten keskiajan kuninkaat rakensivat katedraaleja ja teettivät
suureellisia taideteoksia kuvaamaan ristiinnaulitsemista, Hollywoodin
supertähti tarjoaa siitä nyt oman tukevan osansa. Elokuvan näkevät liikuttuvat
epäilemättä näkemästään ja keskustelu elokuvan ympärillä jatkuu vielä jonkun
aikaa. On kuitenkin syytä muistaa, että kontrastina Gibsonin
elokuvan verisyydelle, evankeliumit ovat huomattavan lakonisia Jeesuksen
kärsimyksen suhteen: ’Jeesuksen hän (Pilatus) ruoskitti ja luovutti
ristiinnaulittavaksi…’, ’ja väänsivät orjantappuroista kruunun, panivat sen hänen
päähänsä ja ruovon hänen oikeaan käteensä…’ ja
’ristiinnaulitsivat hänet’. Pääseikka UT:ssa ei ole,
että Jeesus kärsi, vaan että Kristus (Messias) kärsi meidän edestämme. Siinä on
evankeliumin kirkkaus. On epätodennäköistä, että elokuvayleisö – ovatpa
juutalaisia tai pakanoita – huolimatta elokuvan väkivallasta ja sen
latinalaisesta/aramealaisesta kielestä, kuulee
evankeliumin alkuperäisen sanoman.”
Juhani Aitomaa