Omakohtainen raportti Benny Hinnin kokouksesta
Helsingin jäähallissa 12.7.2001
Benny Hinnistä on sanottu
sitä ja tätä. Jotkut suorastaan ylistävät häntä, puhuen suuresta Jumalan
miehestä ja jotkut sanovat suoraan niin kuin ajattelevat eli pitävät häntä
vääränä profeettana. Oma suhtautumiseni ennen jäähallin kokousta tähän “suureen
mieheen” oli hyvin varauksellinen, mutta päätin katsoa omin silmin mistä oikein
on kysymys - ja niin minäkin astuin tuhansien muiden kanssa jäähallin ovesta
sisälle. Tässä lyhyt omakohtainen raporttini siitä, miten koin ja tunsin Hinnin
kokouksen (tämän raportin kirjoittaminen on aloitettu heti seuraavana päivänä
eli 13.7.2001 hyvin nukutun yön jälkeen).
Ajoin
Lahdesta Helsinkiin siinä puolenpäivän aikoihin, koska ajattelin käydän
keskustan kaupoissa ennenkuin menen jäähallin tilaisuuteen. Kauppakierrosten
jälkeen suuntasin katseeni kohti jäähallia, kellon ollessa hieman yli puoli
neljä. Kello 16:00 pitäisi ilmoituksen mukaan ovien yleisölle avautua - ja
todellakin, kun saavuin pääovien eteen, oli ihmisiä jos ei nyt aivan
jonottamassa niin ainakin odottamassa sisäänpääsyä. Näin kun ovet avautuivat ja
ihmisiä alkoi mennä sisään. Lähestyessäni ovia eräs nainen ojensi minulle
punaisen värisen lipun, jossa luki: “Vapaalippu - fribiljett”. Alla oli päiväys
ja teksti “Benny Hinn Ministries”. Ihmettelin hiukan moista “lippujuttua”,
sillä käydessäni David Wilkersonin tilaisuudessa 16.6.2001 samaisessa
jäähallissa, ei moista käytäntöä ollut. Päättelin mielessäni tämän käytännön
olevan siksi, että näin voitiin hallita ja kontrolloida tilaisuuden
ihmismäärää. Pieni juttu sinällään, mutta koska halusin olla tarkkailijan
paikalla, laitoin tämänkin merkille. Miksi toinen ns. Jumalan mies tarvitsee
lippukäytännön ja toinen ei ?
No,
tämäkin asia selvisi illan kuluessa, sillä kun olin istunut uskomattomat kolme
tuntia katsomon keskiosassa (tosin kävin kyllä juomassa kupin kahvia siinä
kello 18:30), niin lopulta havaitsin että jäähalli oli käytännöllisesti katsoen
aivan täynnä. Jos olisin tullut paikalle vasta hieman ennen seitsemää (eli
tilaisuuden virallista alkamisaikaa), niin paikan löytäminen olisi ollut melko
vaikeaa ellei suorastaan mahdotonta. Olin siis päässyt näiden muiden “onnellisten”
kanssa seuraamaan tapahtumaa, jota mainostettiin aivan avoimesti
ihmekokouksena.
Kun kello
oli tasan seitsemän, ei itse päähenkilöä ollut vielä lavalla. Se minkä kolmen
tunnin joutoaikana laitoin erityisesti merkille seuratessani ihmisiä, oli tämä:
Kaikki olivat ihmeen kärsivällisiä. Vaikka mitään oheisohjelmaa ei välillä
16:00-19:00 ollutkaan hallissa (mitä nyt kuoro verrytteli ja valoja
testailtiin), niin ihmiset jaksoivat odottaa. He ikään kuin tiesivät saavansa
ja kokevansa jotakin illan aikana. Kannatti siis istua monta tuntia ja odottaa
“ihmeitä”.
Jäähallin
kattoon oli nostettu kaksi rivistöä erivärisiä valospotteja. Eräskin punainen
spotti suorastaan häikäisi silmiini. Vaikka Wilkersonin kokouksessakin oli
valotehosteita, niin muistaakseni aivan tällaisia, vastaavanlaisia spotteja
siellä ei ollut. Oma selitykseni näiden spottien käyttöön on se, että niiden
kautta luotiin rauhallista, tunnelmallista ilmapiiriä, sillä
ne oli kohdistettu nimenomaan yleisöä kohti.
En pyydä
anteeksi sitä, että olen hieman kyyninen takertuessani joidenkin mielestä aivan
pikkuseikkoihin, sillä näilläkin asioilla on merkitystä. Omassa kirjahyllyssäni
sattuu olemaan hyvin mielenkiintoinen kirja, nimittäin Watchman Neen “Sielun
piilevä voima”. Tässä kirjassa myöskin puhutaan valoista kokouksessa, tosin
niin päin että kirkkaat valot auttavat kokousyleisöä kasvamaan voimassa. Niin
tai näin, en oikein jaksanut ymmärtää eriväristen valospottien merkitystä. Ei
Jumala tällaisia tarvitse ! Jos Jumala todella haluaa koskettaa ja kohdata
meidät, ei siinä tarvitse olla ihmiskäsin tehtyjä tehosteita. Mutta loppujen
lopuksi valot olivat sittenkin pieni tekijä sen rinnalla, mitä kokous itsessään
oli.
