Rikkaan miehen rukoukseen vastattiin!
Reinhard Bonnke herättää kuolleen…
http://letusreason.org/Popteac13.htm,
http://www.deceptioninthechurch.com/rbonnke.html
Mike Oppenheimer, www.letusreason.org
käännös Samuel Korhonen
Voiko Jumala herättää kuolleen! Varmasti! Mutta tekikö
Hän niin tässä tapauksessa? Puhun nyt Reinhard Bonnken uusimmasta
sensaatiojutusta, jonka hän esitti vieraillessaan Benny Hinn'in ohjelmassa
28.2.2002 (ja Kenneth Copeland'in ohjelmassa koko viikon alkaen 19.8.2002).
Hinn'in ohjelmassa hän esitti videon, jonka on tuottanut Cfan (Bonnken
järjestö- Christ for all nations). Todistuspuheenvuoron käytti mies, joka oli
herännyt kuolleista eräässä nigerialaisessa seurakunnassa, jossa Bonnke oli saarnaamassa.
Video kiertää nyt maailmaa täyttymyksenä monille profetioille suurista
ihmeistä, joiden oletetaan tapahtuvan ajassamme. Tästä on tulossa iso juttu,
mutta onko se vain kalajuttu, joka kasvaa, kun sitä kerrotaan?
Saat itse päättää.
Ennen kuin menemme tähän ohjelmaan, niin palatkaamme
ajassa taaksepäin joitakin vuosia. Bonnke'n kokouksissa on kuollut monia
ihmisiä, eikä vain kerran, vaan monta kertaa. Ainoatakaan heistä ei ole
herätetty kuolleista. Lainaan tässä vain joitakin tapauksia:
Religious Crusade Claims 14 Lives - Posted to the web October 7, 1999
(Uskonnollinen kokous vaatii 14 ihmishenkeä).
http://allafrica.com/stories/199910130141.html
”Huolestuneet omaiset piirittivät edelleen
sairaaloita Beninin kaupungissa Nigeriassa torstaina tiistai-illan
uskonnollisen kokouksen jälkeen, jossa poliisi on vahvistanut ainakin 14
ihmisen kuolleen.
Lagosiin tulleiden tietojen mukaan useimmat
kuolleista ja loukkaantuneista, etupäässä naisia ja lapsia, vietiin
keskussairaalaan, jossa henkilökunnalla on vaikeuksia epätoivoisten omaisten
kanssa.
Noin puolen miljoonan ihmisen sanottiin
tunkeneen itsensä koulun tiloihin, jossa vieraileva saksalainen saarnamies
Reinhard Bonnke lopetteli viikon kestävää ’suurta evankeliumikampanjaa’.”
A Hell Of A Crusade - Posted to the web October 18, 1999
(Kokoushelvetti).
http://allafrica.com/stories/199910180198.html
“Paljon ylimainostettu Bonnke'n ristiretki
Edo'n osavaltiossa muuttuu katkeraksi, kun tuloksena on ainakin 16 kuollutta.
Nyt sekä järjestäjät, että kuolleitten omaiset valmistautuvat jättiluokan
oikeustaisteluun. Kano'ssa 1990 ja vain kaksi viikkoa sitten Benin'issä
Bonnke'n kokouksissa oli hammasten kiristelyä ja kyyneleitä. Molemmat
ristiretket jättivät jälkeensä tragedian ja lukuisia kuolleita”…
”Hirmuisen puristavan tungoksen päätyttyä 14
ihmisen vahvistettiin kuolleen. 50 ihmistä, pääasiassa lapsia, ilmoitettiin
kadonneiksi. Tungoksen jatkuessa
vallitsi täydellinen terrori, kun huligaanit purkivat hillitöntä himoaan
avuttomiin tyttösiin armotta raiskaten heitä." …
”.... edesmenneen 36-vuotiaan kahden lapsen
äidin, Josephine Efememise'n perhe pyytää rahallista apua. Viime viikolla, Mr.
Theophilus Osagiede, Efememise'n veli, matkusti Benin'in oikeuteen
aloittaakseen 60 Nigerian miljoonan oikeusjutun Bonnke'a ja seitsemää kokousten
järjestäjää vastaan sisarensa kuoleman vuoksi. Mr. S.O. Omare on hänen
asianajajansa”.
