Pyhä Henki
ja Armonsa Lahjat
Osa 3
Kahdessa aikaisemmassa osassa
on käsitelty nykykristillisyydessä vaikuttavia käsityksiä Pyhästä Hengestä.
Todettiin, että suuntaus on erottaa Pyhä Henki Sanan yhteydestä toimimaan omana
jumalanaan. Raamatullinen totuus yhdestä Jumalasta ei sovi äärikarismaattiseen
opetukseen, josta oli esimerkkejä osassa 2.
Raamatun "punainen
lanka" on Jumalan ihmiskunnalle valmistama pelastus Kristuksen syntien
sovitustyön kautta. Kirjoituksista käy selvästi ilmi, että Pyhä Henki tuo julki
tätä totuutta, ei itseään eikä jotakin muuta, omaa totuutta.[1]
Raamatun Jumalan totuus on nimenomaan Pyhän Hengen totuus ja päinvastoin.
Historian saatossa kristikuntaan
on kuitenkin pesiytynyt mitä kummallisimpia käsityksiä Pyhästä Hengestä ja Hänen
toiminnastaan. Nykyinen karismaattisuus tuntuu olevan näiden käsitysten
sulatusuuni. Seurakunta toivoo omaavansa Pyhän Hengen armolahjoja
mahdollisimman runsaasti. Monelle nykykristitylle armolahjat ovat lähinnä yhtä
kuin kielilläpuhuminen ja profetoiminen. Ne näkyvät ja kuuluvat.
Monissa kokouksissa
kristittyjä kehotetaan puhumaan samanaikaisesti ja yhteen ääneen
"kielillä". Siellä ja täällä esiintyy niitä, jotka sanovat itseään
profeetoiksi ja ennustavat ihmisille. Muut armolahjat eivät tunnu olevan
"muodissa".
Jumala on luvannut varustaa
seurakuntansa lahjoilla, joiden kautta seurakunta maailmassa rakentuu ja virvoittuu. Raamatun mukaan armolahjat jakaa Pyhä Henki,
kuten Hän tahtoo.[2]
Ihminen voi haluta ja pyytää, mutta Pyhä Henki päättää. Ihminen ei päätä koska
ja kenen kautta lahja missäkin tilanteessa vaikuttaa.[3]
Suhtaudun suurella
varauksella opetukseen, jonka mukaan Jumala jakaa lahjojaan ikään kuin
puolihuolimattomasti. Tässä opetuksessa ihminen saa sellaisia pysyviä kykyjä,
joita hän voi käyttää hyvään tai lihallisessa mielessä pahaan. Kun kristitty
lankeaa, hän voi jatkaa lahjan käyttämistä ja vetää hyväuskoisia, jotka
edelleen näkevät lahjan toiminnassa, mukanaan. Näin esim. parantamisen
armolahjan saanut henkilö voi joutua uskossaan harhaan, mutta lahjan käyttö
jatkuu edelleen.
Tämä näkemys sotii vastaan
sitä Raamatusta nousevaa näkemystä, että Pyhä Henki, Jumala yksin, määrää
lahjoistaan ja niiden ilmenemisestä. Näkemystä kuitenkin tuetaan
raamatunpaikalla Room. 11:29:
"Sillä ei Jumala armolahjojansa
ja kutsumistansa kadu".
Tässä meillä on hyvä
esimerkki siitä, kuinka raamatunjakeen irrottaminen asiayhteydestään synnyttää
ja ylläpitää väärää käsitystä. Kyseisessä luvussa Paavali puhuu Israelin
asemasta. Hän tähdentää, että Jumala ei ole kansaansa hyljännyt.
Luku sisältää tutun
vertauksen jalon öljypuun ja villin öljypuun oksista, eli juutalaisista ja pakanoista.
Jakeessa 25 hän puhuu Israelin osittaisesta paatumisesta ja sanoo jakeessa 26
kaiken Israelin pelastuvan, kun pakanoiden täysi luku on "sisälle
tullut". Jae 27 jatkaa: "Ja tämä on oleva minun liittoni heidän
kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä". Jae 28 sanoo Israelin
olevan vihollinen "evankeliumin kannalta", mutta valinta on edelleen
voimassa ja Jumala rakastaa kansaa isien (isille annettujen lupausten) tähden.
Sen jälkeen Paavali kirjoittaa
jakeen 29 ja jatkaa kuvaamalla, kuinka "Jumala on sulkenut kaikki
tottelemattomuuteen (sekä juutalaiset, että pakanat), että hän kaikkia armahtaisi".
Paavali puhuu kaiken aikaa pelastuksesta. Hän painottaa, että Israelilla on
oikeus pelastukseen, mutta vain niillä, jotka ottavat vastaan Jumalan
pelastuksen Kristuksessa ja luopuvat epäuskostaan. Sama koskee pakanoita.
Mikä sitten on Paavalin
tarkoittama "armolahjat ja kutsuminen". Jo aiemmin Room.5:15-17 ja 6:23 hän mainitsee Jumalan armon ja lahjan
tarkoittavan Kristusta. Luvun 11 mukaan Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä pelastukseen.
Jumala ei kadu sitä, että Hän haluaa jokaisen ihmisen pelastuvan ja sitä varten
antoi ainokaisen Poikansa kärsimään syntiemme sovitukseksi. Jumalan valmistama
pelastus on lahja ihmiselle, Hänen armonsa lahja.
Englanninkieliset käännökset
puhuvat tässä yhteydessä lahjoista (gifts). Sanaa
armo ei mainita. Kreikankielinen sana on charisma.
Sanaa käytetään UT:ssa sekä yksikössä, että
monikossa.[4]
Room.11:29 voisi olla myös "Sillä ei Jumala lahjaansa ja kutsumistansa
kadu". Sana tarkoittaa Raamatussa Jumalan moninaista hyvyyttä ja armoa,
jota Hän jakaa ihmiskunnalle ja erityisesti seurakunnalle eri muodoissa.
Paavalin mielessä olivat varmaan myös monet Jumalan "karismat",
lahjat, armo, joilla Hän jo muinoin oli siunannut Israelia. Tähän hän viittaa
mm. luvussa 3:1-2 ja 9:4-6.