Perinteisesti odotin jonkinlaista ns. saarnaa tai raamatunopetusta, mutta
mitään tällaista en kuullut. Wilkersonilla oli sana hallussaan ja hän opetti
Raamatusta, sen mitä hän oli sieltä Jumalan Hengen valaisemana löytänyt. Mutta
Benny Hinn ei tällaista tehnyt. Aikaa oli kulunut jo hyvää vauhtia kello 19:00
paremmalle puolelle, kun Benny saapui kuin muina miehinä lavalle. Yleisö
lauloi, ylisti ja riemuitsi. Pääesiintyjällä oli siisti kermanvärinen puku
päällään. Alkulämmittelijänä ollut Bennyn ryhmään kuulunut mies oli saanut
yleisön jo ylistyksen tilaan. Lauluja oli laulettu - oli rukoiltu ja kohotettu
käsiä taivasta kohti. Minulle itselleni oli jonkinasteinen yllätys se, mitenkä
intensiivisesti yleisö lähti jo heti alusta alkaen mukaan laulaen ja ylistäen.
Tosin en ole juurikaan vastaavanlaisissa tilaisuuksissa käynyt, joten olin aika
kokematon (mikä voi olla hyväkin asia tällaista raporttia ajatellen, sillä
minulla ei ollut niin sanoakseni “paksua nahkaa” niin kuin muilla tilaisuudessa
olleilla).
Yllätyksekseni Bennyn saadessa mikrofonin itselleen, hän halusi yleisön
jatkavan laulamista. Hän lauloi itsekin, mikä mielestäni ei toiminut ollenkaan.
Ei millään pahalla, mutta hänestä ei ole yleisön edessä laulajaksi. Tämä tuskin
häiritsi ketään, sillä olihan lavalla “suuri Jumalan mies”, hieman
persoonallinen mutta väkevä ja voimallinen. Näin saattoi päätellä ihmisten
ajattelevan mielessään, kun katsoi vellovaa ihmismassaa jotka lauloivat kädet
kohotettuina. Yhä uudelleen kansaa kehotettiin laulamaan, ylistämään,
rukoilemaan ja kohottamaan kädet.
Tässä
oikeastaan oli koko tilaisuuden pääsisältö. Mitään varsinaista opetusta
raamatusta Benny ei puhunut. Kaikki ne muruset joita hän raamatusta poimi, oli
tarkoitettu tukemaan hänen edustamaansa toimintamuotoa. Raamattu käskee
ylistämään - niinpä ylistäkäämme. Raamattu käskee rukoilemaan - niinpä
rukoilkaamme. Jollakin tavalla minulle alkoi hiljalleen valjeta, miksi Wilkerson
sanoi Bennyn Hinnin opettavan eri sanomaa. Hinnin täytyy ikään kuin kaiken
aikaa sanoillaan saada tukea toiminnalleen. Tässä onkin se petollinen ansa,
joka vie niin monet uskovat tällaiseen toimintaan mukaan. Hinn sanoi jäähallin
tilaisuudessa, ettei hän ole tärkeä henkilö ja ettei hän paranna ketään. Kaiken
aikaa, läpi koko tilaisuuden Hinn sanoillaan korotti Kristusta.
No niin,
joku voisi sanoa, eikö tässä ole todiste siitä, että Benny Hinn on Jumalan
mies. Voi pyhä yksinkertaisuus ! Ikävä kyllä ihminen voi sanoa toista ja olla
sydämessään kokonaan toista. Ehkei hän tietoisesti valehtele, mutta hänen
elämänsä on sanoissa. Mitäkö tarkoitan ? Se, että hoetaan “Jeesus”-nimeä, ei
vielä ollenkaan todista siitä, että ihminen sydämessään tuntee Kristuksen.
Pahinta on se - äärimmilleen vietynä - että kallista “Jeesus”-nimeä voidaan
hokea ja toistaa kuin jotain mantraa. Minä uskon sydämessäni Kristukseen ja
tiedän että Hän on minun elämäni ja turvani, mutta kaikella rakkaudella minun
täytyy sanoa, että joskus minua ärsyttää tällaisten äärikarismaattisten
kokousten “Kiitos Jeesus, ylistys ja kunnia jne”- sanamylly. Eihän elämä ole
sanoissa ! Mutta tätä myllyä tarvitaan ja erityisesti Benny Hinn tarvitsee
sitä, koska hän ei voi toimia ennen kuin ihmiset ovat laulujen, sanojen toiston
ja koko yleisen tunnelman kautta ajettu sielulliseen tilaan.
