Uskomaton Benny Hinn osa 2


 

Vuosien varrella monet ovat kiinnittäneet huomiota Benny Hinnin kummallisiin väittämiin.

Personal Freedom Outreach (PFO) on kristillinen järjestö Yhdysvalloissa ja dokumentoinut useita Benny Hinnin vääriä väittämiä[1]. Benny Hinn sanoo isänsä, Costandi Hinnin, toimineen Jaffan kaupungin pormestarina[2]. Ajallisesti tämä aika olisi ollut –50 luvun loppupuolella. Hinn on korostanut alkuperänsä olevan Israelissa ja antanut jopa ymmärtää olevansa israelilaista syntyperää. PFO:n tutkimus osoittaa Hinnin isän olleen Jaffassa syntynyt arabi. Hänen äitinsä syntymäpaikka on Ramallah, nykyinen palestiinalaisalueella oleva arabikaupunki. Benny Hinn on siis palestiinalainen arabi.

Huhtikuussa 1948 Jaffan arabiväestö lähti pakoon sodan alta ja Israel valloitti kaupungin. Siitä lähtien Jaffa on kuulunut Tel Avivin kaupunkiin. Virallisesti se liitettiin Tel Aviviin 1950 eikä siellä ole ollut omaa pormestaria –50 luvulla eikä sen jälkeen.

 

Israelilaisen Tel Aviv-Jaffan omat arkistot kertovat jokaisen kaupungin pormestarin olleen israelilaisen. Hinnin nimeä ei löydy mistään luettelosta. Hinnin syntyessä Jaffaa omana kaupunkina ei enää ollut[3].

 

Miksi Benny Hinn väittää jotakin, joka selvästi voidaan osoittaa vääräksi? Asiaa tutkineen Richard Fisherin mukaan eräs selitys saattaa olla Hinnin Kathryn Kuhlmanin ihailu, joka on saanut aikaan varsin kummallisia ilmenemismuotoja[4]. Kuhlmanin isä oli pienen Concordian kaupungin pormestari vuosina 1922-24 ja 1926-32.

1992 PFO otti yhteyttä Hinnin Orlando Christian Centeriin saadakseen selvitystä asiaan. Kyselyyn vastasi Steve-niminen Hinnin edustaja, joka väitti Hinnin väitteiden olevan tosia ja niistä olisi olemassa dokumentit. Asiaan luvattiin palata kirjallisesti –mitään ei tapahtunut. Samana vuonna PFO otti yhteyttä Hinnin kirjojen kustantajaan esittäen tosiasiat. Kustantajan mukaan Israelin ja Tel Aviv-Jaffan tiedot ovat vääriä (!) – heillä on varmat dokumentit asiasta. PFO:n kysyessä kopioita näistä dokumenteista vastaus kuului: ”Meillä ei ole sitä, Benny lähettää sen”[5]. Kuten kuvaan kuuluu PFO ei saanut mitään kopioita myöhemminkään.

Hinnin nuorempi veli Christopher lähetti lopulta kopioita, joiden piti todistaa Bennyn väite todeksi. Paperit käsittivät kaksi hepreankielistä todistusta, jotka olivat työlupia Costandin Hinnille. Papereissa sanottiin hänen olevan vähäinen turvallisuusriski ja toisessa sanottiin palkkaa korotettavan n. 48 Smk kuukaudessa. Työstä irtisanomisaika määriteltiin kahdeksi viikoksi. Kolmas paperi oli kreikkalaisortodoksikirkon antama ja sen mukaan Costandin Hinn oli ollut työssä Jaffan postitoimistossa 1939 -1948. 1950-1964 hän oli työssä työvoimavälityksessä ja vuodesta –64 vuoteen -67 eräänlaisena Tel Aviv-Jaffan vähemmistöjen  yhteyshenkilönä.

 

Benny Hinnin perheen ja lapsuuden uskonto oli kreikkalaisortodoksinen. Bennyn mukaan hänet kastettiin syntymänsä jälkeen samaan uskontokuntaan ja kastaja oli ”Jerusalemin patriarkka Benedictus”. Hinn kirjoittaa saaneensa nimensä ”Benedictus” (josta Benny on lyhenne) tältä korkea -arvoiselta patriarkalta[6].  Historiankirjat kertovat ko. patriarkan tulleen valituksi vasta 1958 nimellä Benedictus I. Toinen tieto kertoo valinnan tapahtuneen 1957. Molemmissa tapauksissa ko. patriarkka on ollut virassa vasta vuosia Hinnin syntymän jälkeen.

 

Omasta uskoontulostaan Benny Hinnillä on monia julkisesti esitettyjä versioita. Yhden aikaisemman version mukaan uskoontulo tapahtui Kanadassa heti sinne muuton jälkeen 1968:  ”Joku todisti minulle ja pelastuin…”[7].

