Pyhä Henki ja Armonsa Lahjat
Osa 1
Henkikeskeisyys
Pyhästä
Hengestä opettaminen, Hänen kokemisensa ja armolahjojen käyttöön saaminen on
ollut kasvava trendi srk:ssa viime vuosikymmeninä.
”Armolahjaseminaarit”, ”Pyhän Hengen illat”, ”tule Pyhä Henki” ja muut samoin
nimetyt keräävät uteliasta väkeä kuulemaan ja kokemaan, josko tällä opettajalla
olisi jokin uusi konsti seurakunnan ja oman hengellisen tilan
pysähtyneisyyden korjaamiseen. On tietenkin sanottava, että suuri osa Pyhän
Hengen kokemusta ja armolahjoja janoavista kristityistä haluaa ihan
vilpittömästi saada jotakin, joka auttaisi saajaa todistamaan Jumalan
todellisuudesta muille. Silti, kaikki ei ole oikeassa suhteessa. Vuosi
vuodelta, äärikarismaattisuuden vallatessa sijaa, on menty yhä pinnallisempaan
suuntaan. Kun Jumala haluaa syventää ihmisen jumalasuhdetta ihmisen hengessä,
niin ”uuden aallon” ihmisille tärkeintä on saada fyysinen ja sielullinen
kokemus Jumalasta, tai pikemmin hengestä, jonka uskotaan olevan Jumalan Pyhä
Henki.
Toisaalta
Raamatun ilmoituksen mukaan on selvää, että Pyhä Henki on siellä, missä Kristus
on keskeisellä sijalla, sillä Hän kirkastaa ihmisille Jumalan pelastustekoa
Kristuksessa. Siksi myös kaikki Hänen lahjansa liittyvät Kristuksen työn
kirkastamiseen, ei hengen eikä henki-ilmiöiden korostamiseen. Monelle
uskovalle on yllätys, eräille jopa järkytys kuulla, että kristitty ei ole
turvassa petokselta silloin, kun hän lähtee mukaan epämääräiseen varmistumatta
sen taustoista ja sananmukaisuudesta[1].
Kristityn
turva on Jumalan iankaikkinen Sana ja siinä pysyminen. Vaikka kukaan ei siinä
100%:sti onnistukaan, niin tärkeintä on asenne ja halu. Jumala kunnioittaa
meidän pyrkimystämme ja haluamme seurata Hänen ohjeitaan Sanasta ja vastaa
haluumme opettamalla, johdattamalla ja varjelemalla. Erehdyksiltä emme
siltikään säästy. Herra sallii niitä opetukseksi, nuhteeksi ja ojennukseksi.
Niiden kautta meitä muistutetaan, että emme ole jumalia, vaan heikkoja ihmispoloja,
jotka olisivat täysin hukassa ilman Jumalan armotekoa Kristuksessa.
Vääränlainen henki- ja lahjakeskeisyys johtaa eroon kristillisyyden perustasta:
Ihminen on kaiken maanpäällisen olemassaolonsa ajan täysin riippuvainen yksin
Jumalan armosta, Kristuksen ristillä suoritetun sovitustyön ansiosta. Kristityksi
sanotaan ihmistä, joka Jumalan armosta vastaanottaa ja sisäistää tämän
totuuden: Kristus yksin on perusta ja lähtökohta kaikelle mikä liittyy elämään
ja ikuisuuteen[2].
Perusta ei
horju, mutta ihmiset horjuvat. Monet massoja kokoavat julistajat tuovat
Kristuksen rinnalle ja/tai sijaan parantumisen, hengen, ”Jumalan läsnäolon”
fyysisen kokemisen, henkilöprofetiat ja ihmisen ulottuvilla olevat
jumalalliset kyvyt ja lahjat. Ne saadaan, kun osataan mennä oikean välittäjän
käsien alle tai saamalla oikea valaistuminen ”ilmestystieto” -opettajan
kautta. Kaikessa tässä menossa harva pysähtyy selaamaan Pyhän Raamatun sivuja
nähdäkseen vaivaa tutkia, mitä siellä sanotaan. Jumala kirjoitutti Raamatun
ihmistä varten[3].
Siksi se ei ole salakieltä eikä –koodia,
jota vain mystisen valaistumisen kokeneet ymmärtävät. Raamatun Sanan
hyväksyvät ne, jotka Pyhä Henki on saanut vakuuttaa synnin todellisuudesta
itsessä ja jotka ottavat vastaan Jumalan anteeksiantamuksen Kristuksessa.
Raamattu on kirjoitettu jokaisen ihmisen ymmärrettäväksi. Ymmärrys lisääntyy
niillä, jotka pelastuksensa jälkeen sitä rakastavat ja tutkivat.
Ymmärryksen poissulkeminen
Matt.13
luku kuvaa, kuinka maailman ihmiset reagoivat Jumalan ilmoitukseen. Jakeessa
19 osa kuulee sanan, mutta ei ”ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen,
mikä hänen sydämeensä kylvettiin”. Ihminen voi sulkea ymmärryksensä, kun hän ei
halua tunnustaa omaa langennutta tilaansa.
Ei Juurta
Jakeissa
20-21 kuvataan joukkoa, ”joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan…
kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois”.
Vaikuttaisi, että aikamme lisää tätä joukkoa. Jos usko perustuu suurelta osin
johonkin muuhun, kuin Kristuksen tekoon, ihmisellä ei ole ”juurta itsessään”.
Hän on vastaanottanut Sanan, mutta ei koskaan astu täysin sisälle
pelastukseen. Hän haluaa pitää mielestään parhaat puolet kummastakin: maailmasta
ja taivaan valtakunnasta. Näin maailmanmielisyys kulkee sisään seurakuntaan.
Musiikkityyli, tanssi, pinnallinen ylistys ja kokemuskeskeisyys.
Luin kerran
erään ystävän todistusta, jossa hän sanoi mm., että ei olisi kestänyt uskossakaan
jos ei ”puhuisi kielillä”. Hänelle kielilläpuhuminen oli tärkeämpi kokemus,
kuin Raamatun ilmoitus pelastuksesta. Niiden määrä, jotka ymmärtävät Pyhän
Hengen ja armolahjat tähän tapaan, lisääntyy johtuen raamatullisen totuuden
hämärtymisestä. Kun julkisesti opetetaan ja kirjoitetaan, että Raamattu on
”Jumalan vanhaa ilmoitusta”, ”vanha rakkauskirje” tai ”homeiset sivut”[4],
ihmisille luodaan kuva, että nyt on jotakin muuta ”uutta ilmoitusta”[5].
Ihmisiin
ovat aina vedonneet mystiset ilmoitukset ja salatieteet. Sitä taipumusta
väärien opettajien on helppo hyödyntää. Kun puhutaan kristillisin termein,
samalla välttäen Jumalan Sanan ehdottomuuksia, saadaan keitettyä kokoon
pinnallinen evankeliumi, joka vetoaa niihin joilla ei ole ”juurta itsessään”.
Vaino sanan
tähden ei tarkoita vain fyysistä vainoa. Ihmisen oma liha, syntinen luonto
haluineen ja mieltymyksineen, on petollisin vainoaja. Se ei kristitylläkään
muuksi muutu[6].
Jos kristityn nimeä kantava haluaa miellyttää itsekästä luontoaan, haluaa
kokemuksia ja lahjoja tullakseen joksikin seurakunnassa, olla esillä, johtaa,
saada valtaa ja asemaa, jopa taloudellista hyötyä, hän saattaa inhimillisessä
mielessä päästä pitkälle kristillisyytensä harjoittamisessa. Häntä arvostetaan
ja pidetään ”jonakin”. Tällainen julistaja ei kuitenkaan ole Sanan opettaja
raamatullisessa mielessä. Häneltä puuttuu pohja, Pyhän Hengen todellinen valtuutus
opettamiseen. Koska sitä ei ole, tarvitaan muuta: Sanan ulkopuolista
ilmestystä, mesmerismiä, tietoa kuinka ihminen reagoi
ja sensaatioita. Niitä riittää tässä maailmassa. Juureton kerää ympärilleen
muut juurettomat. Sitä kestää aikansa, kunnes Jumala päättää toisin.