Lainaan
katkelman edellä mainitusta Watchman Neen kirjasta tähän, koska nyt ymmärrän
paremmin mitä Nee tarkoittaa (koska koin sen itse jäähallissa). Nee sanoo näin:
“Pyhästä Hengestä tuleva voima ei koskaan ole ulkonaisten tekijöiden
vaikuttamaa. Jokaisen, joka haluaa tietää, mitä saarnaaminen sielun voimassa
on, tarvitsee vain kuunnella kansan laulua ja tarkkailla yleisön liikehtimistä
kokouksessa, jossa on tungokseen saakka väkeä ja hienot varusteet. Voitte
aistia väentungoksessa erikoisen voiman. Mitä voimaa se on ? Tunnetteko voiman,
joka painostaa teitä ? Se ei voi olla Pyhän Hengen voima. Se on sielun voima.
Miksi päättelen sen olevan sielun voimaa ? Seuratkaapa vain, mitä nämä ihmiset
tekevät. He laulavat yhdessä pyrkien samaan kokemukseen. Lopputuloksena on
kaikkien sielun voimien keskittyminen ja moninkertaistuminen kansanjoukossa”.
Miksi on
niin, että ns. ihmeitä ja Jumalan läsnäolon kosketuksia tapahtuu vasta
tällaisten tilaisuuksien loppupuolella, kun ensin on käyty läpi ylistys, laulu
ja rukousmylly ? Vastaus on yksinkertaisesti se, että nämä niin sanotut ihmeet
tulevat ihmisistä itsestään. He itse ajavat itsensä transsinkaltaiseen tilaan,
niin kuin joidenkin kohdalla tapahtui jäähallissakin. Voi miksi me olemme näin
sokeita ! Tätä samaa kaavaa, tietenkin hieman eri muodoissa, esiintyy Afrikan
heimoilla jotka tanssivat ja laulavat itsensä transsiin. Tai shamaaneilla,
joiden parissa esiintyy hyvin paljon samoja ilmiöitä kuin äärikarismaattisissa
kokouksissa. Myöskin nuorten bileissä ja diskoissa valojen ja musiikin kautta
haetaan vastaavaa tilaa (joidenkin etsiessä “lisävauhtia” huumeista).
On
pelottavaa nähdä, miten joku parantaja-evankelistaksi nimetty henkilö saa “de
facto” koko jäähallin haltuunsa. Nouskaa seisomaan, kuuluu kehotus - ja kaikki
nousevat. Kohottakaa kädet ylös - ja kaikki tekevät niin. Tämä vapaaehtoinen
alistuminen tällaisiin kehotuksiin ja komentoihin on minusta surullista,
semminkin kun tietää että Benny Hinn käyttää ihmisen omia sielun voimia
saadakseen ihmeitä ja Jumalan läsnäoloa aikaan. Joku voi olla eri mieltä ja hän
saakin olla, mutta miksi olemme unohtaneet kolikon toisen puolen; juuri sen,
minkä esim. Watchman Nee tuo esille kirjassaan “Sielun piilevä voima”. Vanhaa
kulunutta sanontaa lainatakseni: Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää.
Benny Hinn
on oikeastaan vain jäävuoren huippu tässä kaikessa. Toki hänen toimintansa
maailmanlaajuisena on merkittävää ja hyvin vaikutusvaltaista, mutta ikävä kyllä
koko ns. karismaattinen kristillisyys pitää sisällään vastaavanlaisia
piirteitä. Ongelma on siten paljon laajempi ja monimuotoisempi kuin saattaa
ensi näkemältä arvatakaan. Mutta menkäämme vielä hetkeksi takaisin jäähalliin.
Noin
puolivälin tienoilla kokousta Hinn esitti ns. alttarikutsun ihmisille. Ja monet
vastasivatkin tähän. Ihmisiä tuli lavan eteen samaan tapaan kuin Wilkersonin
kokouksessakin, tosin ei ehkä aivan yhtä paljon. Mieleeni jäi Hinnin sanat,
jotka menivät tähän tapaan: “Halusin esittää alttarikutsun jo tässä
vaiheessa...” - ja sitten selityksenä se, kuinka hänelle suurin ihme on ihmisen
uudestisyntyminen. Mutta on asiassa toinenkin puoli, nimittäin se, että kun
kokous alkoi lähestyä loppuaan ja sairaiden puolesta rukoileminen alkoi, niin
tämän - anteeksi vain - sielullisen kaaoksen jälkeen mitään alttarikutsua ei
enää olisi voinut esittääkään.
En tiedä
Hinnin todellisia motiiveja enkä tiedä kuinka tietoinen hän on tästä sielun
voimien käytöstä, mutta ainakin hän osaa vetää juuri niistä naruista, jotka
luovat kokoukseen tämän sielullisen ilmapiirin. Hän tietää, syystä tai
toisesta, miten homma toimii. Jos hän todella tietää, mitkä ovat ne voimat
jotka liikkuvat hänen kokouksissaan, niin hänen sanoillaan - oli ne sitten
kuinka raamatullisia tahansa - ei enää ole mitään merkitystä. Silloin ihminen
nimittäin petkuttaa ja vetää nenästä pahemman kerran. Tarkoitus ei pyhitä keinoja
- ei koskaan eikä milloinkaan, ainakaan aidossa kristillisyydessä.