1981 ilmestynyt julkaisu ”The PTL Family Devotional” kuvaa Benny Hinniä kansainvälisenä evankelistana jolla on parantajan armoitus. Hinn itse kirjoittaa, ”pelastuin Israelissa 1968”.

Kirjassaan ”Good Morning Holy SpiritHinn sanoo kääntyneensä tammikuussa 1972. Enkeli vei näyssä Bennyn koulunsa, Georges Vanier Schoolin, nurkalle ja jätti hänet koulun ikkunan viereen. Näyn jälkeen koulussa joukko opiskelijoita kutsui hänet rukouskokoukseen. Rukouksessa Hinn kertoo toistaneensa: ”Herra Jeesus tule takaisin”, ja ”Äkkiä näin Jeesuksen omin silmin”[8].

Kasetilla 1987 kääntyminen tapahtui myös enkelin välityksellä: ”Lensin enkelin kanssa. Näin itseni tässä näyssä lentävän enkelin kanssa, joka piti kädestäni kiinni ja vei minut suoraan kouluuni. Seuraavana aamuna kymmentä vaille kahdeksan pelastuin juuri tuossa paikassa, johon enkeli näyssä vei minut…”[9]. Tässä versiossa tyttö nimeltä  Michelle ottaa Bennyä kädestä ja vie hänet rukouskokoukseen. ”Kaikki mitä tiedän oli, että tunsin jotakin ja sanoin ´Jeesus´…sanoin, ´tule takaisin´ ja kun sanoin tuli tämä tunne takaisin, se oli shhhhhhhhh ja kun se tuli sanoin ´ota elämäni´. Siitä lähtien tähän asti en ole ollut enää sama”[10].

Benny Hinn mainitsee nimeltä opiskelutovereitaan, jotka todistivat hänen kääntymisensä. PFO:n etsittyä ko. henkilöt käsiinsä he eivät muistaneet Hinnin mainitsemaa rukouskokousta. Kukaan haastatelluista ei voinut sanoa kuinka, koska tai missä Benny Hinnin uskoontulo oli tapahtunut. Jokainen muisti Hinnin kertoneen kääntyneensä mutta kenellekään Benny ei ollut kertonut mitään yksityiskohtia.

Koulunkäynnistään Benny Hinn sanoo, ”Koulussa olin hyvin etevä. sain aina parhaat arvostelut.” Hinnin oman koulun tiedot kertovat hänen jättäneen opinnot kesken huonon menestyksen takia 11. luokan jälkeen.

 

Benny Hinnin koulun johtaja muistaa Bennyn oppilaana ”joka rakasti esiintymistä”. Saarnaajauransa alussa 1978 Hinn kertoi Toronto Globe and Mail´s Fanfare lehdelle: “Olen taiteilija. Olen aina ollut taiteilija”. Artikkelissa Hinn kertoo kutsunsa hengelliseen työhön perustuvan hänen voimaansa kaataa ihmisiä. Benny kuvaa ensimmäistä julkista kokoustaan Trinity Pentecostal kirkossa, Kanadan Oshawassa: ”Nostin käteni rukoukseen ja sata ihmistä kaatui lattialle. Silloin tulin tietoiseksi ihmeellisestä voimastani[11].

Parantajan työ voi olla tuottoisa toimi. Benny itse sanoo ettei maallinen merkitse hänelle mitään, ”maalliset haluni ovat menneet”[12].

Reportteri kuvaa Benny Hinnin elämänolosuhteita: ”…(hän) juuri vaihtoi Mercedeksen Jaguaariin ja hiljattain muutti loisteliaalta Heathrow´in alueelta vielä kalliimmalle Alaquan asuntoalueelle, jossa hän nyt asuu 685000 USD:n (lähes 4. milj. Smk) talossa. Hänen pukunsa ovat mittatilaustyötä, kengät italialaista nahkaa, ranteissa ja sormissa kimaltelevat kulta ja timantit… Hinn vastaanottaa lahjoja: Käteistä rahaa, jalokiviä ja muita arvoesineitä. Hän ei pidä sitä salaisuutena. Hänen kellonsa on timantein koristeltu Rolex, timanttisormuksia, kultaisia rannerenkaita, huippulaadukkaita pukuja – kaikki voivat nähdä ne. Hän ajaa Jaguaarilla ja vaimolla on Cadillac… Hän istuu kalliilla kuistillaan, josta on näköala Alaquan golfkentälle… puhuen samalla vaatimattomasta elämäntyylistä aivan kuin kaikki eläisivät kuten hän”[13]. Bennyn opetus Jumalan siunauksesta voidaan tiivistää: Kun annat minulle annat Jumalalle: ”Esitä pyyntö, anna lahja, koska se on ainoa tapa, jonka kautta saat ihmeesi… Kun annat ihme alkaa… kuinka saamme aikaan taloudellisen ihmeen? Antamalla! Se aktivoi uskosi…”[14]. Tämän päättelyn mukaan Hinnin ja muiden menestysteologien pitäisi olla esikuvia antamisessa. Heidän tulisi seisoa kokouksen jälkeen ovella jakaen rikkauksiaan kokouksesta lähteville. Antaminenhan aktivoi taloudellisen rikastumisen. Nyt nämä julistajat ovat esikuvia manipuloimisessa ja ottamisessa.

