Rikkaan miehen rukoukseen vastattiin!

Reinhard Bonnke herättää kuolleen…

http://letusreason.org/Popteac13.htm, http://www.deceptioninthechurch.com/rbonnke.html

 

Mike Oppenheimer,  www.letusreason.org

 

käännös Samuel Korhonen

 

Voiko Jumala herättää kuolleen! Varmasti! Mutta tekikö Hän niin tässä tapauksessa? Puhun nyt Reinhard Bonnken uusimmasta sensaatiojutusta, jonka hän esitti vieraillessaan Benny Hinn'in ohjelmassa 28.2.2002 (ja Kenneth Copeland'in ohjelmassa koko viikon alkaen 19.8.2002). Hinn'in ohjelmassa hän esitti videon, jonka on tuottanut Cfan (Bonnken järjestö- Christ for all nations). Todistuspuheenvuoron käytti mies, joka oli herännyt kuolleista eräässä nigerialaisessa seurakunnassa, jossa Bonnke oli saarnaamassa. Video kiertää nyt maailmaa täyttymyksenä monille profetioille suurista ihmeistä, joiden oletetaan tapahtuvan ajassamme. Tästä on tulossa iso juttu, mutta onko se vain kalajuttu, joka kasvaa, kun sitä kerrotaan?

Saat itse päättää.

Ennen kuin menemme tähän ohjelmaan, niin palatkaamme ajassa taaksepäin joitakin vuosia. Bonnke'n kokouksissa on kuollut monia ihmisiä, eikä vain kerran, vaan monta kertaa. Ainoatakaan heistä ei ole herätetty kuolleista. Lainaan tässä vain joitakin tapauksia:

 

Religious Crusade Claims 14 Lives - Posted to the web October 7, 1999

(Uskonnollinen kokous vaatii 14 ihmishenkeä).

http://allafrica.com/stories/199910130141.html

”Huolestuneet omaiset piirittivät edelleen sairaaloita Beninin kaupungissa Nigeriassa torstaina tiistai-illan uskonnollisen kokouksen jälkeen, jossa poliisi on vahvistanut ainakin 14 ihmisen kuolleen.

Lagosiin tulleiden tietojen mukaan useimmat kuolleista ja loukkaantuneista, etupäässä naisia ja lapsia, vietiin keskussairaalaan, jossa henkilökunnalla on vaikeuksia epätoivoisten omaisten kanssa.

Noin puolen miljoonan ihmisen sanottiin tunkeneen itsensä koulun tiloihin, jossa vieraileva saksalainen saarnamies Reinhard Bonnke lopetteli viikon kestävää ’suurta evankeliumikampanjaa’.”

 

A Hell Of A Crusade - Posted to the web October 18, 1999

(Kokoushelvetti).

http://allafrica.com/stories/199910180198.html

“Paljon ylimainostettu Bonnke'n ristiretki Edo'n osavaltiossa muuttuu katkeraksi, kun tuloksena on ainakin 16 kuollutta. Nyt sekä järjestäjät, että kuolleitten omaiset valmistautuvat jättiluokan oikeustaisteluun. Kano'ssa 1990 ja vain kaksi viikkoa sitten Benin'issä Bonnke'n kokouksissa oli hammasten kiristelyä ja kyyneleitä. Molemmat ristiretket jättivät jälkeensä tragedian ja lukuisia kuolleita”…

”Hirmuisen puristavan tungoksen päätyttyä 14 ihmisen vahvistettiin kuolleen. 50 ihmistä, pääasiassa lapsia, ilmoitettiin kadonneiksi. Tungoksen jatkuessa vallitsi täydellinen terrori, kun huligaanit purkivat hillitöntä himoaan avuttomiin tyttösiin armotta raiskaten heitä." …

”.... edesmenneen 36-vuotiaan kahden lapsen äidin, Josephine Efememise'n perhe pyytää rahallista apua. Viime viikolla, Mr. Theophilus Osagiede, Efememise'n veli, matkusti Benin'in oikeuteen aloittaakseen 60 Nigerian miljoonan oikeusjutun Bonnke'a ja seitsemää kokousten järjestäjää vastaan sisarensa kuoleman vuoksi. Mr. S.O. Omare  on hänen asianajajansa”.