Tuskin
erehdyn suuresti jos väitän, että monet odottivat vain koko tilaisuuden
kohokohtaa eli sen loppuosaa, sairaiden puolesta rukoilemista. Itse asiassa
minäkin odotin, osittain kahdesta syystä - siksi, että silloin näen mikä mies
Benny Hinn oikeastaan on ja toisaalta siksi, että pääsen kotiin omaan sänkyyni
nukkumaan (olinhan istunut jäähallissa jo monta tuntia). Kaikki meni tutun
kaavan mukaan.
Kuten
edellä kerroin, niin laulu, rukous ja ylistysmyllyn kautta saatiin kansa
oikeaan tilaan. Tähän toivat oman mausteensa mainitsemani valospotit (älköön
kukaan sanoko, ettei niillä ollut merkitystä. Tietenkin niillä oli merkitystä),
Benny Hinnin äänenkäyttö (äkilliset, jopa säikäyttävät huudahdukset) ja hänen
vakuuttelunsa siitä, kuinka hän tuntee erityistä Jumalan läsnäolon voimaa tänä
iltana. Hänen mukaansa Jumala oli edellisenä iltana kertonut hänelle, että tänä
iltana (12.72001) Hänen pyhä läsnäolonsa on neljä kertaa suurempi. Ja totta kai
kansa uskoi tämän.
No,
paraniko ketään ? Kyllä parani, mikäli todistuksiin on uskomista - ja minä
uskon, että parantumisia todellakin tapahtui. Miksi ei tapahtuisi, mutta minä
laitoin merkille muutamia mielenkiintoisia havaintoja juuri tästä kokouksen
loppuosasta. Ilmapiiri oli suorastaan käsin kosketeltavissa. Benny oli
selvästikin innoissaan - tai ehkä parempi ilmaisu olisi levoton. Hänellä oli
ikään kuin kiire kaikenaikaa ja jos en väärin muista, niin eräässä vaiheessa
kokouksen loppupuolta (siis tätä sairaiden puolesta rukoilemista), Benny sanoi
että ilmapiiri on muuttunut nyt neljän minuutin aikana, rukoillaan lisää. Tämä
meni nopeasti ohi itseltäni ja muistan vain nuo “neljä minuuttia” varmasti.
Olin aika väsynyt,
päätäkin särki ja koko tilaisuuden ilmapiiri koetti saada minutkin mukaansa.
Mutta minä en kokenut Jumalan läsnäoloa, en Hänen siunaustaan enkä voimaansa
missään vaiheessa tilaisuutta - päinvastoin, nimenomaan kokouksen
loppupuolella, jolloin sielulliset voimat pääsivät esiin, tunsin painostavaa,
ahdistavaa ilmapiiriä. En kohottanut käsiäni ylös Bennyn enkä kenenkään
muunkaan käskystä. Halusin olla tarkkailijan paikalla, mutta minun on
myönnettävä etten pystynyt olemaan kokouksen aivan viime minuuteille asti.
Benny nosti tunnelmaa tutuilla manöövereillaan (“Tunnen aivan erityistä Jumalan
läsnäoloa ja voimaa jne.”).
Eräässä
vaiheessa Hinn sanoi lavan taustalla olevalle kuorolle: “Haluatteko saada
Jumalan kosketuksen ?”. Kuoro seisoi niin kuin me muutkin. Sitten Hinn ajoi
tulkkina toimineen Pasi Turusen sivummalle kummallisesti hosuen ja hätäillen
(tämä hosuminen, kiire ja levottomuus löi leimansa muutenkin tilaisuuden
loppuhetkeen) ja sanoi kuorolle: “Ottakaa toisianne kädestä kiinni”. Kuoro teki
niin kuin käskettiin ja kun Benny mylväisi mikrofoniin oli koko kuoro
kumollaan. Tämän saman tempun hän teki jäähallin sivuilla oleville ihmisille ja
olin itsekin joutua tähän leikkiin mukaan, mutta kieltäydyin tarjouksesta.
Kysyn avoimesti: Miksi piti ottaa toisia ihmisiä kädestä kiinni ? Voisiko
vastaus olla se, että näin saatiin sielulliset voimat virtaamaan paremmin. Ei
Jumala tarvitse temppuilua toimiakseen.