Three Feared Dead At Bonnke Crusade - on the web Jan. 27,
(Kolmen pelätään kuolleen Bonnke'n
kokouksessa).
http://allafrica.com/stories/200201270072.html
”Kun evankelista Reinhard Bonnke'n
vuosituhannen ristiretki ehti toiseen päiväänsä Abeokuta'ssa torstaina, ei
vähemmän kuin kolmen vanhemman henkilön pelättiin kuolleen tungoksessa. Kolme
uhria, kaikki yli kuusikymmenvuotiaita, joutuivat ilmeisesti suuren
ihmekokouksen terveen osanottajajoukon tallaamiksi”.
Deadly Crusades (Lagos) - on the web February 26, 2002
(Tappavia kokouksia).
http://allafrica.com/stories/200202260471.html
”Paitsi ihmeitä, joita todistetaan hänen
kokouksissaan, niissä on ollut myös kuolemantapauksia ja loukkaantumisia. Monet
nigerialaiset syyttävät niitä (nigerialaisia kokousjärjestäjiä), jotka aina
kutsuvat häntä (Bonnkea), kyvyttömyydestä suorittaa kelvolliset
kokousjärjestelyt.” …
”... tallautuivat kuoliaiksi jo sisään päästetyn
väkijoukon jalkoihin. Tutkimus osoitti, että yli 100000 palvojaa tunki itsensä
stadionille, joka oli tarkoitettu vain noin 35000:lle”.
Esim. Moshood Abiola'n stadionilla
Abeokuta'ssa yli 100000 tunkeutui kapasiteetiltaan 35000 hengen stadionille. Sama
tapahtui Benin'issa, Lagos'issa, Ibadan'issa ja Port Harcourt'issa, joka
houkutteli noin 600000 ihmistä.
Bonnke ei herättänyt näitä ihmisiä, kun he
saivat surmansa hänen kokouksissaan.
Mutta meille uskotellaan, että KUOLLUT MIES
HERÄÄ, KUN HÄNET TUODAAN HÄNEN LUOKSENSA, VAIKKA HÄN EI EDES TIEDÄ MIEHEN
OLEVAN SIELLÄ!
Tämä käy mielenkiintoiseksi, kun
tarkastelemme jutun yksityiskohtia ja siitä kerrottuja tarinoita.
Bonnke'n sanotaan pitäneen 63 suurta
ristiretkeä ja saarnanneen yli 27 miljoonalle ihmiselle menneen kahden
vuosikymmenen aikana. Yli 1,1 miljoonaa on myös tunnustanut Kristuksen.
(Hinn'in ohjelmassa hän sanoi, että 8.6
miljoonaa täytti ratkaisukortin yhtenä vuonna. Tämä on ristiriidassa muiden
ilmoitusten kanssa).
Näyttääkin, että yrittäessään saada
mahdollisimman paljon väkeä mahtumaan kokouksiinsa, Bonnke on vaarantanut
monien hengen, eikä vain kerran vaan monesti.
Kysymys
joka vaatii vastausta on, miksi joku herätetään kuolleista kirkossa, eikä
yhdessäkään hänen ristiretkistään?
Benny Hinn’in ohjelma 28.2.2002
Benny
Hinn, vieraanaan Reinhard Bonnke, aloitti ohjelmansa pitäen korkealla
Impact-lehteä, jossa lainattiin erään afrikkalaisen sanomalehden otsikointia
”Bonnke herätti miehen kuolleista Initsha'ssa” (Impact on Bonnke'n julkaisu).
Hinn sanoi Bonnke'lle: ”…olemme puhuneet
siitä, sitä tapahtuu, ikään kuin tämä olisi sen alkua, mitä he ovat luvanneet,
ihmeiden ajan. Tarina kertoo, että Bonnke meni erään ystävänsä seurakuntaan
(Kingdom Life World Evangelism) vihkimään uuden kirkkorakennuksen, jossa oli
paikalla 12000 henkeä. Hän saarnasi tietämättä, että ruumisauto tuli tuoden
ruumiin arkussa alakertaan. Kun hän oli
rukoillut yläkerrassa, kuollut mies alakerrassa äkkiä heräsi eloon”.