 

Kehonsa tuntemuksissa vaikuttavaa voimaa Benny Hinn pitää Jumalan voiteluna yllään. Voitelussa on eri asteita ja Benny on saavuttanut korkeimman – ainakin tämän hetkisen tiedon mukaan. Hänen mukaansa vain harvat ja valitut voivat päästä tälle tasolle. Mainostaessaan kirjaa ”Good Morning Holy SpiritHinnin kustantaja antaa Bennylle lähes jumala-aseman sanoessaan: ”Kirjassaan ´Hyvää Huomenta Pyhä Henki´ Benny Hinn esitteli Pyhän Hengen lukijalle”.

Ikään kuin Raamattu ei enää olisi se ainoa lähde, joka opettaa Pyhästä Hengestä ja Hänen tehtävästään ihmisille   nyt Raamatun sijasta Benny Hinn välittää Hänet meille!

Hinn esitellään näkyjen, enkelivierailujen ja suoraan Jumalalta saadun ilmestystiedon välittäjänä. Omassa todistuksessaan Hinn kuvaa: ”Kerron teille totuuden, saatatte istua paikoillanne suoranaisessa shokissa … Enkelit saattavat ilmestyä huoneeseeni yöllä ja vain istua ja katsoa minua. Saatan herätä ja nähdä enkelit makuuhuoneessani. Niitä on kaiken kokoisia… (kuten) pienet pojat ihanissa valkoisissa viitoissa… ne miltei näyttivät tytöiltä mutta olivat miespuolisia. Kysyt, ´tarkoitatko, että on olemassa pieniä enkeleitä?´ Uskon niin koska näen niitä… Taivaassa on oltava pieniä enkeleitä.”[15].

Okkultisti Emanuel Swedenborg kuvasi jo 1798 omaa enkelikäsitystään ja näkyään: ”Ulkopuoliselle ne näyttäytyvät yksinkertaisessa muodossa… kuten lapsina, se on hyvin pieninä, ei kovin viisaina, vaikka ne ovat viisaimmat enkelit taivaassa”.

 

Vuosien varrella Benny on vastaanottanut ilmestystietoa. 13.10.1990 Hinn esitti suoraan Jumalalta saatuna näkemyksen jumaluudesta, jossa jokaisella kolmella persoonalla on oma sielu, henki ja ruumis, jotka Hinnin mukaan ovat taas jumalia itsessään.

 ” Tunnen ilmestystiedon tulevan ylleni… Jos voin järkyttää teitä, ja ehkä minun tulisi, heitä (Jumala) on yhdeksän… Jumala Isä on persoona, jolla on oma henki, sielu ja henkiruumis… (samoin Jeesus ja Pyhä Henki) Isä Jumala on erillinen yksilö Pojasta ja Pyhästä Hengestä, joka on kolmiyhteinen olento, joka liikkuu henkiruumiissa ja Hänellä on hiukset… silmät… suu… kädet”.

1988 Hinn toi esille karismaattisissa piireissä jatkuvasti esiintyvää harha-oppia, jonka mukaan Jeesuksen kuolema ristillä ei ollut koko sovitus vaan vasta kuolemansa jälkeen, kun Hänet kirottiin synniksi, tapahtui sovitus: ”Hän kuoli hengellisesti… Jeesus Kristus ymmärsi, että hengellinen kuolema on yhteys saatanan luontoon… Mikä on hengellinen kuolema? Ero Jumalasta”. ”Hän, joka on Jumalasta tuli osaksi saatanan luonnosta kun Hänet tehtiin synniksi”.

Vakava kysymys: Uskomattomat juutalaiset sanoivat Jeesuksen toiminnan olevan saatanasta[16]. Ts. Jeesuksella oli saatanan luonto. Tämä opetus on itse asiassa aivan samaa. Missä on jumalanpilkan raja sen tietää ja määrittelee Pyhä Jumala itse.