Menestys ja ura
Jae 22
kertoo ihmisistä, joiden koko elämä keskittyy tämän olevaisuuden ympärille. He
ummistavat korvansa iankaikkisen elämän totuudelta. Silloinkin, kun elämä on
vaikeaa, he eivät halua ottaa vastaan Jumalan armotekoa Kristuksessa. Tärkeintä
on pärjätä tässä elämässä, luoda ura, menestyä, ruokkia omia mielitekoja.
Vaikka Jumalan ilmoitus joskus kuuluu, se unohtuu saman tien, eikä sille anneta
arvoa. Ajatellaan, että muille kuin minulle se saattaa sopia, kuten jollekin islam,
jollekin hinduismi, mikä tahansa ismi tai vakaumus, joka jotenkin ihmiseloa
helpottaa tai hyödyttää. Ei ole absoluuttista totuutta. Ihminen voi tehdä mitä
tahansa tyydyttääkseen halujansa, kunhan ei loukkaa muita, tai ei ainakaan jää
kiinni ilmeisestä vääryyden tekemisestä. Näillä ihmisillä ”tämän maailman
huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan”.
Kuuleminen ja ymmärtäminen
Jakeessa 23
Jeesus kuvaa niitä, jotka kuulevat ja ymmärtävät sanan. Sana pitää siis ensin
kuulla ja vastaanottaakseen sen, ihmisen ymmärryksen pitää avautua
tiedostamaan, mistä tässä on kyse[7].
Jumalan ilmoitus ei ole salakieltä, se ei liioin ole vanhentunutta. Raamatun
yksi ihme onkin, että sama ilmoitus sopii sukupolvelta toiselle ja on aina
yhtä ajankohtainen ja pätevä! Se iskee ihmistä heikkoon kohtaan ja painaa polvilleen
ne, jotka ottavat ilmoituksen vastaan. Vaikka Jumala kutsuu kaikkia, Hän ei
käytä väkivaltaa eikä pakkoa[8].
Uskonnollisuus
Maailma on
aina ollut uskonnollinen paikka. Jos Jumalan ilmoitus Raamatussa ei kelpaa,
niin tarjolla olevia korvikkeita riittää. Edellä kuvattu raamatullinen
yhteenveto ihmisten suhtautumisesta Sanaan, vaikuttaa myös siihen, millaisena
Pyhä Henki ja Hänen lahjansa koetaan ja kuinka niistä opetetaan.
Yhdenkään
kristityn ei tulisi olla tietämätön siitä, että monissa ns. ”uusi aika”
liikkeissä, kulteissa ja niin vanhemmissa kuin uususkonnoissakin tunnetaan
Jeesus. Kristillinen tiede, mormoni-uskonto, ufo-uskonnot, jne. käyttävät
Jeesus-nimeä ja raamatullisia termejä. Kun näiden opetukseen tutustuu huomaa,
että suunta ei ole ainoastaan yksipuolinen. Näistä liikkeistä on kulkenut opetusta
ja vaikutteita sisälle kristilliseen seurakuntaan. Monet nykyiset kristilliseen
kaapuun puetut opetukset ajatuksen ja mielen voimasta, positiivisesta ajattelusta,
sisäisestä parantumisesta, uskolla parantamisesta, ääneen lausutun uskon sanan
voimasta, ihmisen jumaluudesta, enkeli- ja henkimaailmasta, voitelun tai
voiman jakamisesta ihmiseltä toiselle, jne. ovat yhteneviä. ”Uusi aika” ja
”uusi aalto” ovat lähisukulaisia monessa asiassa. Mistään uudesta ei
kuitenkaan ole kyse, vaan vanhojen mysteeriuskontojen ja kulttien pukemisesta
uusiin kaapuihin.
Yksi ilmoitus vai ilmoituksia
Raamatun
ulkopuolisten uskontojen ja uskomusten käyttövoimana ovat lähes aina Raamattu
ja lisäksi yksi tai useampia muita teoksia, joilla Raamattua selitetään. Nämä
muut teokset ovat käytännössä merkittävämpiä kuin Raamattu. Raamattu on vain
yksi Jumalan ilmoitus, jota tulkitaan muiden ilmoitusten kautta. Ilmoitukset
ovat Jumalan suoraan erityisesti valituille ”profeetoille” antamia, eli täysin
tai lähes Jumalan sanaa. Siksi niiden arvostelu ja kritisointi saattaa johtaa
anteeksiantamattomaan syntiin, eli ”Pyhän Hengen pilkkaamiseen”. Raamatulle
voidaan antaa suurikin arvo, etenkin mitä lähemmäs kristillisyyttä tullaan.
Voidaan jopa puhua Raamatun ehdottomasta auktoriteetista, samalla kun tämä
periaate käytännössä kielletään ja torjutaan muussa opetuksessa.
Hällä
väliä, vaikka näin saadaan aikaan runsaasti ristiriitaisuuksia. Tiedetään,
että ihmisen luonnollinen mieli haluaa helppoja ja nopeita ratkaisuja. Siksi
se helposti jättää ristiriitaisuudet tutkimatta ja hyväksyy mukavalta ja
itselle sopivalta kuulostavan paketin. Mielenkiinto herää, kun joku lupaa
erikoista, ”yliluonnollista”, ”jumalallista”, tms. kokemusta. Kun tämä vielä
kuvataan ”Jumalan rakkauden” osoituksena juuri sinua kohtaan, kukapa sitä
vastustaisi. Nykyinen henkikeskeisyys käyttää tätä tapaa.
Entä
Raamatun ilmoitus siitä, että Kristus on Sana, Logos, läsnä Sanassa ja yksin
Sanan ilmoituksen kautta vastaanotettava? Tämä ilmoitus asettaa Raamatun niin
ehdottomaan auktoriteettiasemaan, että sen kuvaaminen ”vanhana rakkauskirjeenä”
tai ”homeisina sivuina” on…, niin mitä?
Opettaja ja oppilas
Raamattu ei
kehota kristittyä suoraan opettamaan Pyhästä Hengestä. Sen sijaan se kertoo, että
Pyhä Henki opettaa Kristuksesta ja Kristus ilmoittaa Isän. Asia on siis
kääntynyt osittain päälaelleen: Kristitty opettamassa Pyhästä Hengestä, kun
Pyhä Henki on Opettaja, joka opettaa kristittyä Sanasta ja Kristuksesta. Kristityn
tulee sitten välittää eteenpäin saamaansa opetusta. Kristitty on Opettajan
oppilas, ei Opettajasta opettaja. Toivottavasti tämä sanaleikki valaisee mitä
tarkoitan. Kyse on auktoriteetista ja kristityn asemasta suhteessa Jumalaan.
Tämä totuus käy ilmi Raamatusta helposti ja nopeasti, jos sen vain haluaa
ottaa vastaan.
Yksi, kolme yhdessä, yksi kolmesta
vai kolme
Yksi
keskeinen ongelma karismaattisessa uusherätyksessä on suunta triteismiin, oppiin kolmesta erillisestä Jumalasta. Vuosien
aikana suuntaus on vahvistunut. Ensin on hämärtynyt Raamatun ilmoitus ”yksi Jumala”
opista. Kolmiyhteys-ajattelu ei voi mennä pidemmälle, kuin mitä Sana antaa
ymmärtää.
