Latter Rain
voitelu ja huvikristillisyys
Francis Frangipane ja esimerkki
“Myöhäissade” (Latter Rain)
opetuksen mukaisesta “voitelun jakamisesta” (siirtämisestä)
Francis Frangipane, Another
Good Example Of The False Latter Rain Teaching On The Transferable Anointing , Sandy
Simpson
Elijah List (Elia luettelo) lähettää Latter
Rain opetusta ympäri maailmaa päivittäin uutiskirjeissään.
Ei ole yllätys, että näissä kirjeissä esiintyy myös Francis Frangipane,
joka jo kauan on ollut Latter Rain
opettaja. Siihen kuuluu opetus siirrettävästä ”voitelusta”, jota voidaan
välittää kätten päällepanemisen kautta ihmisen
tahdosta. Tavallisesti siihen kuuluu kaatuminen hengen vaikutuksesta. Kuten
olen ennenkin osoittanut, tämä on harhaa. Opetus kieltää kolmiyhteisen
Jumalan kaikkivaltiuden, Isän Pojan ja Pyhän Hengen suvereniteetin. Jos väität
voivasi siirtää Pyhän Hengen siunauksen ja voitelun ihmiskäsien kautta ja
ihmisen tahdosta, kiellät ehdottoman jumaluuden ja Pyhän Hengen persoonan. Teet
sen uskottelemalla, että sinulla on voima tai kyky siirtää Pyhää Henkeä tahdon
voimalla ja kiellät Pyhän Hengen persoonan käyttäytymällä kuin Hän olisi
jokin ”voima” erossa persoonastaan. Nämä ajatukset tulevat suoraan New Age liikkeestä. Ne on vain kääritty ”kristilliseen
käärepaperiin”. Raamatussa apostolit, profeetat ja Jeesus eivät missään opeta
eivätkä esitä Hengessä kaatumista / kaatamista, eivätkä voitelun siirtämistä.
Frangipane käyttää Raamattua yrittäessään perustella Latter
Rain siirrettävää voitelua, joka on aiemminkin aika
ajoin pyrkinyt esille. Mutta opetuksella ei ole perustaa Raamatussa. Tässä
hänen näkemyksiään: ”VT:ssa
on kertomus, jossa huomioni kiintyy passiivisen hengen vaikutukseen. Profeetta
Elisa oli kuoleman kielissä ja Israelin kuningas Jooas
tuli ja osoitti epätavallisen voimakasta kiintymystä itkemällä Jumalan miehen
vuoteen äärellä. Lisäksi kuningas puhui samat sanat, jotka Elisa oli sopertanut
Elialle tämän maanpäällisellä viime hetkellä: ’Isäni, isäni! Israelin sotavaunut ja ratsumiehet!’[1]
On mahdollista, että kuningas peräsi jotakin erityistä voimaa tai lahjavoitelua
profeetalta ennen tämän kuolemaa. Elisa, tosiasiassa, teki kuninkaalle
mieliksi, silti koetellen häntä, määräämällä kuninkaan ottamaan jousen ja
nuolia. Sitten hän sanoi Jooasille, ’Laske kätesi jouselle’.