Melko tunnettu on Hinnin opetus ihmisen jumaluudesta[17]. ”Olet pikkuinen jumala liikkeessä maan päällä…”, ” Minussa on Jumala-ihminen”… olen esimerkki Jeesuksesta, olen superolento”, ”…olet jumalallinen! Oletko Jumalan lapsi? Sitten et ole ihminen”, ”Olen pieni messias kävelemässä maan päällä”, ”Kun käteni koskettaa jotakin (ihmistä) se on Jeesuksen käsi koskettamassa” , ”…mikä on sinun sukunimesi? Jumala (Jehovah), joten olen Benny Jumala”, jne[18] 

Hinnille Pyhä Henki on ”voima” kaiken takana, se on kuin ”sähkövirta” ja Hänet voi nähdä: ”Kuinka usein olemmekaan sulkeneet silmämme ja nähneet hahmon valkoisissa. Sanot, ´kuka tuo on´, (se on) Pyhä Henki…”[19].

Bennyn mukaan, ”Ensimmäinen persoona, jonka Aadam näki oli Pyhä Henki”, koska Pyhä Henki on ”Jumalan henkäys”[20]. Benny Hinnille Pyhä Henki voi olla  mitä tahansa tilaisuuteen sopivaa: Persoona, jolla on ihmismäiset piirteet tai Jumalan henkäys…

 

Benny Hinn korostaa kerta toisensa jälkeen puhuvansa Jumalan totuutta. ”Herra puhui minulle”, "Hän on ilmaisemassa minulle”, ”Pyhä Henki muistutti minua”, jne

Hinn sanoo Israelissa vietetyn ajan antaneen hänelle erityistä sisäistä ymmärrystä Raamatun Sanaan: ”Olen israelilainen, Israelista ja voin lukea tämän kohdan teille hepreaksi ja kääntää teille. Ja tunnen kulttuurin, mentaliteetin ja tradition…”[21]. Benny Hinn on sanonut olevansa israelilainen ”sabra” – nimitys, jota käytetään maassa syntyneestä juutalaisesta. Kuten edellä on esitetty Hinn ei ole juutalainen eikä täten saisi käyttää itsestään sabra-nimitystä. Hinn siis tahallaan johtaa kuulijoitaan harhaan tai ei  tiedä  mistä puhuu.

Benny Hinn selittää Jeesuksen sanojen, ”Minä olen tie, totuus ja elämä” syvällisempää merkitystä väitetyn hepreantaitonsa ja israelilaisen tietämyksensä pohjalta: ”Tiedätkö miksi juutalaiset suuttuivat Jeesukselle?… Olen israelilainen. Tiedän jotakin mitä useimmat länsimaiset ihmiset eivät tiedä. Syy, miksi he suuttuivat oli kun Hän sanoi ´Minä olen tie, totuus ja elämä´. Mooseksen ilmestysmajassa oli kolme sisäänkäyntiä. Porttia kutsuttiin nimellä ´tie´, pyhän paikan edessä oli ovi nimeltä ´totuus´ ja kaikkein pyhimmän edessä verho nimeltä ´elämä´. Kun Jeesus sanoi… Hän sanoi, ´Minä olen ilmestysmajan portti, ovi pyhään paikkaan ja kaikkein pyhimmän verho´. Ja he suuttuivat Häneen. He sanoivat, ´Kuinka tämä mies uskaltaa julistaa, että Hän on tie kaikkein pyhimpään, jossa on arkki!´”[22]

Evankeliumit eivät kerro juutalaisten suuttuneen Jeesukselle näiden sanojen vuoksi. Johannes 14:6 mainitsee Jeesuksen sanat mutta ei kerro mitään siihen viittaavaakaan, että kuulijoina olisivat olleet muut kuin Hänen opetuslapsensa. Kyse on Jeesuksen jäähyväispuheesta ja –opetuksesta omille seuraajilleen. Huomattavaa on myös, että Raamattu eikä mikään muukaan teksti (juutalainen tai muu) anna näille porteille Hinnin kuvaamia nimiä.

Toinen esimerkki on Hinnin opetuksesta koskien israelilaisten pakoa Egyptistä: ”Puhumme Jumalan jakaneen meren ja irrottaneen pyörät egyptiläisten vaunuista. Ja tässä tämä jäämuuri – muuten, se oli jäämuuri – jos luet tekstiä, se on oikein. Heprealainen sana, voin näyttää sen sinulle (Paul Crouch´ille, TBN:n johtajalle) tilaisuuden jälkeen. Mutta heprealainen sana… kun Jumala saattoi Punaisen Meren väistymään kuten muuri seisoo, se itse asiassa jäätyi Jumalan henkäyksestä. Joten, kun vesi tuli alas se oli jää, joka murskasi egyptiläiset alleen. Se on Sanassa. Se on hepreaa. Se ei ole Kuningas Jaakon käännöksessä mutta se on heprealaisessa ja näytän sen sinulle Paul ja hän voi näyttää sen teille jälkeenpäin… te, te hepreantaitoiset, tarkastakaa, näette, että olen oikeassa”[23].

