G-12
Seurakuntamalli
(Government of 12, ”Kahdentoista hallitus”)
Vuonna 2002
äärikarismaattisen liikkeen kannattajia yli 30 maasta kokoontui Lontoon Wembley Arenalle toiseen G12
konferenssiin.[i]
Konferenssin isäntinä toimivat Colin Dye, Ken Gott ja Jimmy Dowds. [ii]
Pääpuhujat olivat Kolumbiasta, Cesar ja Claudia Castellanos, pastoripariskunta, joka aloitti
menestyksekkään soluseurakuntatoiminnan Bogotassa. Kun kuullaan, että jossakin
päin maailmaa on onnistuttu kokoamaan tuhansien ihmisten suuruinen seurakunta,
monet ovat varmoja, että tämä on juuri se malli, jota Jumala nyt käyttää suuren
maailmanlaajuisen herätyksen välineenä. Ajatuksen omaan malliinsa Castellanos sai Yonggi Chon soluseurakuntamallista.
Pastori Castellanos
esitti konferenssin tavoitteet, jotka olivat: Kahdentoista hallituksen
muodostaminen Eurooppaan, pappeuden palauttaminen perheessä ja niiden asioiden,
jotka ovat kuolleet ihmisten elämässä ja
palvelutehtävissä,
ylösnousemus Pyhässä Hengessä. Opetuksessaan Castellanos
painotti kahdentoista henkilön hengellistä hallitusta Euroopassa, joka jakaa
tukeaan johtajille ja opetuslapsille. Hänen vaimonsa Claudia opetti, kuinka
saadaan ”kaksinkertainen voitelu” jonka kautta voidaan elää Jumalan
läsnäolossa. [iii]
G12 perusajatus käy ilmi Cesar Castellanosin tekstistä
hänen neuvoessaan seurakuntien johtajia: ”Askel 1 – luo uskossa mielikuva
kahdentoista ryhmästä. Paavalin mukaan usko on varmuutta sen suhteen mitä
odotetaan (Hep.11:1-6). Vastaanotamme kahdentoista ryhmämme uskossa. Älä
valitse ihmisiä ryhmääsi vain koska he tulevat helposti mukaan, ovat hyviä
keskustelemaan tai millään muulla lihallisella syyllä. Kahdentoista saaminen on
ihmeen vastaanottaminen, mutta sinun pitää rukoilla, että Jumala paljastaa
heidät sinulle. Jeesus voitti omat kaksitoistaan
rukoiltuaan yli yön. Kuitenkin hän ymmärsi, että hänen kaksitoistaan
eivät kuuluneet hänelle, vaan Isälle. Jeesus vahvisti tämän rukouksessaan Joh. 17:9. Sinun kaksitoistasi
kuuluvat Isälle, mutta kun rukoilet, Jumala paljastaa heidät sinulle. Kun
vastaanotat heidät hengessäsi, tunnet olevasi kuin synnyttävä nainen! Kuten fyysisessä maailmassa, sinä tulet ensin synnyttämään ‘lapsen’
uskon kautta ja sitten se syntyy.” [iv]
G12 on siis menetelmä, joka
keskittyy luvun 12 ympärille. Koska Jeesus valitsi 12 opetuslasta, niin evankeliumin
tehokas eteenpäinvieminen edellyttää samaa mallia. Termi ”kahdentoista
hallitus” tarkoittaa johtajansa (lähinnä srk:n
pastorin) ympärille muodostettua 12 opetuslapsen ryhmää. ”G12-malli seuraa
Jeesuksen esimerkkiä. Jeesus valitsi ja koulutti kaksitoista opetuslasta.”
Kyse on
soluseurakuntamallista, [v] joka
siis kertautuu luvulla 12. ”Kuinka Jeesus toimi? Cesar
alkoi ymmärtää Jeesuksen toimintaa selvemmin. Kansanjoukot seurasivat Jeesusta,
mutta Jeesus ei kouluttanut kansanjoukkoja, vaan keskittyi kahteentoista
opetuslapseensa. Jeesus opetti opetuslapsia, kun Hän palveli kansanjoukkoja.