 

Three Feared Dead At Bonnke Crusade - on the web Jan. 27,

(Kolmen pelätään kuolleen Bonnke'n kokouksessa).

http://allafrica.com/stories/200201270072.html

”Kun evankelista Reinhard Bonnke'n vuosituhannen ristiretki ehti toiseen päiväänsä Abeokuta'ssa torstaina, ei vähemmän kuin kolmen vanhemman henkilön pelättiin kuolleen tungoksessa. Kolme uhria, kaikki yli kuusikymmenvuotiaita, joutuivat ilmeisesti suuren ihmekokouksen terveen osanottajajoukon tallaamiksi”.

 

 

Deadly Crusades (Lagos) - on the web February 26, 2002

(Tappavia kokouksia).

http://allafrica.com/stories/200202260471.html

”Paitsi ihmeitä, joita todistetaan hänen kokouksissaan, niissä on ollut myös kuolemantapauksia ja loukkaantumisia. Monet nigerialaiset syyttävät niitä (nigerialaisia kokousjärjestäjiä), jotka aina kutsuvat häntä (Bonnkea), kyvyttömyydestä suorittaa kelvolliset kokousjärjestelyt.” …

”... tallautuivat kuoliaiksi jo sisään päästetyn väkijoukon jalkoihin. Tutkimus osoitti, että yli 100000 palvojaa tunki itsensä stadionille, joka oli tarkoitettu vain noin 35000:lle”.

 

Esim. Moshood Abiola'n stadionilla Abeokuta'ssa yli 100000 tunkeutui kapasiteetiltaan 35000 hengen stadionille. Sama tapahtui Benin'issa, Lagos'issa, Ibadan'issa ja Port Harcourt'issa, joka houkutteli noin 600000 ihmistä.

 

Bonnke ei herättänyt näitä ihmisiä, kun he saivat surmansa hänen kokouksissaan.

Mutta meille uskotellaan, että KUOLLUT MIES HERÄÄ, KUN HÄNET TUODAAN HÄNEN LUOKSENSA, VAIKKA HÄN EI EDES TIEDÄ MIEHEN OLEVAN SIELLÄ!

Tämä käy mielenkiintoiseksi, kun tarkastelemme jutun yksityiskohtia ja siitä kerrottuja tarinoita.

 

Bonnke'n sanotaan pitäneen 63 suurta ristiretkeä ja saarnanneen yli 27 miljoonalle ihmiselle menneen kahden vuosikymmenen aikana. Yli 1,1 miljoonaa on myös tunnustanut Kristuksen.

(Hinn'in ohjelmassa hän sanoi, että 8.6 miljoonaa täytti ratkaisukortin yhtenä vuonna. Tämä on ristiriidassa muiden ilmoitusten kanssa).

Näyttääkin, että yrittäessään saada mahdollisimman paljon väkeä mahtumaan kokouksiinsa, Bonnke on vaarantanut monien hengen, eikä vain kerran vaan monesti.

 

Kysymys joka vaatii vastausta on, miksi joku herätetään kuolleista kirkossa, eikä yhdessäkään hänen ristiretkistään?

 

Benny Hinn’in ohjelma 28.2.2002

Benny Hinn, vieraanaan Reinhard Bonnke, aloitti ohjelmansa pitäen korkealla Impact-lehteä, jossa lainattiin erään afrikkalaisen sanomalehden otsikointia ”Bonnke herätti miehen kuolleista Initsha'ssa” (Impact on Bonnke'n julkaisu).