Kyseessä eivät siis ole vain
ne "karismat", joista Raamattu kirjoittaa esim. I.Kor. 14 luvussa. Suurin lahjoista on Jumalan armon
lahja jokaiselle Kristuksessa Jeesuksessa. Jae ei viittaa seurakunnan
rakentumiseksi annettaviin armolahjoihin sillä tavoin, kuin monesti on esitetty
ja esitetään. Pelastus on ilmainen Jumala lahja. Siihen Paavali viittaa
Roomalaiskirjeessä.
Jumala ei kadu lahjojaan,
mutta liioin Hän ei ole tyhmä eikä huolimaton. Pyhä Henki on kaiken totuuden,
viisauden ja ymmärryksen Henki. Jumala ei salli, että Hänen lahjojaan käytetään
Hänen häpäisemisekseen tai osana liikettä, joka pyrkii nostamaan Raamatun
ilmoituksen rinnalle ja ohi omat profetiat ja "lahjat".
Ihminen kykenee saamaan aikaan
monenlaista sielunsa ja ruumiinsa kautta. Se, joka luulee kaiken vähänkin
tavallisuudesta poikkeavan olevan Jumalan armolahjan ilmenemistä, voi pettyä
pahasti. Armolahjat eivät ole lahjan käyttäjää varten paitsi siinä merkityksessä,
että hän rakentuu lahjasta yhtenä osana koko seurakuntaa.
Lahja ei ole väline, jonka
kautta yksilökristitty hamuaa ja saa valtaa ja vaurautta seurakunnan keskellä.
Lahjan tarkoitus ei ole nostaa yksilöä muiden yläpuolelle eikä tehdä muista
riippuvaisia lahjan käyttäjästä. Aito ja oikea armolahja viittaa aina Kristukseen
ja ohjaa seurakuntaa ja yksilöä katsomaan yksin Häneen.
Tästä lähtökohdasta katsoen
on selvää, että sellaiset "lahjat", jotka sitovat ihmisen lahjan
käyttäjään, jotka toimivat korostaen ihmistä ja hänen toimintaansa, eivät ole
Jumalan armolahjoja seurakunnalle.
Ne ovat
"bisneslahjoja", josta hyvä esimerkki on parantajana ja voitelun
jakajana 1950-luvulta 1970-luvulle toiminut Marjoe Gortner.[5]
Jumala antaa lahjansa
kirkastamaan Häntä ja Hänen ilmoitettua Sanaansa. Lahja ei ole yksilökristityn
omaisuutta, vaan rakentaa koko seurakuntaa.[6]
Jumalan armolahjoja on useita ja 1 Kor. luettelee niitä. Kun ymmärrämme sanan
"karisma" tarkoittavan Raamatussa Jumalan armonosoituksia, jotka ovat
Hänen lahjojaan seurakunnalle, ymmärrämme, että todelliset armolahjat ovat
moninaiset. Raamatun esimerkin mukaan ne ovat myös hyvin käytännöllisiä
lahjoja, joista salamyhkäisyys ja mystiikka ovat kaukana.
Kun Jumala antoi
israelilaisille käskyn rakentaa erämaassa ilmestysmaja, se oli käytännön työtä.
2.Moos.35:30-31, 34, mainitsee, "...Katsokaa, Herra
on nimeltään kutsunut Besalelin, Uurin
pojan, Huurin pojanpojan, Juudan
sukukunnasta ja on täyttänyt hänet Jumalan hengellä, taidollisuudella,
ymmärryksellä, tiedolla ja kaikkinaisella kätevyydellä... hän (Jumala) on myös
antanut kyvyn opettaa muita".
Kun Herra täytti
israelilaisia erämaassa hengellään, he eivät alkaneet kaatuilla, hyppiä
holtittomasti, he eivät hoiperrelleet "hengestä juopuneina", eivätkä
kaatuneet maahan nauraen hillittömästi. "Profeetallisia" eläinääniä
ei kuulunut, eikä Mooses huutanut "tulta, tulta" tai "lisää
Herra" samalla kosketellen israelilaisia otsaan, tms. He ryhtyivät työhön,
käytännön työhön rakentamaan ilmestysmajaa. Jumala antoi taitoa, ymmärrystä,
tietoa, kätevyyttä ja joillekin kyvyn opettaa muita.
Näin on tänäkin päivänä. Raamattu
puhuu usein ymmärryksestä ja kristittyjä kehotetaan hankkimaan ymmärrystä.
Eräässä palaverissa varmaan hyvää tarkoittava veli jakoi uskovia
"järkiuskoviin" ja
"henkiuskoviin".
Jako meni sen mukaan, kuinka uskovat suhtautuvat ns. Pyhän Hengen ilmiöihin
karismaattisessa liikkeessä. Järkiuskovat ovat niitä, jotka haluavat tutkia ja
koetella kaikki Raamatun sanalla.
Henkiuskovat taas ottavat
kaiken kyselemättä ja tutkimatta vastaan. Järkiuskominen oli hänestä
negatiivinen asia, henkikeskeisyys positiivista.
Voimme ajatella näin, kun
ymmärrämme väärin Raamatun ilmoituksen siitä, kuinka Pyhä Henki meissä
vaikuttaa. Pyhä Henki ei vaikuta ihmisen sielussa eikä ruumiissa, vaan
hengessä. Pyhä Henki ei ole läsnä sielussa eikä ruumiissa. Siksi kristitty,
joka uskoo Pyhän Hengen läsnäoloon sielunmaailmassaan (kuten tunteet) ja ruumiissaan
(ruumiin tuntemukset) ohjautuen niiden mukaan, joutuu harhaan. Pyhä Henki
toimii hengessä ja valaisee ihmisen hengen. Oikea jumalasuhde toki säteilee sieluun
ja ruumiiseen tasapainona, jopa terveytenä.
Pyhän Hengen työ voidaan
nähdä ensisijaisesti ymmärryksen lisääntymisenä. Ihminen ei käytä järkeään ja
ymmärrystään Raamattua vastaan, vaan haluaa käyttää niitä sen mukaisesti.
Jumala loi ihmiselle kyvyn ajatella, harkita, valita ja tehdä johtopäätöksiä.