Jumala on
ihmiselle mysteeri. Hän on ilmoittanut itsestään vain sen, minkä on oikeaksi
nähnyt. Väärä kolminaisuusajattelu on johtanut siihen, että Isä, Poika ja Pyhä
Henki erotetaan erillään toimiviksi jumaliksi. Ketju on edennyt näin: Jumala
on kolmiyhteys - siitä seuraa, että on kolme toimivaa jumalaa – siitä seuraa,
että on kolme erillään toimivaa jumalaa. Niitä kaikkia voidaan ja tulee
rukoilla, ylistää, palvoa, jne. Aiemmat kristityt ovat olleet pimennossa, kun
eivät ole halunneet antaa kolmannelle Jumalalle, eli Pyhälle Hengelle, sitä
arvoa, mikä Hänelle kuuluu. ”Uusi ilmestys” haluaa antaa Hänelle yhä enemmän
tilaa, kutsua Häntä, kuulla Hänen ilmoituksensa, palvoa ja rakastaa Häntä, alistua
Hänen johtoonsa ja ottaa vastaa ”se”, eli Hänen läsnäolonsa kokemus, jonka
kautta Isän rakkaus, uudet voitelut, välittyvät. Tämä henki heittää, kaataa,
itkettää, naurattaa, liimaa lattiaan, antaa suloisen kokemuksen,
rakkaudentunteen kaikkia kohtaan ja paljon muuta. ”Pyhä Henki-jumala” on tullut
keskellemme ja Hän johtaa koko maailmanlaajuisen kristikunnan ykseyteen ja
antaa voiman voittaa koko maailma ja tehdä siitä alamainen Kristukselle ennen
Hänen paluutaan. ”Uuden aallon” henkiajattelu sopii hyvin myös katoliselle
kirkolle. Molemmissa liikkeissä ”ihmeet ja merkit” ovat samankaltaisia.
Yksi Jumala – yksi ilmoitus
Selvää on,
että Jumala ei ole antanut ihmiselle ymmärrystä selittää Hänen olemustaan yksiselitteisesti.
Suurin osa kristikuntaa ajattelee Jumalan kolmiyhteytenä ja siitäkin on eri
versioita. Tärkeintä on, että emme mene liian pitkälle puoleen tai toiseen.
Toinen äärisuunta on käytännössä kolme -jumalaa oppi (vaikka ei sitä ääneen
sanoisikaan), toisella laidalla on jyrkkä yksijumalaisuus, joka hyväksyy vain
Isän jumaluuden. Ymmärrän Raamatusta, että yksi Jumala voidaan hyvin ilmaista
Isä, Poika ja Pyhä Henki ykseytenä. Kaikki ovat yhtä ja toimivat yhtenä ilman
ristiriitaa. Maailman ja ihmisen luominen sekä ihmisen historia, joka samalla
on Jumalan pelastushistoria, on Jumalan teko. Ihmisen kannalta tärkeintä on
Jumalan pelastusteon henkilökohtainen ymmärtäminen ja vastaanottaminen. Siksi
Jumalan ilmoitus keskittyy Kristukseen ja Hänen tekoonsa. Isä, Poika ja Pyhä
Henki ovat yhtä ja toimivat yhtenä tässä ilmoituksessa. Aluksi Jumalan
ilmoitus oli sukupolvelta toiselle sanallinen. Kirjoitustaidon kehittymisen
myötä se saatiin kirjamuotoon. Jumalan ilmoituksen kopioimiseen ja
kääntämiseen suhtauduttiin aina suurella hartaudella, varovaisuudella ja
tarkkuudella, jopa pyhällä pelolla. Kerta toisen jälkeen Raamattu on yritetty
leimata epäluotettavaksi. Kriitikoiden mukaan se on ihmisperäinen kirjoitelma
ja täynnä käännösvirheitä. Mitä enemmän vanhat löydöt ovat historiaa valottaneet,
sitä selvemmäksi on aina käynyt Raamatun muuttumattomuus.
Pyhä Henki on Sanassa
Rehellinen
raamatuntutkimus ei siis tee tyhjäksi Raamatun ilmoitusta, vaan päinvastoin.
Jumalan ilmoitus on tarkoitettu kaikkien ihmissukupolvien kaikille ihmisille.
Siksi sen ilmoitus Pyhästä Hengestä on pätevä ja siinä tulee pysyä kuten
kaikessa Raamatun ilmoituksessa. Jumalan ilmoitusta koskien Pyhää Henkeä ja
Hänen toimintaansa voidaan ja tulee tarkastella Sanan sisällä, ei sen
ulkopuolella kokemuksista, näyistä, ilmestyksistä tai profetioista käsin.
Tämä on
yksi nykyisen ajan perusvirhe. Pyhä Henki ja Hänen ”ilmoituksensa”
yksilöllisenä kokemuksena syrjäyttää seurakunnalle tarkoitetun yhteisen
Raamatun ilmoituksen ja totuuden yksilökristityn elämässä.
VT ja UT ovat yksi ilmoitus
Ensiksi
meidän on ymmärrettävä, että Vanha testamentti ei ole erillinen osa ilmoitusta
ja Uusi testamentti toinen osa. Ne kuuluvat yhteen ja ovat yksi ilmoitus.
Vanha testamentti on ikään kuin lupaus, toivo ja UT tämän lupauksen vahvistaja
ja täyttäjä. Ne ovat erottamattomat, kuten Jumala ykseydessään.
Amerikkalaisten karismaattisten kautta sanonnat, kuten ”Jumala on suurempi
kuin Raamattu” ja ”Jumalaa (tai Pyhää Henkeä) ei voi sulkea laatikkoon”
(tarkoittaa, että emme saa rajata tietoamme ja ilmestystämme Jumalasta yksin
Raamatun ilmoitukseen, emmekä voi tutkia muita ilmoituksia vain Raamatulla)
ovat mielettömiä. Ne osoittavat, että monet tässä ”uudistusliikkeessä” ovat
omaksuneet esoteerisen, ei-kristillisen näkemyksen, jossa subjektiivinen oma
kokeminen on uskonelämän perusta. Tarkoitus on murentaa ja vähentää Raamatun
ilmoituksen arvo ja sitä kautta aito kristinusko. Monet tekevät sitä tietämättään.
Tarkemmin Raamatusta tutkimatta omaksutaan joku hyvältä kuulostava ”slogan” ja jaellaan sitä eri yhteyksissä. Oleellista on,
että Jumala on Raamatussa ilmoittanut tahtonsa, jonka mukaan Hän tekee ja
toimii. Tähän tahtoon jokainen ihminen joutuu alistumaan riippumatta siitä,
mikä on hänen oma halunsa.
Totuus on yksi
Tietenkin
Jumala on suurempi kuin mikä tahansa kirja. Mutta Raamatussa Hän ilmoittaa itsensä
ja tahtonsa ihmiselle. Ilman sitä täysi ilmoitus jää puuttumaan ja
yksilölliset ”ilmoitukset” tulevat sijaan. Syntyy kaaos ilman absoluuttista totuutta.
Jumala haluaa meidän tietävän totuuden. Totuutta ei koskaan voi olla kuin yksi.
Totuuden olemus on, että se ei koskaan muutu. Ihminen voi muuttaa omaa
totuuden käsitystään, mutta itse totuus on muuttumaton. Jos Raamattu olisi
yksi ja sen ulkopuoliset ilmestykset ja kokemukset toinen totuus, ei olisi
lainkaan totuutta.
Aikamme
yksi mieliajatus on, ”ettei ole vain yhtä totuutta”. Tällä puolustellaan
ihmisen oikeutta tehdä mitä oma mieli kulloinkin haluaa ja vaatii. Tämä
maailmaa syleilevä humaani ajatus on iskostunut kristillisyyteenkin: ”Ei
kukaan voi olla täysin varma mistään, kaikki on tulkintaa, Raamattu antaa
vain kehykset, Raamatussa ei ole kaikkea ilmoitusta, Jumalalla on uutta tälle
ajalle, kristityn tulee elää ajassa mukana, se ja se asia kuuluu tiettyyn
muinaiseen kulttuuriin ja sen vaatimuksiin – ei nykypäivään…” jne. Näin
Raamattua karsivat toisaalta ääriliberaalit ja toisaalta äärikarismaattiset.
Kun ympäri käydään, niin yhteen tullaan: Raamattu ei ole keskeinen uskon
mittari.