Hinn sanoi Bonnke'lle: ”…olemme puhuneet siitä, sitä tapahtuu, ikään kuin tämä olisi sen alkua, mitä he ovat luvanneet, ihmeiden ajan. Tarina kertoo, että Bonnke meni erään ystävänsä seurakuntaan (Kingdom Life World Evangelism) vihkimään uuden kirkkorakennuksen, jossa oli paikalla 12000 henkeä. Hän saarnasi tietämättä, että ruumisauto tuli tuoden ruumiin arkussa  alakertaan. Kun hän oli rukoillut yläkerrassa, kuollut mies alakerrassa äkkiä heräsi eloon”.

Bonnke sanoi Hinn'ille: ”Kuolleen miehen vaimo sanoi Jumalan antaneen hänelle Sanan (Hebr.11:35), että vaimot saavat kuolleensa takaisin uskon kautta ja että hän ei antaisi miestään haudattavaksi, koska hän uskoo, että siellä missä Bonnke saarnaa, voitelu on niin valtava, että kuolleista herääminen olisi mahdollista; tämä on lainausta häneltä”.

 

Vaimo puhuu kuolleen miehensä tuomisesta Bonnken luokse herätettäväksi, mutta jos  se oli Jumala, joka herätti hänet, niin häntä ei olisi tarvinnut tuoda Bonnke'n luokse. Hän sanoo, että hänen kuollut miehensä tuotiin Bonnke'n luo, koska ruumis olisi siellä suuren voitelun äärellä. Entä sitten nämä kaikki toiset, jotka ovat kuolleet tämän voitelun äärellä hänen kokouksissaan?

Miksi heitä ei herätetty?

 

Kuten Bonnke sanoi Hinn'ille tapausta koskien: ”…kaikkine yksityiskohtineen, joita minulla ei ole aikaa mainita”. No - kertomus muodostuukin yksityiskohdista ja niitä me tutkimme huolellisesti.

 

Daniel Eku'n (Ekechukwu) kertomus

Daniel oli matkalla vanhalla mersullaan viemään vuohta joululahjaksi isälleen. Kun hän laskeutui jyrkkää vuorenrinnettä, jarrut pettivät ja auto törmäsi kiveen. Ilman turvavyötä ”Daniel sinkoutui rajusti eteenpäin”. Hänen päänsä iskeytyi tuulilasiin, ohjauspyörä painui hänen rintaansa ja hän yski verta. (Daniel ”alkoi oksentaa verta johtuen pahasta sisäisestä verenvuodosta”,  http://www.cfan.org.)  . Hänet kiidätettiin lähimpään sairaalaan Onitsha'an, jossa oli teho-osasto. Tultuaan sairaalaan, hän sanoi sen olevan väärä sairaala ja haluavansa mennä perhelääkärilleen, jonne oli kahden tunnin matka.

Meille kerrotaan: ”Ihmeellisesti Daniel kesti siihen asti, että hänet sijoitettiin paikallissairaalan teho-osastolle”. Sitten hänen vaimoaan lähdettiin hakemaan.

 

Videolla hän on sairaalan teho-osastolla. Kun hänen vaimonsa saapuu, hän kysyy vaimoltaan, missä hän on? Tämä oli Boromyuo'n sairaala (ensimmäinen sairaala). Daniel pyytää vaimoaan viemään hänet ulos sairaalasta, jos hän rakastaa häntä. Jos hän ei halua miehensä kuolevan täällä, hänen tulisi viedä Daniel heidän ystävänsä Jossen luokse Eunices'n lääkäriasemalle (Owerri). Lääkintähenkilökunta varoitti häntä tekemästä sitä.

 

Tässä vaiheessa ajatelkaamme tätä tarkemmin: Haluaisiko kukaan, näin pahassa tilanteessa oleva ja vakavan autokolarin järkyttämä, pyytää tai vaatia siirtoa, tietäen sen olevan elämän tai kuoleman kysymys?

Miksi Danielia huolestutti kuka lääkäri häntä hoitaa ja vaati, että sen täytyy olla hänen oma lääkärinsä?

Sallisiko sairaala tai yksikään lääkäri tämän miehen siirtämisen tässä tilassa?

Sehän olisi kuin kuolemantuomio, ajaa tässä tilassa 2 tuntia.