Jumala kysyi edelleen: ’Jos Jeesus koulutti 12 opetuslasta, pitääkö sinun tehdä
enemmän vai vähemmän?’ 1. Jeesus valitsi 12 voittamaan kansat. 2. Hän koulutti
ja vietti aikaa kahdentoista opetuslapsen kanssa, antaen heille vallan ja
voiman tehdä opetuslapsia ja lähettäen heidät. 3. Jumala kutsuu meidät
voittamaan kaksitoista ja muovaamaan heistä Kristuksen seuraajia, joilla on
Hänen luonteenlaatunsa.” [vi]
G12 menetelmä on jatkoa
1960-luvulla syntyneelle ” Shepherding Movement” (paimen)liikkeelle, [vii]
joka perustui johtajan valtaan ja auktoriteettiin. Liike sai aikaan pahaa
jälkeä monissa seurakunnissa, kun johtajuuden ympärille muodostui kulttimainen,
jäseniään orjuuttava järjestelmä. Liikkeestä lähteneet kuvaavat johtajiensa
harrastamaa manipulointia, mielivaltaa ja pelottelua. Liike elää edelleen ja on
eri tavoin mukana karismaattisessa liikkeessä. Näillä menetelmillä saadaan
aikaan kasvua seurakuntiin, mutta jonkun ajan kuluttua havaitaan hedelmiä,
jotka eivät olekaan toivottuja.
G12 painottaa tätä samaa
näkyä johtajuudesta: ”G12 merkitsee ’kahdentoista hallitusta’ (the government of 12) korostaen, kuinka johtajuuskoulutus on
keskeisellä sijalla. Jokaisella kristityllä on potentiaali johtajuuteen. Meidät
on kutsuttu palvelemaan Jeesusta ja johtamaan ihmiset Hänen luokseen. Uskovat
kasvatetaan opetuslapseuteen kahdentoista ryhmissä, kuten Jeesus koulutti 12
apostoliaan. Joka palvelee, häntä myös palvellaan. Jokainen joutuu tekemään
tiliä solujohtajalleen tekemisistään.” [viii]
Colin Dye,
joka ilmeisesti on G12 liikkeen Euroopan johtaja, haluaa kristityn noudattavan
seuraavaa kaavaa uskoontulon suhteen: Katumus, anteeksianto, kirousten
poistaminen (uskoon tulleen elämästä), vapautus, sisäinen parantuminen,
vesikaste, Pyhän Hengen kaste (torontolainen), näky G12 mallista. [ix]
Menetelmä antaa luvulle 12
”taianomaisen” merkityksen ja arvon. Seuraava Cesar Castellanosin kirjoitus ”Kahdentoista voima” [x] kuvaa,
kuinka hän sai näkynsä (kursivointi J.A.).
(Artikkeli perustuu
Cesar Castellanosin kirjaan
‘Successful leadership through Groups of 12’.):
”Seurakunnan rakentaminen
kahdentoista ryhmien varaan on tehokkain mahdollinen tapa seurata Jeesuksen
lähetyskäskyä. G12-mallin menestys perustuu kahdentoista solujohtajan
ryhmiin. Jeesuksen esimerkki näyttää, että Hän uskoo G12-visioon. Jeesus ei
tuominnut näön perusteella vaan näki ihmisten piilevän potentiaalin.
Jeesus olisi voinut
keskittyä kansanjoukkoihin, mutta valitsi 12 opetuslapsen luonteen muovaamisen.
Opetuslasten persoonallisuuskomplekseita uhmaten
Hän teki seuraajistaan apostoleja kolmessa vuodessa.
Luku 12 on lähellä Jumalan
sydäntä. Luku 12 symboloi hallitusta. Jumala loi 12 kuukautta hallitsemaan
vuotta ja päiviä hallitsevat 12 tunnin periodit. Hän valitsi 12 sukukuntaa
hallitsemaan Israelia. Salomon hallitsi Israelia 12 kuvernöörin avulla.
Jumala avasi silmäni
vuonna 1991 paljastaen luvun merkityksen. Kyselin Jumalalta, miksi Jeesus valitsi 12, ei enemmän tai vähemmän?