Omalle
itselleni selvin todistus näistä sielullisista voimista oli, kun seurasin läpi
koko tilaisuuden kahden eri ihmisen käyttäytymistä. Alemmalla penkkirivillä
istui nuori tyttö, jota kokous ei ilmeisestikään oikein jaksanut innostaa - hän
nimittäin näpläsi kännykkäänsä kaiken aikaa (ehkä pelaten jotain peliä. Sekin
on nykyään mahdollista). Muu kansa mylvi, lauloi ja eläytyi Bennyn kehotusten
mukaan. Ajattelin mielessäni, että “onpa merkillistä Jumalan voimaa. Se ei
ainakaan tuohon tyttöön tehoa”. Samalla penkkirivillä jolla itsekin istuin, oli
taas kokonaan toisenlainen tapaus. Keski-ikäinen nainen kädet ojennettuina ja
silmät kiinni huojui kuin juopunut. Silloin jotenkin päässäni välähti
“ahaa”-elämyksen hehkulamppu: “Vai niin, tällaisesta Jumalan voimasta onkin
kysymys. Se täytyy ikään kuin puristaa esiin”. Itse en sitä tehnyt, joten
“siunaus” jäi saamatta.
Laulun
merkitystä ei pidä aliarvioida, sillä se on yksi tehokkaimmista keinoista
vaikuttaa sieluun. Itse asiassa me kaikki olemme saaneet enemmän tai vähemmän
kokea sielullista liikutusta laulujen kautta, eikä siinä oikein käytettynä olekaan
mitään pahaa - sillä me olemme myös sielullisia, olimme sitten omasta
mielestämme kuinka hengellisiä tahansa. Mutta laulun valjastaminen sielullisten
voimien vapauttamiseen ei enää ole leikinasia. Lainaan tähän yhteyteen erään
tunnetun henkilön sanoja, jotka niin osuvasti kertovat mistä esimerkiksi oli
kyse jäähallin tilaisuudessa, kun laulettiin ja laulettiin.
Viktor
Klimenko sanoi kerran eräässä haastattelussa (joka on tehty 1980-luvun
alkuvuosina) tähän tapaan: “Ammatti-ihmisenä minun sanoa, että minä olen
hirveän kyyninen laulamiseen. Minusta se laulaminen ja uskon rakentaminen
laulujen varaan on hyvin epäsuositeltavaa. Minä en luota lauluihin ollenkaan.
Minusta siis maailman sanonta, että ´laulujen lunnaat on kalliit´, niin kyllä
ne pätee hengelliselläkin alalla. Laulaminen on hyvin sielullista. Jos laulujen
varaan rakennetaan uskon elämä, niin minä takaan että sinulta jonain päivänä se
murenee niin kuin laulukin. Luotettavinta on sittenkin rakentaa vain sanan
varaan”. Varsin selkeää tekstiä, ja erityisesti henkilöltä, joka tietää
musiikista ja laulamisesta (ja ennen kaikkea sen vaikuttamisesta ihmisiin) yhtä
ja toista. Mutta jälleen sanottakoon: En vastusta hengellisiä lauluja, mutta
kyse on metodeista. Miksi äärikarismaattisissa kokouksissa lauletaan niin
paljon ? Koska se tuo hyvän olon ihmisille, mutta myöskin: Sen avulla voidaan,
jos niin halutaan, vapauttaa sielun voimia.
En ole
vielä lainkaan puhunut Hinnin teologiasta, josta jäähallin kuulijakunta sai
osansa. Sairaus on saatanasta, julistaa Hinn. Ehdottomasti ja varmasti. Ei
myöskään ole olemassa sellaista, että Jumala sallisi sairautta ihmisen
kohdalla. Hän jopa hieman piikitellen sanoi, että jos uskot tällaista, niin
miksi menet lääkäriin - nauti sairaudestasi, koska olet sen Jumalalta saanut.
Jos Hinn onkin tehnyt parannusta joistakin teologisista näkemyksistään (en
tiedä, siksi sanon jos), niin tätä oppia hän ei ainakaan ole hyljännyt. Sairaus
on paholaisesta. Tämä “totuus” tuotiin julki miltei rautalangasta vääntäen.
En tiedä mitä
Hinn on mieltä niistä raamatunkohdista, joissa selvästi tulee ilmi, että Jumala
joskus saattaa sallia sairaudenkin ihmisen päälle, jotta Jumalan kirkkaus
tulisi näkyviin. Eikö tämä ole menestysteologiaa parhaimmillaan (tai
pahimmillaan) ? Kuitenkin Hinn mainosti jäähallin tilaisuudessa, että hänellä
silti on oma lääkärinsäkin - ehkä kaiken varalta, kuka tietää. Joka tapauksessa
tällainen hokema “sairaus on paholaisesta” on hyvin vahingollinen.