Totuuden
tulee olla kaikille sama. Maailma ei vuosituhansien aikana ole tullut
tuntemaan yhtään Raamatun ilmoitukseen verrattavaa selvää, pysyvää, haastavaa,
kaikille kuuluvaa, kaikkia tasa-arvoisesti kohtelevaa ja kaikkia eri aikoina
eläneitä koskevaa oikeaa ja ristiriidatonta oppia totuudesta. Jumala on
tarkoittanut Sanansa sitovaksi ja muuttumattomaksi. Hän on asettanut jokaisen
ihmisen kohtalon riippuvaiseksi omasta Sanastaan. Koskaan ihmiskunnan
historiassa ei ole kyetty todistamaan muuta. Kukaan täysijärkinen ei voi
väittää, että jos ihmiskunta eläisi Jumalan yhteydessä Raamatun periaatteiden
mukaisesti, maailma ei olisi kuin paratiisi. Jumala on siis Sanassaan ja Hän
ilmoittaa toteuttavansa sen viimeistä piirtoa myöten. Siksi em. ”sloganit” ovat mielettömiä.
Pyhän
Hengen keskeinen piirre on julistaa totuutta. Hän on ”Totuuden Henki”. Jumalan
ykseyttä korostaen Raamattu käyttää Pyhästä Hengestä myös nimityksiä
”Jeesuksen Henki”, ”Jumalan Henki”, ” Herran Henki”, ”Henki korkeudesta”,
”Isänne Henki”, ”Puolustaja, Pyhä Henki”, ”Kristuksen Henki”. Jumala on
totuus. Siksi Pyhä Henki ei voi olla totuutta vastaan. Pyhä Henki ei voi
opettaa Sanan vastaisesti, ei antaa vääriä ennustuksia, ei alentaa Jumalan
ilmoituksen arvovaltaa, ei vähentää Kristuksen työn merkitystä miltään osin,
ei lisätä Raamattuun eikä ottaa siitä mitään pois, ei antaa Sanan ulkopuolisia
ilmestyksiä tai profetioita, ei eksyttää ihmisiä luottamaan yksilöllisiin
kokemuksiin tai ”lahjoihin”, jne. Pyhä Henki on ja pysyy Sanan sisällä ja
opettaa Sanaa. Raamattu todistaa omasta alkuperästään. Pyhä Henki on Raamatun
inspiroija. Hän ei toimi omaa Sanaansa vastaan. Samassa ykseydessä Raamatun
ilmoituksen takaavat Isä ja Poika.
Osa 2
Pyhän Hengen profilointi
Viime
kerralla pohdimme mm. Jumalan absoluuttisen totuuden ja ykseyden periaatetta,
joka tietenkin liittyy myös Pyhään Henkeen ja Kirjoitet-tuun
Sanaan. Raamatun mukaan on mahdotonta, että Pyhä Henki olisi jotenkin, edes
osittain, Jumalan ilmoituksen ulkopuolella toimiva.
Seurasin
14.11.03 Benny Hinnin ”This
Your Day” ohjelmaa. Sen alussa hän paljasti oman,
tosin tunnetun käsityksensä sanoen, ”Jumala
parantaa Pyhän Henkensä kautta ja Sanansa kautta”. Sitten oli tarkoitus
selvittää, kuinka Sanan kautta parantaminen tapahtuu. Hän erotti Pyhän Hengen
ja Sanan erillään oleviksi toimijoiksi.
Näinhän ei
ole, vaan Pyhä Henki on Sanassa, Sanan kautta toimiva ja vastaanotettavissa
Sanan kautta, kuten kaikki Jumalan ilmoitus. Pintapuolinen tarkastelu ei näe Hinnin ja muiden vastaavissa lausumissa mitään epäilyttävää.
Lausumat tulee kuitenkin yhdistää noudatettuun käytäntöön ja henkilön muuhun
opetukseen. Kuulijoita ohjataan uskomaan, että vaikka jotakin ei voitaisi
perustella Sanalla, se on silti kristillistä ja Pyhän Hengen synnyttämää,
koska se tapahtuu ”kristityille”. Voidaan kuitenkin tehdä johtopäätös, että
Pyhän Hengen parhaiten tuntevat ne, jotka eniten tuntevat Jumalan Sanaa. Eivät
ne, jotka rakentavat uskonsa ja opetuksensa ilmiöihin ja kokemuksiin.
Kokemukset eivät yksistään todista mitään niiden takana olevasta hengestä. Hinnin lausuma kuvaa hyvin ajatusta, joka on äärikarismaattisuuden
yksi perusteema.
Reinhard Bonnken käsitys Pyhästä Hengestä on samankaltainen. Hän on
yksi Jumala Isän ja Pojan rinnalla. Bonnke, kuten
muutkin mainitut, toki korostaa yhden Jumalan periaatetta. Usein heidän
käytäntönsä ja opetuksensa osoittaa kuitenkin muuta. ”Ainoa henki, jonka Jeesus meille lupasi, on ihmeen Henki, Pyhä Henki…
Juuri Hän aloitti suurimmalla fyysisellä ihmeellä luomalla maailman. Hänen
luonteensa ei muutu. Mitä Hän on, Hän on ja tulee aina olemaan. Jumala
operoimassa maallisella näyttämöllä, ’Minä olen’(2Moos.3:14). Pyhällä Hengellä,
joka yliluonnollisesti loi maailman, ei pitäisi olla vaikeuksia jatkaa
yliluonnollista”. [9]
Pyhälle
Hengelle ei tietenkään se, mikä ihmiselle on yliluonnollista, ole ongelma.
Pikaisesti luettuna moni sanoo tämänkaltaiselle tekstille: Amen.
Mutta Raamattu ei mainitse, että Pyhä Henki loi maailman. Se sanoo, ”Alussa loi
Jumala taivaan ja maan”. Pyhä Henki tietenkin oli läsnä. Myös Kristus ”loi
maailman”.[10]
Bonnken ajatus tukee karismaattista peruskäytäntöä,
joka erottaa Pyhän Hengen omaksi jumaluudeksi. Pyhä Henki profiloidaan omaksi
yksilöjumaluudeksi. Huomaa, kuinka tärkeä on raamatullinen Jumalan ykseyden
periaate.
Kun ”uuden
aallon” opettajat puolustelevat erikoisia ilmiöitä, joita Raamattu ei tue,
heidän selityksensä on, että eihän Raamattu kerro kaikkea mitä Pyhä Henki tai
Jeesus teki. Siksi Pyhä Henki voi toimia ja tehdä sellaista, mistä Raamattu ei
kerro. Heidän johtopäätöksensä on, että koska tätä tapahtuu heille, sen takana
täytyy olla Pyhä Henki. Koska he ovat kristittyjä, Jumala ei salli heidän
erehtyä, eikä mennä harhaan.
Kristikunnan
historian aikana käytäntö on lukuisissa yhteyksissä osoittanut tämän ajattelun
vääräksi. Jos kristitty menettää kunnioituksensa Sanaa kohtaan, hän voi
helposti eksyä. Kunnioituksen puutetta on myös se, kun Sanaa ei itse tutkita.
Jumalan ilmoituksen hylkääminen on aina Jumalan itsensä hylkääminen. Kun
ihminen hylkää Jumalan, Jumalan varjelus menetetään ja altistutaan
petokselle. Pyhä Henki Raamatussa varoittaa Kristuksen seuraajia usein
petoksen vaarasta.
Raamattu ei
todellakaan kerro ”kaikkea” tapahtunutta. Mutta se kertoo kaiken sen, mitä ihmisen
tulee tietää Jumalasta. Voimme olla varmoja, että kaikki Jumalan teot, nekin
joista Raamattu ei kerro, ovat aina olleet Hänen ilmoituksensa mukaisia ja
yhtenevät sen kanssa.[11]
Ihmisen ilmoitus
Ilmoitusta
Pyhästä Hengestä voidaan käsitellä vain Sanan yhteydessä. Aikamme
kristillisyyden yksi perussairaus on ihmiskeskeisyys. Jokainen rehellisesti
itseään ja maailmanmenoa tarkkaava tekee sen huomion. Kun ihminen kirjoittaa ja
puhuu kokemuksistaan ja havaitsemistaan ilmiöistä - mitä hän on, mitä hän
näki, kuuli ja koki Jumalan ”ilmestyksessä” - lukijoita ja kuulijoita riittää.