Raamattu käyttää sanontaa ”Niin Herra saattoi vahvalla itä-tuulella, joka puhalsi koko yön, meren väistymään… ja vesi jakautui kahtia” 2.Moos.14:21.  Itätuuli on hyvin tunnettu ilmiö tuolla alueella. Arabiaksi se on ”hamseen”, tuuli, joka tulee aavikolta ja on tavattoman kuuma ja kuiva. Raamatun kuvaus on tuulesta, joka ei jäähdytä vaan on kuuma ja kuivattava. Hepreankieli ei anna mitään valtuutusta kääntää tähän paikkaan ´jää´. Vanhassa testamentissa on sanoja, joilla kuvataan jäätä ja jäätymistä. Yksikään niistä ei esiinny tässä yhteydessä. Raamattu sanoo, että egyptiläiset hukkuivat. Tekstin hepreankielinen merkitys kuvaa veteen hukkumista, ei jään alle musertumista.

Kirjassaan ”Welcome, Holy Spirit”, Benny Hinn sanoo jo lapsena osanneensa Raamatun ja käyttäneensä tuhansia tunteja sen opiskeluun. Hinnin mukaan Pyhä Henki avaa hänelle Raamatun kertomukset uudella tavalla: ”Eräänä päivänä Jeesus näki sokean miehen. Ja Hän teki näin, Hän keräsi vähän mutaa ja sylkäisi siihen, teki siitä savea ja laittoi sen miehen silmille… Miksi Hänen täytyi tehdä juuri näin? Pyhä Henki antoi minulle valtavan ihmeellisen vastauksen. Muistatte kun Jumala loi ihmisen savesta… Syy, että Jeesus laittoi mutaa miehen silmille ei ollut miehen sokeus. Se oli koska miehellä ei ollut lainkaan silmiä ja Hän antoi hänelle ihka uudet (silmät). Hän on luomisen lähde”[24]. Hinn haluaa esiintyä opettajana, jolla aina on jotakin uutta, Jumalalta Pyhän Hengen kautta saatua erityistietoa. Sillä ei ole väliä onko asialla Raamatussa sama merkitys, sen ei edes tarvitse olla Raamatussa. Raamattu sanoo selvästi, myös hepreaksi, että mies oli sokea ja tunnettiin nimenomaan sokeana, ei ilman silmiä olevana[25].

 

Benny Hinn kuvaa kauttaan tapahtuneita uskoontuloja, voimavaikutuksia ja ihmeitä. 1987 Benny Hinn kuvasi käyntiään Jerusalemissa, katolisessa tyttökoulussa: ”Saarnasin Jerusalemissa 1976… minut kutsuttiin puhumaan katoliseen tyttökouluun… menin sinne. Siellä täytyi olla pari-kolmesataa arabityttöä. Ja eturivissä istuivat kaikki nunnat, tiedäthän heidän pitkät, mustat viittansa… Aloin saarnata ja jokainen tyttö tuossa koulussa pelastui ja kaikki nunnat…”.

Maaliskuussa 1993 koululle esitettiin kysely tapahtuneesta. Kaikkien vastaus oli: ”Benny kuka…?”. Koulun johtajatar sisar Nunciado tunsi henkilökohtaisesti kaikki vanhemmat nunnat, joiden aikana Hinnin väittämä olisi tapahtunut. Kaikki kiistivät Hinnin vierailun. Isä Dusind, koulun valvoja vuodesta 1955 ei ollut koskaan kuullut Benny Hinnistä ja puhkesi kovaan nauruun kuultuaan Hinnin kuvauksen: ”Tämä on täyttä puppua, täyttä roskaa… kukaan ei tunne tälläistä.”

Benny Hinn kertoo kuinka hän Ontariossa, Kanadassa, Sault Ste. Marie´n kaupungissa vieraili katolisessa sairaalassa. Sairaalan kappeliin tuotiin vaikeasti sairaat nunnien ja lääkäreiden katsellessa parvekkeelta. Hinn avustajineen voiteli ja rukoili sairaiden puolesta, jolloin jokainen parantui. Sen jälkeen sairaalan johto pyysi häntä vierailemaan huoneissa. Benny tunsi ”Jumalan Hengen kaikkialla rakennuksessa”. Ihmiset kaatuivat hengen lyöminä.  PFO:n tutkiessa asiaa sairaalan vastaus oli: ”Tällaista ei ole koskaan tapahtunut… Herra Hinnin väitteet ovat outoja ja paikkansapitämättömiä.”[26].

1983 Hinn seurueineen joutui lento-onnettomuuteen, josta kaikki selvisivät - eivät kuitenkaan vahingoitta. Hinn kuvaa kuinka maahansyöksyn jälkeen hän käveli paikalta ilman naarmun naarmua. Tapauksesta kertoi kaksi sanomalehteä ja onnettomuuden tutkivat myös, kuten asiaan kuuluu, monet viranomaistahot. Näiden raporttien mukaan Benny Hinn oli pahassa ”shokissa”. Sekä hän, että mukana ollut vaimonsa vietiin sairaalaan, jossa Benny vietti kaksi päivää, vaimo kolme.