Mitä
mahtoivat miettiä ne muutamat rullatuoleissaan istuvat, jotka mitä ilmeisemmin
jäivät kokouksen jälkeenkin vammautuneiksi. Ja mitä mahtoi miettiä se nuori
kaveri, joka nostettiin rullatuolista kävelemään - hyvin vaivalloisesti tosin -
kahden ihmisen tukiessa häntä molemmin puolin. Ehkä nämä tukijat rukoilivat ja
ylistivät, mutta minusta koko tilanne oli murheellinen. Huomaatko ! Me autamme
Jumalaa ! Me yritämme puristaa ihmeen esiin ja erityisesti tämä satutti
sisintäni. Jos Jumala on ihmeitten Jumala, niin Hän voi parantaa ihmisen vaikka
omassa kotonaan. Häntä ei tarvitse auttaa esim. kävelyttämällä vammaista
ihmistä ympäri jäähallia Benny Hinnin pauhatessa lavalla.
Toinen
tärkeä teologinen huomio oli se, että Hinn julistaa dualismia eli kahden
vastakkaisen valtakunnan, Jumalan ja paholaisen, olemassaoloa. Näin hän ei
tosin sanonut, mutta asiasta vähänkin perillä oleva ymmärsi Hinnin puhetta
kuunnellessaan, että tämä on hänen oppinsa ja se on suoraan löydettävissä
menestys- teologiasta.
Hinn on
taitava esiintyjä, tämän on jokaisen pakko myöntää, oli hänestä sitten mitä
mieltä tahansa. Hän liikkui paljon lavalla eikä oleskellut paljonkaan lasisen
“saarnastuolin” takana. Tulkkina toimineelle Pasi Turuselle tulkkaustyö oli
melkoinen haaste (ja hyvin Turunen siitä suoriutuikin). Koska olen tämän raportin
yhteydessä vertaillut hieman Hinnin ja Wilkersonin kokouksia, niin eräs
poikkeavuus osui silmiini heti jäähalliin saavuttuani. Siellä täällä permantoa
nimittäin käveli tyylikkäisiin mustiin pukuihin sonnustautuneita miehiä ja
joillakin heistä oli jopa mikrofoni suunsa edessä. Tällaista en muista nähneeni
Wilkersonin tilaisuudessa. Mitä miehiä nämä olivat ? Turvamiehiäkö ? Asut
ainakin olivat kuin viimeisen päälle sliipatuilla liikemiehillä.
Sain tähän
ainakin osittaisen selityksen tilaisuuden loppuosassa. Heidän tehtävänään oli
näet pidätellä liian innokkaita pääsemästä lavalle häiritsemään Hinniä. Eräskin
nainen yritti kiemurrella turvamiehen ohi, mutta ei kuitenkaan päässyt.
Tällaista ei ollut Wilkersonin kokouksessa. Miksi ? Koska vaikka molemmat miehet
puhuvat Jeesuksesta ja esittävät ns. alttarikutsun kuulijoillensa, niin Hinniä
pidetään parantajana.
En osaa
selittää sitä, mutta näiden kahden tunnetun miehen välillä on suuri ero.
Wilkerson totesi itsekin, että Benny Hinn julistaa eri sanomaa kuin hän. Hinn
oli jäähallissa paljon “teatraalisempi” kuin Wilkerson. Mutta kun olin
kuuntelemassa jengipastori Wilkersonia, en minä oudoksunut enkä pelännyt häntä,
päinvastoin mies tuntui olevan sitä mistä puhuikin. Hän seisoi sanojensa
takana. Hän oli aito. Mutta Hinnissä oli jotakin omituista. Hän esiintyi.
Kyllä, kuulit aivan oikein - hän esiintyi. Hän tiesi, että tuhannet ja tuhannet
jäähalliin ahtautuneet ihmiset tarkkailevat häntä, seuraavat hänen tekosiaan
lavalla ja punnitsevat hänen sanansa. Ja se mikä painaa vaa´assa paljon, on
tämä: Hän tiesi, mitä ihmiset odottavat häneltä. Hän tiesi, että he odottavat
ihmeitä, kokemusta - saada kokea Jumalan läsnäolo ja voima.
Olen
internetistä lukenut muutamia kommentteja niiltä, jotka olivat myöskin joko
keskiviikon tai torstain tilaisuuksissa, tai molemmissa. Eräs seikka joka
tuntuu hämmentävän, on tämä: Kuinka yksi ja sama mies voi kokouksen
alkupuolella puhua niin kauniisti ja suloisesti Jeesuksesta ja taas kokouksen
loppupuolella hosua ja “riehua” aivan eri tuntuisena miehenä. Tämän minäkin
laitoin merkille.
Mutta
laitoin merkille myös muutakin, mitä tulee näihin “kauniisiin ja suloisiin
puheisiin Jeesuksesta”. Hinn näet vakuuttelee sanoillaan olevansa oikea Jumalan
mies. Joko hän on epävarma itsestään tai sitten hän tietoisesti toiminnallaan
vetää ihmisiä nenästä, mutta hänen “kauniitten sanojen” takaa paistaa selvä
vakuuttelu. Tähän kuuluu myöskin aitoamerikkalainen tapa nostaa raamattu ilmaan
ja sanoa päälle jokin kaunis fraasi.
Jos tässä kohdin menemme harhaan, niin voi meitä. Sanat eivät ole yhtä
kuin totuus.