Sitten Elisa laski kätensä kuninkaan käsien päälle ja sanoi, ’Avaa ikkuna
itään päin’. Jooas avasi sen ja Elisa sanoi, ’Ammu’. Ja kuningas ampui jolloin
Elisa julisti, ’Herran voitonnuoli, voitonnuoli Aramia
vastaan! Sinä olet voittava aramilaiset Afekissa perinpohjin’.[2]
Jumala aikoi kunnioittaa Jooasin pyrkimystä. Kuningas
oli tunnustanut Jumalan voitelun palvelijassaan. Hän oli tullut
vastaanottamaan, siirron kautta, profeetan siunauksen siten, kuin se vastasi
hänen tarpeitaan. Elisa asetti ’kätensä kuninkaan kätten päälle’ (j.16). Silti
tarvittiin vielä yksi lisäkoe. Elisa sanoi, ’Ota nuolet’ ja hän otti ne. Ja
hän sanoi kuninkaalle, ’Lyö maahan’ ja kuningas löi kolme kertaa ja lakkasi
sitten. Jumalan mies vihastui kuninkaaseen ja sanoi, ’Sinun olisi pitänyt
lyödä viisi tai kuusi kertaa; silloin olisit voittanut aramilaiset
perinpohjin. Mutta nyt olet voitava aramilaiset
ainoastaan kolme kertaa’.[3]
Elisa suuttui kuninkaan passiivisen hengen takia. Profeetta tiesi ettei Jooaalla ollut kestävyyttä ahdistaa vihollisiaan kunnes ne
olisi täysin lyöty. Jooas olisi voinut olla suuri
kuningas. Elisan viha kohdistui kuninkaan passiiviseen suhtautumiseen Jumalan
lupauksia kohtaan. Monet israelilaiset tulisivat kuolemaan aramealaisten
ryöstöretkien takia, koska Jooas tulisi voittamaan
heidät vain kolme kertaa.”[4]
On
totta, että Jumala haluaa meidän uskomme olevan aktiivista, uskon tulisi näkyä
tekoina. Tämä vertaus Jooasin elämästä opettaa tätä
kuten muitakin asioita, mutta jos haluat oppia lisää kuinka usko näkyy tekoina
lue Jaakobin kirjettä. Kuitenkin ajatus siirrettävästä, erityisestä Pyhän
Hengen voimasta tässä yhteydessä ei saa tukea tästä (eikä muista)
raamatunpaikoista. Frangipane esittää asian tarkoituksella
pehmittää lukijoita vastaanottamaan muukin Latter Rain opetus ja käytäntö. Tarkastelen asiaa lähemmin.
1.Raamattu ei
puhu mitään siirrettävästä voimasta Elisan ja Jooasin
tapauksen yhteydessä.
2Kun.13:14-19 kuuluu: ”Mutta kun Elisa sairasti kuolintautiansa,
tuli Jooas, Israelin kuningas, hänen tykönsä. Ja
kumartuneena hänen kasvojensa yli hän itki ja sanoi: "Isäni, isäni! Israelin sotavaunut ja ratsumiehet!" Niin Elisa sanoi
hänelle: "Nouda jousi ja nuolia". Ja hän nouti hänelle jousen ja
nuolia. Sitten hän sanoi Israelin kuninkaalle: "Laske kätesi
jouselle". Ja kun hän oli laskenut kätensä, pani Elisa kätensä kuninkaan
kätten päälle. Ja hän sanoi: "Avaa ikkuna itään päin". Ja kun tämä
oli avannut sen, sanoi Elisa: "Ammu". Ja hän ampui. Niin hän sanoi:
"Herran voitonnuoli, voitonnuoli Aramia vastaan!
Sinä olet voittava aramilaiset Afekissa
perinpohjin." Sitten hän sanoi: "Ota nuolet". Ja kun hän oli ne
ottanut, sanoi hän Israelin kuninkaalle: "Lyö maahan". Niin hän löi
kolme kertaa ja lakkasi sitten. Mutta Jumalan mies vihastui häneen ja sanoi:
"Sinun olisi pitänyt lyödä viisi tai kuusi kertaa: silloin olisit
voittanut aramilaiset perinpohjin.
Mutta nyt olet voittava aramilaiset ainoastaan kolme
kertaa."
Meille
ei kerrota, että Jooas olisi etsinyt erityistä voimaa
tai lahjavoitelua profeetalta ennen tämän kuolemaa. Hän halusi nähdä Elisan
vielä elävänä, valittaen sitä, että Israelissa ei olisi Elisan vertaista
profeettaa enää hänen elinaikanaan. Hän käytti samoja sanoja, kuin Elisa käytti
Eliaan taivaaseen oton yhteydessä, mikä osoittaa, että hän tunsi tapauksen. Targum[5]
sanoo, ”mestarini, mestarini, joka oli parempi Israelille rukoustensa kautta,
kuin (Israelin) sotavaunut ja ratsumiehet.
Matthew
Henry sanoo kommentaarissaan, ”Kuningas oli itsekäs, hän suri Elisan menetystä,
koska hän oli kuten sotavaunut ja ratsumiehet ja koska häntä tarvittiin
kipeästi, sillä Israelilla oli niin vähän vaunuja ja ratsumiehiä kuten luemme
2Kun.13:7. Heillä ei ollut kuin 50 ratsumiestä ja 10 sotavaunua. Ne, jotka
näkevät hyvien miesten merkityksen kansalliselle turvallisuudelle ja sille,
että Jumalan tuomiot pysyvät poissa heidän takiaan, näkevät myös syyn
valittaa, kun hyvät miehet otetaan pois.”