Bennyn mukaan paikalla tapahtui parantumisihme hänen kauttaan. Robert Hill niminen mies loukkaantui pahiten. Hinnin mukaan hänen silmämunansa roikkui poskella. Benny otti sen, laittoi takaisin, rukoili ja silmä oli hetkessä täysin terve. Hillin itsensä mukaan hän loukkaantui pahoin kasvoihin. Lääkärien piti rakentaa osa kasvoista uudelleen. Hillin mukaan Benny Hinn rukoili hänen puolestaan mutta näkökyky on taitavan kirurgian ansiota[27].

Hinnin tilaisuuksissa koetaan usein dramaattisia hetkiä  Bennyn rukoillessa sairaiden puolesta. 1992 Houstonissa Benny Hinn rukoili aivosyöpää sairastavan Ernestine Rodriguezin puolesta: ”Saatana, olet menettänyt tämän ja et koskaan saa häntä takaisin!” Kolmen viikon kuluttua lääkärintutkimus osoitti syövän olevan edelleen olemassa. Hinnin mukaan, ”On tapauksia jolloin joku saa jotakin mutta ei pidä sitä tai jokin menee vikaan… Tiedän tämän: Parantuminen on vastaanottamista ja pitää säilyttää uskolla. On tapauksia kun ihmiset ovat menettäneet parantumisensa.”

Hinnin selitys on tyypillinen näiden parantajien käyttämä. Se vapauttaa heidät kaikesta vastuusta ja sysää syyn rukoiltavan niskoille. Jos et parane uskosi ei ole kyllin vahva. Monen sairaan mieli on muserrettu tämän taakan alle: En ole kyllin hyvä uskossa, en kelpaa Jumalalle – siksi olen sairas, toivoton, unohdettu ja syrjään sysätty. 

Väitetyistä parantumisista on vaikea saada varmuutta.

Synkempi puoli on, että kokouksissa ihmisiä on kuollut. 1986 Oklahomassa Ella Peppard kuoli komplikaatioihin saatuaan vaikeita vammoja erään ”hengen lyömän” kaaduttua hänen päälleen. Viimeisin tapaus on Keniasta, jossa neljä sairaalasta Hinnin parantamiskokoukseen lähtenyttä kuoli kokouksen aikana[28]. 

Raamatun Jumala ei tee näin. Jumala ei lupaa meille elämää ilman sairauksia tai vaikeuksia. Mutta Hän lupaa olla kaikessa kanssamme. Erityisesti silloin kun emme itse enää jaksa emmekä koe  mitään. Saattaa olla, että epäilemme jopa oman uskomme olemassaoloa tai aitoutta. Pelastus on kuitenkin yksin Jumalan teko ja Hän varjelee omansa iankaikkisuuteen. Vaikka Hän ei aina poista sairautta eikä kipua Hän ymmärtää meitä kaikessa olemisessamme. Silloinkin kun koemme olevamme syrjään heitettyjä ja unohdettuja. Yksinkertainen rukous ja huokaus Hänelle on miljoona kertaa tärkeämpi kuin raahautuminen Jumalan Sanaa aliarvioivien ”ihmeparantajien” eteen. Uskovan toivo ja ilo on iankaikkisuus, jossa ei enää ole ”kuolemaa… eikä murhetta, eikä parkua, eikä kipua” Ilm.21:4.

 

Benny Hinn pitää katolista kirkkoa aidon uskon ilmentymänä ja paavia suurena kristittynä johtajana. Osallistuttuaan katoliselle ehtoolliselle Hinn koki mystisen elämyksen ja tunsi koskettaneensa Jeesuksen viittaa. Katolinen ehtoollinen on Hinnin mukaan aito ja oikea tapa osallistua Herran kuolemaan: ”Jumala todella antoi minulle ilmestyksen… kun osallistumme ehtoolliseen kyse ei ole vain ehtoollisesta… otamme osaa itseensä Jeesukseen Kristukseen. Hän ei sanonut, ´ottakaa ja syökää tämä edustaa ruumistani´, Hän sanoi, ´tämä on minun ruumiini´. Kun otat osaa ehtoolliseen otat osan Jeesusta ja se parantaa ruumiisi… me emme ota leipää. Vaan otamme kuten Hän sanoo: ´Tämä on minun ruumiini´”.