Sanoissa
itsessään ei ole mitään. Jos kristinusko on pelkästään sanoissa ja
tunnetiloissa, niin silloin meitä voidaan harhauttaa pahemman kerran.
Tilaisuuden aikana ihmettelin sitäkin, että jos lavalla oleva mies ei
olekaan oikea Jumalan mies, niin miten hän niin useasti puhuu Jeesuksesta,
esim. “Jeesuksen nimessä tule terveeksi”. Mutta sitten muistin erään
mielenkiintoisen kohdan Matteuksen evankeliumista. Se kuuluu näin: “Moni sanoo
minulle sinä päivänä: Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet
ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet
monta voimallista tekoa ? Ja silloin minä lausun heille julki: Minä en ole
koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät”
(Matt. 7:22,23).
En sano
automaattisesti, että Benny Hinn kuuluu näihin Jeesuksen mainitsemiin
laittomuuden tekijöihin, mutta kysyn, että ovatko kristityt unohtaneet kokonaan
tällaisen mahdollisuuden, esim. Bennyn Hinnin suhteen. Jotenkin tuo Matteuksen
kohta selvitti minulle sen, että ei merkitse loppujen lopuksi paljoakaan,
kuinka usein sanotaan Jeesus-nimi ja parannetaanko Jeesuksen nimessä vai ei -
nämä seikat eivät vielä ole merkki aitoudesta, niin kuin ne ikävä kyllä
tuntuvat olevan monille uskoville.
Jäähallin
kokous osaltaan näytti minulle sen, että olemme tulleet aikaan, jolloin
pragmatismi ja relativismi ovat saavuttaneet kristitytkin. Otetaan se mikä on
hyvää ja heitetään huono pois, eli hieman kuin syötäisiin banaania - heitetään
kuori pois ja syödään itse sisältö. Valitettavasti nämä uskovat tulevat vielä
eräänä päivänä liukastumaan itse heittämiinsä banaaninkuoriin.
Risto
Soramies kertoi oman raporttinsa käydessään alkuvuodesta 2001 Rodney Howard-
Brownen kokouksessa. Silloin hän mainitsi nähneensä valkoisia muoviämpäreitä
“kolehtilippaina”. Jäähallissa Bennyn Hinnin tilaisuudessa kerättiin rahaa -
yllätys, yllätys - vastaavanlaisilla ellei peräti samoilla muoviämpäreillä. No,
ämpärit eivät tosin olleet aivan ns. normaalin ämpärin kokoisia, joita
esimerkiksi käytetään kylvettäessä, mutta jokseenkin erikoinen “kolehtilipas”
kuitenkin. Mielenkiintoinen yhteensattuma, ettenkö sanoisi.
Miten
lyhyesti voisin kiteyttää kaiken tämän ? Jotkut ylistävät miestä, toiset taas
sanovat hänen olevan valheprofeetta ja huijari. Miten itse sanoisin ? Olenhan
nähnyt hänet nyt “silmästä silmään”. Mielestäni hän käyttää liian
silmiinpistävästi ihmisen sielun voimia saadakseen aikaan ihmeitä.
Jotkut
puhuvat mesmerismistä, eikä se varmaan olekaan kaukaa haettu. Olen edelleenkin
hyvin varauksellinen miehen suhteen. Minusta hän ei ole sitä, miltä hän näyttää
ulospäin. Hän haluaa ihmisten uskovan, että hän on oikea Jumalan mies - ja
tässä se onkin ! Väärän profeetan tunnusmerkki on ollut aina se, että hän
väittää kivenkovaan olevansa oikea profeetta.
Mutta
mitkä ovat tällaisten kokouksien aikaansaamat hedelmät ? Uudestisyntyneitä ja
parantuneita. Ehkäpä. Mutta oma tulkinta on tämä: Se opettaa ihmiset
salakavalasti kristillisyyteen, jossa me leikimme Jumalan voimalla kuin jollain
esineellä - kuten myöskin se, että usko sidotaan tunteisiin. Itse asiassa ei
enää olekaan muuta uskoa kuin tunteisiin sidottua. Etsitään voitelua, Pyhän
Hengen kosketusta ja Jumalan läsnäoloa. Nämä nousevat primääriasioiksi. Kaikki
tämä hyväksytään, koska ylistyksestä on tehty tiettyyn muottiin puristettu
ihmisen suoritus - ja tämä riittää, koska se tuntuu hyvältä ja koska sille
löytyy tukea raamatusta. Varsinkin nuoret opetetaan “bailaamaan Jeesuksessa”.
Heille kristillisyys on musiikkia, hyvää oloa, kavereita ja kaikin puolin
mukavaa fiilistä. Heille riittää se, että koko paketti silaistaan silloin
tällöin toistuvilla “Jeesus on Herra”-huudoilla. Mutta kaikella ystävyydellä: Tämä
ei vielä ole sitä kristillisyyttä, johon Jeesus Kristus meitä todella
kutsuu.