Joten, tällä tapauksella ei ole mitään tekemistä
halutun voiman siirtämisen kanssa, vaan Jooas halusi
ettei Elisa kuolisi ja Israel jäisi ilman Jumalan profeettaa ja Hänen suojelustaan.
2.Pyhä Henki
ei ole siirrettävissä ihmiskätten ja -tahdon kautta, vaan se on Jeesuksen
Kristuksen suvereeni teko (Joh.15:26).
Huomaa,
että kaikki jakeet Apostolien teoissa ja muualla, joita Latter
Rain liike[6]
käyttää tukemaan opetustaan, käyttävät sanontoja, joissa kätten päällepanemisen kautta voimaa ei siirretä, siunaus ei tule
sen ansiosta, eikä ihmisen tahdosta.[7]
2Tim.1:6
Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan,
joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
1Tim.4:14
Älä laiminlyö armolahjaa, joka sinussa on ja joka sinulle annettiin profetian
kautta, vanhinten pannessa kätensä sinun päällesi.
Apt.8:18-19 Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille,
jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa ja sanoi:
"Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa
Pyhän Hengen".
On
muitakin kohtia, mutta missään ei ole viittausta, että ”voimansiirto” tapahtui
sen seurauksena, kun apostolit laskivat kätensä tai että se olisi ollut
riippuvainen heidän tahdostaan. Apt.19:6, ”Ja kun Paavali pani kätensä heidän
päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja
ennustivat”.
Ainoa
mahdollinen johtopäätös, kun otetaan huomioon Raamatun kokonaisuus, on, että
tämä ei ole jokin maaginen toimi, joka voidaan oppia ja ostaa, kuten noita Simonin tapauksessa. Raamattu ei anna tukea opetukselle,
jota Latter Rain liike,
”kolmas aalto”[8]
opettaa ja propagoi.
Oikeat
kristityt odottavat Herraa (Ps.27:14, 38:15, 1Kor.1:7). Kun kädet laskettiin
jonkun päälle, tarkoitus oli lähettää kristitty palvelemaan (1Tim.4:14), tai
sitten kyse oli rukouksesta sairaan puolesta (Jaakob 5:14). Pyhä Henki valitsi
ja valitsee henkilön jonka varustaa tai parantaa ja Hän tekee sen suvereenisti.
Se ei ole kätten päällepanemisen eikä ihmisen tahdon
seurausta. Kukaan apostoleista tai profeetoista ei toiminut, kuten nykyiset Latter Rain opettajat ohjaavat.
3.Raamattu
kieltää kaikenlaisen voitelun siirtämisen.
2Moos.30:29-33 Ja pyhitä ne, niin että ne tulevat korkeasti-pyhiksi. Jokainen, joka niihin koskee, tulee
pyhäksi. Voitele myös Aaron ja hänen poikansa ja pyhitä heidät pappeina
palvelemaan minua. Puhu myös israelilaisille ja sano: Tämä olkoon teillä minun
pyhä voiteluöljyni sukupolvesta sukupolveen. Kenenkään muun ihmisen ruumiille
älköön sitä vuodatettako, älkääkä sen sekoitusta jäljitelkö. Pyhä se on, ja
pyhänä se pitäkää. Jokainen, joka valmistaa sellaisen voiteen, ja jokainen,
joka sivelee sitä syrjäiseen, hävitettäköön kansastansa."
Jumala
yksin antaa voitelun (2Kor.1:21-22). On vain yksi
voitelu (1Joh:2.20) ja se on Voidellun antama voitelu (Ps.2:2, Apt.4:2). Tämä
yksi ja ainoa Voideltu on Jeesus Kristus, Kuningasten Kuningas. Kun ihminen
tulee uskoon, Pyhä Henki voitelee hänet (2Kor.1:21-22,
Ef.1:13). Uskova on ”edeltätunnettu”, ”edeltämäärätty”, ”kutsuttu”, ”vanhurskautettu”,
”kirkastettu” (Room.8:29-30). Kukaan ei voi, eikä kenenkään tulisi yrittää
siirtää Pyhää Henkeä toiseen ihmiseen, sillä Raamatun voitelu liittyy
persoonaan, Pyhään Henkeen (Luuk.4:18, Tiit.3:5). VT:n kuvaama pyhä
voiteluöljy on esikuvaa Pyhän Hengen vuodatuksesta jokaisen kohdalla joka
uskoo ja syntyy uudesti.