Kertomuksen perusteella nämä lääkärit eivät halunneet hänen lähtevän, koska hänen tilansa vaati vakiintumista.

 

Matka jatkui Boromyuo'n sairaalasta Onitsha'ssa liittovaltion lääkintäkeskukseen Owerri'ssa ja sitten St Eunices'iin, missä tohtori Josse lähetti hänet ruumishuoneelle.

Matkalla Owerri'in hän sanoo tuntevansa, että kuolee. Vaimo oli hänen kanssaan ja Daniel kehotti häntä pitämään huolta kaikesta: Lapsista, palvelutehtävästä ja olemaan murehtimatta.

 

Kun hän sitten kuoli ”kaksi mies(?)enkeliä lähestyi, kaksi enkeliä”. Nämä antoivat hänelle merkin olla hiljaa, kun hän aikoi huutaa.

Enkelit antoivat hänelle muistilehtiön (millainenhan se on henkimaailmassa?) ja kehottivat häntä kirjoittamaan kuulemansa ja näkemänsä. He veivät Danielin paratiisiin ja Jumalan kaupunkiin, jonka hän sanoi olevan sanoin kuvaamaton. Siellä oli asuinsijoja ja Jeesus sanoi valmistavansa niitä, mutta pyhät eivät olleet valmiita.

Videohaastattelussa Daniel sanoo, että kaksi enkeliä luovuttivat hänet yhdelle toiselle enkelille, joka otti hänet taivaaseen. Mutta myöhemmin hän sanoo, että kaksi enkeliä saattoi hänet kuitenkin helvettiin. On ristiriita oliko enkeleitä yksi vai kaksi. Ehkä en ymmärrä jotakin.

 

Tuntuu oudolta, että Eku pystyy kertomaan millainen taivas on (ja myös helvetti), kun apostoli Paavali ei pystynyt. (Etenkin, kun otamme huomioon enkelin myöhemmän sanonnan Eku'lle, että tämän Jumala-suhde ei ollut kunnossa).

 

Bonnke kertoi (Hinnin ohjelmassa): ”Sitten enkelit sanoivat hänelle: Meidän on näytettävä sinulle helvetti, koska rikkaan miehen rukoukseen vastataan tänä päivänä ja sinut on valittu palaamaan kuolleista takaisin maan päälle varoittamaan välinpitämättömiä”.

Tämä sanottiin hänelle taivaassa, ennen kuin hänet vietiin helvettiin.

 

Raamatun ilmoitus on täysin päinvastainen tälle tarinalle ja se pitäisi ottaa tarkoin huomioon. Rikas mies tuonelan vaivoissa (Luuk.16:23-31) näkee Aabrahamin ja pyytää vähän vettä jäähdyttääkseen kieltänsä. Aabraham selittää, että suuri juopa erottaa heidät, eikä hän voi tehdä sitä: ”Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon  - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.' Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.' Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.'  Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko (engl.käännös: neither will they be persuaded, heitä ei suostutella, taivutella), vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'”

Kertomus päättyy siihen, että he eivät uskoneet (heitä ei suostuteltu tai taivuteltu).

Kuka näin sanoi?

Jeesus, joka kertoi sen ja antoi sille hyväksymisensä. Tässä meillä on Jumalan Sana.

Kuitenkin Eku'n todistus tästä kokemuksesta on, että se mitä ei suotu toisille sukupolville, suodaan tälle sukupolvelle. Heitä taivutellaan!

Kuka näin sanoo?

Enkeli kertoi sen.

Onko siis Jeesus väärässä vai Eku?

 

Rikkaan miehen rukoukseen ei voi tulla vastausta, koska tämä pyysi voisiko joku palata ja varoittaa hänen perhettään, joka ei enää ole elossa.

Jos tämä on vertaus, eikä kertomus, niin tarkoittaako se, että mitä Jeesus sanoi ei itse asiassa kuvaa todellista tapahtumaa?

Jos se on vertaus, niin kuinka voidaan rikkaan miehen rukousta käyttää tositapauksena tänä päivänä?