Kun ihminen käyttää tätä
kykyä Jumalaa ja Hänen Sanaansa vastaan, hän käyttää omaa ymmärrystään ja
järkeään. Sen Raamattu tuomitsee. Kun ihminen uskoo Sanan ilmoituksen, Pyhä
Henki valaisee ymmärrystä ja järkeä ja ihminen saa viisautta. Hän toimii
yhteydessä Luojaansa.[7]
Viisaus johtaa vaeltamaan "hengessä", joka sekin on hyvin
käytännöllistä toimintaa. Tätä prosessia Raamattu kuvaa myös "hengen
hedelmän" kypsymisenä.
Kuinka edellä olevaan sopii
käytäntö, jossa julistaja "antaa luvan" yhteiseen ja samanaikaiseen
kielilläpuhumiseen. Hän siis määrää Pyhää Henkeä ja antaa Hänelle luvan jakaa
kielilläpuhumisen lahjaa seurakunnan ylle. Puhuvatko ihmiset tuolloin todella
Pyhän Hengen lahjan vaikutuksesta?
Viitaten edellä olevaan se
ei tunnu mahdolliselta. Gortnerin tapaus ym.
vastaavat todistavat selvästi, että kristittyjen pariin on ilmeisesti jo
varhain luikerrellut sielullinen kielilläpuhuminen, joka ei ole Herrasta, vaan
itsestään herrasta ja rouvasta. Suggestion vaikutuksesta ihminen puhuu
merkityksetöntä kieltä, jonka hän uskoo olevan aitoa kielilläpuhumista. Joukon
paine vaikuttaa sitä myös. Kukaan ei halua vastustaa Pyhää Henkeä tai antaa
vaikutelmaa, että jumalayhteys ei ole kunnossa, kun sen merkkinä pidetään
yleistä kielilläpuhumista.
Usein kielilläpuhuminen
liitetään Pyhän Hengen kasteeseen ja opetus on, että jos et puhu kielillä, et
ole kastettu Pyhällä Hengellä. Tämä käsitys on tuottanut paljon murhetta ja
sieluntuskaa monille rehellisille kristityille, jotka ovat uskoneet olevansa
jotakin alempaa kristittyjen kastia, koska Jumala ei heille ole uskonut
kielilläpuhumisen lahjaa. Siksi toiset ovat langenneet tietoiseen teeskentelyyn
saadakseen joukon hyväksynnän. Raamattu on selvä asian suhteen.
Ensimmäinen asia on, että
kielilläpuhumisen, kuten muidenkin lahjojen, tulee toimia koko seurakunnan rakentumiseksi.
Jos niin ei ole, kielilläpuhuminen ei ole oikeata. Oikea kielilläpuhuminen ei
ole viihdyke, eikä epäämätön todistus Jumalan lapseudesta. (Myös
pakanauskonnoissa puhutaan kielillä). Apostolit puhuivat kielillä täyttä asiaa:
He todistivat helluntaijuhlille (shavuot) muualta
saapuneille ihmisille Kristuksesta puhuen suoraan heidän omaa kieltään. Se oli
myös Jooelin profetian täyttymystä, kuten Pietari ilmoitti.
Juutalaisille, Jeesus
Messiaan hyljänneille johtajille, se oli myös merkki ja muistutus Jumalan
tuomiosta. Profeetta Jesaja tuomitsi kansan johtajien hengellisen lankeemuksen
ja kuvaa sitä juopumisena luvussa 28. Jakeessa 11 hän ennustaa: "Niin,
sopertavin huulin ja vieraalla kielellä hän on puhuva tälle kansalle".
Jesajan ennustus ja sen toteutuminen merkitsi tuomiota uskonnollisille
johtajille. Sama ennustus on jatkunut aina meidän aikaamme saakka. Pakanat
todistavat juutalaisten Messiaasta juutalaiselle kansalle.
Raamattu asettaa kielilläpuhumiselle
selvät rajat. Jos ei ole selittäjää, tulkitsijaa, kielillä puhuva olkoon vaiti.[8] Raamatusta
saadaan se kuva, että kielilläpuhumisen tarkoitus ei ole kielilläpuhuminen
asian itsensä vuoksi. Sen kautta pitää saada todistus Kristuksesta, joka
hyödyttää koko seurakuntaa. Sama vaatimus koskee kaikkia aitoja lahjoja. Jos
niin ei tapahdu, jos Pyhä Henki ei sitä vaikuta, ei pidä yrittää puhua pakonomaisesti
kielillä vain asian itsensä takia.
Lisäksi on muistettava, että
Raamattu viittaa aina maailmassa puhuttuihin ihmiskieliin. Kielilläpuhuminen ei
ole mielikuvituskielien sopertamista. Eräät uskovat Pyhän Hengen vaikuttavan
myös "enkelien kielillä" puhumista. Onko näin? Emme tiedä kuinka
enkelit puhuvat ja onko heillä eri kieliä kuten ihmisillä. Sitä Raamattu ei
kerro. Raamattu kertoo kyllä, kuinka enkelit pystyvät puhumaan ihmisten kieltä.
Raamattu kertoo, kuinka Jumala pani aasin puhumaan ihmisen kielellä.[9]
Vaikka nyt eräät innokkaat karismaattiset uskovat ääntelevänsä profeetallisesti
leijonan, härän, aasin, kotkan tai kukon kielellä, Raamattu ei sellaiseen
ohjaa.
Ainoa kohta, jossa Raamattu
mainitsee enkelien kielen, on 1 Kor.13:1, jossa yhteydessä Paavali korostaa
Jumalan rakkauden merkitystä ja sen ilmenemistä meidän vaelluksessamme. Paavali
ei sano, että kristityt puhuvat enkelien kielillä. Hän sanoo: "Vaikka minä
puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta...
"jne. Paavali jatkaa samaa vertaustapaa toisessa jakeessa ja kolmannessa,
jossa hän sanoo: "...vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla
ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi".
Asiayhteydessään Paavali
painottaa Jumalan rakkauden merkitystä, eikä opeta Pyhän Hengen vaikuttavan
enkelien kielillä puhumista. Jos tekojemme vaikutin ei ole Jumalasta, niistä ei
ole meillekään hyötyä. Tehokeinona itse asialle hän käyttää ilmaisuja,
vertauskuvia, joka tapa on tavallinen Raamatussa. Mekin käytämme tapaa
ajoittain puheessamme. Merkitys on sama kuin Jeesuksella, kun Hän sanoo
olevansa "ovi" ja "tie". Paavali tekee näin kirjeessään
Galatalaisille 4:15, kun hän muistuttaa: "Missä on nyt teiltä kerskaaminen
onnestanne? Sillä minä annan teistä sen todistuksen, että te, jos se olisi
ollut mahdollista, olisitte kaivaneet silmät päästänne ja antaneet
minulle".