Kun toinen kristitty kirjoittaa tai opettaa, mitä Jumala ilmoittaa Sanansa
kautta ja mitä Jumala teki ja tekee Raamatun mukaan, menestys ei ole kovin
kummoinen. Ihmistieto on menestyksekästä ja se sekoitetaan Jumalan tiedon
kanssa. Ihmisen oma kyky havaita ja kokea on vajavaisuudessaan petollinen,
siksi Raamattu varottaa turvaamasta siihen ja ohjaa kaikessa etsimään tietoa
Kirjoituksista, ei ihmisen kertomuksista.
Ihmisen
tiedon ja ilmoituksen takana voi olla monia lähteitä. Raamatun tiedon takana
on Jumala itse. Siksi kristityn tulee oman itsensä ja muiden tähden verrata
omia käsityksiään ja kokemuksiaan Jumalan ilmoitukseen ja ojentua sen mukaan.
Se on raamatullista kristityn vaellusta, johon Pyhä Henki meitä ohjaa.
Nykyistä
tilannetta voidaan verrata myös auringonpimennykseen. Kuukin loistaa valoa,
tosin sillä ei ole omaa valonlähdettä. Auringon rinnalla kuun loiste jää
näkymättömiin. Se voi kuitenkin peittää auringon valon siirtymällä auringon
eteen. Syntyy auringonpimennys ja hämärä. Jos tila olisi pysyvä, ihmiset
pitäisivät hämärää oikeana olotilana. Himmeää kuun valoa pidettäisiin oikeana
valona. Kun tämä sovelletaan kristillisyyteen, kuu edustaa yksittäisen ihmisen
subjektiivisia mieltymyksiä ja näkemyksiä, joita suuri joukko pitää oikeana
valona.
Asia voi
olla parantumisen, Pyhän Hengen, armolahjojen, voitelun, kokemusten,
profetioiden, Israelin merkityksen, ym. korostaminen niin, että Raamatun
kokonaisilmoitus peittyy. Mikään yksittäinen Raamatussa käsitelty asia ei ole
tarkoitettu peittämään sen ilmoitusta Kristuksesta, syntien sovituksesta, vaan
kaikki muu palvelee tuota ilmoitusta. Raamatun ilmoitus synnistä, tuomiosta
ja pelastuksesta Kristuksessa on aurinko. Hyvin moni etsii ja tarkkaa kuuta
rientäen paikasta toiseen pitäen sitä valonlähteenä. Kristitystä tulee oman
lihallisen kokemusmaailmansa vanki. Tunteilla ja kokemuksilla on oma merkityksensä,
mutta niiden orjuuttavasta vaikutuksesta Jumalan valo haluaa meidät
vapauttaa. Kun uskoa ei tarvitse perustaa eikä vahvistaa ”ihmeillä ja
merkeillä”, etenkään kyseenalaisilla sellaisilla, se on suuri helpotus. Usko
tulee Sanasta ja perustuu yksin Jumalan ilmoitukselle. Se on raamatullista
kristityn vapautta, jonka Pyhä Henki haluaa suoda jokaiselle.
Ihmisen valta Jumalaan
Yksi
merkittävimpiä piirteitä nykyisessä ”herätyksessä” on, että Pyhä Henki
halutaan ”vapauttaa” ja antaa Hänelle vapaat kädet toimia uskovien keskellä.
Ajatellaan, että aiemmat kristityt sukupolvet eivät ole tätä vapautta Hänelle
suoneet. Nyt Häntä pitää palvoa, ylistää ja kutsua paikalle. Esim. Hinnin kokouksissa saatetaan ylöskohotetuin käsin vetää
Pyhää Henkeä ja Hänen vaikutustaan alas, jne.
Ajatus
juontaa juurensa käsityksiin, joita esim. Kenneth Copelandin
opetus (jäljempänä) kuvaa. Kristitty on Jumala tai ainakin jumala ja Jumalan
poika Kristuksen tapaan. Jumala ei ole suvereeni maan ja ihmisen asioiden
hallitsija. Kristuksen risti ei ole suvereeni syntien sovittaja. Maallinen menestys,
vauraus ja terveys seuraavat tosi kristittyä ja ihminen tuottaa itselleen
siunauksen noudattamalla maailmankaikkeudessa vallitsevia hengellisiä lakeja
(menestysteologia oppi tulee mm. Kristillinen Tiede ja Mormoni uskonnoista).
Ihmisen tekeminen ja toimiminen on keskeistä, ei Jumalan teko. Näin ihmisellä
on valta rajoittaa Jumalaa. Hänellä on valta sitoa ja päästää Pyhä Henki.[12]
Raamatun
ilmoituksen mukaan tämä on täysin mieletön ajatus. Jumalaa ei voi kukaan
ihminen rajoittaa, sitoa eikä vapauttaa, saati määrätä toimimaan missään
tilanteessa. Mitä Herra sanoi Tyyron kuninkaalle,
”Ihmislapsi, sano Tyyron ruhtinaalle: Näin sanoo
Herra, Herra: Koska sinun sydämesi on ylpistynyt ja sinä sanot: 'Minä olen jumala, jumalain istuimella minä istun
merten sydämessä', ja olet kuitenkin
ihminen, et jumala, vaikka omasta
mielestäsi olet jumalan vertainen… Vieläköhän sanot surmaajasi edessä:
'Minä olen jumala', kun kuitenkin olet ihminen, et jumala, kaatajaisi
käsissä?”[13]
Se, että
tällainen jumalakuva on saanut niinkin suuren suosion, on osoitus kristikunnan
rappiosta, ei herätyksestä. Ihminen elää inhimillisessä ja hengellisessä
hätätilassa. Syntinen maailma on tragedia. Kaiken tämän yläpuolella on ihmisen
teoista täysin riippumaton Jumala, joka kuitenkin välittää langenneesta
luodustaan. Ihminen ei voi kerskailla Jumalan rakkaudella tyyliin, ”koska
olen niin ainutlaatuinen, Jumala välittää minusta”. Liioin Jumalaa ei tulisi
kuvata ”kaverina” eikä Jeesusta ”parhaana bestiksenä”,
kuten erityisesti nuorille suunnattu evankeliointi tahtoo mainostaa. Ajatus on
kiva, mutta ei kerro mitään raamatullisesta ihmisen asemasta Jumalan edessä.
Jumala on Pyhä ja Pyhän edessä ihminen kokee likaisuutensa ja mitättömyytensä.
Raamatun Pyhä Henki ilmoittaa meille Pyhän Jumalan, jonka edessä ei ihmisen
ainutlaatuisuudella eikä erinomaisuudella ole merkitystä.[14]
Tyhjä ja Jumalan edessä paljastettu syntinen saa kuitenkin Jumalan armosta vastaanottaa
pelastuksen. Hän saa sisimmässään kokea todistuksen Jumalan lapseudesta Sanan
ilmoituksen, ei omien tunteidensa, mukaan. Pyhä Henki ilmoittaa Jumalan
taivaallisena Isänä. Kristus opetti Isästä.
Isä
Oletko
ajatellut miksi Jumala haluaa meidän tuntevan Hänet nimenomaan Isänä eikä
Henkenä? Henki-ajatus on aina luonteeltaan tietyllä tapaa määrittelemätön ja
tuntematon. Siksi raamatullinen kristillisyys ei ohjaa henkikeskeisyyteen.
Isä on jokaiselle ihmiselle tuttu käsite. Jokainen ainakin tietää, millainen
hyvän isän tulisi olla. Surullista on, että näitä isän malleja aikamme tarjoaa
aina vähemmän ja vähemmän. Yhä useampi pikku tyttö ja poika kasvaa ilman isän
läsnäoloa. Vielä surullisempaa on, että äiditkin alkavat noudattaa tätä
esimerkkiä. Lapsi syntyy, mutta ei elää usein perheenkin keskellä ilman isää
ja äitiä, jotka omistautuvat muille asioille. Siitä huolimatta isän oikea
merkitys ja malli on jokaisen mielessä. Vaikka maalliset isät pettävät ja
epäonnistuvat, taivaallinen Isä on kaikessa täydellinen.