Jeesus ei tietenkään kertonut satuja, vaan puhui totuutta, kun Aabraham sanoi: ”Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme” (Luuk.16:26).

Aina kun vertaus sisältää tämän kaltaisia ilmoituksia, se esittää jotakin joka on totta. Kertomuksessa mainittujen ihmisten nimet ovat todellisia ja tunnemme ainakin yhden heistä, Aabrahamin.

On myös useita muita vertauksia, jotka varoittavat helvetistä ja ovat tosia.

Rikas mies ei sano, että joku palautettaisiin kuolleista varoitukseksi kaikille, vaan ainoastaan hänen omalle perheelleen, ”... että lähettäisit hänet isäni taloon”.

”Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen”.

”Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'” (Luuk.16:30-31).

 

Rikkaan miehen pyyntö on yksi niistä harvoista, joihin Jumala sanoo: EI !

Muista, että Jeesus kyllä nousi, mutta hänet näkivät ne, jotka olivat maan päällä.

Jeesus tahtoo sanoa, että ne jotka joutuvat helvettiin, on sinetöity epäuskossansa. Mikään ei voi muuttaa sitä, koska ”ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio” (Hebr.9:27).

Jumala ei paljasta ikuista totuutta Sanassaan vain antaakseen myöhemmin sen kanssa ristiriidassa olevan kokemuksen.

Kuuntele Jeesuksen ikuinen sana: ”'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko (engl.käännös: neither will they be persuaded, heitä ei taivutella, suostutella)”.

Sana on kaikki se mitä ihmisen tarvitsee kuulla saadakseen uskon evankeliumiin ja välttyäkseen helvetiltä.

Sanaa käytämme koettelemaan jotakin asiaa nähdäksemme onko se totta.

Sana on se asia, jonka tämä tarina kyseenalaistaa.

 

Danelin matka jatkuu.

Kun enkelit tuovat hänet helvettiin, hän seisoo valtavan suuren portin edessä. Portilla on  suuri kyltti, jossa on kirjoitus ”Tervetuloa helvettiin”.

Tervetuloa! Tätä on vaikea uskoa. Kuka pani kyltin sinne?

Onpa sydämellinen tervehdys niille, jotka joutuvat ikuiseen vaivaan. Daniel sanoo: ”Enkeli kohotti kätensä ja kun hän laski kätensä alas, portti avautui”.

Videolla hän sanoo kuulleensa jonkun, joka oli ollut pastori, huutavan, että hän oli varastanut rahaa seurakunnasta ja tahtoisi palauttaa sen nyt. Ihmiset helvetissä näkivät hänet, mutta eivät enkeleitä.

Sitten enkelit sanoivat: ”Me viemme sinut yhteen Bonnke'n kanssa ja hänen kauttansa tämä tulee tunnetuksi koko maailmassa”.

Edelleen: ”Hänelle annettiin siivet ja hän lensi tumman oven läpi”.

Juuri kun Bonnke oli päättänyt rukouksensa, hän heräsi kuolleista. Mikä ajoitus!

 

Mielenkiintoista on, että tämä paljastus (elämään palaaminen) tehdään, kun keskustellaan enkelien kanssa helvetissä. Hmmmmm…

Edelleen hän kertoo: ”Kun siis huusin ja anoin enkeliltä apua, hän sanoi, että minulla on toinen tilaisuus palata ... että rikkaan miehen pyyntöön on suostuttu”.

Se mitä hän tällä tarkoittaa, on että hänen oli mentävä helvettiin toteuttamaan Luukkaan 16. luvun rikkaan miehen pyyntö siitä huolimatta, että rikas mies oli katumaton syntinen.

 

Tämä sanoma on epäraamatullinen.

 

Helvetti on vain epäuskoisia varten. Tämä kuulostaa oudosti samankaltaiselta, kuin Mary Baxter'in kuuluisa väärä näky (Divine Revelation of Hell by Mary Baxter).

Lasarus ei käynyt helvetissä, yhdelläkään apostolilla ei milloinkaan ollut tämän kaltaista ilmestystä helvetistä, eivätkä he käyneet siellä.