Kuvittelin suuremman luvun takaavan menestyksen. Miksi Jeesus valitsi
ainoastaan 12? Pyhä Henki puhui, luvaten, että jos kouluttaisin kaksitoista
seuraamaan Kristusta täynnä Hänen luonteenlaatuaan, heidän edelleen kouluttaen
kaksitoista, kasvu tulisi olemaan ennennäkemätön.
12 opetuslasta oppivat
elämään yliluonnollisesti. Jeesus
täytti heidät omalla luonnollaan. Juutalaisten uskonnolliset johtajat olivat
ihmeissään oppimattomien Johanneksen ja Pietarin rohkeudesta. He näkivät
Johanneksessa ja Pietarissa Jeesuksen luonteen. Luku kaksitoista on
yliluonnollinen luku, ja Jeesus rakensi seurakunnan kahdentoista varaan. Hän
vastaanotti kahdentoista mallin Isältä. Kysyessäni Jumalalta, kuinka voittaa
kansakunnat, Hän paljasti minulle 12 mallin.
G12-mallin menestys on
riippuvainen ihmeistä. Opetuslasten
pitää olla puettu yliluonnolliseen voimaan ajaen ulos riivaajia ja ihmeitä tekien. Mikäli haluat menestyä, sinun tulee seurata Jeesuksen
esimerkkiä, ja parantaa spitaaliset, sokeat ja raajarikot. Pastorin
rakentaessa palvelustoimensa ihmeiden varaan uutiset ihmeistä leviävät
kulovalkean tavoin. Ihmiset ryntäävät kuulemaan hänen opettavan. Näky
kahdentoista opetuslapsen joukosta tulee pelastamaan kansakunnat Kristukselle.
Kansanjoukot seurasivat
Jeesusta ihmeiden takia. Toimi Pyhän Hengen voimassa, ihmeitä tekien, ja kansanjoukot tunkeilevat seurakuntaasi.
Spitaalisen lähestyessä Jeesusta Hän näki spitaalisen tarpeen ja uskon. Jeesus
paransi hänet. Vastaa ihmisten kysymyksiin yliluonnollisella tavalla. Usko
Jumalaan kasvaa, kun ihmiset ymmärtävät Jumalan täyttävän kaikki heidän
tarpeensa.
Yhtenä sunnuntaina kysyin
seurakunnalta: "Kuinka monet teistä seuraavat Jeesusta tänään, koska Jumala
vastasi ihmeellä?" (Ei siis, kuinka moni teistä
seuraa Jeesusta tänään, koska tietää olevansa syntinen ja kadotettu ilman
Kristusta? –J.A.) Noin 95 prosenttia
seurakunnasta nosti kätensä. Ihmekertomuksia kuunnellessani ymmärsin
yliluonnollisen alueella operoimisen olevan tehokkain tapa levittää
evankeliumia. Jumalan koskettama ei luovu Jumalasta.
Näky 12 opetuslapsesta
mahdollistaa räjähdysmäisen kasvun. Pieneen palvelusvirkaan tyytyväinen pastori
kantaa vain vähän hedelmää, mutta hän kantaa paljon hedelmää, mikäli hän uskoo
suureen sadonkorjuuseen. Jumala haluaa muuttaa meidät syvätasolla, jotta me
voimme muuttaa ihmisten elämän syvällä tasolla.”
G12 liike tähtää kyllä
hyvään päämäärään, se on: ”Näky Jumalan kunniasta. Kun koko seurakunta on
liikekannalla, seurakuntien supertähtisyndrooma katoaa ja työ tulee tehdyksi.
Näyssä todellisia sankareita ovat seurakuntalaiset, eikä muutama
"voideltu" sananjulistaja. Jumala saa kunnian. Ihmeet ja merkit
tapahtuvat jokaisen seurakuntalaisen kautta. Näky on massiivinen! Sen
soveltaminen vie aikaa. Se on täynnä uusia aloitteita ja luovuutta. Se muuttaa
ajattelumme täysin. Hinta on kova, mutta palkinnot hinnan arvoisia.”