Raamattu
ilmaisee asian Ps.27:10, ”Vaikka minun isäni ja äitini minut hyljätkööt, niin
Herra minut korjaa”. Ilman maallista isää tai perhettä kasvava ihminenkin voi
löytää itselleen täydellisen Isän. Pyhä Henki ohjaa meitä muodostamaan jumalakuvamme
Raamatun pohjalle. Jumalan ykseyden Henki varottaa kiinnittämästä huomiota
Häneen itseensä, mutta kehottaa tarttumaan kiinni Hänen opetukseensa. Kun
ajattelet Isää, koet turvallisuutta ja rohkaisua. Jos olet tehnyt väärin,
häpeät ja pyydät anteeksi aralla tunnolla. Mutta voit aina mennä Hänen eteensä,
koska tiedät, että Hän on täydellisen oikeudenmukainen ja armollinen myös
rangaistessaan sinua. Jumala tietää ihmisen tarvitsevan konkreettisia käsitteitä
ymmärtääkseen mitä Hän on. Henki ei ole niin konkreettinen käsite ja siksi
henkikeskeisyys voi johtaa yhteyteen aivan muiden henkien kanssa, kuin mitä
halutaan. Isä on konkreettinen käsite, samoin kuin käytännössä toteutettu viaton
syntiuhri.
Kristuksen
lunastus- ja pelastusteko on täysin ihmisen ulkopuolella oleva ja ulkopuolelta
tuleva sovitus Jumalan kanssa. Pyhä Henki kuuluu Jumalan ykseyteen ja todistaa
synnistä ja pelastuksesta Kristuksessa. Isä antoi ainokaisen Poikansa. Se on
konkreettinen käsite ja teko, joka kuitenkin on loukkaus langenneelle
ihmisluonnolle. Pelastus on suvereenin Jumalan suvereeni teko ihmistä kohtaan.
Se on Kristuksen ansio, ei ihmisen. Kuten ihminen ei voi aikaansaada omaa
pelastustaan, hän ei voi mitenkään rajoittaa eikä sitoa Pyhää Henkeä.
Toinen
puoli asiaa on, että Pyhä Henki ei tietenkään vaikuta siellä, missä Jumalaa ei
kunnioiteta.
Kun puhutaan
Pyhän Hengen ”liikkeistä” ja ”vuodatuksista” tulee muistaa, että Pyhä Henki,
kuten Jumala, ei varsinaisesti liiku sinne tai tänne, kuten rajallinen luotu
olento. Kaikki luodut, niin ihmiset kuin enkelit aina Saatanaa myöten, voivat
olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. Mutta Jumala on läsnä kaikkialla kaiken
aikaa. Kun Hän päättää jonkun asian, niin Hän toteuttaa sen siinä paikassa.
Ihmisen ei tarvitse kulkea paikasta toiseen, ”herätyksestä toiseen”, ”aallosta
toiseen”, ikään kuin Pyhän Hengen perässä, saadakseen Jumalan huomion. Raamatun
ilmoituksen mukaan ihminen tarvitsee tiedon Jumalasta voidakseen lähestyä
Häntä. Kun ihminen Pyhän Hengen vaikutuksesta saa tiedon, hän joutuu valinnan
eteen.
Tällaista
Jumalaa ei ihminen rajoita, mutta Jumala on rajoittanut ihmisen mahdollisuudet
valita. On kaksi vaihtoehtoa: Kääntyä Jumalan puoleen tai Hänestä pois.
Kolmatta vaihtoehtoa ei ole. Hän on rajoittanut ihmisen, kuten Saatanankin,
vallan määräajaksi. Ihmisen kyvyt ovat rajalliset, kuten hänen ruumiillinen
elinikänsä. Jumala on ikuisuudessa säätänyt maanpäällisten ja
maailmankaikkeuden valtojen ja voimien ajat ja vaikutukset. Näitä ihminen ei
muuta, kuinka hän sitten voisi ohjailla Pyhää Henkeä (Jumalaa).
Ei ole mennyttä totuutta
Raamatun
Pyhä Henki on siis aina ollut, on ja tulee olemaan kaikissa toimissaan Sanassa
ilmoitetun kaltainen. Raamattu ilmoittaa meille, että Jumala on muuttumaton.
Tommy Tenney kirjoittaa menestyskirjoissaan paljon
Jumalan ”menneestä” ja ”nykyisestä” totuudesta.[15]
Tällä on sama vaikutus, kuin em. Hinnin lausumalla.
Eli vähentää Jumalan Sanan merkitystä kaiken kristilliseksi mainitun opetuksen
ja toiminnan auktoriteettina. Jumalan totuus ei kuitenkaan ole aikaan sidottu,
koska sen lähde on ikuisuudessa. Siksi totuutta ei voida kuvata
aikamuodoissa. Se vain ON, ON ja ON aina ja ikuisesti sama. Jumalan ilmoitus
meille on Hänen totuutensa meille. Tenneyn ajatus on
harhauttava ja ikävä kyllä se näyttää tehoavan moniin. Olen itsekin kuullut
kuinka hänen kirjoituksiaan kehutaan. Kun näiltä ihmisiltä sitten kysyy, mikä
on ”se jokin” Tenneyn edustama hengellistä elämää
muuttava suuri totuus, niin selvää vastausta ei saa. Kirjoja ei olekaan luettu
niin, että niistä jäisi jokin selvä, hengellistä elämää oikeasti hyödyttävä
ajatus mieleen, jos siellä sellainen on.
Jos
Raamatun Jumala ymmärrettäisiin, kuten Hänen ilmoituksensa edellyttää, ei olisi
tarvetta etsiä parantumista tai Pyhän Hengen kosketusta niitä varten
pystytetyissä esityksissä. Kristillinen show menettäisi viehätyksensä. Ihminen
uskoisi enemmän Jumalan omaa ilmoitusta kuin tunteitaan. Ymmärrettäisiin, että
Jumala on Pyhän Henkensä kautta läsnä kaikkialla kaiken aikaa. Ei ole toinen
toista pyhempää paikkaa minne vaeltaa, eikä ketään välittäjäksi voideltua
ihmistä, jonka luo tulisi mennä saadakseen Jumalan huomion. Jumala toimii missä
tahansa kuten Hän tahtoo. Hän näkee ja kuulee kaiken jatkuvasti. Pyhää Henkeä
ei kutsuta eikä komennella, Hän on kaiken aikaa ja kaikkialla läsnä maan
päällä, kuten Jumala on.
Katsaus opetuksiin
Kuinka
kuuluisat karismaattiset opettavat Pyhästä Hengestä? Näitä käsityksiä on
seurattu ja sivuttu monissa KF:n numeroissa.
Äärikarismaattinen liike syyllistyy siihen, mistä se syyttää Raamattuun pitäytyviä
kristittyjä sanomalla, että ”Jumalaa (Pyhää Henkeä) ei saa sulkea
laatikkoon”. Liike kutistaa Jumalan ihmisen mittoihin, sitoo aikaan, paikkaan
ja ihmiseen. Kenneth Copeland, kuten Hinn ja monet muut karismaattiset julistajat, sanoo
Jeesuksen puhuvan suoraan hänelle eikä epäröi antaa Jumalalle ihmisen mittoja: ”(Jumala) on olento, joka on hyvin paljon
kuten sinä ja minä. Olento, joka pituudeltaan on jossakin noin 185-190 cm
paikkeilla, joka painaa jotakin lähimain 90 kg…, ja hänen vaaksanmittansa on n.
23 cm”.[16]
Copeland
kuvaa kuinka hänen vaimonsa ”sai Pyhän Hengen”, ”Hän kasvoi pienen seurakunnan yhteydessä maalla eikä heillä ollut kuin
puoliaikainen pastori. Hän (Copelandin vaimo) ei
uskonut mihinkään. Hän pelastui ja täyttyi Pyhällä Hengellä 3 kk ennen kuin
edes kuuli sanaa uudestisyntymästä. Hän ei tiennyt mitä se oli”.[17]
Kukaan ei
uudestisynny ylhäältä tietämättä mistä on kysymys. Uudestisyntyminen on
tietoinen tila ja valinta. Se tapahtuu, kun ihminen kuulee Sanan ja Pyhä
Henki johtaa hänet syntisen paikalle etsimään Jumalan armoa. Sama vaimo on
kuitenkin julkaissut lehtisen, jossa hän opettaa lukijoita täyttymään
Hengellä käyttämällä erityistä tapaa ja “hengittämällä Henki sisään”.