Osa 4
Edellisissä osissa on
käsitelty Pyhä Henki – ja armolahjakäsitystä. Raamattu painottaa mainitessaan
armolahjat, että ne ovat seurakunnan rakentumiseksi. Näin kaikki armolahjat
ovat ensinnäkin Jumalan omaisuutta, karismaa, joita Hän Pyhän Hengen kautta
jakaa, kuten tahtoo. Toiseksi ne ovat seurakunnan ”omaisuutta”, eivät
yksilökristityn siinä mielessä, että ne vahvistaisivat ihmispalvontaa ja –riippuvuutta. Armolahjojen tarkoitus on kirkastaa
seurakunnalle ja maailmalle Kristus.
Osa 3 kosketteli jonkin
verran kielilläpuhumista. On muistettava, että Paavali liittää sen juuri edellä
mainittuun asiayhteyteen: Miten ja kuinka se hyödyttää koko seurakuntaa? 1.Kor.14 Paavali, mainitessaan kielilläpuhumisen, kehottaa uskovia: ”mutta ymmärrykseltä olkaa
täysi-ikäisiä”. Hän muistuttaa, että jos kielilläpuhumista ei selitetä, se ei
ole seurakunnalle hyödyksi. Kun yksilöuskova uskoo saaneensa aidon
kielilläpuhumisen lahjan, hän käyttäköön sitä hiljaa itsekseen, ellei sitä
voida selittää. Ei niin, kuten aikanamme on usein tapana, että ihmiset alkavat
puhua yhteen ääneen kielillä julistajan niin vaatiessa tai kehottaessa. Ihminen
ei voi ”vapauttaa” toisia puhumaan kielillä, yhtä vähän kuin ihminen voi ohjata
Pyhää Henkeä. Sama pätee kaikkiin lahjoihin. On syytä muistaa, että armolahjat
jakaa Pyhä Henki, kuten Hän tahtoo.
1.Kor.14:4
mainitsee, että ”kielillä puhuva rakentaa itseään”. Kun ymmärrämme armolahjojen
merkityksen ja luonteen Raamatussa, asia ei kuitenkaan jää siihen. Jos henkilö
rakentuu itse, hänen rakentumisensa koituu seurakunnan rakentumiseksi. Ts.
armolahja ei koskaan tähtää vain yksilökristityn henkilökohtaiseksi hyväksi,
vaan siunaus koituu koko seurakunnalle. Vaikka henkilö olisi rukoillut kielillä
kymmeniä vuosia, mutta siitä ei olisi koitunut mitään siunausta seurakunnalle,
eikä henkilön hengellinen kasvu edisty, kaikki ei ole kohdallaan.
Vastapainoksi Paavali ottaa
profetoimisen. 1.Kor.14:4 jatkaa ”…mutta profetoiva
rakentaa seurakuntaa”. Raamatullinen profetia on seurakunnan rakentumiseksi.[10]
Raamatun profetiakäsite ei ole mitä tahansa ennustamista tai nykyään aika
yleistä yksilölle profetoimista.
Kahdenkeskisessä
keskustelussa, sielunhoidossa tai ryhmässä Jumala armossaan voi antaa viisautta
ja ymmärrystä, joskus sellaista ”tiedon sanaa”, joka auttaa avaamaan ahdingossa
olevan tilannetta. Tällöin lahjan käyttäjä ei välttämättä aina ole edes
tietoinen kaikesta siitä avusta, jonka toinen (toiset) hänen kauttaan on saanut
(ovat saaneet). Oikean lahjan ilmenemiselle sekin on luonnollista sillä Jumala
ei jaa kunniaansa ihmisen kanssa.
Jos halutaan pysyä varmalla
pohjalla siinä, mitä profetia on omassa ajassamme, niin se liittyy läheisesti
ja erottamattomasti seurakunnan opetustehtävään. Profeetallinen, Sanan mukainen
julistus vastaa usein kuulijoiden tarpeeseen. Puhuja tuntuu kohdistavan sanansa
juuri minun tilanteeseeni. Puhuja itse ei ole tästä tietoinen, vaan Jumalan
armolahja toimii. Myös ”tiedon –” ja ”viisauden sanat”
liittyvät Raamatun kontekstiin. Raamatussa on kaikki tarvittava tieto ja
viisaus, jonka ihminen tarvitsee iankaikkiseksi turvakseen.
Raamatun profetiakäsite
liittyy sanan opettamiseen. Vanhassa testamentissa profeetat olivat opettajia,
julistajia, varottajia – kuten tulisi olla nytkin. Vanhan testamentin profetia
on erityislaatuista, sillä se viittaa kaiken täyttymykseen: Kristukseen.
Kristus on kaiken profetian keskipiste. Uusi testamentti ilmoittaa Vanhan
testamentin profetian täyttyneen Kristuksessa. Profetiakäsite ja profetian
vaatimus ei silti ole miksikään muuttunut. Jos joku aikoo olla Jumalan
profeetta ja ajattelee kuulevansa Jumalan ilmoituksen kuten VT:n profeetat,
olkoon hän tietoinen, että vaatimus on edelleen sama, kuin VT:ssa:
Jumalan profeetan sana toteutuu aina.
Monet itsensä profeetoiksi
nimittäneet ja toisten sellaisina pitämät, opettavat, että nykyisen profetian
ei ole tarkoituskaan olla (läheskään aina) oikeata[11].
Useimmiten näiden profeettojen suureen ääneen Jumalan nimessä lausumat
ennustukset jäävät toteutumatta. Ne saavat alkuun suurtakin julkisuutta,
leviävät maailmanlaajuisen seurakunnan keskellä ja vaipuvat lopulta
toteutumatta unholaan. Suurelle yleisölle riittää selitykseksi, että koska
”profetoimisemme on vajavaista”, 1.Kor.13:9 mukaan,
niin näin pitää profetian armolahjan ilmetäkin.