Bonnke sanoi Hinn'ille: ”Kuolleen miehen
vaimo sanoi Jumalan antaneen hänelle Sanan (Hebr.11:35), että vaimot saavat
kuolleensa takaisin uskon kautta ja että hän ei antaisi miestään haudattavaksi,
koska hän uskoo, että siellä missä Bonnke saarnaa, voitelu on niin valtava,
että kuolleista herääminen olisi mahdollista; tämä on lainausta häneltä”.
Vaimo puhuu kuolleen miehensä tuomisesta
Bonnken luokse herätettäväksi, mutta jos
se oli Jumala, joka herätti hänet, niin häntä ei olisi tarvinnut tuoda
Bonnke'n luokse. Hän sanoo, että hänen kuollut miehensä tuotiin Bonnke'n luo,
koska ruumis olisi siellä suuren voitelun äärellä. Entä sitten nämä kaikki
toiset, jotka ovat kuolleet tämän voitelun äärellä hänen kokouksissaan?
Miksi heitä ei herätetty?
Kuten Bonnke sanoi Hinn'ille tapausta
koskien: ”…kaikkine yksityiskohtineen, joita minulla ei ole aikaa mainita”. No
- kertomus muodostuukin yksityiskohdista ja niitä me tutkimme huolellisesti.
Daniel oli matkalla vanhalla mersullaan
viemään vuohta joululahjaksi isälleen. Kun hän laskeutui jyrkkää
vuorenrinnettä, jarrut pettivät ja auto törmäsi kiveen. Ilman turvavyötä
”Daniel sinkoutui rajusti eteenpäin”. Hänen päänsä iskeytyi tuulilasiin,
ohjauspyörä painui hänen rintaansa ja hän yski verta. (Daniel ”alkoi oksentaa
verta johtuen pahasta sisäisestä verenvuodosta”, http://www.cfan.org.) . Hänet kiidätettiin lähimpään
sairaalaan Onitsha'an, jossa oli teho-osasto. Tultuaan sairaalaan, hän sanoi
sen olevan väärä sairaala ja haluavansa mennä perhelääkärilleen, jonne oli
kahden tunnin matka.
Meille kerrotaan: ”Ihmeellisesti Daniel kesti
siihen asti, että hänet sijoitettiin paikallissairaalan teho-osastolle”. Sitten
hänen vaimoaan lähdettiin hakemaan.
Videolla hän on sairaalan teho-osastolla. Kun
hänen vaimonsa saapuu, hän kysyy vaimoltaan, missä hän on? Tämä oli Boromyuo'n
sairaala (ensimmäinen sairaala). Daniel pyytää vaimoaan viemään hänet ulos
sairaalasta, jos hän rakastaa häntä. Jos hän ei halua miehensä kuolevan täällä,
hänen tulisi viedä Daniel heidän ystävänsä Jossen luokse Eunices'n
lääkäriasemalle (Owerri). Lääkintähenkilökunta varoitti häntä tekemästä sitä.
Tässä vaiheessa ajatelkaamme tätä tarkemmin:
Haluaisiko kukaan, näin pahassa tilanteessa oleva ja vakavan autokolarin
järkyttämä, pyytää tai vaatia siirtoa, tietäen sen olevan elämän tai kuoleman
kysymys?
Miksi Danielia huolestutti kuka lääkäri häntä
hoitaa ja vaati, että sen täytyy olla hänen oma lääkärinsä?
Sallisiko sairaala tai yksikään lääkäri tämän
miehen siirtämisen tässä tilassa?
Sehän olisi kuin kuolemantuomio, ajaa tässä
tilassa 2 tuntia.
Kertomuksen perusteella nämä lääkärit eivät
halunneet hänen lähtevän, koska hänen tilansa vaati vakiintumista.
Matka jatkui Boromyuo'n sairaalasta
Onitsha'ssa liittovaltion lääkintäkeskukseen Owerri'ssa ja sitten St
Eunices'iin, missä tohtori Josse lähetti hänet ruumishuoneelle.