Uskon, että useimmat aikamme kristityt, jotka ovat
osittain tai täysin ”kolmannen aallon” opettajien aivopesemiä, eivät tiedä,
että jaettava tai siirrettävä siunaus, voitelu, joka on tullut tunnetuksi ”toronton siunaus”, ”pensacolan
herätys” ja sellaisten väärien opettajien, kuten Benny Hinn,
Kenneth Copeland, Francis Frangipane
ja monien muiden kautta, on kielletty Raamatussa! Pelkästään tämä tosiseikka, monien muiden ohella,
osoittaa “kaatumisen Hengen lyömänä” ja sen seurauksena saatavan voitelun
vääräksi. Olen kirjoittanut lehtisen ”What Should I Say”, jossa käsitellään
tarkemmin Latter Rain
opetusta ja sen esittämiä väitteitä.
4.Jos Jooas vastaanotti Pyhän Hengen voitelun, eikö hän olisi
tehnyt oikean valinnan?
Tämä on
johdonmukaista. Jos Jooas sai, kuten Francis Frangipane väittää, voitelun siirron Elisalta itselleen
tämän koskettaessa häntä, hän olisi saanut Pyhän Hengen. Tämä Henki tunnetaan
nimellä ”Totuuden Henki” (Joh.14:17, 15:25, 16:13, 1Joh.4:6). Jos Totuuden Henki oli vaikuttamassa Jooasissa
hän olisi käsittänyt kuinka monta kertaa nuolilla tuli lyödä lattiaa. Mutta
näin ei ollut. Ei tapahtunut mitään siirtoa, vain Jumalan antama tilaisuus,
jossa Jooasin ylpeä mielenlaatu ja hänen uskonsa
punnittiin. Jooas teki oman valintansa, se oli hänen
yksityinen testinsä ja ainakin osittain hän epäonnistui. Elisa, täynnä Pyhää
Henkeä, tiesi nuoliin liittyvän totuuden. Jooas ei
tiennyt ja siksi ei voida puhua mistään Pyhän Hengen siirrosta Elisalta Jooasille.
Johtopäätös.
Tämä on
vain yksi esimerkki kuinka Raamatun opetuksia muutetaan ja vääristellään aikanamme
tukemaan Latter Rain
tyyppistä vääräb voitelun, väärän siunauksen
saamista. He eivät käsitä Raamattua ja siksi menevät pöyhkeillen ”yli sen mikä
kirjoitettu on” (1Kor.4:6). Juudaan kirjeessä 1:19
sanotaan, ”Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä
heillä ei ole.”
Huvikristillisyys verrattuna
vuorovaikutteiseen kristillisyyteen
Enteraintment-style Christianity vs. Interactive-style Christianity,
Sandy Simpson
Aikamme
seurakunnissa valtaa alaa “päämäärätietoinen” seurakuntakasvu ajattelu, kolmas
aalto, uusi apostolinen reformaatio, jne. menetelmineen ja opetuksineen.
Kaiken tämän aikaansaannosta kutsun nimellä ”huvikristillisyys” (Entertainment-style Christianity).
Tämä johtaa sen hyväksyvät seurakunnat tosikristillisyyden rajoille ja kohti
luopumusta.
Raamatullinen
kristillisyys on vuorovaikutteista. Huvikristillisyys edellyttää, että seurakuntalaiset
ovat katsojia megakirkkojensa järjestämissä huvitapahtumissa ja spektaakkeleissa.