Mutta mitä hyötyä
tällaisesta profetoimisesta on? Mitä seurakunta hyötyy näistä profeetoista?
Koskaan et tiedä osuuko oikeaan vai ei. Tämäkö on Jumalan tarkoitus ja ko.
jakeen merkitys? Onko profeetan vaatimus eri VT:ssa,
kuin UT:ssa? Jos hyväksymme jakeen tulkinnan siten,
kuin monet nykyprofeetat ja heihin uskovat opettavat, tulemme väistämättä
seuraavaan johtopäätökseen: Jumala ei välitä valvoa antamiaan profetioita. Hän
vain ikään kuin heittelee yhden sinne, toisen tänne. Jumala ei välitä
toteutuuko Hänen ilmoituksensa tai ei.
Raamatun Jumala ei
tietenkään ole tällainen. Raamatussa Jumala painottaa, että Hän aina valvoo
Sanansa ja pitää huolen, että Hänen ilmoituksensa toteutuu. Muu ei olekaan
mahdollista, sillä muu selitys tekee Jumalasta epäluotettavan, jota Hän ei ole.
VT:n ilmoitus oikeasta profeetasta ja profetiasta on selvä: Jos ilmoitus ei
toteudu, se ei ole Jumalasta ja profeetta on väärä profeetta. Jumala on ikuinen
ja muuttumaton. Totuus ja luotettavuus kuuluvat erottamattomasti Hänen
olemukseensa. Jumala ei leikitellyt ilmoituksensa suhteen VT:ssa
eikä Hän tee sitä UT:ssa. Siksi profeetan ja
profetian tutkimisperusteet eivät ole muuttuneet. Ne ovat edelleen samat, kuten
Jumala on sama.
Puhuminen ”Jumalan suulla”
on vakava asia. Jumalan pyhyyden kunnioitus ja oikea Jumalan pelko ei ole
suosiossa. Mutta palataan 1.Kor.13 luvun jakeeseen 9.
Mitä se voisi pitää sisällään? Asia ei ole vaikea. On vain todettava, että sana
”vajavainen” [12]
ei ole sama sana, kuin ”väärä”. Jae ilmoittaa, että vajavainen ihminen välittää
vajavaisen profetian. Se sanoo, että profetoiminen on vajavaista, parempi
ilmaisu olisi osittaista[13],
mutta se ei sano, että Jumalan antama profetia olisi koskaan väärä. Tämä ajatus
on ujutettu seurakuntaan väärien profeettojen tuomana.
“Me tiedämme osittain, se
tarkoittaa tätä nykyistä tilaamme. Profetoimisemme on osittaista, me emme
kykene ottamaan vastaan tai välittämään (kaikkea) totuutta profetian kautta,
paitsi osittain ja epätäydellisesti”.[14]
Ihminen ei ole täydellinen
ja siksi hänen kauttaan Jumala ei voikaan ilmoittaa kaikkea totuutta kaikesta.
Mutta se osa totuudesta, joka riittää ihmiselle, on ilmoitettu Raamatussa ja
ihmiselle se on täydellinen totuus. Silti yksikään ihminen ei voi sanoa, että
hän hallitsee, ymmärtää, täydellisesti koko Raamatun. Raamatun totuuden
tutkiminen on tarkoitettu koko eliniäksi. Jumala on asettanut tietyt perusteet,
jotka jokainen voi pelastuakseen omistaa ja ymmärtää. Kristityn vaellus on yhä
enemmän Raamatun totuuteen pyrkimistä. Totuus on ilmoitus Kristuksesta ja
totuuden luonne on aina syvenevä. Jumala antaa tähän halun.
Jumala sen sijaan on
Täydellinen, Kaikkivaltias ja Kaikkitietävä. Antaessaan ilmoituksen Hän myös
valvoo sen toteutumisen huolimatta ihmisen vajavaisuudesta. Ihmisen vajavaisuus
ei koskaan määrää Jumalaa, eikä vaikuta Hänen tekemiseensä. Jumala ei leiki
sanoillaan. Hän ei anna turhia, eli vääriä, ilmoituksia, profetioita. Ajattele,
millainen ajatus väärän profetoinnin kautta on tunkeutunut seurakuntaan:
Jumalan armolahjat voivat olla vääriä, ne voivat olla jopa totuuden vastaisia!
Sehän on Jumalan Kaikkivaltiuden ja Pyhän Hengen, Totuuden Hengen,
häpäisemistä.
Nykyiset profeetat
ennustavat kaikenlaista, maailmanpolitiikkaa, herätystä, maailman mullistuksia,
ihmisten yksityisasioita, jne. Heidän profetioidensa luonne on kuitenkin
ratkaisevasti toinen, kuin VT:n profetioiden. Ne keskittyvät ennustamaan mitä
maailmassa ja ihmisille/ihmiselle tapahtuu, kun taas raamatullinen profetia on
aina yhteydessä Kristukseen.
UT:n profetia, kuten VT:n, on Kristus keskeistä. VT:n
profetia puhuu Kristuksen ensimmäisen ja toisen tulemuksen asiaa. UT ilmoittaa
ensimmäisen tulemuksen tapahtuneeksi ja odottaa toista. Keskeinen asia on
Kristuksen toimittama syntien sovitus ja Hänen toisen tulemuksensa odotus. Raamatun
profetia Kristuksesta on täydellinen eikä mikään myöhempi profetia voi siihen
mitään lisätä. Jumala on Sanassa ilmoittanut ihmiselle kaiken, mitä tämän tulee
tietää. Tässä nykyinen ”profetiabuumi” on hakoteillä. Raamatun profetia on
profetia Kristuksesta ja jo Sanassa ilmoitettu totuus, johon ihminen ei voi
mitään lisätä. Ihminen saa etsiä ja kuulla aina tuoreen profetian Sanasta.
Profetia on asian
esittämistä, Jumalan tahdon selittämistä ja ilmoittamista. Sana tarkoittaa myös
ennustamista ja puhumista (jumalallisen) inspiraation vallassa[15].
Sanamuotoon liittyy myös
merkityksiä kuten ”puhua edessä”, ”tehdä ajatuksensa tiettäväksi”, yms.
Profetoiminen on selvää, tietoista toimintaa tarkoituksella opettaa, varoittaa
ja kehottaa. Sitä mitä jo VT:n profeetat tekivät kansan keskuudessa.