Välimatka paratiisin ja helvetin välillä on vielä suurempi tänä päivänä, kuin siihen aikaan, kun kertomus rikkaasta miehestä kerrottiin.

Helvetti on maan alla ja taivas on avaruuden tuolla puolen. Varoitus helvetistä on ollut sama KAIKILLE sukupolville.

Ei ole mitään erikoista ilmoitusta viimeiselle sukupolvelle, eikä mikään uusi ilmoitus voi muuttaa Jeesuksen sanoja, jotka ovat ehdoton totuus.

Bonnke hyväksyy tämän tarinan väärine oppeineen. Hän ei tunnusta, että se mitä tämä mies koki, ei ole ainoastaan epäraamatullista, vaan myös vastoin Jeesuksen selvää opetusta.

Mitä asiaa tämä edistää?

Ilmeisesti se ajaa Bonnke'n järjestön asiaa. En usko, että tämä kuolleeksi oletettu mies kävi helvetissä, enkä takuulla usko, että hän keskusteli Jumalan enkelien kanssa.

He eivät ikinä sanoisi sellaisia asioita.

Minä uskon Jeesusta ennemmin, kuin ihmisten uusia ilmestyksiä. Se on turvallista ja se on oikein.

 

Erään toisen artikkelin kirjoittajalle, David Kirkwoodille (hän meni Nigeriaan syyskuussa 2002 ja haastatteli pastori Ekechukwua kahdesti), kerrottiin: ”Nämä ihmiset (taivaassa) olivat kaikki vailla merkkejä iästä tai rodusta.  Kukaan ei näyttänyt nuorelta, keski-ikäiseltä tai vanhalta ja kenelläkään ei ollut mitään rotuun liittyviä piirteitä ulkonäössään”.

”Daniel kyllä huomasi erään miehen, joka näytti vanhalta suuressa joukossa  ja hän ajatteli tuon miehen ehkä olevan Jumala, mutta saattava enkeli välittömästi oikaisi hänen käsityksensä. Tuo mies olikin Aabraham”.

Me emme menetä yksilöllisyyttämme taivaassa sillä meidät herätetään samassa ruumiissa, joka kuoli. Silloin ruumis on kuitenkin ilman syntiä, kirkastettuna.

Ilmestyskirja sanoo, että siellä on ihmisiä kaikista heimoista ja kielistä, tämä tarkoittaa, että heillä on jäljellä rodulliset piirteet.

Kaiketi meillä tulee olemaan jonkinlainen ikä, vaikka sitten olisimme parhaassa iässämme. Huomaa, että Kirkwood sanoo, ettei kukaan näyttänyt nuorelta tai keski-ikäiseltä tai vanhalta.

Sitten hän pian sen jälkeen puhuu ”itsensä pussiin” sanoen, että Daniel sanoi hänelle erään miehen näyttäneen vanhalta suuressa joukossa.

 

Siis Eku'n molemmissa kertomuksissa, koskien sekä taivaassa että helvetissä käyntejä, on epäjohdonmukaisuuksia ja epäraamatullisia käsitteitä.

 

Suomentajan huomautus, vakuuttuneena siitä, että Ekechukwun tarina kuuluu "kalajuttujen" sarjaan:

Artikkeli jatkuu vielä ja käsittelee tarinan yksityiskohtia melko perusteellisesti.

Siitä käy ilmi, että tapahtumien ketju itse asiassa on melkoinen sillisalaatti. Ristiriitaisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia on paljon.

 

DITC:n (Deception in the Church, Sandy Simpson) sivulla on jopa tapahtumien vertailutaulukko eri lähteiden mukaan.

 

http://www.deceptioninthechurch.com/ekechart.html

 

 

Tämä tarina haisee enemmän, kuin se kuollut mies, jonka väitetään nousseen!

 

alkuun / johdanto / kristityn foorumi artikkelit / israel / linkit / mikä on kristityn foorumi

Lähetä sähköpostia