Aidon
Jeesuksen seuraajan tunnusmerkki on se, että hänen uskonsa laitetaan ennemmin
tai myöhemmin koetukselle. Kaikki tukisauvat potkaistaan alta pois ja näin
Herra tahtoo harjoittaa ihmistä sellaiseen uskoon, jota eivät ihmisten tunteet
(eivät omat eivätkä muiden) eikä ihmisten puheet voi horjuttaa. On siirrytty
hiekalta tukevalle kalliolle (Matt. 7:24-27). Kuka kestää kun rankkasade ja
virrat tulvivat elämäämme myrskyn tavoin ? Se uskova kestää, joka pitää
sydämensä puhtaana ja turvaa kaikessa yksin Kristukseen.
Jäähallin
seinällä oleva kello näytti hieman yli puoli yksitoista, kun lähdin metelistä
pois ulos raikkaaseen ilmaan. Hinnin huudot kuuluivat vielä uloskin saakka,
mutta kun kävelin autolleni (se oli jonkin matkan päässä hallista), ei tuota
meteliä enää kuulunut - sen sijaan kuulin vain omat huokaukseni. Pidättelin
kyyneleitä, sillä olin jotenkin niin shokeerattu omakohtaisen kokemuksen
kautta. En voinut ymmärtää, miksi me olemme näin sokeita.
Sanoin
edellä, etten saanut mitään siunausta, en edes hymyä tai lämmintä kättä
jäähallissa. Totta, en saanutkaan, mutta tapasin Helsingin keskustassa erään
nuoren kaverin joka talutti polkupyöräänsä. Hän pysäytti minut ja sanoi:
“Anteeksi, voitteko auttaa ?”. Kyselin, että mikä hätänä. Hän sanoi pyytäneensä
ihmisiltä rahaa jo kuuden tunnin ajan, mutta kukaan ei välittänyt antaa.
“Minulla on nälkä”, hän sanoi. “Nälkä ?”, sanoin hieman ihmetyksen sävyä
äänessäni ja jatkoin varovasti: “Paljonko tarvitset ?”. “Ihan miten haluat
antaa”, hän totesi eikä hänen olemuksestaan huokunut lainkaan halua lypsää
tyhmältä ohikulkijalta hieman taskurahaa. Mitäkö tein ? Kaivoin taskustani
hieman rahaa (summa on minun ja hänen välinen salaisuus) ja annoin miehelle.
Hänen silmänsä kirkastuivat ja koska annoin enemmän kuin olin sanonut antavani,
niin hän jopa ojensi osan takaisin ja sanoi: “Haluatko tämän takaisin”. “Ei,
pidä vain kaikki”. “Kiitos”, hän sanoi ja sitten kuulin jotakin hänen suustaan,
jota mietiskelin yhä uudestaan ja uudestaan jäähallin hämärässä - siksi, koska
olinhan kristittyjen keskellä. Siksi, koska minunhan piti nyt olla kuin
“kotonani” tuhansien uskonveljien ja sisarien joukossa. Täällä jäähallissahan
oli voitelu, Jumalan läsnäolo; näinhän sanottiin.
Mutta ei,
lähdin sieltä itku kurkussa pois. Olen kuullut tuon sanan lukemattomia kertoja
kristittyjen suusta. Se voi olla (ja pelkäänpä, että usein onkin) vain tyhjä
hokema, mutta tuona lämpimänä päivänä Helsingin keskustassa minä tunsin ja
tiesin, että nyt se on enemmän kuin vain sana. Olin tuntenut itseni
muukalaiseksi keskustan kaupoissa ja siinä markkinahälinässä, jossa maailman
ihmiset ovat kuin kala vedessä. Samoin tunsin itseni muukalaiseksi jäähallin
tilaisuudessa ja varsinkin sen loppuhetkissä, jolloin ilmapiiri oli hyvinkin
ahdistava.
Mutta
tuntematon kaveri joka pyysi rahaa saadakseen syötävää toivotti minulle
siunausta ennen kuin katosi Helsingin hälinään. Siunausta ! Niin, siunausta.
Minun on vaikeaa paperille piirtää, kuinka paljon tuo yksinkertainen sana
merkitsi sinä päivänä. Voi olla, että kun ihmiset juoksevat ihmeitten ja
kokemusten perässä, ahtautuvat areenoille ja jäähalleihin ja ties minne
kuulemaan ja näkemään ihmeitä, niin samaan aikaan Jumala liikkuu oman kansansa
keskellä siunaten ja kantaen heitä vaivoistaan ja sairauksistaan huolimatta.
Voi olla,
että kun ihmiset huutavat ja pitävät pitkiä puheita ja saarnoja, niin jossakin
lausutaan vain yksi sana - ja se riittää. Se voi olla kuin pieni välähdys
taivaasta syntisen maailman keskellä. Ja se voi olla ihme.
Lahdessa 14.7.2001
Jari Kuusela