Kuulemme profetioita, jotka
alkavat ”näin sanoo Herra”, tai sitten henkilö, joka kokee tuovansa esiin
profetiaa, puhuu siinä muodossa, kuin puhujana hänen kauttaan olisi itse
Jumala. Näiden ilmoitusten sisältö voi olla hyvinkin vaihteleva, joskus varsin
”tökerökin”. Sellainen profetia on helppo laittaa
suoraan syrjään, mutta kuka neuvoisi ”profeettaa” oikealle tielle? Vaikuttaa
siltä, että nykyinen meno painottaa armolahjojen ”ottamista”, mutta ei aina
opeta mitä ne itse asiassa ovat ja kuinka ne esiintyvät. Siksi monet uskovat
saaneensa ikään kuin omakseen lahjan, jota voi käyttää, kun siltä tuntuu.
Lahjojen ilmeneminen ymmärretään usein vain tunne- ja sielunmaailman
kokemuksena.
VT:n profeetat julistivat
Jumalan ilmoitusta, Jumalan Sanaa. Oikea profeetallinen palvelutehtävä on
nytkin Sanan julistus. Profeettojen aikana Raamatun kaanon ei ollut vielä
valmis. Me olemme etuoikeutetussa asemassa sillä Jumala on antanut meille
täydellisen ilmoituksensa kirjoitetussa muodossa. Voimme sanoa ”näin sanoo
Herra”, kun otamme Hänen sanansa Raamatusta. Muu tapa esittää puhuvansa Herran
sanoja on arveluttava, jos halutaan olla varmalla perustalla. Meidän tulisi
ajatella, mitä tarkoittaa Jumalan pyhyys ja kunnia ja kuinka me suhtaudumme näihin
käsitteisiin. Jos tunnen halua puhua ikään kuin Jumalan nimissä, voinko uskoa
siihen, että sanomani on Hänen eikä minun? Kuinka voin olla varma? Testaamalla
se Raamatulla ja julistamalla Sanasta mikä on kirjoitettu. Mutta varokaamme,
toisin kuin tänä päivänä laajalti ohjataan, olemasta liian innokkaita
”profetoimaan” muuta ilmoitusta, kuin mihin Raamattu keskittyy.
Raamatun profetian
tunnusmerkki on Kristuksen korottaminen. Se on sitä VT:ssa
ja UT:ssa. Oikea profetia seurakunnassa on sitä. Se
ohjaa kuulijat katsomaan Kristukseen, ei lahjoihin, vaan Häneen joka antaa itse
kullekin lahjat seurakunnan parhaaksi, jotta seurakunta voisi kirkastaa Jumalan
nimeä maailmassa.
Armolahjat liittyvät myös
hengelliseen kasvuun, hengen hedelmän kypsymiseen. Kun ymmärrämme Jumalan
luonteen ja Raamatun ilmoituksen Hänestä oikein, emme ajattele, että lahjat
ovat jotakin sekasortoista ”yksi sinne, toinen tänne” systeemillä jaettua
armoa. Jumala painottaa Sanassaan hengellisen ymmärtämisen merkitystä. Jumalan
armolahjat liittyvät hengelliseen kasvamiseen.
Jumalan lahja on kasvattaa
meitä itse kutakin hengellisesti. Hän on tarkoittanut jokaiselle oman tehtävän
ja lahjat tehtävään. Mutta lahjan käyttö on sidoksissa hengelliseen kasvuun.
Jos Jumala toimisi muuten, kävisi kuin lasten tulitikkuleikeissä. Tulitikkua
ymmärtämätön, mutta siitä suuresti kiinnostunut, voi polttaa pahoin itsensä ja
siinä ohessa paljon muutakin. Hyvä isä ei ensiksi anna tulitikkua
vastasyntyneen käteen. Lapsen tulee ensin oppia mitä sillä tehdään ja kuinka
sitä käytetään.
Jumalan maailmassa
kristityksi tulleen pitää oppia pysyvä ja paljas totuus itsestään suhteessa
Jumalan armoon. Kun ymmärrys kasvaa näkemään synnin vallan omassa lihassa,
ilman luulottelua ja puolusteluja, jokahetkinen armo ja Kristuksen teon
merkitys syvenee. Siitä syntyy nöyrä riippuvaisuussuhde Jumalaan. Omassa
voimassa tapahtuvan lahjojen ”vaatimisen” sijaan löytyy nöyrä mieli tyytyä
Pyhän Hengen johtoon ja valtaan jakaa lahjoja kuten Hän haluaa, milloin Hän
haluaa ja kuinka Hän haluaa. Mukana on tietoisuus, että lahjat kirkastavat aina
Kristusta. Ne eivät ole ”sensaatiolahjoja”. Niillä ei pröystäillä, eikä niillä
mainosteta ihmistä.
Armolahjojen yhteyteen
pitäisi aina liittää sellaiset käsitteet, kuin ”hengen hedelmä” ja hengellinen
kasvu. Jumala ei tarkoita, että Hänen lahjansa olisivat jokin irrallinen
kokonaisuus Raamatun koko kontekstista. Eräs nykyisen ajan virheistä on, että
Raamatusta otetaan jokin yksi asia, jota aletaan opettaa ja toteuttaa ikään
kuin kokonaisuudesta erillään. Näin syntyy helposti vääristynyt kuva asiasta.
Juhani Aitomaa
[1] Johanneksen evankeliumin luvuissa 14-16
on selkeä Raamatun kuvaus Pyhästä Hengestä ja Hänen tehtävästään
[2] Tämä käy ilmi jo Apostolien tekojen alussa, kun
helluntaipäivänä apostolit puhuivat itselleen vierailla (mutta maailmassa
tunnetuilla) kielillä evankeliumia "sen mukaan mitä Henki heille
puhuttavaksi antoi", 2:4.
[3] 1 Kor. 12:11 "Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi
ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niin kuin tahtoo".
[4] Yksikkömuodossa Room.1:11, 5:15-17,6:23,
1Kor.1:7,7:7, 2Kor1:11 (suom.kiel.käännös kääntää
tässä "armo"), 1 Tim.4:14, 2Tim.1:6, 1Piet.4:10. Monikossa Room.
11:29, 12:6, 1Kor.12:4,9,28,30,31.