Benny Hinn viittaa katoliseen uskontoon, jossa uskotaan leivän muuttuvan kirjaimelliseksi Jeesuksen ruumiiksi ja viinin Hänen verekseen. Näin katolinen juo Hänen vertaan ja syö Hänen ruumistaan. Papin uskotaan olevan välittäjä, joka kerta kerran jälkeen uhraa Kristuksen ja jakaa hänet ehtoollisessa siihen osallistuville. Raamatun mukaan ehtoollinen on muistoateria. Sen tarkoitus on muistaa ja julistaa Herran teon kaikenkattavaa merkitystä puolestamme ”siihen saakka kuin häntulee”1.Kor.11: 26.

Katolisille Jeesus on jatkuvasti ristillä oleva, koko ajan uudelleen ja uudelleen ristiinnaulittava persoona. Hän ei ole Raamatun kerran ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus, jonka teko yksin vapahtaa Häneen uskovan lopullisesti kaikesta synnistä. Katolinen uskonto sitoo ihmisen epävarmuuteen eikä esitä Jeesusta ainoana tienä armollisen Jumalan tykö.

Hinn sanookin olevansa pohjimmiltaan katolinen[29].

23.4.1988 Larry King Live TV-ohjelmassa Benny Hinn sanoi uskovansa katolisiin pyhiin paikkoihin: ”Katsos, Jumala on antanut meille, Larry, monta parantumisen lähdettä. Katsopa Lourdesia. Ihmisiä on parantunut mentyään Lourdesiin ja Fatimaan…”.

Lourdes ja Fatima ovat katolisten pyhiä paikkoja, joissa neitsyt Maria on ilmestynyt. Fatimassa, Portugalissa Maria ilmestyi kuusi kertaa kolmelle lapselle vuonna 1917. Kummassakin ”pyhässä paikassa” pääosassa on Marian palvonta ja hänelle osoitetut rukoukset. Nykyinen paavi on vihkiytynyt erityisesti Marian palvontaan.

1996 Benny Hinnin ristiretki suuntautui Roomaan. Kutsujana oli osa paikallista helluntailiikettä. Kokouksessa Hinn ylisti katolista kirkkoa ja paavia. Hinnin opetus järkytti järjestäjät ja kuulijat. Tulkki kieltäytyi kääntämästä hänen puhettaan, kuoro lähti lavalta ja jälkeenpäin järjestäjät vannoivat pysyvänsä tarkoin erillään miehestä ja hänen opetuksistaan.

 

Hinn sanoo olevansa eri persoona ”voitelussa”: ”En ole sama mies voitelussa kuin nyt. Uskokaa kun kerron en edes (itse) tunnista  sitä Benny Hinniä, joka näkyy televisiossa. Koska se on eri mies – en minä. Lapseni pelkäävät minua kun olen voitelun alla. Mitä he eivät tiedä on, että olen itsekin peloissani… en pelkää itseni puolesta pelkään mitä voitelu voi tehdä minulle jos käytän sitä väärin… minua kauhistuttaa mitä Jumala usein tekee noissa kokouksissa”[30].

Samalla kun Hinnin voitelu lisääntyy hän itse sanoo muuttuvansa toiseksi sen myötä. Viimevuotisessa (1999)  parantamiskokouksessaan Yhdysvaltain Denverissä Benny Hinnin ääni muuttui rukoiltaessa ajoittain murisevaksi ja toiseksi: ”Tuli yllesi ja palvelutehtäväsi ylle. Tuo nuo saarnaajat, Jumalani, tulta, tulta, tulta, tulta, tulta yllesi… ahhh, arrggh, ihoni räjähtää kohta, teidän ruumiinne kihelmöi päästä jalkoihin, nostakaa äänenne, nostakaa kätenne ja pyytäkää häneltä sitä… kunnia, kunnia, jos en vapauta voitelua (sisälläni) räjähdän, minun on pakko vapauttaa se jonkun  ylle… kyllä Herra, teen sen. Asetan kirouksen jokaiselle miehelle ja naiselle, joka nostaa kätensä tätä voitelua vastaan…harvoin teen kuten nyt. Tämä on Pyhä Henki minussa, joka sanoo mitä on tehtävä...”.

Kuten osassa 1 mainittiin nyt Benny Hinn odottaa Jeesuksen näkyvää ilmestymistä kokouksessaan. Hänen profetiansa mukaan sairaat paranevat ja kuolleet heräävät kun heidät tuodaan television eteen TBN TV-yhtiön ohjelman aikana.

Benny Hinnin sanotaan olevan profeetta, parantaja ja julistaja. Aiemmin hän on profetoinut mm: ”Herra sanoo minulle ja minun on kerrottava teille, että –90 luvun puolivälissä, noin –94 tai –95, ei myöhemmin, Jumala tulee tuhoamaan Amerikan homoseksuaalisen yhteisön”, ”Jumalan Henki kertoo minulle, että maanjäristys iskee Amerikkaan ja saa paljon tuhoa aikaan –90 luvulla… mikään paikka ei ole turvassa –90 luvun maanjäristyksiltä”[31].