Kaikki ”maailman muuttavat”
menetelmät on ”ajettu sisään” samalla nöyrällä periaatteella. Paimenliikkeen
tarkoitus oli paljolti samanlainen. Entinen paimenliikkeen jäsen Robin Arnaud [xi]
kirjoittaa: ”Emme halua odottaa Jumalaa ja Hänen aikaansa ja tapaansa toteuttaa
asiat. On vaikea vastustaa kiusausta kiirehtää asioita, lieventää
kaipuutamme kaiken luodun vapauttamiseksi synnin kirouksen vallasta. Jos emme
ole huolellisia, menetämme Jumalan lupauksen Hänen huolenpidostaan
(Room.8:28.30) ja otamme asiat omiin käsiimme. Silti mikään näkyvä meidän
luomamme kunnia ei ole verrattavissa siihen kunniaan, jonka Jumala valmistaa…
On helppo nähdä miksi dominion teologia on niin puoleensavetävä. On helppo
ymmärtää miksi niin monet sisimmässään kaipuuta kokevat ihmiset menettävät
kärsivällisyytensä (Room.8:25) ja alkavat itse toteuttaa ’Jumalan valtakunnan’
ilmestymistä. Mutta jokainen tällainen epäraamatullinen yritys ei ole vain vahingollinen,
vaan tuomittu epäonnistumaan. Mitä tahansa uusia muotoja tämä virhe ottaa,
niitä pitää välttää! Kristittyjä pitää varoittaa pysymään erossa tästä
viettelevästä erehdyksestä.”
Joel Comiskey
ei ole G12 ajatuksen vannoutunut vastustaja, vaan haluaa etsiä siitä sen, mitä
voi käyttää hyödyksi omassa seurakuntatyössään sitoutumatta maailmanlaajaan G12
trendiin. Hän kirjoittaa huolenaiheitaan, joita ovat: [xii]
-Numeron 12 hengellistyttäminen.
Meille kerrotaan, että Elia
ei olisi valinnut Elisaa, jos tämä olisi kyntänyt 11 härällä 12 sijaan ja että
numero 12 oli avain Pyhän Hengen vuodatukseen helluntaina. Meille kerrotaan,
että koska Elia pystytti 12 kiveä Jumala vastasi hänen rukoukseensa ja että
kahdentoista malli ennallistaa Jumalan alttarin, joka on raunioina.
Myönnän, että numero 12 on
tärkeä numero Raamatussa, mutta se ei ole ainoa numero, joka Raamatussa
esiintyy ja saa paljon painoarvoa.
Oli 3 opetuslasta, joilla
oli erityinen suhde Jeesukseen, Jeesus nousi ylös kolmantena päivänä,
ristiinnaulitsemispaikalla oli 3 ristiä.
Jumala loi taivaat ja maan 7
päivänä. Sapattivuosi on joka 7 vuosi. Suuri sovituspäivä on seitsemännessä
kuussa. 7 edustaa täyttymystä ja täydellisyyttä.
10 edustaa valmista ja
lopullista, kuten 10 käskyä.
Luku 40 liittyy Jumalan
suuriin tekoihin Israelin ja srk:n historiassa…
Lisäksi UT ei kerro mitään
siitä, että apostolit tai muut srk:n johtajat
olisivat nähneet mitään erityistä merkitystä jossakin tietyssä luvussa, joka
olisi liitetty srk:n valintoihin koskien
opetuslapsia. Apostolien teoista, joka on UT:n
historiakirja, ei löydy, että apostolit olisivat etsineet 12 opetuslasta
Jeesuksen mallin mukaan. Jotta tietyllä luvulla voisi olla teologinen merkitys
koskien opetuslasten lukua tämän ajan seurakunnille, Raamatun kokonaisuuden
tulisi todistaa käytännön puolesta. En löydä UT:sta
perusteita numeron 12, enkä minkään muunkaan numeron, idealisoinnille. Sitä ei
tue seurakunnan historia ja sen 2000-vuotinen teologinen kehitys.