[5] Videolla "Karismaattinen
herätys ja Jumalan läsnäolon kokemus?" on katkelma Gortnerista,
joka oli 1950-luvulla kuuluisa lapsisaarnaaja. Jo 6-vuotiaana hänen
mainostettiin saarnanneen 50 milj. ihmiselle. Vartuttuaan Gortner
jatkoi kokoustoimintaansa, ihmiset sanoivat parantuneensa hänen kokouksissaan,
saivat lahjan puhua kielillä, täyttyivät Hengellä, kaatuivat, jne. samaa kuin
tänä päivänä. 1970-luvulla Gortner siirtyi evankelistan
ammatista näyttelijäksi ja paljasti, ettei koskaan ollut edes tullut uskoon.
Hän tiesi toimivansa suggestion ja mesmerismin
voimalla. Videon voi tilata Kristityn Foorumi, PL 571, 33101 TRE, H. 17 eur+postik. Saa myös DVD muodossa.
[6] 6 1Kor.12:7 "Mutta kullekin annetaan Hengen
ilmoitus yhteiseksi hyödyksi."
[7] Raamattu liittää Jumalan Hengen vaikutuksen ihmisessä
viisauteen mm. Apt.6:3, "Valitkaa sen tähden, veljet, keskuudestanne
seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta
täynnä...", ks. myös 6:10.
[8] 1.Kor.14:6,9, 19,28.
[9] 4.Moos.22:27-30.
[10] William Burkitt:
”1. … apostolin käyttämä peruste profetoinnin lahjalle, joka tarkoittaa pyhien
kirjoitusten selittämistä, - on, että se on paljon merkittävämpi, kuin
kielilläpuhumisen lahja ilman selitystä: joka puhuu tuntemattomalla kielellä
rakentaa vain itseään, koska kukaan ei ymmärrä häntä, mutta joka opettaa,
neuvoo ja kehottaa muita, rakentaa seurakuntaa tai koko sitä ryhmää jolle hän
puhuu. 2. Apostoli toivoo, että kaikilla olisi lahja puhua kielillä, koska he
(korinttolaiset) halusivat sitä niin kiihkeästi, tosin pikemminkin oman
pröystäilynsä mukaan, kuin seurakunnan rakentumiseksi: hän toivoo kuten Mooses,
että kaikki Herran kansassa olisivat profeettoja, Jumalan Hengen ohjauksessa
ilmoittaen vakuuttavasti ja selvästi Jumalan tahdon ihmisiä kohtaan… 3. Hän
vahvistaa asian oman persoonansa kautta: Jos tulen tykönne kielillä puhuen…
oletetaan, että minä, jolle Jumala on antanut lahjan puhua kielillä, tulisin ja
puhuisin teille arabiaa, mitä hyötyä siitä olisi? Kuinka tulisitte kauttani
viisaammiksi tai paremmiksi, ellen tekisi teille tiettäväksi… jotakin totuutta,
josta ette ennen olleet tietoisia…” - William Burkitt’s
Expository Notes.
[11] Räikein esimerkki on ns. Kansas City
Prophets nimellä tunnettu ryhmä, johon kuuluvat Rick Joyner, Paul Cain, Mike Bickle, Bob Jones, ym.
Heidän opetuksensa ja kirjojensa kautta on levinnyt kummallinen käsitys
Raamatun profeetan tehtävästä. Rick Joyner mm. kirjoittaa (artikkelissa ”What about mistakes”:
” ”Emme voi välttää virheitä, kun kasvamme profeetallisuudessa.
Kun virheitä tapahtuu, meidän pitää olla ennakkoluulottomia niiden suhteen,
toivoen, että monet oppivat kömmähdyksistään ja välttävät niitä jatkossa.”
Väärä profetia ei ole vain ”kömmähdys”. Raamatussa Jumala on hyvin
selväsanainen niille, jotka sanovat välittävänsä Herran Sanaa, mutta puhuvat
omiaan! (Esim. 5Moos.18:20-22). Joyner
liittää asiaan ”Jumalan äänen virheettömän kuulemisen”, jolla hän tarkoittaa
Jumalan suoraa puhetta ihmiselle (ohi Raamatun). Hän jatkaa:
”Eräät uskovat pitäytyvät opetukseen, että oikea profeetta
ei voi tehdä virhettä… Samalla kun toivon, että lopulta profeetallinen
palvelutehtävä kasvaa 100 %:een tarkkuuteen, tiedän,
että tänä aikana ainoat, jotka voivat väittää olevansa 100 %:sti tarkkoja, eivät koskaan ole ennustaneet mitään
profeetan arvoista ennustusta. Vaikka itse en ehkä koskaan saavuta 100 %:sta tarkkuutta yksityiskohdissa, enkä siksi joidenkin
silmissä saa profeetan arvoa, teen kaiken voitavani tehdäkseni tien helpommaksi
muille saavuttaa tuo taso.”
Arvioidessaan profetiaa Joyner ei lähde
Jumalan Kaikkivaltiuden käsitteestä ja Hänen Sanansa erehtymättömyydestä, vaan
lähtökohtana on ihminen. Lisäksi hän viittaa profeetan asemaan, ”arvoon”, mutta
Jumalan edessä mitään arvoasteikkoja ei ole. Jumala ei erota ihmisiä
palvelutehtäviin, jotta nämä tulisivat toisten silmissä johonkin ”arvoon”, vaan
Hän tekee meistä palvelijoita, jotka palvelevat toinen toistaan Hänen
antamillaan lahjoilla korostaen Kristuksen arvoa.
” Yksi
suurimpia vaaroja, jotka voivat vaikuttaa kehittyviin profeettoihin, on VT:n
virheellinen selitys, että jos profeetta joskus on sanonut jotakin, joka ei ole
toteutunut, häntä ei enää pidettäisi oikeana profeettana. Varoitus oli, että
jos niin tapahtui, profeetta oli ollut yliolkainen eikä ihmisten pitänyt pelätä
häntä. Jos joku ennustaa jotakin Herran nimessä eikä se käy toteen, hän
mahdollisesti on puhunut ylimielisesti ja hänen pitää katua, mutta se ei tee
hänestä väärää profeettaa. Kukaan ei voisi uskossa toteuttaa kutsumustaan, jos
hän tietäisi, että yksikin virhe voisi tuhota hänet koko eliniäksi” (The Prophetic
Ministry, The Morning Star Prophetic Newsletter,).