Heille ei juurikaan opeteta Raamattua vaan pääsisältö on puhujan esiintymis-
ja puhekyvyissä. He eivät uskalla kyseenalaistaa mitään heille esitettyä,
koska se tulee ”voidellun” eliittijoukon suusta. Heitä viihdytetään sirkusmaisella
ilmapiirillä, mukaan lukien villi nykymysiikki, joka
saa ihmiset hytkymään ja vaappumaan edestakaisin, kuin juopuneet. Saarnaajat
kertovat loputtomia tarinoita itsestään ja kertovat kaskuja lähes joka asian
yhteydessä. Syvämietteisyys on kateissa, pinnallisuus esillä, marssitaan
ympäri srk.salia ja kirkkorakennusta, puhalletaan shofar-torviin, kaatuillaan hengen lyömänä ja villit ilmiöt
seuraavat toinen toistaan.
Heidän
korvasyyhyynsä ovat vierailevat puhujat, joiden puhe koostuu oman mielikuvituksen
tuotteista eikä kirjoitetusta Sanasta. Heitä viihdyttää kultahiput,
kultapaikat hampaissa, enkelien höyhenet, enkelien jalanjäljet, hengestä
juopuminen ja kaiken tämän välissä he saattavat käydä seurakunnan tarjoilutiloissa
nauttimassa välipalaa. Ihmiset tulevat megatilaisuuksiin ja lähtevät niistä
ilman, että sanoma olisi todella pysäyttänyt tai koskettanut muulla tavoin
kuin väsyttävän maallisen psykologian keinoin. Pieni osa tästä väestä osallistuu
soluryhmien toimintaan, mutta sielläkään heitä ei opasteta omaehtoiseen ajatteluun
ja toimintaan Raamatun pohjalla, vaan kaikenkattavaan konsensusmieleen. Suuri
osa elää kuten maailma elää viikon ajan ja viikonloppuna he käyvät
seurakunnassa, joka ei vain toivota maailmaa tervetulleeksi seiniensä sisäpuolelle,
vaan on osa sitä.
Tämän
vastakohta on vuorovaikutteinen kristillisyys ja sitä edustavat seurakunnat.
Nämä seurakunnat noudattavat apostolista mallia, eivät uusapostolista
käytäntöä (Apt.2:42). Ihmiset saavat oikean raamatunselitysopin mukaista
opetusta, joka johtaa raamatuntutkimiseen (1Tess.4:7, 2Tess.2:15) ja rukoukseen
(1Tess.5:17). Heistä muodostuu papisto Herralle (1Piet.2:5,9) ja he ovat Hänen
todistajiaan (Matt.28:19). Heille evankeliointi ei ole ihmisten kutsumista
huvikristillisiin tilaisuuksiin ja suurtapahtumiin. Heitä ohjataan erottamaan
(Snl.3.21) ja tuntemaan oikean ja väärän välillä (Hep.5:14). He tietävät, että
Jumala odottaa meidän tuomitsevan[9]
seurakunnan sisällä olevat (1Kor.5:12), sillä lopulta tulemme tuomitsemaan kansoja
ja enkeleitä (1Kor.6:2-3).
He
osoittavat itsekuria ja –hillintää (Gal.5:22-23) ja
tutkivat itseään eivätkä ole menettäneet ”suolaisuuttaan” (Matt.5:13). He
eivät vaadi Jumalaa vaan odottavat Hänen aikaansa ja tyytyvät Hänen tahtoonsa
(Ps.38:15, Matt.6:9-13, Saarn.3:1). Opettajat ovat
nöyriä (Ef.4.2), eivät käytä aikaa juttujen kertomiseen (2Piet.2:3) itsestään,
eivätkä kerskaile kuinka monta käännynnäistä ovat tehneet tai kuinka monta kuulijaa
heidän kokouksissaan oli, vaan keskittyvät oikeaan Sanan opetukseen
(2Tim.2:15). He haluavat opetuksen vaikuttavan kuulijoihin niin, että heistä
tulisi Sanan tekijöitä (Jaak.1:22). He ymmärtävät vastuunsa terveen opin
opettajina (Tiit.1:9, 2:1) ja haluavat ihmisten kasvavan Kristukseen (Ef.4:11-16) haluten vahvistaa kristittyjä pysymään vahvoina
uskossa loppuun asti (2Tess.2:15, Hep.3:14).
Huvikristillisyys
vetää niitä, jotka eivät enää halua osallistua vuorovaikutteisen seurakunnan
toimintaan. Huvikristillisyys kasvaa ja vuorovaikutteinen vähenee. Näin
tapahtuu koska huvikristillisyys on syrjäyttänyt tai kokonaan poistanut
evankeliumin, joten jäljellä ei ole mitään mikä loukkaa ihmistä (Gal.5:11).