-”Franchising” [xiii]
Sinun pitää noudattaa koko
G12 mallia, kuten McDonalds, jolla on omat tarkat
standardinsa. Eräät markkinoilla olevat seurakuntaohjelmat vaativat, että
niiden menetelmäoppia noudatetaan tarkoin. Mutta tietyn mallin orjamainen
noudattaminen jonkun ohjelman suhteen on vielä eri asia, kuin koko
seurakuntamallin sitominen tarkkaan muottiin… (esim.) Alfa-kurssi on kurssi,
yksi pala. G12 on seurakuntamalli koko seurakunnalle.
-Hajaannuksen aiheuttaminen
Monet G12 liikkeen
kannattajat ovat erottautuneet (perinteisestä) soluseurakuntaliikkeestä
väittäen olevansa Jumalan uusi viinileili viimeiselle ajalle. [xiv] Ralph
Neighbour sanoo kirjoituksessaan, jonka hän toi Cell Church Mission Networkille
(yksi G12 järjestö) marraskuussa 2002: ”Konsepti rakentaa monitasoinen
markkinointijärjestelmä, jonka huipulla on erityinen maailman apostoli
valittuine apulaisineen (viittaus G12 mallisen maailmanlaajan
pyramidiseurakunnan huippuvirkaan) on nyt todellisuutta”. (Kirjoittaja jatkaa,
kuinka G12 synnyttää hajaannusta entisten soluseurakuntamallien ja sen välillä.
Hän mainitsee G12 liikkeen ”raudanlujana” yksipuolisena mallina, joka vaatii
täyttä hyväksyntää itselleen).
-Castellanos otti menetelmänsä Chon
solusysteemistä ja liitti sen omiin olosuhteisiinsa. Jos Castellanos
käytti vapauttaan soveltaa Chon oppeja, niin muilla
tulisi olla sama vapaus. Seurataan Castellanoksen
esimerkkiä eikä lukkiuduta yhteen suljettuun malliin!
-Kun menen soluseurakuntakonferenssiin, haluan nähdä
luovia esimerkkejä, koska se osoittaa minulle, että srk:n
johto on tehnyt kotiläksynsä ja maksanut hinnan erottaa mikä sopii heille mikä
ei. Haluan ottaa kokoontumisista sen, joka sopii minun kulttuuriini ja
tilanteeseeni. (Esimerkkinä mainitaan John Wesley,
josta sanotaan, että hän osasi liittää yhteen eri toimintatapoja soveltaen
niitä omassa työssään).
Loppupäätelmänä kirjoittaja
toteaa solumallin merkityksen, mutta ei pidä sopivana yhteen malliin
sitoutumista. Hänen mukaansa malli elää ja sen tulee elää eri kulttuurien ja
tarpeiden mukaan.
Juhani Aitomaa
[i] Revival Times 11/2002
[ii] Colin Dye
on Lontoon suurimman seurakunnan Kensington Temple:n johtaja. Srk. otti vastaan “torontolaisuuden” jo
varhaisessa vaiheessa ja on yksi äärikarismaattisuuden keskuspaikka
Hänen sanomiaan on mm. “Jeesus ei tule takaisin, ennen kuin koko srk rukoilee ‘tule Jeesus, tule’”, ”Jumalan sana sinun
suussasi on tarkalleen yhtä voimakas, kuin Jumalan sana Hänen suussaan”, Colin Dye, Joshua TV (Amsterdam), Aug.
12, 1998. (Lähde: http://www.apologeticsindex.org/d45.html
). Colin Dye, samoin kuin G12 liike, hyväksyy
äärikarismaattisuuden kaikki muodot. Ken Gott on Metro Church’in
johtaja Sunderlandissa ja Jimmy Dowds
Vine Church’in in Dunfermlinessa.
Kensington Temppeli ja erityisesti Colin Dye ajaa G12 aatetta Euroopassa.