Joyner
väistää Raamatun periaatteen: Jumalan nimissä puhuva välittää Kaikkivaltiaan
ilmoitusta, joka ei ole riippuvainen erehtyväisestä ihmisestä. VT:n oikeat
profeetat olivat 100 %:sti tarkkoja, koska Jumala
valvoo Sanansa. Profeetan tunnistaminen liittyy juuri Jumalan erehtymättömyyteen
ja Hänen Sanansa luotettavuuteen. Parannuksenteko on aina mahdollista, eikä
virhe toki tuhoa eliniäksi. Teemme kaikki virheitä, mutta väite puhua suoraa
Jumalan ilmoitusta (ohi Raamatun) on vakava asia. Joynerin
ja muiden profeettojen puolusteluista paistaa läpi ihmisen ylpeys, joka pitää
kiinni uskotellusta asemasta kaikin tavoin.
”Bob
(Jones):ille kerrottiin (Jumala ilmoitti?), että
profeetallisten ilmestysten yleinen tarkkuus seurakunnassa oli tuolloin n. 65%. Eräät ovat vain 10%:sti
tarkkoja, hyvin harvat kehittyneemmät profeetat ovat saavuttamassa 85-95%:n
tarkkuuden. Profetia kehittyy puhtaudessa, mutta silti on pitkä matka
kuljettavana… Itse asiassa tämä (tilanne) on armonosoitus seurakunnalle, koska 100%:n tarkkuus tässä palvelutehtävässä saa aikaan
luotettavuuden, johon seurakunta ei vielä ole kypsä. Se toisi muassaan liian
monta ’Ananias ja Safiira’
tapausta.” (The Prophetic Ministry,
The Morning Star Prophetic Newsletter).
Joyner
jatkaa viittaamalla lähitulevaisuudessa seurakunnan ja profeettojen arvovaltaan
ja voimaan, jota he harjoittavat muiden yli, kun ennustaminen on 100%:sta. Hän johtaa häneen uskovat väärille raiteille
katsomaan ”profeettoja” ja ”profetioita”, kun taas kaikki raamatullinen
profetia johdattaa yksin Kristukseen.
Näin nämä profeetat
kääntävät asian päälaelleen. Väärä profetointi onkin siunaus ja armo
seurakunnalle. He sanovat myös, että väärästä profetiasta onkin vastuussa
Jumala, eikä profeetta, sillä Jumala antoi profeetan profetoida väärin!
[12] Kreikankielinen sana on ”meros”. Sitä ei koskaan käytetä yhteydessä väärään. Usein
se tarkoittaa ”osaa” jostakin (mm. Luuk.15:12: ”Ja nuorempi heistä sanoi
isälleen: Isä, anna minulle se osa (meros)
tavaroista, mikä minulle on tuleva. Niin hän jakoi heille omaisuutensa.”) – ei
väärää, ei kieroa. Isä jakoi osan kaikesta, ei kaikkea. Sama pätee, kun Jumala
jakaa ilmoitustaan: Hän ei jaa yhdelle kaikkea, vaan osan jokaiselle, jolloin
seurakunnassa kaikki rakentavat toinen toistaan ja kaikki rakentuvat toistensa
lahjoista. Tarkoitus on osoittaa, että ihminen tietää ja ymmärtää vajavaisesti
ja Jumala antaa hänelle ”osan” täydellisyydestä tiedoksi sen mukaan, kuin
ihminen voi käsittää. Raamattu on Jumalan täydellinen ilmoitus ihmiselle. Mutta
Jumala on silti ihmisen käsityskyvyn tuolla puolen. Hänet voidaan ”ymmärtää”
vain Hänen antamansa uskon kautta.
Muita
esimerkkejä sanan käytöstä, esim. Joh.21:6 (Heittäkää verkko oikealle puolelle
(meros)), Apt.19:1 (…kuljettuaan läpi ylämaakuntien
(meros) – eng.kiel. teksti
kuvaa rannikon osaa), Room.15:15: (olen paikka paikoin (meros)
jotenkin rohkeasti teille kirjoittanut), 1.Kor.11:18
(ja osittain (meros) sen uskonkin). Kyse on
siis aina jostakin todellisesta, paikkansapitävästä – sen osasta, jne. Ei
väärästä!
Jae
viittaa siihen, että kun täydellinen ilmestyy, (1.Kor.13:10)
emme enää ymmärrä vain osittain totuutta, vaan ymmärrämme täydellisesti koko
totuuden. Osa totuutta ei ole kaikki, mutta se ei koskaan ole väärää!
[13] Albert Barnes
kirjoittaa kommentaarissaan: ”Tietomme on osittaista. Vertaa 1.Kor.11:27. Tämä ilmaus tarkoittaa “vain osittain”, eli
vajavaisesti. Tietämyksemme täällä on epätäydellistä ja hämärää. Siksi se voi
kaikki hävitä iankaikkisessa maailmassa sen täydemmän kirkkauden takia, eikä
meidän tule antaa tietämyksellemme suurempaa merkitystä, kuin mitä
epätäydellisyys on, vertaa 1.Kor.8:2. Tätä
tietämyksemme hämäryyttä ja epätäydellisyyttä verrattuna taivaan oloihin
apostoli kuvaa 1.Kor.13:11, verraten sitä lapsen
tietoon suhteessa aikuiseen; ja jakeessa 12 siihen tietämykseen, joka meillä on
katsoessamme peiliin, verrattuna siihen, kun katsomme kohdetta läheltä ja
suoraan ilman mitään välissä olevaa.
Profetoimisemme
on osittaista. Tämä ei tarkoita, että tunnemme uskon totuudet vain osittain ja
arvaamme loput… Mutta apostoli osoittaa profeetallisen lahjan ilmenemisen
epätäydellisyyden ja sama epätäydellisyys liittyy meidän tietoomme. Se on vain
osittaista, epätäydellistä, verrattuna taivaan kaikkeen totuuteen, se on
sameaa, ja kaikki lahjaan liittyvä tulee pian katoamaan taivaan kirkkauden ja
kunnian ilmestyessä….” -
Albert Barnes’ Notes on the New Testament
[14]
Family Bible Notes
[15] Kreik. propheteuo