Artikkelissaan
Copeland kuvaa Pyhää Henkeä voimana käyttäen nimeä
“Jumalan lihas”. ”Jos olet uudestisyntynyt,
Pyhällä Hengellä kastettu uskova, Hän (PH) on sinussa kaikkea mitä Hän on
koskaan ollut. Hänellä on sama valtava voima… Ja mikä vielä enemmän, kun joudut
johonkin, jota et hallitse ja kutsut Häntä (PH) apuun, Hän ei ole miljoonien
valovuosien päässä. Hän on sisälläsi! Hän on valmis antamaan sinulle mitä
tahansa tarvitset. Hän on valmis olemaan lohduttajasi. Valmis olemaan
opettajasi ja valmentajasi… Hän on valmis laittamaan yliluonnolliset
lihaksensa ja mielensä toimimaan sinun hyväksesi 24 tuntia vuorokaudessa... Hän
on odottanut sinua, että antaisit Hänelle jotakin tehtävää… Jos kuljet
ympäriinsä epäuskossa ja muussa arvottomassa roskassa, rajoitat pahoin Häntä…
Joten päätä nyt aloittaa tuon oven avaaminen. Kehitä tietoisuus Pyhän Hengen
todellisuudesta sinussa… Aloita rakentaa uskosi tähän voimaan. Sen sijaan,
että katselisit aina taivaaseen sanoen, ’Jumala, miksi et auta minua?’, katso
itseäsi peilistä ja sano, ’Jumalan Henki asuu minussa tänään ja odotan Hänen
tekevän viisaita, ihania, hämmästyttäviä ja ihmeellisiä asioita kauttani!’…
Kun alat tajuta kuinka räjähdysvoimainen tiimi te kaksi olette, räjäytät itsesi
tietoisuudentilaan, yläpuolelle kaiken, mitä voit pyytää tai ajatella… eikä
paholainen saa sinua koskaan.”[18]
Tämä Pyhä
Henki palvelee miellyttääkseen ihmistä. Niin ei ole Raamatun Pyhä Henki, joka
vakuuttaa luonnostaan vastahakoisen ihmisen synnistä. Pyhä Henki ei ole
ihmisen sisimmässä asuva ja odottava voimalataus, jonka saa käyttöön, kun
lopulta osaa oikein pyytää tai vaatia.[19] Copelandin artikkeli ei yhdistä Pyhää Henkeä Kristuksen
työhön, ei Raamatun ilmoitukseen, eikä mihinkään kristilliseen perustaan. Sen
luonne on new age kulttien mukainen uusi henkitietoisuus,
jonka kautta noustaan uuteen tietoisuudentilaan. Siinä tilassa oma minä on
suuri ja mahtava vaikuttaja, joka yhdessä henkivallan kanssa saa aikaan vaikka
mitä. Siis itsepetosta.
Karismaattisissa
piireissä on tavallista kuvata Pyhän Hengen valtaan joutuminen eräänlaisena
transsitilana, jossa jokin muu, kuin ihminen itse puhuu tai ennustaa ko.
henkilön suulla. Kenneth Hagin[20]
kertoo, kuinka hän vuonna 1973 yht’äkkiä ”Pyhän Hengen
voitelemana” sanoi, ”Me tulemme
aloittamaan raamattukoulun”. Hän ei itse ollut tietoinen mitä puhui, vaan
hänen piti kuulla se jälkeenpäin kasetilta.[21] Tämä
on vain yksi esimerkki monista.
Raamatun
Pyhä Henki kokemus ei ole tila, jossa jokin toinen voima valtaa ihmisen. Oikea
Pyhä Henki vakuuttaa ihmisen Jumalan ilmoituksen todellisuudesta ja saa
ihmisen toimimaan Jumalan tahdon yhteydessä täysissä ruumiin, sielun ja
ymmärryksen voimissa. Jumala erotti ihmisen omaksi luodukseen ja antoi hänelle
oman tahdon ja mielen. Jos ihminen ei varjele minuuttaan ja pidä kiinni oikeudestaan
siihen, muut vallat ja voimat ovat haluamassa hallintavaltaa häneen,
käyttääkseen ihmistä omiin tarkoitusperiinsä.
Parhaiten
tunnettu henkiopettaja lienee Benny Hinn. Hänen
Pyhälle Hengelle omistamansa ja aiheesta kertovat kirjansa ovat Suomessakin
tunnetut.[22]
Hinn kertoo alusta lähtien olleensa kiinnostunut
kokemuksista. Mentyään esikuvansa Kathryn Kuhlmanin kokoukseen hän tunsi “epätavallisen tuntemuksen, joka ei vaikuttanut lainkaan fyysiseltä…
intensiivisen kunnian tunteen… oli kuin olisin räjähtänyt… kuten ekstaasi”.
Henki kulki ”alas toista käsivartta ja
ylös toista. Tunsin todella sen liikkeen”.
Benny
kertoo, kuinka hän tutki kokemuksensa alkuperän. Hän halusi kiihkeästi
kohdata Pyhän Hengen. ”Voisinko puhua Pyhälle Hengelle näin?
Sitten ajattelin, jos olen tässä rehellinen, Jumala tulee näyttämään minulle
olenko oikeassa vai väärässä”.
Kuinka ”näyttäminen” tapahtui?
”Silmäni
olivat kiinni. Sitten, kuin sähköpurkauksen saaneena ruumiini alkoi täristä
kauttaaltaan”. Se riitti todistamaan Bennylle, että hänen
kokemustensa takana on Pyhä Henki. Siitä lähtien Benny Hinn
on tuntenut Hengen läsnäolon kanssaan. Ajoittain se on niin voimakasta, että
sivullisetkin saavat osansa. Benny kertoo, kuinka hän tuli huoneestaan puhumasta
Pyhän Hengen kanssa. Tuolloin hengen voima heitti hänen äitinsä päin seinää.
Tapahtumat olivat alkusoittoa sille, että sittemmin hän on katsonut erikoisalakseen
opettaa muille Pyhästä Hengestä. Bennyn yhteys Henkeen on intiimi suhde, ”Päivä
päivän jälkeen kotiin tultuani, kiirehdin portaat ylös huoneeseeni ja lukitsin
oven ja sanoin, ‘nyt olemme kahdestaan’. Ja minun hengellinen matkani jatkui”.
Benny tuntee Hengen, joka on “hiljainen, rakastettava ja täydellisen
puhdas”. Henki on myös ”rakastaja” ja ”hyvin hellä”. Bennyn
mukaan koska ”Isä tuntee, kuinka herkkä Henki on” Hän varjelee tätä
jumalanpilkalta, ts. Pyhän Hengen pilkalta.
Isän on siis suojeltava herkkää Pyhää Henkeä!
Lukiessani Hinnin tekstejä en käsitä, kuinka
niin monet voivat ottaa ne todesta, vieläpä niin, että uskovat niiden
perustuvan Raamattuun! Hinnin Pyhä Henki on
sensuaalisten tuntemusten antaja, erillinen jumalolento, joka on herkkä,
toisaalta jotenkin ujo, toisaalta väkivaltaisen yllättävä (heittää, kaataa) ja
jota on helpompi lähestyä, kuin Isää tai Poikaa.
Benny
tuntee Pyhän Hengen ruumiillisena persoonana kokemuksensa, ei Jumalan
ilmoituksen kautta. ”Entä Pyhä Henki?...
Onko Hänellä ruumis? Varmasti on… olen kokenut Pyhän Hengen persoonan”.
Tässäkin Hinn menee ohi Raamatun. Tärkeää ei ole onko
Pyhällä Hengellä ruumis vai ei, kuten me ymmärrämme persoonan. Hinn väittää jopa nähneensä Pyhän Hengen.[23] Hinnin kokemus on selvääkin selvempi henkikokemus, joka ei
mitenkään pohjaa Raamattuun. Hinnin Jumala ei ole
ehdoton yksi, vaan kolme erillistä Jumalaa, joilla kullakin on oma funktionsa.