Matkalla Owerri'in hän sanoo tuntevansa, että
kuolee. Vaimo oli hänen kanssaan ja Daniel kehotti häntä pitämään huolta
kaikesta: Lapsista, palvelutehtävästä ja olemaan murehtimatta.
Kun hän sitten kuoli ”kaksi mies(?)enkeliä
lähestyi, kaksi enkeliä”. Nämä antoivat hänelle merkin olla hiljaa, kun hän
aikoi huutaa.
Enkelit antoivat hänelle muistilehtiön
(millainenhan se on henkimaailmassa?) ja kehottivat häntä kirjoittamaan
kuulemansa ja näkemänsä. He veivät Danielin paratiisiin ja Jumalan kaupunkiin,
jonka hän sanoi olevan sanoin kuvaamaton. Siellä oli asuinsijoja ja Jeesus
sanoi valmistavansa niitä, mutta pyhät eivät olleet valmiita.
Videohaastattelussa Daniel sanoo, että kaksi
enkeliä luovuttivat hänet yhdelle toiselle enkelille, joka otti hänet
taivaaseen. Mutta myöhemmin hän sanoo, että kaksi enkeliä saattoi hänet
kuitenkin helvettiin. On ristiriita oliko enkeleitä yksi vai kaksi. Ehkä en
ymmärrä jotakin.
Tuntuu
oudolta, että Eku pystyy kertomaan millainen taivas on (ja myös helvetti), kun
apostoli Paavali ei pystynyt. (Etenkin, kun otamme huomioon enkelin myöhemmän
sanonnan Eku'lle, että tämän Jumala-suhde ei ollut kunnossa).
Bonnke kertoi (Hinnin ohjelmassa): ”Sitten
enkelit sanoivat hänelle: Meidän on näytettävä sinulle helvetti, koska rikkaan
miehen rukoukseen vastataan tänä päivänä ja sinut on valittu palaamaan
kuolleista takaisin maan päälle varoittamaan välinpitämättömiä”.
Tämä sanottiin hänelle taivaassa, ennen kuin
hänet vietiin helvettiin.
Raamatun ilmoitus on täysin päinvastainen
tälle tarinalle ja se pitäisi ottaa tarkoin huomioon. Rikas mies tuonelan
vaivoissa (Luuk.16:23-31) näkee Aabrahamin ja pyytää vähän vettä
jäähdyttääkseen kieltänsä. Aabraham selittää, että suuri juopa erottaa heidät,
eikä hän voi tehdä sitä: ”Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että
lähetät hänet isäni taloon - sillä
minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän
vaivan paikkaan.' Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat;
kuulkoot niitä.' Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista
menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.' Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät
kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko (engl.käännös: neither will
they be persuaded, heitä ei suostutella, taivutella), vaikka joku kuolleistakin
nousisi ylös.'”
Kertomus päättyy siihen, että he eivät
uskoneet (heitä ei suostuteltu tai taivuteltu).
Kuka näin sanoi?
Jeesus, joka kertoi sen ja antoi sille
hyväksymisensä. Tässä meillä on Jumalan Sana.
Kuitenkin Eku'n todistus tästä kokemuksesta
on, että se mitä ei suotu toisille sukupolville, suodaan tälle sukupolvelle.
Heitä taivutellaan!
Kuka näin sanoo?
Enkeli kertoi sen.
Onko siis Jeesus väärässä vai Eku?
Rikkaan miehen rukoukseen ei voi tulla
vastausta, koska tämä pyysi voisiko joku palata ja varoittaa hänen
perhettään, joka ei enää ole elossa.
Jos tämä on vertaus, eikä kertomus, niin
tarkoittaako se, että mitä Jeesus sanoi ei itse asiassa kuvaa todellista
tapahtumaa?
Jos se on vertaus, niin kuinka voidaan
rikkaan miehen rukousta käyttää tositapauksena tänä päivänä?
Jeesus ei tietenkään kertonut satuja, vaan
puhui totuutta, kun Aabraham sanoi: ”Ja kaiken tämän lisäksi on meidän
välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä
täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi
yli meidän luoksemme” (Luuk.16:26).