Mikä on tämä voitelu? Missä se on esitetty Raamatussa? Mikä henki saa omat lapsesi pelkäämään sinua? Mikä henki vaikuttaa ettet koe olevasi oma itsesi vaan joku toinen? Mitä voi sanoa Hinnin ilmestystiedosta tai Sanan tuntemuksesta? Mitä Raamattu sanoo profetoinnista ja profeetan vastuusta? Mikä henki tätä vaikuttaa?

Se ei ole Pyhän Raamatun eikä Pyhän Jumalan Henki.

Juhani Aitomaa

 

Osa Sandy Simpsonin 16.5.2000 vetoomuksesta seurakuntien julistajille ja opettajille:

Epäilemättä eräät teistä ovat tietoisia Hinnin vääristä opetuksista, vääristä profetioista ja selvästi epäraamatullisen voitelun jakamisesta… Jotenkin nämä asiat on lakaistu maton alle niiden toimesta, jotka sanovat, ”hän kuitenkin ajoittain julistaa evankeliumia, joten ihmisiä varmasti tulee uskoon hänen kokouksissaan”. En ole nähnyt yhtäkään videota tai kuullut yhdeltäkään kasetilta Hänen opettavan selkeää raamatullista evankeliumia mutta sen sijaan useita, joissa evankeliumi ei lainkaan ole esillä. Sen sijaan näemme jatkuvan tavan tuoda esille epäselviä myyttejä ja ihmeitä. Niiden tarkoitus lienee korottaa hänen toimintaansa ja luoda mielikuva Hinnistä ”pyhänä miehenä”… Muistakaa, kun totuus uhrataan, suola menettää suolaisuutensa ja se valo, jonka tulisi meistä loistaa ei näy.

 

 

 



[1] Niitä on runsaasti mm. kirjassa ”The Confusing World of Benny Hinn”, PFO, 1996. Yksi tämän artikkelisarjan lähteistä.

[2] Mm. kirjoissa ”Good Morning Holy Spirit” 1990 ja ”The Anointing” 1992. Hinn kirjoittaa, “vaikka isäni ei ollut juutalainen Israelin johtajat luottivat häneen. He olivat iloisia kun heillä oli Jaffassa henkilö, joka saattoi johtaa niin kansainvälistä yhteisöä. Olimme ylpeitä hänen ystäväpiiristään, johon kuului monia kansallisia johtajia. Häntä pyydettiin Israelin suurlähettilääksi ulkomaille mutta hän päätti pysyä Jaffassa” (Good Morning Holy Spirit). Hinnin tarkoittamana aikana Tel Aviv-Jaffan pormestarina oli juutalainen Israel Rokach ja hänestä tuli Israelin suurlähettiläs. Hinn siis yhdistää itseensä asioita, jotka eivät kuulu hänelle. Miksi? Tehdäkseen vaikutuksen kuulijoihin ja lukijoihin?

[3] Benny Hinn sanoo syntymäajakseen 3.12.1952

[4] Hinn käy hakemassa lisää ”voitelua” Kathryn Kuhlmanin haudalta ks. osa 1.

[5] Thomas Nelson Publishers, Bruce Barbourin vastaus 8.5.1992

[6]“Good Morning Holy Spirit”

[7] ”Benny Hinn Testimony” 1983

[8] “Good Morning Holy Spirit” 1990

[9] ”Personal Testimony Benny Hinn, 1987

[10]  kuten edellä

[11] Huomaa, kuinka Hinn kuvaa voimaa jonakin, jonka hän omistaa, joka on hänen.

[12]“ The Anointing” 1992

[13] Mike Thomas, “Florida Magazine” 24.11.1991

[14] TBN huhtikuu 1990

[15] Personal Testimony Benny Hinn, 1987

[16] Mm. Matt.12:24

[17] Asiaa käsitelty aiemmissa Foorumeissa. Oppia pitävät yllä johtavat karismaattiset julistajat kuten Copeland, Hagin ym.

[18] Useissa eri yhteyksissä vuodelta 1990

[19]Great Miracle Service” 21.6.1990

[20] ks. edellä

[21] TBN huhtikuu 1990

[22] Benny Hinn 28.3.1994

[23] TBN 14.7.1994

[24] Benny Hinn 28.3.1994

[25] Joh. 9 luku

[26] 19.5.1995

[27] Oikea parantuminen on Jumalan teko – on se sitten ihmislääkärin tai ihmisen kehittämien lääkkeiden ansiota tai ilman ihmistä tapahtunut. Terve usko ei aliarvioi lääkäreitä eikä lääkkeitä mutta ei myöskään aseta toivoaan ihmiseen vaan Jumalaan. 

[28] Ks. osa 1

[29] Haastattelu Randy Frame, ”Christianity Today”, syyskuu 1991

[30] TBN 13.9.1999

[31] 1989