Rodney
Howard Brownelle Pyhä Henki on kuin voimakas sähkövirta, johon voi kytkeytyä.[24]
Voima saa aikaan paitsi sähköisiä tuntemuksia, hillitöntä käytöstä ja
kaaosta. Se on ”uutta viiniä”, josta juovutaan ja tullaan itsekontrollinsa
menettäneen juopon tilaan. Hän on ”Pyhän Hengen baarimikko” joka jakaa päihdyttävää
kokemusta. RHB:n kosketus tai pelkkä läsnäolo saa
ihmiset nauramaan hillittömästi, kaatumaan ja vapisemaan. Raamatun Pyhä Henki
ei harrasta moista urheilua. Hän puhuu terveen käyttäytymisen ja itsensä hillitsemisen
puolesta. Jokaisen ihmisen tietoisuudessa on, mitä tarkoitetaan soveliaalla
käytöksellä.
Juhani Aitomaa
Jatkuu
osassa 3
[1] 1Aik.28:8, 2Kor.13:5,
Ef.5:10, Ps.94:8, Jer.6:16
[2] Kol.3:1
[3] Jes.45:19, 55:6,
[4] Näitä ilmaisuja on erityisesti käyttänyt suosittu
kirjailija Tommy Tenney. Kirjoja on suomennettukin
(valitettavasti).
[5] Jer.6:16
[6] Gal.5:24, Room.13:14, 1.Kor.9:27
[7] Matt.15:10, Mark.7:14, Ef
.5:17, Ps.94:8
[8] Jaak.4: 8: Lähestykää
Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää
sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.
[9] Reinhard Bonnke
with George Canty: Mighty Manifestations. Kingsway
Publications
[10] Joh.1:3,10
[11] “Miksi emme voisi tyytyä… tähän pyhään, puhtaaseen
Jumalan sanaan, jossa meillä on yltäkylläisyys ja selkeys, ollut aina siitä
lähtien, kun Kirjoitusten kaanoni valmistui? Miksi
meidän pitäisi haluta tähän mitään lisää jostakin ylhäältä tulevasta
vaikutteesta? Miksi emme lepäisi tämän kestävän Jumalan säännön varassa, jonka
Jumala on seurakunnalleen antanut, josta apostolit meitä opettavat, eikö se
ole varmempi kuin (mikään muu) ääni taivaasta? Miksi meidän tulisi haluta
saada Kirjoitukset puhumaan enemmän, kuin mitä ne puhuvat.” (Jonathan Edwards,
Some Thoughts. Karismaattiset
johtajat sanovat menneiden herätysten ja niiden johtajien tukevan omaa
käsitystään herätyksestä ja PH:stä. Kun tutustuu
menneiden aikojen herätysjohtajien teksteihin, huomaa, että niin ei ole
laita).
[12] Hyvä esimerkki “Pyhän Hengen” hallitsemisesta on Rodney Howard Brownen tapa käskeä kuulijajoukkonsa puhumaan
ääneen kielillä ja sitten, samoin käskystä, lopettaa se. Pyhä Henki jakaa
lahjojaan suvereenisti ilman ihmisen komentoa. Vrt. 2Piet.1:21, Apt2:4,
Room.8:26, 1Kor.2:11, Luuk.12:12, Mar.13:11
[13] Hes.28:2,9, Vrt. myös 4Moos.23:19, Job.9:2-3, 15:16,
22:2, 25:4,6, 33:12, Ps.49:13, Saarn.8:17 , Hoos.11:9, jne.
[14] Mar.8:37, Joh.3:27
[15] Tässä yhteydessä on hyvä mainita, että kirjoittaja
ei ole lukenut Tenneytä suomenkielellä, vaan
“alkukielellä” englanniksi. Miten suomenkielinen käännös esittää Tenneyn ajatuksia, siihen en ole tutustunut.
[16] Spirit, Soul and
Body I, 1985, nauha #01-0601. Copelandin, jota Benny Hinn, Paul Crouch ja muut pitävät suuressa arvossa, raamattuopetus
käsittää mm. seuraavaa:
Aadam ja Jumala olivat tarkalleen samankokoiset (Holy Bible, Kenneth Copeland Reference painos 1991)
Aadam oli tarkalleen Jumalan kopio – ja samoin Jeesuksen. (Authority of the
Believer IV, 1987, nauha #01-0304)
Maapallo on tarkka
kopio planeetasta (äiti-planeetta), jossa Jumala asuu (Following the Faith of Abraham I, Fort
Worth, TX: Kenneth Copeland Ministries, 1989, nauha
#01-3001)
Jumalan luomistyön tarkoitus
oli tuottaa kopioita itsestään. Aadam ei ollut Jumalalle
alamainen, vaan kuten Jumala ja Jeesus. ”Aadam oli
Eedenin puutarhassa lihaksi tullut Jumala” (Following
the Faith of Abraham I, The Force
of Love, nauha #02-0028)
Jumala on mies/naispuolinen.
Yhtä paljon molempia (Viva la Difference, From Faith To Faith, by
Kenneth and Gloria Copeland, Published by Kenneth Copeland Publications,
28.6.1982)
Jumala on maailmankaikkeuden
suurin epäonnistuja (kun loi syntiin langenneen ihmisen ja menetti maapallon
Saatanalle) (Praise-a-Thon, TBN huhtikuu 1988 )
Jeesuksen kuolema ristillä
ei tuottanut syntien sovitusta (Hänen tuli kuolla hengellisesti ja
uudestisyntyä, Hän tuli osalliseksi Saatanan luonnosta ja kärsi helvetissä
kolme päivää ja yötä. (What
Happened from the Cross to the Throne)
Roomalaiset homoseksuaalit
sotilaat raiskasivat Jeesuksen (The
Resurrection Truth)
Jumala ei voi tulla maan
päälle eikä liikkua täällä elleivät ihmiset kutsu Häntä (koska ihminen on
Jumala, toinen Jumala ei voi puuttua hänen asioihinsa ilman suostumusta ja
sopimusta) (God’s Covenants With Man II, 1985, nauha #01-4404)
Saatana omistaa maan ja
Jumala on sen ulkopuolella ilman laillista lupaa toimia täällä (Image of God in You III, 1989, nauha #01-1403)
Kuka tahansa Vt:n profeetta olisi voinut sovittaa synnit kuin Jeesus,
jos olisi tiennyt mitä tehdä (Substitution and
Identification)
Jeesus ei enää ole ainoa
Jumalan Poika (kristityt ovat kuten Jeesus) (Now We Are In Christ Jesus, 1980)
jne …
[17] 18.8.1999 TBN,
Let Us Reason Ministries, How to receive the Holy Spirit According to Gloria
Copeland
[18] The Might and Ministry of the Holy Spirit, Kenneth Copeland
[19] Kuten Rodney Howard Browne
ja monet muut kertovat vaatineensa Jumalaa ilmestymään. Sellainen vaatimus on
Raamatun vastainen.
[20] Kenneth Hagin kuoli syyskuussa 2003. Haginin lausumia on esim. ”Uskova on inkarnaatio yhtä
suuressa määrin, kuin Nasaretin Jeesus”. Hagin oli Copelandin,
Hinnin, RHB:n ja monen muun
karismaattisen yksi oppi-isä.
[21]http://www.rhema.org/events/cm03art1.cfm
[22] Benny Hinn, Good Morning Holy Spirit ja
artikkeli: An Examination and Critique of Benny Hinn's "Good Morning, Holy Spirit",
Richard J. Vincent
[23] KF Uskomaton Benny Hinn
osa 2, Uusi Viini Juovuttaa kirjassa kerrotaan RHB:n
kertomus kokemuksestaan.
[24] Jo 1940-luvulla mm. pastorit Norman Vincent Peale (33. asteen vapaamuurari) ja Peter Marshall
opettivat Pyhän Hengen olevan kuin ”jumalallinen sähkövirta”, johon ihminen
voi kytkeytyä.