Aina kun vertaus sisältää tämän kaltaisia
ilmoituksia, se esittää jotakin joka on totta. Kertomuksessa mainittujen
ihmisten nimet ovat todellisia ja tunnemme ainakin yhden heistä, Aabrahamin.
On myös useita muita vertauksia, jotka
varoittavat helvetistä ja ovat tosia.
Rikas mies ei sano, että joku palautettaisiin
kuolleista varoitukseksi kaikille, vaan ainoastaan hänen omalle perheelleen,
”... että lähettäisit hänet isäni taloon”.
”Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos
joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen”.
”Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät
kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin
nousisi ylös.'” (Luuk.16:30-31).
Rikkaan miehen pyyntö on yksi niistä
harvoista, joihin Jumala sanoo: EI !
Muista,
että Jeesus kyllä nousi, mutta hänet näkivät ne, jotka olivat maan päällä.
Jeesus tahtoo sanoa, että ne jotka joutuvat
helvettiin, on sinetöity epäuskossansa. Mikään ei voi muuttaa sitä, koska
”ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen
tulee tuomio” (Hebr.9:27).
Jumala ei paljasta ikuista totuutta Sanassaan
vain antaakseen myöhemmin sen kanssa ristiriidassa olevan kokemuksen.
Kuuntele Jeesuksen ikuinen sana: ”'Jos he
eivät kuule Moosesta ja profeettoja,
niin eivät he usko (engl.käännös: neither will they be persuaded, heitä ei
taivutella, suostutella)”.
Sana on kaikki se mitä ihmisen tarvitsee
kuulla saadakseen uskon evankeliumiin ja välttyäkseen helvetiltä.
Sanaa käytämme koettelemaan jotakin asiaa
nähdäksemme onko se totta.
Sana on se asia, jonka tämä tarina
kyseenalaistaa.
Danelin
matka jatkuu.
Kun
enkelit tuovat hänet helvettiin, hän seisoo valtavan suuren portin edessä.
Portilla on suuri kyltti, jossa on
kirjoitus ”Tervetuloa helvettiin”.
Tervetuloa!
Tätä on vaikea uskoa. Kuka pani kyltin sinne?
Onpa
sydämellinen tervehdys niille, jotka joutuvat ikuiseen vaivaan. Daniel sanoo:
”Enkeli kohotti kätensä ja kun hän laski kätensä alas, portti avautui”.
Videolla hän sanoo kuulleensa jonkun, joka
oli ollut pastori, huutavan, että hän oli varastanut rahaa seurakunnasta ja
tahtoisi palauttaa sen nyt. Ihmiset helvetissä näkivät hänet, mutta eivät
enkeleitä.
Sitten enkelit sanoivat: ”Me viemme sinut
yhteen Bonnke'n kanssa ja hänen kauttansa tämä tulee tunnetuksi koko
maailmassa”.
Edelleen: ”Hänelle annettiin siivet ja hän
lensi tumman oven läpi”.
Juuri kun Bonnke oli päättänyt rukouksensa,
hän heräsi kuolleista. Mikä ajoitus!
Mielenkiintoista on, että tämä paljastus
(elämään palaaminen) tehdään, kun keskustellaan enkelien kanssa helvetissä. Hmmmmm…
Edelleen hän kertoo: ”Kun siis huusin ja
anoin enkeliltä apua, hän sanoi, että minulla on toinen tilaisuus palata ...
että rikkaan miehen pyyntöön on suostuttu”.
Se
mitä hän tällä tarkoittaa, on että hänen oli mentävä helvettiin toteuttamaan
Luukkaan 16. luvun rikkaan miehen pyyntö siitä huolimatta, että rikas mies oli
katumaton syntinen.
Tämä
sanoma on epäraamatullinen.
Helvetti on vain epäuskoisia varten. Tämä
kuulostaa oudosti samankaltaiselta, kuin Mary Baxter'in kuuluisa väärä näky (Divine Revelation of Hell by Mary Baxter).