[iii] Tätä samaa voiteluoppia,
jonka kautta päästään ”Jumalan läsnäolon jatkuvaan kokemiseen” ovat opettaneet
Benny Hinn ja monet muut karismaattiset. Raamatun
mukaan ihminen pääsee Jumalan yhteyteen, ei uusien voiteluiden, vaan yksin
Voidellun, Kristuksen syntien sovitustyön ansiosta. Karismaattinen voitelu ja
sen tavoittelu syrjäyttää Kristuksen työn ainutlaatuisen arvon kristitylle.
[iv] G12 Harvest Magazine, kesä
2003, Steps to establish your Group of 12, http://www.carismachurch.com/messages/english/establish12_cesar.html
Tämä on äärikarismaattista visualisointiopetusta, jonka
alkuperä on okkultismissa. Visualisoinnin Castellanos
on omaksunut oppi-isältään Yonggi Cholta.
[v] HUOM! soluseurakunta-ajatus sinänsä on hyvä ja käyttökelpoinen malli uskovien kokoontumiselle pienpiireissä. G12 takana on kuitenkin laajempi tarkoitus liittyen karismaattisen liikkeen tavoitteisiin ja toiveisiin, jotka eivät aina ole Raamatun mallien mukaisia.
[vi] Lähetyskäskyn seuraaminen, Colin Dye, http://www.g12harvest.org/articles/view.php?issue=1&page=1&language=finnish
[vii] Liike liitetään
Valtakunta Nyt ajatukseen, eli menetelmillä pyritään luomaan yleismaailmallinen
seurakuntamalli, josta muodostuu hengellinen pyramidi-maailmanhallitus.
Kerrattakoon, että karismaattinen Valtakunta Nyt (Kingdom
Now), dominionismi, yms.
nimillä tunnettu aate tähtää seurakunnan valtaannousuun maailmassa ennen
Kristuksen paluuta siten tehden Hänen paluunsa mahdolliseksi. Osa liikkeen
kannattajista on valmiita toimimaan tarvittaessa vaikka väkivaltaisesti
maailman valtaamiseksi. Uudet apostolit ja profeetat ovat liikkeen johtajia.
Sen lähtökohta on Room.8:19-23, eli halutaan ihmisvoimin
toteuttaa maailman vapauttaminen synnin kirouksen vaikutuksista. Liike opettaa,
että se on kristityn velvollisuus ja tehtävä, koska Jumala antoi maailman
ihmiselle ja tämä taas menetti sen Saatanalle, jolta
ihmisen pitää ottaa se takaisin. Koska uudestisyntynyt ihminen on ”kristus” ja ”jumala”, se voidaan toteuttaa, kunhan
kristityt opetetaan ymmärtämään omat mahdollisuutensa. ”Jumalaihmisen”
esilletulo edellyttää ”sisäistä paranemista”, ”uskon sanan” käyttämistä,
”menestysopin” tuntemusta, ”ihmeitä ja merkkejä” jotka ovat torontolaisia
ilmiöitä, ”Jumalan läsnäoloon” pääsyä erilaisten voiteluiden kautta, ”Jumalan
äänen” kuulemista suoraan omassa päässä (Raamatun sijasta) jne. jne. kaikkea
nykykarismaattista opetusta.
[ix] Building a
[xii] Katkelmia artikkelista: Concerns about the G12
Movement, Joel Comiskey, 2002. Suluissa
oleva ei ole suoraa lainausta vaan tekstin pääosien kuvausta. http://www.comiskey.org/articles/concerns_about_the_g12_movement.htm
[xiii] Termi liittyy
liikemaailmaan ja tarkoittaa konseptia, liikemallia, josta yrittäjä maksaa
samalla kun sitoutuu noudattamaan tiukasti mallin ulkoisia tunnusmerkkejä
liiketoiminnassaan. Kristillisyyteen tämä liikemaailman periaate tuli mm.
Alfa-kurssina ja myös G12 noudattaa samaa mallia. G12 liikkeeseen sitoutuville
opetetaan yksi malli, jota pitää noudattaa ehtona työn menestymiselle.
[xiv] Karismaattisessa
liikkeessä olevat vanhat ja uudet virtaukset ovat aina – oman kuvauksensa
mukaan – Jumalan suuria tekoja viimeistä aikaa varten.