Mutta huvikristillisyys ei seuraa Herran eikä apostolien opetusta ja siksi se
tyypiltään on Laodikean seurakunta (Ilm.3:14-22). Vuorovaikutteinen seurakunta on tyypiltään Filadelfia (Ilm.3:7-13).
Mitä
seurakuntamallia sinä seuraat? Millainen seurakunta tuo sinut lähemmäs
Mestaria?
[1]
2Kun.13:14
[2]
2Kun.13:15-17
[3]
2Kun.13:18-19
[4] Francis Frangipane, Breaking the
Bondage of a Passive Spirit, The Elijah List email uutiskirje, 29.6.04. Ko. opetus on esimerkki
nykykarismaattisuudessa vallitsevasta gnostilaisuuden hengestä. Raamatun
kertomukset selitetään ja niistä etsitään ”salattuja totuuksia”, joiden
löytämisen ja ymmärtämisen kautta Jumalan Henki voidaan valjastaa omaan
käyttöön. Frangipane pitää Elisan sanoja Elialle
ikään kuin loitsuna, jonka kautta saman loitsun toistava Jooas
saisi saman voiman käyttöönsä. Tämä ei ole kristillisyyttä (KF)
[5] VT:n teksti muinaisella
arameankielellä.
[6] Kirjoittaja käyttää nimitystä
tarkoittaen äärikarismaattista liikettä, torontolaisuus, pensacola,
menestysteologia, valtateologia, ihmeet ja merkit, ym. vivahteineen. Mitä nyt
näemme ja luemme koskien tätä maailmanlaajaa ”herätystä” (joka ei ole herätys
raamatullisessa mielessä) on Amerikassa syntyneen ns. Latter
Rain liikkeen jatkoa. Liike opettaa, että maailmassa
tulee valtava herätys, jolloin kansakuntiakin kääntyy kristityiksi ja srk.
ottaa vallan maailmassa tekemiensä ihmeiden ja merkkien kautta. Kaikki tämä
tapahtuu ennen Kristuksen tulemusta ja osassa liikettä Kristuksen persoonallisen
tulemuksen syrjäyttää ”Kristus-hengen” tuleminen kristittyihin. Kun tämä henki
valtaa kristityt, heistä tulee ”kristus”, ”kristusruumis”, joka valtaa maan takaisin saatanalta. Uudet apostolit ja profeetat ovat srk:n johtajia ja Jumala puhuu näille suoraan (Raamattua ei
tarvita). Ne, jotka eivät tunnusta uusien johtajien valta-asemaa syrjäytetään srk:sta.
[7] Tässä yhteydessä eng.
kielessä käytetään ilmaisuja kuten ”through” ja ”at”
– kun taas ”by” olisi sana joka osoittaisi, että
siunaus tulee jonkun toimen ansiosta, joku ihmistoimi saa sen aikaan: through the laying
on of my hands - which was given you
through a prophetic message when the body of elders laid their hands
on you - at
the laying on of the apostles’
hands.
[8] Kolmas aalto tarkoittaa kolmatta ja
kristikunnan historian ”suurinta herätyksen aaltoa”, joista ensimm. oli
1900-luvun alun Azusa kadulta alkanut hell.herätys, toinen 1960-luvulla ilmaa siipiinsä saanut karism. herätys, ja kolmas siis nykyinen – tapa laittaa
”herätykset” tällaiseen arvoasteikkoon on väärä. Sitä paitsi oikeitakin
herätyksiä on kristikunnan historiassa ollut jo paljon ennen 1900 lukua. Tähän
herätysajatteluun sisältyy myös väärää ylpeyttä, kun liikkeessä julkisesti kirjoitetaan ja opetetaan
entisten sukupolvien (apostolien ajan kristityt mukaan lukien) epäonnistuneen
tehtävässään muuttaa maailma kristityksi.
[9] Ei tarkoita kadotustuomion
julistamista yms., vaan puhutun ja kirjoitetun sanan arviointia, arvostelemista
ja kristilliseksi mainitun käytännön tutkimista Raamatun pohjalta.