Lasarus ei käynyt helvetissä, yhdelläkään
apostolilla ei milloinkaan ollut tämän kaltaista ilmestystä helvetistä, eivätkä
he käyneet siellä.
Välimatka paratiisin ja helvetin välillä on
vielä suurempi tänä päivänä, kuin siihen aikaan, kun kertomus rikkaasta
miehestä kerrottiin.
Helvetti on maan alla ja taivas on avaruuden
tuolla puolen. Varoitus helvetistä on ollut sama KAIKILLE sukupolville.
Ei ole mitään erikoista ilmoitusta
viimeiselle sukupolvelle, eikä mikään uusi ilmoitus voi muuttaa Jeesuksen
sanoja, jotka ovat ehdoton totuus.
Bonnke hyväksyy tämän tarinan väärine
oppeineen. Hän ei tunnusta, että se mitä tämä mies koki, ei ole ainoastaan
epäraamatullista, vaan myös vastoin Jeesuksen selvää opetusta.
Mitä asiaa tämä edistää?
Ilmeisesti se ajaa Bonnke'n järjestön asiaa.
En usko, että tämä kuolleeksi oletettu mies kävi helvetissä, enkä takuulla
usko, että hän keskusteli Jumalan enkelien kanssa.
He eivät ikinä sanoisi sellaisia asioita.
Minä uskon Jeesusta ennemmin, kuin ihmisten uusia
ilmestyksiä. Se on turvallista ja se on oikein.
Erään toisen artikkelin kirjoittajalle, David
Kirkwoodille (hän meni Nigeriaan syyskuussa 2002 ja haastatteli pastori
Ekechukwua kahdesti), kerrottiin: ”Nämä ihmiset (taivaassa) olivat kaikki vailla
merkkejä iästä tai rodusta. Kukaan
ei näyttänyt nuorelta, keski-ikäiseltä tai vanhalta ja kenelläkään ei ollut
mitään rotuun liittyviä piirteitä ulkonäössään”.
”Daniel kyllä huomasi erään miehen, joka
näytti vanhalta suuressa joukossa
ja hän ajatteli tuon miehen ehkä olevan Jumala, mutta saattava enkeli
välittömästi oikaisi hänen käsityksensä. Tuo mies olikin Aabraham”.
Me emme menetä yksilöllisyyttämme taivaassa
sillä meidät herätetään samassa ruumiissa, joka kuoli. Silloin ruumis on
kuitenkin ilman syntiä, kirkastettuna.
Ilmestyskirja sanoo, että siellä on ihmisiä
kaikista heimoista ja kielistä, tämä tarkoittaa, että heillä on jäljellä
rodulliset piirteet.
Kaiketi meillä tulee olemaan jonkinlainen
ikä, vaikka sitten olisimme parhaassa iässämme. Huomaa, että Kirkwood sanoo, ettei kukaan näyttänyt nuorelta tai
keski-ikäiseltä tai vanhalta.
Sitten hän pian sen jälkeen puhuu ”itsensä
pussiin” sanoen, että Daniel sanoi hänelle erään miehen näyttäneen vanhalta
suuressa joukossa.
Siis Eku'n molemmissa kertomuksissa, koskien
sekä taivaassa että helvetissä käyntejä, on epäjohdonmukaisuuksia ja
epäraamatullisia käsitteitä.
…
Suomentajan huomautus, vakuuttuneena siitä, että
Ekechukwun tarina kuuluu "kalajuttujen" sarjaan:
Artikkeli jatkuu vielä ja käsittelee tarinan
yksityiskohtia melko perusteellisesti.
Siitä käy ilmi, että tapahtumien ketju itse asiassa on
melkoinen sillisalaatti. Ristiriitaisuuksia ja epäjohdonmukaisuuksia on paljon.
DITC:n (Deception in the Church, Sandy Simpson) sivulla
on jopa tapahtumien vertailutaulukko
eri lähteiden mukaan.
http://www.deceptioninthechurch.com/ekechart.html
…
Tämä
tarina haisee enemmän, kuin se kuollut mies, jonka väitetään nousseen!
alkuun / johdanto / kristityn foorumi
artikkelit / israel
/ linkit / mikä
on kristityn foorumi